PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: The Matrix (SPOILERS!!!)



M Balje
10-07-2002, 10:21
Ik heb maar een half uur gezien van die film.
Omdat ik hem nog al moeilijk te begrijpen vind.
Mijn vraag is dan ook wat is The matrix ?

Dave
10-07-2002, 10:26
Mijn vraag is dan ook wat is The matrix ?

That's what the Matrix is all about... :rolleyes:

Film is moeilijk maar blijven opletten dan kom je er wel uit ;)


(Ik vond hem in ieder geval goed te volgen...)

Remon Roubos
10-07-2002, 10:53
(Ik vond hem in ieder geval goed te volgen...)

De eerste keer dat ik hem zag, snapte ik maar weinig van. Ik heb hem meteen daarna een tweede keer gezien en toen werd ie al een stuk duidelijker.

Dave
10-07-2002, 10:55
De eerste keer dat ik hem zag, snapte ik maar weinig van. Ik heb hem meteen daarna een tweede keer gezien en toen werd ie al een stuk duidelijker.
Ja de tweede keer kun je op meer andere dingen letten en kan dus meer duidelijk ontstaan, dit kan bij vele films een goede uitkomst zijn...

Je ontedekt zoieso steeds meer bij het vaker bekijken van films...

Rochan
10-07-2002, 21:03
Ik heb de film pas 1 keer gezien en ik vind het een makkelijk te volgen film. Misschien komt het ook wel omdat ik me altijd al voor SF heb geinteresserd en mijn fantasie daardoor al redelijk groot is;) :rolleyes: :p

Dane
10-07-2002, 21:06
Ik heb maar een half uur gezien van die film.
Omdat ik hem nog al moeilijk te begrijpen vind.
Mijn vraag is dan ook wat is The matrix ?

Ik zou echt verder gaan kijken als ik jouw was, in de film wordt gewoon wel uitgelegd wat the matrix is hoor en zeker als je de film 2 keer of vaker hebt gezien, is er niets moeilijks aan om te begrijpen.

Elwood.

marije van der mark
10-07-2002, 21:06
Ik heb de film pas 1 keer gezien en ik vind het een makkelijk te volgen film. Misschien komt het ook wel omdat ik me altijd al voor SF heb geinteresserd en mijn fantasie daardoor al redelijk groot is;) :rolleyes: :p ik heb m ook 1 keer gezien en vond m niet moeilijk te volgen. Ik heb me nooit zo voor SF geinteresseerd. Dus daar kan t voor mij niet aan liggen.

Anonymous
10-07-2002, 21:08
Pas na 2x kijken begreep ik hem pas echt.

Maar bij de eerste keer hmmmmmmmmmmmmmmm..........

* Mensen die kunnen vliegen
* Freeze Beeld
* Rare Donkere en groenachtige scenes

het leek me allemaal wel wat na de eerste 5 minuten maar al
gauw moest ik me goed concentreren op het verhaal.Maar toch
was het te volgen uiteindelijk.Echt na 2x kijken kon ik het allemaal
een beetje begrijpen en is het ook zeker een film voor in je collectie
zodat je hem steeds en steeds maar weer kan kijken en steeds
weer meer dingen gaat begrijpen of ziet die je nog niet eerder
gezien heb.

stefan
10-07-2002, 21:12
Ik heb de film al verscheidene malen gezien en ik moet zeggen dat ik er de eerste keer ook niet zoveel moeite mee had. Vobd het eigenlijk wel vrij duidelijk.

Er is nog zo'n soort film, die ongeveer hetzelfde soort verhaal heeft. Volgens mij heet deze film Dark City, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Maar als je The Matrix niet snapt, dan gewoon nog een keertje kijken zou ik zeggen. Hij is zeker de moeite waard om nog een keertje te kijken.

R. Schaap
10-07-2002, 21:45
Die andere film die je bedoelt is toch eXistenZ ?

Die vond ik fantastisch omdat het verhaal (Wat is de werkelijkheid?) veel origineler is uitgewerkt. Vind je het verhaal van The Matrix interessant....dan MOET je eXistenZ gezien hebben.

Ik begreep The Matrix trouwens pas goed bij de derde keer kijken. Ik heb hem al heel lang in de collectie en geniet er nog vaak van.

Het mooiste vind ik de tekst die het beste de film weergeeft:

You think that's air you're breathin (spelling klopt misschien niet).

vertaling: Denk je dat je lucht inademt? (SCHITTEREND!!!!!!)

Nathan Strik
10-07-2002, 22:37
Ik begreep The Matrix ook meteen toen ik hem in de bios zag, zo ingewikkeld is het toch niet allemaal?

Maar goed, wel een leuke film om over te lullen op het forum. Want zoals meerderen van jullie denk ik, ben ik ook rete-nieuwsgierig naar het verloop van de volgende delen en met betrekking tot het verhaal heb ik nog een aantal dingen waarvan ik me afvraag hoe het verder moet.

Neo is aan het eind van de eerste film zeg maar "almachtig geworden" en is in The Matrix niet meer aan regels gebonden. Hij kan een agent vernietigen, hij ziet de code, hij kan kogels tegenhouden en hij kan vliegen, kortom... hij kan doen wat hij wil. Waarom kan hij dan niet meteen die hele Matrix ontmantelen? Hij laat alle mensen ontwaken en voilá! Instant leger om tegen de gemene robots te vechten in de "real world".

Tsja, klinkt leuk, maar wat in deel 1 dus veel werd gezegd is: dat heel veel mensen nog niet klaar zijn om ontkoppeld te worden omdat ze teveel afhankelijk zijn van The Matrix. En daar zit dus inderdaad een probleem.

Leuke vraag misschien: wat is erger? Onwetend een luxe leven leiden, maar dan ben je een slaaf van de robots. Of in een verwoeste wereld vechten voor je vrijheid, maar je bent wel vrij?

Ik weet nog niet wat ik zou doen. Wat zouden jullie kiezen? De rode, of de blauwe pil?

Joost v.d. Ham
10-07-2002, 22:44
Wat ik niet hoop is dat de volgende delen zich nog verder van de realiteit gaan begeven.
wat ik hiermee bedoel is bijv. duidelijk aan de Robots uit de eerste film, die scenes vond ik echt slecht!
wat ik mooi vind aan de Matrix is het feit dat je een boel dingen gaat afvragen omdat het zich als realistisch voordoet.
Toen Neo bijv. ging vliegen zat ik ook van "das wel errug overdreven".
Maarja, ook ik kijk zeer uit naar de volgende delen!

