PDA

Bekijk de volledige versie : Advies gevraagd over opzet HT



MrWolf
07-04-2009, 12:37
Ik heb onlangs een Onkyo HT-S5105 receiver gekocht, en wil deze nu gaan gebruiken als 'hart' van mijn HT. Aangezien dit mijn eerste 'echte' receiver is, zou ik graag wat feedback willen over de opzet zoals ik die in gedachten had. Kan dit, en is dit logisch?
http://img529.imageshack.us/img529/4514/avsetup2.jpg


Nog wat opmerkingen:
- Ja, de Sony stereoset is overbodig, maar mijn vriendin wil deze nu eenmaal niet kwijt (don't ask me why)
- Ik wil tv en film ook kunnen kijken zonder dat ik persé de receiver aan moet zetten (UPC mediabox en Popcornhour), vandaar dat ik deze via SCART/HDMI op de tv wil aansluiten, ipv via de Onkyo doorlussen.

Gerco Stuivenberg
07-04-2009, 22:06
Wanneer zij de Sony stereoset wilt gebruiken, kun je de beter als stand-alone gebruiken. Een verbinding tussen de uitgang voor een recorder van deze set en de receiver zal mogelijk niet werken omdat het uitgangs-niveau van een uitgang voor een recorder hoger is dan dat van een lijn-uitgang en voorversterker-uitgang.
Voor het kijken naar een film, kun je beter ook de receiver gebruiken maar als deze op TV uitgezonden wordt, maakt dit natuurlijk niet uit. Wat wel uitmaakt is de instelling voor audio via de HDMI van de mediaspeler. Deze zal geen geluid naar de TV sturen als deze als "bitstream" ingesteld is en geen 5.1 naar de receiver bij "PCM". Iets om rekening mee te houden dus.

De receiver heeft geen video-omzetting aan boord waardoor je voor elk soort verbinding dat je gebruikt ook één tussen de TV en de receiver moet maken. De vlieger van "alles door de receiver om laten zetten naar HDMI en dan naar de TV" gaat dus niet op. Voor het geld wat je ervoor betaald hebt maakt dit niet uit omdat deze heel veel andere mogelijkheden heeft zoals bvb HDMI-switching.

Voor de Wii en de Xbox360 heb je volgende mogelijkheden:
Component-video van de Wii rechtstreeks op de TV en DVI van de X-box verbinden met een HDMI ingang van de TV.
Component-video van de Wii en de Xbox via de receiver naar de TV.
Component-video van de Wii rechtstreeks op de TV, DVI van de Xbox en HDMI van de Mediaspeler via de receiver naar de TV.De DVD speler heeft geen component-video of HDMI uitgang en kun je waarschijnlijk het beste als Super-video instellen omdat alleen de 1e scart RGB en de 2e S-video ondersteund. De mediabox kan geen S-Video uitsturen en heeft daarom de 1e scart van de TV nodig.

MrWolf
08-04-2009, 09:03
Thanks, ik heb nog niet in de praktijk kunnen testen, maar goed dat je het zegt over de mediaspeler! Ik heb de kabels inmiddels besteld, zodat ik binnenkort kan gaan proberen in de praktijk. Ga ik ditzelfde probleem trouwens ook krijgen bij de UPC mediabox? Of kan die wel via SCART én coax geluid geven naar zowel de TV als de receiver?

Het is geen XBOX360 die ik heb, maar een oude. Die heeft geen DVI, en standaard ook geen optisch geluid. Ik gebruik nu voor beide een componentswitch-kabel-in-een, eventueel kan ik daar later voor de XBOX nog een kabel met optische aansluiting kopen via ebay.

Gerco Stuivenberg
12-04-2009, 12:21
Bij de mediabox wordt het geluid als analoog via scart, analoog via stereo tulp en digitaal via de coaxiale digitale uitgang uitgevoerd. Bij de digitale uitgang kan dit nog steeds niet als 5.1 of 6.1. Het maakt dus niet uit of je via de TV of de receiver wilt luisteren. ;)