PDA

Bekijk de volledige versie : animatiefilms...tekenfilms...



Britte
14-07-2002, 14:15
Welke animatiefilms of tekenfilms of hoe je ze ook noemt, mogen zeker niet in je collectie ontbreken?


Wij hebben net ontdekt dat we dit soort films nog leuker vinden op DVD dan "normale" films. Daarom zijn we zo'n beetje aan het bekijken welke we zeker nog zullen aanschaffen.
Met het oog op latere kids hebben we wel besloten geen R1-versies te kopen of UK-versies.
Alleen R2 met Ndl. subs en liefst ook een Nederlandstalige versie...

Voorlopig hebben we alleen Shrek, Chicken Run SE, Toy Story 2.

We hadden de R1 van A Bugs Life maar daar wil ik later de 2 disc van en ook Dinosaur SE staat op het lijstje... net zoals Monsters Inc. Ook de box van Toy Story 1&2 is geruild omdat het de R1 was...

Dus: welke zijn zeker aanraders??

Philippe
14-07-2002, 14:22
Shrek natuurlijk, maar dat zal iedereen wel zeggen ;)
Ice Age
The Prince Of Egypt

Je bent al duidelijk vooruit aan het plannen Britte :D :D

Britte
14-07-2002, 14:25
Shrek hebben we idd al en Ice Age loopt hier nog maar een paar weekjes in de cinema.

Wat dat vooruit plannen betreft: 't is een kleine moeite, niet;)

disone
14-07-2002, 14:27
Iron Giant (De Ijzeren Reus) is erg vermakelijk.
Titan A.E. (Hoog kijkplezier gehalte)
Mulan (Eddy Murphy ala Shrek)
Winnie de Poeh's meest verre reis (hoogste knuffel gehalte)

Philippe
14-07-2002, 14:31
Shrek hebben we idd al en Ice Age loopt hier nog maar een paar weekjes in de cinema.

Wat dat vooruit plannen betreft: 't is een kleine moeite, niet;)

Ik wens je alleszins veel succes en geluk als er eventueel een paar klein mannen bijkomen. :) Lady en de Vagebond is ook een mooie film en is volgens mij ook uit op R2 met Ned subs en audiotrack.

Luther Hartog
14-07-2002, 14:35
Zoals je ziet in m'n collectie ben ik een groot CGI-filmliefhebber en elke computeranimatiefilm die ik heb vind ik geweldig.

JayLunar
14-07-2002, 16:28
Ik persoonlijk kan een Ghibli-film wel waarderen. Ghibli is een Japanse anime-studio als 't ware. Btw niet verwarren met anime gebaseerd op Manga. Ghibli-films zijn daarentegen voor alle leeftijden en het zijn meestal prachtige, meeslepende sprookjes in tegenstelling tot bv. de Amerikaanse kinderfilms van o.a. Di$ney die in mijn ogen veel te blij en overdreven zijn.

Aanraders->
Spirited Away, Princess Mononoke, My Neighbour Totoro, Kiki's Delivery Service & Porco Rosso (allen van Hayao Miyazaki)

Zijn wel redelijk moeilijk te verkrijgen films though...

€ 0,02

Geert Jan Alsem
14-07-2002, 16:37
Mee eens!
Princess Mononoke heb ik dan ook op dvd...

Oh en die is trouwens vergeleken bij de andere Ghibli films vrij makkelijk te krijgen. Ik heb em gekocht bij www.play.com

Alex Bel-Gy-Bel
14-07-2002, 16:40
Shrek
Dinosaur
Een Luizenleven
Tarzan(Geweldige muziek)
Toy story I & II

Hanna
14-07-2002, 16:56
Zodra Beauty And The Beast SE (begin oktober) uitkomt vind ik dat deze film in geen enkel dvd-huishouden mag ontbreken..
van 8 dagen tot 88 jaar, deze film steelt iedereen's hart!!!:)

Zaltman
14-07-2002, 18:00
Atlantis is de enige disney film die ik op dvd heb, maar verder zou ik alle disney tekenfilms aanraden van Snow white tot de lilo & stitch. Anastasia (van Fox) vond ik ook goed en "The Land Before Time" is toch wel een van mijn favoriete tekenfilms van toen ik nog klein was. Ik weet trouwens niet of die op dvd is. Maar die raad ik zeker aan, het is eigenlijk een voorloper van Dinosaur. Eigenlijk kun je zeggen dan Dinosaur het verhaal van The land Before Time gejat heeft.

Luther Hartog
14-07-2002, 18:40
Zodra Beauty And The Beast SE (begin oktober) uitkomt vind ik dat deze film in geen enkel dvd-huishouden mag ontbreken..
van 8 dagen tot 88 jaar, deze film steelt iedereen's hart!!!:) Koop jij hem maar, anders hebben we hem later dubbel

Art
14-07-2002, 18:54
Watership Down is zeker ook een aanrader :)

Lex v/d Moolen
14-07-2002, 19:03
De enige animatiefilm die ik nu in mijn collectie heb is Lord of the Rings, maar die mag best in je collectie ontbreken. Hij is niet af en niet erg interessant om naar te kijken.

