PDA

Bekijk de volledige versie : L'Avventura [DVD]



Patrick van den Hul
17-08-2009, 05:53
L'Avventura

Deze Italiaanse klassieker is eindelijk in Nederland op DVD verkrijgbaar.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=3943)

Coen P.
17-08-2009, 08:20
hé!

geen inhoudelijke beoordeling(en) meer?

De Criterion is overigens superieur!

Patrick van den Hul
17-08-2009, 09:02
Inhoudelijke beoordeling is niet verplicht. Zo heel af en toe kan ik er echt geen beoordeling aan plakken (zeker na een 1e kijkbeurt). Zo ook hier. Deze zou dan mensen alleen maar op het verkeerde been zetten.

Coen P.
17-08-2009, 09:14
ok!

L'Avventura is ook geen gemakkelijke kost. Antonioni, de meester van de 'dode momenten', maakt het de kijker niet gemakkelijk ;)

Patrick van den Hul
17-08-2009, 09:39
Precies, en wat voor beoordeling hoort er dan bij? Ik vond het, deze eerste keer, een zware zit. Is het dan een 5 of een 6 of een 8? De wel zeer gebrekkige beeld- en geluidskwaliteit hielp hier ook niet bij.
Ik heb heel wat films van 50+ jaar oud gezien inmiddels en het kan/moet gewoon beter.

HUYG
17-08-2009, 15:26
Patrick, je mag van mij best een waardering geven voor de inhoud. Discussies over het geven van 'het aantal bolletjes' zijn hier al meer gevoerd. Je geeft in de review al aan dat je moeite hebt met een aantal zaken (gebrekkige beeld/geluidskwaliteit vind ik vooral kwalijk gezien het feit dat er een veel beter alternatief voor handen is).
Maar ook inhoudelijk mogen we, overigens met respect voor de betekenis van b.v. deze film voor de filmgeschiedenis, best ook meer met de 'bril van nu' naar deze film kijken.

Los van de discussie over deze film (!) binnen dit forum, heb ik ook het idee dat we bepaalde films maar (heel) goed moeten vinden, omdat bepaalde lijstjes (b.v. IMDB), kenners, bladen dat vinden...

Melzz
17-08-2009, 16:25
Maar ook inhoudelijk mogen we, overigens met respect voor de betekenis van b.v. deze film voor de filmgeschiedenis, best ook meer met de 'bril van nu' naar deze film kijken.

Los van de discussie over deze film (!) binnen dit forum, heb ik ook het idee dat we bepaalde films maar (heel) goed moeten vinden, omdat bepaalde lijstjes (b.v. IMDB), kenners, bladen dat vinden...

Onzin. Dat zou betekenen dat je een stomme film uit 1920 beoordeeld in de trant van; "te trage film, veel overacting door de acteurs, slechte belichting en te weinig bewegende camera's". Een oude film moet je juist in de context van toen kunnen plaatsen en niet met een "bril van nu" beoordelen.

En bepaalde films hebben hun kwaliteit over een bepaalde tijdsperiode bewezen....daarom heten het ook klassiekers.

HUYG
17-08-2009, 19:20
Onzin. Dat zou betekenen dat je een stomme film uit 1920 beoordeeld in de trant van; "te trage film, veel overacting door de acteurs, slechte belichting en te weinig bewegende camera's". Een oude film moet je juist in de context van toen kunnen plaatsen en niet met een "bril van nu" beoordelen.

En bepaalde films hebben hun kwaliteit over een bepaalde tijdsperiode bewezen....daarom heten het ook klassiekers.


Goed lezen is ook een kunst, blijkbaar.
Ik heb geschreven 'meer met de bril van nu'. Daar ontkom je niet aan of je het nu leuk vindt of niet. Dat betekent dus niet dat ik volgens jouw criteria naar oude films kijk en ze daarmee afserveer. En er zijn gewoon films die op bepaalde inhoudelijke vlakken de tand des tijds niet hebben doorstaan. Waardoor ik b.v. niet meer een negen maar een zeven zou geven.

Melzz
17-08-2009, 19:37
Goed lezen is ook een kunst, blijkbaar.
Ik heb geschreven 'meer met de bril van nu'. Daar ontkom je niet aan of je het nu leuk vindt of niet. Daarbij ben ik van mening dat veel mensen/critici de neiging hebben elkaar na te spreken.

Ik heb je bericht goed gelezen hoor. Misschien kun je eens uitleggen wat je dan bedoeld met "meer met de bril van nu"? Als je bv Dr. No en The Bourne Ultimatum naast elkaar legt (allebei in het actiegenre) dan zal die laatste film veel sneller en moderner overkomen dan Dr. No. Als je met die maatstaven (met de bril van nu) Dr. No gaat beoordelen, ben je naar mijn idee niet helemaal goed bezig. Dat je de film bv niet goed vind, staat daar los van. Je zal toch altijd rekening moeten houden (als je een review schrijft) met de tijd, omstandigheden waarin de film is gemaakt....lijkt me.

Maar laten we bij L'Avventura blijven. Heb je bij deze film het idee dat iedereen die deze film goed vind, elkaar maar na praat? Het kan niet je smaak/film zijn maar bepaalde films hebben niet voor niets een bepaalde status, zijn er boeken over geschreven en worden ze door veel mensen hoog aangeschreven. Ik noem dat niet elkaar napraten maar een gevolg van een goede film die blijkbaar veel indruk heeft gemaakt en blijft maken.

