PDA

Bekijk de volledige versie : thuis bioscoop in aanbouw mening en hulp gevraagd



nesti
22-04-2009, 04:46
Hey ik zal me even voorstellen ik ben een 22 jarige met 2 hobby's, films, pc.
Nu zijn we onlangs verhuist (ik en vriendin) en hebben nog enkele lege ruimtes over.
(Voormalige kantoren van een bedrijf aan de woning)
De ruimte is 9 m lang en 4 meter breed dus wat is nu de bedoeling.
Ik heb daar geen Buren.(vrijstaand Lings rechts en achter)
Een thuisbioscoop waar ik het lekker luid mag zetten.
Nu het plan is, Van dit er te laten uitzien als een echte bioscoop met een aparte ruimte.
Waar de beamer dvd en versterker zit.(reden is dat wij beide rokers zijn)
Alsook zou ik een vast lichtjes gebogen scherm willen hebben.
(nog uitzoeken hoe ik dat ga fiksen)
De opstelling van de zetels is een 3 zit achteraan en 4x1 zitten er voor op podia gebouwd.
Onder de 2 voorste zetels worden de game consoles in gebouwd.
(Anders liggen we steeds te vloeken met die kabels)
De geluids opstelling is als volgend,
(Niet goed of betere ideeën laat het weten)
2x woofer onder het scherm.
Dan op ieder verdiep 2x gewone boksen links en rechts.
(Merk onbekend)
Achteraan ingewerkt in de muur 1 grote.
De kleuren van de muren zijn zwart,
En donkerblauw op de grond met blauwe led.
Uiteraard ga ik er enkele foto's bij plaatsen zodra wij er aan beginnen.
Maar voor tips of ideeën laat je gerust gaan dan krijg ik ook een beter idee,
Of ik goed bezig ben of dat het beter kan.

m.v.g. timmy

Edgar Smit
22-04-2009, 18:17
Beste nesti,

welkom op het forum.
Eerst even een korte uitleg, met het gebruik van leestekens maak je je bericht een stuk beter leesbaar, spelvauten zal niemand moeilijk over doen maar als je geen enkel leesteken gebruikt leest het voor anderen gewoon erg moeilijk.

Ik zou eerst een budget bepalen aangezien e.e.a. behoorlijk kostbaar uit kan vallen.
Speakers inbouwen geeft wellicht een mooie look maar is niet ideaal, beter is het om de speakers op stands of spikes te zetten. Afhankelijk van je opstelling (5.2, 6.2 OF 7.2) zou ik het als volgt doen:
bij 5.2 2 subwoofers onder het doek, de 2 fronts naast het doek en de center direct onder het doek. 2 rears bij de achterwand. bij 6.2 een extra center recht in het midden achter en bij 7.2 ongeveer in het midden van de zijwanden de 2 extra speakers.

In principe is het meest ideale om elke speaker even ver van de luisterpositie te plaatsen (in een cirkel) maar dat is bijna onhaalbaar. Om die reden heb je je receiver om dat te corrigeren.

2 subs kan overigens snel teveel worden maar is erg afhankelijk van welke subs je gebruikt. Als je in die ruimte 1 goede sub neerzet (bijv een SVS of Velodyne) heb je daar echt genoeg aan.

de plaatsing van de stoelen lijkt em correct.
Tip, als je apparatuur gaat inbouwen zorg dan wel voor voldoende ventilatie, tijdens langdurig gamen of kijken kan apparatuur behoorlijk warm worden en die warmte moet afgevoerd worden. Niet strak inbouwen of desnoods een ventilator tbh koeling mee inbouwen met luchtroosters om oververhitting te voorkomen. Als de ruimte nog compleet kaal is kun je ook overwegen de vloer iets te verhogen zodat je alle kabels onder de grond weg kunt werken en geen enkel risico loopt op het stuklopen van kabels.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ludo Keeris
22-04-2009, 22:28
Dit topic dreigt een verkeerde richting op te gaan. Daarom heb ik even alle berichten die niet ter zake doen verwijderd.
@ nesti: welkom op het forum. We willen je graag helpen met je vraag. Op een kleine typefout of spellingsfout doen we absoluut niet moeilijk (ook al lijkt dat soms zo).
Maar het is wel aan te bevelen om je vraag zo duidelijk mogelijk te stellen, zodat ook iedereen begrijpt wat je bedoelt met je vraag. En daar helpt het gebruik van punten en komma's zeker bij (ook al staan ze misschien niet op de juiste plek).