Joost v.d. Ham
10-07-2002, 22:46
Maar ff on-topic.
ja ik begreeg The Matrix de eerste keer dat ik hem zag,
het is inderdaad geen film die je met een groep vrienden moet kijken,opletten is belangrijk!!!

marije van der mark
10-07-2002, 22:50
Wat ik niet hoop is dat de volgende delen zich nog verder van de realiteit gaan begeven.Hoezo nóg verder? :rolleyes:

Geert Jan Alsem
10-07-2002, 22:51
Ik begreep The Matrix ook meteen toen ik hem in de bios zag, zo ingewikkeld is het toch niet allemaal?
Nee precies het wordt gewoon allemaal duidelijk uitgelegd in de film...

[B]
Neo is aan het eind van de eerste film zeg maar "almachtig geworden" en is in The Matrix niet meer aan regels gebonden. Hij kan een agent vernietigen, hij ziet de code, hij kan kogels tegenhouden en hij kan vliegen, kortom... hij kan doen wat hij wil. Waarom kan hij dan niet meteen die hele Matrix ontmantelen? Hij laat alle mensen ontwaken en voilá! Instant leger om tegen de gemene robots te vechten in de "real world".
Nou hij krijgt sowieso nog wel nieuwe tegenstanders die hij niet zo makkelijk kan vernietigen als de agents, beetje saai anders :)
Dat zijn dus die witte mannetjes die een virus moeten voorstellen geloof ik...

marije van der mark
10-07-2002, 22:52
Ik weet nog niet wat ik zou doen. Wat zouden jullie kiezen? De rode, of de blauwe pil? Ik weet niet meer welke pil nou welke was, maar ik geloof dat ik in de matrix zou blijven :rolleyes:

Mike Philippens
10-07-2002, 23:20
Ik weet nog niet wat ik zou doen. Wat zouden jullie kiezen? De rode, of de blauwe pil?
Het maakt niet uit wat je kiest. Als je kiest om deel uit te blijven maken van de Matrix merk je daar niets van. Het is niet alsof je bewust de onderdrukking ondergaat. Het maakt dus eigenlijk geen ene bal uit want de 'mensen' in de Matrix voelen zich niet onderdrukt.
Daarentegen is het kiezen voor het 'echte' leven en te vechten als een Maquis een onzeker bestaan. Ja...het is 'echt' maar de prijs die je ervoor betaald is erg hoog. Mogelijk zelfs je leven. Een kwestie van ruggegraat denk ik.

Interessante stelling: wat is nu echt? Het is wel niet als zodanig uitgewerkt (eXistenZ gaat wat dat betreft veeeel verder) maar stel nu dat wat het verzet vertelt nu eens helemaal niet waar is? Dat zij juist de macht willen overnemen. Via het Matrix trainingsprogramma kunnen ze je alles laten zien/geloven wat ze willen, dus niets garandeert ons dat ze Neo niet gruwelijk hebben zitten dollen en hem gebruiken om de gevestigde orde aan te pakken en dan pas écht de boel te onderdrukken... Ik weet het...het is niet zoals het verhaal bedacht is, maar het zou een hele leuke twist zijn. eXistenZ zit dus vol met dat soort geintjes.

Nathan Strik
10-07-2002, 23:23
Ik weet niet meer welke pil nou welke was De rode pil was onderdeel van het zoekprogramma wat Neo uit de Matrix moest bevrijden. De blauwe pil was waarschijnlijk een soort verdovingsmiddel zodat ze Neo weer naar huis konden brengen mocht hij besluiten in The Matrix te blijven.

marije van der mark
10-07-2002, 23:31
De rode pil was onderdeel van het zoekprogramma wat Neo uit de Matrix moest bevrijden. De blauwe pil was waarschijnlijk een soort verdovingsmiddel zodat ze Neo weer naar huis konden brengen mocht hij besluiten in The Matrix te blijven. Ik zou dus zonder twijfel voor de blauwe pil kiezen. Maar ik bedenk net: is Neo wel de Matrix uit? Misschien is dit ook wel een soort van droomstaat :rolleyes:

Mike Philippens
10-07-2002, 23:36
is Neo wel de Matrix uit? Misschien is dit ook wel een soort van droomstaat :rolleyes:
My point exactly! Dat weten we eigenlijk niet. Interessante gedacht én weer een geruststelling dat ik niet de enige ben met deze gedachtenkronkel...;)

Luther Hartog
11-07-2002, 00:27
En weer een dubbele thread:rolleyes:

M Balje
11-07-2002, 00:57
En weer een dubbele thread:rolleyes:

Hoe zo ?

Dit is geen thread die gaat over wat je er van vind ?
Het is net zoon thread als Nathan Strik met Memento (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=8758) heeft gedaan.
Te minste dat is de bedoeling.

Nathan Strik
11-07-2002, 01:07
En weer een dubbele thread:rolleyes: Dit is een discussiethread Luther, zoals M Balje ook al aangeeft.
Dus niet bedoeld om je mening te geven, maar meer om te praten/discussiëren over interessante dingen en plotpunten van de film.

Geert Jan Alsem
11-07-2002, 01:57
Ja pfff "Is Neo nu wel ECHT uit de matrix?" dat kan je nu altijd wel blijven zeggen...
("Ja NU is ie er echt uit!" "Weet je dat wel zeker?" "Oh nee... oh maar NU is ie er echt uit!" "Weet je dat wel zeker?" enz. enz... you get the point :) )

Maar ten eerste zie ik geen reden waarom de robots dat zouden doen. Als er echt een matrix is, dan geven ze op die manier alleen maar Neo hints over de matrix en misschien zelfs over hoe je eruit kan ontsnappen.
En ten tweede slaat het gewoon nergens op, en is in de film Neo heus ECHT uit de matrix nu.

Hmm... wat nog wel kan gebeuren eventueel in deel 2/3 is dat Neo zo lekker in de Matrix aan t rondvliegen is, vervolgens denkt "hee hoe zou het in the real world gaan", gaat terug naar de real world, doet lekker intiem met Triniti, merkt opeens dat ze hem wil vermoorden, denkt "ARGH waarom doe je dit?", denkt even na en komt tot de conclussie dat ie nog steeds in the matrix is...

