PDA

Bekijk de volledige versie : Film discussie: Pulp Fiction. Spoilers.



martin
14-07-2002, 09:42
Gisteren avond voor de zoveelste keer naar deze super film gekeken.

Wat ik me nu afvraag is, volgens mij mis ik een scene dat Vincent vega het huis van Butch binnen loopt om hem tegaan vermoorden, maar omdat Butch niet thuis is besluit Vincent om naar het toilet tegaan waarbij hij zijn wapen op het keukenblad leg.

Is dit nu zo of heb ik het helemaal mis.:confused:

Dit betreft de DTS versie van RCV.

R. Schaap
14-07-2002, 09:45
in de uk versie zit die scene wel. lijkt me vreemd als hij niet in de rcv versie zit.

of denk ik ook fout.?

martin
14-07-2002, 10:00
in de uk versie zit die scene wel. lijkt me vreemd als hij niet in de rcv versie zit.

of denk ik ook fout.?

Toen de film afgelopen was was dit het eerste wat in me opkwam.
of ik heb hem gemist, of hij zit er niet in.

wie heeft de UK versie en zou willen kijken bij welke tijds duur deze scene verschijnt.

R. Schaap
14-07-2002, 10:08
ik ga het uitzoeken....

Ernest Hamstra
14-07-2002, 10:11
Zowel de UK als de Nederlandse versie duurt 148 minuten, dit is exact 96% van de officiële speelduur van de NTSC versie (154 minuten).

Volgens mij is het juist zo dat je Butch het pistool ziet oppakken en net als hij je afvraagt waar dat pistool vandaan komt. Op dat moment hoor je de wc en wordt het je duidelijk. Ik kan mij tenminste geen scene herinneren waar Vega het appartement binnenkomt.

Ik zal in ieder geval de film nog eens nakijken...

martin
14-07-2002, 10:16
Volgens mij is het juist zo dat je Butch het pistool ziet oppakken en net als hij je afvraagt waar dat pistool vandaan komt. Op dat moment hoor je de wc en wordt het je duidelijk. Ik kan mij tenminste geen scene herinneren waar Vega het appartement binnenkomt.

Ik zal in ieder geval de film nog eens nakijken...

Je beschrijft precies de scene hoe ik hem gisteren gezien hebt, en toch zegt iets in me dat ik wat mis.

Arghhh ik zie spoken....:D

R. Schaap
14-07-2002, 10:21
de 87ste minuut staat hij in zijn keuken een cracker te maken waarna hij het ontdekt.

R. Schaap
14-07-2002, 10:22
oeps, ik moet de scene daarvoor hebben, ik ga nog een keer zoeken.

Ernest Hamstra
14-07-2002, 10:23
hij

Je bedoelt Butch? Maar je ziet nergens dat Vincent binnenkomt en zijn pistool neerlegt, toch?

R. Schaap
14-07-2002, 10:28
nee, nergens, in de 67ste minuut is Vincent het laatst in beeld, bij Marcellus die zegt dat Butch tot in timboektoe achtervolgt moet worden etcetera.

Ernest Hamstra
14-07-2002, 10:31
Arghhh ik zie spoken....:D

Ik denk het ook, Martin;)

martin
14-07-2002, 10:53
Ik denk het ook, Martin;)

Vreemd, dan zal ik het wel mis hebben.:(

In iedergeval bedankt voor de moeite....

Nu we toch lekker bezig zijn, wat vinden jullie de lolligste scene...

In het begin dat marcellus tegen Butch zit tepraten dat hij in de vijfde ronde neer moet gaan, je ziet alleen Butch op de barkruk zitten een een gezicht dat hij moeite heeft om zijn lach in tehouden, op de manier hoe marcellus tegen hem praat is echt lache..

Dave
14-07-2002, 10:55
Tja op de video was die scene ook niet hoor Martin en op de DVD ook niet het is juist zoals hierboven beschreven zo dat Butch tijdens het roosteren van brood het geweer ziet liggen en zich dus afvraagt: "WTF" en dan komt Vincent uit de WC and so on...


Een van de beste films ooit BTW!!!

Dave
14-07-2002, 10:59
Nu we toch lekker bezig zijn, wat vinden jullie de lolligste scene...


Ik de scene in het "restaurant" het stuk waarin Mia naar de WC gaat om haar "neus te snuiten", je ziet dan die vrouwen allemaal vooe de spiegel zich op maken en ineens hoor je een luid snuif geluid komt ze omhoog en dan die tekst: "Goddame, I say Goddame!" echt geweldig gewoon heel droog tussen die andere vrouwtjes!

Ernest Hamstra
14-07-2002, 11:48
wat vinden jullie de lolligste scene...

Ik vind de dialoog tussen Vincent en Jules in de auto (tweede scene) ook nog altijd briljant.

Dave
14-07-2002, 11:52
Ik vind de dialoog tussen Vincent en Jules in de auto (tweede scene) ook nog altijd briljant.

Da's inderdaad ook een heel gaaf stuk.

Maar waar ik nou echt benieuwd naar ben is:

What the $#^& is in that case?

martin
14-07-2002, 11:59
Maar waar ik nou echt benieuwd naar ben is:

What the $#^& is in that case?

Een bonk goud.:confused: als de deksel open gaat verschijnt er een goudkleurig licht op.


I mad Evil on your Ass.

martin
14-07-2002, 12:02
Ik vind de dialoog tussen Vincent en Jules in de auto (tweede scene) ook nog altijd briljant.

:confused: Is dat de scene, dat die neger die achterin zit perongeluk wordt neergeschoten ?

Dave
14-07-2002, 12:05
Een bonk goud.:confused: als de deksel open gaat verschijnt er een goudkleurig licht op.


I mad Evil on your Ass.

Ja dacht ik ook al maar zoalng je het niet echt ziet...

Die qoute is ook vet maar is:

I'm gonna get medievil on his ass!

als ik het goed spel...

Dave
14-07-2002, 12:06
:confused: Is dat de scene, dat die neger die achterin zit perongeluk wordt neergeschoten ?


Nee de eerdere scene dat Vincent over Europe praat, Over Big Macs en wiet...

Eric van Ballegoie
14-07-2002, 12:11
Nee, ik denk dat de scene bedoeld wordt waarbij ze het hebben over Quarter Pounders en het feit dat wij Nederlanders onze frites 'drownen' in mayonaise.

Wat in de koffer zit is niet duidelijk, maar er gaan geruchten dat het de ziel van Marcellus is die hij terug gaat halen bij de handlangers van de duivel (die jongens). Iedere keer als iemand de koffer opendoet kijk hij/zij ademloos naar de inhoud van de koffer. Bovendien is het eerste shot wat je van Marcellus ziet van achter zijn hoofd genomen. Je ziet dan een pleister in zijn nek. In de Bijbel schijnt iets de zijn dat de duivel je ziel te pakken kan nemen via de achterkant van je nek... Dit is nooit door Tarantino bevestigd, maar het maakt het verhaal iig wel nog cooler!

BTW: Mijn favorite scene is zonder twijfel de scene waarin Jules en Vincent de vijf jongens met een 'bezoekje vereren' om de koffer op de halen.


"Say what one more goddamn time, I dare you ************, I double dare you, say what one more goddamn time!!!"

