PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: Lord of the Rings Trilogy(SPOILERS!!!)



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Luther Hartog
14-07-2002, 12:49
Nou, omdat iedereen dit blijkbaar hartstikke leuk vindt (ik ook hoor) Ook een thread over 1 van de grootste producties ooit.

LOTR

Plaats je problemen en vragen hier.

Hanna
14-07-2002, 12:54
hmm.. een opwarmertje misschien?

ik heb dan wel een vraagje:

waarom nu juist Lord Of The Rings?
wat is er zo geweldig aan de film?

groetjesss

Luther Hartog
14-07-2002, 13:32
waarom nu juist Lord Of The Rings?
wat is er zo geweldig aan de film?
ten eerste is het de manier van vertellen (dan heb ik het eigenlijk over het boek, maar de film is ook OK).

Het verhaal is een van het mooiste verhaal wat er ooit beschreven is.

Het is ook niet alleen het verhaal, maar het is de hele wereld die er omheen is geschapen.

Alle negatieve kanten van de mens vind je erin terug en dat het absolute kwaad in jezelf zit.

Er zitten gewoon geen fouten in het boek!

Jason Bourne
15-07-2002, 18:13
Wat ik zo geweldig vind is het einde van de trilogie.

Ik heb het hier natuurlijk over het boek, dat ik net inmiddels voor de tweede keer uit heb, want dit deel van de film draait pas over een (heel) dik jaar. De afronding is zo subliem in elkaar gezet, vooral het feit hoe de ring vernietigd wordt. En natuurlijk zoals Luther ook al aanhaalde zit er geen enkele fout in het boek.

Een klein puntje van zorgen en misschien ook wel een vraag (hoewel ik betwijfel of iemand hierop al het antwoord weet) voor mij is hoe de tweede film zal beginnen. Ik hoop niet dat Jackson eerst nog even alle zaken uit The Fellowship gaat samenvatten.

Groetjes,

J.

Jeroen Driessen
15-07-2002, 18:29
Ik hoop niet dat Jackson eerst nog even alle zaken uit The Fellowship gaat samenvatten. Dit verwacht ik eigenlijk wel een beetje. Niet zo'n inleiding als hetbegin van FOTR,maar wel kleine verwijzingen en teruggrijpingen op dat deel.

Wat ik trouwens zo mooi vindt aan deze film is dat het het boek ook op een serieuze manier weet neer te zetten. De personages komen erg geloofwaardig over en je hebt nooit het idee dat zaken overdreven zijn (t.o.v. het boek). Ik hoop daarom dat ze dit in de andere delen blijven doen en nooit overdreven naar SFX gaan grijpen, of bijv. de Enten erbelachelijk uit laten zien.

Lex v/d Moolen
15-07-2002, 18:31
Ik vraag me ook af of na het vernietigen van de ring ook de zuivering van de Gouw in de film komt. Het is toch een beetje een epiloog, en niet echt noodzakelijk voor de film. Bovendien heb ik een gerucht gehoord dat Saruman al in TTT de dood ziet. Desondanks vond ik de zuivering leuk om te lezen.

Voor de mensen die niet snappen wat de Ring nu eigenlijk is:

Je moet het zien als de formule van het kwaad. Stel dat dit verhaal in de huidige tijd had afgespeelt, dan zou je de Ring kunnen vergelijken met de formule van de atoombom, die bij niemand bekend is, behalve de drager van de Ring. Maar de goede mensen durven het niet te gebruiken omdat een atoombom gebruiken voor iedereen de dood in kan jagen. Iets wat iemand als Sauron geen bal kan schelen, en alleen maar uit is op vernietiging van de wereld.

Jeroen Driessen
15-07-2002, 21:27
Iets wat iemand als Sauron geen bal kan schelen, en alleen maar uit is op vernietiging van de wereld. Wat ik er uit begreep is het niet de vernietiging van de wereld, meer het heersen over alle volkeren, waarvoor de Ring ook gemaakt is. Dat hierbij een aantal rassen vernietigd zullen gaan worden (omdat ze niet in onderdrukking willen leven), dat maakt Sauron niks uit. Het draait allemaal om macht en dat zie je tegenwoordig ook nog steeds.

Lex v/d Moolen
15-07-2002, 21:45
Wat ik er uit begreep is het niet de vernietiging van de wereld, meer het heersen over alle volkeren, waarvoor de Ring ook gemaakt is. Dat hierbij een aantal rassen vernietigd zullen gaan worden (omdat ze niet in onderdrukking willen leven), dat maakt Sauron niks uit. Het draait allemaal om macht en dat zie je tegenwoordig ook nog steeds. Maar hij was uit op wraak na zijn nederlagen in het verleden en zeker de mensen en elfen had hij zeker allemaal uitgemoord. Bovendien heeft hij een hekel aan Midden Aarde

Luther Hartog
16-07-2002, 01:47
of bijv. de Enten erbelachelijk uit laten zien. Ik heb een trailer, waarin een Ent te zien is. Hij is heel subtiel gemaakt.

Luther Hartog
16-07-2002, 01:49
Een klein puntje van zorgen en misschien ook wel een vraag (hoewel ik betwijfel of iemand hierop al het antwoord weet) voor mij is hoe de tweede film zal beginnen. Ik hoop niet dat Jackson eerst nog even alle zaken uit The Fellowship gaat samenvatten.
Ik denk het niet. ik denk dat de film begint met die mooie vrouwenstem en zegt: After they left each other they continued their journey. Alleen dan wat uitgebreider.

Of zoiets

Luther Hartog
16-07-2002, 01:53
Ik vraag me ook af of na het vernietigen van de ring ook de zuivering van de Gouw in de film komt. Het is toch een beetje een epiloog, en niet echt noodzakelijk voor de film. Bovendien heb ik een gerucht gehoord dat Saruman al in TTT de dood ziet. Desondanks vond ik de zuivering leuk om te lezen.
Dat vond ik ook erg leuk, ik denk ook wel dat het er in komt, omdat je Frodo in de film de Gouw ziet in de spiegel van Galadriel. En het zou filmtechnisch juist zijn om het eerst te laten zien en dat het daarna ook daadwerkelijk gebeurd. Het moet ook haast wel, want het is toch een goed einde. Na een reis verwacht je toch dat de reizigers thuiskomen.

Luther Hartog
16-07-2002, 01:54
Maar hij was uit op wraak na zijn nederlagen in het verleden en zeker de mensen en elfen had hij zeker allemaal uitgemoord. Bovendien heeft hij een hekel aan Midden Aarde Hij was idd uit op macht en niet op de vernietiging van Midden-Aarde, maar wel op de vernietiging van al het moois van Midden-Aarde. Wanneer je hier meer over wilt weten, moet je The Silmarillion gaan lezen.

Jeroen Driessen
16-07-2002, 08:45
Ik heb een trailer, waarin een Ent te zien is. Hij is heel subtiel gemaakt. Ik heb dit stukje (paar milliseconden geloof ik) ook gezien op de DVD die je gratis bij V&D krijgt. Maar wat ik zag was alleen een errug oude boom met ogen (plat uitgedrukt dan). Of heb jij nog meer gezien, want ik ben wel eens benieuwd...
Vond overigens de stem van Gollum ook overtuigend klinken. Hoop dat ze deze figuur -en ook zeker de Enten- ook in de films een net zo bepalende rol gaan geven als in de boeken.

Jeroen Driessen
16-07-2002, 08:48
Wanneer je hier meer over wilt weten, moet je The Silmarillion gaan lezen. Ben nu nog bezig met Return of the King, maar zodra die uit is zal ik aan de Silmarillion gaan beginnen. Schijnt wel vrij moeilijk door te komen zijn -zeker op z'n engels-, maar ik ga ervoor!
Zou misschien wel mooi zijn als ze een soort docufilm gaan maken, aansluitend op de films, die gebaseerd is op dit boek. Misschien een idee voor de boxset als alle films uitzijn...? Dit kan een interessant aanvulling geven op de wereld van Middel Earth...voor de echte fans.

Lex v/d Moolen
16-07-2002, 11:16
Hij was idd uit op macht en niet op de vernietiging van Midden-Aarde, maar wel op de vernietiging van al het moois van Midden-Aarde. Wanneer je hier meer over wilt weten, moet je The Silmarillion gaan lezen. heb ik ook gelezen, was wel zware kost. Ook de unfinished tales en appendixes waren leuk om te lezen

Luther Hartog
16-07-2002, 12:03
Ben nu nog bezig met Return of the King, maar zodra die uit is zal ik aan de Silmarillion gaan beginnen. Schijnt wel vrij moeilijk door te komen zijn -zeker op z'n engels-, maar ik ga ervoor!
Zou misschien wel mooi zijn als ze een soort docufilm gaan maken, aansluitend op de films, die gebaseerd is op dit boek. Misschien een idee voor de boxset als alle films uitzijn...? Dit kan een interessant aanvulling geven op de wereld van Middel Earth...voor de echte fans. Ik zou hem eerst in het Nederlands gaan lezen als ik jou was. En de 2e keer in het Engels.

Het is best moeilijk, maar als je eenmaal een paar hoofdstukken verder bent, krijg je een heleboel waardering voor Tolkien. Hoe hij die wereld zo precies heeft geschapen, ongelovelijk gewoon. Klein voorbeeldje: ik neem aan dat iedereen weet dat Orcs vroeger elven waren. In de Silmarillion lees je dan echt precies hoe dat allemaal is gebeurd...echt schitterend

Luther Hartog
16-07-2002, 12:05
Hoop dat ze deze figuur -en ook zeker de Enten- ook in de films een net zo bepalende rol gaan geven als in de boeken. Dat denk ik wel, Gollem is 1 v/d belangrijkste figuren van het boek en de Enten zijn ook HEEEL belangrijk.

Sander Meijer
16-07-2002, 13:30
Wat mij leuk lijkt .. als alle 3 delen uitzijn ... de biossen ook een avond organiseren om alles achterelkaar te zien.

Luther Hartog
16-07-2002, 13:31
Wat mij leuk lijkt .. als alle 3 delen uitzijn ... de biossen ook een avond organiseren om alles achterelkaar te zien. Als de bios het niet doet, dan doe ik het wel.

mark t
16-07-2002, 13:47
Ik vraag me ook af of na het vernietigen van de ring ook de zuivering van de Gouw in de film komt.

ONDANKS DE SPOILERS-WAARSCHUWING IN DE TITEL VAN DE THREAD: SPOILER SPOILER SPOILER!!!

Nee. En maar goed ook. Dit deel vond ik namelijk een behoorlijke anti-climax t.o.v. de rest van het verhaal. Ik kan het nog wel enigszins plaatsen in het kader van de ultieme zuivering van al hetgeen aangericht is sinds en dankzij de vondst van de ring, maar -zoals gezegd- het blijft toch een tamelijk lullig achterafje.

Ik heb de boeken intussen diverse malen gelezen, maar dit stuk sla ik tegenwoordig over.

Luther Hartog
16-07-2002, 14:19
Ik heb de boeken intussen diverse malen gelezen, maar dit stuk sla ik tegenwoordig over. Meen je dat nou echt?

mark t
16-07-2002, 15:41
Meen je dat nou echt?

Ja.

Lex v/d Moolen
16-07-2002, 17:08
ONDANKS DE SPOILERS-WAARSCHUWING IN DE TITEL VAN DE THREAD: SPOILER SPOILER SPOILER!!!

Nee. En maar goed ook. Dit deel vond ik namelijk een behoorlijke anti-climax t.o.v. de rest van het verhaal. Ik kan het nog wel enigszins plaatsen in het kader van de ultieme zuivering van al hetgeen aangericht is sinds en dankzij de vondst van de ring, maar -zoals gezegd- het blijft toch een tamelijk lullig achterafje.

Ik heb de boeken intussen diverse malen gelezen, maar dit stuk sla ik tegenwoordig over. Ik zie het meer als een soort epiloog, maar wel een bevredigend einde. Bovendien moest in de boeken nog afgerekend worden met Saruman (en Slangtong), ondanks dat het een machteloze ouwe man is geworden.

En het belangrijkste op het eind is natuurlijk de afvaart van de Ring-dragers uit de Grijze Havens. Dit hoort er eigenlijk wel in. Zo'n mooie rimpeloze zee waarin het bootje verdwijnt, met een mooi stukje muziek er onder. Ik wordt hier nb nog sentimenteel ook:)

mark t
16-07-2002, 18:48
... Bovendien moest in de boeken nog afgerekend worden met Saruman (en Slangtong), ondanks dat het een machteloze ouwe man is geworden. ... En het belangrijkste op het eind is natuurlijk de afvaart van de Ring-dragers uit de Grijze Havens.

Beide horen inderdaad in het verhaal thuis. Het laatste heeft niets met de zuivering te maken. Dat zou ook als alleenstaande epiloog recht van bestaan hebben.

Wat de afrekening van Saruman en Grimma betreft: Als de geruchten kloppen, wordt e.e.a. in de film wat direkter afgehandeld.
De zuivering is gewoon om diverse redenen een overbodig aanhangsel (in mijn ogen dan, maar waar zijn discussies anders voor). Alleerst staat de spanning en dreiging in dit deel van het verhaal in geen verhouding tot die in de rest van het boek. Eerst redden we de hele wereld op het nippertje van de ondergang door de machten van het gepersonificeerde Kwaad te verslaan. En dan redden we ons pitoreske provincietje ook nog eens van een verlopen tovenaar die al eens verslagen is. Dit vind ik nogal een anticlimax.
Bovendien wordt de hele gouw in de rest van de trilogie nergens direkt bedreigt. Tuurlijk, er komen wat ring-geesten langs en de ondergang van de wereld betekent per definitie ook de ondergang van de gouw (vandaar het visioen van Frodo), maar de gouw is zelf nooit direkt bedreigd. En dan ineens, als donderslag bij heldere hemel, is de gouw ook strijdtoneel. Het verhaal loopt in dit opzicht niet 'vloeiend'.

Leuke discussie.;)

Lex v/d Moolen
16-07-2002, 19:00
Beide horen inderdaad in het verhaal thuis. Het laatste heeft niets met de zuivering te maken. Dat zou ook als alleenstaande epiloog recht van bestaan hebben.
KNIP
Het verhaal loopt in dit opzicht niet 'vloeiend'.

Leuke discussie.;) De zuivering wordt ook wel een peroonlijke passage over Tolkiens menings hoe het kwaad (lees: de moderne industrie) zijn geboortestreek heeft bedoezeld. Het is ook niet echt noodzakelijk voor het verhaal, maar ik vond het wel leuk om te lezen. Ik zou het ook niet erg vinden als het eruit gehaald worden, je hebt wel gelijk wat betreft de continuiteit. En de Saruman geruchten had ik inderdaad ook gehoord, iets over een rad ofzo. Als ze maar het laatste hoofdstuk erin laten.

mark t
16-07-2002, 20:01
De zuivering wordt ook wel een peroonlijke passage over Tolkiens menings hoe het kwaad (lees: de moderne industrie) zijn geboortestreek heeft bedoezeld.

Dat zeker. En het is een van de onderliggende thema's van het verhaal dat er vaak niet uitgehaald wordt.