Nou eh zoiets misschien zou nog kunnen komen... maar het hele "aaah wat is nou echt en wat niet" zal nooit zo ver doorgedreven worden als bij existenz...
Dat vond ik overigens een aardige film, maar niet geweldig. Ik had een beetje het idee dat de makers het idee hadden van al die werelden (en welke is nou echt?)... en dat ze daaromheen een film hebben gemaakt... die verder niet zo heel bijzonder is...

Anonymous
11-07-2002, 06:39
Ik verwacht ooit zeker nog wel nu Neo zo superieur is dat hij
omslaat en meevecht met de robots :D Leuke invalshoek, maar
zal denk ik wel een hoop dingen verknallen.In ieder geval is
het wachten op het 2de deel en 3de deel nog best wel lang
dus we kunnen er alleen nog maar even van dromen :mad:

Hanna
11-07-2002, 12:43
ik vond the matrix absoluut niet moeilijk om te volgen. het komt ook denk ik doordat vrienden van mij zeiden: damn, deze film moet je drie keer kijken en dan nog snap je de clou niet!
daarom heb ik mezelf opgesloten in mn kamer en supergeconcentreerd de film gekeken...:D

ik denk dat er nog heel wat staat te gebeuren in de volgende delen en niet, dat wat jullie denken, dat de films het eerste deel verpesten of dat het nu minder 'doordacht' wordt...

ik denk dat de makers niet voor niets zo lang de tijd nemen; ze maken er gewoon een topper van!!! :)

groetjesss

Luther Hartog
11-07-2002, 12:45
Dit is een discussiethread Luther, zoals M Balje ook al aangeeft.
Dus niet bedoeld om je mening te geven, maar meer om te praten/discussiëren over interessante dingen en plotpunten van de film. En dat kan in deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=8907) dus ook, anders gaan we weer dezelfde kant op als met de 30 LOTR-threads.

netfox
11-07-2002, 12:45
Ik blijf er gewoon bij, dat de rode pil een hard drug is. Hij denkt dat hij rond kan vliegen... maar eigenlijk is hij zo stoned als een kwast. Aardige theorie toch? ;)

Luther Hartog
11-07-2002, 12:47
Er is nog zo'n soort film, die ongeveer hetzelfde soort verhaal heeft. Volgens mij heet deze film Dark City, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.Dat heb je precies goed. Erg goeie DVD ook

Luther Hartog
11-07-2002, 12:48
Die andere film die je bedoelt is toch eXistenZ Dark City is veel meer verwand aan The Matrix...eigenlijk andersom, maar goed. In Dark City gaat het dus ook over de realiteit veranderen. Dark City is een stuk duisterder dan The Matrix hoor.

Luther Hartog
11-07-2002, 12:49
Het mooiste vind ik de tekst die het beste de film weergeeft:

You think that's air you're breathin (spelling klopt misschien niet).

vertaling: Denk je dat je lucht inademt? (SCHITTEREND!!!!!!) lucht = zuurstof

Luther Hartog
11-07-2002, 12:56
Maar ik bedenk net: is Neo wel de Matrix uit? Misschien is dit ook wel een soort van droomstaat :rolleyes: Het is heel makkelijk, de makers van The Matrix hebben "The Matrix wereld" een groene filter meeggegeven en wanneer ze in "the real world" zijn ziet de wereld er blauw uit.

netfox
11-07-2002, 13:24
Het is heel makkelijk, de makers van The Matrix hebben "The Matrix wereld" een groene filter meeggegeven en wanneer ze in "the real world" zijn ziet de wereld er blauw uit.
Maar dan zijn we nog steeds even ver... wie zegt dat 'the real world' echt wel zo real is?

RobW
11-07-2002, 13:43
Ik vond hem nogal heel simpel, er is echt niets in wat echt moeilijk is, of je moet er echt bij gaan nadenken.

Nathan Strik
11-07-2002, 14:14
En dat kan in deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=8907) dus ook, anders gaan we weer dezelfde kant op als met de 30 LOTR-threads. Die thread die jij noemt heeft niks te maken met discussie over het plot van The Matrix. Jouw thread gaat over nieuwtjes. En nieuwtjes over DVD-releases zijn in deze thread taboe, die kunnen weer in de thread die jij noemde. Snappie?
Dus hier alleen discussie over het plot, en verder niks.

Martin M.
11-07-2002, 14:20
Het verhaal kan in het begin misschien verwarrend werken, maar als eenmaal bekend wordt dat de mensen gebruikt worden als energie leverancier voor die machines moet alles gewoon duidelijk zijn. Dan is vanilla sky moeilijker te begrijpen, daarbij snap je het pas na 1.5 uur hoe het zit.

Tommy Brok
11-07-2002, 16:37
Ik heb wel ergens op een site iets gelezen over het volgende deel, maar dat waren allemaal mensen die gewoon gissen wat er zou kunnen gebeuren! Zoals:

Op het eind van deel 1 vliegt ie langs de camera omhoog, in deel 2 zie je dat stuk ook weer maar dan zie je waar ie naartoe gaat! Hij komt dan in een vliegtuig ofzo waar Morpheus enzo ook zijn! Daar zeggen ze dat dit allemaal bij het oefenprogramma hoorde om te kijken hoe hij zou reageren op alle dingen die hij mee maakte, blablablabla! Dus in feite zou hij dan nog niet in The Matrix geweest zijn en dat het nu pas allemaal zou beginnen!
Maar ik denk dat het gewoon afwachten wordt totdat ie in de bios komt! We zullen zien!

Tommy!

RobW
11-07-2002, 17:34
Dat klinkt heel cool, hoewel het wel onwaarschijnlijk is.

Edwin V
11-07-2002, 20:06
Ik weet niet meer welke pil nou welke was, maar ik geloof dat ik in de matrix zou blijven :rolleyes: Wie zegt dat je uit die matrix niet in een andere matrix zit! Ik denk wel vaker dat we allemaal in een matrix zitten waar we pas achter komen (of niet) als iemand die ons zat is de stekker uit het stopcontact haalt.