Dave
14-07-2002, 12:14
Wat in de koffer zit is niet duidelijk, maar er gaan geruchten dat het de ziel van Marcellus is die hij terug gaat halen bij de handlangers van de duivel (die jongens). Iedere keer als iemand de koffer opendoet kijk hij/zij ademloos naar de inhoud van de koffer. Bovendien is het eerste shot wat je van Marcellus ziet van achter zijn hoofd genomen. Je ziet dan een pleister in zijn nek. In de Bijbel schijnt iets de zijn dat de duivel je ziel te pakken kan nemen via de achterkant van je nek... Dit is nooit door Tarantino bevestigd, maar het maakt het verhaal iig wel nog cooler!


Hmm, interesante invalshoek Eric, deze had ik nog niet gehoord.
Maar beetje teveel van het goede niet?
Tja dat is wel het mooie van het verhaal rondom de koffer je kan alleen maar gokken want niemand heeft het verteld...

Keeps the fun in the game :cool:

Ernest Hamstra
14-07-2002, 12:16
de scene waarbij ze het hebben over Quarter Pounders en het feit dat wij Nederlanders onze frites 'drownen' in mayonaise.

Precies, het leuke daaraan is natuurlijk ook dat wat wij heel gewoon vinden, twee 'bad ass criminals' uit de States heel bijzonder vinden...

Arne van Bijnen
14-07-2002, 12:43
In de koffer zit niets, het schijnsel dat je ziet wanneer de koffer geopend wordt is simpelweg de verlichting van de koffer. Ik heb laatst een interview met Quenten Tarantino gelezen waarin hij hierover zegt dat ze gewoon niet wisten wat in de koffer zou moeten zitten, vandaar dat het in het midden blijft. De pleister in nek van Marcellus Wallace heeft verder ook weinig met de film te maken(aldus QT), hij had gewoon een open plekje.
Maar wat ik zelf ook een leuke theorie vind is dat in de koffer de juwelen uit Reservoir Dogs zitten.

Op de video-cd editie van Pulp Fiction staan 4 scenes die niet in de film gebruikt zijn, o.a. een scene waarin Mia Vincent interviewd voordat ze uit eten gaan. In de film is dit terug te vinden als ze gaan eten en Mia zegt. `Your an Elvis-man, you should love it`

Louis Bouduin
14-07-2002, 12:56
De leukste scene vind ik als Thurman bijna bezwijkt aan een overdosis drugs en Travolta en Eric Stoltz haar weer aan de praat trachten te krijgen met behulp van een medisch handboek. Afschrikwekkend en tegelijkertijd onweerstaanbaar komisch.

Coppertop
14-07-2002, 13:20
De leukste scene vind ik als Thurman bijna bezwijkt aan een overdosis drugs ...

Mia gebruikte coke en Vincent gebruikte heroine. Toen Vince bij z'n dealer (Stoltz) was vroeg hij hem 'of een baggie ook goed was' (of iets dergelijks). Aangezien coke vaak word verpakt in baggies en heroine vaak in balloons zit er dus nu heroine in de verpakking die je van coke zou verwachten. Als Mia dan later ook het baggie in de jaszak van Vince vind snuift ze dus per ongeluk heroine ipv. coke.

martin
14-07-2002, 13:53
die qoute is ook vet maar is:

I'm gonna get medievil on his ass!

als ik het goed spel...

Ja die....

Hoe men het verzint, dat 2 vechtende kerels in een niets zeggend winkeltje beland waar een soort SM kerker zit. Een beest in het leer opgesloten zit in een kist, dat een kerel genaamd Zed even lekker zijn gang kan gaan, echt prachtig.

martin
14-07-2002, 13:57
BTW: Mijn favorite scene is zonder twijfel de scene waarin Jules en Vincent de vijf jongens met een 'bezoekje vereren' om de koffer op de halen.



Volgens mij waren het 4 gasten.

1 lag op de bank en werd neer geknald.
1 stond bij de deur ( de neger die later in de auto werd omgelegd)
1 aan de tafel die hamburger zat te eten.
1 zat er in de badkamer/wc verstopt.

Toch.....

Mark_vdH
14-07-2002, 13:58
Maar waar ik nou echt benieuwd naar ben is:

What the $#^& is in that case?

Het verhaal van 'de ziel van Marsellus Wallace' is natuurlijk al best oud en bekend, net als de 'diamanten uit Reservoir dogs'-theorie.
Maar het is natuurlijk zo dat Tarantino zelf totaal niet wist/weet wat er in de koffer zit, het is gewoon een leuke manier om mensen nieuwsgierig te maken.
Dit wordt een mcguffin genoemd. Tom Hanks heeft er in Cast Away ook eentje in een FedEx pakketje.....

Dave
14-07-2002, 14:01
Dit wordt een mcguffin genoemd. Tom Hanks heeft er in Cast Away ook eentje in een FedEx pakketje.....

Tja ok, ik bedoelde eigenlijk ook meer van het is inderdaad niet verteld en dus meer een gokkertje voor het publiek, maak me er verder dus ook echt niet druk om maar vind de theorieën die ik hier en daar hoor wel leuk b.v. die van de Diamanten van Reservoir Dogs...

Dave
14-07-2002, 14:02
Ja die....

Hoe men het verzint, dat 2 vechtende kerels in een niets zeggend winkeltje beland waar een soort SM kerker zit. Een beest in het leer opgesloten zit in een kist, dat een kerel genaamd Zed even lekker zijn gang kan gaan, echt prachtig.


Ja je moet er inderdaad maar opkomen.
Maar goed gevonden dat wel, alhoewel wel een beetje te :rolleyes:

martin
14-07-2002, 14:03
De leukste scene vind ik als Thurman bijna bezwijkt aan een overdosis drugs en Travolta en Eric Stoltz haar weer aan de praat trachten te krijgen met behulp van een medisch handboek. Afschrikwekkend en tegelijkertijd onweerstaanbaar komisch.

Ja ook lache...
De naald kwam volgens mij niet helemaal in het rondje wat ze op haar borstkas hadden getekend, als je goed kijk zat de spuit in haar tiet aan de boven kant.


Die vriendin van Butch spoorde ook niet helemaal, dat kleine wijffie.

Dave
14-07-2002, 14:03
Volgens mij waren het 4 gasten.

1 lag op de bank en werd neer geknald.
1 stond bij de deur ( de neger die later in de auto werd omgelegd)
1 aan de tafel die hamburger zat te eten.
1 zat er in de badkamer/wc verstopt.

Toch.....

Volgens mij klopt dit ja.
in de eerdere scene zie je de eerste 3 de latere scene de 4de, dat is trouwens meteen een hele vette scene, die gast stormt naar buiten schiet z'n geweer en leeg en dan... :D

martin
14-07-2002, 14:06
dat is trouwens meteen een hele vette scene, die gast stormt naar buiten schiet z'n geweer en leeg en dan... :D

jajaja hahaha inderdaad kicke alle schoten waren mis...als ik er aan terug denk :D het waren niet van die kleine gaatjes

Dave
14-07-2002, 14:08
jajaja hahaha inderdaad kicke alle schoten waren mis...als ik er aan terug denk :D het waren niet van die kleine gaatjes

Ja echt humor en nee hele grote gaten zelfs.

En dan die reacite van Vincent en Jules echt gewel(da)dig!!!

martin
14-07-2002, 14:09
Ja je moet er inderdaad maar opkomen.
Maar goed gevonden dat wel, alhoewel wel een beetje te :rolleyes:

Ik had die kelder gebruikt om er een HT van temaken ;)

Dave
14-07-2002, 14:10
Ik had die kelder gebruikt om er een HT van temaken ;)

HAHA, daar was die inderdaad groot zat voor :cool: en die slaaf om je drankjes te halen zeker :rolleyes:

boudewijn
14-07-2002, 15:27
weet iemand meer over de geruchten over een film met de vega-brothers uit pulp fiction en reservoir dogs??