Richard Hogaarts
16-07-2002, 20:08
Zover ik eens gelezen hebt op aintitcool.com komt de zuivering van de schouw niet in de film terecht en gaat Saruman dood in deel 2. Vraag me niet hoe want dat was niet verteld.

Op zich heb ik ook geen probleem dat de zuivering er uit is gehaald alhoewel dit wel in het boek zit. Hoop ik toch dat dit als extra mag verschijnen op de dvd. (zal wel niet gebeuren maar toch).

Aan de andere kant is het toch jammer dat PJ het boek niet aanhoudt zoals in deel 1. Als je Saruman laat sterven in deel 2 zal dat toch denk ik aan het einde van de film zijn en niet halverwege anders zit je met een leeg iets. Alhoewel Saruman toch een groot deel in het boek in zijn toren in Orthanc zit opgesloten door de Ents en pas op het eind wordt vrijgelaten (en later richting de Shire gaat). En hoe zit het dan met Grima, wanneer gaat die dood ???

Verder hebben ze Shelob in deel 3 geplaats omdat anders de film te kort en te weinig actie zou bevatten. Nou vraag ik me af hoezo weinig actie. Voor de gene die het boek hebben gelezen zitten er 2 veldslagen in. 1 bij de dead marshes met Faramir en de gang en 1 voor de poorten van Mordor waar de luitenant van de Ringwraiths en daarna wordt vernietigd door een spreuk die Gandalf uitspreekt. (Dacht ik).

Verders hoop ik niet dat ze het verhaal van Frodo en Sam te langdradig maken door het hele pad uit te stippelen over de moerassen. Wat me wel leuk lijkt is dat ze aan het begin van de grot staan wat leidt naar Shelob en dat Glooum hun verraadt aan haar. Ik ben zeer benieuwd naar deze 2 delen, was het maar december 2002 en 2003.

Jason Bourne
16-07-2002, 21:57
Ik hoop niet dat ze de zuivering eruit hebben gehaald in deel drie. Maja ik kan hiernog enigszins mee leven als dit het enige hoofdstuk uit het boek is dat PJ weghaalt en als ze maar het vertrek uit de havens als laatste hebben.

Dit lijkt me geschikter dan dat ze als einde nemen als Sam thuiskomt zoals in het boek het geval is. Het lijkt me dat je dan een beetje met een leeg gevoel de bioscoop verlaat (jaja ik weet het - erg poetisch).

Groetjes,

Lex v/d Moolen
16-07-2002, 22:24
Alhoewel Saruman toch een groot deel in het boek in zijn toren in Orthanc zit opgesloten door de Ents en pas op het eind wordt vrijgelaten (en later richting de Shire gaat). En hoe zit het dan met Grima, wanneer gaat die dood ???Er wordt misschien meer gemaakt van het verraad van Saruman aan Sauron en misschien zien we meer van de Witch-king vs Saruman.


Verder hebben ze Shelob in deel 3 geplaats omdat anders de film te kort en te weinig actie zou bevatten. Nou vraag ik me af hoezo weinig actie. Voor de gene die het boek hebben gelezen zitten er 2 veldslagen in. 1 bij de dead marshes met Faramir en de gang en 1 voor de poorten van Mordor waar de luitenant van de Ringwraiths en daarna wordt vernietigd door een spreuk die Gandalf uitspreekt. (Dacht ik).Niet helemaal. De veldslag met Faramir is al in de TTT. En in ROTK is er een veldslag voor de poorten van Minas Tirirth, waar de Witch-king om wordt gelegd door Merijn en Eowyn. En de tweede veldslag is voor de poorten van Mordor, maar die duurt heel kort want dan wordt de Ring vernietigd en is alles over.

Luther Hartog
17-07-2002, 00:29
Ik heb het gevoel dat dit een interessante thread kan worden, vooral die onderliggende thema's zijn denk ik erg interessant voor iedereen. Is er misschien een site waar alles staat...Mark?

mark t
17-07-2002, 09:20
Ik heb het gevoel dat dit een interessante thread kan worden, vooral die onderliggende thema's zijn denk ik erg interessant voor iedereen. Is er misschien een site waar alles staat...Mark?

Één site? Nee, wel tientallen, zo niet honderden. En dan nog de nodige boeken en documentaires. Ik heb op het moment even geen tijd om er een paar op te duiken (de baas zou er niet blij mee zijn), maar ik zal me er vanavond eens in verdiepen.

In de tussentijd is het misschien wel aardig om eens te kijken welke dingen in de film een positieve aanpassing zijn t.o.v. het boek. Ik bedoel nadrukkelijk geen verbeteringen (dat zou niet makkelijk zijn -al is het maar omdat het om 2 aparte media gaat), maar aanpassingen die min of meer iets interessants toevoegen aan het verhaal. Of aanpassingen die terecht worden gemaakt omdat elementen uit het boek niet zouden 'werken' op het witte doek.

Voorbeelden zijn het weglaten van de zuivering van de gouw en het weglaten van Tom Bombadil. Over het eerste heb ik m'n mening al gegeven. Wat Tom Bombadil betreft: Een leuk stuk in het boek, maar het heeft weinig te maken met de rest van het verhaal. Daarom kan ik wel leven met het weglaten van dit stuk in de film -hoe jammer ook. Het zou de film gewoon te veel ophouden. Bovendien zou ik niet weten welk stuk anders weggelaten moet/kan worden om wat tijd te winnen (vooropgesteld dat de film geen 20 uur mag duren).

Ander voorbeeld: Het fragment waarin Aragorn met Arwen praat over zijn voorvader Isuldur. Hij is bang dat hij uiteindelijk net als Isuldur zal zwichten voor de verleiding van de ring (en dus zal falen). Als ik het me goed herinner van literatuur-les, hebben we hier met het klassieke vraagstuk van predestinatie te maken. Tenzij ik me sterk vergis, komt dit stuk in het boek niet voor. Ik vond het wel een aardige scène in de film.

mark t
17-07-2002, 09:31
Er wordt misschien meer gemaakt van het verraad van Saruman aan Sauron en misschien zien we meer van de Witch-king vs Saruman.
Niet helemaal. De veldslag met Faramir is al in de TTT. En in ROTK is er een veldslag voor de poorten van Minas Tirirth, waar de Witch-king om wordt gelegd door Merijn en Eowyn. En de tweede veldslag is voor de poorten van Mordor, maar die duurt heel kort want dan wordt de Ring vernietigd en is alles over.

Er is minstens nog een veldslag in ROTK. Deze wordt alleen 'in flashback' verteld (net als de bestorming door de Enten in TTT). Het gaat dan om het 'geestenleger' dat een slag levert om een oude schuld aan het geslacht van Aragorn te vereffenen. In hoeverre dit in de film verwerkt wordt, weet ik (nog) niet.

Luther Hartog
17-07-2002, 12:31
Voorbeelden zijn het weglaten van de zuivering van de gouw en het weglaten van Tom Bombadil. Over het eerste heb ik m'n mening al gegeven.

Tenzij ik me sterk vergis, komt dit stuk in het boek niet voor. Ik vond het wel een aardige scène in de film. Ik ben het helemaal met je eens, alleen is het jammer ...ik vind het echt een heel mooi gedeelte. Het betekent ook dat er voor de rest in de films niet gesproken kan en mag worden over Tom.

En idd, in het boek hebben Arwen en Aragorn het nooit met elkaar gehad over Isildur. Maar het is goed dat het er in zit, want de relatie tussen Arwen en Aragorn moest duidelijk worden gemaakt.

Jeroen Driessen
17-07-2002, 12:44
Er zou trouwens ook sprake van zijn -door PJ himself) dat de totale duur van de trilogy 7 uur is. Zal dit echt het geval zijn, of zullen deel II en III ook zo'n 3 uur gaan duren? Of zal er na de DC's (ervan uitgaande dat de andere delen ook een DC krijgen) toch nog zo'n 9 uur aan film overblijven?

Ik hoop het laatste, want 7 uur is mij veeeel te kort :cool:

Jason Bourne
17-07-2002, 12:49
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat PJ een eerste gedeelte maakt van drie uur en dat hij voor de delen twee en drie (wat toch de belangrijkste delen van het boek zijn) in totaal maar 4 uur uittrekt.

Volgens mij heb je alleen voor deel twee al minstens 2.5 a 3 uur nodig om het fatsoenlijk te brengen. Dan zou je een deel drie van een uur of anderhalf krijgen. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk

Groetjes,

Luther Hartog
17-07-2002, 13:25
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat PJ een eerste gedeelte maakt van drie uur en dat hij voor de delen twee en drie (wat toch de belangrijkste delen van het boek zijn) in totaal maar 4 uur uittrekt.

Volgens mij heb je alleen voor deel twee al minstens 2.5 a 3 uur nodig om het fatsoenlijk te brengen. Dan zou je een deel drie van een uur of anderhalf krijgen. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk

Groetjes, idem

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 14:48
Er is minstens nog een veldslag in ROTK. Deze wordt alleen 'in flashback' verteld (net als de bestorming door de Enten in TTT). Het gaat dan om het 'geestenleger' dat een slag levert om een oude schuld aan het geslacht van Aragorn te vereffenen. In hoeverre dit in de film verwerkt wordt, weet ik (nog) niet. In TTT werd wel de reis door de Paden der Doden tot de steen van Erech beschreven en ik hoop wel dat dat in dit deel wordt vertoond. Die slag met het geestenleger werd in ROTK eigenlijk door Gimli en Legolas verteld, maar pas na de slag bij Minas Tirith. Ik heb trouwens in de trailer wel gezien dat Aragorn een soort zwaardgevecht hield met volgens mij Eowyn.

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 14:53
Ik heb het gevoel dat dit een interessante thread kan worden, vooral die onderliggende thema's zijn denk ik erg interessant voor iedereen. Is er misschien een site waar alles staat...Mark? zoek en gij zult vinden:D

http://lordoftherings.pagina.nl/

Luther Hartog
17-07-2002, 14:59
zoek en gij zult vinden:D

http://lordoftherings.pagina.nl/ Ik had vanmiddag zelf al een aantal pagina's aan m'n favorieten toegevoegd. ik ben inmiddels ook te vinden op het thetolkienforum.com:)

Luther Hartog
17-07-2002, 15:00
Ik heb trouwens in de trailer wel gezien dat Aragorn een soort zwaardgevecht hield met volgens mij Eowyn. Idd, dat staat niet in het boek:confused:

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 15:03
Ik ben het helemaal met je eens, alleen is het jammer ...ik vind het echt een heel mooi gedeelte. Het betekent ook dat er voor de rest in de films niet gesproken kan en mag worden over Tom.En ik vind het ook jammer, en niet alleen Tom, maar ook het Oude Woud, de Oude Wilg en later de Grafheuvels. Bovendien komt hier de zwaarden van Sam, Pepijn en Merijn vandaan. En vooral de laatste zal nog een belangrijke rol gaan spelen tegen de Nazgul-leider. Toch een belangrijk punt.




En idd, in het boek hebben Arwen en Aragorn het nooit met elkaar gehad over Isildur. Maar het is goed dat het er in zit, want de relatie tussen Arwen en Aragorn moest duidelijk worden gemaakt. Niet in de drie delen, maar wel in de aanhangsels

Luther Hartog
17-07-2002, 15:06
Niet in de drie delen, maar wel in de aanhangsels Aha, die moet ik dus nog steeds lezen, ik kan me er zelf nooit toe zetten.

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 15:06
Idd, dat staat niet in het boek:confused: Nee, meer een soort mentale strijd tussen die twee. Wel interessant

Luther Hartog
17-07-2002, 15:07
Nee, meer een soort mentale strijd tussen die twee. Wel interessant In het boek is er wel een soort strijd, maar geen fysieke. Voor de film is dat natuurlijk moeilijk weer te geven en misschien heeft PJ er voor gekozen om het voor iedereen duidelijker te maken door de 2 tegen elkaar te laten vechten

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 15:13
In het boek is er wel een soort strijd, maar geen fysieke. Voor de film is dat natuurlijk moeilijk weer te geven en misschien heeft PJ er voor gekozen om het voor iedereen duidelijker te maken door de 2 tegen elkaar te laten vechten Zo dacht ik er ook over, en het karakter van Eowyn wordt zo visueel beter weergegeven.

In de aanhangsels staat ook nog beschreven wat er nog na de oorlog om de ring gebeurt, totdat alle Reisgenoten tenslotte dood zijn, of over zee vertrokken.

Luther Hartog
17-07-2002, 15:15
In de aanhangsels staat ook nog beschreven wat er nog na de oorlog om de ring gebeurt, totdat alle Reisgenoten tenslotte dood zijn, of over zee vertrokken. Na de Silmarillion zal ik maar beginnen met de aanhangsels. En na de aanhangsels moet ik beginnen met de Nagelaten Vertellingen. Die moet ik dus ook nog in het Engels hebben:(

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 15:22
Na de Silmarillion zal ik maar beginnen met de aanhangsels. En na de aanhangsels moet ik beginnen met de Nagelaten Vertellingen. Die moet ik dus ook nog in het Engels hebben:( Ik heb die ook nog niet in Engels, alleen The Hobbit en Lord of the Rings

Luther Hartog
17-07-2002, 15:56
Ik heb die ook nog niet in Engels, alleen The Hobbit en Lord of the Rings ik dus ook

Luther Hartog
17-07-2002, 16:04
Ik heb die ook nog niet in Engels, alleen The Hobbit en Lord of the Rings Op www.fireandwater.com kun je alles op het gebied van Tolkien bestellen, erg ggoeie site.

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 16:18
Op www.fireandwater.com kun je alles op het gebied van Tolkien bestellen, erg ggoeie site. ziet er mooi uit, veel keuzes als ik Tolkien intyp:)

Luther Hartog
17-07-2002, 16:20
ziet er mooi uit, veel keuzes als ik Tolkien intyp:) Zeker, vooral die Silmarillion boxset is erg mooi, die ga ik in ieder geval bestellen...na de vakantie

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 16:53
Zeker, vooral die Silmarillion boxset is erg mooi, die ga ik in ieder geval bestellen...na de vakantie Ik heb niet eens de tijd om te lezen, maar ik ga hem denk ook bestellen.

In oktober vlieg ik naar Midden-Aarde, dan heb ik wel de tijd om te lezen:D

mark t
17-07-2002, 18:10
zoek en gij zult vinden:D

http://lordoftherings.pagina.nl/

Volgens mij staan hier wel de belangrijkste links bij. Verder neus ik regelmatig in sites als kranten.com en findacticles.com, waar je nogal wat artikelen kunt vinden uit 'de media'. Daarnaast uiteraard de nodige film-sites als aint-it-cool-news.com e.d. Hier staat vaak de bronvermelding erbij, hetgeen weer interessante links oplevert.

De belangrijkste boeken zijn natuurlijk de originele trilogie, de Hobbit, de aanhangsels en de silmarillion. Verder vond ik met name de biografie van Humphrey Carpenter wel een aardige inleiding over de schrijver. In aanvulling op de nodige documentaires die er rond het verschijnen van de film op tv te zien zijn. Ik neem aan dat dit zo omstreeks december weer zal gaan gebeuren.

