PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: eXistenZ (SPOILERS!!!)



R. Schaap
14-07-2002, 09:08
In de Matrix thread las ik terecht dat het verhaal over 'wat nu precies de werkelijkheid is' veel beter is uitgewerkt in eXistenZ .

Na het bekijken van de film verraste het einde me volkomen.
Er zijn 2 versies denkbaar van het plot:

1 Ze zaten al die tijd al in het spel en ze zijn beide de moordenaars.

2 Ze zitten aan het eind nog steeds in 'The Game' en er is niets aan de hand.

Mij lijkt nummer 2 het meest waarschijnlijk, want dan gaan ze dat in deel 2 nog eens lekker uitzoeken.....dat lijkt me wel wat.

(Alleen al door zo'n einde vind ik dit een topfilm, jammer dat zo weinig hem kennen)

Philippe
14-07-2002, 09:30
Na het bekijken van de film verraste het einde me volkomen.
Er zijn 2 versies denkbaar van het plot:

1 Ze zaten al die tijd al in het spel en ze zijn beide de moordenaars.

2 Ze zitten aan het eind nog steeds in 'The Game' en er is niets aan de hand.

Mij lijkt nummer 2 het meest waarschijnlijk, want dan gaan ze dat in deel 2 nog eens lekker uitzoeken.....dat lijkt me wel wat.



Ik heb deze film 2x gezien en volgens mij zitten ze inderdaad nog in The Game als de film stopt. Misschien ben ik ook wel fout maar zo heb ik het toch begrepen.

Steven Maas
14-07-2002, 11:59
Zelf vind ik het leuker om te denken dat ze vanaf het begin van de film in het spel hebben gezeten, welke nu is afgelopen. Nu zijn ze dus weer in de werkelijkheid terecht gekomen.
Dat is juist één van de meest leuke dingen van de film. Je weet niet hoe de film is afgelopen, je kunt alleen maar gissen.
Je kunt er eindeloos over blijven discussiëren zonder dat iemand gelijk krijgt. Dat is ook zeker wat Mr. D. Cronenberg heeft willen bereiken.


EDIT: Ik zag dat je het had over een deel 2. Kun je wat meer vertellen wat je hierover gehoord hebt?
Zelf zou ik het jammer vinden als er een tweede deel komt, waarschijnlijk zou deze in een "round-about-way" vertellen wat er in deel 1 gebeurd is.

Luther Hartog
14-07-2002, 12:51
Zelf vind ik het leuker om te denken dat ze vanaf het begin van de film in het spel hebben gezeten, welke nu is afgelopen. Nu zijn ze dus weer in de werkelijkheid terecht gekomen.
Dat is juist één van de meest leuke dingen van de film. Je weet niet hoe de film is afgelopen, je kunt alleen maar gissen.Daarom hoop ik ook dat hier geen deel 2 van komt, maar een fatsoenlijke DVD-release. Maar ik zou zeggen, ga Dark City kijken Rein.

Hanna
14-07-2002, 12:53
heb idd de film nog nooit gezien, zelfs niet van gehoord :eek:!
maar hij is dus wel ok? denk dat ik hem dan maar een keertje huur...

Philippe
14-07-2002, 13:00
heb idd de film nog nooit gezien, zelfs niet van gehoord :eek:!
maar hij is dus wel ok? denk dat ik hem dan maar een keertje huur...

Zeker doen Hanna. Maar wel het koppie erbij houden.;)

Hanna
14-07-2002, 13:02
Zeker doen Hanna. Maar wel het koppie erbij houden.;)

ja dat d8 ik al... gehoord dat ie heel wat dieper gaat dan 'the matrix'??!

Philippe
14-07-2002, 13:05
ja dat d8 ik al... gehoord dat ie heel wat dieper gaat dan 'the matrix'??!

Als ik de twee films met elkaar vergelijk moet ik toegeven dat ik The Matrix 'makkelijker':) kon volgen. Existenz vond ik behoorlijk verwarrend.

Hanna
14-07-2002, 13:08
Als ik de twee films met elkaar vergelijk moet ik toegeven dat ik The Matrix 'makkelijker':) kon volgen. Existenz vond ik behoorlijk verwarrend.

aha... dan weet ik het niet of het wel zo'n goed id is om de film te huren.. de eerste keer bij the matrix werd ik ook een beetje gek soms...
'you think that's oxygene you're breathing?'
'real? how do you define 'real''????

waaah! toen had ik echt een paar keer zin om de afstandbediening door de tv te gooien :p

Philippe
14-07-2002, 13:12
aha... dan weet ik het niet of het wel zo'n goed id is om de film te huren.. de eerste keer bij the matrix werd ik ook een beetje gek soms...
'you think that's oxygene you're breathing?'
'real? how do you define 'real''????

waaah! toen had ik echt een paar keer zin om de afstandbediening door de tv te gooien :p

Dit maakt deze films nu net zo'n aanraders volgens mij. Je word werkelijk het verhaal ingezogen en beleeft het verhaal net zo intens als de personages. Huur 'm maar een keertje Hanna, maar als je je TV door het raam gooit dan ontken ik alles.;)

Hanna
14-07-2002, 13:21
Dit maakt deze films nu net zo'n aanraders volgens mij. Je word werkelijk het verhaal ingezogen en beleeft het verhaal net zo intens als de personages. Huur 'm maar een keertje Hanna, maar als je je TV door het raam gooit dan ontken ik alles.;)

is goed hoor ;)

Luther Hartog
14-07-2002, 13:27
ja dat d8 ik al... gehoord dat ie heel wat dieper gaat dan 'the matrix'??! Dat valt reuze mee hoor

Reinbo
14-07-2002, 16:45
[i]

Na het bekijken van de film verraste het einde me volkomen.
Er zijn 2 versies denkbaar van het plot:

1 Ze zaten al die tijd al in het spel en ze zijn beide de moordenaars.

2 Ze zitten aan het eind nog steeds in 'The Game' en er is niets aan de hand.

Mij lijkt nummer 2 het meest waarschijnlijk, want dan gaan ze dat in deel 2 nog eens lekker uitzoeken.....dat lijkt me wel wat.



