PDA

Bekijk de volledige versie : Vage Films



Rutger
19-07-2002, 14:24
Je hebt wel eens films die ben je aan het kijken en dan is de film af en dan denk je echt, waar slaat het op, hoe kunnen ze zoiets verzinnen.

Ik had dat met de film Cube.
En ook met een stuk uit magnolia. Voor degene die hem nog niet gezien hebben ik zal niet zeggen wat er gebeurd, maar er is iets op het einde dat ik wel heel vaag vondt. De mensen die de film gezien hebben weten wel wat ik bedoel.

Hebben jullie ook zulke films?

Peter Porrio
19-07-2002, 14:29
Nog een vage film:

She's So Lovely

Deze had ik een keer bij de Sneak Preview, wat een vage film is me dat zeg! Dat Sean Penn en John Travolta zich daarvoor leenden.

Mike Philippens
19-07-2002, 14:48
En ook met een stuk uit magnolia. Voor degene die hem nog niet gezien hebben ik zal niet zeggen wat er gebeurd, maar er is iets op het einde dat ik wel heel vaag vondt. De mensen die de film gezien hebben weten wel wat ik bedoel.
Heeft het iets met kikkers te maken?

Rutger
19-07-2002, 14:50
Hoe raad je het zo :p

Sander Haarmans
19-07-2002, 14:56
Heel lang geleden de film Killers gezien, kan me er weinig nog van herrinneren maar ik weet wel dat ik het een super vage film vond die echt totaal nergens op sloeg.

Mike Philippens
19-07-2002, 15:06
Hoe raad je het zo :p
Tsjaaa...hoe zal ik het zeggen...het is nu eenmaal geen 'popcorn' film en hij zit vol met metaforen. Het is een typische 'love it or hate it' film. Ik vond 'm heel erg goed en wil 'm graag in mijn collectie hebben.
Wat die kikkers betreft: het is een verwijzing naar de bijbel en wel naar Exodus (de plagen). De film zit er vol mee, min of meer verborgen in andere gebeurtenissen en zaken die in beeld komen.
Uiteindelijk moet de film je wel aanspreken. Met dit soort films helpt het wel vaak om wat meer over de achtergrond te weten en 'm dan nog eens te zien. Tenzij je al genoeg gezien hebt natuurlijk...it's a free country...

Glenn Smits
19-07-2002, 15:11
Planet of the apes

Chris Howitt
19-07-2002, 15:15
Eraserhead (David Lynch)

Wolfmoon
19-07-2002, 20:50
Eraserhead (David Lynch)

Hmmja must agree, heb hem in mn collectie.
Knappe jongen als je hem uitzit ;)

Black cat, White cat is ook absoluut vaag, maar tevens een dikke aanrader.

Marco
19-07-2002, 21:00
2001: A Space Odyssey. Goeie film, alleen....ik blijf meer vragen zitten dan antwoorden.

Hilde
19-07-2002, 21:12
2001: A Space Odyssey. Goeie film, alleen....ik blijf meer vragen zitten dan antwoorden.

Daar was Stanley Kubrick heel goed in. Hij kon hele goeie films maken, maar iedere film die hij maakte had een heel vaag einde

Wolfmoon
19-07-2002, 21:25
Gisteravond rond 12 uur was een docu over Kubrich op ned3, was wel intressant (duh)

Jason Bourne
20-07-2002, 23:05
De eerste keer dat ik memento zag dacht ik echt waar gaat dit heen. Heb hem echt een paar keer moeten bekijken om hem echt te kunnen waarderen

Richard B.
21-07-2002, 13:53
Vage films bestaan niet. Films die je nog niet begrepen hebt bestaan WEL. :D

Richard (die Mulholland Drive gisteren voor de tweede keer gezien heeft en hem NOG niet begrijpt)

Hanna
21-07-2002, 16:42
The Astronaut's Wife....:eek:.... wát een duffe film zeg!

boudewijn
21-07-2002, 16:52
vaag is natuurlijk een vaag begrip ;)

maar er zijn natuurlijk films die onbegrijpelijk lijken of blijken te zijn. maar wanneer je bijv un chien andalou bekijkt, moet je deze film niet gaan dood analyseren of proberen te 'snappen'. kijk 'm, denk erover, schrijf erover, maar ga niet proberen alles te verklaren om het te kunnen verklaren. dit kan niet.