Mark_vdH
14-07-2002, 15:31
jajaja hahaha inderdaad kicke alle schoten waren mis...als ik er aan terug denk :D het waren niet van die kleine gaatjes
Maar al je hem nog een keer kijkt, zul je zien dat die gaten er al zitten voordat die gast binnenstormt.....

Niet echt grappig, maar ik vind het wel leuk dat wanneer Bruce Willis in de taxi zit, je heel goed kunt zien dat auto op de (zwart-witte) achtergrond geprojecteerd is: een vette knipoog naar al die oude films met dezelfde soort, onovertuigende wagen-scenes....

Arne van Bijnen
14-07-2002, 15:32
Ja echt humor en nee hele grote gaten zelfs.

En dan die reacite van Vincent en Jules echt gewel(da)dig!!!
Is het je ooit opgevallen dat de gaten ietsje eerder in de muur zitten dan dat de schoten gelost worden?

martin
14-07-2002, 15:48
Je zal het niet geloven... ik heb een site gevonden waar volgens mij alle texten van deze film staat vermeld.

http://www.godamongdirectors.com/scripts/pulp.shtml

Dus als je nog wat quotes zoekt ;)
veel lees plezier.

martin
14-07-2002, 15:55
Ja dacht ik ook al maar zoalng je het niet echt ziet...

Die qoute is ook vet maar is:

I'm gonna get medievil on his ass!

als ik het goed spel...

Ik heb het even opgezocht die text.

BUTCH
You okay?

MARSELLUS
Naw man. I'm pretty fuckin' far
from okay!

Long pause.

BUTCH
What now?

MARSELLUS
What now? Well let me tell you
what now. I'm gonna call a couple
pipe-hittin' niggers, who'll go to
work on homes here with a pair of
pliers and a blow torch.
(to Zed)
Hear me talkin' hillbilly boy?! I
ain't through with you by a damn
sight. I'm gonna git Medieval on
your ass.

boudewijn
14-07-2002, 15:57
als je van scripts lezen houdt, moet je hier (http://www.script-o-rama.com) maar naar toe gaan.

leuk voor in de trein.

martin
14-07-2002, 15:58
Ultimate Pulp Fiction site.

http://www.geocities.com/Hollywood/7606/pulp.htm

http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Forum/6370/pulpfiction.html


http://www.slonet.org/~rloomis/pulpfic.html ( wav site)

http://home.earthlink.net/~hidprod/qtfaq.html

http://www.robbecker.net/pulpfiction/

Nathan Strik
14-07-2002, 16:06
ik vind het wel leuk dat wanneer Bruce Willis in de taxi zit, je heel goed kunt zien dat auto op de (zwart-witte) achtergrond geprojecteerd is: een vette knipoog naar al die oude films met dezelfde soort, onovertuigende wagen-scenes.... Je zult er versteld van staan in hoeveel moderne films deze techniek nog gebruikt wordt. (Leuk recent voorbeeld is The Matrix)
De techniek is in veel moderne films iets verfijnd (de schaduwval wordt nu beter nagebootst), maar je schrikt als je ziet in hoeveel films dit nog gebruikt wordt.

Deze techniek heet trouwens "rear-projection", voor de technische piepeltjes onder jullie. ;)

Eric van Ballegoie
15-07-2002, 14:57
Ook erg leuk voor Pulp Fiction - Samuel L. Jackson fans:

http://www.edge-inc.net/images/funnies/sam.swf

Tossie
23-07-2002, 20:18
Misschien ligt het aan mij, maar het klinkt alsof Travolta zich verspreekt in de scene bij de dealer met Mia OD.

Het punt zit op 55 minuten. Luister maar eens.

Lars_JJ
23-07-2002, 21:05
[B]Ya know what they put on french fries in Holland, stead o ketchup? 'no.' Mayonaise. 'blargh.' I've seen 'm do it man '(oh damn)' they fuking drown 'm in the shit!

De cooltste quote uit de film!

Lars_JJ
23-07-2002, 21:09
[B]Where's my Honda?
Had to crash the Honda baby.
Who's bike is this?
It's not a bike, it's a chopper baby.
Well, who's chopper is this?
Zed's.
Who's Zed?
Zed's dead baby, Zed's dead!

boudewijn
23-07-2002, 22:51
funking

funking?

Donovan
23-07-2002, 22:53
Deze techniek heet trouwens "rear-projection", voor de technische piepeltjes onder jullie. ;)

James Cameron liet op de T2 ultimate edition weten dat 'ie dit liever gebruikt dan blue screen. De man moet denk ik toch eens met collage Lucas gaan praten :D

Lars_JJ
23-07-2002, 23:00
funking?
Funky ;)

Donovan
23-07-2002, 23:00
Nu we toch lekker bezig zijn, wat vinden jullie de lolligste scene...

Hmm, mag het er maar één zijn? :D

Telefoongesprek tussen Jules en Marsellus. Het hele "I don't want to hear about no motherfucking ifs" gebeuren waarna Marsellus letterlijk Jules herhaalt. Vooral de moeder aller uitspraken "I'm on the ************" doet het altijd weer.

Heb deze film trouwens een keer gekeken een uurtje ofzo nadat m'n verstandskies eruit was gehaald. Kan ik iedereen ten stelligste afraden :(

Maarten Schelling
23-07-2002, 23:25
Ik vind deze ook wel leuk

(aan het begin van de film in de coffee shop)

YOUNG MAN: Garcon! Coffee!

The Waitress comes by, pouring him some more.

WAITRESS: (snotty) "Garcon" means boy.

:)

Lourens
24-07-2002, 00:12
Ik vind de scene echt meesterlijk als Butch wegrijd van zijn appartament en net Vincent Vega vermoord heeft, hij stopt bij het zebrapad al zingend en wel, en dan steekt net Marsellus Wallace over, die met "muthafucker" reageert...:cool:
Stuk wat daarna komt is ook goed uiteraard...

Martin van Tuijl
24-07-2002, 11:35
http://www.godamongdirectors.com/scripts/pulp.shtml

Dus als je nog wat quotes zoekt ;)
veel lees plezier. Bedankt voor de link :)
Gelijk even doorgelezen, en wat ik ook een grappige scene vind is deze:

JULES
What the fuck did you just do to
his towel?

VINCENT
I was just dryin' my hands.

JULES
You're supposed to wash 'em first.

VINCENT
You watched me wash 'em.

JULES
I watched you get 'em wet.

VINCENT
I washed 'em. Blood's real hard to
get off. Maybe if he had some
Lava, I coulda done a better job.

JULES
I used the same soap you did and
when I dried my hands, the towel
didn't look like a fuckin' Maxie
pad. etc.... :D

Martin van Tuijl
24-07-2002, 11:46
Nog 1tje dan :D
Tijdens het schoonmaken van de auto:

JULES
You're gettin' ready to blow? I'm
a mushroom-cloud-layin'
************! Every time my
fingers touch brain I'm "SUPERFLY
T.N.T," I'm the "GUNS OF NAVARONE."
I'm what Jimmie Walker usta talk
about. In fact, what the fuck am I
doin' in the back? You're the
************ should be on brain
detail. We're tradin'. I'm
washin' windows and you're pickin'
up this nigger's skull.

Lars_JJ
24-07-2002, 13:52
Deze is ook zeer leuk:


Would you give a guy a foot massage?

Rob P.
27-07-2002, 12:40
weet iemand meer over de geruchten over een film met de vega-brothers uit pulp fiction en reservoir dogs??