Op aanraden van een aantal mede-forummers zal ik eens binnenkort Shrek gaan bekijken.

Edwin V
15-07-2002, 06:53
Op aanraden van een aantal mede-forummers zal ik eens binnenkort Shrek gaan bekijken. Dit is inderdaad een hele leuke film, en ook nog mooi gemaakt (dus leuk om op DVD te bekijken). Ik heb ook nog andere Dreamworks DVD's (Prince of Egypt, Road to El Dorado). Van Disney koop ik vrijwel alles. De leukste vind ik Lion King en Aladdin, maar die zijn helaas nog niet op DVD:( .

marije van der mark
15-07-2002, 07:09
Een aanrader vind ik Atlantis: The Lost Empire. In mijn dvd-collectie kan je de synopsis bekijken. Ook de synopsis van Antz en A Bug's Life staan erin. :)

Britte
15-07-2002, 07:39
Een aanrader vind ik Atlantis: The Lost Empire. In mijn dvd-collectie kan je de synopsis bekijken. Ook de synopsis van Antz en A Bug's Life staan erin. :)

Van Atlantis en A Bug's Life wil ik zeker de 2 disc versies kopen...

Sander Dubbeldam
15-07-2002, 09:44
asterix & obelix is ook wel geinig hoor!

Yi-Long
15-07-2002, 10:07
Ik persoonlijk kan een Ghibli-film wel waarderen. Ghibli is een Japanse anime-studio als 't ware. Btw niet verwarren met anime gebaseerd op Manga. Ghibli-films zijn daarentegen voor alle leeftijden en het zijn meestal prachtige, meeslepende sprookjes in tegenstelling tot bv. de Amerikaanse kinderfilms van o.a. Di$ney die in mijn ogen veel te blij en overdreven zijn.

Aanraders->
Spirited Away, Princess Mononoke, My Neighbour Totoro, Kiki's Delivery Service & Porco Rosso (allen van Hayao Miyazaki)

Zijn wel redelijk moeilijk te verkrijgen films though...

€ 0,02

Volledig mee eens, studio ghibli maakt gewoon perfecte films.
Ik heb ook Mononoke (R1) op dvd en 2 andere gedownload maar beide nog niet afgekeken want ik weet al 100% zeker dat ik ze ga importeren.
Het is erg jammer dat Disney de rechten tot deze films heeft en ze steeds uitstelt uit te geven hier in het westen omdat dat waarschynlyk concurrentie zou opleveren voor hun eigen films, die toch wel van een mindere kwaliteit zyn vergeleken met meesterwerken als spirited away, porco rosso, totoro en mononoke.
Ik ben bang dat ik ze maar helemaal vanuit japan zal moeten importeren maar dat is zo duur :'(

Yi-Long
15-07-2002, 10:09
Van Atlantis en A Bug's Life wil ik zeker de 2 disc versies kopen...

Britte; check www.splashdvd.com, waar disney's nu in de aanbieding zyn

Jaded
15-07-2002, 10:14
www.splashdvd.com,
www.splashdvd.com (http://www.splashdvd.com/splash/search.cfm) --> Disney (http://www.splashdvd.com/splash/disney.cfm?i=1)

Oakey
15-07-2002, 10:25
Britte; check www.splashdvd.com, waar disney's nu in de aanbieding zyn

Ik zou bij www.ezydvd.com.au bestellen (of devoted), aangezien ze daar stukken goedkoper zijn!!! (en ook gewoon regio 2)

Britte
15-07-2002, 10:40
Britte; check www.splashdvd.com, waar disney's nu in de aanbieding zyn

Ja, maar zoals ik al zei, koop ik van de tekenfilms alleen de R2 met Ndl subs voor de kids later...
Alhoewel dat voor die 2 disc versies misschien niet zal lukken!

Yi-Long
15-07-2002, 12:44
Aw thanks for the tip, oaky, wist niet dat ze daar ook regio 2 waren :)

Louis Bouduin
15-07-2002, 22:19
Een paar leuke aanraders:

Snow White and the Seven Dwarfs
Bambi
Fantasia
Cinderella
Pinocchio
The Jungle Book
Peter Pan
Yellow Submarine
The Little Mermaid
Mononoke Hime (Princess Mononoke)
Akira
Hotaru no haka (Grave of the Fireflies)
Beauty and The Beast
The Lion King
Perfect Blue
The Nightmare Before Christmas
Mulan
Toy Story 1 & 2
Chicken Run
Shrek

Paul Ranft
15-07-2002, 22:50
Ghost in The Shell (Manga)
Akira (Manga = Must Have)
Titan A.E
Dinosaur
Toy Story 1 & 2
A bug's Life
Shrek
Atlantis

Euphoria
17-07-2002, 18:42
Behalve alle genoemde Disney Klassiekers en een paas SKG films zie ik tot mijn verbazing niemand Final Fantasy en Road to El Dorado (http://www.roadtoeldorado.com) noemen. Vooral de laatste is een zeer vermakelijke tekenfilm, welke zo uit de Disney koker had kunnen komen (behalve de zeer suggestieve "felatio-scene" in El Dorado zelf).