Edit: Toch nog een paar links gevonden in m'n oude bookmarks die niet op lordoftherings.pagina.nl staan:
http://www.awrbooks.com/Discussions/tolkienEssay.html
http://icarus.cc.uic.edu/~dmadur1/funstuff/tolkien/analysis.htm
http://www.tolkien-archives.com/library/essays/reflect-tolk-world.shtml
http://tolkien.cro.net/tolkien.html
http://www.jrrtolkien.org.uk/skeparnides_essay.htm

Oh, ja. Vergeet ook tolkien.pagina.nl niet, met een link naar de voor fans van Led Zeppelin en Tolkien aardige pagina http://www.geocities.com/Athens/2406/

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 18:14
Er is over Tolkien en zijn werk gigantisch veel te vinden op het internet. Niet door te komen:D

mark t
17-07-2002, 18:29
Nog een aardige gedachte om over na te denken: De ring is het ultieme Über-wapen, de doomsday-machine, de 'Hamer of the Gods' etc. In een zichzelf respecterende Hollywood-film zouden 'de Goeden' de ring daarom waarschijnlijk uiteindelijk gebruiken om 'de Kwaden' te bedwingen. In Lord of the Ring gaat het juist om het niet-gebruiken van de ring. Sterker nog, er wordt een schier onmogelijke queeste ondernomen om dit ultieme wapen te vernietigen. Het gebruik van de ring zou immers rampzalige gevolgen hebben. De goeden zien dit in, de slechten en de zwakkere goeden onderschatten dit gevaar.
Alleen al daarom werd en wordt het verhaal gezien als een waarschuwing tegen de atoombom (die je zonder al te veel moeite als het ultieme wapen van na WO 2 kunt opvatten) en tegen de wapenwedloop die in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw fors uit de hand liep.
Tolkien zelf ontkent overigens dat hij zijn verhaal als waarschuwing tegen de atoombom heeft bedoeld.

Gezien zijn voorliefde voor oud-Engelse mythologie (samen met Noorse en Germaanse mythologie), kun je Lord of the Ring in ieder geval zien als een omgekeerde graal-queeste. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in de Middeleeuwse mythologie.

Wie vult aan?

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 18:32
Nog een aardige gedachte om over na te denken: De ring is het ultieme Über-wapen, de doomsday-machine, de 'Hamer of the Gods' etc. In een zichzelf respecterende Hollywood-film zouden 'de Goeden' de ring daarom waarschijnlijk uiteindelijk gebruiken om 'de Kwaden' te bedwingen. In Lord of the Ring gaat het juist om het niet-gebruiken van de ring. Sterker nog, er wordt een schier onmogelijke queeste ondernomen om dit ultieme wapen te vernietigen. Het gebruik van de ring zou immers rampzalige gevolgen hebben. De goeden zien dit in, de slechten en de zwakkere goeden onderschatten dit gevaar.
Alleen al daarom werd en wordt het verhaal gezien als een waarschuwing tegen de atoombom (die je zonder al te veel moeite als het ultieme wapen van na WO 2 kunt opvatten) en tegen de wapenwedloop die in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw fors uit de hand liep.
Tolkien zelf ontkent overigens dat hij zijn verhaal als waarschuwing tegen de atoombom heeft bedoeld.

Gezien zijn voorliefde voor oud-Engelse mythologie (samen met Noorse en Germaanse mythologie), kun je Lord of the Ring in ieder geval zien als een omgekeerde graal-queeste. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in de Middeleeuwse mythologie.

Wie vult aan? Ik kan me daar wel in vinden, ik heb er zelf zo ook over gedacht

mark t
17-07-2002, 18:35
Ik kan me daar wel in vinden, ik heb er zelf zo ook over gedacht

Zo krijgen we dus geen discussie...;)

Lex v/d Moolen
17-07-2002, 18:36
Zo krijgen we dus geen discussie...;) Nee, maar ik denk er gewoon hetzelfde over en heb daar (nog) niets aan toe te voegen

Jeroen Driessen
17-07-2002, 21:28
Tolkien zelf ontkent overigens dat hij zijn verhaal als waarschuwing tegen de atoombom heeft bedoeld.

Gezien zijn voorliefde voor oud-Engelse mythologie (samen met Noorse en Germaanse mythologie), kun je Lord of the Ring in ieder geval zien als een omgekeerde graal-queeste. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in de Middeleeuwse mythologie.

Wie vult aan? Je zegt het zelf al, Tolkien heeft het niet zo bedoeld. Lijkt mij ook onzin, want waarom kan het verhaal niet gewoon uit pure fantasie en liefde voor de middeleeuwse tijd zijn geschreven?? De Hobbit is ook niet meer dan een voor-het-slapen-gaan-verhaaltje voor zijn (of iemand anders, weet ik niet meer zeker)kinderen...
Of er een diepere bedoeling achter zit of niet, dat maakt het niet een minder meesterwerk. Sommige mensen moeten misschien eens leren om ook gewoon te genieten van een verhaal, boek of film. Zonder daar meteen allemaal theorieën op los te laten (no offence Mark...).
Ben het dus niet met de "atoombomstelling" eens (niet dat het niet aannemelijk klinkt, maar is gewoon niet de bedoeling van de schrijver geweest) en geniet gewoon van het verhaal op zichzelfstaand. Deze benadering werkt ook veel ontspannender...

Luther Hartog
18-07-2002, 00:35
Of er een diepere bedoeling achter zit of niet, dat maakt het niet een minder meesterwerk. Sommige mensen moeten misschien eens leren om ook gewoon te genieten van een verhaal, boek of film. Zonder daar meteen allemaal theorieën op los te laten (no offence Mark...).Tuurlijk is het een meesterwerk op zich, maar er moet toch iets meer zijn. Er zijn niet voor niets zoveel miljoenen Tolkienliefhebbers.

Ik vind trouwens het hele verhaal aan de Bijbel denken. Vooral als je The Simarillion en LOTR combineert.

Luther Hartog
18-07-2002, 00:39
Ik heb trouwens toch nog een vraagje. Zoals jullie wel weten zijn de Enten geschapen. Dan lijkt me toch dat al die Enten even oud zijn, maar in LOTR lees je van jongere en oudere Enten.

Nog iets, er waren 7 dwergen geschapen, maar hoe is het ras dan uitgebreid, want vrouwen waren er dus niet:confused:

mark t
18-07-2002, 06:27
Je zegt het zelf al, Tolkien heeft het niet zo bedoeld. ... Deze benadering werkt ook veel ontspannender...

Ik zie het verhaal ook niet als waarschuwing tegen de atoombom. Maar deze (verkeerde) interpretatie geeft wel een aardig beeld van de tijd waarin ze haar opwachting maakte; de hoogtij-dagen van de koude oorlog (en de opkomst van de steeds mondigere jeugd).
Overigens werd Tolkien zelf gestoord van veelal nachtelijke telefoontjes van dronken/stonede hippies en al dan niet gesjeesde studenten uit Amerika die hun 'visie' op zijn werk even met hem wilde bespreken.

Wel denk ik dat veel mensen er juist plezier aan hebben om invloeden te ontdekken in het werk van schrijvers -en andere kunstenaars. Ik heb daar geen moeite mee. Het kan het verhaal juist leuker maken.

mark t
18-07-2002, 06:30
Nog iets, er waren 7 dwergen geschapen, maar hoe is het ras dan uitgebreid, want vrouwen waren er dus niet:confused:

Ik denk dat men in die tijd niet moeilijk deed over gemengde huwelijken... ;)

Maar goed, je moet het als mythologie zien. En geen enkele mythologie is volkomen vrij van tegenstrijdigheiden of slordigheidsfoutjes. Pluis er nota bene de bijbel maar eens op na...

Lex v/d Moolen
18-07-2002, 08:29
Ik heb trouwens toch nog een vraagje. Zoals jullie wel weten zijn de Enten geschapen. Dan lijkt me toch dat al die Enten even oud zijn, maar in LOTR lees je van jongere en oudere Enten.

Nog iets, er waren 7 dwergen geschapen, maar hoe is het ras dan uitgebreid, want vrouwen waren er dus niet:confused: Volgens de aanhangsels waren er wel vrouwen, maar zeer weinig en werden nooit gezien. Volgens de Elfen komen de Dwergen daarom uit steen voort.

Luther Hartog
18-07-2002, 12:26
Volgens de aanhangsels waren er wel vrouwen, maar zeer weinig en werden nooit gezien. Volgens de Elfen komen de Dwergen daarom uit steen voort. In De Silmarillion wordt heel duidelijk gezegd dat er 7 Dwergvaders werden geschapen en dat daaruit het ras dwergen voortkwam

Jeroen Driessen
18-07-2002, 12:47
Het blijft natuurlijk een fantasyverhaal en de nodige mystiek moet daarbij niet ontbreken. Dat er geen vrouwtjes waren is dus een gegeven, waarvoor geen rationele verklaring is. Hoeft ook niet in de fantasywereld, wat het juist weer zo leuk maakt!
Ik heb de Silmarillion nog niet gelzen...kunnen we niet even wachten met de discussie tot ik hem gelezen heb :D

Luther Hartog
18-07-2002, 12:49
Ik heb de Silmarillion nog niet gelzen...kunnen we niet even wachten met de discussie tot ik hem gelezen heb :D schiet op dan:D

Jeroen Driessen
18-07-2002, 13:07
schiet op dan:D Moet eerst ROTK nog in het Engels en dan de Hobbit en dan kan ik er pas mee beginnen... druk druk druk etc. :(

Luther Hartog
18-07-2002, 13:16
Moet eerst ROTK nog in het Engels en dan de Hobbit en dan kan ik er pas mee beginnen... druk druk druk etc. :( Ik ken het, ik probeer gewoon altijd voor het slapen minimaal 1 hoofdstuk te lezen, dan hou je het altijd bij:)

Lex v/d Moolen
18-07-2002, 14:13
In De Silmarillion wordt heel duidelijk gezegd dat er 7 Dwergvaders werden geschapen en dat daaruit het ras dwergen voortkwam Ja, maar de Vader der vaders was toch Durin ?

Luther Hartog
18-07-2002, 14:48
Ja, maar de Vader der vaders was toch Durin ? Durin is er 1 van, maar wordt gezien als de belangrijkste...en terecht

Jeroen Driessen
18-07-2002, 14:58
Ik ken het, ik probeer gewoon altijd voor het slapen minimaal 1 hoofdstuk te lezen, dan hou je het altijd bij:) Zo'n planning heb ik ook wel, alleen komt het er vaak niet van of niet een heel hoofdstuk. Soms is het best vermoeiend en zeker in het Engels.
Maar discussieer maar lekker door...dan begrijp ik het straks meteen allemaal goed!

Lex v/d Moolen
18-07-2002, 17:24
Durin is er 1 van, maar wordt gezien als de belangrijkste...en terecht Hij was dan ook de 1e en dus ook de oudste van de 7 vaders. Maar er waren dus wel vrouwen, maar hoe die dan zijn geboren blijft een beetje vaag.

Luther Hartog
19-07-2002, 00:25
Hij was dan ook de 1e en dus ook de oudste van de 7 vaders. Maar er waren dus wel vrouwen, maar hoe die dan zijn geboren blijft een beetje vaag. Maar waar kwamen die vrouwen dan vandaan, dat staat nergens:(:confused:

Lex v/d Moolen
19-07-2002, 07:50
Maar waar kwamen die vrouwen dan vandaan, dat staat nergens:(:confused: Volgens de aanhangsel werd daar geheimzinnig over gedaan door de Dwergen, vandaar dat de Elfen van mening waren dat Dwergen uit steen gecreeerd werden

Luther Hartog
19-07-2002, 09:05
Volgens de aanhangsel werd daar geheimzinnig over gedaan door de Dwergen, vandaar dat de Elfen van mening waren dat Dwergen uit steen gecreeerd werden Dan laten we dat voorlopig maar een mysterie.

Luther Hartog
20-07-2002, 07:53
Nog een vraagje, is Ungoliant nou Shelob?

Lex v/d Moolen
20-07-2002, 10:11
Nog een vraagje, is Ungoliant nou Shelob? Nee, Shelob is de laatste nazaat van Ungoliant. Ungoliant was het huisdiertje van Melkor totdat ze zelf ruzie kregen over de silmarillen. Met een legertje Balrogs hebben ze haar weg kunnen drijven en uiteindelijk is de spin verdwaald geraakt in de woestenij van Harad, waar ze zichzelf op heeft gegeten.

Luther Hartog
20-07-2002, 18:22
Ungoliant was het huisdiertje van Melkor totdat ze zelf ruzie kregen over de silmarillen. Met een legertje Balrogs hebben ze haar weg kunnen drijven en uiteindelijk is de spin verdwaald geraakt in de woestenij van Harad, waar ze zichzelf op heeft gegeten. Dat wist ik dus wel (uit de Silmarillion), maar ik dacht al dat het een nazaat was, maar ik was verward door het woordje later, want dat had ook na LOTR kunnen zijn

Lex v/d Moolen
20-07-2002, 18:42
Dat wist ik dus wel (uit de Silmarillion), maar ik dacht al dat het een nazaat was, maar ik was verward door het woordje later, want dat had ook na LOTR kunnen zijn Naar mijn weten heeft Shelob wel de oorlog om de ring overleeft, maar er wordt niet over vermeld.

Ik ben toch benieuwd hoe de marcherende Enten getoond gaan worden. En of het Steenvolk nog in de film komt

Luther Hartog
21-07-2002, 00:19
Ik ben toch benieuwd hoe de marcherende Enten getoond gaan worden. Dat is moeilijk voor te stellen, je hebt zelf wel een beeld, maar als de film komt, neem je dat beeld over

Luther Hartog
22-07-2002, 00:42
Na net weer de trailer te hebben gezien, moet ik ff zeggen hoe goed Ian Mckellen is gecast. Z'n uiterlijk in TTT is geweldig.

Jeroen Driessen
22-07-2002, 08:22
Na net weer de trailer te hebben gezien, moet ik ff zeggen hoe goed Ian Mckellen is gecast. Z'n uiterlijk in TTT is geweldig. Helemaal mee eens! Hij speelt nog een betere Gandalf dan het gevoel ik over hem had/heb van het boek. Vooral het moment op het einde van de trailer is kippenvel. Vind dit ook erg goed gekozen van de trailermakers, want hier willen de mensen die de boeken niet hebben gelezen uiteraard meer van weten...

Richard Hogaarts
22-07-2002, 11:12
Nee, Shelob is de laatste nazaat van Ungoliant. Ungoliant was het huisdiertje van Melkor totdat ze zelf ruzie kregen over de silmarillen. Met een legertje Balrogs hebben ze haar weg kunnen drijven en uiteindelijk is de spin verdwaald geraakt in de woestenij van Harad, waar ze zichzelf op heeft gegeten.

Volgens mij heeft ze nog ergens flink huisgehouden in een gebergte waar de elfen niet meer langs durften omdat er overal spinnenwebben waren. En ik dacht dat ze ook nog wat kinderen kreeg en dat die haar opaten ???

Kan het mis hebben, dat deel heb ik al weer een tijdje geleden gelezen.