Dit gerucht gaat ook al een hele tijd te ronde. Het schijnt om een film te gaan over Vincent Vega en Mr. Blonde die elkaars broer blijken te zijn. En de film verteld dan de voorgeschiedenis van Pulp Fiction en Reservoir Dogs, aangezien de nageschiedenis met Vincent Vega hoogstonwaarschijnlijk lijkt. :)
Mr Tarantantino schijnt dit gerucht nog bevestigd nog ontkent te hebben maar slechts als 'interessant' bestempeld te hebben en 'de moeite waard.'

Hij is nu al een oneindige tijd bezig geweest met The Kill Bill, die hij speciaal voor zijn grote liefde Uma Thurman heeft gescchreven.
En nog steeds niet af is!..

boudewijn
27-07-2002, 12:55
Dit gerucht gaat ook al een hele tijd te ronde. Het schijnt om een film te gaan over Vincent Vega en Mr. Blonde die elkaars broer blijken te zijn. En de film verteld dan de voorgeschiedenis van Pulp Fiction en Reservoir Dogs, aangezien de nageschiedenis met Vincent Vega hoogstonwaarschijnlijk lijkt. :)
Mr Tarantantino schijnt dit gerucht nog bevestigd nog ontkent te hebben maar slechts als 'interessant' bestempeld te hebben en 'de moeite waard.'

Hij is nu al een oneindige tijd bezig geweest met The Kill Bill, die hij speciaal voor zijn grote liefde Uma Thurman heeft gescchreven.
En nog steeds niet af is!..

ik dacht dat killbill allang afwas...

ik las op imdb dat tarantino ooit een gigantisch script heeft geschreven waar de vega brothers o.a. een rode lijn in vormden. ook True romance en natural born killers zouden delen uit dit script zijn.

Rob P.
27-07-2002, 12:58
ik dacht dat killbill allang afwas...


Ik dacht het eerlijk gezegd ook, maar voordat ik postte tjekte ik ff hier (http://us.imdb.com/Details?0266697) dus..

boudewijn
27-07-2002, 13:05
waar lees je dat dan??

Status: Filming

ik zie trouwens dat tarantino als cinematograaf Robert Richardson heeft gekozen. Dat belooft alvast veel goed.

JayLunar
27-07-2002, 13:08
Kill Bill is al af. (misschien niet in de uiteindelijke cut though) Ik heb er al een review van gelezen. Hij schijnt fukcing spectaculair te zijn :cool:

boudewijn
27-07-2002, 13:13
Kill Bill is al af. (misschien niet in de uiteindelijke cut though) Ik heb er al een review van gelezen. Hij schijnt fukcing spectaculair te zijn :cool:

heb je de url nog??

JayLunar
27-07-2002, 13:17
heb je de url nog??
Oh, w8 ff. Ik heb de review niet helemaal doorgelezen, maar het zou ook een review van alleen het script kunnen zijn... ->

Kill Bill Review (http://pub65.ezboard.com/fmightypekingmansbarfrm1.showMessage?topicID=673.t opic) :cool:

Rob P.
28-07-2002, 16:19
Oh, w8 ff. Ik heb de review niet helemaal doorgelezen, maar het zou ook een review van alleen het script kunnen zijn... ->

Kill Bill Review (http://pub65.ezboard.com/fmightypekingmansbarfrm1.showMessage?topicID=673.t opic) :cool:

Ja dat is het script, en Status: Filming...dus..niet af.:D

Jan Maarten
08-02-2004, 03:31
Pulp Fiction behoort tot de weinige films die ik meer dan twintig keer gezien heb en me dan nog steeds kunnen boeien. Ik lees dat er meer forummers zijn die er nog steeds graag naar kijken.
Er zijn hierboven al een paar links geplaatst naar webstekken die meer informatie over Pulp Fiction geven er wordt op b.v. IMDb.com nog altijd intensief over geschreven en gediscussieerd, Pulp Fiction heeft intussen een cultstatus gekregen. De reden is niet alleen omdat de dialogen en situaties zo bizar zijn, er zitten meerdere niveau's in het verhaal en de film wordt nog interessanter als je weet dat er meer te zien is dan het op het eerste gezicht lijkt.

Pulp Fiction is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden een film met diepgang. Je moet de aanknopingspunten naar de dubbele bodem wel ontdekken, want ze zijn goed verstopt. Voor mij was de aanleiding de preek van Jules aan het eind van de film tegen ‘Pumpkin’, gebaseerd op Ezechiel 25:17
Jules declameert een veel uitgebreidere tekst (in het engels) dan in Ezechiel 25:17 staat, de schrijvers van de film hebben een zorgvuldig opgebouwd verhaal geschreven, en het verschil met de echte tekst in Ez. 25:17 en Jules’ tekst is uiteraard niet toevallig. In de film lijkt de preek van Jules een absurd detail, maar dat is het niet : de hele film draait om leven en dood, goed en slecht, vergeving en wraak, redding of executie, verschillende personages hebben duidelijke trekjes die naar religie verwijzen. Er is in de voorgaande reakties al wel wat over geschreven, in de Special Edition is een aparte functie ‘trivia’ voor nog meer informatie maar Tarantino geeft lang niet alles weg, er is nog veel meer over te melden, het lijkt me interessant om daar wat over te schrijven, waarschijnlijk bekijk je Pulp Fiction daarna met andere ogen.

De film speelt in Los Angeles, bijgenaamd “the city of angels” en inderdaad komen er nogal wat engelen in het verhaal voor.

Laat ik beginnen met het koffertje dat de jongens in het keukenkastje bewaren, het cijferslot gaat bij 666 open. 666 is het getal van het beest, de duivel. De inhoud blijft onbekend maar iedereen die het bekijkt is onder de invloed van de gouden glans van de verleiding, de jongens in het appartement konden er geen afstand van doen en daarom zijn ze hun afspraak met Marcellus Wallace niet nagekomen.
Quentin Tarantino vertelt dat er niets specifieks in dat koffertje zit (in werkelijkheid een batterij en twee gloeilampjes) maar dat de acteurs moesten kijken alsof ze keken naar het allermooiste dat ze konden verzinnen.
In de film is de inhoud van het koffertje het eigendom van Marcellus Wallace, hij is een machtige crimineel die zijn zakenpartners met veel geld verleidt en genadeloos met ze afrekent als de zaken niet lopen zoals was afgesproken. Marcellus speelt in de film niet de rol van crimineel die zijn ziel aan de duivel verkocht heeft, hij is de duivel. Volgens de mythologie is de duivel de engel Lucifer, de mooiste schepping van God, zo volmaakt en stralend van schoonheid dat Lucifer zich de zelfde plaats als God toeëigende, God en Lucifer kregen ruzie en God donderde Lucifer de hemel uit. Lucifer is sindsdien de gevallen engel en verleidt de mens om van het rechte pad af te dwalen.
Marcellus Wallace heeft twee executeurs in dienst, Vincent blijkt de slechterik te zijn, hij houdt van sex, drugs en rock&roll, en heeft een tijd in Amsterdam (Sodom & Gomorra) gewerkt. Jules ontwikkelt zich tot de goede, hij declameert een bijbeltekst tegen iedereen die hij moet executeren zonder daar bij na te denken, later in de film realiseert hij zich de ware betekenis van die tekst.

