PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: 12 Monkeys [SPOILERS]



Mike Philippens
16-07-2002, 00:42
Net weer effe naar 12 Monkeys zitten kijken en de film intrigeert me enorm. Ik ben enorm benieuwd hoe jullie denken dat de film in elkaar zit. De film 'seriously messes with your head' op een aantal gebieden. Een beetje net als Memento je ook steeds op het verkeerde been zet, doet Gillian dat ook doorlopend. Maar ook hoe men naar tijdreizen kijkt is apart. Waar in een beetje doorsnee SF Film het verleden net zo makkelijk wordt veranderd, stelt men hier dat dat niet kan omdat het al gebeurd is. Grappig is dat Cole het wél probeert... Er zitten zoveel dingen in deze (briljante) film die op 3 manieren bekeken kunnen worden, dat ik benieuwd ben wat voor interessante ideeën er zoal leven.
Als opwarmertje een paar vragen:

Is Cole ooit het gesticht uit geweest (ie: verzint ie het hele tijdreis/dodelijk virus verhaal niet zelf) ?
of wordt ie tijdens het tijdreizen langzaam gek?
Is zijn twijfel echt of wil ie alleen maar bij zijn psychiater zijn?
Wat zou de 'insurance lady' met Goines gedaan hebben?
Waarom draaide 'Birds' in het theater terwijl 'Psycho' aangekondigd stond naast 'Vertigo' ?

Ik ben benieuwd...

Geert Jan Alsem
16-07-2002, 00:47
Cole probeert niet de geschiedenis te veranderen hoor. Hij gaat alleen terug in de tijd om informatie te verzamelen over het verleden, zodat ze die informatie in de toekomst kunnen gebruiken.
Ik vond de film verder ook niet onduidelijk ofzo. Het is wel lekker ingewikkeld in elkaar gezet, zodat je er even over na moet denken, maar er zijn geen dingen die Gilliam aan de kijker overlaat om uit te zoeken ofzo...

Mike Philippens
16-07-2002, 10:10
Cole probeert niet de geschiedenis te veranderen hoor.
Is inderdaad niet zijn opdracht, maar hij holt wél met een revolver achter die knakker aan. Een raak schot had de geschiedenis veranderd.

[b]maar er zijn geen dingen die Gilliam aan de kijker overlaat om uit te zoeken ofzo...
Hmmm...niet helemaal mee eens. Je kunt je namelijk afvragen of hetgeen we zien datgene is dat er 'werkelijk' gebeurd is, of dat het op een gegeven moment louter hersenspinsels zijn van een psycho...

Geert Jan Alsem
16-07-2002, 13:42
Is inderdaad niet zijn opdracht, maar hij holt wél met een revolver achter die knakker aan. Een raak schot had de geschiedenis veranderd.
Ja maar dat maakt niet uit. Hij praat ook met mensen, raakt dingen aan enz. enz...
De point is... het maakt niet uit wat hij doet in het verleden... want het is al gebeurd...
Ook VOOR hij terug in de tijd gaat is hij al onderdeel van de geschiedenis...

Het enige paradoxale aan deze visie op tijdreizen is...
Wat gebeurt er als iemand terug in de tijd reist... en al van te voren heeft opgezocht wat er allemaal is gebeurd...
Dan weet diegene wat hij gaat doen en kan proberen dat juist met opzet niet te doen... wat dus niet kan...

In ieder geval... in twelve monkeys hebben ze geen last van dit probleem omdat ze niet zulke specefieke informatie hebben over wat er is gebeurd...


[B]Hmmm...niet helemaal mee eens. Je kunt je namelijk afvragen of hetgeen we zien datgene is dat er 'werkelijk' gebeurd is, of dat het op een gegeven moment louter hersenspinsels zijn van een psycho...
Hmmm ja dat KAN je zeggen...
Maar je kan ook zeggen "Misschien was Bambi wel louter een hersenspinsel van een hertje die ervan droomt de koning van het woud te zijn."
Ik bedoel... Cole raakt wel flink in de war van dat tijdreizen...
Maar er wordt nergens echt een hint gegeven dat hij zo gestoord is dat hij alles heeft verzonnen...

boudewijn
16-07-2002, 13:47
Waarom draaide 'Birds' in het theater terwijl 'Psycho' aangekondigd stond naast 'Vertigo' ?
[/list]
Ik ben benieuwd...


er draait een hitchcock night in die bios. ik vond het een mooie ode aan hitch.
goed uitgekozen ook, die scene uit vertigo waar die vrouw aanwijst op een doorgehakte boomstronk waar ze geboren is (op die tijdringen weet je wel) en waar ze gestorven was (in het verleden) ...makes you wonder.

