PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: Mulholland Drive (SPOILERS!!!)



Nathan Strik
12-07-2002, 01:37
Omdat deze discussie-threads zo lekker lopen, én omdat dit bij uitstek weer een film is om je helemaal suf over te discussiëren, bij deze een thread over het plot van Mulholland Drive.

Wat deze film bij mij deed toen ik hem gisteren voor het eerst zag, was vooral een behoefte kweken bij mij om uit te vogelen hoe het nu precies zit en ik heb een aantal theoriën:

- In het tweede gedeelte van de film (na het openen van het doosje) zie je een heleboel vage scènes. In een paar ervan lijkt het wel of de tijd achteruit of door elkaar loopt. Je ziet namelijk eerst een scène dat die ene vrouw haar serviesgoed komt ophalen en ook die asbak in de vorm van een piano meeneemt. Een scène later zie je diezelfde asbak weer op tafel staan. Een teken volgens mij dat de tijd achteruitloopt.

Nog een theorie:

- Betty Elms en Diane Selwyn worden gespeeld door dezelfde actrice, en Rita en Camilla Rhodes ook. Maar volgens mij zijn Rita en Camilla 1 en dezelfde persoon, omdat Rita haar geheugen kwijt is (en als mijn tijd-achteruit theorie klopt, is dat nog aannemelijker) Betty Elms en Diane Selwyn zijn volgens mij niet dezelfde persoon. Temeer omdat Diane Selwyn vermoord is in haar bed en Betty haar samen met Rita/Camilla terugvind.
Ook het feit dat Rita verliefd wordt op Betty, is waarschijnlijk omdat ze onderbewust nog steeds een gedeelte van Camilla´s verliefdheid op Diane herinnert, en omdat Betty als twee druppels water op Diane lijkt, is het des te logischer dat Rita verliefd wordt op haar.

Nou, ik hoor wel wat jullie ervan vinden. Er is in ieder geval heel veel aan deze film wat ik nog niet snap. Die oude mensen bijvoorbeeld die je aan het begin zo luguber ziet lachen en later in de film in miniatuurvorm terugkeren... heel vreemd allemaal... maar wel leuk om over te discussiëren... :D :D

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 02:10
Oh man deze film zouden we niet eens over moeten beginnen zo vaag :)
Ik had op een gegeven moment ook wat gedachten over de tijd die andersom liep enzo maar op een gegeven moment waren er weer zo veel dingen waarbij ik dacht "oh nee wacht... of... nee... huh... nee dat kan niet.... maar... eh..." enz :)
In ieder geval was die ene vage enge knakker die op een gegeven moment achter dat muurtje vandaan kwam wel evil ofzo. Het leek me alsof die een beetje van alles had veroorzaakt ofzo?
Enge scene trouwens brrrr maar vet mooi gedaan met die 2 mannen in dat restaurant... dat gesprek... dan lopen ze naar buiten en komt die engerd te voorschijn.... brrr ik krijg koude rillingen... heu... vaag... ik krijg nog echt koude rillingen ook...

Nathan Strik
12-07-2002, 19:10
Enge scene trouwens brrrr maar vet mooi gedaan met die 2 mannen in dat restaurant... dat gesprek... dan lopen ze naar buiten en komt die engerd te voorschijn.... brrr ik krijg koude rillingen... heu... vaag... ik krijg nog echt koude rillingen ook... Ja, deze film heeft heel veel verschillende geweldige scènes, een persoonlijke favoriet van me is onder andere de scène dat die huurmoordenaar die man heeft vermoord en het op zelfmoord probeert te laten lijken, wat per ongeluk leidt tot nog twee doden. Het is een beetje zwarte humor, ik weet het, maar ik kwam niet meer bij van het lachen. ;)

paul303
12-07-2002, 19:30
Mensen,

Mijn mening van de film is toch de droom-theorie.
Het eerste gedeelte is de droom en het tweede deel het daadwerkelijke verhaal. Met af en toe flashbacks en forwards.

Je ziet bij dat eerste gedeelte dat alles te perfect is, denk maar aan de oudjes, de overdreven vriendelijkheid en glimlachen. Echt een perfecte wereld. Daarna is het een wereld zoals het echt is, met jaloezie en dergelijke.

Het is alweer een tijd geleden dat ik hem gezien heb, maar als de DVD uitkomt ga ik alle details uitspitten.

Wordt vervolgd....

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 19:34
[b]een persoonlijke favoriet van me is onder andere de scène dat die huurmoordenaar die man heeft vermoord en het op zelfmoord probeert te laten lijken, wat per ongeluk leidt tot nog twee doden.
Haha cool ja zeg die scene was ik al bijna weer vergeten maar nu je het zegt... zeer grappig was dat :D
Hm nu ik erover terugdenk had die scene een heel andere sfeer dan de rest van de film. Nouja ik ga em nog wel een keer kijken.
Ik weet eigenlijk niet zeker of ik hem op dvd zou willen hebben. Waarschijnlijk een keer als ik wat meer geld heb en ik vind em ergens een beetje goedkoop...

Richard B.
12-07-2002, 19:36
Ik las tussen de recenties op IMDB nog een paar mooie theorieen:



1. The easiest and most common interpretation is that the first part of the film is a dream, and the last half hour is reality. Before the opening credits, we see a montage of Betty with the elderly couple, then the jitterbug sequence, then some red bed sheets and pillow. The bed sheets and pillow signify that what we are about to see is a dream. In the dream, Rita gets amnesia after a car crash and she is helped by her friend Betty. Betty is smart, pretty, confident, and a talented actress. In trying to find out Rita's true identity, they fall in love. But then the dream turns to a nightmare as they go to a club called Silencio, where Betty comes into possession of a blue box which Rita has the key that opens it. When the dream is over, we find out the dreamer is Diane, who played the role of Betty in the dream. Her ex-lover Camilla was Rita in the dream. In this reality, Diane is not successful or confident, but Camilla is the stunning and successful one. Camilla has ended their relationship, so out of jealousy and envy, Diane pays a hitman to kill her. After the murder, she is overcome with guilt and kills herself.

2. In this interpretation, both the women are dead but do not realize it. There have been a couple of movies in the last few years to use this sort of plot device. Diane's dream of the first part of the movie is a dream within a dream. You will notice that all the plot threads start while Rita is sleeping. It is because it is her dream also. The elderly couple with Betty before the opening credits are her companions on her plane trip. They represent spirits of the netherworld. At the end of the movie they take her back. At Silencio, they see a singer die on stage, but they can still hear her voice. This is symbolic of them realizing they are dead but still conscience. The blue box represents the soul. Rita has the key, but she needs Betty in order to get the blue box. Once she opens the blue box, she is transported to where people go when they die. After that, Diane wakes up and thinks she has been dreaming. Virtually all of the last half hour of the movie is either flashback or delusion. Betty's blue box is owned by the evil person behind the coffee shop, placed in a wrinkled paper bag like it was garbage. The guardians of the netherworld chase after Betty. Betty escapes by killing herself. There is a montage at the end where Betty and Rita are together. This could mean that Camilla has forgiven her and they are together in the afterlife.

3. The two women are the same person or one is an alter-ego of the other. There have been a couple of films in the past year to use this plot device also. One of the important parts in this interpretation is that Diane is told she will find a blue key when the murder is done. But in the dream it is Rita who has the key and the money. In the first part of the movie, Rita is the dreamer and Betty is the alter-ego. After she wakes up, Diane is real and Camilla is the alter-ego. The alter-ego is always the successful and talented one. The montage at the end where the two women are together signifies that the duel personalities have consolidated.


Afgelopen week heb ik hem gehuurt om 'm eens op me in te laten werken, maar als ie als 'retailer' uitkomt (oktober toch?) dan zal ik 'm zeker aanschaffen. Binnenkort draait ie hier in Zwolle in het filmhuis en daar zal ik 'm eerst nog gaan bekijken, want dit is weer echt een ouderwets goeie Lynch.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 19:43
Mijn mening van de film is toch de droom-theorie.

Dat vind ik dubieus. Ten eerste omdat David Lynch vast niet zoiets simpels als 'het was maar een droom' zou gebruiken in z'n film. Ten tweede omdat er volgens mij nog een heleboel onwijs vage dingen gebeuren in het gedeelte dat dan geen droom meer is volgens jou.