Richard Hogaarts
22-07-2002, 11:24
Nog iets wat ik niet helemaal begrijp....

In de film zegt Gandalf tegen de groep in Moria als ze de Balrog zien dat ze moeten vluchten omdat je een Balrog niet kan verslaan met zwaard en boog. En dat alleen magie hem kan verslaan.

Hoe verklaar je dan dat in de Silmarrillion een leger van die Balrog Gondolin aanviel en er toch een paar sneuvelden. Ook in andere delen van het boek waarin Balrog werden ingezet zoals de Battles of Beleriand, Dagor-nuin-Giliath (the battle under stars) , Dagor Aglareb (the Glorious Battle) en de Dagor Bragollach (the Battle of the Suden Flame).

In de Nirneath Arnoediad (The Great Battle) kwamen volgens mij geen Balrogs in voor.

Richard Hogaarts
22-07-2002, 11:26
En of het Steenvolk nog in de film komt

Verklaar, want dit ben ik kwijt .... wie was dat steenvolk ook alweer dan ....

Luther Hartog
22-07-2002, 12:25
Volgens mij heeft ze nog ergens flink huisgehouden in een gebergte waar de elfen niet meer langs durften omdat er overal spinnenwebben waren. En ik dacht dat ze ook nog wat kinderen kreeg en dat die haar opaten ???Dit staat in De Silmarillion en het was zoals Lex het vertelde hoor

Luther Hartog
22-07-2002, 12:27
Verklaar, want dit ben ik kwijt .... wie was dat steenvolk ook alweer dan .... Ik denk dat hij de Púkelmannen bedoeld (ik weet niet of ik het goed heb geschreven hoor)

Richard Hogaarts
22-07-2002, 13:35
Dit staat in De Silmarillion en het was zoals Lex het vertelde hoor

ja en nee .....

Het staat inderdaad in the Silmarillion maar kan nergens vinden dat zij haar zelf op at.


Thither, as was earlier told, Ungoliant had fled from the whips of the Balrogs, and there she dwelt a while, filling the ravines with her deadly gloom, and there still, when she had passes away, her foul offspring lurked and wove their evil nets; and then thin waters that spilled from Ered Gorgoroth were defiled, and perilous to drink, for the hearts of those that hasted them were filled with shadows of madness and despair.

Kan verders niks vinden in de Silmarillion vinden dat zij haar eigen op at. Het enige wat ik gehoord heb is dat in de nagelate vertellingen staat dat de Mensen denken/vermoeden dat zij haar eigen op at.

Richard Hogaarts
22-07-2002, 13:40
Ik denk dat hij de Púkelmannen bedoeld (ik weet niet of ik het goed heb geschreven hoor)

Ik heb het even nagevraagd aan een collega, en die zegt dat de Fellowship deze beeldjes langs de weg hebben zien staan.

Ik denk ook niet dat deze in de film verwerkt worden. Als de trollen en Tom Bomdabil niet in deel 1 zitten, zitten deze er waarschijnlijk ook niet in.

Ik denk dat alle niet relevante dingen er niet in komen. Maar ik kan het ook mis hebben. Kortom we zullen het pas zien op 18 december. :(

Luther Hartog
22-07-2002, 15:24
Het staat inderdaad in the Silmarillion maar kan nergens vinden dat zij haar zelf op at.
Toch wel, ik quote uit de Nederlandse versie:

De Silmarillion blz 92 (r. 34 - 36)

"Over het lot...uiteindelijk zichzelf verslond"

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 15:28
Ik denk dat hij de Púkelmannen bedoeld (ik weet niet of ik het goed heb geschreven hoor) Nee, ik bedoelde de creaturen uit het Steenwagendal, waar die verborgen weg lag, zo kon het leger uit Rohan ongemoeid binnen de muren van de Pelenon komen. De leider heette iets van Gari-buri gan

Luther Hartog
22-07-2002, 15:31
Nee, ik bedoelde de creaturen uit het Steenwagendal, waar die verborgen weg lag, zo kon het leger uit Rohan ongemoeid binnen de muren van de Pelenon komen. De leider heette iets van Gari-buri gan Heette dat volk het Steenvolk? Nog nooit van gehoord, het waren toch meer een soort van bosjesmannen?

Luther Hartog
22-07-2002, 15:37
Ik heb het ff opgezocht en ik had gelijk:) Het zijn de wilde bosmensen. De Wozen...het Steenvolk is het woord dat ze gebruiken voor de mensen die in Minas Tirith wonen

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 15:38
Volgens mij heeft ze nog ergens flink huisgehouden in een gebergte waar de elfen niet meer langs durften omdat er overal spinnenwebben waren. En ik dacht dat ze ook nog wat kinderen kreeg en dat die haar opaten ???

Kan het mis hebben, dat deel heb ik al weer een tijdje geleden gelezen. Met de eerste opmerking ben je misschien in de war met de Hobbit, de spinnen van het Demsterwold?

Dat van die kinderen eten klopt wel, maar later verdwaalde het beest in de woestijn van Harad en vrat ze zichzelf op.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 15:41
Ik heb het ff opgezocht en ik had gelijk:) Het zijn de wilde bosmensen. De Wozen...het Steenvolk is het woord dat ze gebruiken voor de mensen die in Minas Tirith wonen Je hebt gelijk, ik was in de war. Maar het waren iig vreemde creaturen. En ik hoop wel dat die in de film komen, een toch belangrijk moment in de oorlog.

Luther Hartog
22-07-2002, 15:48
Je hebt gelijk, ik was in de war. Maar het waren iig vreemde creaturen. En ik hoop wel dat die in de film komen, een toch belangrijk moment in de oorlog. Ik denk toch wel dat dat erin komt, want ik neem aan dat ze de reis van de Ruiters van Rohan naar Minas Tirith wel laten zien.

Trouwens ik dacht dus dat je het over de Pukelmannen had, toen je het over het Steenvolk had, maar de Pukelmannen waren dus een beeltenis van de wilde mannen.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 15:48
Nog iets wat ik niet helemaal begrijp....

In de film zegt Gandalf tegen de groep in Moria als ze de Balrog zien dat ze moeten vluchten omdat je een Balrog niet kan verslaan met zwaard en boog. En dat alleen magie hem kan verslaan.

Hoe verklaar je dan dat in de Silmarrillion een leger van die Balrog Gondolin aanviel en er toch een paar sneuvelden. Ook in andere delen van het boek waarin Balrog werden ingezet zoals de Battles of Beleriand, Dagor-nuin-Giliath (the battle under stars) , Dagor Aglareb (the Glorious Battle) en de Dagor Bragollach (the Battle of the Suden Flame).
Ik denk dat Gandalf bedoelde, jullie van het reisgenootschap kan hem niet aan, hijzelf en hoge Elfen wel waarschijnlijk.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 15:49
Trouwens ik dacht dus dat je het over de Pukelmannen had, toen je het over het Steenvolk had, maar de Pukelmannen waren dus een beeltenis van de wilde mannen. Inderdaad, dat waren standbeelden ergens in de buurt van het begin van de pad der doden

Luther Hartog
22-07-2002, 15:55
Leuke thread al zeg ik het zelf:) Maar goed, ik ga nu fitnessen en aar m'n werk...waar blijft Elwood trouwens? Das toch ook zo'n LOTR-fan?

Richard Hogaarts
22-07-2002, 16:43
Je hebt gelijk, ik was in de war. Maar het waren iig vreemde creaturen. En ik hoop wel dat die in de film komen, een toch belangrijk moment in de oorlog.

Nou weet ik het weer, dat was die donkere gang waar Gimli heel erg bang voor was om die te betreden omdat hij de "pressence" van die geesten voelden ofzo....

Richard Hogaarts
22-07-2002, 16:46
Toch wel, ik quote uit de Nederlandse versie:

De Silmarillion blz 92 (r. 34 - 36)

"Over het lot...uiteindelijk zichzelf verslond"

Denk dat ik het maar eens ff over moet lezen dan....maar mijn geheugen zegt toch iets dat ieder geval 1 spin zichzelf op at...

En aangezien Shelob werd neergstoken door Sam/Frodo kan die het niet zijn.

Waarom waren er dan ook zoveel spinnen :rolleyes:

Richard Hogaarts
22-07-2002, 16:50
Met de eerste opmerking ben je misschien in de war met de Hobbit, de spinnen van het Demsterwold?

Dat van die kinderen eten klopt wel, maar later verdwaalde het beest in de woestijn van Harad en vrat ze zichzelf op.

Daar heb je inderdaad ook veel van die beesten.
Maar bedoelde de omgeving van Ered Gorgoroth en de Nan Dungortheb.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 16:54
Nou weet ik het weer, dat was die donkere gang waar Gimli heel erg bang voor was om die te betreden omdat hij de "pressence" van die geesten voelden ofzo.... Dat was het pad der doden:D Het steenwagendal was een verborgen pad in het bos, die leidde naar de muren van de Pelennor. Die vonden Theoden en co dankzij de Wozen

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 17:08
En aangezien Shelob werd neergstoken door Sam/Frodo kan die het niet zijn.Misschien heeft uiteindelijk Shelob zichzelf ook opgegeten, het werd wel neergestoken, maar niet doodgestoken. Het wordt niet echt vertelt.
Alhoewel, een citaat uit The Tolkien Companion van David Day :


Shelob paralyzed Frodo, and would have consumed him but for Samwise who first blinded Shelob with the light of the Phial of Galadriel, then severely wounded her with an Elf blade. She appears to have crept away to die in her lair Is ook niet helemaal duidelijk natuurlijk.

In dit zelfde boek staat ook dat Ungoliant zichzelf opeette

Richard Hogaarts
22-07-2002, 17:50
Dat was het pad der doden:D Het steenwagendal was een verborgen pad in het bos, die leidde naar de muren van de Pelennor. Die vonden Theoden en co dankzij de Wozen

Het begint me weer te dagen. Dus zo konden ze achter een vijandelijk leger passeren zonder gezien te worden.

Richard Hogaarts
22-07-2002, 17:52
In dit zelfde boek staat ook dat Ungoliant zichzelf opeette

Aha... moet dat boek maar eens gaan aanschaffen dus.
Want ik kon zelf niks vinden in de Engelse versie van the Silmarillion over dat Ungoliant haar eigen op at.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 18:17
Het begint me weer te dagen. Dus zo konden ze achter een vijandelijk leger passeren zonder gezien te worden. Precies. En de orks waren ook zo vriendelijk om op die plaats de muur af te bereken

Marielle Griffioen
22-07-2002, 18:33
[QUOTE]Originally posted by Luther Hartog
[B]Ik denk het niet. ik denk dat de film begint met die mooie vrouwenstem en zegt: After they left each other they continued their journey. Alleen dan wat uitgebreider.

Die mooie vrouwenstem is van Cate Blanchet, die Galadriel speelt. Verder over TTT, ik weet niet of er een intro zal komen, voor diegenen die de dvd of video niet zullen kopen/kijken, denk ik wel dat het makkelijk is, voor de fans niet denk ik, die weten uit het boek toch al wat er gaat gebeuren.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 18:43
Ik denk ook niet dat deze in de film verwerkt worden. Als de trollen en Tom Bomdabil niet in deel 1 zitten, zitten deze er waarschijnlijk ook niet in.
( Bedoel je de 3 versteende trollen van The Hobbit ? Als je goed heb opgelet zitten die er wel in:D

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 18:49
[quote]Die mooie vrouwenstem is van Cate Blanchet, die Galadriel speelt.Wat ze overtuigend goed deed, geen gemakkelijke rol, en zij voldeed eigenlijk best wel aan mijn eigen verbeelding uit het boek. Alleen die Ring-scene vond ik ietwat over de top, maar wel angstaanjagend

Richard Hogaarts
22-07-2002, 18:55
Bedoel je de 3 versteende trollen van The Hobbit ? Als je goed heb opgelet zitten die er wel in:D


Heb ik hem in totaal 5 keer gezien en dat waarschijnlijk elke keer gemist. Toch maar ff een keer huren die film deze week :)

Laatste keer dat ik hem zag was op mijn compu, maar de transfer was een beetje te donker :(

Richard Hogaarts
22-07-2002, 18:57
Wat ze overtuigend goed deed, geen gemakkelijke rol, en zij voldeed eigenlijk best wel aan mijn eigen verbeelding uit het boek. Alleen die Ring-scene vond ik ietwat over de top, maar wel angstaanjagend


Dat vond ik de eerste keer ook 10 keer niks, dat groene gloedje er om heen en dat die stem van haar.

Zelfde vond ik in het begin met Gandalf in het huis van Bilbo dat ie kwaad werd op Bilbo omdat ie hem niet vertrouwde.

Richard Hogaarts
22-07-2002, 19:01
Die mooie vrouwenstem is van Cate Blanchet, die Galadriel speelt. Verder over TTT, ik weet niet of er een intro zal komen, voor diegenen die de dvd of video niet zullen kopen/kijken, denk ik wel dat het makkelijk is, voor de fans niet denk ik, die weten uit het boek toch al wat er gaat gebeuren.

Ik weet het niet wat ie gaat doen in het begin van deel 2. Als je kijkt naar andere films die gemaakt zijn en uit meerdere delen beslaan en elkaar opvolgen is dat ook niet gebeurt. Althans niet dat ik me dat kan herinneren. Zelfs niet bij Star Wars (behalve dat in de gele tekst dan)

Persoonlijk denk ik wel dat PJ een klein introotje maakt zoals in het begin van deel 1. Op een tijdsduur van 3 uur vindt ik dat niet erg. En mocht je inderdaad de film niet gezien hebben voor die tijd (dat dat nog voorkomt :p ) dan wordt dat je duidelijk met de intro.

Lex v/d Moolen
22-07-2002, 20:15
Dat vond ik de eerste keer ook 10 keer niks, dat groene gloedje er om heen en dat die stem van haar.
Zelfde vond ik in het begin met Gandalf in het huis van Bilbo dat ie kwaad werd op Bilbo omdat ie hem niet vertrouwde. Het is best moeilijk om het uit het boek visueel te maken, misschien hadden ze iets meer met iets wazigs moeten werken, zo het een visioen lijkt. Dat leek er nu niet op.

Jeroen Driessen
22-07-2002, 21:47
Leuke thread al zeg ik het zelf:)Idd...ik leer er veel van, zal strasks makkelijker worden om de Silmarillion te lezen :D Alleen jammer dat ik nu geen zinnig woord toe kan voegen :(
Nou ja, dan maar plezier met lezen...

Luther Hartog
22-07-2002, 23:55
En aangezien Shelob werd neergstoken door Sam/Frodo kan die het niet zijn.Shelob is niet dood gegaan aan die steekwond hoor

Luther Hartog
22-07-2002, 23:58
Alleen die Ring-scene vond ik ietwat over de top, maar wel angstaanjagend Je bedoeld wanneer Sauron 300 Elfen van zich wegslaat? Dat had ik ook de eerste keer, maar nadat ik hem vaker heb bekeken, werd het steeds natuurlijk voor mij.

Lourens
23-07-2002, 00:01
Je bedoeld wanneer Sauron 300 Elfen van zich wegslaat? Dat had ik ook de eerste keer, maar nadat ik hem vaker heb bekeken, werd het steeds natuurlijk voor mij.