Mike Philippens
16-07-2002, 14:19
er draait een hitchcock night in die bios
Klopt, maar als ze de bios uitlopen zie je op het lichtbord staan dat Vertigo en Psycho draaien. En als Cole wakker wordt is Birds bezig. Die staat niet op het bord. Ik zal vanavond nog effe kijken hoe het precies is.

boudewijn
16-07-2002, 14:23
Klopt, maar als ze de bios uitlopen zie je op het lichtbord staan dat Vertigo en Psycho draaien. En als Cole wakker wordt is Birds bezig. Die staat niet op het bord. Ik zal vanavond nog effe kijken hoe het precies is.


niet al te belangrijk ook.....

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 00:58
[b]Originally posted by Mike Philippens Als opwarmertje een paar vragen:

Is Cole ooit het gesticht uit geweest (ie: verzint ie het hele tijdreis/dodelijk virus verhaal niet zelf) ?
of wordt ie tijdens het tijdreizen langzaam gek?

Ik ben benieuwd... De ultieme vraag is misschien, was dat jochie op het eind dezelfde persoon als de Cole ? Of was dat gewoon een droom van het jochie ? Of van Cole ?
Ik vond het laatste shot in het vliegtuig een redelijke bevestiging wel, of was dit gewoon een toevallige ontmoeting.
Terri Gilliam messes with your head. Het maakt het filmkijken iig een stuk interessanter dan alleen maar de voorgekauwde actiefilms. Die ik ook heel erg graag, zie begrijp me niet verkeerd. Ik ben gewoon een liefhebber van vele genres heb ik gemerkt.

Mike Philippens
21-07-2002, 01:11
De ultieme vraag is misschien, was dat jochie op het eind dezelfde persoon als de Cole ? Of was dat gewoon een droom van het jochie ? Of van Cole ?
Ja, het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ik denk wel dat het jochie 'young Cole' is. Iemand zegt ook James tegen 'm. Maar het grappige is - en ik geloof dat Terry dat zelf ook zo zegt - dat je het verhaal op een aantal manieren kunt bekijken. En afhankelijk van welke versie je aanhangt, krijgt je een ander verhaal.
Vraag: heb jij de hamster gezien?

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 01:23
Ja, het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ik denk wel dat het jochie 'young Cole' is. Iemand zegt ook James tegen 'm. Maar het grappige is - en ik geloof dat Terry dat zelf ook zo zegt - dat je het verhaal op een aantal manieren kunt bekijken. En afhankelijk van welke versie je aanhangt, krijgt je een ander verhaal.Precies, ik vind hem thuishoren in het rijtje 2001: Space Odyssee, Eyes Wide Shut e.d. De regisseur laat de kijker zijn eigen interpretatie geven. Zo'n film waar je na afloop nog uren over loopt te piekeren.
[B]Vraag: heb jij de hamster gezien? hehe, alleen na het bekijken van de extra's. Is wel erg klein.:) Is weer zo'n tic van een regisseur:)

Geert Jan Alsem
21-07-2002, 02:22
Ach pfff dat jochie is toch echt wel Cole zelf doe niet zo gek hee...
Hoe kon ie anders al van te voren dromen hebben van zn eigen dood? Ja nee alleen dus omdat ie zichzelf heeft zien doodgaan toen ie een jongetje was...
Enneh... nou... coole film... ik zal die kopen... als ik geld heb... d'oh!

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 02:28
Ach pfff dat jochie is toch echt wel Cole zelf doe niet zo gek hee...
Hoe kon ie anders al van te voren dromen hebben van zn eigen dood? Ja nee alleen dus omdat ie zichzelf heeft zien doodgaan toen ie een jongetje was...
Enneh... nou... coole film... ik zal die kopen... als ik geld heb... d'oh! Het is misschien wel dezelfde, maar is de rest, de toekomst, het gekkenhuis een droom ? Is hij gek ?