Mia Wallace houdt net als Vincent van sex, drugs en rock&roll (ze is niet voor niets met Marcellus getrouwd) en komt ook regelmatig in Amsterdam, samen vormen ze een bijna dodelijke combinatie. Lance heeft Vincent pure heroïne verkocht en het in een plastic zakje verpakt in plaats van het gebruikelijke balonnetje. Dit levert een misverstand op bij Mia die deze pure heroïne als cocaïne opsnuift en aan een overdosis lijkt te overlijden. In het huis van Lance wordt ze weer tot leven gebracht, Lance lijkt met zijn lange haar, baardje, vormloze badjas en sandalen sprekend op Jezus. Zijn vriendin, die trots over al haar piercings vertelt, lijkt Maria Magdalena te moeten voorstellen.

Butch verslaat zijn tegenstanders met hun eigen wapens. Marcellus Wallace verleidt Butch met een flinke hoeveelheid geld om zijn trots opzij te zetten en de bokswedstrijd opzettelijk te verliezen. Butch neemt het geld van Marcellus aan, maar gebruikt dit zelfde geld om Marcellus een koekje van eigen deeg te geven.
Butch kan niet zonder zijn vader’s horloge, dat is een belangrijk gegeven omdat het horloge een metafoor voor de zandloper van Magere Hein is.
Op tekeningen wordt ‘de engel des doods’/ ‘Magere Hein’ / ‘the reaper’ altijd afgebeeld met een kap over zijn hoofd en Butch draagt een gele outfit met capuchon (die hij nog niet over zijn hoofd heeft) als hij zich voorbereidt op de bokswedstrijd. Floyd, de bokser die meedoet in een geënsceneerde bokswedstrijd, is Butch’s eerste slachtoffer. Butch weet echter van niets totdat de taxichauffeuse hem vertelt dat Floyd dood is. Omdat hij zijn horloge niet bij zich heeft en in de persoon van ‘engel des doods’ was hij zich er niet van bewust dat het laatste uur van Floyd had geslagen. Zodra hij zijn horloge terug heeft weet hij weer precies wat hij doet, eerst wordt Vincent m.b.v. zijn eigen mitrailleur doorzeefd, ‘the Gimp’ wordt opgehangen aan zijn eigen SM uitrusting en tenslotte wordt Maynard, de broer van de verkrachter Zed, doodgestoken met een sabel uit zijn eigen winkel. Butch (butcher=slager) zoekt die sabel bewust uit, de hamer, de honkbalknuppel en de electrische kettingzaag (allemaal verwijzingen naar horrorfilms) worden even overwogen maar die sabel past het beste bij hem, kijk naar de zeis van Magere Hein en de overeenkomst is duidelijk.
De wraak van Marcellus t.o.v. Butch is geneutraliseerd als Butch Marcellus in de SM kelder van Zed weet te redden. Zed zal door de vriendjes (demonen) van Marcellus tot aan zijn dood op middeleeuwse wijze met zware tangen en een lasbrander doodgemarteld worden, een verwijzing naar de hel. Butch en Marcellus staan nu quitte, Marcellus zal hem niet vervolgen op voorwaarde dat Butch Los Angeles (the city of angels) nooit meer in komt. De motorfiets van Zed heet Grace, samen met zijn vriendin Fabienne rijden ze met ‘the grace of God’ de stad uit.

In de volgende scène zijn we in een flashback terug in het appartement. We hebben Marcellus Wallace zojuist letterlijk verkracht zien worden en Brett wordt door Jules ervan beschuldigd dat hij zijn baas Marcellus Wallace heeft genaaid.
“Yes you did! You tried to fuck him, and Marcellus Wallaces doesn’t want to be fucked except by mrs. Wallace”. Prachtige overgang en we zien het wonder dat door Vincent en Marvin niet wordt onderkend maar wel door Jules.
Hij kapt ter plekke met dit werk in de overtuiging dat God uit de hemel afdaalde om ze te beschermen tegen de kogels die op hem en Vincent worden afgevuurd. Hij is daar zo van onder de indruk dat hij besluit om ontslag bij Marcellus Wallace te nemen en vanaf dat moment als een soort profeet van God de wereld te bewandelen. Marvin wordt gespaard omdat hij een vriend van Jules is, in de auto vraagt Vincent hem naar zijn mening over het wonder. Marvin blijkt er geen mening over te hebben, God daalt opnieuw uit de hemel neer en laat Vincent zijn pistool per ongeluk afgaan zodat Marvin wordt geëxecuteerd. Vincent heeft wèl een mening : hij vindt dat de gebeurtenis zich niet kwalificeert als wonder en dat wordt later zijn ondergang.
Dat Vincent slecht is en Jules goed wordt nog eens duidelijk benadrukt als na het wassen van de handen in Jimmy’s badkamer het bloed aan Vincents handen blijft kleven, die van Jules zijn nu brandschoon. De uitdrukking ‘er blijft bloed aan zijn handen kleven’ en hij wast zijn handen in onschuld’ is een verwijzing naar de rechter Pontius Pilatus die na de veroordeling van Jezus zijn handen in onschuld waste nadat hij al het mogelijke had gedaan om de kruisiging van Jezus te voorkomen.

Een ander karakter is mr. Wolf, de problemen oplosser. Hij is een beschermengel die niet oordeelt maar helpt waar zijn hulp gewenst is, Jules ontvangt hem met open armen, Vincent heeft gelijk ruzie met hem. Dankzij mr. Wolf’s hulp belandt Marvin’s lijk op het (auto)kerkhof en zijn Jules en Vincent voorlopig gered.
In het restaurant ontstaan echter nieuwe problemen als ze worden overvallen door ‘Pumpkin’ en ‘Hunny Bunny’. Normaal gesproken zou Jules ze hebben doodgeschoten maar hij koopt ‘Pumpkin’ vrij door al zijn geld aan Pumpkin te geven in plaats van zich door hem te laten beroven, dit is zijn eerste stap op weg om een goede ‘shepherd’ voor de zwakkere te worden in plaats van ‘the tyrany of evil men’ die hij tot dan toe was. Jules verzint het grootste deel van zijn bijbeltekst trouwens zelf, misschien heeft hij het recht om zelf een bijdrage aan de bijbel te leveren omdat hij een soort profeet is?

b.t.w: Doordat Jules ontslag neemt is hij er niet bij als ze Butch in zijn appartement opwachten, Marcellus doet het vuile werk daarom zelf. Hij is even weg om bij een restaurant om de hoek koffie te halen als Butch thuis komt. Vincent zit weer op de w.c. als er iets belangrijks gebeurt en wordt doodgeschoten als hij er van af komt.

Jules kapt met het werk voor Marcellus om een werktuig van God te worden, nadat hij een wonder heeft aanschouwd. Hij is een man met principes, zo eet hij geen varkensvlees omdat het een smerig beest is. Een hint in de richting van de koshere keuken. Een ander principe is zijn zorg over het koffertje, hij heeft niet één keer naar de inhoud gekeken, maar beschermt het omdat het aan Marcellus toebehoort. De overvaller wil de inhoud dolgraag hebben maar hij krijgt het niet. In plaats daarvan wordt hij voor 1500 Dollar vrijgekocht door Jules die nog wel zijn preek over de wraak van God tegen hem afsteekt, maar hem niet zal executeren. Het is de scène met de meeste pistolen op elkaar gericht, maar er wordt hier geen schot gelost, voor de zoveelste keer worden hier veel mensen gered van de dood.

Er zitten nog veel meer verwijzingen in deze film, het wordt te gek om ze allemaal op te noemen, als ik ze überhaupt al allemaal gezien heb, een laatste vind ik nog wel redelijk duidelijk: er staan twee sexscènes (niet expliciet) naast elkaar in het verhaal: in de SM kelder (ondergronds) vindt een verkrachtig plaats tussen twee mannen waarmee een combinatie wordt gemaakt tussen geweld en sex : de hel. Op de bovenste etage van het motel knuffelen Butch en Fabiënne elkaar, een combinatie van liefde en sex: de hemel.