Sander Haarmans
17-07-2002, 18:52
Wat me ook opvalt is dat er nog niemand Kuifje dvd box (7dvd) in z'n lijstje van animatiefilms heeft staan, dit vind ik persoonlijk toch echt een van de leukste tekenfilms die er bestaan.

Verder niet te vergeten:

Shrek
Toy Story 1 & 2
Chickenrun
Monsters inc.
Ice Ace
Antz
Final Fantasy
A bug's life
Buurman & Buurman (weet niet of deze al op dvd is).

Danny Woensdregt
17-07-2002, 22:05
Een paar leuke aanraders:

<knip>
Yellow Submarine
<knip>

Leuk dat je die noemt. Ik heb aardig wat Disney-DVD's in m'n collectie, maar als ik mijn dochter van drie vraag welke film ze wil kijken, is het antwoord 9 van de 10x: Yellow submarine!
Ze zingt zelfs de tune mee in het Engels!
Wat kan een kind een vader af en toe toch ook blij maken, he!:D
Dus, Britte: dit is zeker een aanrader voor je toekomstige kroost!
(gelijk een stukje cultuur meegeven aan die kids is tenslotte nooit weg!)

Yi-Long
17-07-2002, 22:21
Danny....1 tip; bestel Totoro uit japan voor je dochter :)

*KUCH!*ofdownloadhemviakazaatotdatdisney-EINDELYKdezefilmeensopdemarktbrengt*HOEST* :rolleyes: ;)

Echt een heerlyke film voor jong en oud, lees er maar eens wat recensies op na en check www.imdb.com maar eens :)

Danny Woensdregt
17-07-2002, 22:31
Hoes ziet er leuk uit. Lijken wel gekleurde Pikachu's die er in spelen:)

Britte
18-07-2002, 07:12
Ok, thx...ik hou ze allemaal in gedachten.

Het ziet er echt wel naar uit dat ik, wanneer ik de dubbelaars van Disney wil, ik een R1, R2-UK of R4 zal moeten bestellen.... :(

Henk Heideveld
18-07-2002, 10:03
Must haves?
1. Is dat de eerste echte geheel met de hand gemaakte volledige film Snowwhite, hetgeen voor de jaren dertig in de vorige eeuw een gigantische prestatie was. Geen computers e.d. dus alles volledig handmatig. Een topprestatie.
2. In de huidige tijd is Shrek een DVD die ik in ieders collectie verwacht.
Kuifje en Asterix en Obelix kun je niet in ieders collectie verwachten. Da's echt iets voor de fans.

Nathan Strik
18-07-2002, 11:40
Geen computers e.d. dus alles volledig handmatig. Een topprestatie. En computers worden bediend met je tenen?!?
Sorry, ik snap wat je bedoelt hoor... ;) alleen ga niet voorbij aan de vaardigheden van moderne animatoren.

Henk Heideveld
18-07-2002, 12:20
En computers worden bediend met je tenen?!?
Sorry, ik snap wat je bedoelt hoor... ;) alleen ga niet voorbij aan de vaardigheden van moderne animatoren.
Men moest elk tekeningetje met de hand vervaardigen. Men moest met doorzichtig plastic overlays maken, etcetera. Nu is het mogelijk om 1 tekening 1000-voudig te kopieeren en te manipuleren, dimensionaal te maken, te kantelen en te vervormen. Denk de computer echt eens helemaal weg en kijk dan naar Snowwhite. Veel computeranimaties hebben soms dat detaillisme en die bewegingen niet.
Natuurlijk hebben de huidige animatoren hun vaardigheden sterk ontwikkeld. Zij hadden toen nog nauwelijks ervaringen.
Het is inderdaad niet meer te vergelijken met nu, maar van vóór de Tweede Wereldoorlog knap hoor.

Louis Bouduin
18-07-2002, 16:39
Het is inderdaad niet meer te vergelijken met nu, maar van vóór de Tweede Wereldoorlog knap hoor.

Nog altijd knap hoor Henk. Dit doet niets af van wat ze heden ten dage kunnen en doen, maar de ambachtelijkheid en het vakmanschap uit die dagen is nog altijd onovertroffen. :)

Charley Baak
19-07-2002, 15:12
Ik zie dat een aantal keer Chickenrun genoemd wordt.
Dus dan kom ik met de voorloper van Chickenrun:

Wallace and Grommit!!!