Danielle Gerards
11-07-2002, 20:22
Ik heb wel ergens op een site iets gelezen over het volgende deel, maar dat waren allemaal mensen die gewoon gissen wat er zou kunnen gebeuren! Zoals:

Op het eind van deel 1 vliegt ie langs de camera omhoog, in deel 2 zie je dat stuk ook weer maar dan zie je waar ie naartoe gaat! Hij komt dan in een vliegtuig ofzo waar Morpheus enzo ook zijn! Daar zeggen ze dat dit allemaal bij het oefenprogramma hoorde om te kijken hoe hij zou reageren op alle dingen die hij mee maakte, blablablabla! Dus in feite zou hij dan nog niet in The Matrix geweest zijn en dat het nu pas allemaal zou beginnen!
Maar ik denk dat het gewoon afwachten wordt totdat ie in de bios komt! We zullen zien!

Tommy!

Als dat waar zou zijn wordt een k*t film; die 300 miljoen dollar heeeft WB dan zwaar verspild

Geert Jan Alsem
11-07-2002, 21:38
Aaah hou toch allemaal es op met dat "misschien is ie nog steeds wel in the matrix" enzo...
Leuk bedacht hoor maar het slaat verder nergens op als je het serieus over de films wilt hebben. Als ze zoiets in deel 2 of 3 zouden doen maken ze alleen maar hun eigen idee belachelijk.

Mike Philippens
11-07-2002, 21:51
Ik denk wel vaker dat we allemaal in een matrix zitten waar we pas achter komen (of niet) als iemand die ons zat is de stekker uit het stopcontact haalt.
Dan heb je de Bijbel nog nooit gelezen zeker? Ik bedoel dat de Hitchhikers Guide To The Galaxy, de enige echte Universele Waarheid...;)
Daarin wordt namelijk uit de doeken gedaan dat wij (de aarde+bewoners) een experiment zijn van de muizen. Dus als die ons zat zijn (of de kaas op is)...:rolleyes:

Luther Hartog
11-07-2002, 23:51
Als dat waar zou zijn wordt een k*t film; die 300 miljoen dollar heeeft WB dan zwaar verspild Dat denk ik niet, dat bedrag hebben ze in 2 dagen terug:cool:

Luther Hartog
11-07-2002, 23:53
Als jullie willen weten hoe het verder gaat, moet je het stukje bekijken waarin Thomas Andersson wordt ondervraagd...daar ligt de hint. Meer zeg ik niet

Lars_JJ
11-07-2002, 23:55
Wie is die gladiool die hem nog niet gezien heeft (no offence)...

Lars_JJ
11-07-2002, 23:59
Als jullie willen weten hoe het verder gaat, moet je het stukje bekijken waarin Thomas Andersson wordt ondervraagd...daar ligt de hint. Meer zeg ik niet

nu moet je ook zeggen wat je bedoeld..

Luther Hartog
12-07-2002, 00:00
nu moet je ook zeggen wat je bedoeld.. Kijk het stukje meerdere keren en dan weet je het.

Lars_JJ
12-07-2002, 00:10
Kijk het stukje meerdere keren en dan weet je het.

Waar moet ik op letten, die map ofzo?

Luther Hartog
12-07-2002, 00:29
Waar moet ik op letten, die map ofzo? Nee, op het verhaaltje wat Agent Smith houdt

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 00:53
Nou... enlighten us...

marije van der mark
12-07-2002, 01:00
Aaah hou toch allemaal es op met dat "misschien is ie nog steeds wel in the matrix" enzo...
Leuk bedacht hoor maar het slaat verder nergens op als je het serieus over de films wilt hebben. Als ze zoiets in deel 2 of 3 zouden doen maken ze alleen maar hun eigen idee belachelijk. Dat vind jij. Blijkbaar denken velen hier anders over. Op zich is het gegeven al interessant genoeg om over na te denken en wellicht te discussiëren. Ik bedoel: heb je er zelf wel eens bij stil gestaan dat wat wij allemaal doen misschien wel helemaal niet echt is? Ik heb vaak genoeg gedacht: "als dit een droom is, laat me dan niet wakker worden", en: als dit nachtmerrie is, maak me dan alsjeblieft nú wakker". Jij deelt blijkbaar mijn kronkel niet, maar The Matrix sluit er wel goed op aan.

Nathan Strik
12-07-2002, 01:23
Ik bedoel: heb je er zelf wel eens bij stil gestaan dat wat wij allemaal doen misschien wel helemaal niet echt is? Ik heb vaak genoeg gedacht: "als dit een droom is, laat me dan niet wakker worden" Tsja, wat is een droom en wat is echt? Misschien dromen we na de dood wel eeuwig, wie zal het zeggen. Ik bedoel, als je de realiteit probeert te vatten, dan zijn dromen naar mijn mening een heel bovennatuurlijk iets, waar we eigenlijk nog helemaal niets van weten.
En áls we na onze dood eeuwig zouden dromen, hoe weten we dan het verschil tussen deze "droomwereld" en de realiteit? Oftewel, als er geen ontwaken is, hoe weet je dan dat je droomt?
Hele diepe vraagstukken, waar niemand een antwoord op weet, maar waar films als The Matrix op een hele originele manier op inspringen. Ik weet dat dit niet de plek is voor lofuitingen, maar dit was 1 van de dingen die mij zo aansprak aan deze film.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 01:39
*knip*
Woah ok ok nee dat bedoelde ik niet.
Ik heb die 'kronkel' zeker zeker. En ik vind het ook interessant en leuk om te zien hoe er uit dat idee films ontstaan als The Matrix en eXistenZ.
Maaaaar wat ik zeg is dat men niet moet verwachten dat ze in de Matrix 2 en 3 nog veel verder zullen gaan met het hele "Wat is nou echt? Is dit wel echt? Als je uit de Matrix bent, hoe weet je dan ZEKER dat je uit de Matrix bent?"
Gewoon omdat dit idee dus al niet meer originieel is (eerder bedacht door jij, ik, existenz-schrijver en vele anderen)...
en omdat ze dan gewoon het verhaal van The Matrix 1 een beetje onnozel maken. Als blijkt dat alles wat in The Matrix 1 is gebeurd niet echt was op een bepaalde manier, worden delen 2 en 3 misschien wel interessant, maar dan verpesten ze deel 1 zo'n beetje, terwijl ze volgens mij toch er op uit zijn een mooie trilogie als geheel te maken.