een moderne film waarbij ik een soortgelijk gevoel had is being john malkovich. totaal absurdistisch gegeven, en moeilijk om te bevatten. maar toch een geweldige film vind ik. ben overigens benieuwd naar de nieuwe film van spike jonze...

boudewijn
21-07-2002, 17:06
...
Wat die kikkers betreft: het is een verwijzing naar de bijbel en wel naar Exodus (de plagen). De film zit er vol mee, min of meer verborgen in andere gebeurtenissen en zaken die in beeld komen....


dit is niet helemaal waar.

exodus 8:2 noemt idd de kikkerplaag: "And if thou refuse to let them go, behold, I will smite all thy borders with frogs"

en volgens anderson zijn er in magnolia wel 100 verwijzingen naar deze passage, vooral naar de cijfers 8 en 2.
Maar Anderson zegt zelf dat hij pas van het bestaan van deze passage leerde kennen NA het schrijven van het script.

THE BOOK, waar enkele karakters het over hebben is ook niet de bijvel waar enkele vanuit gaan, maar het boek van Charles Fort: "Book of the Damned".
Hierin worden de bizarre waargebeurde toevalligheden omschreven, zoals de ongelukken in het begin van magnolia, en ook de kikkerregen, die weldegelijk echt gebeurd is.
Waarom Anderson de regen in zijn film betrekt is een heel andere vraag, waar hij zelf overigens niet erg duidelijk antwoord op geeft. Misschien leuk voor een filmdiscussie...

Mike Philippens
21-07-2002, 17:57
Maar Anderson zegt zelf dat hij pas van het bestaan van deze passage leerde kennen NA het schrijven van het script.
Da's dan wel knap dat je 100 verwijzingen naar Exodus 8:2 in je film bakt en er dan pas achter komt dat het nog precies klopt... Ik heb er moeite mee dat te geloven.
Maar het doet er eigenlijk ook helemaal niet toe, het feit blijft dat er veel achten en tweeën in voorkomen die dus naar die kikkers verwijzen. Misschien heeft iemand het hem ingefluisterd en later pas de betekenis verteld.

Ghast
21-07-2002, 18:04
IDAHO TRANSFER



is jammer genoeg niet op DVD te krijgen

Louis Bouduin
21-07-2002, 18:38
Films die vaag zijn lijken me toch op de een of andere manier hun doel gemist te hebben. Maar er zijn natuurlijk ook films die alleen maar vaag zijn in mijn ogen: die ik dus niet helemaal begreep en dat is totaal andere koek. Zo had en heb ik nog altijd problemen met films als:

L'avventura, Michelangelo Antonioni
Brazil, Terry Giliiam
Holy Smoke, Jane Campion
Det Sjunde inseglet, Ingmar Bergman
Liesbestraum, Mike Figgiss

boudewijn
21-07-2002, 18:59
Da's dan wel knap dat je 100 verwijzingen naar Exodus 8:2 in je film bakt en er dan pas achter komt dat het nog precies klopt... Ik heb er moeite mee dat te geloven.
...

zo moeilijk is het niet hoor.

anderson schreef het script (kikkerverhaal gebasseerd op een verhaal uit book of the damned).
anderson liet script lezen aan mensen.
mensen zeiden: goh..leuk die link met exodus 8:2.
anderson zegt: goh..ik zal eens lezen wat daar staat.
anderson las exodus 8:2.
anderson dacht bij zichzelf: goh...

vervolgens is hij zich meer en meer gaan verdiepen in de bijbel. hij melde dat alle verwijzingen naar exodus 8:2 (die overigens niet zozeer in het script te vinden zijn, maar meer in de mise en scene) ontstaan zijn uit tijd doden op de set. tijdens de vele uren van wachten heeft de crew en anderson zelf allerlei verwijzingen gemaakt. vandaar.



http://www.ptanderson.com/featurefilms/images/magnolia/moviestills/barringer.jpg

Geert Jan Alsem
21-07-2002, 20:15
...en ook de kikkerregen, die weldegelijk echt gebeurd is.
Uhm...