nesti
23-04-2009, 16:59
effe een 3d beeld zodat sommige het beter kunnen begrijpen
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/835898_0_82_naamloos1.jpg

nesti
23-04-2009, 17:05
het budget ik hoop dat het zal meevallen.
verbeteren kan ik nog steeds
de zetels zijn gratis , de beamer 2 de hands de stroom kabels komen uit afbraak.
en voor het laken had ik een idee om er verduisterings gordijn voor te gebruiken (gelezen op internet)
en ja een degelijke versterker en goede boksen kosten geld maar ik ga niet op café of dergelijke dus kan ik er wat meer aanhangen he http://www.dvd.nl/forum/wlmailhtml:{F321C5E3-2A18-4594-AEB8-F3CE8669479D}mid://00000469/!x-usc:http://www.dvd.nl/forum/images/smilies/icon_smile.gif

Claudio Santulli
23-04-2009, 17:49
Het is in ieder geval een ruimte met potentie!
Wat een luxe geen buren en lekker groot!

Voor de rest kan je het zo gek maken als je zelf wil.
Echter een grote ruimte vraagt ook wat van je apparatuur, tenminste afhankelijk van de waarde die je eraan hecht.

Trek die 2de hands Beamer wel een bepaalde afstand of grote van het scherm?
Is de resolutie van de beamer wel groot genoeg om daadwerkelijk van een mooi plaatje te kunnen genieten.

Wederom is het allemaal relatief en afhankelijk van de waarde die je aan de kwaliteit hecht.
Zwarte muren en blauwe vloeren zouden niet mijn persoonlijke keuze zijn, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Verder is het moeilijk advies te geven omdat dit meer appartuur of inrichting gericht is.

Qua opstelling heeft Edgar al het nodige gezegt, en ben je toch vrij aangewezen op de standaard indeling.

Wij zijn in ieder geval benieuwd naar het resultaat zometeen. ;-)

Marcellow
24-04-2009, 13:17
[mod edit: genoeg geweest, er is nog altijd zoiets als de negeerknop als je een ander lid niet kunt waarderen]

Timmio
25-04-2009, 18:20
Je plaatje wil hier niet laden? (of ben ik te ongeduldig?)

nesti
27-04-2009, 13:00
:-P het laatste vrees ik . bij mij doet hij het wel

even een update gisteren een bod gedaan op een beamer en gereserveerd.
het is een crt beamer geworden : Sony CRT Projector vph 1001qm Superbright

deze zijn volgens de verkoper watergekoeld ,
en ondanks dat het een crt beamer is simpel in te stellen
ps.: de werken zijn nog niet gestart daar beginnen we aan 6 mei
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/623775_0_82_57926789sonycrtprojectorvph1001qmsuper bright.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/226746_0_82_57926789_1sonycrtprojectorvph1001qmsup erbright.jpg

Claudio Santulli
27-04-2009, 13:12
Ik heb de beamer even opgezocht, en zag jouw bod ook staan bij MP.

Deze beamer is uiteraard wat ouder en heeft alleen maar een video en s-video aansluiting.
De resolutie en beeldkwaliteit zal zeker wel wat te wensen overlaten.
Helemaal omdat het een wat oudere beamer beperkte betreft.
Als je ooit voor een Blu-ray of DVD met hdmi of component wilt gaan is dit geen ideale keuze!
Eigenlijk zou je niks moeten kopen zonder een demostratie!
Er staat bij dat de lamp niet veel uren heeft gedraaid, dat moet je dan maar aannemen.
Hou er wel rekening mee dat het vervangen van zo'n 'oude' lamp erg kostbaar is.
Waarschijnlijk een veelvoud van jouw bod.
Ook kan een oude beamer flink wat lawaai maken, maar goed er staat iets van watergekoeld, dus......??


Maar voor ieder wat wils uiteraard.

-Jaap-
27-04-2009, 14:01
Claudio, met alle respect, maar jij hebt zo te lezen weinig kennis over CRT projectoren, maar we benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? Dus ik leg het even uit:

In een CRT projector zitten geen lampen, maar buizen.
Deze buizen gaan mits goed afsteld veeel langer mee dan een beamerlamp.
Een BD speler aansluiten is ook geen probleem, al heb je een HDfury nodig, die HDMI omzet naar RGB/HV, dan kan je prima op 720p kijken met deze projector, denk ik.