marije van der mark
12-07-2002, 01:48
......Hele diepe vraagstukken, waar niemand een antwoord op weet, maar waar films als The Matrix op een hele originele manier op inspringen. Ik weet dat dit niet de plek is voor lofuitingen, maar dit was 1 van de dingen die mij zo aansprak aan deze film. Juist The Matrix zette mij hierover weer aan het denken en dat was idd een van de redenen dat de film mij ook aansprak. Overigens lijken me lofuitingen nooit overbodig, tenzij dat uitmondt in een over en weer daarvan. Wat ik eigenlijk wel vrij apart vindt, is dat de Matrix invloed uitoefent op de "dromen" van haar "energie", maar dat ze niet de macht heeft om andere invloeden van buitenaf (Morpheus e.a.) uit te schakelen. Ik ben daarom zeer benieuwd naar de volgende delen omdat ik verwacht dat we meer te zien krijgen van hoe de Matrix precies werkt, waar de gebreken zijn en hoe ze inbreken in de Matrix.
Iemand hier al ideeën over?

marije van der mark
12-07-2002, 01:51
<knip> Ben ik met je eens; ik verwacht en hoop vooral ook niet dat 2 en 3 een vergelijking worden van 1, maar dat ze een stap verder gaan. Zie mijn vorige post.

Nathan Strik
12-07-2002, 01:54
Wat ik eigenlijk wel vrij apart vindt, is dat de Matrix invloed uitoefent op de "dromen" van haar "energie", maar dat ze niet de macht heeft om andere invloeden van buitenaf (Morpheus e.a.) uit te schakelen. Volgens mij is daar wel een verklaring voor te verzinnen. Zoals Cypher al zegt is The Matrix een veel te complex programma om in 1 keer te overzien (vandaar dat hij een stukje gecodeerde tekst bekijkt), dit probleem hebben de machines dus ook, vandaar dat ze niet overal tegelijk kunnen zijn en dus niet altijd meteen precies weten waar de rebellen zich in The Matrix bevinden. Wel een beetje dom, als ik een alwetende machine was, dan zou ik zeker bij het ontwerp van The Matrix rekening hebben gehouden met de mogelijkheid van een rebellie.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 01:58
Juist... ik denk ook niet dat dat verhaal klopt van "In het begin van deel 2 krijgt Neo te horen dat dit allemaal een training was om te kijken hoe hij zou reageren." :)
Doet me denken aan een verhaal wat mn ouders een keer vertelden over een of andere ouwe serie. Een acteur ging die serie verlaten dus lieten ze zijn personage doodgaan.
Een seizoen later kwam die acteur weer terug in de serie. Dit losten ze op door te zeggen dat alles wat in het voorgaande seizoen was gebeurd een droom was, en dat die gast dus daarom toch niet dood was. :D

Anyway... back on-topic...
Die robots kunnen gewoon Morpheus niet beinvloeden omdat hij niet meer aangesloten zit op de matrix.
Bovendien zijn de mensen in de matrix niet echt aan het dromen, ook al wordt het daarmee wel vergeleken.
Het lijkt mij dat waar normaal je oog bijvoorbeeld via zenuwen een signaal aan je hersens geeft, in dit geval de matrix een signaal stuurt, waardoor je denkt dingen te zien, zonder dat je je ogen echt gebruikt.
De mensen zijn dus gewoon wakker, maar de signalen die de zintuigen richting hersens sturen worden vervangen door signalen die de matrix bedenkt.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 02:00
Oh wacht... je bedoelt als Morpheus stiekem TOCH op de matrix is aangesloten...
Nou... ja... wat Nathan zei...
Bovendien zijn onze helden natuurlijk super-hackers dus die laten zich niet zo makkelijk opsporen :)

Nathan Strik
12-07-2002, 02:11
Doet me denken aan een verhaal wat mn ouders een keer vertelden over een of andere ouwe serie. Een acteur ging die serie verlaten dus lieten ze zijn personage doodgaan.
Een seizoen later kwam die acteur weer terug in de serie. Dit losten ze op door te zeggen dat alles wat in het voorgaande seizoen was gebeurd een droom was, en dat die gast dus daarom toch niet dood was. :D Ja, dat was de serie Dallas volgens mij en de bewuste acteur Patrick Duffy als Bobby, correct me if I´m wrong.

Maar weer on-topic: de machines kunnen inderdaad geen invloed uitoefenen als mensen zoals Morpheus een "hard-line" gebruiken om op de Matrix in de loggen zeg maar. Deze rebellen zijn dan immers niet meer aangesloten op het systeem van de machines, maar ze gebruiken hun eigen systeem.
De enige manier om ze dus tegen te houden is ze te vermoorden in The Matrix, of op te zoeken (met onder andere die sentinels) in de echte wereld.
Nu Neo almachtig is geworden, zal die mogelijkheid om hem in The Matrix te doden niet meer aanwezig zijn. Wat mij doet geloven dat een groot deel van de actie van The Matrix 2 en 3 zich in de real world zal afspelen.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 02:15
Poeh hee we zijn allemaal midden in de nacht druk aan t posten :)

Maar eh ohja ik dacht al dat het Dallas ofzo was :)

En ik geloof dus ook dat er in de Matrix 2 en/of 3 nieuwe tegenstanders IN de matrix komen die Neo niet zo makkelijk kan killen als de agents.

mischa
12-07-2002, 06:34
Wat vinden jullie van het idee dat Neo eigenlijk gewoon een onwijze computernerd is die omdat hij zo vaak en lang achter zijn PC zit en helemaal vervreemd is van de wereld en dus gewoon compleet opgaat in zijn computer. Hij maakt van zichzelf een superheld die de wereld redt, want eigenlijk zijn computers gewoon een groot complot om de wereld over te nemen.

SPOILER!!!!!!!: Beetje Fight Club achtige waanideeën dus?

Want is het niet zo dat als je een videogame speelt, dat je dan eigenlijk precies hetzelfde doet? Je gaat op in een wereld die niet bestaat en waar jij de held bent?


De vraag is dus: Is Neo eigenlijk gewoon helemaal geflipt en is hij dus nooit z'n kamer uitgeweest maar bedenkt hij dit allemaal?