Richard B.
21-07-2002, 20:21
Uhm...

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&q=frogs+raining&btnG=Google+Search

Geert Jan Alsem
21-07-2002, 20:40
Such events are caused when a wind storm passes over a pond or lake teaming with frogs, picking them up and dumping them elsewhere.

Ah op die manier :)
Ik dacht even dat boudewijn in sprookjes geloofde ;)

boudewijn
21-07-2002, 20:45
Such events are caused when a wind storm passes over a pond or lake teaming with frogs, picking them up and dumping them elsewhere.

Ah op die manier :)
Ik dacht even dat boudewijn in sprookjes geloofde ;)


jammer genoeg niet meer....I've learned that the hard way ;)


maar ik kende de verhalen over tornado's die kikkers meenamen al voordat ik magnolia zag. ik denk wel dat die kennis helpt het einde van de film te accepteren.

nu is het leuk geweest met het off topic gepraat. ik begin maar een filmdiscussie threat. u bent allen uitgenodigd ;)

Anonymous
21-07-2002, 21:14
Een oudje en ook ontzettend vaag is de film

Apex

wie kent deze titel nog meer ? :p

F. Philipsen
21-07-2002, 21:25
Lost Highway scoort ook hoog op de vaag-o-meter, maar ja David Lynch he....toch vond ik het een zeer goede film.

Mike Philippens
21-07-2002, 21:28
zo moeilijk is het niet hoor.
Komt dus via een soort U-bocht wel neer op wat ik zei. Hij las het dan niet in de bijbel maar in een ander boek. Vervolgens hebben anderen bewust die andere verwijzingen in de film gesmokkeld.
Het ging mij er even om dat het geen onbewuste actie is geweest, hetgeen ik een beetje las uit jouw antwoord.
Dat zou natuurlijk wel heel strak zijn als je volkomen onbewust zoiets in een film stopt. Dat was mijn point.

JayLunar
21-07-2002, 21:30
Een oudje en ook ontzettend vaag is de film
Apex
wie kent deze titel nog meer ? :p
Ik heb 'm 'gezien, maar da's alweer heel lang geleden, en de film vond ik niet echt indruk maken, dus ik kan weinig nuttigs over A.P.E.X vertellen :(

BTW, wat me opvalt in deze thread is de verschillende betekenissen die de posters aan het begrip VAAG hechten -> de ene vindt een vage film surrealistisch, een ander juist cult-achtig of nergens over gaand etc... :confused:

Mike Philippens
21-07-2002, 21:30
Brazil, Terry Giliiam
Ja...die moet ik toch ook nog een keer fatsoenlijk gaan bekijken. Een tijd terug was ie op de BBC, maar na een kwartier ging bij mij aan de overkant de brand erin en vond de Gorinchemse brandweer het heel erg nodig om gedurende 1 uur met loeiende sirenes te gaan blussen... Einde film zeg maar...
Toch nog een keer een kans geven. Wat ik zag vond ik redelijk vaag.

Gerben van der Leun
21-07-2002, 22:33
Bad Taste vind ik vaag...
Maar nog vager is het dat de regiseur hiervan, Peter Jackson, ook The Lord of the rings heeft gedaan.

Richard B.
22-07-2002, 23:35
Lost Highway scoort ook hoog op de vaag-o-meter, maar ja David Lynch he....toch vond ik het een zeer goede film.

Nu ik zo vol ben van Mulholland Drive wil ik die binnenkort toch ook wel eens zien. Een beetje OT maar weet iemand waar ie voor weinig te koop is?

Ronald Stiebolt
22-07-2002, 23:57
Jacob's ladder, zo van: fuck, we hebben nog maar 5 minuten opnametijd, weet iemand even snel een einde te verzinnen?

Nathan Strik
23-07-2002, 00:58
Nu ik zo vol ben van Mulholland Drive wil ik die binnenkort toch ook wel eens zien. Een beetje OT maar weet iemand waar ie voor weinig te koop is? Ja, heel goedkoop op Regio 1, want hier in Regio 2 issie nog niet op koop DVD uit, alleen te huur.