Geert Jan Alsem
21-07-2002, 02:38
Neeee tuurlijk is hij niet gek! Wanneer wordt dat gesuggereerd in de film?
Het enige wat gebeurt is dat hij beetje in de war raakt en dat hij zichzelf even wijsmaakt dat hij WEL gek is...
Maar dat is gewoon omdat het zo ongeloofwaardig is wat hij zegt (moeilijk te geloven, zelfs voor hem zelf)... en ook wel misschien geloof ik omdat hij bij hoe heet ze wil blijven en het wel een geruststellende gedachte is dat hij gewoon verder zou kunnen leven in 1996 (dat jaartal was het toch?)...
Nou nee kijk je kan wel zeggen 'misschien is Cole wel gek'... maar dan is dus het hele verhaal verzonnen en slaat de hele film dus nergens op want dan hadden ze gewoon ALLES kunnen laten zien in de film en kunnen zeggen 'dit speelde zich af in de geest van een gestoorde man Cole'...

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 02:42
Nou nee kijk je kan wel zeggen 'misschien is Cole wel gek'... maar dan is dus het hele verhaal verzonnen en slaat de hele film dus nergens op want dan hadden ze gewoon ALLES kunnen laten zien in de film en kunnen zeggen 'dit speelde zich af in de geest van een gestoorde man Cole'... Dit is gewoon een mogelijkheid. Maar dat vind ik het mooie van dit soort films, je kan er je eigen interpretatie aan geven. Een open film

Geert Jan Alsem
21-07-2002, 02:48
Nou ik weet wat je bedoelt...
Maar dat heb ik bij deze film niet... bij deze film heb ik meer zo'n gevoel van "Beetje verwarrend en ingewikkeld... maar na paar keer kijken zie je hoe het zit."

Ik bedoel... waarom zou dit verhaal verzonnen zijn door Cole? Alleen omdat er een scene in het gekkenhuis is? Hij komt daar gewoon omdat hij zegt dat hij een tijdreiziger is... dat klinkt natuurlijk nogal gek voor de mensen die em vinden...
En daar wordt hem aangepraat dat ie gek is... en op een gegeven moment gaat hij het zelf zelfs geloven...
Maar daarna zie je gewoon nog in de film dingen gebeuren waaruit blijkt dat ie toch echt een tijdreiziger is en niet gek is...

Britte
21-07-2002, 10:03
Eergisteren de film gezien (was vroeger tijdens een marathon-filmkijken bij deze film, de laatste, in slaap gevallen)

Persoonlijk vind ik hem niet onduidelijk en ik had ook al vrij snel door hoe alles in elkaar zat.

Het concept is duidelijk: Cole zou nooit een invloed gehad hebben op de toekomst. Zijn taak bestond uit het verzamelen van gegevens over het virus zodat er een tegengif kon gevonden worden. Hiermee zou er dan iets kunnen veranderen in het heden (dus de 21ste eeuw) zelf: nl. de ontwikkeling van het medicijn waardoor alles terug zuiver wordt.

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 10:37
Het concept is duidelijk: Cole zou nooit een invloed gehad hebben op de toekomst. Zijn taak bestond uit het verzamelen van gegevens over het virus zodat er een tegengif kon gevonden worden. Hiermee zou er dan iets kunnen veranderen in het heden (dus de 21ste eeuw) zelf: nl. de ontwikkeling van het medicijn waardoor alles terug zuiver wordt. Lijkt duidelijk, maar hoe verklaar je de af en toe dementie van Cole? Door het tijdreizen? hoe zit het met de psychiater? De dromen die hij heeft ? Waarom zit dat hele verhaal van Brad Pitt en zijn 11 apen erin? Is dat een idee van de regisseur om de kijkers op zijsporen te brengen?

Britte
21-07-2002, 10:57
Die dementie lijkt me idd wel door het tijdreizen.
Wat niet echt duidelijk is is het feit dat de psychiater in het begin denkt hem van ergens te kennen....tenzij ze het over de foto van WOII heeft natuurlijk.

Ik denk dat het verhaal van de 12 monkeys erin zit omdat het voor de mensen in het heden niet duidelijk is wie er schuldig is aan dat virus...
Op die manier lijkt het ook alsof Cole mede-verantwoordelijk is omdat hij zogezegd het idee heeft aangepraat en dat geeft weer een extra dimensie aan de film.