Want zo kun je de film ook interpreteren...

rrrick
12-07-2002, 07:38
Op ongeveer hetzelfde tijdstip als The Matrix werd The Thirteenth Floor uitgebracht. Thematisch vergelijkbaar, realiteit versus 'fantasie'. Zeer de moeite waard.

Lars_JJ
12-07-2002, 10:23
Tsja, wat is een droom en wat is echt? Misschien dromen we na de dood wel eeuwig, wie zal het zeggen. Ik bedoel, als je de realiteit probeert te vatten, dan zijn dromen naar mijn mening een heel bovennatuurlijk iets, waar we eigenlijk nog helemaal niets van weten.
En áls we na onze dood eeuwig zouden dromen, hoe weten we dan het verschil tussen deze "droomwereld" en de realiteit? Oftewel, als er geen ontwaken is, hoe weet je dan dat je droomt?
Hele diepe vraagstukken, waar niemand een antwoord op weet, maar waar films als The Matrix op een hele originele manier op inspringen. Ik weet dat dit niet de plek is voor lofuitingen, maar dit was 1 van de dingen die mij zo aansprak aan deze film.

Ik wil er niet eens over nadenken. Wat als het een droom is, OPZOUTEN, laat me lekker m'n leven leiden, ook al is die een droom...
En het gaat hier over The Matrix, de film. Niet Matrix, het leven ;)

Hanna
12-07-2002, 13:23
LUTHER!!!

leg alsjeblíeft even uit wat je bedoelt met dat gedoe dat je het vervolg een beetje uit een scene kunt afleiden?? welke scene, ik snapte geeneens over welke 'ondervraging' je het had, en ik heb
die film toch ook wel een paar keer gezien!
en wees niet zo flauw, en vertel wat jij dénkt dat er gaat gebeuren. jij doet nu alsof je het al allemaal weet maar das natuurlijk ook bullsh*t he, of ben je undercover voor warner bros???? :p:p:p

leg het uit ajb!!! :)
liefsss

RobW
12-07-2002, 14:32
Als je zoiets zegt moet je ook zeggen waar je op doelt. Zeg wat ie zegt en dan ff uitleggen, plies?

Luther Hartog
13-07-2002, 02:04
leg alsjeblíeft even uit wat je bedoelt met dat gedoe dat je het vervolg een beetje uit een scene kunt afleiden?? welke scene, ik snapte geeneens over welke 'ondervraging' je het hadIn het begin van de film werd "Neo" opgepakt, toen werd ie door 3 agenten naar een kamertje gebracht waar ze uiteindelijk die zender inbrengen via z'n navel. In die scene zegt Agent Smith dat ze hem nodig hebben. Vraag jezelf maar af waarvoor.

PS: Ik heb er erg lang over gedaan om dit zonder typefouten in te typen...dussseh applausje graag;)

marije van der mark
13-07-2002, 02:21
<megaknip>Ik kan de film echt niet op die manier interpreteren. Je hoort Neo's gedachten helemaal niet, wat wel zo zou moeten zijn in jouw interpretatie lijkt me. Verder ontdekt hij zijn "superpower" pas aan het einde van de film. Als hij werkelijk zou zijn doorgedraaid, had ie dat wel direct "geweten". Lijkt me dus geen plausibele interpretatie.

Anonymous
13-07-2002, 06:55
In het begin van de film werd "Neo" opgepakt, toen werd ie door 3 agenten naar een kamertje gebracht waar ze uiteindelijk die zender inbrengen via z'n navel. In die scene zegt Agent Smith dat ze hem nodig hebben. Vraag jezelf maar af waarvoor.


Ja, maar in principe was dat om Morpheus op te pakken en voor
niks anders.Tenminste, wat jij eruit haalt kan ik er niet uithalen ;)
Ik denk wel ergens in het laatste deel dat Neo zich toch laat
ompraten naar de bad guy's - kant en dat hij met de agenten
gaat samenwerken.

Geert Jan Alsem
13-07-2002, 09:29
Hij bedoelt inderdaad gewoon dat ze hem nodig hebben "in bringing a known terrorist to justice". Om Morpheus te pakken te krijgen dus.

Hanna
13-07-2002, 10:29
In het begin van de film werd "Neo" opgepakt, toen werd ie door 3 agenten naar een kamertje gebracht waar ze uiteindelijk die zender inbrengen via z'n navel. In die scene zegt Agent Smith dat ze hem nodig hebben. Vraag jezelf maar af waarvoor.

PS: Ik heb er erg lang over gedaan om dit zonder typefouten in te typen...dussseh applausje graag;)

hmmm... snap de film dan wel moeiteloos, ik heb alleen helaas niet de gave om zover door te denken.. snap nog steeds eigenlijk niet wat je bedoelt!!!
ik zou het echt een k*t einde van film drie vinden als neo naar the bad side gaat hoor...neeh, dat moet ie niet doen!!

denken jullie ook dat ie zich laat verleiden???
volgens mij laat ie het wel, al is het maar voor trinity!!

groetjesss

RobW
13-07-2002, 11:15
Ze hadden hem nodig om Morpheus te pakken, die de code van Zion weer heeft, waar ze weer....etc.

In ieder geval, Neo wordt niet slecht, denk ik.
Deel 3 wordt wel een visueel spektakel, speelt zich namelijk voor een groot deel in The Real World af, en deel 2 in The Matrix. Dus wat je aan effects in deel 2 mist, zit in deel 3.

Luther Hartog
13-07-2002, 14:41
Ja, maar in principe was dat om Morpheus op te pakken en voor
niks anders.Jullie vergeten allemaal dat Neo in de eerste plaats een hacker eerste klas is, dan hebben ze helemaal geen Morpheus nodig

Anonymous
13-07-2002, 16:28
Jullie vergeten allemaal dat Neo in de eerste plaats een hacker eerste klas is, dan hebben ze helemaal geen Morpheus nodig

Ja dat klopt, heb je gelijk in :D

Dane
13-07-2002, 16:37
Hee? Wie is degene die de film niet heeft gezien??:confused: ;) :D

Elwood.