Ik weet nog wel... het eerste gedeelte was de hele tijd 1 verhaal zeg maar... beetje vaag... maar ik zat nog lekker te denken van "ohja dit zit vast zus... en dat is misschien wel zo..."
Maar opeens slaat het hele verhaal om... (beetje Lost Highway)... dan wordt het al ingewikkelder om een theorie te bedenken...
Maar vanaf dat moment slaat het verhaal echt heel vaak om en gebeuren er echt te veel rare dingen...

Nee ik denk eigenlijk dat er gewoon geen touw aan vast te knopen valt aan dit verhaal. Misschien had Lynch wel bepaalde ideeen in zn hoofd waardoor het allemaal nog een klein beetje logisch is, maar ik denk niet dat als je er over nadenkt dat je op een gegeven moment denkt "Ah ja tuurlijk ZO zit het in elkaar!" zoals bijvoorbeeld bij Memento.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 19:48
Ook nog vaag stukje wat ik me opeens weer bedenk.
In die scene waar die 2 gozers in de coffeeshop/diner/restaurant whatever zitten vertelt die ene over zijn droom.
Later in de film is er een scene die heel erg op die droom lijkt geloof ik...
Hmmm... ik wil em nog een keer zien :)

paul303
12-07-2002, 19:55
Klopt, typisch lynch om het zo vaag mogelijk te houden zodat iedereen een eigen theorie ontwikkelt.
Wat er daadwerkelijk allemaal gebeurt weet misschien Lynch zelf nog niet eens en sommige internetsites zijn zijn zelfs punten verklaard op manieren waar hij zelf nooit aan gedacht had. (zie imdb)

Daarnaast bevat de film ook zoveel beelden die tussen fantasie, realiteit, dromen met zeer veel flashbacks en flashforwards zodat iedereen de draad kwijtraakt.

Het mooie in de film is hem juist dat omslagpunt. Ik denk dat je hem 5 keer moet zien en dan wel je eigen theorie kan ontwikkelen. Misschien wordt de discussie levendiger als we allemaal de DVD in ons bezit hebben.

Ik las ook theorieen over parallelle universa enzovoort, allemaal zeer cool. De kijker bepaalt het verhaal!
en dat is ook de kracht van de film.

In Hollywood heeft iedereen meerdere persoonlijkheden (acteurs) en niemand kan het onderscheid vertellen tussen werkelijkheid en fantasie.

Gabriël de Rop
12-07-2002, 19:59
Ik ga ook voor de droom-theorie:

helemaal aan het begin van de film zie je vanuit "first-person view" iemand die gaat liggen op een bed (met rood kussen) : dit is het begin van de droom van een "geflopte" actrice met rijke ouders , die tijdens haar leven verliefd is geworden op een (zeer succesvolle) collega, Camilla, en daar ook kortstondig een relatie mee had.
Deze relatie loopt stuk en Diane laat met het geld van haar ouders haar ex-geliefde vermoorden uit woede en jaloezie......later pleegt ze zelfmoord, omdat ze "gek is geworden" van haar geweten, jaloezie en haar falen in de film-wereld.

De droom/nachtmerrie die ze heeft is het eerste deel van de film en hierin zie je allerlei personages en gebeurtenissen die in Diane's echte leven gebeurt zijn (wat je dus in het tweede deel van de film ziet).....maar dan enigzins vervormd, uiteraard.

Beetje zoals de no.1 verklaring van imdb.com als ik zo lees, maar naar mijn mening zit er dus zeker wel "logica" in deze film.

Geert Jan Alsem
12-07-2002, 20:13
Nou ok... laten we zeggen dat het eerste deel van de film een droom is...
Maar zoals ik al zei wordt de film daarna nog veel vager... hoe zit dat dan?
Bovendien... zaten er in het eerste deel van de film niet ook scenes die niks met die vrouwen te maken hadden? Onder andere die grappige scene met die huurmoordenaar... en de scene met de 2 mannen in het restaurant die zo naar achter lopen en die evil dude vinden?

paul303
12-07-2002, 20:21
The actual plot chronology of Mulholland Drive revealed!
by Angellcatt | Oct 18 '01
Pros: Production values, makes you think, entertaining.
Cons: Some of Lynch's imagery has become cliched -- red curtains, midgets, faulty wiring...
The Bottom Line: Go see this movie. It is unique, it makes you think, it is entertaining. It is David Lynch. Read my review to see how I think the plot lays out.
Recommended: Yes

Plot Details: This opinion reveals everything about the movie's plot.

Okay, after much thought, I think I may have figured out a viable chronology for this film, and I would love to hear what anyone else has to say about it.

Here's what I think happens:

1. The powers that be (the midget, the espresso guy, etc.) tell Adam, the director, that he must hire Camilla.
2. Adam goes home to find his wife in bed with the pool man.
3. Adam hides out in the seedy hotel, meets with Cowboy, another vehicle of the powers that be, and goes back to the studio.
4. While the above are happening, off-screen Camilla and Diane Selwyn meet. Diane won a jitterbug contest (which we see during the opening credits) which led her to move to LA to pursue acting. (She tells us this while talking to Adam's mother, Coco, at his party later.) There she and Camilla meet and fall in love and being pursuing their dreams together.
5. Adam hires Camilla as his lead.
6. Adam and Camilla get romantically involved, Diane gets jealous.
7. Diane hires the hitman to kill Camilla.
8. The hitman kills the random office workers to get his hands on the black book he needs to get the information he needs to kill Camilla. He asks the prostitute if she has seen anyone fitting Camilla's description.
9. Diane lays low for a while waiting for the hit. (This is why the neighbor asks where's she's been for so long.)
10. Diane sees the blue key on the coffee table, signifying that Camilla has been killed.
11. Diane goes crazy over everything that has happened, hallucinates the little old people attacking her, climbs into bed, and kills herself. (The old people seem to have been released by the devil behind the diner, whether you take this literally or as symbolic of Diane's demise.)
12. Either right before she kills herself or right after, Diane takes a hallucinogenic journey into a typically Lynchian supernatural dream-world parallel universe. In this universe, Camilla (now Rita) survives the accident but remembers nothing. Diane (now Betty) is her ideal-self. The way she was when she first got to LA before the industry and her jealousy destroyed her. Rita is now totally dependant on Betty. She knows nothing about being a movie star -- in fact she reads opposite Betty in a complete monotone, and sits at home waiting while Betty goes in to audition and knocks everyone's socks off. She knows nothing about Adam, and therefore free to fall in love with Betty. Betty helps her try to figure out who she is (to no avail) while pursuing her acting career. Betty even goes so far as to take her to the home of Diane and show her that Diane is dead -- in other words, that awful, jealous, talentless, version of her is dead, and she can be the pure and wonderful Betty for Rita. With Rita's opening of the mysterious blue box, Diane/Betty's jouney into this supernatural parallel hallucination universe ends. Diane has killed herself, and is dead in her bed.

-------------------

Okay, if I was able to lay that out clearly enough for people to follow, here are some things that I think back it up:

1. The opening scene with the two men in the Winkie's diner seems to serve no purpose. One man tells the other about this nightmare that he has had, and they discover the devil behind the diner. Except that if you take my theory on the plotline, it does serve a purpose. First, it establishes the character of the devil. Second, it established the idea of nightmares in general, which sets us up for Diane's dimented foray into the parallel universe.
2. Later in the same diner the waitress wears two different name tags. She wears the "Diane" nametag in the Betty/Rita world (when Betty and Rita are figuring out a plan), and the "Betty" nametag in the Diane/Camilla world (when Diane and the hitman meet). This serves two purposes. First, it establishes the idea of double identities and alter-egos. Second, it warns us that the two different scenes in the diner are occuring in different worlds.
3. The Betty/Rita universe seems to be controlled by Betty/Diane. Yes, she is calling all of the shots for herself and Rita in a plotpoint sense, but also in more subtle ways. For example, the mysterious blue box appears in Betty's purse, not Rita's. Rita's appearance alteration makes her look more like Betty. Even though Betty seems to disappear from the bedroom before Rita opens the blue box (which would argue against this being Betty's story) we are still getting POV shots from Betty's POV of Rita. Additionally, Rita is not the last person we see in this scene, either. It is Aunt Ruth, who owns the apartment, as she peeks around the corner and into the bedroom. It seems unlikely that she is motivating this universe, she has been on screen for a total of less than thirty seconds in the entire film. So it does seem likely that Betty is motivating it.
4. People from Diane's reality appear in Betty's reality in a form that would be idealized from Betty/Diane's perspective. Betty is an idealized Diane and Rita is an idealized Camilla. But beyond that, Coco, already slightly sympathetic to Diane but ultimately guilty by association as Adam's mother, appears as the landlady who is completely sympathetic to Betty. The old couple who end up driving Diane crazy, are there to support Betty and encourage her as she begins her journey.
5. I began to wonder why the Camilla Rhodes who we see audition for Adam is not Camilla/Rita but some random blond girl, and then we see her again at Adam and Camilla's party when she kisses Camilla on the lips and makes Diane jealous. But then I think I may have figured it out. The scene we see of Adam auditioning Camilla occurs chronologically in Diane's hallucination. We know this, because Betty is in the scene. In the Betty world, Rita is not an actress or a threat to Betty and doesn't even know Adam. So Betty's psyche would have to have substituted someone else into that role. She picks the blond woman who kissed Camilla at Adam's party because she already has a reason to hate her in real life, so why not put her in the role of the hated competition in her parallel life?