Maar goed, als je een regiovrije speler hebt, dan is www.dvdboxoffice.com the place to be.

Timothy
23-07-2002, 10:54
Het ligt er een beetje aan wat je onder vaag verstaat:

The Cube - VAAG, maar K#tfilm.
Killers - VAAHAAAG, maar geweldig.

Maar ik ga van vaag in positieve zin uit, als ik zeg:
Killers
Ravenous
Army of Darkness

Frank Gruben
23-07-2002, 11:08
Lost Highway en Mulholland Drive.

Tot de helft zijn beide films goed te volgen, daarna ontspoort het behoorlijk.
David Linch heeft in een interview al eens gezegt dat hij geen logica "inbouwd" in de films, hij filmt wat hem het meest bezighoud. Het zijn de kijkers zelf die altijd logica en duidelijkheid zoeken die er niet is.
Dus voor je gemoedsrust: zoek géén logica!

Mark van Voorthuizen
23-07-2002, 11:26
The Usual Suspects, bij de sneak, in de pauze :confused: weggegaan, later op tv, viel het kwartje nog niet helemaal.
Maar wel sterk gespeeld.

Meer vage films met hele sterke scenes:

Mulholland Drive
Momento
Crash
Vertigo
Last temptation of Christ
Virgin Suicides
Breaking the Waves
Magnolia

boudewijn
23-07-2002, 11:34
The Usual Suspects, bij de sneak, in de pauze :confused: weggegaan, later op tv, viel het kwartje nog niet helemaal.
Maar wel sterk gespeeld.

Meer vage films met hele sterke scenes:

Mulholland Drive
Momento
Crash
Vertigo
Last temptation of Christ
Virgin Suicides
Breaking the Waves
Magnolia



weglopen bij the usual suspects?!! shame on you ;)

fantastische film is dat.


zag laatst battle royale. ik denk dat die ook wel redelijk in de categorie 'vage films' past. 40 japanse kids die elkaar afslachten op een onbewoond eiland. fun for the whole family ;)

Mark van Voorthuizen
23-07-2002, 14:03
Oja, Pulp Fiction vindt ik ook eurg vaag.

Matt D
23-07-2002, 14:12
een vage film is voor mij een film die ik nt goed kan volgen,

de thread raad de vage films is bedoeld voor de iets minder gekende film (en hoeft daarom nt moeilijk te zijn) : cult, pulp, asian, cinefiel.... zelf vind ik deze films nt vaag maar ik koos voor deze benaming gezien ikzelf en nog een paar anderen (waaronder jaylunar) geregeld de opmerking kregen dat we teveel vage plaatjes posten ;-)

was dus tongue in cheeck :-)

Richard B.
26-07-2002, 11:13
Ja, heel goedkoop op Regio 1, want hier in Regio 2 issie nog niet op koop DVD uit, alleen te huur.


Ik zag gisteren bij van Leest een retail regio 2 NL versie van Lost Highway liggen en even zoeken bij DVDStore.nl bracht aan het licht dat ie toch wel in de verkoop is. Ik meen hem ook al eens eerder in de budget-bakken van FRS gezien te hebben, dus die ga ik nog maar eens opzoeken denk ik.

MattDVD
26-07-2002, 14:05
Vanilla Sky is ook wel vaag, maar wel goede film vind ik.

Marco
26-07-2002, 19:43
Laatst nog een vage film op DVD gezien. Trance met Christopher Walken. Film is onbekend en staat ook niet hoog op de IMDB graadmeter (cijfer 3,9). Vond het wel een aardige film, maar wel vaag. Geen alledaagse horrer film.

Richard B.
26-07-2002, 23:23
In een drive-in bioscoop zie je tijdens mist ook alleen maar vage films. :D

Richard

Louis Bouduin
26-07-2002, 23:40
In een drive-in bioscoop zie je tijdens mist ook alleen maar vage films. :D

Vroeger gingen we vaker in Maastricht naar de cinema omdat er daar een zaal was waar je mocht roken. Zelf al paddestoelerig kun je je wel indenken hoe vaag de nouvelle vaque er toen zo ongeveer uitzag. :)

Hilde
28-07-2002, 17:08
Films waar geen verhaal in zit vind ik vaag

Rob P.
28-07-2002, 17:30
Films waar geen verhaal in zit vind ik vaag

ja....