De dromen die hij heeft zijn gewoon herinneringen aan een traumarisch gebeuren uit zijn jeugd. Cole is wel degelijk het kleine jongetje op het vliegveld. Dat moet ook wel want zo krijg je op het einde van de film ook nog een positief gevoel... Cole left nog steeds als het jongetje.

Opvallend hier is wel dat de persoon die teruggaat in de tijd op een zelfde plaats mag zijn als zijn eigen IK uit die tijd. In veel verhalen, strips, series...mag dit niet omdat dit gevolgen kan hebben. Ik denk dat vooral de notie tijdreizen hier op een vreemde manier behandeld wordt. Hier wordt ook duidelijk gemaakt dat Coles acties geen effect hebben op het heden...

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 11:07
Die dementie lijkt me idd wel door het tijdreizen.
Wat niet echt duidelijk is is het feit dat de psychiater in het begin denkt hem van ergens te kennen....tenzij ze het over de foto van WOI heeft natuurlijk.Dat maakt de film zo vaag, de regisseur heeft er gewoon een briljant zooitje van gemaakt. Het gekke is ook dat ze dat zei in 1990, maar pas later ging Cole naar 1914/18. En het feit dat Cole bv Fats Domino liefhebber is maakt het ook niet duidelijker.




Opvallend hier is wel dat de persoon die teruggaat in de tijd op een zelfde plaats mag zijn als zijn eigen IK uit die tijd. In veel verhalen, strips, series...mag dit niet omdat dit gevolgen kan hebben. Ik denk dat vooral de notie tijdreizen hier op een vreemde manier behandeld wordt. Hier wordt ook duidelijk gemaakt dat Coles acties geen effect hebben op het heden... De bekende tijd-paradox, ja. Het moet voor het jochie toch een vreemde gewaarwording zijn.

Mike Philippens
21-07-2002, 11:23
Persoonlijk vind ik hem niet onduidelijk en ik had ook al vrij snel door hoe alles in elkaar zat.
Toch zitten er een paar hele rare dingen in die suggereren dat feit en fictie heel vreemd door elkaar heenlopen. Bijvoorbeeld dat gedoe met die tanden. Die ene zwerver zegt dat tegen 'm en later weet de zwerver weer van niets. Nog later komt dan Jose weer aanzetten met die oude revolver en hij begint ook weer over die tanden. Terwijl die tanden een manier waren om 'm op te sporen. Wat Jose dus zegt klopt dus niet als het klopt...
En de shrink kán Cole niet kennen van de foto want ze zegt dat ze hem herkent zoals hij zich verkleed heeft. Bovendien ziet ze de foto pas nadat ze een keer gezegd heeft dat ze Cole kent. Of is zij ook een beetje kierewiet aan het worden? Vreemd voor een psychiater...
En de suggestie dat er meerdere dingen aan de hand kunnen zijn in de film komt overigens ook van Terry Gillian zelf in die docudrama op de DVD. Zo klip en klaar is die film echt niet. Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Op een bepaalde manier is het allemaal glashelder. Alleen toen ik de docu zag, begon ik aan alles te twijfelen.
Alleen al omdat het een apart thema is dat op een aparte manier wordt benaderd. Tijdreizen is niet nieuw, maar het wordt hier wel op een andere manier ingestoken.
Ik betwijfel trouwens of de acties van Cole echt geen invloed hebben gehad. Die nutter die het virus gaat verspreiden zou best wel eens op het idee gebracht kunnen zijn doordat Goines de beveiliging vebeterde op aanraden van Railly - die het weer van Cole heeft. Het is immers niet duidelijk wanneer die kerel zijn idee heeft gekregen. Misschien ver gezocht...maar niet ondenkbaar.

Mike Philippens
21-07-2002, 11:27
En het feit dat Cole bv Fats Domino liefhebber is maakt het ook niet duidelijker.
Dat zou muziek kunnen zijn die thuis gedraaid werd en hem dus doen denken aan de tijd dat ie nog een klein jochie was. Je weet wel: lekker warm en veilig thuis, geen zorgen, lieve pappie en mammie om je heen...enough to bring tears to a glass eye...