Echt geweldige klei-animatie.

Louis Bouduin
19-07-2002, 16:37
En computers worden bediend met je tenen?!?

Door Christy Brown wel, ja. :D

Wolfmoon
19-07-2002, 19:41
The Simpsons en Family Guy vind ik aanraders.
Zodra Monsters Inc. uitkomt op dvd die natuurlijk ook ;)

Werner
20-07-2002, 17:11
Het verbaast me dat niemand Futurama heeft genoemd! Eén van de prachtigste satires op de moderne maatschappij!

Nathan Strik
20-07-2002, 17:15
Het verbaast me dat niemand Futurama heeft genoemd! FUTURAMA!!!
:D :D :D

Nee, zonder gekheid... je hebt helemaal gelijk. Deze serie is geweldig. Ook qua animatie, vooral omdat deze op 30fps is geanimeerd en dat zie je er ook wel aan af.
Ook de "cell-shaded" 3D elementen zien er geweldig uit.

En natuurlijk zijn de afleveringen heel erg grappig en origineel. Bender is echt geweldig en ook Dr. Zoidberg is een favoriet van me. Geweldige serie!

Werner
20-07-2002, 17:31
Hurray! Somebody likes Zoidberg!!!
Seizoen 2 van Futurama komt overigens uit op 30/09/02, waarschijnlijk weer met Nederlandse ondertiteling! Hier kan je alles over lezen op deze site: http://www.gotfuturama.com/Information/Articles/Futurama_DVD_Season_2.dhtml

"Pop a Poppler in your mouth
When you come to Fishy Joe's.
What they're made of is a mystery
Where they come from no one knows,
You can pick 'em, you can lick 'em, you can chew 'em, you can stick 'em.
If you promise not to sue us you can shove one up your nose."

Nathan Strik
21-07-2002, 00:46
Hurray! Somebody likes Zoidberg!!! "I am an expert on Humenz. Now open your mouth... No, the other one." ;) :D

Bender blijft trouwens ook zwaar cool.
"Well, I don´t have anything else planned for today... let´s go get drunk!" :D

Geert Jan Alsem
21-07-2002, 02:17
"Well, I don´t have anything else planned for today... let´s go get drunk!" :D

Haha dat is inderdaad een geweldige quote! Voor de mensen die het niet weten... hij komt net uit een 'suicide booth' :D
Niet de beste quote ofzo maar wel op een idiote manier heel grappig... op het eind van 'fear of a bot planet' gaan fry en leela zo 'de robot' dansen... dan zegt bender zo "hey you guys are good... how the hell do you do that?" hahaha geweldig :D

HaNZ
21-07-2002, 08:28
Ja, maar zoals ik al zei, koop ik van de tekenfilms alleen de R2 met Ndl subs voor de kids later...
Kinderen hebben toch liever een Nederlandse gesproken film, dan een Engels gesproken film die Nederlands ondertiteld is. Wij hadden vrijwel alle Disney video's Engels gesproken en Nederlands ondertiteld, maar die hebben we zo ondertussen vervangen door R2 DVD's die zowel Engels als Nederlands gesproken zijn. Wat is DVD toch fantastisch :D

Britte
21-07-2002, 08:56
Yep, dat bedoel ik dus... nu keek ik als klein kind wel vaak naar de BBC. En blijkbaar is dat niet zo slecht geweest want ik ben ondertussen lerares Engels.

Maar als er van bepaalde disneyfilms alleen een R2-UK collector edition te vinden is dan zullen mijn kinderen toch gewoon moeten worden aan het feit dat die films geen ondertitels hebben en ook geen Nederlandse versie ;)

Stitch
21-07-2002, 11:02
Deze stond er nog niet bij: Winnie the Pooh.
Pooh Bear is erg grappig en mooi gemaakt met leuke muziek.
Ook voor de kleintjes.

Meer recenter en erg leuk is Lilo & Stitch, verrassende film met meer diepgang dan je zo van Disney zou verwachten. Nog even wachten voordat die op dvd uitkomt want draait nu in de bioscoop in 2 versies NL nasync of ondertitel. Gaan!

Kijk ook eens op movies.yahoo.com (http://movies.yahoo.com) En wie staat er momenteel op nr. 7 als Top Movie...!

Tja, mijn nick is geen toeval :cool:

Nathan Strik
22-07-2002, 00:28
Maar als er van bepaalde disneyfilms alleen een R2-UK collector edition te vinden is dan zullen mijn kinderen toch gewoon moeten worden aan het feit dat die films geen ondertitels hebben en ook geen Nederlandse versie ;) Groot gelijk! Kinderen zijn slimmer in het begrijpen van een verhaal dan de meeste mensen denken.
Ik keek vroeger bijvoorbeeld op zeer jonge leeftijd al naar Transformers afleveringen op TV die niet ondertiteld waren. Nou, daar heb ik nooit één moment minder door genoten.