Marco
28-07-2002, 17:41
Films waar geen verhaal in zit vind ik vaag Dat zijn heel veel films ;)

Rochan
28-07-2002, 17:41
Maar waar ligt de grens? Voor de ene is een film vaag terwijl het voor een ander een gewone films is:rolleyes: Mullholland Drive bijv. vindt de ene een vage film, terwijl ik het een gewone film vind:rolleyes:

rrrick
29-07-2002, 14:25
Probeer Pi van Darren Aronofsky eens. Getaltheorie in optima forma.

En eigenlijk is ook Dumb & Dumber wel een heeeeele vage film...

EVO
29-07-2002, 16:56
de films van monty python...erg grappig (sterker nog...perecte humor!), maar toch tamelijk vaag...?

lieshout84
29-07-2002, 17:19
Ik zag de film fight club.:(
Dit is gewoon het toppunt van vaag, er was dus helemaal geen tijdlijn laat staan een verhaallijn.
En dat einde:confused: :(

Veel mensen vinden deze film geweldig maar daar kan ik met m'n pet niet bij:confused:

Marcel den Haan
19-08-2002, 11:58
Ik vind Bringing out the Dead een zeeeeeeeer vage film, waar gaat het over ?!?!?!!??! Ook Being John Malkovich en Donnie Darko vind ik vager dan vaag.:confused:

Marc Raps
19-08-2002, 14:04
Ik heb Magnolia één keer gezien. Geweldige film. Ik snap niet wat daar vaag aan is. De film gaat namelijk over hoe sommige dingen voorbestemd zijn om te gebeuren. Dat ze te toevallig lijken om dat ook echt te zijn. Van dat soort situaties krijg je in het begin van de film een aantal voorbeelden.

!!!PAS OP! VAN HIER AF SPOILERS!!!

En de enige manier waarop de dingen die aan het einde van de film gebeuren konden gebeuren, was blijkbaar doordat het kikkers regende (de gedachte dat zoiets echt kon gebeuren was eerlijk gezegd niet eens bij mij opgekomen).

boudewijn
19-08-2002, 15:00
Ik heb Magnolia één keer gezien. Geweldige film. Ik snap niet wat daar vaag aan is. De film gaat namelijk over hoe sommige dingen voorbestemd zijn om te gebeuren. Dat ze te toevallig lijken om dat ook echt te zijn. Van dat soort situaties krijg je in het begin van de film een aantal voorbeelden.

...

on topic: ben het met je eens dat magnolia geen 'vage film' is. verre van zelfs, een indrukwekkende weergave van 'menselijkheid'.

off topic: met je interpretatie van voorbestemming ben ik het niet helemaal eens. toeval is wat anders dat voorbestemming. alle verhalen en gebeurtenissen hoeven niet te gebeuren, maar ze gebeuren, en wel op zo'n specifieke wijze dat wij het als toeval bestempelen.
maar zelfs het thema 'toeval' lijkt mij niet de voornaamste. De film laat ons een groep mensen zien die op een kruispunt, of beter gezegd, een cruciaal punt in hun leven zijn aangekomen. En het blijkt het absourde toeval te zijn dat hun helpt de goede, al dan niet verkeerde, weg in te slaan.

Nathan Strik
19-08-2002, 15:14
!!!PAS OP! VAN HIER AF SPOILERS!!! Marc, hier hebben we sinds kort een spoiler-tag voor op het forum.

Zet de tekst van je spoilers gewoon tussen de tags: (SPOILER) en (/SPOILER). (met vierkante haken i.p.v. gewone) en de spoiler zal alleen te zien zijn door met de muis eroverheen te gaan, zoals hieronder.

Titanic: de boot zinkt!

Makkie toch?

Marc Raps
19-08-2002, 16:40
Oh. Dat wist ik niet. Sorry, ik ben nieuw hier. :)

Faissal
20-08-2002, 02:31
Je hebt wel eens films die ben je aan het kijken en dan is de film af en dan denk je echt, waar slaat het op, hoe kunnen ze zoiets verzinnen.