Pulp Fiction heeft de reputatie een vage en bijna sadistisch gewelddadige film te zijn en daar ben ik het niet mee eens, ik vind Pulp Fiction een heerlijke film. Het is veel minder gewelddadig dan veel mensen denken dat het is, er vallen veel minder slachtoffers dan in de eerste de beste aktiefilm of videogame en de meeste executies worden niet expliciet in beeld gebracht. Er worden bovendien een heleboel mensen van de dood gered en daar hoor je nooit iemand over. Mia wordt weer tot leven gewekt, Jules en Vincent worden niet gedood tijdens het wonder met de kogels, Butch redt zichzelf en Marcellus Wallace, en ten slotte worden Hunny Bunny en Pumpkin gered door Jules die normaal gesproken meteen zou hebben teruggeschoten.
Daarnaast vind ik het qua verhaal een interessant gegeven dat alle stoere hoofdpersonages die controle over hun eigen leven dachten te hebben in een noodsituatie terecht komen en door de bizarre ontwikkelingen ontdaan worden van hun gebruikelijke ‘decorum’, daardoor worden zelfs de hardste karakters opeens heel kwetsbaar en menselijk.

Afijn, het is een flinke lap tekst geworden, ik hoop dat ik jullie er een plezier mee heb gedaan, misschien vinden jullie het allemaal te ver gezocht, in ieder geval hoop ik dat het een reden is om die DVD weer eens te bekijken?

Jaap22
08-02-2004, 10:37
Een prima stuk tekst. Dacht gelijk weer terug aan momenten in de film.

The Scratcher
08-02-2004, 11:14
Eén van m`n favoriete films allertijden! (y)

Ik wacht nu al zóóóó lang op een fatsoenlijke NL release, weet iemand hier misschien al iets meer van? Die moet er toch eens eindelijk komen zo langzamerhand? De huidige versie vind ik veel te kaal om aan te schaffen, deze film vedient veel beter.

Mike Philippens
08-02-2004, 11:34
Pulp Fiction behoort tot de weinige films die ik meer dan twintig keer gezien heb en me dan nog steeds kunnen boeien. [

Wel, Jan-Maarten...gefeliciteerd! Net als Lance in PF heb je een 'dode' thread na anderhalf jaar weer tot leven gewekt! :wink: En dat in je eerste post..

Leuke analyse van Pulp Fiction. Ik vind het ook een machtige film, al weet ik niet of jouw verhaal ook daadwerkelijk door Quentin's hoofd spookte. Het zou kunnen, maar dan ook weer niet. Wie zal het zeggen. Tarantine is slim genoeg om zijn mond te houden want een beetje mythevorming rond één van je succesvolste films is nooit weg.

Mijn favo scenes/quotes:
"I'm sorry...did I break your concentration?" Jules, als ie op die vent schiet in de flat.
"If the ************ goes to China, I want a nigger in a bowl of rice" Marcellus als Butch 'm gesmeerd is.
"Let's not start sucking each others dicks right jet" Wolf, bij het opruimen van de auto
"Mr.Soon to live the rest of your sorry-ass live in agonising pain" Marcellus, voordat ie 'medieval' gaat op die vent zijn 'ass'.

Kortom: geweldige film. Lekker over the top, catchy lines, lekkere muziek en een stel goede acteurs.

Jan Maarten
08-02-2004, 18:12
Ik wacht nu al zóóóó lang op een fatsoenlijke NL release, weet iemand hier misschien al iets meer van?

Dat wordt zo onderhand wel eens tijd ja. Ik heb zelf de Collector's Edition, Regio 2 U.K. import bestaande uit twee DVD's met heel veel extra's alleen geen Nederlandse ondertiteling. Vorig jaar bij Boudisque gekocht voor 16,99.

Haay1971
08-02-2004, 18:45
Wat betreft de verbazing van Jules en Vincent over het feit dat wij Nederlanders (en Belgen) mayonaise op onze patat doen is het wel handig te weten dat onze mayonaise hier veel zoeter is dan die in de VS, die veel zuurder (azijn) is.

Mike Philippens
08-02-2004, 23:17
Wat betreft de verbazing van Jules en Vincent over het feit dat wij Nederlanders (en Belgen) mayonaise op onze patat doen is het wel handig te weten dat onze mayonaise hier veel zoeter is dan die in de VS, die veel zuurder (azijn) is.
Ach...zij flikkeren weer overal ketchup overheen...als het even kan ook over een lekkere steak. Volgens mij zijn Amerikanen genetisch gemanipuleerd en ontbreken smaakpapillen... :wink:

Lex v/d Moolen
08-02-2004, 23:40
Wat betreft de verbazing van Jules en Vincent over het feit dat wij Nederlanders (en Belgen) mayonaise op onze patat doen is het wel handig te weten dat onze mayonaise hier veel zoeter is dan die in de VS, die veel zuurder (azijn) is.
Ach...zij flikkeren weer overal ketchup overheen...als het even kan ook over een lekkere steak. Volgens mij zijn Amerikanen genetisch gemanipuleerd en ontbreken smaakpapillen... :wink:Zou kunnen. Sommige boter die je daar krijgt is bramzout.
Maar over die mayo; wat ze daar mayo noemen, noemen wij hier sladressing, veel zuurder dus inderdaad.
Engelsen gooien azijn over de patat (chips) . Bwechh :x

Rob Eric Blank
09-02-2004, 12:41
Gisteren avond voor de zoveelste keer naar deze super film gekeken.

Wat ik me nu afvraag is, volgens mij mis ik een scene dat Vincent vega het huis van Butch binnen loopt om hem tegaan vermoorden, maar omdat Butch niet thuis is besluit Vincent om naar het toilet tegaan waarbij hij zijn wapen op het keukenblad leg.

Is dit nu zo of heb ik het helemaal mis.:confused:

Dit betreft de DTS versie van RCV.

Jou beredenering klopt helemaal. Blijft een gave film!!!

Jeroen D
09-02-2004, 22:08
Deze film is echt een meesterwerk, heb er geen andere woorden voor ! Het script is zo briljant, gewoon een perfecte film.

Rob Eric Blank
10-02-2004, 11:51
Maarten ik heb je tekst van de week gelezen en Pulp Fiction gister weer eens gekeken. Jou geschreven stuk is echt goed en zo heb ik nooit over de film nagedacht.
Goed stuk!!!

Tom van den Hout
10-02-2004, 13:51
Pulp Fiction behoort tot de weinige films die ik meer dan twintig keer gezien heb en me dan nog steeds kunnen boeien.
*flinke knip*

Prachtig stuk ! echt mooi om te lezen ! lekker over nagedacht :) en in alles wat je zegt zit wel wat in :D

Jan Maarten
10-02-2004, 14:20
Dank jullie wel, ik ben blij dat ik jullie er een lol mee gedaan heb, dat was mijn bedoeling ook.
Inmiddels heb ik op IMDb ook een cijfer gegeven aan Pulp Fiction, een 10. Natuurlijk is P.F. niet helemaal foutloos, maar films moet je in hun geheel beoordelen en wat mij betreft behoort P.F. tot het beste wat er de afgelopen tien jaar gemaakt is.

Timothy
10-02-2004, 15:06
In het restaurant ontstaan echter nieuwe problemen als ze worden overvallen door ‘Pumpkin’ en ‘Hunny Bunny’. Normaal gesproken zou Jules ze hebben doodgeschoten maar hij koopt ‘Pumpkin’ vrij door al zijn geld aan Pumpkin te geven in plaats van zich door hem te laten beroven, dit is zijn eerste stap op weg om een goede ‘shepherd’ voor de zwakkere te worden in plaats van ‘the tyrany of evil men’ die hij tot dan toe was.