Yi-Long
22-07-2002, 07:35
Kinderen worden zowiezo zwaar onderschat heb ik soms het idee...de meeste volwassenen die programma's maken voor kids proberen alles 'dubbed' in nederlands te krygen (er was ooit zels een idioot die ervoor gezorgd heeft dat The Simpsons een Nederlandse dub kreeg(!), ik hoop dat die man/vrouw inmiddels op een kartonnen matje op het c.s. amsterdam, ligt ofzo...)
Je ziet het ook aan de manier waarop kinderprogramma's in elkaar zitten...allemaal stukjes tussendoor met onzin, sommige presentatoren praten kinderachtiger etc. terwyl in myn ervaring je echt gewoon zo moet praten tegen een kind als tegen een volwassenen....uiteraard wel over iets dat het kind begrypt maar gewoon als een gelyke.

Persoonlyk vond ik als kind die tekenfilms die gedubbed waren al niks...met een paar uitzonderingen daargelaten (zoals the Wizard of Oz (vara/eo ofzo) en Alfred J Kwak, die erg goede nederlandse dubs hadden moet ik toch toegeven.

Ik kyk tegenwoordig nog steeds animatie-series, maar niet als ze nederlandse dub zyn...fox kids heeft er ook een handje van alles te willen dubben....zonde.
Dexter enzo op Yorin nu ook gedubbed; dexter was veel populairder toen hy nog in het engels was.

Hmmm...ik ga sparen voor myn eigen zender. :)
Dan gewoon de goede anime-series uitzenden plus on-dubbed cartoons, en sávonds uiteraard azn/world cinema :)

HaNZ
22-07-2002, 08:24
Yep, dat bedoel ik dus... nu keek ik als klein kind wel vaak naar de BBC. En blijkbaar is dat niet zo slecht geweest want ik ben ondertussen lerares Engels.

Maar als er van bepaalde disneyfilms alleen een R2-UK collector edition te vinden is dan zullen mijn kinderen toch gewoon moeten worden aan het feit dat die films geen ondertitels hebben en ook geen Nederlandse versie ;) Mijn kinderen kijken ook vaak naar Engels gesproken kinderprogramma's, echter geven ze op een bepaalde leeftijd toch de voorkeur aan de Nederlands gesproken versies. Als ik de oudste (nu 5 jaar) vraag of hij Atlantis of Shrek in het Nederlands of in het Engels wilt kijken, kiest hij toch voor Nederlands. Maar als wij gewoon de Engels gesproken versie opzetten (onze voorkeur) dan kijkt hij toch wel mee...

Volgens mij maakt het kinderen tot een bepaalde leeftijd niet uit in welke taal een film gesproken wordt. Ze fantaseren er zelf gewoon een verhaal bij, en de muziek (bij spanning) hebt hen daarbij.
Dan komt er een leeftijd waarbij ze willen weten wat er gezegd wordt en dan geven ze de voorkeur aan Nederlands gesproken films. Dit is de leeftijd waarin ze ook graag voorgelezen worden en ze hun woordenschat zo compleet mogelijk willen maken. Daarom denk ik ook dat het belangrijk is dat ze op dit moment niet in verwarring worden gebracht met films die in een andere taal worden gesproken. Niet dat ze hierdoor een achterstand krijgen of zo, maar waarom zou je het ze moeilijk maken als het makkelijk kan.
Vervolgens krijgen ze weer een leeftijd dat het ze weer niet uitmaakt en dat ze soms zelfs de voorkeur aan Engels gesproken films geven. Dit omdat sommige vertaalde films vaak onnatuurlijk overkomen. En natuurlijk omdat ze een andere taal interessant vinden en ook hiervan woordjes willen leren.

Het klinkt allemaal heel pedagogisch, en dat terwijl ik niet eens in het onderwijs zit ;) Het is gewoon zoals ik het ervaar met mijn kinderen... en misschien zijn die van andere wel heel anders.

Henk Heideveld
22-07-2002, 10:28
[i]Originally posted by HaNZ
Volgens mij maakt het kinderen tot een bepaalde leeftijd niet uit in welke taal een film gesproken wordt. Ze fantaseren er zelf gewoon een verhaal bij, en de muziek (bij spanning) hebt hen daarbij.

Ja hoor, ik keek vroeger als kind naar "So weit die Fuesse tragen". Vond het zeer indrukwekkend. Als volwassene zag ik dat alles in een studiootje was opgenomen. Kortom het stelde niks voor. Mijn eigen fantasie had er iets geweldigs van gemaakt en let wel ik verstond in die tijd geen woord van het Duits dat in deze serie werd gesproken.