ron
21-07-2002, 12:12
Alles wat je ziet in 12 monkeys gaat over hallucinatie na een traumatische jeugdervaring. Als jongetje was Cole getuige van een moord op een vliegveld. Cole groeit op en wordt meer en meer schizofreen. Dit leidt tot een aanvaring met wat politiemensen en Cole wordt gearresteerd en belandt uiteindelijk in een gekkenhuis na zijn nogal vreemde verklaringen tegenover de politie. Hier ontmoet hij Brad Pitt en psychiater Madeleine Stowe. In het gekkenhuis ziet hij op tv een uitzending over misbruik van dieren (vooral apen) voor wetenschappelijke doeleinden. Cole ontsnapt uit zijn kamer met de hulp van Brad Pitt en ziet vervolgens hoe een patient uit het gekkenhuis een CAT scanner ingaat. Cole wordt echter weer opgepakt en in een isolatieruimte geplaatst. Hier eindigt ook meteen de werkelijkheid, al het andere is hallucinatie.

Hier de verklaring:
-Cole's visie van de toekomst en de "bol-met-tv-schermen" is een afgeleide van wat James werkelijk meemaakt in het gekkenhuis. De vele onderzoeken die hij ondergaat waarbij de verschillende "doktoren" in zijn hoofd proberen te kruipen. Ook zijn beeld van de tijdmachine lijkt immers verdacht veel op de CAT-scanner;
-Brad Pitt was het grote brein achter de tijdelijke ontsnappingspoging van Cole. In de hallucinaties van Cole is het dus niet zo vreemd dat Brad Pitt als het grote brein wordt gezien in een plan om gevangen dieren te bevrijden en een virus te verspreiden;
-Cole voelt zich ook gevangen in het gekkenhuis. In de slaapzaal staan 12 bedden in een cirkel opgesteld. Hier komt het logo van de army of the 12 monkeys vandaan. James Cole voelt zich net als 1 van deze monkeys die wordt vastgehouden voor wetenschappelijk onderzoek;
-Cole associeert zijn psychiater (Madeleine Stowe) met gevoelens van liefde, aandacht en bekommering. De vrouw die hij in zijn jeugdjaren op het vliegveld zag moet in zijn hallucinaties plaats maken voor zijn psychiater;
-Cole vermoed ergens dat zijn jeugdtrauma de oorzaak is voor zijn schizofreniteit. Vanaf dat ene moment ging alles bergafwaarts. Het is dus niet zo vreemd dat hij zichzelf ziet als de man die werd neergeschoten op het vliegveld. Op een bepaalde manier stierf hij daar ook, alleen niet letterlijk.

Conclusie, het grootste gedeelte van de film speelt zich af in het hoofd van een schizofreen en je wordt als kijker dus compleet op het verkeerde been gezet en eigenlijk gewoon voor de gek gehouden. Wel een topfilm overigens.

Lex v/d Moolen
21-07-2002, 12:19
Originally posted by ron [b]Conclusie, het grootste gedeelte van de film speelt zich af in het hoofd van een schizofreen en je wordt als kijker dus compleet op het verkeerde been gezet en eigenlijk gewoon voor de gek gehouden. Wel een topfilm overigens. Mooie conclusie, ron. Ik hou het er toch op dat regisseur een open film heeft gemaakt en de kijker ruimte laat voor zijn eigen interpretatie

Mike Philippens
21-07-2002, 12:20
Hier eindigt ook meteen de werkelijkheid, al het andere is hallucinatie.
Hmm...heb je dit zelf bedacht of ergens gelezen? Niet lullig bedoeld hoor. Ik kan me er zelfs in vinden. Zoals een aantal dingen overeenkomen is inderdaad teveel toeval. De bedden was me ook al opgevallen en er zitten gewoon teveel dingen in die eerst min of meer voorgezegd worden en later ineens gebeuren. Vandaar dat ik twijfelde bij hetgeen er allemaal gebeurde. Vraag was alleen wanner de werkelijkheid ophoud en overgaat in illusie.
Op zich wel knap van Gillian dat ie de film zo in elkaar gezet heeft dat je heel tevreden (met jezelf) verschillende dingen in de film kunt zien zonder zo'n onbestemd gevoel te hebben dat je er geen reet van snapt. Dat is ook wel te merken aan een aantal reacties hier. Je kunt gewoon aannemen wat je ziet en daar vrede mee hebben. Maar na de docu ga je anders naar de film kijken en vallen ineens allerlei zaken op die je aan het twijfelen brengen.

ron
21-07-2002, 12:28
Hmm...heb je dit zelf bedacht of ergens gelezen? Niet lullig bedoeld hoor.Uiteraard niet zelf bedacht, maar ooit eens gelezen op een ander forum. Ik kon me er ook wel meteen in vinden. :D

Britte
21-07-2002, 14:00
Ik zie dat hallucinatiegedoe dan weer minder zitten en hou meer van het tijdreizen...