Rochan
14-07-2002, 22:26
Heb de film vandaag gezien en het is een hele vreemde film. ik ben er nog niet uit wat nou precies realiteit is en fantasy. En met onderstaande veronderstelling ben ik het ook niet mee eens:


Ook het feit dat Rita verliefd wordt op Betty, is waarschijnlijk omdat ze onderbewust nog steeds een gedeelte van Camilla´s verliefdheid op Diane herinnert, en omdat Betty als twee druppels water op Diane lijkt, is het des te logischer dat Rita verliefd wordt op haar

Dit omdat op een gegeven ogenblik de 2 vrouwen naar het huis van Diane gaan en bij de verkeerde huis aanbellen. De vrouw die dan opendoet herkent Betty niet (als ze als 2 druppels op Diane lijkt) en ze kent Diane wel :rolleyes: maar ik ga de film toch aanschaffen en dan hoop ik er toch uit te komen en meer te ontdekken:rolleyes:

Jaak
28-07-2002, 11:25
droom-theorie


Mijn mening is dat dit de juiste verklaring moet zijn.
In het eerste deel ziet alles er zeer goed uit voor Betty. Ze ziet er fantastisch uit, iedereen is ontzettend vriendelijk en ze krijgt de kans waar ze altijd al van heeft gedroomd.

In het tweede deel (het echte leven) zien we de echte Diane (Betty), het gaat een stuk minder goed met haar, ze ziet er minder goed uit, ze kijkt op naar Camilla waar ze verliefd en jaloers op is.
Ze woont in een bescheiden appartementje en kent maar zeer matig succes als actrice.

Vele factoren die in het eerste deel opduiken hebben hun oorsprong in het echte leven van Diane (al zijn de raakpunten soms heel klein).
Zo is bvb de naam die ze zichzelf geeft (Betty) de naam van een serveerster.
De concierge (denk ik toch) van het huis?, appartement?, waar ze in mag logeren van haar tante (in het echte leven al overleden), blijkt de moeder te zijn van de regisseur waar Camilla dan weer verliefd op is.

Uiteindelijk plant Diane volgens mij ook om Camilla te vermoorden omdat ze het niet kan aanzien wat voor succes zij heeft en vooral omdat ze gedumpt wordt door Camilla (voor die regisseur).

Dat enge mannetje dat in het begin achter die muur vandaan komt is volgens mij Camilla. Diane droomt dit omdat ze van plan is om haar te vermoorden (of al vermoord heeft) en zo moet ze er ongeveer uitzien als ze enkele weken dood is. :)
Die gedachte wordt bij mij versterkt door de scene waar Betty en Rita samen het huis van Diane binnengaan en een stank vaststellen (en Diane? vinden in een zeker staan van ontbinding).
In deze moordtheorie klopt nog ergens iets niet maar daar ben ik dus niet helemaal uit. :)

Op het einde (waar Diane zo aan het gillen is) pleegt ze volgens mij zelfmoord omdat ze het toch niet aankan dat ze Camilla heeft laten vermoorden.

Ben benieuwd wat anderen van deze theorie vinden.

Jaak

Nathan Strik
28-07-2002, 12:58
Ik ben nu trouwes ook meer en meer overtuigd geraakt dat de droom-theorie de juiste is.

Rob P.
28-07-2002, 15:11
Ik vind het toch belangrijk om even iets toe te voegen aan deze thread. En wel de insteek waarmee David Lynch films maakt. Hij zal bijvoorbeeld in geen interview uitleggen waar de film over gaat. Wat hij veel mooier vind is wanneer de film met jouw (de kijker) aan de haal gaat.
Het is eigenlijk niet de bedoeling van de meeste van zijn films (met Mullholand Drive en ook wel Eraserhead als mooiste voorbeelden) dat je bijvoorbeeld ergens leest hoe de film in elkaar steekt.
Lynch probeert veel meer de kijker voor de duur van de film zijn eigen keuzes te bepalen en zèlf de stukjes op elkaar te leggen. Waarin de enige "goede"oplossing jóuw oplossing is. Tot op zekere hoogte dan, maar wat zeker níet zijn bedoeling is, is een "o zat het zo" einde aan de film te maken. Want daarmee bederf je het plezier van de fantasie.

Om mr. Lynch maar te citeren:


"In Hollywood, more often than not, they're making more kind of traditional films, stories that are understood by people. And the entire story is understood. And they become worried if even for one small moment something happens that is not understood by everyone. But what's so fantastic is to get down into areas where things are abstract and where things are felt, or understood in an intuitive way that, you can't, you know, put a microphone to somebody at the theatre and say 'Did you understand that?' but they come out with a strange, fantastic feeling and they can carry that, and it opens some little door or something that's magical and that's the power that film has."

Ik denk dat Mulholland Drive hier een schitterend voorbeeld van is.

Rochan
30-07-2002, 08:02
IK ben het wel met je een over bovenstaande Rob. Maar ik wil er wat aan toevoegen. Was de film Mulholland Drive niet oorspronkelijk als Pilot voor een serie bedoeld? Wat ik gehoord heb isdat hij een film moest maken die als pilot diende voor een serie. Toen hij de film afhad en aanleverde bij de maatschappij heeft de men de serie gecancelled, omdat men bij de maatschappij er geen brood in zag (Ik denk dat ze film al te ingewikkeld vonden). Ik denk dat daarom er nog zoveeel vragen openstaan, omdat Lynch misschien in zijn achterhoofd heeft gehad, die uit te werken in de serie :rolleyes: :) :rolleyes:

Nathan Strik
30-07-2002, 14:53
Was de film Mulholland Drive niet oorspronkelijk als Pilot voor een serie bedoeld? Ja, klopt... dit moest zo´n beetje de tweede Twin Peaks worden, maar toen de TV-serie van de baan was heeft Lynch nog extra materiaal geschoten om de film af te ronden als geheel. Wat dus niet zegt dat hij hiermee de film makkelijker heeft gemaakt, maar dat spreekt denk ik voor zich. :D

Rob P.
30-07-2002, 23:04
Maar ik wil er wat aan toevoegen. Was de film Mulholland Drive niet oorspronkelijk als Pilot voor een serie bedoeld?[/B]


Gedeeltelijk klopt dit wel, maar volgens mij is er van die pilot aflevering niks in de film gekomen. Lynch is enkele maanden na het cancellen van de serie helemaal overnieuw (nadat enkele europese productiemaatschappijen hem hiertoe aangespoord hadden) begonnen met dezelfde hersenspinsels in zijn achterhoofd. Uiteindelijk is de film haast niet meer te vergelijken met de pilot, behalve dan dat de twee hoofdrolspelers hetzelfde zijn..(en de regisseur..DUH!):)

Nathan Strik
31-07-2002, 00:29
Gedeeltelijk klopt dit wel, maar volgens mij is er van die pilot aflevering niks in de film gekomen. Ik had juist gehoord dat er maar ongeveer een uur nieuw is in de film en de rest allemaal oud.

paul303
31-07-2002, 18:01
klopt het eerste gedeelte was aflevering 1 (de droom volgens sommigen)

Martin M.
01-08-2002, 08:14
Gisteren deze DVD gekeken. Het begin van deze film is aardig te volgen, maar na anderhalf uur begint het wel erg weird te worden....Natuurlijk is het een David Lynch film (van Twin Peaks) en mag je een afwijkende film verwachten, maar hier was bijna geen touw aan vast te knopen.
Heeft iemand enig idee hoe het zit???