Louis Bouduin
22-07-2002, 10:33
Ja hoor, ik keek vroeger als kind naar "So weit die Fuesse tragen". Vond het zeer indrukwekkend. Als volwassene zag ik dat alles in een studiootje was opgenomen. Kortom het stelde niks voor. Mijn eigen fantasie had er iets geweldigs van gemaakt en let wel ik verstond in die tijd geen woord van het Duits dat in deze serie werd gesproken.

Dat verklaart dus waarom je film meer ziet als een kunstuiting en minder als topamusement. :D

Henk Heideveld
22-07-2002, 10:53
Dat verklaart dus waarom je film meer ziet als een kunstuiting en minder als topamusement. :D
Yep, geen voorgekauwde prak. Laat mijn eigen fantasie ook het nodige werk doen. B.v Moulin Rouge riep ook heel veel fantasy bij mij op.
Ik heb eens een film gezien waarin vele moorden werden gepleegd. Je kreeg echter geen enkele moord daadwerkelijk te zien. Toch was ik bij het herzien van deze film, na vele jaren, verbaasd dat er geen moorscenes in zaten. Ik wed dat jij dit ook wel herkent.

HaNZ
22-07-2002, 10:54
Ja hoor, ik keek vroeger als kind naar "So weit die Fuesse tragen". Vond het zeer indrukwekkend. Als volwassene zag ik dat alles in een studiootje was opgenomen. Kortom het stelde niks voor. Mijn eigen fantasie had er iets geweldigs van gemaakt en let wel ik verstond in die tijd geen woord van het Duits dat in deze serie werd gesproken. Grappig he... als ik nu de herhalingen van bijv. Knight Rider, A-team, Battlestar Galactica, Star Trek, Dr Who, Thunderbirds, enz. terugzie heb ik ook het "wat een nep" gevoel. En dat terwijl ik hier vroeger als kind enorm van onder de indruk was...

Louis Bouduin
22-07-2002, 10:57
Yep, geen voorgekauwde prak. Laat mijn eigen fantasie ook het nodige werk doen. B.v Moulin Rouge riep ook heel veel fantasy bij mij op.
Ik heb eens een film gezien waarin vele moorden werden gepleegd. Je kreeg echter geen enkele moord daadwerkelijk te zien. Toch was ik bij het herzien van deze film, na vele jaren, verbaasd dat er geen moorscenes in zaten. Ik wed dat jij dit ook wel herkent.

Ja, met een van de beste horrorprenten ooit: Rosemary's Baby, van Roman Polanski. Ik herinner me dat mensen indertijd het kind hadden gezien met bokkepoten, hoorntjes, witte ogen, zwarte ogen, rood haar en wat al meer.
Maar in heel die film is het kind NIET te zien. :)

Gerben van der Leun
22-07-2002, 11:14
Zodra Beauty And The Beast SE (begin oktober) uitkomt vind ik dat deze film in geen enkel dvd-huishouden mag ontbreken..
van 8 dagen tot 88 jaar, deze film steelt iedereen's hart!!!:)

En zo is het!
O ja Final Fantasy is een ander genre maar zeker de moeite waard...

Nathan Strik
22-07-2002, 12:36
Ja, kinderen zijn ook veel visueler ingesteld dan veel volwassenen. Volwassenen willen alles voorgekauwd krijgen (popcornpubliek).
Zo heb ik ooit een leuke anecdote gehoord over "2001: A Space Odyssey": er was een vertoning van de film waar een aantal mensen van alle leeftijden bij waren. Naderhand hadden veel volwassenen in de zaal wat verwarring over het stuk "from the earth to the moon". Sommige mensen waren blijkbaar verward doordat er in de film gesproken werd over dat ze naar "Clavius" gingen. Ze dachten blijkbaar dat dit de naam was van een planeet in plaats van een basis op de maan.
De aanwezige jongeren hadden met dit stuk geen moeite... ze wisten dat het de maan was waar ze naartoe gingen... op de vraag waarom ze dat zo zeker wisten werd geantwoord: "dat hebben we toch gezien."

Dit geeft wel aan dat veel jongeren/kinderen veel visueler denken dan volwassenen, die al geconditioneerd zijn door de paplepel-taal van veel moderne films en dus blijkbaar al niet eens meer de moeite nemen om na te denken over hetgeen ze op het scherm zien.
Leuk experiment: zet voor de gein het NOS-journaal eens aan zonder geluid en probeer te kijken naar de beelden die je voorgeschoteld krijgt. Meestal kun je het verhaal wat bij die beelden hoort in grote lijnen zo opschrijven zonder dat je geluid hoort. Kijk dan later die avond naar hetzelfde nieuwsbericht mét geluid en je zult zien dat je waarschijnlijk 80% van het nieuwsbericht ook zonder geluid goed hebt begrepen.
Beeld is dus naar mijn mening de grote kracht van het film medium... geluid is een hulpmiddel voor spanning en emotie, maar meer dus ook niet.