Vind ik juist een mooie scene, omdat je hierdoor voor het eerst kennismaakt met de kracht van de ring, heel erg krachtig dus! :cool:

Luther Hartog
23-07-2002, 00:03
Vind ik juist een mooie sceneIk dus ook, maar ik moest hem meerdere keren bekijken. Bij de eerste keer, zat ik met zweet in m'n handen te kijken, maar ook een gevoel van...dit zullen een hoop mensen nep vinden.

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 00:05
Je bedoeld wanneer Sauron 300 Elfen van zich wegslaat? Dat had ik ook de eerste keer, maar nadat ik hem vaker heb bekeken, werd het steeds natuurlijk voor mij. Nee ik bedoelde de scene dat Galadriel de test met de ring moet doorstaan, vind ik een beetje TE.

Die scene met Sauron is werelds:)

Luther Hartog
23-07-2002, 00:09
Nee ik bedoelde de scene dat Galadriel de test met de ring moet doorstaan, vind ik een beetje TE.
Ahhh...nee die vind ik ook geweldig, lekker eng:)

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 00:11
Ahhh...nee die vind ik ook geweldig, lekker eng:) Nou persoonlijk kwam het mij wat lachwekkend over.

De Balrog is trouwens ook zeer goed gemaakt.

Luther Hartog
23-07-2002, 00:13
Hebben we het net over Shelob en Ungoliant gehad..sta ik op om te gaan douchen...vind ik me toch 2 grote spinnen:eek:

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 00:21
Hebben we het net over Shelob en Ungoliant gehad..sta ik op om te gaan douchen...vind ik me toch 2 grote spinnen:eek: Niet zo groot als bovenstaande hoop ik:D

Luther Hartog
23-07-2002, 00:27
Niet zo groot als bovenstaande hoop ik:D Nee, maar voor de zekerheid heb ik toch maar even wat eten aan ze gegeven:)

Richard Hogaarts
23-07-2002, 07:09
Shelob is niet dood gegaan aan die steekwond hoor


Dat zeg ik ook niet :p
Zeg alleen dat ze was neergestoken door Frodo/Sam, ze sterf later in die grot van haar.

Richard Hogaarts
23-07-2002, 07:12
De Balrog is trouwens ook zeer goed gemaakt.

Die Balrog vindt ik ook erg mooi gemaakt en past precies in zijn omgeving.
Een van de mooiste CGI's van die film.

Luther Hartog
23-07-2002, 09:13
ze sterf later in die grot van haar. Dat is ook niet zeker, daar is Tolkien onduidelijk over.

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 14:08
Die Balrog vindt ik ook erg mooi gemaakt en past precies in zijn omgeving.
Een van de mooiste CGI's van die film. En veel beter dan die grot-trol, maar die was ook niet slecht. Ik ben ook benieuwd naar de vliegende Nazgul. Die hebben we in FOTR nog niet gezien helaas.

Luther Hartog
23-07-2002, 14:10
En veel beter dan die grot-trol, maar die was ook niet slecht. Ik ben ook benieuwd naar de vliegende Nazgul. Die hebben we in FOTR nog niet gezien helaas. Ach...we kunnen al genieten van De Enten en Gollem. We moeten ook nog wat bewaren voor ROTK, want ik denk niet dat je de Nazgul in volle glorie zal zien.

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 14:19
Ach...we kunnen al genieten van De Enten en Gollem. We moeten ook nog wat bewaren voor ROTK, want ik denk niet dat je de Nazgul in volle glorie zal zien. In volle glorie niet nee, hij zal hoogstens een paar keer langsscheren. En de grote olifant (mumak) van Ithilien, zal die nog te zien zijn?

Luther Hartog
23-07-2002, 14:25
En de grote olifant (mumak) van Ithilien, zal die nog te zien zijn? Ik denk ook alleen op de achtergrond, want Sam zag hem ook niet duidelijk:(

Richard Hogaarts
23-07-2002, 14:48
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de grot van Shelob er uit zullen zien vooral de ingang ervan met die trappen.

Daarna het donkere gebeuren waar Frodo en Sam niks kunnen zien en alleen hulp met van het licht wat Galadriel gaf.
Hoe ze toch hun weg kunnen vinden en hoe Shelob hen volgt.

Wat me ook erg mooi gaat lijken is als ze beide in Mordor zitten vlakbij Barad Dur, als Sam gevangen wordt genomen en Frodo hem probeert te bevrijden.

Volgens mij gaan dat mooi scenes worden met veel actie. :)

Op voor de volgende oscars

Richard Hogaarts
23-07-2002, 14:50
In volle glorie niet nee, hij zal hoogstens een paar keer langsscheren.

Dat zal wel gaaf zijn als de Nazgul in vol ornaat te zien zou zijn.
Waarschijnlijk kan je de Luitenant bij de poorten van Mordor hem wel helemaal zien op zijn paard.

Luther Hartog
23-07-2002, 15:35
Dat zal wel gaaf zijn als de Nazgul in vol ornaat te zien zou zijn.
Waarschijnlijk kan je de Luitenant bij de poorten van Mordor hem wel helemaal zien op zijn paard. Maar dat zal pas in ROTK te zien zijn:(

Marielle Griffioen
23-07-2002, 15:44
Ik ben ook benieuwd naar de vliegende Nazgul. Die hebben we in FOTR nog niet gezien helaas.

Ik wil niet de puntjes op de i gaan zetten, maar de vliegende Nazgul komt in FOTR ook nog niet voor..... in het boek dan, die komt pas in TTT:rolleyes:

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 16:26
Ik wil niet de puntjes op de i gaan zetten, maar de vliegende Nazgul komt in FOTR ook nog niet voor..... in het boek dan, die komt pas in TTT:rolleyes: Er komt in het boek FOTR wel degelijk een vliegende Nazgul voor. Legolas schiet het vliegende creatuur neer met een pijl, vlak voordat het reisgenootschap uiteen valt.

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 16:28
Maar dat zal pas in ROTK te zien zijn:( Inderdaad, maar ik denk dat er verwarring is ontstaan over twee personen:
De Witch-king, leider van de Nazgul en de Luitenant van Sauron, dit is geen geest. Geen naam, noemt zich de Mond van Sauron.

Richard Hogaarts
23-07-2002, 17:46
Inderdaad, maar ik denk dat er verwarring is ontstaan over twee personen:
De Witch-king, leider van de Nazgul en de Luitenant van Sauron, dit is geen geest. Geen naam, noemt zich de Mond van Sauron.

Lastig weer ff hoor .... De Witch King heeft tal van namen als ik kijk in de appendixes van LOTR. Enige wat is wist voor zijn naam was Lord of the Nazgul, King of the Nazgul dat zijn ff de enige namen die ik voor de Luitenent kon bedenken. Hij is toch gewoon de rechterhand van Sauron.

Maar wie of wat is die andere persoon dan ook alweer over wat jij zegt in het begin van de quote ?


Moet nodig ff dat deel of ieder geval TTT en ROTK nog een keer lezen.... Zit nu bij de Akallabeth en wil daarna aan de nagelaten vertellingen beginnen... Dus weet ik niet of ik het nog ga redden deel 2 voor de bioscoop release :(

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 18:09
Lastig weer ff hoor .... De Witch King heeft tal van namen als ik kijk in de appendixes van LOTR. Enige wat is wist voor zijn naam was Lord of the Nazgul, King of the Nazgul dat zijn ff de enige namen die ik voor de Luitenent kon bedenken. Hij is toch gewoon de rechterhand van Sauron.

De Witch-king is de leider van de Nazgul, ringwraiths. Hij was oorspronkelijk een Mens met tovernaarscapaciteiten, die als eerste een van de Negen Ringen kreeg. Snel daarna slaaf van Sauron. Na de nederlaag van Sauron tegen Isuldur een tijdje weggeweest, maar later teruggekomen als the witch-king of Angmar, in het hoge Noorden, bij de Weathertop. Nadat hij daar de Mensen heeft vernietigd, is hij naar Minas Ithil gegaan, en veroverd, en dit is Minas Morgul geworden. Maar hij wordt volgens mij nooit luitenant genoemd

De Luitenant van de Barad Dur was de Mond van Sauron, zoals hij zichzelf noemde. Hij was het die de mantel van Frodo aan Gandalf liet zien voor de poorten van Mordor

Richard Hogaarts
23-07-2002, 18:22
De Witch-king is de leider van de Nazgul, ringwraiths. Hij was oorspronkelijk een Mens met tovernaarscapaciteiten, die als eerste een van de Negen Ringen kreeg. Snel daarna slaaf van Sauron. Na de nederlaag van Sauron tegen Isuldur een tijdje weggeweest, maar later teruggekomen als the witch-king of Angmar, in het hoge Noorden, bij de Weathertop. Nadat hij daar de Mensen heeft vernietigd, is hij naar Minas Ithil gegaan, en veroverd, en dit is Minas Morgul geworden. Maar hij wordt volgens mij nooit luitenant genoemd

De Luitenant van de Barad Dur was de Mond van Sauron, zoals hij zichzelf noemde. Hij was het die de mantel van Frodo aan Gandalf liet zien voor de poorten van Mordor


Je hebt gelijk. Zie inderdaad als ik in de index kijk staan bij Witch-king : Witch-lord of Angmar, King of Angmar, Black Captain, Captain of Despair, the High Nazgul, Lord of the Nazgul, lord of the Nine Riders, Wraith King.

En bij Lieutenant of the Tower staat : Mouth of Sauron (Messenger). Kortom hij was gewoon de spreekbuis van Sauron omdat ie nog geen vast gedaante had.

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 18:26
En bij Lieutenant of the Tower staat : Mouth of Sauron (Messenger). Kortom hij was gewoon de spreekbuis van Sauron omdat ie nog geen vast gedaante had. Klopt, en hij was geen geest. Ik vraag me nog alleen af wat er met hem is gebeurd na de val van Sauron:D

Richard Hogaarts
23-07-2002, 19:10
Klopt, en hij was geen geest. Ik vraag me nog alleen af wat er met hem is gebeurd na de val van Sauron:D

Werd hij niet opgelost in thin air. Big bright light en weg was hij toen Gandalf wat op las ofzo....

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 19:31
Werd hij niet opgelost in thin air. Big bright light en weg was hij toen Gandalf wat op las ofzo.... Nee, hij vluchtte weg. Is nooit meer wat van vernomen. De Nazgul lostten wel op.

Luther Hartog
23-07-2002, 23:46
Klopt, en hij was geen geest. Ik vraag me nog alleen af wat er met hem is gebeurd na de val van Sauron:D Dat vraag ik me wel van meerdere personen af.

Wat is er gebeurd met Radagast?

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 23:50
Dat vraag ik me wel van meerdere personen af.

Wat is er gebeurd met Radagast? Ja, dat vond ik ook jammer dat hij niet in FOTR was, Gandalf kwam hem nog tegen. waarom die scene met die mot op Orrtanc ?

Luther Hartog
23-07-2002, 23:53
waarom die scene met die mot op Orrtanc ? Vraag je je af waarom ze die scene hebben gebruikt of waarvoor die mot (ik denk vlinder) dient

Lex v/d Moolen
23-07-2002, 23:56
Vraag je je af waarom ze die scene hebben gebruikt of waarvoor die mot (ik denk vlinder) dient Die mot of vlinder werd gebruikt om de grote adelaar te halen. In het boek vliegt die adelaar langs Orthanc omdat Radagast daar opdracht heeft voor gegeven. En Gandalf voordat hij naar Saruman ging heeft met Radagast hierover gesproken. Maar omdat Radagast er niet inzit, heeft PJ het opgelost met die vlinder

Luther Hartog
24-07-2002, 00:00
Die mot of vlinder werd gebruikt om de grote adelaar te halen. In het boek vliegt die adelaar langs Orthanc omdat Radagast daar opdracht heeft voor gegeven. En Gandalf voordat hij naar Saruman ging heeft met Radagast hierover gesproken. Maar omdat Radagast er niet inzit, heeft PJ het opgelost met die vlinder Dat wist ik allemaal wel, maar ik dacht dat jij het niet wist, wat ik me haast niet kon voorstellen:)

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 00:02
Dat wist ik allemaal wel, maar ik dacht dat jij het niet wist, wat ik me haast niet kon voorstellen:) Vertel me niets over Tolkien dat ik niet weet:)

Luther Hartog
24-07-2002, 00:07
Vertel me niets over Tolkien dat ik niet weet:) Jij loopt natuurlijk op me voor, maar ik snel proberen je bij te halen. Ik wil een echte Tolkie worden (ik ben het eigenlijk al wel vind ik zelf, maar daarvoor moet ik de brieven aanhangsels en vertellingen nog lezen...meerdere keren waarschijnlijk)

Luther Hartog
24-07-2002, 00:25
Ik heb net weer een nazaat van Ungoliant gevangen hoor:)

Luther Hartog
24-07-2002, 00:54
Nog even wat nieuws:

* Shadowfax will be really big. The guy said that New Line was supposed to loan them a cardboard standup of Gandalf on Shadowfax, but somehow there was a mixup and it got left in the warehouse. He said, however, that it was actual size and it was 14 feet tall. So Shadowfax is pretty big.

* The shield surfing scene is definately real. I guess this has already been confirmed but just wanted to make sure. It's not that bad, it's not really like it's really blatant in-your-face kind of "look at this!"

* The battle of Helm's Deep will be forty-five minutes, no interruptions at all.

* Haldir will appear at Helm's Deep with some Elves, contrary to the book where Legolas makes a comment about wishing his kinsman would appear. The guy giving the lecture said that it was a moving scene though: when the outer wall falls, the elves give their lives to hold up the Uruk-Hai and give the Riders time to retreat.

* On the opposite side, the battle at Isengard with the Ents will probably not be shown. The ents will be shown marching to Orthanc, and then later on you will see the results. The guy giving the presentation said that Peter will probably have extra footage of the assault on the Extended Edition, but personally I don't know if I believe this. Peter has a good idea how long the movie will run, and I doubt he actually filmed a lot of footage like this just to cut out later, but who knows.

* A lot of models for the game will be released shortly before the movie or at the same time as the movie, but Treebeard and Gollum will not be released until a while later, because New Line wants everyone to get a chance to see the movie before Treebeard and Gollum are revealed in a non-movie form(i.e. people will have to see the movie instead of just looking at the models or whatever).

* Someone asked if Gollum's origin would be revealed, and the guy didn't seem to really know for sure, but the answer seemed to be 'yes,' he said Peter figured people wouldn't remember enough of the first few minutes of the film to get confused if they re-did the story. He also said Peter wanted Gollum to be really slimy.

* Arwen will of course be at Helm's Deep, but the lecturer said it wasn't that bad and he didn't understand why everyone made a big deal out of it(someone in the audience yelled out, "Because Liv Tyler can't act!").

* The next film will have Oliphaunts and Wargs, and Games Workshop models will be made of both.

* Someone asked if Grom was to be in RotK but he didn't really know, because the film hasn't really been reviewed yet. He figures it will be, and either way they will probably make a model.

