PDA

Bekijk de volledige versie : Het betoverde land achter het Filmdoek



Oudlid_X5
17-06-2009, 19:00
https://www.webshopboekhandel.nl/Webshop/ProductImages/9789058813985.jpg

Fantasyfilms laten ons met werelden kennismaken die alleen in onze verbeelding kunnen bestaan. Ze fascineren omdat ze talloze literaire en mythische associaties bevatten, en dikwijls verwijzen naar de realiteit van het christendom. De schrijvers van Het betoverende land achter het filmdoek nemen je mee naar de diepere lagen van fantasy. Vanuit verschillende achtergronden en benaderingen laten ze je kennismaken met de vele aspecten van het genre. Ze laten zien dat in fantasyfilms belangrijke thema’s aan de orde worden gesteld, thema’s waarvoor andere genres niet geschikt zijn. Kaskrakers als Harry Potter, The Chronicles of Narnia, Star Wars en the Lord of the Rings worden kundig besproken. Daarnaast krijg je ook praktische adviezen voor het beoordelen van (fantasy)films, zodat nog minder je ontgaat….

Patrick van den Hul
17-06-2009, 21:48
Zeker bij Chronicles of Narnia waren de verbanden me al niet ontgaan.

Mr. Humphries
17-06-2009, 22:12
Heeft dat christelijke blik een onafhankelijk perspectief of is dit een eo-boekje?

Werner
17-06-2009, 22:55
En het satanische Harry Potter wordt weer de grond ingeboord zeker?

Patrick van den Hul
18-06-2009, 09:52
En het satanische Harry Potter wordt weer de grond ingeboord zeker?

HP is oerchristelijk als je erover nadenkt. Qua themathiek maar ook voor wat betreft de vele analogieën die je kunt maken (o.a. God, Jezus en de Duivel).

Albert Kostwinder
18-06-2009, 11:11
Dat men nog niets gevonden heeft door Harry Potter achterstevoren af te spelen........:roll:

Jaaa, kijk bij 1.53.12 als je die ene scene verkeerd afspeeld zegt Harry; devil devil devil!! :twisted:

Werner
18-06-2009, 13:34
HP is oerchristelijk als je erover nadenkt.

Is ook zo. Strijd tussen goed (=Harry) en kwaad (=Voldemort), alleen rijzen in christelijke middens de haren ten berge als het gaat over tovenarij, zwarte kunst, etc. En als er dan bijvoorbeeld in een doodbrave film als Billy Elliott eens een personage met duidelijk homoseksuele trekken zit, halen ze de knoflook en het wijwater boven. Je moet de teneur van de filmbesprekingen op deze site maar eens lezen.
http://www.christiananswers.net/spotlight

Albert Kostwinder
18-06-2009, 13:55
Is ook zo. Strijd tussen goed (=Harry) en kwaad (=Voldemort), alleen rijzen in christelijke middens de haren ten berge als het gaat over tovenarij, zwarte kunst, etc. En als er dan bijvoorbeeld in een doodbrave film als Billy Elliott eens een personage met duidelijk homoseksuele trekken zit, halen ze de knoflook en het wijwater boven. Je moet de teneur van de filmbesprekingen op deze site maar eens lezen.
http://www.christiananswers.net/spotlight

Wel grappig als je nagaat dat er aardig wat simulariteiten zijn tussen potter en de bijbel. Veel zaken uit de bijbel vallen nu gewoon onder de noemer mentalisme....:)

mark t
18-06-2009, 14:04
Wel grappig als je nagaat dat er aardig wat simulariteiten zijn tussen potter en de bijbel.Sterker nog, de thematiek die beide boeken gemeen hebben, komt in praktisch elke religie wel voor (strijd tussen goed en kwaad, de uitverkorene, zelfopoffering, enz.). Het is vaak niet zo moeilijk om een bepaalde overlap te vinden tussen films en de bijbel. Dat zegt in verreweg de meeste gevallen weinig over de intentie van de filmmaker.

Patrick van den Hul
18-06-2009, 14:19
Toch heb ik in dit geval het gevoel dat Rowling dit bewust heeft gedaan. Feitelijk een soort subtiele vorm van indoctrinatie: Kinderboeken die de Bijbelse boodschap weergeven door middel van een analogie.