Bart Ledegang
22-07-2002, 13:11
animatiefilms en tekenfilms:

Ik zie dat je al een aardige kijk hebt op de animatiefilms:
Shrek en Chicken Run zijn inderdaad de beste animatiefilms voor mij. Wist je overigens dat er hard gewerkt wordt aan Shrek 2?
Alle gegevens zaten waarschijnlijk nog in de Dreamworks-computer dus dan is een opvolger gauw gemaakt.

Met het oog op de nazaten: Dat bepaalt grappig genoeg wel een beetje welke films je koopt. Zo heb ik laatste Stuart Little gekocht. Deel 2 draait nu in de bioskoop. Een geweldige speelfilm voor jong en oud waarbij de muis Stuart geheel als animatie in de film is verwerkt. Michael J. fox verzorgt de stem van Stuart.
Stuart is niet van een echte muis te onderscheiden. Zien!

groetjes, Bart.

Nathan Strik
22-07-2002, 18:02
Wist je overigens dat er hard gewerkt wordt aan Shrek 2?
Alle gegevens zaten waarschijnlijk nog in de Dreamworks-computer dus dan is een opvolger gauw gemaakt. Hmm, je hebt duidelijk niet echt een goede kijk op het hele computeranimatie-gebeuren. Natuurlijk staan de modellen van de eerste film nog in de computer, maar de animatie moet opnieuw gemaakt worden, de scènes opnieuw gebouwd en dan heb ik het nog niet eens over belichting, camerawerk, lipsync, verbeteringen aan bestaande characters, etc, etc.
Dat een film in de computer gemaakt wordt betekent niet dat er geen bloed, zweet en tranen en zeer getalenteerde mensen voor nodig zijn.
Neem maar van mij aan dat Shrek 2 al lang voordat Shrek 1 uitkwam in ontwikkeling was, al was het maar in Pre-produktie. Maar in 1 jaar maak je geen animatiefilm... dat is gewoonweg niet mogelijk tegenwoordig.
Dus een uitspraak als "snel gemaakt" is onjuist en vind ik niet echt getuigen van veel inzicht in de animatie-industrie.

Peter Koelewijn
23-07-2002, 18:34
Terug naar het begin nl. welke animatiefilm kan je aanbevelen.
Ik zou graag de Bommelfilm "Als je begrijp wat ik bedoel" op DVD willen hebben is deze al uit of wordt het wachten.

Britte
24-07-2002, 10:29
'k Heb net The Emperor's New groove besteld bij onze aussi-vrienden...'t is dus de C.E. geworden (zonder subs) en ik ben benieuwd wat het gaat worden. Nu Tarzan, Dinosaur, Atlantis en A Bug's Life (die nog niet uit is) nog....

Chris Howitt
24-07-2002, 10:48
Animatie in mijn collectie:

The Hobbit
Lord of the rings
Return of the king
Shrek
Chicken Run (maar of deze tot animatie behoord)
Aardman Classics (maar of deze tot animatie behoord)
Simpsons Season 1 (2 etc komen nog)
Fantasia
Fantasia 2000
Snowwhite Limited edition 2 discs
Dinosaurs 2 discs
Tarzan 2 discs
Atlantis 2 discs
Emperor's new Groove 2 discs
in de toekomst alle special editions van Disney (beauty and the beast etc. etc.)

Britte
24-07-2002, 11:21
Hey Chris, welke Disney's in je 2 disc collectie vond je het best? (en uiteraard ook welke het minst)

Chris Howitt
24-07-2002, 11:25
Emperor's new groove , vond ik erg leuk (vooral als hij Uha Uha Uha Uha zegt) als je het hoort weet je genoeg, heb die scene al wel 100 keer gekeken :)

Atlantis nog steeds niet gekeken :(

Dinosaurs was wel aardig , had er meer van verwacht

Snow White is en blijft natuurlijk de Disney Classic

Tarzan was ook erg leuk, maar zeker niet de beste Disney

Echt een slechtse heb ik niet, ik vind het gewoon erg leuk om de 2-disc disneys te sparen.

Oh ja ik heb ook nog Tron 2 discs versie.

2 Disc versies zijn trouwens allemaal Regio 1. Ben zelf van engelse afkomst en ga mijn kinderen later toch engels leren , so who needs subtitles :)

Shame on me for mispelling: who :confused:

Britte
24-07-2002, 11:34
Oke, dan heb ik er dadelijk de beste uitgekozen om te kopen..
De volgende zal wel Atlantis worden of A bugs...

Bij de Aussies zijn ze ook R2 maar geen subs...maar ja mijn kinderen mogen ook wat Engels leren..

Chris Howitt
24-07-2002, 12:58
Zit ik nog te vertellen dat ik engels ben, maak ik een grote spel fout in mijn vorige post :D

Britte
24-07-2002, 13:04
Heb jij ff geluk dat ik erover las!!!

Nee hoor, ik ben lerares Engels-Nederlands en toch tik ik hier al eens iets mis..