Steven Maas
01-08-2002, 08:24
zie hier: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=9068

Moderator note: Steven, bedankt voor de oplettendheid. Ik heb de dubbel aangemaakte thread samengevoegd met de al bestaande 'Mulholland Drive' thread.

Edit: aha

Mike Philippens
08-09-2002, 23:37
Net de film gekeken. Af en toe had ik de neiging om 'm af te zetten, maar ik wilde toch wel graag weten hoe het nou zit. Pas als je 'm helemaal hebt gezien passen de stukjes (een beetje) in elkaar. Typisch Lynch en je ziet heel veel dingen uit oa Twin Peaks weer terug. Vooral de muziek lijkt wel hetzelde.
Voor zover ik wat weet van Lynch maakt ie zijn films altijd zodanig dat iedereen er het zijne van denkt. MH is daar inderdaad een fraai voorbeeld van. Ik denk dat je de hele tijd in iemand's hoofd zit, waar het een een droom is, het ander fantasie en op een ander moment zoals de persoon de wereld waarneemt (het Being J.Malkovic gevoel). En ik had ook het gevoel dat een aantal dingen niet chronologisch verlopen, weer een handelsmerk van DL.

Een bijzondere film, maar toch denk ik niet dat ik 'm ga kopen (had 'm gehuurd). Ik snap ik grote lijnen wat er zich afspeelt, maar ik ben niet zo gek op films/boeken waar je alles 10x moet zien en interpreteren om te weten wat er precies aan de hand is. Ongetwijfeld zul je steeds meer dingen zien die weer metaforen/symbolen zijn voor andere dingen. Kortom, hoger school filosofie enzo...Not my cup of tea. Weird mag, maar ik wil geen weken bezig zijn om uit te knobelen waar ik nu in godsnaam naar gekeken heb. :confused: Liefhebbers genoeg denk ik zo.

RRodie
03-10-2002, 13:35
Mijn mening:

Je bent een succesvolle regisseur (?) met een twijfelachtige reputatie dat de films die je maakt erg moeilijk zijn, maar daarom zo goed. Dat is mooi!! Je maakt een film die helemaal nergens op slaat. Begint normaal, maar dan doe je van alles door elkaar, scene hier, scene daar, stukje hierover, stukje daarover. Het is bekend dat je zelf toch nooit toe zal geven wat de bedoeling was (zogenaamd om het interessant te houden) en laat de kijkers die massaal toe stromen hun eigen theorie ontwikkelen. Die vinden het machtig interessant allemaal en zoeken er van alles achter.

In het verleden heb je ook al eens een serie voor tv gemaakt, waar elke aflevering weer meer vragen opriep. Antwoorden op die vragen hoefde je nooit te geven, dat maakte het juist weer zo enorm interessant voor de kijker.

Wat ik eigenlijk wil zeggen. Is er wel een verklaring voor deze film? Vinden zoveel mensen 'm zo goed "Omdat het een echte Lynch is!!". Ik moet zeggen dat ik sommige verklaringen in deze thread behoorlijk goed vind en knap gevonden. Maar wat is het nut om verklaringen te opperen als er wellicht helemaal geen verklaring is.

Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn ding en als je het leuk vind om over dit soort dingen na te denken dan moet je dat zeker doen. Lynch is in ieder geval uniek in dat hij dit soort films maakt. Ik geloof echter niet in een diepere bedoeling achter zijn films. In mijn verbeelding lacht Lynch zich een krul in zijn l*l, en als iemand hem iets vraagt glimlacht ie geheimzinnig.

Rob P.
03-10-2002, 18:19
Mijn mening:
Ik geloof echter niet in een diepere bedoeling achter zijn films. In mijn verbeelding lacht Lynch zich een krul in zijn l*l, en als iemand hem iets vraagt glimlacht ie geheimzinnig.

En sommige mensen ontgaat het gewoon helemaal..:( Maar ja, je zegt het zelf al: "Iedereen zijn ding.";)

Edwin V
24-10-2002, 07:07
Volgens mij zijn zowel Camilla als Diana allebei dood. Rita en Betty zijn de geesten van de twee na hun dood. Camilla is vermoord in opdracht van Diana en Diana heeft zelfmoord gepleegd. Dat ze dood zijn beginnen ze in de loop van de film langzaamaan te beseffen met als uiteindelijke climax de Silencio Club (waar eigenlijk ook wordt gezegd dat het allemaal niet echt is) en de blauwe kubus waardoor ze beiden verdwijnen. Om de film in de goede volgorde te zien zou je dus eigenlijk eerst alle scenes zonder Rita en Betty moeten bekijken en dan pas die met.

Ook bestaat nog de mogelijkheid dat niet Betty Diana is en Rita Camilla maar andersom: Betty is de geest van Camilla en Rita de geest van Diana.

En wat ook nog kan is dat ze allemaal 1 persoon zijn!

Edwin V
24-10-2002, 07:13
In ieder geval was die ene vage enge knakker die op een gegeven moment achter dat muurtje vandaan kwam wel evil ofzo. Het leek me alsof die een beetje van alles had veroorzaakt ofzo?
Enge scene trouwens brrrr maar vet mooi gedaan met die 2 mannen in dat restaurant... dat gesprek... dan lopen ze naar buiten en komt die engerd te voorschijn.... brrr ik krijg koude rillingen... heu... vaag... ik krijg nog echt koude rillingen ook... Schitterende scene inderdaad. Ik ken weinig scenes die enger zijn! brrrr.
Die engerd is volgens mij de dood, als je hem ziet dan ben je dood en ga je door de blauwe kubus naar het hiernamaals (of je verdwijnt gewoon, voor de ongelovigen onder ons).

Edwin V
24-10-2002, 07:16
Ja, deze film heeft heel veel verschillende geweldige scènes, een persoonlijke favoriet van me is onder andere de scène dat die huurmoordenaar die man heeft vermoord en het op zelfmoord probeert te laten lijken, wat per ongeluk leidt tot nog twee doden. Het is een beetje zwarte humor, ik weet het, maar ik kwam niet meer bij van het lachen. ;) Ik hou ook wel van dit soort humor (een beetje Lock Stock achtig).

Lesley
13-11-2002, 10:34
mijn verklaring:

Diane (Betty in haar fantasie) heeft haar ex Camilla (Rita in Diane's fantasie) laten omleggen door een huurmoordenaar. Ze zat in de put mede doordat de relatie met Camilla is beeindigd en de vernedering op het feest.

Diane is zich aan het masturberen en is hier een wilde fantasie bij aan het denken en waant zich zo een wereld (het eerste deel van de film) waarbij de aanslag op camilla mislukt, en ze net haar dood onstsnapt. Diane ziet de wereld in haar fantasie zoals ze wou dat het was gelopen. Camilla en Diane in bed en verliefd op elkaar. en Camilla is in deze fantasie ook nog eens afhankelijk van Diane en zou haar dus ook niet in de steek laten voor Adam (de regiseur) zoals ze in het echt wel had gedaan.

In haar fantasie zit een keerpunt (rare doosje) waarna ze langzaam weer terugkeert naar de realitijd, en haar verschrikkelijke daad weer onder ogen moet zien. De moord op Camilla is uitgevoerd want er ligt een blauwe sleutel op haar tafel.
Ze kan het niet meer aan en begint helemaal door te draaien, waarna ze uiteindelijk zelfmoord pleegt.