Haal er alleen wel een prof bij om hem af te stellen, want simpel zou ik het niet noemen.
Je moet in ieder geval technisch inzicht hebben en van de hoed tot de rand weten van grayscale, gamma, helderheid, contrast, lightoutput, convergentie en geometrie etc.
Laat hem door een kundig iemand kalibreren, want anders is je totale kleurbalans naar z'n malle moeren.
Tuurlijk zegt die verkoper erbij dat het ''simpel'' is, want hoe verkoop je anders zo'n ingewikkeld apparaat?
Er valt een heel goed plaatje uit te krijgen, maar dit moet goed gebeuren doormiddel van veel kennis en meten.

nesti
27-04-2009, 14:30
wel ik hab zo ook al gelezen dat dit geen simpel klusje was, maar er komt idd iemand naar kijken als alles klaar is het kost me wel 45 euro , maar dan kijk ik wel zoals het moet he ik heb zelfs gelezen dat ze dan even goed zijn als een hd beamer
we zien wel

Claudio Santulli
27-04-2009, 15:36
Claudio, met alle respect, maar jij hebt zo te lezen weinig kennis over CRT projectoren, maar we benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? Dus ik leg het even uit:

In een CRT projector zitten geen lampen, maar buizen.
Deze buizen gaan mits goed afsteld veeel langer mee dan een beamerlamp.
Een BD speler aansluiten is ook geen probleem, al heb je een HDfury nodig, die HDMI omzet naar RGB/HV, dan kan je prima op 720p kijken met deze projector, denk ik.

Haal er alleen wel een prof bij om hem af te stellen, want simpel zou ik het niet noemen.
Je moet in ieder geval technisch inzicht hebben en van de hoed tot de rand weten van grayscale, gamma, helderheid, contrast, lightoutput, convergentie en geometrie etc.
Laat hem door een kundig iemand kalibreren, want anders is je totale kleurbalans naar z'n malle moeren.
Tuurlijk zegt die verkoper erbij dat het ''simpel'' is, want hoe verkoop je anders zo'n ingewikkeld apparaat?
Er valt een heel goed plaatje uit te krijgen, maar dit moet goed gebeuren doormiddel van veel kennis en meten.


Mijn excuus idd,
Ik probeerde met mijn beperkte CRT "kennis" (not) toch een advies te geven!
Gelukkig was het een trigger voor jouw om het een en ander toe te lichten, zodat het doel alsnog is bereikt (y)
En we allemaal weer wat wijzer zijn ;-)

TJ Weissel
27-04-2009, 15:47
Wat 'n leuk initiatief...

Nog even over het watergekoelde aspect van deze beamer, ik zie toch duidelijk 'n airfan zitten. Maar herrie moge geen probleem zijn, daar deze in 'n apparte projectie cabine komt te staan toch?

Blijf dit topic wel even volgen!

nesti
27-04-2009, 15:59
dat is idd de bedoeling van de aparte ruimte.
ook komt er een koeling naar buiten in die ruimte ,
zo ben ik ineens van het lawaai en de oververhiting vanaf
en staat alles uit mijn zicht

-Jaap-
27-04-2009, 18:51
Zo'n projectiecabine is erg leuk, echter moet de CRT op een voorbepaalde afstand (afhankelijk van je lenzen en forforgebruik), dus ik denk dat je CRT dan te ver van je doek komt hangen.
Nou kan je er dan voor kiezen om minder forfor te gebruiken, maar dit kost ernorm veel resolutie en scherpte.
Ik zou er dan nog eerder voor kiezen om het scherm redelijk laag bij de grond te houden en je CRT in het stoelenpodium in te bouwen, mits met voldoende ventilatie.

Ik vind het heel leuk dat je dit doet, maar weet wel dondersgoed WAT je doet!(y)

TJ Weissel
27-04-2009, 20:44
Misschien 'n verstandigere keuze om voor 'n LCD Beamer te gaan, iets duurder bij de startprijs, maar in het geval van 'n Full HD Beamer 'n goede investering en qua afstelmogelijkheden wat fijner te bedienen...

Is zo lullig als CRT fout is afgesteld met zo'n 3d achtige zweem over het beeld heen...