Chris Howitt
24-07-2002, 13:06
As they say in english : Slip of the fingers ;)

rrrick
25-07-2002, 10:48
Al vaker genoemd, maar toch nog even een lans breken voor Road to El Dorado (holy shi.......p!) en voor Emperor's New Groove (de leukste Disney sinds Aladdin).

Japanse anime kan mij toch niet echt bekoren. Monoke is aardig, maar de tekenstijl van met name de figuren is toch wel erg vlak en statisch (veel 'loops') en de gezichtsuitdrukkingen (Pokemon!) zijn gewoon irritant.

Voor 'oudere jeugd' is Batman Beyond - Return of the Joker zeker aan te bevelen. Neem dan wel de originele 'uncut' versie.

South Park - bigger, longer and uncut is toch ook wel hilarisch, vooral de eerste 30 minuten.

Verder zie ik erg uit naar een goede verzameling van Chuck Jones, de maker van de beste Bugs Bunny (What's opera Doc?) en RoadRunner films.

Maar eerst: Monsters inc. En dan vooral als extra For The Birds. Zelden zo hard moeten lachen om een 'voorfilmpje'.

Henk Heideveld
25-07-2002, 10:55
Heb jij ff geluk dat ik erover las!!!
Nee hoor, ik ben lerares Engels-Nederlands en toch tik ik hier al eens iets mis..
Ja, en Chris doet het, net als ik, er wel eens expres naast, in de hoop dat jij dan........:D :D :D

Henk Heideveld
25-07-2002, 10:59
As they say in english : Slip of the fingers ;)
Uit welke mijnstad kom jij met je steenkolenengels?:D :D Of wil je Britte laten gruwelen.:rolleyes:
I have a carefull mother (uitspreken in plat-Liverpools) = ik heb een kar vol modder.
He did his puppy in a tyle and a cycle over the railing. (peoepen in een emmer en over de raling pissen, dus):o :o
Nee, qua Engelse taal maak je mij niks wijs, niet moeiliojk doen, gewoon LETTERLIJK vertalen, makkelijk taaltje hoor!!!!!:rolleyes:

Henk Heideveld
25-07-2002, 11:00
The king said to his wive, what is my people stive.

pascalnet
25-07-2002, 11:04
Tron!

Henk Heideveld
25-07-2002, 11:16
Het verbaast me dat niemand Futurama heeft genoemd! Eén van de prachtigste satires op de moderne maatschappij!
Dom misschien, maar ken dit dus echt niet.:confused: :confused:

Chris Howitt
25-07-2002, 12:07
Uit welke mijnstad kom jij met je steenkolenengels?:D :D Of wil je Britte laten gruwelen.:rolleyes:
I have a carefull mother (uitspreken in plat-Liverpools) = ik heb een kar vol modder.
He did his puppy in a tyle and a cycle over the railing. (peoepen in een emmer en over de raling pissen, dus):o :o
Nee, qua Engelse taal maak je mij niks wijs, niet moeiliojk doen, gewoon LETTERLIJK vertalen, makkelijk taaltje hoor!!!!!:rolleyes:

Oké Henk,

de echt uitspraak is Slip of the Tong maar ik vond slip of the fingers ook wel leuk klinken.

En als we dan toch bezig zijn met letterlijk vertallen

ENGELS VOOR BEGINNERS

The bad man made his breakfast.
- De badman maakte zijn broek vast.

He had a carefull mother.
- Hij had een kar vol modder.

What a life!
- Wat een lichaam!

He was brave in the war.
- Hij was braaf in de war.

He had his trouble for his pains.
- Hij had zijn druppels voor zijn pijn.

There was a lawyer in the room.
- Er was een luier in de kamer.

The girl with the soft eyes.
- De kerel met het softijs.

What do you mean?
- Wat doe je, Mien?

Do you need a ticket, Jack?
- Doe je niet een tikkie gek?

The play is not fair.
- De plee is niet ver.

No parking here!
- Niet het park in, heren!

She made the noise.
- Ze meet de neus.

There is a long way.
- Er is een long weg.


SPAANS VOOR BEGINNERS

Porrevanvore.
- Vingeren.

Cenobite
26-07-2002, 13:07
Secret Of Nimh
The Plague Dogs
Watership Down ( ik krijg nog steeds kippevel als ik Bright Eyes hoor op de radio :D :D )

Ghost in the Shell
Akira SE

Urotsukidoji: Perfect Collection UNCUT Regio 1
Legend of the overfiend
Legend of the demon womb
Return of the overfiend
Inferno road

Robotech Macross Saga : The Complete Legacy Collection
All 36 episodes. Region 1

Robotech II Robotech Masters : Legacy Collection

Robotech III New Generation : Legacy Collection

Peter Koelewijn
26-07-2002, 13:20
Watership Down al bij FRS zien staan had hem bijna gekocht.:)