Betty is in haar fantasie dus de Diane die ze had willen zijn (succesvolle actrice, en ze heeft een "relatie met Camilla")

JeroenDeluxe
14-11-2002, 07:52
ik studeer filmwetenschappen aan de universiteit van amsterdam, en heb voor het vak 'filmanalyse' net zeven weken mulholland drive geanalyseerd. ik heb mijn bevindingen online gezet, dus voor de echt geinteresseerden: een mulholland drive-analyse. (http://130.89.249.9/DPF/uva/E23D483C900E4B44C1256C5E0052CC00.nsf/frsWanonymous?ReadForm)

aantal analyses behandelen het narratief. kijk dan vooral even naar het 'segmentatieschema', daar staan alle afzonderlijke segmenten uiteen, waarbij onder andere gelet is op de belangrijkste handelingen ('kernfuncties') en symboliek ('indices'). in het stuk 'deadline/verwachtingshorizon' staat mijn interpretatie van het verhaal.

groet, jeroen

Richard B.
28-12-2002, 00:00
ik studeer filmwetenschappen aan de universiteit van amsterdam, en heb voor het vak 'filmanalyse' net zeven weken mulholland drive geanalyseerd. ik heb mijn bevindingen online gezet, dus voor de echt geinteresseerden: een mulholland drive-analyse. (http://130.89.249.9/DPF/uva/E23D483C900E4B44C1256C5E0052CC00.nsf/frsWanonymous?ReadForm)

aantal analyses behandelen het narratief. kijk dan vooral even naar het 'segmentatieschema', daar staan alle afzonderlijke segmenten uiteen, waarbij onder andere gelet is op de belangrijkste handelingen ('kernfuncties') en symboliek ('indices'). in het stuk 'deadline/verwachtingshorizon' staat mijn interpretatie van het verhaal.

groet, jeroen

Beetje laat deze reactie, maar nog bedankt voor die link. Ik heb nu eindelijk de retail-versie in mijn bezit en ga deze film nog maar eens goed doorspitten aan de hand van de reacties in deze thread. Sinds de Twin Peaks box en het uitkomen van Mulholland Drive ben ik weer helemaal verslingert geraakt aan het werk van Lynch. :)

Elaine
30-12-2002, 10:37
Ik heb net het boek Weirdsville USA gekregen gaat over D Lynch en z'n films, het is bijgewerkt tot Mulholland dr. Ik heb pas een klein stukje gelezen, over de zeer gelukkige kindertijd van David. Ergens moet het mis zijn gegaan in z'n hoofd, want aan z'n familie kan het geloof ik niet liggen. In ieder geval is het wel een cool boek om te hebben voor Lynch fans.

FrenkieB
30-12-2002, 13:57
Ik heb net het boek Weirdsville USA gekregen gaat over D Lynch en z'n films, het is bijgewerkt tot Mulholland dr. Ik heb pas een klein stukje gelezen, over de zeer gelukkige kindertijd van David. Ergens moet het mis zijn gegaan in z'n hoofd, want aan z'n familie kan het geloof ik niet liggen. In ieder geval is het wel een cool boek om te hebben voor Lynch fans.

Cool...ga ik gelijk bestellen!!!

Luther Hartog
02-01-2003, 10:31
Nou...ik heb de film gisteren voor het eerst gezien en ik weet niet wat ik er van moet vinden. Of ik ga heel erg van deze film houden of ik doe hem weg uit mijn collectie. Ik denk dat ik hem een paar keer ga bekijken en dan ga ik er mijn oordeel over geven:).

Heel bizar.

Rob P.
02-01-2003, 11:35
heb pas een klein stukje gelezen, over de zeer gelukkige kindertijd van David. Ergens moet het mis zijn gegaan in z'n hoofd...

Hoezo zou er iets mis gegaan moeten zijn? Een van de meest creatieve en oorspronkelijke filmmakers van deze tijd, al zeg ik hetzelf. :)
O ja, voor mensen die graag zijn films helemaal willen beredeneren. Is "The Complete Lynch" ook wel een aanradertje. Ook bijgewerkt tot Mullholand Drive. Hij is o.a hier (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_ParametricSearch-Start;sid=VoalrwhiEN-lMTZ2dbdm6HpX49kb5DhlObs=) te vinden.
Ook Pretty as a Picture: The Art of David Lynch (http://us.imdb.com/Title?0192470) is een mooie documentaire over de wereld die Lynch heet. (Niet alleen zijn films trouwens)

rrrick
02-01-2003, 11:36
Ook ik heb 'm gisteren voor het eerst gezien (toeval, of niet?;)...

En wederom ben ik blij met m'n besluit van anderhalf jaar geleden om nooit meer naar previews of trailers te kijken en zelfs zo min mogelijk over de verhaallijnen van films te weten te komen. Wat een heerlijke film! Mysterieus, spannend, prachtig verhaal (verhalen?). In de reacties hierboven al meer dan voldoende stof tot nadenken, maar ik wil nog even de aandacht vestigen op beeld en geluid. Lynch maakt ook in deze film weer weergaloos gebruik van geluid om z'n verhaal te vertellen. Subtiele, geheimzinnige, enge geluiden, maar ook het specatculaire geluidsgebruik in Club Silencio, ondermeer de hartverscheurende uitvoering van Crying maken de film zo verschrikkelijk krachtig. En zoals gezegd, het camerawerk, de belichting, ook helemaal af!

Toch nog even inhoudelijk: De scene met de espresso. Eén van de vele scenes waarvan je je afvraagt, waarom?: Ik heb geen idee, maar ik kwam op het internet wel deze omschrijving van de perfecte espresso tegen:

Preparing espresso is a genuine ritual fusing art and science. and it has its Rules.

The Blend: Only blend made up exclusively of Arabica coffees provides a harmonious, well-balanced taste striking happy compromise between bitterness and acidity as well as imparting rich, fragrant aroma and full body.

The Grinder: You can experiment with an adjustable grinder until you find the perfect setting (to allow an extraction time of between 15 and 20 seconds for home brewing). The exact dose of coffee: 6 to 7 grams per cup!

The Machine: Espresso machine must be able to heat water up to 90’C (194’F) and to exert pressure equal to 9 atmospheres or more.

The Operator: His or her main function is to follow the other three rules and to tamp down the coffee with just the right turn of a hand.

Vond het op de een of andere manier wel een goede omschrijving van de film zelf ;)

FrenkieB
02-01-2003, 23:01
Lynch maakt ook in deze film weer weergaloos gebruik van geluid om z'n verhaal te vertellen. Subtiele, geheimzinnige, enge geluiden,....

Dat doet hij ook in Lost Highway en Blue Velvet...maakt het allemaal erg spookie. Je zit de hele tijd op het randje van je stoel(ik tenminste wel ;-) )

Richard B.
02-01-2003, 23:35
Nou...ik heb de film gisteren voor het eerst gezien en ik weet niet wat ik er van moet vinden. Of ik ga heel erg van deze film houden of ik doe hem weg uit mijn collectie. Ik denk dat ik hem een paar keer ga bekijken en dan ga ik er mijn oordeel over geven:).

Heel bizar.

Bizar = good! :D

Ik heb hem nu een stuk of 6 of 7 keer bekeken (ook een keer in de bios) en ik heb nog steeds moeite om het 'te vatten'. Da's misschien ook wel de gein aan Lynch's films: je blijft speuren naar aanknopingspunten voor een 'logisch' patroon in het verhaal, terwijl die er waarschijnlijk niet eens is. Lynch heeft zelf al eens gezegd dat ie niet zoveel 'filterd' in datgene wat ie creeert/bedenkt, dus je kunt eigenlijk de meest bizare dingen verwachten als je naar een film van hem kijkt. Maarrru... da's dan mischien ook juist wat er zo amusant is aan zijn de films van David Lynch: het is altijd anders als dan je denkt en VAAK zit er ook echt een hele fascinerende redenering achter (soms dus ook niet). Het is in ieder geval altijd een kijkspektakel.

Richard B.
02-01-2003, 23:46
Toch nog even inhoudelijk: De scene met de espresso. Eén van de vele scenes waarvan je je afvraagt, waarom?: Ik heb geen idee, maar ik kwam op het internet wel deze omschrijving van de perfecte espresso tegen:

Preparing espresso is a genuine ritual fusing art and science. and it has its Rules.

The Blend: Only blend made up exclusively of Arabica coffees provides a harmonious, well-balanced taste striking happy compromise between bitterness and acidity as well as imparting rich, fragrant aroma and full body.

The Grinder: You can experiment with an adjustable grinder until you find the perfect setting (to allow an extraction time of between 15 and 20 seconds for home brewing). The exact dose of coffee: 6 to 7 grams per cup!

The Machine: Espresso machine must be able to heat water up to 90’C (194’F) and to exert pressure equal to 9 atmospheres or more.

The Operator: His or her main function is to follow the other three rules and to tamp down the coffee with just the right turn of a hand.