* Games Workshop has liscense to anything LotR or directly related, which means they may put out some Hobbit-based scenarios, like the Battle of Five Armies and maybe Balin in a scenario fighting with his men in Moria.

* He said Peter Jackson has said he wanted to make the Hobbit later, but he's working on two other films right now. Someone yelled out "What are they?" It got a laugh, but as it turns out the two films are actually not TT and RotK- Peter is now filming a WWI movie, that they are claiming will be "a WWI version of Saving Private Ryan." We'll see.

Also he said that Peter wanted to make the Hobbit but didn't say much because New Line wanted to see how LotR did first, and I guess Peter figured he would do the same instead of worrying about a possible 'prequel' or whatever.

* Someone asked if Peter liked the game. The lecturer said that he thinks it's kind of fun to see a game based on his movie, and he likes the models, but he's not interested in the game itself as such.

* He seemed to think Sauron would appear again in RotK in physical form, but this was an opinion since he has not seen RotK(how could he?).

* The Nazgul will appear in RotK(duh) but he hears they will look a little different.

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 07:46
Originally posted by Luther Hartog
* Shadowfax will be really big. The guy said that New Line was supposed to loan them a cardboard standup of Gandalf on Shadowfax, but somehow there was a mixup and it got left in the warehouse. He said, however, that it was actual size and it was 14 feet tall. So Shadowfax is pretty big.
Shadowfax was ik ook vergeten ja, maar in FOTR is ie uit het verhaal gelaten, dat kan. Gandalf heeft het gewoon niet vertelt


* The shield surfing scene is definately real. I guess this has already been confirmed but just wanted to make sure. It's not that bad, it's not really like it's really blatant in-your-face kind of "look at this!"
shield surfing? dit kan ik ff niet plaatsen ? iets nog met Boromir ofzo ?


* The battle of Helm's Deep will be forty-five minutes, no interruptions at all.
lekker!:D


* On the opposite side, the battle at Isengard with the Ents will probably not be shown. The ents will be shown marching to Orthanc, and then later on you will see the results. The guy giving the presentation said that Peter will probably have extra footage of the assault on the Extended Edition, but personally I don't know if I believe this. Peter has a good idea how long the movie will run, and I doubt he actually filmed a lot of footage like this just to cut out later, but who knows.
dit is jammer, dit had ik graag gezien, met al dat geweld en vuurwerk van Saruman


* Arwen will of course be at Helm's Deep, but the lecturer said it wasn't that bad and he didn't understand why everyone made a big deal out of it(someone in the audience yelled out, "Because Liv Tyler can't act!").
of course ? Arwen komt daar helemaal niet, maar goed.


* Also he said that Peter wanted to make the Hobbit but didn't say much because New Line wanted to see how LotR did first, and I guess Peter figured he would do the same instead of worrying about a possible 'prequel' or whatever.
Dit is leuk nieuws


* He seemed to think Sauron would appear again in RotK in physical form, but this was an opinion since he has not seen RotK(how could he?).
dit is onzin. Sauron moet in de vorm komen van het grote oog.

mark t
24-07-2002, 08:07
Nog even wat nieuws: (etc) Hoewel het waarschijnlijk allemaal erg betrouwbaar is, is dit nieuws wel een paar weken geleden via een fabrikant van LOTR-speelgoed 'gelekt'.

Het kan dus best zijn dat voor de bioscoop-release nog wat aanpassingen worden gemaakt.

mark t
24-07-2002, 08:09
Originally posted by Luther Hartog shield surfing? dit kan ik ff niet plaatsen ? iets nog met Boromir ofzo ?In een van de previews zie je een kort stukje waarin Legolas op een schild via een trap naar beneden glijdt. Dit gebeurt waarschijnlijk tijdens DE veldslag in TTT.

Predje
24-07-2002, 08:23
Ik heb nog een zeer leuke discussie punt
Op the fellowship is het een van de heetste discussies (geweest)





Wie of Wat is Tom Bombadil?

Bas van Dijk
24-07-2002, 09:25
Wie of Wat is Tom Bombadil?

Volgens sommigen is dit Tolkien zelf... de motivatie daarvoor is dat Tom Bombadil de enige is waar de ring geen invloed op heeft, sterker nog, hij toont geen interesse in de ring... en kan Frodo gewoon zien als hij de ring omdoet.
Is dit misschien ook de reden dat Tom Bombadil niet in de film vookomt??

gr,

Bas

Predje
24-07-2002, 10:00
Wie of Wat Tom is, is misschien wel het grootste discussie

Velen denken dat hij Eru is. Er staat namelijk ergens verteld dat Tom ouder is dan alle levende wezens. Maar dit is dan weer tegenstrijdig met Boombaard. Over Boombaard zegt Gandalf dat hij het eerste levende wezen was op midden-aarde!

Ik ben dan ook van mening dat tom Eru is.


Discussieer hier maar even over :-)
Ben benieuwd naar jullie mening...

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 10:39
Wie of Wat is Tom Bombadil? Tom is toch de oudste der oudsten volgens mij. Maar ik denk dat hij toch van de Elfen afkomt

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 10:40
Volgens sommigen is dit Tolkien zelf...
Bas Tolkien ziet zichzelf terug ook in Gandalf en ook Bilbo dacht ik.

Predje
24-07-2002, 10:44
Tom is toch de oudste der oudsten volgens mij. Maar ik denk dat hij toch van de Elfen afkomt

Maar als hij van de Elfen afkomt, dan moet hij ook beinvloedbaar zijn voor de aardse dingen (hier de ring)
Er wordt trouwens verteld dat Tom het oudste levende wezen is.
En aangezien de Elfen zeker niet de oudste wezens zijn, kan hij dus geen elf zijn.

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 10:50
Maar als hij van de Elfen afkomt, dan moet hij ook beinvloedbaar zijn voor de aardse dingen (hier de ring)Hij was er al voor dat de ringen werden gesmeed, dus het kan heel goed zijn dat daarom de Ring geen invloed heeft op hem. Maar Tom is een vreemde gast en misschien is hij een der voorvaderen van Elfen.

Predje
24-07-2002, 11:00
Ik heb Tom altijd al aanzien als Eru, de schepper, die in deze vorm toch nog een band heeft met midden-aarde. En dat hij ook boven de ringen staat (en al de rest van het magisch gedoen) omdat dezen gemaakt zijn door de mindere wezens. Want hoe je het draait of keert op hoger niveau is Sauron maar een knechtje van een hoger iemand. En deze hogere iemand is nog altijd lager in rang dan Eru!

Wat vind je van deze stelling Lex?

Richard Hogaarts
24-07-2002, 11:46
Ik heb mezelf niet echt verdiept in Tom Bomdabil.
Enige dat ik weet dat hij heel erg oud is en dat inderdaad de ring geen invloed op hem heeft.

Tuurlijk zou het kunnen dat Sauron het knechtje is van een hoger iemand.

De elven hadden toch de ringen gemaakt (corrigeer als ik het fout hebt), ik vindt die dan niet echt de mindere wezens.

Maar ik heb nog een hoop boeken te gaan waar dit waarschijnlijk allemaal in wordt uitgelegd, dus ik lees dit met plezier.

Richard Hogaarts
24-07-2002, 11:53
Originally posted by Luther Hartog
Nog even wat nieuws:

* The shield surfing scene is definately real. I guess this has already been confirmed but just wanted to make sure. It's not that bad, it's not really like it's really blatant in-your-face kind of "look at this!"
Dit kan ik me ff niet voor me halen waar en wanneer iemand gaat croudsurfen, maar het zal wel leuk in de film verwerkt worden

* The battle of Helm's Deep will be forty-five minutes, no interruptions at all.
Dit is super, i.t.t. wat ik gehoord had dat het een paar minuten ging duren

* On the opposite side, the battle at Isengard with the Ents will probably not be shown. The ents will be shown marching to Orthanc, and then later on you will see the results. The guy giving the presentation said that Peter will probably have extra footage of the assault on the Extended Edition, but personally I don't know if I believe this. Peter has a good idea how long the movie will run, and I doubt he actually filmed a lot of footage like this just to cut out later, but who knows.
Dit is inderdaad jammer, ahd me er erg op verheugd om deze bestorming te zien, daar maakt dan weer die 45 min. helms deep weer goed

* The next film will have Oliphaunts and Wargs, and Games Workshop models will be made of both.
Wat zijn Wargs ?????

* He said Peter Jackson has said he wanted to make the Hobbit later, but he's working on two other films right now. Someone yelled out "What are they?" It got a laugh, but as it turns out the two films are actually not TT and RotK- Peter is now filming a WWI movie, that they are claiming will be "a WWI version of Saving Private Ryan." We'll see.
Hij moet gewoon The Hobbit gaan filmen, zou een waardige aanvulling zijn op de rest

Also he said that Peter wanted to make the Hobbit but didn't say much because New Line wanted to see how LotR did first, and I guess Peter figured he would do the same instead of worrying about a possible 'prequel' or whatever.
Zullen nu wel overtuigd zijn naar het resultaat, denk ??


* He seemed to think Sauron would appear again in RotK in physical form, but this was an opinion since he has not seen RotK(how could he?). Niet doen

* The Nazgul will appear in RotK(duh) but he hears they will look a little different.
[B]Ben benieuwd dan

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 11:57
Ik heb Tom altijd al aanzien als Eru, de schepper, die in deze vorm toch nog een band heeft met midden-aarde. En dat hij ook boven de ringen staat (en al de rest van het magisch gedoen) omdat dezen gemaakt zijn door de mindere wezens. Want hoe je het draait of keert op hoger niveau is Sauron maar een knechtje van een hoger iemand. En deze hogere iemand is nog altijd lager in rang dan Eru!

Wat vind je van deze stelling Lex? Zou heel goed kunnen, wat Tom betreft. Hij wordt ook door iedereen Meester genoemd.

Wat Sauron betreft, die is inderdaad maar een knechtje, zijn meester was Melkor volgens mij, of was het Morgoth ? Ik ben het even kwijt. Ik zit nu op mijn werk en heb geen naslag

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 11:58
Wargs zijn wilde wolven die bereden kunnen worden door Orks

Luther Hartog
24-07-2002, 12:04
Tom Bombadil...tja...dat is moeilijk. Ik ben het op zich wel eens met de stelling van Predje, maar is er helemaal geen duidelijkheid over in de Nagelaten Vertellingen?

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 12:07
Tom Bombadil...tja...dat is moeilijk. Ik ben het op zich wel eens met de stelling van Predje, maar is er helemaal geen duidelijkheid over in de Nagelaten Vertellingen? kan me niet zo gauw voor de geest halen. Er is trouwens een apart boek over Tom

Predje
24-07-2002, 12:09
Ik heb mezelf niet echt verdiept in Tom Bomdabil.
Enige dat ik weet dat hij heel erg oud is en dat inderdaad de ring geen invloed op hem heeft.

Tuurlijk zou het kunnen dat Sauron het knechtje is van een hoger iemand.

De elven hadden toch de ringen gemaakt (corrigeer als ik het fout hebt), ik vindt die dan niet echt de mindere wezens.

Maar ik heb nog een hoop boeken te gaan waar dit waarschijnlijk allemaal in wordt uitgelegd, dus ik lees dit met plezier.

Sauron is het knechtje van Morgoth, Het slechtste wezen dat ME ooit heeft gekend.

Elfen hebben de ringen gemaakt samen met Sauron. Toen hadden ze nog geen besef van het kwaad in Sauron. Maar Sauron heeft de elfen verraden door het maken van de One Ring in het geheim.

Richard heb je de Sil al gelezen?

Predje
24-07-2002, 12:11
Zou heel goed kunnen, wat Tom betreft. Hij wordt ook door iedereen Meester genoemd.

Wat Sauron betreft, die is inderdaad maar een knechtje, zijn meester was Melkor volgens mij, of was het Morgoth ? Ik ben het even kwijt. Ik zit nu op mijn werk en heb geen naslag

Melkor is dezelfde persoon of entiteit als Morgoth, enkel hij krijgt de naam Morgoth pas als het kwade in hem de bovenhand krijgt.
Hij wordt ook wel de grote vijand genoemd in de Sil

Luther Hartog
24-07-2002, 12:16
Er is trouwens een apart boek over Tom Hoe heet dat boek?

Luther Hartog
24-07-2002, 12:18
Melkor is dezelfde persoon of entiteit als Morgoth, enkel hij krijgt de naam Morgoth pas als het kwade in hem de bovenhand krijgt.
Hij wordt ook wel de grote vijand genoemd in de Sil dat klopt, dat gebeurd dacht ik wanneer ze erachter komen dat ze hem hebben verraden. Volgens mij toen hij samen met Ungoliant de Bomen vernietigden.

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 12:26
Melkor is dezelfde persoon of entiteit als Morgoth, enkel hij krijgt de naam Morgoth pas als het kwade in hem de bovenhand krijgt.
Hij wordt ook wel de grote vijand genoemd in de Sil Ah! Ik dacht het eigenlijk al dat het dezelfde persoon was:)

mark t
24-07-2002, 12:27
Is dit misschien ook de reden dat Tom Bombadil niet in de film vookomt??

Het hele stuk met Tom Bombadil voegt niks wezenlijks toe aan de rest van het verhaal. Omdat Fellowship of the Ring toch al een behoorlijk lange film is (zeker in de SE), hebben ze dit hele stuk weggelaten (samen met nog wat kleinere avonturen voordat ze Weertop bereiken, zoals het overlijden van de Hobbits ;):D).
Het enige probleem dat nog even opgelost moest worden is het overhandigen van wapens aan de Hobbits. In de film krijgen ze hun zwaarden (m.u.v. Prik) van Aragorn. Of was het nou Boromir? Shit, waar blijft die dvd!!!

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 12:28
Hoe heet dat boek? De adventures of Tom Bombadil dacht ik

Richard Hogaarts
24-07-2002, 12:29
Richard heb je de Sil al gelezen?


Heb de Silmarillion al uit, althans de 24 hoofdstukken, zit nu bij dat Akallabeth.

Predje
24-07-2002, 12:31
Wat kunnen we dan concluderen over Tom?
Wat dan kunnen we al overgaan tot een volgende discussie

(I love discussing about ME) :-)

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 12:33
Het hele stuk met Tom Bombadil voegt niks wezenlijks toe aan de rest van het verhaal. Omdat Fellowship of the Ring toch al een behoorlijk lange film is (zeker in de SE), hebben ze dit hele stuk weggelaten (samen met nog wat kleinere avonturen voordat ze Weertop bereiken, zoals het overlijden van de Hobbits ;):D).
Het enige probleem dat nog even opgelost moest worden is het overhandigen van wapens aan de Hobbits. In de film krijgen ze hun zwaarden (m.u.v. Prik) van Aragorn. Of was het nou Boromir? Shit, waar blijft die dvd!!! Die droom van Frodo in Tom's huis had toch nog een bepaalde betekenis, ik weet niet waarom meer, had iets vaags te betekenen. Ik vond de Grafheuvel-scene wel nodig, want het zwaard van Merijn zal een belangrijke rol gaan spelen tegen de witchking

Predje
24-07-2002, 12:34
Het hele stuk met Tom Bombadil voegt niks wezenlijks toe aan de rest van het verhaal. Omdat Fellowship of the Ring toch al een behoorlijk lange film is (zeker in de SE), hebben ze dit hele stuk weggelaten (samen met nog wat kleinere avonturen voordat ze Weertop bereiken, zoals het overlijden van de Hobbits ;):D).
Het enige probleem dat nog even opgelost moest worden is het overhandigen van wapens aan de Hobbits. In de film krijgen ze hun zwaarden (m.u.v. Prik) van Aragorn. Of was het nou Boromir? Shit, waar blijft die dvd!!!

