PDA

Bekijk de volledige versie : Millennium Trilogie



Marcel v/d H.
06-08-2009, 09:39
De populaire boeken van de Zweedse schrijver Stieg Larsson zullen binnenkort op het grote doek verschijnen, vanaf deze week draait het eerste deel (Mannen die vrouwen haten) in de bioscopen.De andere twee delen zullen in Skandinavie nog dit jaar te zien zijn en zijn reeds opgenomen.

Mannen die vrouwen haten (Män som hatar kvinnor): Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=csNBRsbJIaQ) Zweedse Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=Phf743q6TB0&feature=related) IMDB (http://www.imdb.com/title/tt1132620/)

http://www.deleest.nl/cms_files/system/images/img_1147_00.jpg

Marcel v/d H.
06-08-2009, 09:40
NPO zendt Millennium-films uit

Het eerste deel moet nog in de bioscoop gaan draaien, maar de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft nu al de rechten verworven voor het uitzenden van alle drie de boekverfilmingen in de Millennium-reeks. Dat meldde een woordvoerster van de koepelorganisatie gisteren.

'Millennium: Mannen die vrouwen haten' draait vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen. Het is de eerste verfilming van de succesvolle boekenreeks van de in 2004 overleden Zweedse schrijver Stieg Larsson. De NPO gaat naast deze film ook deel twee (De vrouw die met vuur speelde) en deel drie (Gerechtigheid) uitzenden. De makers produceren niet alleen een bioscoopfilm van ieder boek, maar ook een langere tv-versie (van twee keer 90 minuten).

Het is nog niet bekend wanneer de tv-premières van de films plaatsvinden

Joris Springer
10-08-2009, 00:18
Ik ga er woensdagavond naar toe. Vandaag aan een stuk door het boek gelezen en ik vind het echt een prachtboek, het schijnt heel goed verfilmd te zijn dus mijn verwachtingen zijn hooggespannen. Had al een paar stukjes tijdens mijn werk gezien en het ziet er heel erg goed uit.

Albert
11-08-2009, 13:59
Vond het een geslaagde boekverfilming. En wordt wel goed bezocht, In Cinemec Ede zat de hele zaal zaterdag vol. Wel een wat ouder publiek overigens.
Volgens sommige recensies waren er wat verhaallijnen verdwenen, maar dat viel mij reuze mee.

E@gle
11-08-2009, 14:03
Ik ben wel benieuwd naar deze film, donderdag maar eens een bezoekje aan wagen.

Coen P.
11-08-2009, 14:13
Zijn deze boeken uberhaupt de moeite waard?

Marcel v/d H.
11-08-2009, 14:16
Zijn deze boeken uberhaupt de moeite waard?

In mijn ogen wel, tijden geleden dat ik zoveel heb gelezen. Ze hebben een behoorlijk verslavende factor en de personages worden erg goed uitgediept. Ben nu zelf halverwege het tweede boek en de derde ligt al klaar.

Patrick van den Hul
11-08-2009, 14:20
In mijn ogen wel, tijden geleden dat ik zoveel heb gelezen. Ze hebben een behoorlijk verslavende factor en de personages worden erg goed uitgediept. Ben nu zelf halverwege het tweede boek en de derde ligt al klaar.

En wat vond je van de film? Gisteren gezien toch?

Peter Porrio
11-08-2009, 14:21
In mijn ogen wel, tijden geleden dat ik zoveel heb gelezen. Ze hebben een behoorlijk verslavende factor en de personages worden erg goed uitgediept. Ben nu zelf halverwege het tweede boek en de derde ligt al klaar.

Helemaal mee eens! Ben zelf ook halverwege het tweede boek en heb 't derde deel ook al klaarliggen (y)
Zeker voor de prijzen van de boeken (tot eind augustus geloof ik):

1) Mannen Die Vrouwen Haten €10,-
2) De Vrouw Die Met Vuur Speelde €15,-
3) Gerechtigheid €15,-

Geen geld voor deze (dikke) boeken.

Marcel v/d H.
11-08-2009, 14:21
En wat vond je van de film? Gisteren gezien toch?
Nope, ging niet door. Waarschijnlijk later deze week.