Vond het op de een of andere manier wel een goede omschrijving van de film zelf ;)

Ik vond het verhaal achter die scene (te vinden in de docu over Angelo Badalamenti) wel heel grappig. Ik weet niet of je die al gezien heb, maar die moet je maar eens bekijken. Het is sowieso wel interessant om te horen hoe Badalamenti en Lynch 'bij elkaar' gekomen zijn maar ook hoe ze samenwerken. Badalamenti's vehaal maakt maar weer eens duidelijk hoe Lynch 'indrukken' gebruikt om een bepaalde sfeer te creeeren. Heel boeiende materie.

Luther Hartog
03-01-2003, 08:13
Bizar = good! :DIk ga hem binnenkort voor de 2e keer kijken, ik ben benieuwd wat ik er dan van vind. Ik vind de stijl van het camerawerk geweldig en ik hou ook wel van vreemde dingen, dus daar ligt het niet aan.

Luther Hartog
03-01-2003, 08:15
Ik vond het verhaal achter die scene (te vinden in de docu over Angelo Badalamenti) wel heel grappig. Ik weet niet of je die al gezien heb, maar die moet je maar eens bekijken. Het is sowieso wel interessant om te horen hoe Badalamenti en Lynch 'bij elkaar' gekomen zijn maar ook hoe ze samenwerken. Badalamenti's vehaal maakt maar weer eens duidelijk hoe Lynch 'indrukken' gebruikt om een bepaalde sfeer te creeeren. Heel boeiende materie. Vond ik ook een heel leuk interview, het interview met die Franse montagedoos vond ik minder geslaagd. De making off vond ik ook wel OK, al was ie wel erg toegespitst op hoe goed DL is:). Maar over het algemeen vond ik de extra's eeen beetje mager voor 2-disc SE.

Elaine
08-01-2003, 15:23
Hoezo zou er iets mis gegaan moeten zijn? Een van de meest creatieve en oorspronkelijke filmmakers van deze tijd, al zeg ik hetzelf. :)

Ook Pretty as a Picture: The Art of David Lynch (http://us.imdb.com/Title?0192470) is een mooie documentaire over de wereld die Lynch heet. (Niet alleen zijn films trouwens)

Niet zo serieus opvatten;)
Pretty as a picture heb ik ook, erg tov.

Rob P.
08-01-2003, 17:31
Niet zo serieus opvatten;)
Pretty as a picture heb ik ook, erg tov.

Ok..ok...;)

Ik kan het alleen niet zo goed hebben, wanneer Lynch slechts als een populistische freak wordt afgeschreven. Als er meer van zulke oorspronkelijke en originele filmmakers in de VS zouden rondlopen, zou Hollywood en de mainstream film in het algemeen er heel wat interessanter uitzien. Maar daar verschillen wij volgens mij niet zoveel van mening. :)

Elaine
08-01-2003, 17:39
Dat denk ik ook niet. Maar psychologisch gezien hebben zijn films en manier van verhaal/film ontwikkeling toch wel een vrij hoog psychotisch karakter.
Maar begrijp me goed ik zou Lynch nooit een populistische freak noemen, ik hou van die man;)

Joost v.d. Ham
21-07-2003, 20:34
zo een even een oude thread ophalen....

zojuist deze film voor het eerst gezien en ik vind hem geweldig. :)
Die scene met de twee mannen in de diner......brrrrr.....nog nooit zo geschrokken bij een film.

Wat mij ook opviel aan de film was dat het zo stil was de hele tijd.
Over theorien achter het verhaal zal ik me nog niet wagen, eerst nog maar eens kijken :)

Zit na het lezen van deze thread zit ik wel met een aantal dingen die ik me niet meer kan herinneren:
Wie vermoorde de huurmoordenaar....?
Werd Betty niet Camila genoemd bij de auditie...?

ik zal het meteen ff gaan checken... :? :roll: :)

Joost v.d. Ham
21-07-2003, 20:39
mijn verklaring:

Diane (Betty in haar fantasie) heeft haar ex Camilla (Rita in Diane's fantasie) laten omleggen door een huurmoordenaar. Ze zat in de put mede doordat de relatie met Camilla is beeindigd en de vernedering op het feest.

Diane is zich aan het masturberen en is hier een wilde fantasie bij aan het denken en waant zich zo een wereld (het eerste deel van de film) waarbij de aanslag op camilla mislukt, en ze net haar dood onstsnapt. Diane ziet de wereld in haar fantasie zoals ze wou dat het was gelopen. Camilla en Diane in bed en verliefd op elkaar. en Camilla is in deze fantasie ook nog eens afhankelijk van Diane en zou haar dus ook niet in de steek laten voor Adam (de regiseur) zoals ze in het echt wel had gedaan.

In haar fantasie zit een keerpunt (rare doosje) waarna ze langzaam weer terugkeert naar de realitijd, en haar verschrikkelijke daad weer onder ogen moet zien. De moord op Camilla is uitgevoerd want er ligt een blauwe sleutel op haar tafel.
Ze kan het niet meer aan en begint helemaal door te draaien, waarna ze uiteindelijk zelfmoord pleegt.

Betty is in haar fantasie dus de Diane die ze had willen zijn (succesvolle actrice, en ze heeft een "relatie met Camilla")

hier kan ik me zover nog het beste in vinden... :o

stijn
14-06-2004, 19:51
maar eens even een oude threat ophalen, ik heb hem net gezien op aanraden van iedereen bij de donnie darko threat.

wat een goeie film, ondanks dat je weet da je er niets van snapt blijf je toch theorien vormen en opletten op aanwijzingen. lynch is ook een meester in het maken van van een spanning in dingen die op zich geen aanleiding geven tot kippenvel. ook heb ik keihard gelachen om die mislukte moord waarbij het brandalarm zelfs afgaat.
echt een hele goede film.

kingnerd
15-06-2004, 09:27
Die film heeft mij ook lang beziggehouden en kheb ook een theorie...

Mijn theorie :

Een meisje (Betty?) pleegt zelfmoord. Ze schiet een kogel door haar hoofd, maar sterft niet direct (als je niet op de juiste plek schiet, ben je niet direct dood hè).
Na die happy-dansscene intro, zien we letterlijk wat zij ziet. Ze probeert nog recht te kruipen op haar bed, maar ploft snel terug neer. Wat we daarna zien zijn eigenlijk haar herinneringen, die naargelang haar hersenen meer en meer "kapot" aan het gaan zijn veranderen in wilde fantasieën, angsten en paranoia waanvoorstellingen tot ze uiteindelijk vredig weg-"fade" en sterft (op het einde).
Het verhaal van Betty en Rita in het eerste deel van de film zijn herinneringen aan hoe ze als overenthousiast jong meisje in LA aankomt met de droom dat ze ooit een bekende hollywood actrice gaat worden. Ze ontmoet Rita (of Camilla of wie ze ook is) die haar geheugen kwijt is na een ongeluk, ze helpt haar en ze worden verliefd...etc...etc...
Uit de warrige soep dat het 2de deel van de film is, kun je wel opmaken dat Betty's ambities om filmster te worden zijn mislukt, dat de relatie met Rita is uitgeraakt, dat ze aan lager wal is geraakt en dat ze misschien zelfs in de prostitutie is beland (het meisje in de koffieshop is volgens mij een alter-ego van de latere Betty).
De meeste scenes waar Betty (of Diane) niet in voorkomt, zijn dingen die ze fantaseerd om haar verhaal mooier en intrigerender te maken voor zichzelf.
Het "monster" in de steeg kan dan weer een indicatie zijn dat ze daar ooit eens verkracht en mishandeld is (is goed mogelijk in het prostitutie-milieu). Als je goed kijkt lijkt dat "monster" heel sterk op Betty zelf die compleet onder de modder en vuiligheid zit (sterk overdreven in haar fantasie).
De hele film speelt zich volgens mij af in het aftakelende brein van Betty en tussen de chaotische flarden en fantasieën, kun je toch nog een zeer dramatisch, maar erg realistisch verhaal terugvinden...

Sicco
30-09-2005, 22:00
wat een theorien allemaal..... heb hem net voor het eerst gezien en ben er erg van onder de indruk zeg! weet nog niet in welke theorie ik me nu meer kan vinden, maar de droom-theorie lijkt me de beste verklaring (voor zover die er is) .... boeiende film, die ik zeker snel nog een keer ga zien!