Mike Philippens
21-07-2002, 18:02
Ik zie dat hallucinatiegedoe dan weer minder zitten en hou meer van het tijdreizen...
Ja, maar je ziet pas hoe de 'tijdmachine' eruit ziet als ie een keer een CAT scan heeft gezien. Er het apparaat lijkt er verbazend veel op.
De grote grap van dit soort discussies is natuurlijk dat alleen de schrijver precies weet wat ie bedoelde en dat wij alleen uit kunnen gaan van wat we zien en er zelf bij bedenken. Misschien klopt het verhaal dat Ron verteld wel met hetgeen Gillian bedacht heeft. Maar misschien ook weer niet. We weten het alleen zeker als Gillian het zelf zou zeggen. En die houdt stijf zijn kaken op elkaar, als ie slim is...
En toch blijft het leuk om te zien hoe verschillende mensen op andere manieren naar de film kijken.

H@gar
12-08-2002, 15:35
ik heb niet iedereens mening gelezen, dus misschien dat iets soortgelijks als mijn mening al genoemd is.
Mijn idee van de film is:
Je kunt de tijd WEL veranderen. Maar dat is niet Cole's opdracht.
Later besluiten hij en de Shrink het virus te ontlopen door naar een eiland te gaan. Maar op het vliegveld komt hij Jose tegen, die hem een revolver geeft. OM DE SHRINK TE KUNNEN VERMOORDEN, niet op die kerel met het virus tegen te houden. Als Cole dan in een flits die virusvent ziet, besluit hij pas erachteraan te gaan.
Maar uiteindelijk had het wel gekunt... Misschien... Uiteindelijk eindigd de film dan je de virusvent ziet met die dokter uit de toekomst!!! Die dus gekomen is om het virus onschadelijk te maken! Of dat haar lukt, laat men nooit weten.
Volgens mij is het dus een vrij simpele tijdreisfilm... het enige wat ik inderdaad nooit echt heb kunnen thuisbrengen is die zwerver. maar het was mijn idee dat hij net als Cole was gestuurd om info te halen, maar eerder gek is geworden. Hij heeft soms goede momenten, maar dat is niet vaak...
Dat is dus mijn theorie...

rkrijger
23-11-2004, 21:53
Vond de film eerst erg goed. Toen ik hem nog eens wilde kijken heb ik hem na 1 uur afgezet... Vreemd he?!?

Maick Werner
27-11-2004, 06:01
Vond de film eerst erg goed. Toen ik hem nog eens wilde kijken heb ik hem na 1 uur afgezet... Vreemd he?!?

Ik had het meer andersom. De eerste keer leek het wel alsof ik zelf de grip op de realiteit verloor. Maar omdat ik graag films helemaal kijk, heb ik 'm toch nog maar een paar gekeken. Nog steeds blijven veel dingen voor mij onduidelijk :?

Zo ook waarom je replied op een thread van zo'n twee jaar geleden :lol:

rkrijger
27-11-2004, 08:08
Zo ook waarom je replied op een thread van zo'n twee jaar geleden :lol:

Och, ik had meer iets over deze film wat ik kwijt wilde... En om dan een nieuwe thread te openen... Dan wordt je hier ook weer door Martin Stanneveld op je vingers getikt weet je...

Solar Angel
16-12-2006, 01:25
Door de reacties op dit topic snap ik de film denk al wat beter. Ik heb net gezien op Net5 en moest gewoon ff surfen op het web hoe de film nou in elkaar zit (vooral door ron, als die het bij het juiste eind heeft, denk het wel), ik snapte er de ballen van. Nog één vraag, die laatste scene waar die vrouw naast die gast met dat lange rode haar gaat zitten, wat wordt er bedoelt met die scene?

phreakyhamster
19-12-2006, 13:44
12 monkeys blijft goed!

ik kwam er laatst achter dat hij gebasseerd is op een korte franse film: La Jetee.

Ik heb het filmpje (26 min) op mijn blog staan, en vind het knap dat je daar 12 monkeys van verzint.