Bij C.S. Lewis is het volgensmij zelfs zo dat Lewis het zelf ook heeft toegegeven.

mark t
18-06-2009, 14:28
Bij C.S. Lewis is het volgensmij zelfs zo dat Lewis het zelf ook heeft toegegeven.Bij C.S. Lewis ligt het er inderdaad wel erg dik bovenop. Vooral in The Lion, The Witch & The Wardrobe; De leeuw (niet toevallig ook het dier met de bijnaam 'Koning der Dieren') offerte zichzelf op (waarbij hij de schuld van de 'zonde' van iemand anders op zich neemt), herrijst weer en leidt 'zijn volk' naar de overwinning.

Patrick van den Hul
18-06-2009, 18:33
All of his books are designed to argue that a person’s best reasoning should tell them that the weight of evidence is in favor of Christianity, and hence that a reasonable person should be a Christian. This directly contradicts the traditional notion that a person should be a Christian on the basis of faith, and moreover that it is morally better for a person to believe because of faith rather than evidence.

Hier een interessant stukje: http://atheism.about.com/od/cslewisnarnia/a/apologist.htm

Overigens is Tolkien ook natuurlijk een voorbeeld van een Christelijke schrijver die zijn religie in zijn boeken heeft verwerkt.

Overigens ben ik nu een zeer interessant boek aan het lezen (The God Delusion van Richard Dawkins). Ik geloof oprecht dat iedereen die dat boek een kans geeft, onmogelijk nog gelovig kan zijn na het lezen ervan. Als ik het uit heb open ik wel een topic in OHT met een kleine samenvatting.

mark t
19-06-2009, 15:22
Overigens ben ik nu een zeer interessant boek aan het lezen (The God Delusion van Richard Dawkins). Ik geloof oprecht dat iedereen die dat boek een kans geeft, onmogelijk nog gelovig kan zijn na het lezen ervan. Als ik het uit heb open ik wel een topic in OHT met een kleine samenvatting.Dawkins heeft verschillende boeken geschreven waarin hij z'n mening over allerlei vormen van theïsme niet onder stoelen of banken steekt. Ik heb er verschillende gelezen. Links en rechts zijn op het internet (o.a. ook legale filmpjes via youtube) ook de nodige toespraken en discussies te vinden. Absoluut de moeite waard. Zeker als je je ongemakkelijk voelt bij de rol van religie in de maatschappij.

Door z'n vasthoudendheid roept hij de verdenking van 'fundamenteel atheïst' over zich af, maar het mission statement op de internetpagina (http://richarddawkinsfoundation.org/foundation,growingupintheuniverse) legt in heldere bewoordingen uit wat z'n drijfveren zijn. En m.i. geven die hem alle rechtvaardiging voor het uitdragen van z'n standpunten. Bovendien is hij nog genuanceerd in vergelijking met gelijkgestemden als stand-up-comedian/anti-theïst Pat Condell. (http://patcondell.libsyn.com/).

Overigens is hij ook de initiator van de 'There is no God'-postcampagne, die ook in Nederland navolging heeft gekregen.

Patrick van den Hul
19-06-2009, 15:32
Interessant Mark! Maar een beetje oftopic hier (ben ik mee begonnen ik weet het :oops:). Wat mij betreft dus binnenkort zeker een topic in OHT.

mark t
19-06-2009, 15:40
Interessant Mark! Maar een beetje oftopic hier (ben ik mee begonnen ik weet het :oops:). Wat mij betreft dus binnenkort zeker een topic in OHT.Dat lossen off-topic lossen we met een lichte zijsprong meteen op: Dawkins draagt ook z'n steentje bij aan diverse programma's en documentaires, waarin hij de Christelijke opvattingen die ongetwijfeld een rol spelen bij de 'Christelijke visie' op films aan de kaak stelt. Of zoiets. Hij staat in ieder geval op imdb (http://www.imdb.com/name/nm1468026/).

Maar goed, verder inderdaad minder relevant voor dit specifiek boek.

Oudlid_X5
20-06-2009, 18:45
Interessant Mark! Maar een beetje oftopic hier (ben ik mee begonnen ik weet het :oops:). Wat mij betreft dus binnenkort zeker een topic in OHT.

Ik zou het dan ook fijn vinden als je de boel hier even schoonmaakt nadat je het hebt bevuilt.

Patrick van den Hul
21-06-2009, 00:41
Het is zeer verwant aan het onderwerp dat je zelf aankaart in dit topic, echter een diepgaande discussie over dit specifieke boek van Dawkins gaat niet echt meer over je startpost, vandaar dat ik voorstelde aan Mark om daar niet in verder te gaan.