Marcel v/d H.
14-05-2006, 12:25
Mijn eerste en waarschijnlijk laatste Lynch film, na alle lovende kritieken had ik deze film zelf aangeschaft maar wat een tegenvaller. Totaal niet mijn ding, veels te vaag en kon me totaal niet boeien (Zitten overigens best goede scenes in met een goede spanningsopbouw). Zal nu wel een hoop reacties krijgen van mensen die het niet met mij eens zijn, maar voor mij was het een grote nachtmerrie van dik twee uur.

riny
14-05-2006, 12:42
...maar voor mij was het een grote nachtmerrie van dik twee uur.

precies de bedoeling van lynch :wink:

Sicco
14-05-2006, 12:43
Mijn eerste en waarschijnlijk laatste Lynch film, na alle lovende kritieken had ik deze film zelf aangeschaft maar wat een tegenvaller. Totaal niet mijn ding, veels te vaag en kon me totaal niet boeien (Zitten overigens best goede scenes in met een goede spanningsopbouw). Zal nu wel een hoop reacties krijgen van mensen die het niet met mij eens zijn, maar voor mij was het een grote nachtmerrie van dik twee uur.

nah, kan me heel goed voorstellen dat je het niets vindt hoor.
ik vond hem fantastisch, maar hij is niet voor iedereen weggelegd inderdaad. niets om je voor te schamen dus ;)

JJB
14-05-2006, 17:29
Ik vind het ook een geweldige film, misschien moet je em nog eens bekijken of je mengen in alle theorieën die ontstaan zijn naar aanleiding van deze film zodat je hem misschien wat beter begrijpt! Ik zeg: Geef hem nog een kans!

Edit: Waarom meteen ook je laatste Lynch film? Ze zijn echt niet allemaal van dit vage kaliber...

Ednolb
15-05-2006, 09:58
Ik vind het ook een geweldige film, misschien moet je em nog eens bekijken of je mengen in alle theorieën die ontstaan zijn naar aanleiding van deze film zodat je hem misschien wat beter begrijpt! Ik zeg: Geef hem nog een kans!

Edit: Waarom meteen ook je laatste Lynch film? Ze zijn echt niet allemaal van dit vage kaliber...

Oh nee?

De enige die ik minder vaag vind, zijn Wild At Heart, Dune en The Straight Story. De rest is wat mij betreft behoorlijk bizar en vaag.

Marcel v/d H.
15-05-2006, 10:08
Ik zie wel, misschien dat ik Mulholland Drive (of een andere Lynch film) nog wel een keer een kans geef. Voorlopig staat hij in mijn TKA/TRA topic.

JJB
15-05-2006, 14:56
Ik vind het ook een geweldige film, misschien moet je em nog eens bekijken of je mengen in alle theorieën die ontstaan zijn naar aanleiding van deze film zodat je hem misschien wat beter begrijpt! Ik zeg: Geef hem nog een kans!

Edit: Waarom meteen ook je laatste Lynch film? Ze zijn echt niet allemaal van dit vage kaliber...

Oh nee?

De enige die ik minder vaag vind, zijn Wild At Heart, Dune en The Straight Story. De rest is wat mij betreft behoorlijk bizar en vaag.

Nou op Mulholland Dr. / Lost Highway en Eraserhead na zijn de rest van zijn films toch wel redelijk goed volgbaar en valt er wel een "touw aan vast te knopen", en trouwens je vergeet The Elephant man...

Ednolb
16-05-2006, 08:27
Idd, The Elephant Man is ook nog goed te volgen. Ik blijf er echter bij dat Blue Velvet ook zijn WTF???-momenten heeft.
Ik hebt trouwens een gevoel dat Inland Empire ook niet zo gemakkelijk te volgen zal zijn.

avalanche
21-05-2006, 22:10
Ik hebt trouwens een gevoel dat Inland Empire ook niet zo gemakkelijk te volgen zal zijn.

Idd, het enige wat over het plot tot nog toe bekend is, dat het over ' a woman in trouble' gaat :-)
De grote vraag is alleen nog, wanneer zal deze film nu uitkomen en wat zal het resultaat zijn met het werken van DV?
Maar ik heb mijn vertrouwen in Lynch.

T. van Keeken
09-06-2006, 15:57
Heb hem net voor t eerst gezien en ik moet zeggen dat ik me helemaal kan vinden in de Engelstalige theorie op de eerste pagina van deze thread...

Damn wat een film. Ik heb helemaal niets bijzonders met Lynch maar de manier waarop hij scenes laat slepen en slepen in deze film, geweldig!

Cyrus the Virus
09-12-2006, 21:24
Heb zojuist de film gezien. En zoals de meeste kon ik 't aardig volgen tot aan anderhalf uur, en daarna had ik zoiets van "wtf?". Maar na het lezen van een aantal theoriën (vooral de 1e engelse theorie) klinkt alles wat logischer. En wat me tijdens het kijken al op viel is dat alles met Betty wel erg perfect leek.
Toen ze uit het vliegtuig kwam, aan het begin van de film was het zo overdreven blij gefilmd met het oude echtpaar etc. Maar het blijft een ontzettend rare film, maar wel leuk. :wink:

Fikret
11-12-2006, 06:16
Een juweeltje, ga ik zeker nog een tweede kans geven voor meer duidelijkheid over het plot.
Lost Highway is next. :P

Rotterdam5314
11-12-2006, 08:40
Mijn eerste en waarschijnlijk laatste Lynch film, na alle lovende kritieken had ik deze film zelf aangeschaft maar wat een tegenvaller. Totaal niet mijn ding, veels te vaag en kon me totaal niet boeien (Zitten overigens best goede scenes in met een goede spanningsopbouw). Zal nu wel een hoop reacties krijgen van mensen die het niet met mij eens zijn, maar voor mij was het een grote nachtmerrie van dik twee uur.

Ben het helemaal met je eens. Ik vondt dit ook een slechte film.
Heb hem wel 2 keer moeten bekijken voordat ik em helemaal door had
maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het geen film voor mij is.
Trouwens de meeste Lynch films zijn niet voor mij weggelegd. Twin Peaks vindt ik toch echt zijn enige grote topper.

Erik Hagen
11-12-2006, 09:15
Ben het helemaal met je eens. Ik vondt dit ook een slechte film.
Heb hem wel 2 keer moeten bekijken voordat ik em helemaal door had
maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het geen film voor mij is.
Trouwens de meeste Lynch films zijn niet voor mij weggelegd. Twin Peaks vindt ik toch echt zijn enige grote topper.
:? Een film is niet slecht omdat je 'm niet meteen doorhebt. :roll: Of je een film meteen doorhebt of niet, ligt eerder aan jezelf, denk ik. De films van Lynch zijn sowieso films die je het best meerdere keren kunt kijken om er alles uit te halen. Klasse van die man! Ik heb nog niet heel veel films gezien van David Lynch, maar wat ik gezien heb ("Lost Highway", "Mulholland Drive" en "The Elephant Man") behoort echt tot mijn topfilms! (y)

8t88
11-12-2006, 09:53
Mijn eerste en waarschijnlijk laatste Lynch film, na alle lovende kritieken had ik deze film zelf aangeschaft maar wat een tegenvaller. Totaal niet mijn ding, veels te vaag en kon me totaal niet boeien (Zitten overigens best goede scenes in met een goede spanningsopbouw). Zal nu wel een hoop reacties krijgen van mensen die het niet met mij eens zijn, maar voor mij was het een grote nachtmerrie van dik twee uur.

Ben het helemaal met je eens. Ik vondt dit ook een slechte film.
Heb hem wel 2 keer moeten bekijken voordat ik em helemaal door had
maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het geen film voor mij is.
Trouwens de meeste Lynch films zijn niet voor mij weggelegd. Twin Peaks vindt ik toch echt zijn enige grote topper.

Nee Twin Peaks is niet vaag................... :?

steven van dijk
11-12-2006, 10:40
Wel bijzonder dat deze film en al het werk van Lynch de mensen bezig houden deze thread bestaat al een kleine 4 jaar en soms komen er nog reacties op.
Ik zag verleden week bij de VPRO het interview met hem die Joyce Roodnat was helemaal geintregeerd door de man..ze probeerde wel via een omweg een analyse van zijn werk te krijgen maar hij zegt niks..geweldig toch.
Wat ik altijd leuk vind en ervan geniet dat in de bioscoop ook altijd mensen weglopen die er geen bal van snappen.
Maar zijn films zijn ook zo goed doordat het klopt en hiermee bedoel ik de muziek montage camera die zijn ook heel bepalend in zijn films.