Het is versie 1. De Canadese dvd heeft audio commentaar, waarin Cronenberg het uitlegt, maar je mag zelf natuurlijk ook denken dat het 2 is, want dat kan ook.

R. Schaap
14-07-2002, 18:15
Zelf vind ik het leuker om te denken dat ze vanaf het begin van de film in het spel hebben gezeten, welke nu is afgelopen. Nu zijn ze dus weer in de werkelijkheid terecht gekomen.
Dat is juist één van de meest leuke dingen van de film. Je weet niet hoe de film is afgelopen, je kunt alleen maar gissen.
Je kunt er eindeloos over blijven discussiëren zonder dat iemand gelijk krijgt. Dat is ook zeker wat Mr. D. Cronenberg heeft willen bereiken.


EDIT: Ik zag dat je het had over een deel 2. Kun je wat meer vertellen wat je hierover gehoord hebt?
Zelf zou ik het jammer vinden als er een tweede deel komt, waarschijnlijk zou deze in een "round-about-way" vertellen wat er in deel 1 gebeurd is.


ik heb het over deel 2 in de zin van: Ik hoop dat er een deel 2 komt. ik heb daar helemaal NIETS over gehoord.

Steven Maas
14-07-2002, 21:00
ik heb het over deel 2 in de zin van: Ik hoop dat er een deel 2 komt. ik heb daar helemaal NIETS over gehoord. Ow, ok, ik had het blijkbaar verkeerd begrepen.:D

xplorer
04-08-2002, 03:31
ik vond de film niet waarderen. Het legde teveel de nadruk op het organische en dus volop bloed en slijm! Maar gelukkig was Jude Law nog de moeite waard. Ook vond ik de film maar verwarrend en dus niet goed geregisseerd. Het idee fantasie/ realiteit is origineel maar had beter uitgewerkt moeten worden. :eek:

Kasper P.
04-08-2002, 10:19
Hele goeie film ik heb hem zelfs twee keer achterelkaar gekeken om het "echte einde" van het spel te zoeken maar ik heb het nog steeds niet helemaal helder (hoeft ook niet). Jammer van de DVD ja, maja ik heb hem ook voor 15 "oude" guldens gekocht:( :) Toppertje jammer dat films als deze niet meer aandacht krijgen, die ze zeker verdienen! :o

Beloved
04-08-2002, 17:26
Het was samen met Bram Stoker's Dracula de 1e dvd die ik kocht. Hij was pas daarvoor nog een keer op tv geweest maar de goeie aloude video had hem weer eens niet opgenomen. Volgens mij zaten ze al vanaf het begin in het spel, maar het einde gaan ze juist UIT het spel en zijn ze in de realiteit. Snappie?
Maar the Matrix had toch een hele eigen sfeer die veel anders is dan die van eXistenZ. Die vond ik juist goed door de actie en de hele aankleding, en die heb ik 2 keer moeten zien voor ik t begreep ;) Wist je dat ik bij the matrix niet eens in de gaten had dat ie groen hoorde te zijn? de kabel van de video stoorde toen verschrikkelijk in de dvdweergave dus ik dacht dat het daaraan lag... (ja, ben blondt...)

Mark S
12-08-2002, 13:00
Het legde teveel de nadruk op het organische en dus volop bloed en slijm
Een regelmatig terugkerend thema in Cronenberg's films.
Naar mijn mening een symbool van degeneratie van de mens die ontstaat door de voortschrijdende technologie.

Steven Maas
14-08-2002, 10:04
Ook vond ik de film maar verwarrend en dus niet goed geregisseerd. Het idee fantasie/ realiteit is origineel maar had beter uitgewerkt moeten worden. :eek: Het is vaak de bedoeling van een regiseur om flink wat verwarring te zaaien. Vooral bij het einde, als je niet zeker weet of het spel is afgelopen. Dit houdt meestal in dat er over de film gepraat zal worden. Dat is David bij deze dus ook gelukt.(y)

Swanski
16-12-2003, 12:48
leuke en zeker wel interessante film...>

vind dat de film best wel makkelijk te volgen is als je het vergelijkt met Matrix, MAAR het einde is wel ff ....

aan de andere kant had ik het idee dat ze uiteindelijk uit het spel komen, dus vanaf het begin in The Game zaten en uiteindelijk met ze tweeen als moordenaar eruit komen en juist niet dat ze nog steeds in The Game zitten...>de verwarring wordt veroorzaakt door de laatste persoon die iets zegt, nl. of 'ze' nog in het spel zitten...>Cronenberg heeft dit denk ik bewust gedaan om wellicht te denken voor de verwarring, dat ze niet in het echt moordenaars zijn, maar dat The Game nog niet is afgelopen...>maar je kan natuurlijk elke film invullen met zo'n soort einde als je zelf wilt (y)

7,5