Hopelijk moeten we het verschil tussen Aragorn en Boromir niet uitleggen, want dat zou een korte discussie zijn ;)

Luther Hartog
24-07-2002, 12:36
[Ik vond de Grafheuvel-scene wel nodig, want het zwaard van Merijn zal een belangrijke rol gaan spelen tegen de witchking [/B][/QUOTE]Dat zwaard blijft een elvenzwaard en of ie die nu uit een Grafheuvel haalt of van Aragorn krijgt, dat maakt niet zoveel uit. Maar als je de Grafheuvels erin doet, dat moest Tom Bombadil er ook in.

mark t
24-07-2002, 12:41
Die droom van Frodo in Tom's huis had toch nog een bepaalde betekenis, ik weet niet waarom meer, had iets vaags te betekenen. Ik vond de Grafheuvel-scene wel nodig, want het zwaard van Merijn zal een belangrijke rol gaan spelen tegen de witchking
Ik denk dat Peter Jackson hier wel iets logisch op verzint. Het verhaal komt in de film ook zonder de bewuste droom duidelijk naar voren (dat bedoel ik ook voornamelijk met 'voegt niets wezenlijks toe').
En hoe in Return of the King het uiteindelijke gevecht tegen de Witcking gaat verlopen, is nog niet duidelijk. Ook hier kan/zal enigszins worden afgeweken van het boek (maar wel met eerbied voor het oorspronkelijke verhaal).

mark t
24-07-2002, 12:43
Hopelijk moeten we het verschil tussen Aragorn en Boromir niet uitleggen, want dat zou een korte discussie zijn ;)

Neuh, maar ik wist/weet echt even niet meer wie de zwaarden had meegenomen. Ik dacht dat ze de zwaarden van Aragorn kregen en dat Boromir ze vervolgens les gaf in zwaardvechten. Overigens een toegevoegde scène die in het oorspronkelijke verhaal ook niet zou misstaan. Hier wordt subtiel duidelijk gemaakt dat Boromir in wezen geen kwaad in de zin heeft. De ring corrumpeert hem.

mark t
24-07-2002, 12:46
Dat zwaard blijft een elvenzwaard en of ie die nu uit een Grafheuvel haalt of van Aragorn krijgt, dat maakt niet zoveel uit. Maar als je de Grafheuvels erin doet, dat moest Tom Bombadil er ook in.
Kijk eens aan, iemand heeft zitten spieken bij Peter Jackson.;)

Luther Hartog
24-07-2002, 12:47
Ik dacht dat ze de zwaarden van Aragorn kregen en dat Boromir ze vervolgens les gaf in zwaardvechten. Overigens een toegevoegde scène die in het oorspronkelijke verhaal ook niet zou misstaan. Hier wordt subtiel duidelijk gemaakt dat Boromir in wezen geen kwaad in de zin heeft. De ring corrumpeert hem. Vind ik ook erg sterk en erg logisch

Luther Hartog
24-07-2002, 12:48
Kijk eens aan, iemand heeft zitten spieken bij Peter Jackson.;) :) het is familie van me...een LOTR-broeder:)

Predje
24-07-2002, 12:52
Volgende discussie:

Welk boek van de reeks vind je het beste en waarom.
-The Hobbit
-Fellowship Of The Ring
-Two Towers
-Return Of The King
-Silmarillion
-Unfinished Tales

Zet er zeker bij, waarom je dat het beste boek vind, zodat we kunnen discussieren he :-)

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 13:06
Dat zwaard blijft een elvenzwaard en of ie die nu uit een Grafheuvel haalt of van Aragorn krijgt, dat maakt niet zoveel uit. Maar als je de Grafheuvels erin doet, dat moest Tom Bombadil er ook in. eigenlijk was dit een Mensenzwaard gebruikt door Dunedain in de oorlog tegen de tovenaar van Angmar.

Luther Hartog
24-07-2002, 13:08
Ik beschouw FOTR, TTT en RTOK als 1 boek, omdat ik alleen de gebundelde versies bezit en ik zie het ook als 1 verhaal, dus LOTR voor mij.

Luther Hartog
24-07-2002, 13:09
eigenlijk was dit een Mensenzwaard gebruikt door Dunedain in de oorlog tegen de tovenaar van Angmar. Naja, mensenzwaard dan, voor mijn uitleg maakt het niet zoveel uit, maar de puntjes moeten wel op de i staan:)

Predje
24-07-2002, 13:13
Ik beschouw FOTR, TTT en RTOK als 1 boek, omdat ik alleen de gebundelde versies bezit en ik zie het ook als 1 verhaal, dus LOTR voor mij.

mjah zo kan je het bezien, maar als je in de hoofdstukkenlijst zie, zie je toch dat het verhaal oorspronkelijk is opgebouwd in 6 delen oa the rings goes south, ...

Dus ervan uitgaand dat de reeks niet gebundeld is en alle 6 delen een apart deel vormen. Welk deel vind je dan het beste?

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 13:19
Volgende discussie:

Welk boek van de reeks vind je het beste en waarom.
-The Hobbit
-Fellowship Of The Ring
-Two Towers
-Return Of The King
-Silmarillion
-Unfinished Tales

Zet er zeker bij, waarom je dat het beste boek vind, zodat we kunnen discussieren he :-) Lord of the Rings, duidelijk het mooiste, leukste en spannenste boek, en zoals Luther aangaf, dit hoort als 1 boek gezien te worden. De Silmarillion was ook interessant, maar LOTR wint het bij mij.

Luther Hartog
24-07-2002, 13:23
Dus ervan uitgaand dat de reeks niet gebundeld is en alle 6 delen een apart deel vormen. Welk deel vind je dan het beste? Hou het dan maar op TTT, aan 6 delen doe ik niet, ik vind 3 verschillende boeken al teveel...het is gewoon 1 boek!

mark t
24-07-2002, 13:30
mjah zo kan je het bezien, maar als je in de hoofdstukkenlijst zie, zie je toch dat het verhaal oorspronkelijk is opgebouwd in 6 delen oa the rings goes south, ...
Dus ervan uitgaand dat de reeks niet gebundeld is en alle 6 delen een apart deel vormen. Welk deel vind je dan het beste? Als je ze niet als 1 geheel ziet, dan zijn ze waardeloos. Het zijn dan gewoon 6 boeken zonder kop (m.u.v. deel 1) of staart (m.u.v. deel 6). Of anders gezegd: als je deel 1 niet hebt gelezen, is deel 2 niet te begrijpen, als je deel 2 niet hebt gelezen, is deel 3 etc.
Ik pleit ook voor LOTR (als één boek dus). De Hobbit is nog net iets te veel een sprookje, de Silmarillion is niet te lezen als een op zichzelf staand boek, de unfinished tales zijn me ook wat 'te licht' (en staan te veel in de schaduw van LOTR).
LOTR is het epische meesterwerk.

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 13:33
Dus ervan uitgaand dat de reeks niet gebundeld is en alle 6 delen een apart deel vormen. Welk deel vind je dan het beste? Boek 6, de de tocht door Mordor van Sam en Frodo. De val van Sauron en de gebeurtenissen erna.

Luther Hartog
24-07-2002, 13:44
De Hobbit is nog net iets te veel een sprookjeToch vind ik het erg leuk dat ze hem misschien wel gaan verfilmen.

Jeroen Driessen
24-07-2002, 14:01
Toch vind ik het erg leuk dat ze hem misschien wel gaan verfilmen. IDD...verwacht dan eigenlijk wel dat -als ze het doen- ze het in dezelfde sfeer gaan houden als LOTR Trilogy. Het verhaal op zich is krachtig genoeg om er een spannende avontuurlijke film van te maken en aangezien prequels erg in zijn tegenwoordig...moet lukken.

mark t
24-07-2002, 14:03
Toch vind ik het erg leuk dat ze hem misschien wel gaan verfilmen.

Peter Jackson schijnt zelf al een behoorlijke tijd bezig te zijn met de pre-productie van een King Kong-remake. Als ik me niet vergis wilde hij deze film zelfs voor LOTR maken. Het ziet ernaar uit dat King Kong dus eerst gemaakt wordt, en daarna eventueel The Hobbit.
Tenzij een andere regisseur hem zou mogen maken.

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 14:05
Toch vind ik het erg leuk dat ze hem misschien wel gaan verfilmen. Als Ian McKellen dan maar wil meewerken, hij is de perfecte Gandalf.

Luther Hartog
24-07-2002, 14:08
Als Ian McKellen dan maar wil meewerken, hij is de perfecte Gandalf. Ja...zonder hem hoeven ze het niet te doen. Hij zit nu voor altijd in m'n hoofd geprent als ik het woordje Gandalf zie staan. Toen ik hier voor het eerst inlogde heette ik niet Luther Hartog, maar AoG...dat staat voor Age of Gandalf:)

Hanna
24-07-2002, 14:10
Toen ik hier voor het eerst inlogde heette ik niet Luther Hartog, maar AoG...dat staat voor Age of Gandalf:)

en toen was je e-mail adres net zo...:)!!!

Luther Hartog
24-07-2002, 14:10
Peter Jackson schijnt zelf al een behoorlijke tijd bezig te zijn met de pre-productie van een King Kong-remake. Als ik me niet vergis wilde hij deze film zelfs voor LOTR maken. Het ziet ernaar uit dat King Kong dus eerst gemaakt wordt, en daarna eventueel The Hobbit.
Tenzij een andere regisseur hem zou mogen maken. Dan heb ik nog meer vervelend nieuws, hij gaat idd eerst King Kong maken, maar daarna gaat hij ook nog eens een film over de Eerste Wereldoorlog maken en dan pas The Hobbit...is Ian McKellan dan niet dood?

Luther Hartog
24-07-2002, 14:11
en toen was je e-mail adres net zo...:)!!! Die heb ik nog steeds hoor, maar dat is m'n hotmail-account en die gebruik ik alleen voor ...ehm...die gebruik niet:)

Predje
24-07-2002, 14:14
Dan heb ik nog meer vervelend nieuws, hij gaat idd eerst King Kong maken, maar daarna gaat hij ook nog eens een film over de Eerste Wereldoorlog maken en dan pas The Hobbit...is Ian McKellan dan niet dood?

Optimistisch blijven he

Luther Hartog
24-07-2002, 14:17
Optimistisch blijven he Das moeilijk, dat duurt dan nog wel minimaal 7 jaar voordat The Hobbit komt

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 14:37
Das moeilijk, dat duurt dan nog wel minimaal 7 jaar voordat The Hobbit komt Ik hoop dat die andere films toch wat sneller gaan wat opnemen betreft;)

Luther Hartog
24-07-2002, 14:43
Ik hoop dat die andere films toch wat sneller gaan wat opnemen betreft;) Ik weet het niet, want ik denk dat PJ, het nu allemaal toch wat serieuzer gaat nemen dan Bad Taste.

mark t
24-07-2002, 15:38
Dan heb ik nog meer vervelend nieuws, hij gaat idd eerst King Kong maken, maar daarna gaat hij ook nog eens een film over de Eerste Wereldoorlog maken en dan pas The Hobbit...
Daar heb ik inderdaad iets over gelezen. Ik weet alleen niet meer waar. Hij schijnt plannen te hebben voor een WO 1-film die net zo intens moet worden als Saving Private Ryan.


[B]is Ian McKellan dan niet dood?
Ik zie Ian Holm dan ook geen overtuigende Bilbo meer neerzetten...

Och, echt jammer vind ik het niet. The Hobbit wordt toch meer een recht-toe-recht-aan-fantasy verhaal met een stuk minder diepgang dan LOTR. De ring heeft nog niet die sinistere betekenis die ze in LOTR heeft, de verleiding van macht speelt geen grote rol, tragische karakters als Aragorn, Smeagol en Boromir komen er veel minder in voor, de onzekere toekomst voor het elfen-volk zit er niet in, enz.
Ik zou dit verhaal toch graag verfilmd zien, maar ik ben tegelijkertijd ook wel benieuwd naar die twee andere films die Peter Jackson wil maken.

Jaded
24-07-2002, 15:41
Ik weet het niet, want ik denk dat PJ, het nu allemaal toch wat serieuzer gaat nemen dan Bad Taste.
Nog nooit de docu Good taste made Bad Taste gezien zeker?

Als je ziet hoe hij die film heeft moeten maken met zelfgemaakte poppen, kranen en dergelijke ... je zou anders denken.

Creativiteit ten top.

Lex v/d Moolen
24-07-2002, 17:10
Ik zie Ian Holm dan ook geen overtuigende Bilbo meer neerzetten...

Och, echt jammer vind ik het niet. The Hobbit wordt toch meer een recht-toe-recht-aan-fantasy verhaal met een stuk minder diepgang dan LOTR. De ring heeft nog niet die sinistere betekenis die ze in LOTR heeft, de verleiding van macht speelt geen grote rol, tragische karakters als Aragorn, Smeagol en Boromir komen er veel minder in voor, de onzekere toekomst voor het elfen-volk zit er niet in, enz.
Ik zou dit verhaal toch graag verfilmd zien, maar ik ben tegelijkertijd ook wel benieuwd naar die twee andere films die Peter Jackson wil maken. Absoluut, daar ben ik ook benieuwd naar, ondanks we toch al wat King Kong films hebben.
The Hobbit zal toch wat gerichter zijn voor het jongere publiek, maar ik vind op een of andere manier dit een beetje horen bij Lord of The Rings:) De ring wordt tenslotte toch gevonden in dit deel.

Jeroen Driessen
24-07-2002, 19:35
...is Ian McKellan dan niet dood? Misschien worden die scenes nu al opgenomen en plakken ze die later in de film er bij :D
En KingKong lijkt me ook wel weer eens leuk om verfilmd te zien...zal wel weer een lekkere subwooferkraker worden. Hopelijk maakt ie er dan meer een soort terrorfilm van...lekkere wrede actie met veel gore....en toch dat beetje gevoel dat KingKong nodig heeft. :cool:

Luther Hartog
24-07-2002, 23:24
Nog nooit de docu Good taste made Bad Taste gezien zeker?

Als je ziet hoe hij die film heeft moeten maken met zelfgemaakte poppen, kranen en dergelijke ... je zou anders denken.

Creativiteit ten top. Ik dacht al dat je zou reageren, maar ik bedoel dus eigenlijk dat de volgende films wat meer klasse moeten krijgen.

Bad Taste is meer met enthusiasme gemaakt, dat moet ie overigens wel houden.

