PDA

Bekijk de volledige versie : [REG] M. Night Shyamalan



Robbie93
07-07-2009, 20:18
M. Night Shyamalan. Nogal een mond vol. Misschien zegt de naam je niet zo veel (in ieder geval mij in het begin nog niet), maar hij heeft toch al aardig wat bekende films op z'n naam staan. Films als Praying with Anger, Wide Awake, The Sixth Sense, Unbreakable, Signs, The Village, Lady in the Water en The Happening zijn allemaal afkomstig van Shyamalan. De enigste film die ik van 'm heb gezien is Lady in the Water en die heeft toch redelijk wat indruk op me gemaakt en heeft me laten zien wat ik van Shyamalan kan verwachten: hij maakt films met een uniek en origineel concept en hier staat hij dan ook immers bekend om.
Zoals jullie weten is er een live action trilogy in de maak van de befaamde Nickelodeon tekenfilmserie Avatar: The Last Airbender, genaamd The Last Airbender (men heeft het 'Avatar' deel weggelaten om verwarring te voorkomen met James Cameron's Avatar), en niemand minder dan M. Night Shyamalan heeft plaatsgenomen op de regiestoel.
Frank Marshall (de producer) gaf in een interview een nogal zorgwekkende opmerking: "A couple of firsts on this film for Night: One is shooting all this greenscreen. He's never really done much of that before…at all. He's expanding his talent and range and that's what I find exciting about it. He's taking his filmmaking style and applying it to this fantasy world, which he hasn't done before."
Ik typ dit stuk niet zomaar. Nee, hier heb ik een reden voor. Avatar: The Last Airbender is voor mij de beste tekenfilmserie ooit gemaakt (letterlijk). Ik vraag me dan ook af of dit project wel in de juiste handen ligt, die van Shyamalan. Iemand die van zoiets moois een live action feature wil maken moet zeker zijn van z'n zaak, moet weten waar ie mee bezig is en moet zeker weten dat ie het ook daadwerkelijk kan, want het laatste wat we (ik) willen zien is dat dit uitloopt in een grote flop.
Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met Shyamalan's werk (wordt aan gewerkt, though) weet ik niet of Shyamalan hier wel klaar voor is. Ik weet dat zijn laatste film, The Happening, niet zo goed door de pers en filmcritici is ontvangen (ik dacht door zijn gebrek aan ervaring), dus ik hoop ècht dat ie weet waar ie mee bezig is. Aan z'n passie en vastberadenheid zal het wel niet liggen, want hij heeft de serie zelf ook met smacht gevolgd.
Voor degene die al wat bekender zijn met het werk van Shyamalan stel ik deze vragen: denk je dat The Last Airbender in goede handen is? Wat vind je van het werk van Shyamalan in het algemeen?
De teaser trailer van The Last Airbender vond ik serieus geweldig en elke keer weet hij me weer te verwonderen. Eerlijk gezegd denk ik wel dat het allemaal goed zal komen en dat de trilogy fucking geweldig gaat worden, maar toch wil ik graag wat meer zekerheid, als jullie weten wat ik bedoel.

Patrick van den Hul
08-07-2009, 07:28
Shyamalan wordt eigenlijk als sinds Signs verguisd door zowel critici als filmfans. Eigenlijk alleen The Sixth Sense en Unbreakbale worden als goed beschouwd.

Dat in het algemeen. Zelf vind ik Unbreakable zijn beste films en The Sixth Sense volgt kort daarop. Signs, The Village en zelfs Lady in the Water vond ik ondanks hun tekortkomingen nog best te doen voor een keer. The Happening vond ik zijn eerste echt slechte film.

mark t
08-07-2009, 08:40
M. Night Shyamalan. Nogal een mond vol. Misschien zegt de naam je niet zo veel
Ik denk dat verreweg de meesten op dit forum Shyamalan wel kennen. En een tamelijk uitgesproken mening over z'n werk hebben.

Ik vind dat hij zonder uitzondering originele uitgangspunten voor z'n films kiest. De uitwerking is in z'n latere films alleen wat minder.

Z'n beste is Unbreakable. Ik hoop dat hij er ooit toch nog aan toe komt om z'n geplande vervolg te maken. Sixth sense vind ik wat overgewaardeerd (de twist deed het voor mij niet) en Signs wat ondergewaardeerd. The Village is een twijfelgevalletje, maar Lady in the Water is onevenwichtig en The Happening viel me tegen.

Ik heb geen moeite met z'n regiekwaliteiten en met z'n vermogen om mooie plaatjes te schieten. En hij weet hoe hij suspense moet opbouwen (ook al lukt hem dat in The Happening niet echt). Actie is misschien een nieuw terrein voor hem, maar ik ben in principe altijd geïnteresseerd in nieuwe films van hem. Ik hoop toch altijd dat hij het niveau van z'n eerste films weer haalt.