Marcel v/d H.
17-08-2009, 11:50
Män som hatar kvinnor (Niels Arden Oplev, 2009)
Redelijk geslaagde boekverfilming (Millennium: Mannen die vrouwen haten) en voor degene die het boek niet heeft gelezen denk ik helemaal een prima thriller. Heb je het boek wel gelezen dan mis je toch wel enkele cruciale ontwikkelingen uit het boek, die ervoor zorgen dat de personages in de film een stuk minder zijn uitgediept. Toch is het lang geen slechte film, acteerwerk is prima en de Zweedse landschappen zijn prachtig. 7.4

E@gle
17-08-2009, 13:43
Ik ben in positieve zin verrast door deze film, ik heb zelf het boek niet gelezen dus de cruciale ontwikkelingen heb ik niet gemist. Het was in het begin even wennen aan het zweeds, maar na pakweg het eerste kwartier ontwikkelde zich een boeiende intelligente thriller die zeer de moeite van het kijken waard is naar mijn mening. De cast van voor mij onbekende acteurs zet een puike prestatie neer, voor mij een goede reden voor de bioscopen om eens wat vaker dit soort films naar de grote zalen te halen. Er was in Tilburg in ieder geval genoeg belangstelling, de zaal was goed gevuld.

Marcel v/d H.
17-08-2009, 14:02
In Groningen zat de zaal van Pathe ook goed vol, maar ik denk wel dat dat enkel door het succes van de boeken komt. Normaal hoef je niet met een Zweedse film aan te komen in Pathe, kleine indie films e.d. doen het over het algemeen niet erg goed.

E@gle
17-08-2009, 14:37
Ik vraag me dat af, ik denk dat ketens als MustSee en Pathe juiste een hoop kunnen winnen met een variabel bioscoopaanbod. Zeker complexen met meerdere zalen ( hier in tilburg zijn er 7 ) kunnen volgens mij prima 3 of 4x per week in de vroege en late film een "kleinere" film draaien. Er zijn bij de films die ze wel draaien waar ook geen hond op afkomt, vervang die door een goed verwachtte kleinere film op regelmatige basis en je trekt ook een andere doelgroep naar je bioscoop. Wie weet, wellicht doen ze nog eens wat met deze ideeenbus :)

Camera Obscura
18-08-2009, 14:46
In Groningen zat de zaal van Pathe ook goed vol, maar ik denk wel dat dat enkel door het succes van de boeken komt. Normaal hoef je niet met een Zweedse film aan te komen in Pathe, kleine indie films e.d. doen het over het algemeen niet erg goed.

Kleine indie films kunnen het net zo goed doen als grote films, alleen hoeven ze niet wereldwijd op 5000 schermen te openen om hun geld terug te verdienen. Die vinden hun markt op een andere manier, al zou het natuurlijk leuk zijn als ze meer in Pathé zouden draaien.

De Millennium-trilogie zou ik niet echt kleine indie-films noemen. Dit is niet een of andere obscure verrassing zoals Let the Right One In ooit aarzelend aan een internationale (en zeer moeizame) zegetocht begonnen is. Het is een dure productie (naar Zweedse begrippen) gebaseerd op een internationale bestseller met een voor Europese begrippen enorm ads en marketingbudget. Ook in Nederland hebben ze de marketing campagne groots aangepakt met o.a tienduizenden billboards en posters in abri's, wat alleen de majors doorgaans doen. Maar wat je al zei, de boeken en het fenomenale bioscoopsucces in Scandinavië, Italië, Frankrijk en de UK een groot deel van het werk voor de Nederlandse release natuurlijk al gedaan. Ik geloof dat het inmiddels de meest succesvolle Zweedse film ooit is. Lijkt me een inkopper voor Pathé, al kunnen ze uiteraard niemand dwingen om te komen, maar het zou waanzinnig zijn om die film niet groots uit te brengen (in combinatie met een fatsoenlijke campagne, anders heb je niks).

Ook typisch een film die enorm veel veertigers, vijftigers en zestigers (veel lezers van die boeken) weer eens verleidt tot een bioscoopbezoek. Was voor de verandering 's één van de jongste (in Pathé Den Haag althans), waar normaal een 40-plusser hoogst zeldzaam is geworden.

Joris Springer
18-08-2009, 22:30
In Almere zit hij ook goed gevuld. Beter dan ik had gedacht, vond het ook wel een goede film, miste wel wat uit het boek maar vond het zeker geen slechte verfilming.

chrissnow
08-09-2009, 11:39
Het eerste boek gelezen en een erg goed boek. Film was ook goed alleen, zoals eerder gemeld, mis ik een aantal belangrijke dingen in de film. Ook het einde is anders.
Twee (sexuele)relaties van de hoofdpersoon worden totaal niet behandeld en het karakter Lisbeth wordt ook niet genoeg uitgediept.