Ik had dat met de film Cube.

Hebben jullie ook zulke films?

Toevallig net vanavond gekeken en inderdaad vaag, ik weet nu nog steeds niet wat de hele bedoeling achter die kubus dus is.
Maar ja open einde ,.Cube 2,..ik hoop het niet

Faissal

Hilde
20-08-2002, 06:56
Ik had van het weekend A Knights Tale gekeken. Ik vond hem vager dan vaag. Alleen maar gejengel. Er zat helemaal geen verhaal in

FrenkieB
20-08-2002, 08:52
Being John Malkovich en Donnie Darko vind ik vager dan vaag.:confused:

Jaaah...Being John Malkovich was zeker een vage film....wie bedenkt zoiets nou..dat je in het hoofd van Malkovich terecht kan komen door een deurtje op de 7 1/2 verdieping??? Vaag maar toch een hele goede film!!

Mike Philippens
20-08-2002, 10:31
Jaaah...Being John Malkovich was zeker een vage film....
Hmmm...aan de ene kant heel erg vaag, maar aan de andere kant briljant natuurlijk. Inderdaad: wie bedenkt zoiets. Ik heb nog niet met een diepgaande blik in de film gekeken om allerlei achterliggende motieven en betekenissen te vinden, maar ik vond de film in zijn originaliteit een heel vermakelijk stuk. Dat iemand zoiets durft te maken en dan nog een stel bekende acteurs meekrijgt zegt toch wel iets. Maar dat alles betekent natuurlijk helemaal niets als je er niets aan vindt...

boudewijn
20-08-2002, 11:15
Hmmm...aan de ene kant heel erg vaag, maar aan de andere kant briljant natuurlijk.
...

erg sterke film ja. hou ook adaptation (http://us.imdb.com/Title?0268126) in de gaten. De eerstvolgende samenwerking tussen Spike Jonze en Charlie Kaufman sinds being john malkovich. Beloofd wederom een vrij bizarre film te gaan worden.

Nathan Strik
20-08-2002, 11:44
Toevallig net vanavond gekeken en inderdaad vaag, ik weet nu nog steeds niet wat de hele bedoeling achter die kubus dus is.
Maar ja open einde ,.Cube 2,..ik hoop het niet

Faissal De bedoeling van de film was niet om te laten zien wat die kubus was, maar om te laten zien wat er met dat groepje mensen gebeurde. En dat iedereen talenten heeft, hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt.

Geert Jan Alsem
20-08-2002, 11:54
Maar ja open einde ,.Cube 2,..ik hoop het niet
Cube 2 is al af en heet Cube 2: Hypercube.
Ik moet deel 1 nog zien trouwens.

EVO
12-09-2002, 23:19
<knip>Donnie Darko vind ik vager dan vaag.:confused:
ik heb net die film zitten kijken... is idd zwaar vaag, zo vaag zelfs dat ik er geen reet van snap, desalniettemin vond ik het een gave film!
voor mensen die graag naar vage films kijken, aanrader

JayLunar
12-09-2002, 23:33
Het is duidelijk dat het woord vaag hier op verschillende manieren wordt geinterpreteerd: de ene vindt een vage film surrealistisch, een ander juist cult-achtig, onsnapbaar, slecht of nergens over gaand etc...

Ergo, wat voor waarde kan er gehecht worden aan de posts als iedereen het begrip vaag op een andere manier opvat? Wat heb je eraan dan?

Wat een doelloze draad :nono:

Enneh FYI, de meeste genoemde titels zijn IMO! dus écht niet vaag! (my point exactly)

Mike Philippens
13-09-2002, 06:03
De bedoeling van de film was niet om te laten zien wat die kubus was, maar om te laten zien wat er met dat groepje mensen gebeurde. En dat iedereen talenten heeft, hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt.
En dat mensen moeten samenwerken in moeilijke omstandigheden en niet alleen aan zichzelf moeten denken. Volgens mij werd die ene autist ook al snel op zijn handicap beoordeeld, terwijl ie een hele nuttige gave heeft. Dat leert ons ook wel wat.