Was er niet een geknipte scene waarin Jules hem wel helemaal overhoop schoot in een droom? Ook al doet hij het niet echt, het maakt hem iets minder een heilige. (Je zou het ook kunnen zien als terugblik op zijn oude leven, maar dan kun je overal weliets op verzinnen).

Verder een mooi stukje tekst, waarin ik vooral het handen wassen erg goed gevonden vind.

Ik voeg nog even toe: Jules' zonden worden weggewassen, want na de schoonmaak van zijn zwarte auto, is die opeens wit.

Nog een coole verwijzing van Jules naar Kill Bill: "walk the earth like Caine in Kung Fu" die Bill speelt.

Jan Maarten
10-02-2004, 18:29
Was er niet een geknipte scene waarin Jules hem wel helemaal overhoop schoot in een droom? Ook al doet hij het niet echt, het maakt hem iets minder een heilige. (Je zou het ook kunnen zien als terugblik op zijn oude leven, maar dan kun je overal weliets op verzinnen).
Op veel sites kun je het originele script vinden, daarin staat inderdaad de overdenking van Jules zoals jij beschrijft. Ik denk niet dat die scène gefilmd is want op de Collector's Edition staan wel scènes die de film niet gehaald hebben maar deze zit er niet bij.

Timothy
10-02-2004, 19:12
Maar feit blijft dan, dat Tarantino toch een ander beeld had van Jules.

Jan Maarten
11-02-2004, 00:06
QT heeft het niet gefilmd, welke reden hij had om het er uit te laten weet ik niet, maar blijkbaar vond hij het om de één of andere reden toch niet passend. Tarantino heeft tijdens de opnames nog heel wat teksten bijgesteld, als je de geschreven tekst van het originele script ( http://www.godamongdirectors.com/scripts/pulp.shtml ) vergelijkt met de uiteindelijke gesproken tekst in de film zijn er in meer dan de helft van de scènes veranderingen aangebracht.

Scrat
16-02-2004, 03:11
Deze meesterlijke film is weer 1malig terug in de bios, in de Orange Comebacks bij een aantal Pathé theaters. En wel op 23-2-2004.
Maar de komende maanden komen er nog meer meesterwerken en klassiekers terug in de bios, zoals Shrek, Festen, Jackie Brown, Bowling for Columbine en Platoon.

Het staat hiet allemaal: http://www.pathe.nl/Aktie/PopupActie.asp?ACTIE_ID=205

Of op: www.orange.nl/comebacks.

Ik ga hem zeker kijken in de bios, want toen ie draaide in '94 ben ik jammer genoeg niet geweest.

Morpheus19
24-02-2004, 13:53
Gister naar Pulp Fiction geweest in Pathe de Kuip.

Was weer geweldig om te zien :D Echt een meesterwerk!

Owja wie zat er op de verkeerde stoel gister? ;)

Rob Eric Blank
24-02-2004, 13:58
Deze techniek heet trouwens "rear-projection", voor de technische piepeltjes onder jullie. ;)

James Cameron liet op de T2 ultimate edition weten dat 'ie dit liever gebruikt dan blue screen. De man moet denk ik toch eens met collage Lucas gaan praten :D
Deed ILM niet de effecten voor T2?
Niet echt voor deze thread.

Pulp Fiction is een film die IK kan blijven kijken en iedere keer boeit het me weer. Niet alle films kunnen dat zeggen.

Scrat
25-02-2004, 00:50
Gister naar Pulp Fiction geweest in Pathe de Kuip.

Was weer geweldig om te zien :D Echt een meesterwerk!

Owja wie zat er op de verkeerde stoel gister? ;)

Was zeker cool om Pulp Fiction in de bios te zien, en ik zat wel op de juiste stoel, rij 1 stoel 3.
Wel jammer dat 't geluid in het begin niet zo best was, maar wel lollig dat iemand zijn hele zak M&M's leeg kieperde, en alles door de zaal rolde. :)

Morpheus19
25-02-2004, 09:14
Gister naar Pulp Fiction geweest in Pathe de Kuip.

Was weer geweldig om te zien :D Echt een meesterwerk!

Owja wie zat er op de verkeerde stoel gister? ;)

Was zeker cool om Pulp Fiction in de bios te zien, en ik zat wel op de juiste stoel, rij 1 stoel 3.
Wel jammer dat 't geluid in het begin niet zo best was, maar wel lollig dat iemand zijn hele zak M&M's leeg kieperde, en alles door de zaal rolde. :)

Haha ja dat was cool :)

Geluid was idd niet best in het begin. Ene keer kwam het geluid van links, dan weer van rechts :S Maar uiteindelijk toch gewoon uit het midden :D

Ook nog dat gezeur van mensen die niet op hun goede plek zaten...

TheGodfather
25-09-2005, 12:28
UBER MEGA SCHOP
vond deze net op internet (http://www.killsometime.com/Soundboards/Soundboard.asp?Soundboard=Samuel-l-Jackson)
wellicht al bekend, maar vond m erg cool :D

Mike Philippens
25-09-2005, 13:03
UBER MEGA SCHOP
[Sam Jackson mode]Understatement of the year, ************! [/Sam Jackson mode]
Slechts 1 jaar en zeven maanden...niet slecht.

wellicht al bekend, maar vond m erg cool :D
Alleen jammer dat het vreselijk slechte samples zijn. Wel cool...

Roy Langeveld
25-09-2005, 17:39
Zeer interessant commentaar van Jan Maarten. Ik ben niet meer zo kerkelijk en had al die Bijbelse zaken dus ook niet echt opgepikt. Ze passen echter wel perfect in het verhaal, dus het zou kunnen. Ik vraag me alleen af of Quentin Tarantino het allemaal zo diep bedoeld heeft. Ik weet niet hoe bijbelvast de man is, maar ik weet wel dat hij als medewerker van een videotheek op een gegeven moment zoveel A- t/m C-films gezien had, dat hij wel een idee had wat je wel en niet kunt gebruiken in een goede film. Bv. de verklaring van het samuraizwaard als zijnde de zeis van Magere Hein, die klinkt mooi. Maar Tarantino is ook een zelfverklaard liefhebber van de Oosterse cinema, getuige de vele referenties in Kill Bill Volume 1, maar ook True Romance (Christian Slater kijkt graag naar Sonny Chibafilms). Wat betreft de inhoud van de koffer, er is ook wel eens geopperd dat het het gouden glitterpak van Elvis Presley is; dat is ook iets wat veel Elvis-fans versteld zou doen staan. En het feit dat Vincent twee keer het juiste ogenblik mist omdat hij op de WC zit, is in mijn ogen een vette knipoog naar het feit dat mensen in films nooit naar de wc gaan; doe je dat wel, dan kan het dus slecht met je aflopen.
De hele Bijbelse referentie is goed bedacht, maar ik herinner me PF toch vooral om de zwarte humor, geniale dialogen en bijzondere vertelstijl. Je moest eens zien hoeveel films er na PF zijn gemaakt waarin ook ineens verschillende verhaallijnen via allerlei rare gebeurtenissen door elkaar gaan lopen. Daarmee is het één van de invloedrijkste films ooit.