Lars_JJ
13-07-2002, 23:11
In het begin van de film werd "Neo" opgepakt, toen werd ie door 3 agenten naar een kamertje gebracht waar ze uiteindelijk die zender inbrengen via z'n navel. In die scene zegt Agent Smith dat ze hem nodig hebben. Vraag jezelf maar af waarvoor.

PS: Ik heb er erg lang over gedaan om dit zonder typefouten in te typen...dussseh applausje graag;)

Die agents hebben hem nodig om Morpheus te pakken, nothing more, nothing less...

Niet omdat hij 'The One' is. Dat weten ze helemaal niet.

Luther Hartog
14-07-2002, 02:21
Niet omdat hij 'The One' is. Dat weten ze helemaal niet. Dat klopt, maar ze weten wel dat hij 1 van de beste hackers van de wereld is en dat is misschien handig om de code te kraken van Zion's mainframe

Geert Jan Alsem
14-07-2002, 02:26
Maar ze zijn toch echt de hele film bezig die code van Zion via Morpheus te krijgen. Als Neo Morpheus niet had gered hadden ze de code uiteindelijk ook gekregen.

Lars_JJ
14-07-2002, 18:12
Dat klopt, maar ze weten wel dat hij 1 van de beste hackers van de wereld is en dat is misschien handig om de code te kraken van Zion's mainframe

Maar het maakt dus niks uit voor de volgende films...

mischa
15-07-2002, 08:28
Ik kan de film echt niet op die manier interpreteren. Je hoort Neo's gedachten helemaal niet, wat wel zo zou moeten zijn in jouw interpretatie lijkt me. Verder ontdekt hij zijn "superpower" pas aan het einde van de film. Als hij werkelijk zou zijn doorgedraaid, had ie dat wel direct "geweten". Lijkt me dus geen plausibele interpretatie.

Je trekt nu de vergelijking met Fight Club iets te ver door. Ik zeg niet dat hij doorgedraaid is, maar dat hij ziczhzelf projecteert op het type superheld. Het logische dat hij zijn superpower pas aan het eind ontdekt, omdat hij zichzelf steeds verder verliest in die wereld en dus steeds wildere fantasieen krijgt.

Bovendien reageert niemand op straat op hem en Morpheus.

Hij zit al zolang achter zijn PC dat hij het verschil niet meer ziet tussen realiteit en werkelijkheid.

Tis ook niet mijn eerste interpretatie hoor, maar ik hoorde laatst van een vriend van me dat hij de film zo ervaren had. En ik was benieuwd wat anderen hierover dachten, vandaar dat ik gepost heb.

Nathan Strik
15-07-2002, 11:44
Bovendien reageert niemand op straat op hem en Morpheus. Dat was een leerprogramma binnenin hun eigen software (The Construct), en dus niet The Matrix.
Of herinner je je niet meer dat ze hem op pauze zetten? Dat kan dus niet met The Matrix.

Luther Hartog
15-07-2002, 11:46
Bovendien reageert niemand op straat op hem en Morpheus.
Als je dat denkt, dan moet je de film echt wat vaker gaan kijken. Die mensen reageerden namelijk niet om dat dat een trainingsprogramma is.

Luther Hartog
15-07-2002, 11:47
Dat was een leerprogramma binnenin hun eigen software (The Construct), en dus niet The Matrix.
Of herinner je je niet meer dat ze hem op pauze zetten? Dat kan dus niet met The Matrix. Hmmmzz...ik was te laat:)

M Balje
23-09-2002, 12:41
Vandaag tussen 20.30-22.30/22.50-23.20 op Sbs6 krijg je een herkansing.

Donovan
23-09-2002, 12:51
Vandaag tussen 20.30-22.30/22.50-23.20 op Sbs6 krijg je een herkansing.

Ik bepaal zelf wel hoe laat ik die dvd in de speler schuif :D

Hoef ik er ook geen 20 minuten hart van nederland doorheen te doen.

Lex v/d Moolen
23-09-2002, 17:44
Ik bepaal zelf wel hoe laat ik die dvd in de speler schuif :D

Hoef ik er ook geen 20 minuten hart van nederland doorheen te doen. Bovendien wordt door de verkrachting van de orignele beeldkwaliteit en het ontbreken van DD 5.1/DTS de film een stuk minder aantrekkelijk.

Johan van den D.
23-09-2002, 20:53
zit nu de matrix op tv te kijken maar wat een butfilm is dat zeg
althans dit is niet mijn smaak ieder geval
wel heel mooi gemaakt maar kwa verhaal....tja:rolleyes:

Jeroen Driessen
24-09-2002, 09:06
wel heel mooi gemaakt maar kwa verhaal....tja:rolleyes: Als je nu aangeeft wát er niet klopt aan het verhaal volgens jou... Kun je je gewoon niet inleven in een SF film, vind je er enorme plotgaten inzitten...etc.
Het helpt tevens om hem op DVD te kijken, want op TV mis je echt de helft van de beleving.

Haay1971
24-09-2002, 14:40
Ik even reageren op de suggestie van Luther Hartog mbt. de ondervraging van Neo door de 3 Agents.

Helemaal in het begin van de film zit Trinity op die kamer alleen en observeert ze Neo. Ze praat er met Cypher (?) over via de telefoon, en dan merkt ze dat de lijn afgetapt wordt en dat haar lokatie ontdekt is, waarna die eerste scene komt dat geprobeerd wordt haar te arresteren.

Vanaf dat moment weten de Agents dat het groepje rond Morpheus Neo in de gaten houdt en krijgen zij ook interesse in Neo. De Agents zitten achter Morpheus aan omdat ze weten dat hij de access-codes voor Zion's Mainframe heeft. Wetende dat Morpheus en z'n groepje achter Neo aanzitten proberen ze via Neo bij Morpheus te komen.

Tijdens de ondervraging van Neo proberen ze hem eerst bang te maken met het dossier dat ze over hem hebben en hem op die manier te overreden mee te werken om Morpheus te pakken te krijgen, wat Neo afdoet als "Gestapo crap". Hun alternatief is vervolgens die bug in Neo z'n navel te stoppen, om op die manier uit te vinden waar Morpheus is. Als die bug niet in de auto uit Neo z'n buik verwijderd was door Trinity zouden ze zeer waarschijnlijk overvallen zijn in dat pand waar Neo Morpheus ontmoette, en was het einde verhaal geweest...