Maarten van Krimpen
13-10-2003, 16:15
Fight Club vond ik inderdaad een vrij vage film, maar dat zal wel aan m'n leeftijd liggen. Cube: waar ging het over?! Ringu en Ringu 2: geef mij maar "the Ring"; al dat Oosterse gedoe is niets voor mij :? Maar het toppunt van vaag vond ik toch wel "Halloween 3: Season of the Witch". Wat een vage film was dat zeg! Hij was niet alleen ongeloofelijk slecht, de film ging ook nergens over. En waarom is de titel 'Season of the Witch'? Het heeft nauwelijks iets met hekserij te maken. De reden dat 'Halloween 3' ervoor is gezet is alleen maar om de film naamsbekendheid te geven, anders was deze film allang in de onderste regionen van een ondergrondse videotheek beland.

basset
13-10-2003, 16:48
Trance met Christopher Walken

Wat een ongeloofelijke boutfilm was dat zeg!

Zo wordt er weer een thread van een jaar oud wakker geschud ;)

VdB
13-10-2003, 17:02
Ik heb Magnolia één keer gezien. Geweldige film. Ik snap niet wat daar vaag aan is. De film gaat namelijk over hoe sommige dingen voorbestemd zijn om te gebeuren. Dat ze te toevallig lijken om dat ook echt te zijn. Van dat soort situaties krijg je in het begin van de film een aantal voorbeelden.

...

on topic: ben het met je eens dat magnolia geen 'vage film' is. verre van zelfs, een indrukwekkende weergave van 'menselijkheid'.

off topic: met je interpretatie van voorbestemming ben ik het niet helemaal eens. toeval is wat anders dat voorbestemming. alle verhalen en gebeurtenissen hoeven niet te gebeuren, maar ze gebeuren, en wel op zo'n specifieke wijze dat wij het als toeval bestempelen.
maar zelfs het thema 'toeval' lijkt mij niet de voornaamste. De film laat ons een groep mensen zien die op een kruispunt, of beter gezegd, een cruciaal punt in hun leven zijn aangekomen. En het blijkt het absourde toeval te zijn dat hun helpt de goede, al dan niet verkeerde, weg in te slaan.

Het fijt dat jullie beiden al een andere interpretatie hebben over deze film, toont aan dat Magnolia best wel een vage film kan genoemd worden.
En als je op andere forums rondneust zul je nog 10-tallen andere interpretaties terugvinden. Zoals die van een Bijbelse plaag bijvoorbeeld.

Paul Thomas Anderson heeft dit vage aspect zelf bewust in de film gestoken als je het mij vraagt. vb. schilderij met de tekst "and it dit happen" en als Jim voorbij het benzinestation rijdt op het einde en je bekijkt de film frame per frame, zie je op één van de borden een verwijzing naar een bepaalde bijbelparagraaf (of iets dergelijk).

Ieder moet zijn eigen conclusie dus maar zelf bepalen. Ikzelf sluit me meer aan bij jou visie over Magnolia, Boudewijn, maar ik ben wel van oordeel dat je Magnolia als een vage film kunt beschouwen.

Rob P.
14-10-2003, 00:43
Ik heb Magnolia één keer gezien. Geweldige film. Ik snap niet wat daar vaag aan is. De film gaat namelijk over hoe sommige dingen voorbestemd zijn om te gebeuren. Dat ze te toevallig lijken om dat ook echt te zijn. Van dat soort situaties krijg je in het begin van de film een aantal voorbeelden.

...

on topic: ben het met je eens dat magnolia geen 'vage film' is. verre van zelfs, een indrukwekkende weergave van 'menselijkheid'.

off topic: met je interpretatie van voorbestemming ben ik het niet helemaal eens. toeval is wat anders dat voorbestemming. alle verhalen en gebeurtenissen hoeven niet te gebeuren, maar ze gebeuren, en wel op zo'n specifieke wijze dat wij het als toeval bestempelen.
maar zelfs het thema 'toeval' lijkt mij niet de voornaamste. De film laat ons een groep mensen zien die op een kruispunt, of beter gezegd, een cruciaal punt in hun leven zijn aangekomen. En het blijkt het absourde toeval te zijn dat hun helpt de goede, al dan niet verkeerde, weg in te slaan.