maikel_1981
25-09-2005, 19:56
De hele Bijbelse referentie is goed bedacht, maar ik herinner me PF toch vooral om de zwarte humor, geniale dialogen en bijzondere vertelstijl. Je moest eens zien hoeveel films er na PF zijn gemaakt waarin ook ineens verschillende verhaallijnen via allerlei rare gebeurtenissen door elkaar gaan lopen. Daarmee is het één van de invloedrijkste films ooit.
Ware het niet dat Tarantino zijn halve verhaalstructuur 'afgekeken' heeft van Kurosawa's Rashomon, dus het is allemaal maar de vraag wie wie, wat of waar beinvloed heeft. Daarnaast heeft Tarantino zelf uiteraard meerdere malen gezegd dat hij vrijwel alles bij elkaar jat; alleen de Godard verwijzingen in PF zijn al talrijk, met Uma Thurman die gemodelleerd is naar het karakter dat Anna Karina in 'Vivre Sa Vie' speelt, de befaamde dansscene schijnt een ode te zijn aan de dansscene uit 'Bande a Part' -waar Tarantino zijn productiemaatschappij A Band Apart naar vernoemd heeft- etc. Geheel in de post-moderne traditie waarin Tarantino opkwam brengt hij constant odes aan zijn grote voorbeelden en gebruikt hij de pastiche als zijn voornaamste stijlmiddel. Gelukkig voor hem is hij dermate getalenteerd dat hij daarmee kan wegkomen, want je loopt al snel het risico om enkel een goedkope na-aper te worden met een dergelijke stijl. Maar de discussie welke film van invloed geweest is op welke film is een hele moeilijke denk ik (maar daarom niet minder interessant). Ondanks het feit dat PF waarschijnlijk de directe aanleiding is geweest van talloze vergelijkbare films is het altijd maar de vraag waar de invloed uiteindelijk vandaan komt.

Anyway, my 2 cents.

mark t
26-09-2005, 08:53
Ware het niet dat Tarantino zijn halve verhaalstructuur 'afgekeken' heeft van Kurosawa's RashomonDe structuur van Pulp Fiction wijkt anders nogal af van die van Rashomon. Pulp Fiction is opgebouwd uit verschillende verhaallijnen die elkaar kruisen. Rashomon daarentegen is in feite één verhaallijn die vanuit verschillende standpunten wordt belicht.

maikel_1981
26-09-2005, 10:24
Ware het niet dat Tarantino zijn halve verhaalstructuur 'afgekeken' heeft van Kurosawa's RashomonDe structuur van Pulp Fiction wijkt anders nogal af van die van Rashomon. Pulp Fiction is opgebouwd uit verschillende verhaallijnen die elkaar kruisen. Rashomon daarentegen is in feite één verhaallijn die vanuit verschillende standpunten wordt belicht.
Daar heb je uiteraard volledig gelijk in, maar feit is dat Rashomon zo'n beetje de eerste film in de geschiedenis is die afweek van de traditionele verhaallijn en daarmee de standaard zette voor dergelijke experimenten. Je mag wat mij betreft ook Altman's 'Nashville' nemen als inspiratie voor Pulp Fiction om maar wat te noemen. Dat is meteen ook een beetje wat ik wilde aangeven met mijn post, dat het moeilijk is om exact aan te geven welke film door welke film beinvloed is etc. Maar waarschijnlijk kwam dat niet helemaal goed door in mijn post.

Roy Langeveld
26-09-2005, 16:07
Gelukkig voor hem is hij dermate getalenteerd dat hij daarmee kan wegkomen, want je loopt al snel het risico om enkel een goedkope na-aper te worden met een dergelijke stijl.
Klopt. Veel B-filmers jatten naar hartelust uit Hollywood concepten zonder er iets origineels of geïnspireerds mee te doen. Het aantal klonen van Die Hard, Basic Instinct, Pulp Fiction en The Matrix is al bijna niet meer te tellen.
De truc wanneer je iets nadoet of afkijkt, is dat je dat 1) zo duidelijk maakt dat het een hommage/eerbetoon wordt, of 2) dat je het materiaal uiterlijk zo verandert dat niemand het meer als zodanig herkend (het heet dan ook niet meer 'nageaapt', maar 'geïnspireerd door').
Voorbeeld van 1). Brian dePalma recyclede in zijn Untouchables de beroemde scene met de kinderwagen die van een trap afrolt uit Battleship Potemkin (1925), maar zodanig dat het overduidelijk was waar hij het idee vandaan had en met respect naar het origineel toe.
2). George Lucas daarentegen baseerde Star Wars op elementen uit The Hidden Fortress van Kurosawa, het boek The Lord of the Rings en de oude Flash Gordon serie. De uiteindelijke mix was verfrissend genoeg om de inspiratiebronnen niet al te duidelijk te maken.
In beide gevallen kan je hiermee nog makkelijker wegkomen als je doelgroep het originele materiaal niet kent. Ik denk niet dat veel fans van PF al die buitenlandse bronfilms kent. Dus no harm done. Gewoon slim gespeeld van QT.

maikel_1981
26-09-2005, 16:30
Gelukkig voor hem is hij dermate getalenteerd dat hij daarmee kan wegkomen, want je loopt al snel het risico om enkel een goedkope na-aper te worden met een dergelijke stijl.Voorbeeld van 1). Brian dePalma recyclede in zijn Untouchables de beroemde scene met de kinderwagen die van een trap afrolt uit Battleship Potemkin (1925), maar zodanig dat het overduidelijk was waar hij het idee vandaan had en met respect naar het origineel toe.
Met Brian De Palma heb je direct de angel te pakken wat dat betreft. Die man heeft er zijn beroep van gemaakt om alles wat los en vast zit te jatten of te gebruiken, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Er zijn hele bibliotheken volgeschreven over het debat of het dom jatwerk is of geniale eerbetonen en de grote vraag is dan ook of het 'nageaapt' is of 'geïnspireerd door', een kwestie waar je waarschijnlijk nooit uit kunt komen. Persoonlijk neig ik naar de tweede optie, maar dit terzijde. Ik heb er ook vrij weinig moeite mee als mensen bestaande elementen gebruiken, maar ik ben dan ook een kindje van het post-modernisme (of post post-modernisme, nog zo'n discussie). Daarnaast ben ik ook een groot liefhebber bijvoorbeeld van de muziek van John Zorn, die er ook een hobby van gemaakt heeft om zijn muziek te baseren op reeds bestaande elementen, dus wat dat betreft heb ik weinig keus :D Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen. Ach, uiteindelijk komt het altijd aan op de kwaliteiten van de filmmaker (of muzikant).

Lex v/d Moolen
26-09-2005, 18:55
En het feit dat Vincent twee keer het juiste ogenblik mist omdat hij op de WC zit, is in mijn ogen een vette knipoog naar het feit dat mensen in films nooit naar de wc gaan; doe je dat wel, dan kan het dus slecht met je aflopen.Mwoah..


Ewan McGregor in Trainspotting (the worst one in Scotland :wink: )
Die bewaker in Shawshank Redemption (net voordat Tim Robbins die plaat van Mozart opzet)
Die vezekeringspief in Jurassic Park (OK, met die loopt het minder af)
Monique v/d Ven in Turks Fruit
Die corrupte directeur van Robocop (eindigt ook niet zo best)

En dan vergeet ik er nog wel een paar...

rientio
26-09-2005, 20:48
Tom Hanks in the green mile :wink:

Tommers
26-09-2005, 21:31
Dit wordt een mcguffin genoemd. Tom Hanks heeft er in Cast Away ook eentje in een FedEx pakketje.....

Weten jullie trouwens wat er in het FedEx pakketje zit?

[spoiler:7f824bfe8a]een GSM op zonne-energie......[/spoiler:7f824bfe8a]