Rotterdam5314
11-12-2006, 11:33
Mijn eerste en waarschijnlijk laatste Lynch film, na alle lovende kritieken had ik deze film zelf aangeschaft maar wat een tegenvaller. Totaal niet mijn ding, veels te vaag en kon me totaal niet boeien (Zitten overigens best goede scenes in met een goede spanningsopbouw). Zal nu wel een hoop reacties krijgen van mensen die het niet met mij eens zijn, maar voor mij was het een grote nachtmerrie van dik twee uur.

Ben het helemaal met je eens. Ik vondt dit ook een slechte film.
Heb hem wel 2 keer moeten bekijken voordat ik em helemaal door had
maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het geen film voor mij is.
Trouwens de meeste Lynch films zijn niet voor mij weggelegd. Twin Peaks vindt ik toch echt zijn enige grote topper.

Nee Twin Peaks is niet vaag................... :?

Ik heb niet gezegd dat Twin Peaks niet vaag is. Maar wel stukken beter dan Mulholland drive. MD kon mij totaal niet boeien terwijl TP erg spannend is. Je wilt toch echt weten wie nou de moordenaar is en bij MD zat ik alleen maar te wachten tot hij eindelijk was afgelopen.

Erik Hagen
11-12-2006, 11:36
Haha, dat meen je niet?! Een prachtfilm, met twee prachtige vrouwen die samen nog eens prachtige dingen doen ook... en jij zit te wachten tot 'ie afgelopen is? :shock: :twisted: ;)

Rotterdam5314
11-12-2006, 11:46
Haha, dat meen je niet?! Een prachtfilm, met twee prachtige vrouwen die samen nog eens prachtige dingen doen ook... en jij zit te wachten tot 'ie afgelopen is? :shock: :twisted: ;)

Yep. En ik was nog blij ook toen hij afgelopen was :lol:
Dat er mooie vrouwen in spelen vindt ik niet relevant. Het zal me een worst wezen of er mooie vrouwen in een film zitten. Het gaat tenslotte toch om de film zelf nietwaar. Ik heb er liever mensen in zitten die goed kunnen acteren ipv alleen mooi te wezen. (en kom nu niet van ze kunnen toch goed acteren want ik bedoel het in z'n algemeen)
Vrouwen zie ik liever in het echt. Dan kan je er zelf nog wat mee doen :wink:

Martin Z.
02-04-2008, 21:29
Juist. Net Mulholland Drive voor de tweede keer gezien. Na oa hier wat dingen gelezen te hebben kan ik veel dingen wel redelijk plaatsen. Maar hetgene dat ik het minste snap, wat ik echt niet kan plaatsen is de rol van het bejaarde stel (op het einde). Wie heeft een verklaring? Thanks 8-)

Coen P.
02-04-2008, 21:58
Juist. Net Mulholland Drive voor de tweede keer gezien. Na oa hier wat dingen gelezen te hebben kan ik veel dingen wel redelijk plaatsen. Maar hetgene dat ik het minste snap, wat ik echt niet kan plaatsen is de rol van het bejaarde stel (op het einde). Wie heeft een verklaring? Thanks 8-)

Is het niet zo dat de bejaarden 'demonen uit het verleden' van Betty zijn? Zij komen terug als gasten die ze in het vliegtuig heeft ontmoet. Ze nemen afscheid vlak nadat ze haar intrede doet in L.A. Zij herinneren haar aan haar verleden (dorp) waar ze uit vertrekt als ze de jitterbug (dans) wedstrijd wint en daardoor het 'wil gaan maken' in L.A.

Zoiets?

Martin Z.
03-04-2008, 07:21
Is het niet zo dat de bejaarden 'demonen uit het verleden' van Betty zijn? Zij komen terug als gasten die ze in het vliegtuig heeft ontmoet. Ze nemen afscheid vlak nadat ze haar intrede doet in L.A. Zij herinneren haar aan haar verleden (dorp) waar ze uit vertrekt als ze de jitterbug (dans) wedstrijd wint en daardoor het 'wil gaan maken' in L.A.

Zoiets?

Sounds plausible, thanks Coen :-) Dus alsof die bejaarden de allerlaatste goede herinnering zijn voor Betty. Alleen noemden zij haar Betty terwijl ze in het echt toch Diane heet denk ik. Maarja de vliegveldscene kan natuurlijk ook al een door haar aangepaste fantasie zijn, zoals volgens mij de eerste anderhalf uur (en vandaar de andere namen). Of niet natuurlijk ;)

Bruce Lee
03-04-2008, 23:28
Ik las dat wat je in het begin ziet allemaal een droom van betty is en wanneer dat blauwe doosje open gaat ofzo je de werkelijkheid weer ziet. Dat Rita gaat trouwen enzo met die regisseur dat was allemaal de realiteit geloof ik.

Martin Z.
04-04-2008, 06:12
Ik las dat wat je in het begin ziet allemaal een droom van betty is en wanneer dat blauwe doosje open gaat ofzo je de werkelijkheid weer ziet. Dat Rita gaat trouwen enzo met die regisseur dat was allemaal de realiteit geloof ik.

:) Ja zover was ik ook, al zou dat wat jij beschrijft maar 1 van de theorien zijn ;)

Oudlid_X5
04-04-2008, 13:02
Dit schreef ik toendertijd naar de derde kijkbeurt. http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=4502

Sommige scènes zijn erbij gedaan waar ik mijn vraagtekens bij zet en zeg dat ze geen betekenis hebben tot het verhaal maar een dwaalspoor opjagen. Zoals de scène waarbij twee kerels aan tafel zitten de één zegt dat hij twee keer een droom heeft gehad in het restaurant waar ze zitten. Vervolgens komt de droom uit want hij ziet dat gedrocht (lelijk wezen) en valt dood neer of krijgt hij een hartaanval of valt gewoon? Heeft dat nou te maken met het feit dat Naomi Watts een richting wil aangeven in de droom ik weet het niet?! Toch denk ik dat die scène er niet veel mee van doen heeft. En één van die laatste scènes van de film waarbij je die oude meneer en mevrouw van het vliegveld weer terug ziet alleen dan super klein is dat ook dom gesneuzel van Lynch?!

Coen P.
04-04-2008, 13:06
De credits zijn erg belangrijk, daar worden al een paar aanwijzingen gegeven!

Betty wint de danswedstrijd (waargebeurd), verhuisd om het te gaan maken naar Hollywood (waargebeurd), ontmoet de lieftallige dame (waargebeurd), zij gaat film maken en vergeet/dumpt haar (waargebeurd), woedend/verdrietig laat ze haar ombrengen (waargebeurd)...

alles tussenin is een soort van sexuele fantasie (aan het einde van de film zie/hoor je dat ze zichzelf loopt te vingeren...de twist dat 'Rita' nog leeft zou dan een fantasie zijn van haar. Haar schuldgevoel is iig de reden dat Betty zelfmoord pleegt waarbij de kleine oudjes wijzen op het begin van haar 'avontuur' in Hollywood.
Ongeluk --> niet gebeurd.
Op jacht naar de waarheid --> niet gebeurd
Auditie succes --> niet gebeurd

Mulholland dr moest eerst een serie a la twin peaks worden, maar toen de studio dit afkeurde maakte DL de tweede helft van de film...

Oudlid_X5
04-04-2008, 13:14
Waarschijnlijk zal ik dat nooit zien of pas naar de tiende herkijkbeurt.

Coen P.
04-04-2008, 13:17
true story: de eerste keer dat ik de film zag (student, woonde samen in Arnhem zonder internet) heb ik de halve nacht wakker gelegen...vroeg opgestaan en naar de universiteit gegaan..om 8.00 uur zat ik daar op internet om de theorien te lezen. De mensen daar dachten dat ik een goede en ijverige student was ;) (heb de film nu 3 keer gezien volgens mij)

Erniesam
26-05-2014, 17:00
Iemand geinteresseerd om de discussie over deze film weer nieuw leven in te blazen?