Richard Hogaarts
25-07-2002, 00:25
Originally posted by Predje
volgende discussie:

Welk boek van de reeks vind je het beste en waarom.
-The Hobbit <-- Gelezen
-Fellowship Of The Ring <-- Gelezen
-Two Towers <-- Gelezen
-Return Of The King <-- Gelezen
-Silmarillion <-- Gelezen
-Unfinished Tales <-- Niet gelezen

Zet er zeker bij, waarom je dat het beste boek vind, zodat we kunnen discussieren he :-)

Zelf zie ik ook FOTR, TTT en ROTK als 1 boek met het spannendse op te lezen alles wat er gebeurt in TTT en ROTK. TTT heeft toch mijn voorkeur.

The Hobbit is leuk voor tussendoor en is niet echt verplichte kost om wat van de rest te weten, als je LOTR leest mis je niks concreets van The Hobbit (behalve het karaktuur Bilbo, met zijn verhalen).

De andere boeken Silmarillion en Unfinished Tales moet je niet lezen zonder dat je LOTR kent, anders is het geen doen volgens mij. Silmarillion zou net kunnen omdat dat voor LOTR afspeeld, maar toch met elkaar verweven zit.

Maar als je alles van Tolkien wilt lezen is dat wat Predje opnoemde qua boeken wel de juiste volgorde.

Richard Hogaarts
25-07-2002, 00:29
Das moeilijk, dat duurt dan nog wel minimaal 7 jaar voordat The Hobbit komt

Ik hoop eigenlijk op minder dan 7 jaar.

Luther Hartog
25-07-2002, 01:49
Ik hoop eigenlijk op minder dan 7 jaar. Ik hoop het ook, maar lang duren zal het wel.

Richard Hogaarts
25-07-2002, 01:51
Welke boeken heb jij eigenlijk allemaal al gelezen van Tolkien.
En allemaal in het engels en/of in het nederlands.

Zelf heb ik gelezen .......... zie vorige 2 posts

Luther Hartog
25-07-2002, 01:54
Welke boeken heb jij eigenlijk allemaal al gelezen van Tolkien.
En allemaal in het engels en/of in het nederlands.Unfinished Tales nog niet, maar wel alles in het Nederlands, wanneer ik klaar ben met de Nagelaten Vertellingen, begin ik het The Hobbit

Richard Hogaarts
25-07-2002, 04:08
Unfinished Tales nog niet, maar wel alles in het Nederlands, wanneer ik klaar ben met de Nagelaten Vertellingen, begin ik het The Hobbit

Unfinished Tales heb ik ook nog niet.
Zelf heb ik nog alles in het engels gelezen.

Maar is het nu beter om het in het engels of in het nederlands te lezen. Zou het in het nederlands makkelijker te begrijpen zijn omdat het je eigen taal is of omdat het lekker wegleest.

Zelf vindt ik engels wel lekker lezen, maar met de Silmarilion werd dat soms wel ff lastig, maar dat kwam ook door al die Elven rassen en de Eldar, Noldor en noem maar op.

Na de Sil ga ik de Unfinished Tales lezen.
Heb ook al 2 delen van de 12 delen waar Tolkien's zoon meebezig was. The book of the lost tales part 1 en 2.

Predje
25-07-2002, 08:02
ik heb de bovenstaande boeken ook gelezen.
Enkel H.O.M.E. moet ik nog lezen. Maar ik weet nog niet of ik deze ga lezen, vind ik persoonlijk al heel diepgaand.
Maar zoals ik zei, ik weet het nog niet.

Predje

Luther Hartog
25-07-2002, 15:32
Unfinished Tales heb ik ook nog niet.
Zelf heb ik nog alles in het engels gelezen.

Maar is het nu beter om het in het engels of in het nederlands te lezen. Zou het in het nederlands makkelijker te begrijpen zijn omdat het je eigen taal is of omdat het lekker wegleest.

Zelf vindt ik engels wel lekker lezen, maar met de Silmarilion werd dat soms wel ff lastig, maar dat kwam ook door al die Elven rassen en de Eldar, Noldor en noem maar op.
Ik den dat je het beste in het Nederlands kunt lezen, voor de eerste ker en dan in het Engesls

Luther Hartog
25-07-2002, 15:32
Unfinished Tales heb ik ook nog niet.
Zelf heb ik nog alles in het engels gelezen.

Maar is het nu beter om het in het engels of in het nederlands te lezen. Zou het in het nederlands makkelijker te begrijpen zijn omdat het je eigen taal is of omdat het lekker wegleest.

Zelf vindt ik engels wel lekker lezen, maar met de Silmarilion werd dat soms wel ff lastig, maar dat kwam ook door al die Elven rassen en de Eldar, Noldor en noem maar op.
Ik denk dat je het beste in het Nederlands kunt lezen, voor de eerste keer en dan in het Engels

Lex v/d Moolen
25-07-2002, 16:43
Ik denk dat je het beste in het Nederlands kunt lezen, voor de eerste keer en dan in het Engels Zo heb ik het ook gedaan, de Engelse leest dan eenvoudiger weg was mijn ervaring

Richard Hogaarts
25-07-2002, 22:24
Dus ik heb meteen voor de hard way gekozen :)

Nou denk ik als ik het in het nederlands lees, het misschien beter snap ofzo ??? maar dat doe je altijd als je een boek voor de tweede keer leest.

Lex v/d Moolen
25-07-2002, 22:30
Nou denk ik als ik het in het nederlands lees, het misschien beter snap ofzo ??? maar dat doe je altijd als je een boek voor de tweede keer leest. Dat is vaak wel zo. Net als een film die wat meer inhoud heeft.

Luther Hartog
25-07-2002, 23:34
Dat is vaak wel zo. Net als een film die wat meer inhoud heeft. Behalve bij American Pie dan:)

Lex v/d Moolen
25-07-2002, 23:36
Behalve bij American Pie dan:) heeft die inhoud:) :o :confused:

Luther Hartog
25-07-2002, 23:47
heeft die inhoud:) :o :confused: Dat bedoelde ik

Luther Hartog
25-07-2002, 23:49
nieuw LOTR-nieuws:

Talking to Peter Jackson on the set of the supplementary shooting in New Zealand, the director tells Empire; 'We're shooting about another 25 minutes of stuff, although some of it is to replace other scenes.'It was a process I always planned on. It's a great way to shot, like handcrafting a film, allowing you to figure it out over time.'

As Jackson explains, the process allows the filmmakers to use the benefit of hindsight to improve the series. 'For instance, there's completely new scenes with Sam and Frodo. Since we finished we really wanted to make the Gollum story more psychological, things we thought of later.'

Predje
27-07-2002, 11:33
nog een vraagje,

Wie is of was volgens jullie de grootste slechterik op midden-aarde?

Nathan Strik
27-07-2002, 11:38
Wie is of was volgens jullie de grootste slechterik op midden-aarde? Frodo is volgens mij toch wel "the baddest motherf*cker in the ghetto". :D ;)

Lex v/d Moolen
27-07-2002, 11:54
nog een vraagje,

Wie is of was volgens jullie de grootste slechterik op midden-aarde? Melkor aka Morgoth, evil Lord of Darkness. In hem begon alle zwartheid van ellende in Midden-aarde.

Predje
30-07-2002, 08:30
Melkor blijft voor mij nog altijd het ultieme evil in de wereld.
- Ten tijde dat hij aan de macht was had hij controle over ALLE Balrog's. Sauron daarentegen heeft nog niet eens controle over 1 Balrog. Tevens had Melkor macht over nog een paar draakjes.
- Melkor had tegenstand van de elfen die op het hoogtepunt van hun bestaan waren, tevens waren er ook al enkele mensen :)
- Sauron had maar af te rekenen met de overschot van de mensen, om nog maar niet te spreken over de elfen...
De meesten waren toen al gevlucht naar de overkant van de zee (naam ontgaat mij nu juist)

In vind dan ook dat we concluderen dat Sauron mor een schim is van Melkor.

Heeft er iemand anders is een idee'tje waarover we nu kunnen discussiëren?

Predah

Lex v/d Moolen
30-07-2002, 16:34
Melkor blijft voor mij nog altijd het ultieme evil in de wereld.
- Ten tijde dat hij aan de macht was had hij controle over ALLE Balrog's. Sauron daarentegen heeft nog niet eens controle over 1 Balrog. Tevens had Melkor macht over nog een paar draakjes.
- Melkor had tegenstand van de elfen die op het hoogtepunt van hun bestaan waren, tevens waren er ook al enkele mensen :)
Klopt, maar toch is Melkor verslagen in the war of wrath en ook was het Beren en Luthien gelukt de silmaril uit de krron te stoten. Maar ik ben met je eens dat Sauron maar een afgezantje is van Melkor.

Hoe groot en glorieus zal Minas Tirith zijn in de film? Hebben we daar al een preview van gezien? En de Barad Dur hebben we ook nog niet in volle ornaat gezien.

Predje
31-07-2002, 12:27
Volgens mij hebben we toch al een klein beeld gezien van Minas Tirith!
Juist nadat de negen Minas Morgul verlaten komt Gandalf aan in Minas Tirith.

Maar het grootste bolwerk van de mensen moet inderdaad zeer sterk worden afgebeeld!

Maar toch denk ik dat we moeten wachten tot Return Of The King opdat we deze 2 forten in zijn volle glorie kunnen aanschouwen.

Lex v/d Moolen
31-07-2002, 14:05
Maar toch denk ik dat we moeten wachten tot Return Of The King opdat we deze 2 forten in zijn volle glorie kunnen aanschouwen. Ik denk het ook. In TTT krijgen we hoofdzakelijk Rohan, Helms Deep en Isengard te zien. Ook niet verkeerd. En Frodo en Sam 's reis door Cirith Ungol (langs Minas Morgul). Het gevecht met Shelob komt pas in ROTK heb ik in een gerucht gehoord.

mark t
31-07-2002, 14:43
Het gevecht met Shelob komt pas in ROTK heb ik in een gerucht gehoord. Dit is op diverse pagina's te vinden. Allemaal uit interviews met Peter Jackson of andere direct betrokkenen. 't Zal dus wel kloppen.
't Zou bovendien voor mensen die het boek/de boeken niet gelezen hebben wel een onmenselijk wrede cliffhanger zijn als de film precies op dezelfde plaats eindigt als het boek.:)

Lex v/d Moolen
31-07-2002, 17:06
't Zou bovendien voor mensen die het boek/de boeken niet gelezen hebben wel een onmenselijk wrede cliffhanger zijn als de film precies op dezelfde plaats eindigt als het boek.:)
Ik vond daar niets verkeerds aan, Frodo gevangen genomen en Sam die voor de onmogelijke taak staat hem te bevrijden. Maar ik heb dan ook het boek gelezen :)

Ik vind het wel een mooie afsluiting, Sam die Shelob verslaat en dan Frodo in zijn armen sluit en dan to ben concluded.

Maar waar moet TTT dan eindigen? Als ze nog op de trappen zijn? of nog eerder op de Kruiswegen ofzo?

Jason Bourne
31-07-2002, 17:58
TTT eindigt misschien net voordat ze de weg door de grotten nemen. lijkt mij op zich een goed einde als je Shelob pas in ROTK wilt laten zien.

Groetjes,

Lex v/d Moolen
31-07-2002, 18:03
TTT eindigt misschien net voordat ze de weg door de grotten nemen. lijkt mij op zich een goed einde als je Shelob pas in ROTK wilt laten zien.

Groetjes, Zou ook kunnen, ik hoop wel dat de uittocht van het Minas Morgul-leger met de Nazgul wordt getoond

mark t
31-07-2002, 19:47
Ik denk niet dat ze de structuur van de boeken aanhouden. D.w.z. één helft over het overgebleven deel van het reisgenootschap, gevolgd door één helft over de tocht van Frodo en Sam. Beide verhalen zullen wat meer door elkaar worden verteld. Misschien moeten we de afsluiter daarom in het deel van het reisgenootschap zoeken...

Jason Bourne
01-08-2002, 12:54
Inderdaad. ik denk (en hoop) ook dat ze niet de structuur van het boek aanhouden. Het verhaal wordt veel duidelijker als je het chronologisch vertelt.

Lex v/d Moolen
01-08-2002, 13:18
Het verhaal wordt veel duidelijker als je het chronologisch vertelt. Zeker als je de film bekijkt. Ik had er zelf geen problemen mee, Tolkien gaf wel een paar verwijzigen om de tijdlijn te vergelijken in Frodo en Sams boekdeel. Maar voor de contunieteit voor de film is dit inderdaad beter. Het kan dan ook bv eindigen met het einde van Saruman en zijn leger.

Xin
01-08-2002, 13:27
Van www.comingsoon.net

Lord of the Rings Extended Footage from the DVD
Thursday, August 1, 2002 12:00 CDT

'Fatty' tells us he's posted what you will see on next week's The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring DVD. He's included two links, one which gives you a look at the footage from the upcoming November Extended Edition DVD and various additional clips as well...

Major spoilers here folks. Scenes of .....well look for yourself. Both a trailer for the extended DVD here and another sample from the DVD this time a profile on Legolas, here.
Thanks to Orlando Bloom Mulimedia for the material. Their bandwidth has been exceeded for the month so I thought we had better put it up.

http://www.warofthering.net/downloads/fellowshiptrailers.shtml
http://www.warofthering.net/downloads/miscfootage.shtml

Luther Hartog
06-08-2002, 22:11
nog een vraagje,

Wie is of was volgens jullie de grootste slechterik op midden-aarde? Morgoth natuurlijk, maar Ungoliant is ook niet mis hoor

mark t
07-08-2002, 08:34
Van www.comingsoon.netLord of the Rings Extended Footage from the DVD
Thursday, August 1, 2002 12:00 CDT ....Ik heb deze links een paar dagen geleden ook al eens gepost. Maar nu ik de dvd inmiddels heb, valt het spoiler-gehalte wel tegen. D.w.z. er is niets te zien dat niet al een behoorlijke tijd via andere bronnen is gelekt.

Lex v/d Moolen
07-08-2002, 14:09
Ik heb deze links een paar dagen geleden ook al eens gepost. Maar nu ik de dvd inmiddels heb, valt het spoiler-gehalte wel tegen. D.w.z. er is niets te zien dat niet al een behoorlijke tijd via andere bronnen is gelekt. Ik had het nog niet gezien, ik vond het wel een aardige preview over de extendend preview. Zag ik nou daar de Old Willow voorbij flitsen ?

Jeroen Driessen
07-08-2002, 14:31
Ik had het nog niet gezien, ik vond het wel een aardige preview over de extendend preview. Zag ik nou daar de Old Willow voorbij flitsen ? Eigenlijk is zo'n extended preview grote bullshit, je kunt immers de hele film zien over enkele maanden. Nu is het geweldig om te zien, maar over een half jaar boeit niemand het meer.
Die ruimte hadden ze dus beter kunnen besparen en wat leuke extra extra's :D erbij kunnen zetten.
Die extended preview had dan bij die gratis DVD gekunt die ook bij de V&D erbij zit...

Nog 1 dag....

Lex v/d Moolen
07-08-2002, 14:39
Die extended preview had dan bij die gratis DVD gekunt die ook bij de V&D erbij zit...

Nog 1 dag.... Die was op die tijd van uitkomen misschien nog niet gereed, maar voor de echt vele extra's moeten we wachten op de extended