Grtz Phreakyhamster

Sméagol
20-12-2006, 18:24
[..] Nog één vraag, die laatste scene waar die vrouw naast die gast met dat lange rode haar gaat zitten, wat wordt er bedoelt met die scene?'t is nog extra bevestiging dat de tijd zich herhaalt, of eigenlijk zich precies gaat afspelen zoals gebeurd is. Ehm, je snapt me wel ;). Die vrouw in 't vliegtuig bedoel je? Dat is 1 van Coles opdrachtgevers in de toekomst. Die gozer is degene die het virus verspreidt.

1 van m'n favo films allertijden, zo niet dè.

Jurriaan Wittenberg
22-12-2006, 10:26
Hey Ron (en de rest natuurlijk),

Ik heb na al die keren dat ik deze film gezien heb nog nooit aan jouw uitleg gedacht. Deze "psychose theorie" is echt fantastisch en bewijst voor mij dat deze film echt briljant is (ik vond dat al maar nu NOG meer). Zeker de bewijsvoering middels kleine elementen in de film, die 12 bedden bijvoorbeeld, geeft echt aan dat de film meervouding uitlegbaar is en ik denk dat Gilliam dat ook wel zo bedoeld heeft.

Er is voor mij echter 1 groot bezwaar tegen de "psychose theorie" en dat is het einde met de dame in het vliegtuig. Dit speelt zich af NA de dood van Cole en kan zich dus niet meer in zijn hoofd afspelen. De grote vraag hierbij is dan ook: Wat zegt ze:
- I am AN insurance ... of
- I am IN insurance ...
dat is voor mij altijd een breinbreker geweest!

Zelf blijf ik dus voorstander van de tijdreis theorie en ik wil daar aan toevoegen dat het voor mij duidelijk is dat in het universum van deze film je lot al bepaald lijkt te zijn en dat elke actie die je onderneemt om je lot te ontwijken er toe zal leiden dat je toch je lot bereikt. De openings- en bijna slotscene op het vliegveld vanuit verschillende perspectieven (jonge Cole/oude Cole) bevestigen dat voor mij.

Dit is en blijft zo'n waanzinnige film!!

Cheers,
JW

Dennis Oosterhuis
22-12-2006, 10:48
(..) De grote vraag hierbij is dan ook: Wat zegt ze:
- I am AN insurance ... of
- I am IN insurance ...
dat is voor mij altijd een breinbreker geweest! (..)
Ik zou zeggen, zoek het script op het internet. Is er vast wel te vinden... :wink:

Marcellow
23-11-2007, 16:54
Alles wat je ziet in 12 monkeys gaat over hallucinatie na een traumatische jeugdervaring. Als jongetje was Cole getuige van een moord op een vliegveld. Cole groeit op en wordt meer en meer schizofreen. Dit leidt tot een aanvaring met wat politiemensen en Cole wordt gearresteerd en belandt uiteindelijk in een gekkenhuis na zijn nogal vreemde verklaringen tegenover de politie. Hier ontmoet hij Brad Pitt en psychiater Madeleine Stowe. In het gekkenhuis ziet hij op tv een uitzending over misbruik van dieren (vooral apen) voor wetenschappelijke doeleinden. Cole ontsnapt uit zijn kamer met de hulp van Brad Pitt en ziet vervolgens hoe een patient uit het gekkenhuis een CAT scanner ingaat. Cole wordt echter weer opgepakt en in een isolatieruimte geplaatst. Hier eindigt ook meteen de werkelijkheid, al het andere is hallucinatie.

Hier de verklaring:
-Cole's visie van de toekomst en de "bol-met-tv-schermen" is een afgeleide van wat James werkelijk meemaakt in het gekkenhuis. De vele onderzoeken die hij ondergaat waarbij de verschillende "doktoren" in zijn hoofd proberen te kruipen. Ook zijn beeld van de tijdmachine lijkt immers verdacht veel op de CAT-scanner;
-Brad Pitt was het grote brein achter de tijdelijke ontsnappingspoging van Cole. In de hallucinaties van Cole is het dus niet zo vreemd dat Brad Pitt als het grote brein wordt gezien in een plan om gevangen dieren te bevrijden en een virus te verspreiden;
-Cole voelt zich ook gevangen in het gekkenhuis. In de slaapzaal staan 12 bedden in een cirkel opgesteld. Hier komt het logo van de army of the 12 monkeys vandaan. James Cole voelt zich net als 1 van deze monkeys die wordt vastgehouden voor wetenschappelijk onderzoek;
-Cole associeert zijn psychiater (Madeleine Stowe) met gevoelens van liefde, aandacht en bekommering. De vrouw die hij in zijn jeugdjaren op het vliegveld zag moet in zijn hallucinaties plaats maken voor zijn psychiater;
-Cole vermoed ergens dat zijn jeugdtrauma de oorzaak is voor zijn schizofreniteit. Vanaf dat ene moment ging alles bergafwaarts. Het is dus niet zo vreemd dat hij zichzelf ziet als de man die werd neergeschoten op het vliegveld. Op een bepaalde manier stierf hij daar ook, alleen niet letterlijk.