Wat er in deel 2 en 3 gaat gebeuren kun je naar mijn mening in ieder geval NIET uit die ondervragingsscene halen. Wel denk ik dat we meer over Zion zullen leren, en hoe Zion zich blijkbaar toch succesvol tegen de robots kan verdedigen.

Johan van den D.
24-09-2002, 15:11
Als je nu aangeeft wát er niet klopt aan het verhaal volgens jou... Kun je je gewoon niet inleven in een SF film, vind je er enorme plotgaten inzitten...etc.
Het helpt tevens om hem op DVD te kijken, want op TV mis je echt de helft van de beleving.
wat ik niet vind klopen aan het verhaal is dat het niet op de juiste manier is verfimd naar mijn idee, daarom kan deze film mijn interesse niet trekken(niet dat ik beter kan hoor)
ik vind het zo en zo al een zwak/raar verhaal
ik hou best wel van sf films maar deze dus helaas niet
ben het ook met je eens dat je zo,n film op dvd moet zien,absoluut
hoop dat het nu een beetje duidelijker is:rolleyes:

Jeroen Driessen
24-09-2002, 16:05
hoop dat het nu een beetje duidelijker is:rolleyes: Niet echt. Wat is er zwak aan, wat is niet goed verfilmd en waarom niet? Wat dieper erop ingaan en voorbeelden geven. Dan pas kun je er over in discussie gaan....waarvoor deze thread bedoeld is. Gewoon zeggen dat een hele film zwak, slecht, goed, fout etc. is is voor ons niet duidelijk om te berijpen hoe je de film beleeft. En door goede argumenten te leveren, kunnen de fans die misschien weer gaan weerleggen, waardoor jij misschien heel anders tegen de film aan gaat kijken....en misschien hem zelfs gaat waarderen (gebeurd niet gauw denk ik over het algemeen, but hell....give it a try!).

Johan van den D.
24-09-2002, 16:37
Niet echt. Wat is er zwak aan, wat is niet goed verfilmd en waarom niet? Wat dieper erop ingaan en voorbeelden geven. Dan pas kun je er over in discussie gaan....waarvoor deze thread bedoeld is. Gewoon zeggen dat een hele film zwak, slecht, goed, fout etc. is is voor ons niet duidelijk om te berijpen hoe je de film beleeft. En door goede argumenten te leveren, kunnen de fans die misschien weer gaan weerleggen, waardoor jij misschien heel anders tegen de film aan gaat kijken....en misschien hem zelfs gaat waarderen (gebeurd niet gauw denk ik over het algemeen, but hell....give it a try!).
is makkelijker gezeg dan uitgelegd met de goede woorden
die flim spreek mij gewoon niet aan
het geef me gewoon geen gevoel zo van gaaf/mooi/leuk/grappig of zelf stom/saai
niks van dit alles
is gewoon niet makkelijk uit te leggen
moet je een beetje zien als kunst
sommigen vinden iets mooi anderen niet,en waarom.....geen idee
soms vind je een auto mooi en iemand anders niet,waarom....geen idee
de ene vind slagroom lekker de ander niet
je snap dat het dus niet makkelijk is uit te leggen
misschien dat als iemand anders het had geregiseerd dat het me dan wel had aangesproken
andere omgevingen andere situaties noem maar op
en het gehele verhaal vind ik niet interresant en waarom??
als ik dat kon uitleggen dan het ik zelf die film wel geregiseerd
denk dat dit nog niet duidelijk is vrees ik

:(

Berry vd Pluijm
24-09-2002, 22:20
De eerste keer dat ik hem zag, zat ik in een bioscoopzaal vol 13-14 jarige ^&*(%-kinderen.. Je kan zelf wel indenken hoeveel ik van de film meegekregen heb.. Daarom haat ik Nederlandse bioscopen...

Toen ie op video released werd heb ik hem meteen gehuurd, en ik heb met open mond zitten kijken.... Echt een film waarbij je niet teveel moet nadenken, want je wordt krankzinnig (hetzelfde gevoel had ik met The Truman Show).

Ik wist niet dat het een Trilogy zou worden (waren ze dat btw altijd al van plan?), dus het einde was voor mij een beetje vaag en té open.. Het einde snapte ik totaal niet.. Heb er nu eigenlijk nog moeite mee om het te verhalen.

In ieder geval een visueel schitterend spektakel, wat voor heel veel regisseurs een deur heeft open gedaan, alhoewel er nu veel te makkelijk met bullet-time wordt rondgesprongen, al dan niet zo effectief als in The Matrix.

Dave
25-09-2002, 06:58
Ik wist niet dat het een Trilogy zou worden (waren ze dat btw altijd al van plan?), dus het einde was voor mij een beetje vaag en té open..

Ja dat was van begin af aan de opzet, er was zelfs sprake over een hele lange film geweest maar er werd toen toch voor een trilogie gekozen (y)

Ronald Stiebolt
25-09-2002, 07:37
Ik weet niet meer welke pil nou welke was, maar ik geloof dat ik in de matrix zou blijven :rolleyes:


Hmmmm, ik zou denk ik ook in de Matrix blijven, vooropgesteld dat ik kan kiezen wie ik ben (net als Cypher / Reagan), ik meld me hier dan ook graag aan als Hugh Hefner....

Je weet maar nooit, toch? :D

Mike Philippens
25-09-2002, 08:52
Hmmmm, ik zou denk ik ook in de Matrix blijven, vooropgesteld dat ik kan kiezen wie ik ben (net als Cypher / Reagan
Als je eenmaal weet dat het nep is gaat de charme van een leven als, laten we zeggen, het vriendje van Anna Kournikova ook vervelen denk ik...hoewel ik het wél graag zou willen proberen.
Als we dan toch zover zijn, is een holodeck zoals in Star Trek een aantrekkelijker optie. Dan kun je op bepaalde tijden je fantasie uitleven en daarna weer aan het echte leven deelnemen. Is uiteindelijk veel spannender.
En volgens mij waren ze nooit van plan om Cypher te laten leven. Veel beloven en weinig leven doet de gek in vreugde leven...toch?

Kees Hoekerd
17-06-2004, 13:04
Ik snapte hem de 2e keer heel goed...

Alleen vind ik deel 2 echt niet te pruimen.....