Het fijt dat jullie beiden al een andere interpretatie hebben over deze film, toont aan dat Magnolia best wel een vage film kan genoemd worden.
En als je op andere forums rondneust zul je nog 10-tallen andere interpretaties terugvinden. Zoals die van een Bijbelse plaag bijvoorbeeld.

Paul Thomas Anderson heeft dit vage aspect zelf bewust in de film gestoken als je het mij vraagt. vb. schilderij met de tekst "and it dit happen" en als Jim voorbij het benzinestation rijdt op het einde en je bekijkt de film frame per frame, zie je op één van de borden een verwijzing naar een bepaalde bijbelparagraaf (of iets dergelijk).

Ieder moet zijn eigen conclusie dus maar zelf bepalen. Ikzelf sluit me meer aan bij jou visie over Magnolia, Boudewijn, maar ik ben wel van oordeel dat je Magnolia als een vage film kunt beschouwen.

Er wordt heel vaak naar die bijbelparagraaf verwezen in de film, met de getalen 23 en 8 geloof ik. 23 Wordt zowiezo heel vaak gebruikt door regisseurs als heilig nummer. Maar deze paragraaf gaat dus over die bijzondere regen die zich dus ook in de bijbel voordoet. P.T.Anderson heeft wel 's beweert dat het gewoon toeval is, maar dat zal hij ons wel meer voor de voeten gooien om het thema van de film door te trekken waarschijnlijk.. :wink: Toeval of voortbestemd?? Meesterlijke film trouwens..Niet zo erg "vaag" als je het mij vraagt..

Tip: Eraserhead...ik wens je veel succes..alhoewel deze film ook weer helemaal kapot te analyseren is..

kazlatan
28-03-2005, 21:46
Gister Mulholland Drive gezien. Mohee, en ik maar denken dat Memento vaag was. Mulholland Drive is tot nu toe de film waar ik het minste van begrijp.
Naast deze film heb ik alleen nog Lost Highway die van David Lynch is.
Nu ben ik toch benieuwd naar ander werk van hem.

Jaap22
28-03-2005, 21:51
Tip: Eraserhead...ik wens je veel succes..alhoewel deze film ook weer helemaal kapot te analyseren is..

Dat vond ik nou een enorm vage film. Misschien wel iets te vaag voor mij, hoewel ik altijd wel in ben voor vaag.

Roy K.
28-03-2005, 23:38
Ik vind de volgende films aardig vaag :? :

A Living Hell en All Night Long 1 & 2 de rest moet ik nog zien....

sxesven
28-03-2005, 23:50
Vaag: 964 Pinocchio.

Vaag: Mermaid In A Manhole.

Vaag: Guts Of A Virgin.

VAAG: Evil Dead Trap 2.

Etcetera, etcetera. :lol: Volgens mij is sowieso elke willekeurige Japan Shock release vaag, haha.

Hotse
29-03-2005, 14:19
vanilla sky

avalanche
29-03-2005, 14:56
Eraserhead vind ik ook tot nu toe de vaagste film dat ik ooit gezien heb, onlangs nog voor een tweede keer bekeken maar ik geraak er nog niet veel wijzer uit. Is er iemand trouwens met een redelijke visie over deze film :) ? Verder vond ik Mulholland Drive ook enorm vaag(moeilijk te begrijpen voor mij) de eerste keer toen ik deze zag, maar nu zie ik er al duidelijk een prachtverhaal in met uitgezonderd een aantal scenes waar jezelf je eigen fantasie moet gebruiken om er aan uit te geraken.

slindenau
29-03-2005, 15:10
Zoals eerder vermeld vond ik de eerste keer Memento moeilijk te begrijpen...en van Monty Python vond ik "The Meaning Of Life" nogal vreemd...vooral het eind :).

e_vanveen
29-03-2005, 15:37
Vage films

AVALON
Memento
Donny darko

Ednolb
31-03-2005, 01:07
Kaïro (Pulse)
Cure

Dennis Kuijper
31-03-2005, 13:19
Chasing sleep
ExistenZ
Naked lunch
Adaptation
Spider
Frailty
Session 9

Wizz-Art
31-03-2005, 23:01
The i Inside