Conclusie, het grootste gedeelte van de film speelt zich af in het hoofd van een schizofreen en je wordt als kijker dus compleet op het verkeerde been gezet en eigenlijk gewoon voor de gek gehouden. Wel een topfilm overigens.

COOL! Dat denk ik dus ook, zonder dit eerder gelezen te hebben en de film pas eergisteren gezien!!! (voor t eerst!)

Patrick Deckard
02-02-2008, 15:04
Ik heb net de hele thread gelezen. En ik weet al welke film ik vanavond ga zien. Toch wil ik opmerken dat het fragment uit Vertigo (Hitchcock) in de film niet toevallig is (heb dat ooit eens op Internet gelezen). Waarom? omdat Vertigo oa gaat over het terughalen van een vrouw uit de dood. Stewart "dwingt" de vrouw die hij leert kennen (Judy) om net dezelfde kleren van de vrouw waarop hij stapelverliefd was, maar die zelfmoord pleegde, te dragen, haar haren blond te laten verven enzoveder. Dus hij is geobsedeerd door die overleden vrouw en probeert haar terug te halen door middel van Judy...
zo zijn er filmtheoretici die zeggen dat vertigo gaat over "tijd" en "herinneringen". In de film La Jetee (zie commentaar hierboven) zit een verwijzing naar vertigo. dus die theoretici zeggen dat het herscheppen van een dode vergelijkbaar is met teruggaan in de tijd en het verleden in het heden trachten op te roepen.
Ik denk dus dat ik 12 monkeys vanavond maar ens vanuit dit perspectief ga zien.

Richard B.
19-10-2023, 15:28
Op korte termijn zou er een gerestaureerde versie van de film moeten uitkomen: Terry Gilliam Talks Brad Pitt’s Performance in ’12 Monkeys’ and Learning the Secret of Success From Mary Poppins (https://variety.com/2023/film/global/terry-gilliam-brad-pitt-monty-python-1235760464/)


U.S. writer-director Terry Gilliam had the crowd in stitches throughout his masterclass at the Lumière Film Festival, where he presented the restored version of his 1995 cult movie “12 Monkeys.”


“12 Monkeys” was restored in 4K by Arrow Films and NBC Universal under the supervision of Gilliam and is scheduled for DVD and theatrical release by Paris-based distributor L’Atelier d’images on Nov. 8.

Zie ook https://www.blu-ray.com/movies/12-Monkeys-4K-Blu-ray/340797/

Rogier Burghout
19-10-2023, 16:11
Dus dit is de al bestaande 4K release van Arrow, of een nieuwe?

Richard B.
19-10-2023, 18:24
Dus dit is de al bestaande 4K release van Arrow, of een nieuwe?
Ik dacht dat het een nieuwe was maar ik zie nu dat de Arrow van 5 jaar geleden ook al werd aangekondigd als een nieuwe restauratie. Verwarring alom.

edit: ik heb erop gezocht en kom verder geen andere berichten tegen die spreken over een nieuwe restauratie. Ik denk dat Variety het gewoon verkeerd heeft begrepen.

Rogier Burghout
19-10-2023, 19:04
Ik dacht dat het een nieuwe was maar ik zie nu dat de Arrow van 5 jaar geleden ook al werd aangekondigd als een nieuwe restauratie. Verwarring alom.

edit: ik heb erop gezocht en kom verder geen andere berichten tegen die spreken over een nieuwe restauratie. Ik denk dat Variety het gewoon verkeerd heeft begrepen.

Ja het bericht is nogal verwarrend inderdaad. Fijn om te weten dat de huidige 4K versie in ieder geval goed is.