Erwin vd H
17-08-2009, 19:43
De productie is bijna 60 jaar oud,Bijna 50 jaar moet dat zijn.
De Criterion, zoals Coen al zegt, is een prima uitgave.

Overigens:La notte (1961) en L'eclisse (1962) schijnen samen met L'avventura een trilogie te vormen, maar die heb ik beide nog niet gezien.

Camera Obscura
18-08-2009, 12:48
Ik geef de cover-art voor de Homescreen-uitgave nul bolletjes.

HUYG
18-08-2009, 13:39
Ik heb je bericht goed gelezen hoor. Misschien kun je eens uitleggen wat je dan bedoeld met "meer met de bril van nu"? Als je bv Dr. No en The Bourne Ultimatum naast elkaar legt (allebei in het actiegenre) dan zal die laatste film veel sneller en moderner overkomen dan Dr. No. Als je met die maatstaven (met de bril van nu) Dr. No gaat beoordelen, ben je naar mijn idee niet helemaal goed bezig. Dat je de film bv niet goed vind, staat daar los van. Je zal toch altijd rekening moeten houden (als je een review schrijft) met de tijd, omstandigheden waarin de film is gemaakt....lijkt me.

Maar laten we bij L'Avventura blijven. Heb je bij deze film het idee dat iedereen die deze film goed vind, elkaar maar na praat? Het kan niet je smaak/film zijn maar bepaalde films hebben niet voor niets een bepaalde status, zijn er boeken over geschreven en worden ze door veel mensen hoog aangeschreven. Ik noem dat niet elkaar napraten maar een gevolg van een goede film die blijkbaar veel indruk heeft gemaakt en blijft maken.

Ik denk dat we het er in ieder geval over eens zijn dat er vroeger en recent prima films werden gemaakt: Dr. No vind ik één van de beste James Bond films en zeker niet minder dan de Bourne films. Snellere montage of mooiere special effects boeit mij hierbij niet. Deze film kan nog steeds op veel fronten wedijveren met films van nu of deze overstijgen. Heb laatst b.v. nog met veel plezier naar Modern Times, On The Waterfront
en The Getaway (met Steve McQueen) gekeken.
L'Avventura ken ik (nog) niet, en ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat ik mijn kritiek dan ook niet zozeer op deze film richt maar meer op de benadering van (klassieke) films in het algemeen: er zijn b.v. films van 40 jaar geleden die men 20 jaar geleden geweldig vond maar die nu qua verhaal erg traag verlopen en gaan over man/vrouw relaties. Ze moesten het publiek meer uitleggen (of juist niet !) volgens de zeden van die tijd. Zo'n film kan nu nog steeds heel waardevol zijn omdat het 1 van de eerste films is die dat thema behandelde, waarin goed geacteerd werd, mooie camerastandpunten had etc.
Als ik nu dan naar die film kijk, heb ik in de tussentijd al meerdere films over dat thema gezien en ben ik opgegroeid in een andere samenleving. Dat wilde ik ook duidelijk maken met dat van een 9 naar een 7 verhaal. Sommige films doorstaan de tand des tijds beter dan andere. De critici/publicisten verkeren binnen een klein, conservatief wereldje waar men elkaar vaak naroept.

Wat betreft de review: het verhaal van deze film kan misschien ook duidelijker worden wanneer je de andere 2 films hebt gezien (begreep van een ander forumlid dat deze film deel uitmaakt van een trilogie).

-Jaap-
18-08-2009, 16:29
Homescreen brengt in het algemeen geen goede DVD's uit, want zelfs hun DVD van Das Leben Der Anderen is maar een wazig boeltje, terwijl buitenlandse uitgaves (waardonder Blu-ray) loepzuiver en scherp zijn.

Camera Obscura
18-08-2009, 17:53
Soms is het wel te doen, maar er zijn bijna altijd betere uitgaves van. Die Homescreen-uitgaves krijg je meestal gewoon cadeau bij het NRC, maar dan wel vaak los in zo'n halfopen kartonnetje, de naam verpakking amper waardig, maar L'Avventura had ik al op de Criterion.

Ik denk dat L'Avventura trouwens wel bovenaan staat bij Criterion voor een Blu-Ray release. Niets aangekondigd, maar ik meen begrepen te hebben dat het één van hun best lopende titels was. Voor de volgende 10 Blu-Rays van Criterion is de kans toch wel groot dat L'Avventura er tussen zit. Maar goed, voorlopig nog even wachten.

Melzz
18-08-2009, 19:16
L'Avventura maakt onderdeel uit van een "trilogy" samen met La Notte en L'Eclise. Het is niet zozeer een trilogy in de zin van een doorlopend verhaal.....eerder qua thema een trilogy. De drie films zijn prima los te bekijken. De drie films vind ik persoonlijk tijdloos en bevinden zich in een tijdperk dat Antonioni in topvorm was.

TheGodfather
19-08-2009, 23:00
Vond deze de eerste keer (ook de enige keer dat ik `m tot nu toe heb gezien) een zware zit, had er op één of andere manier meer van verwacht. Er zullen inderdaad zeker meerdere kijkbeurten voor nodig zijn om `m helemaal te kunnen waarderen.
La Notte daarentegen vond ik echt geweldig!

Coen P.
20-08-2009, 10:06
Homescreen brengt in het algemeen geen goede DVD's uit, want zelfs hun DVD van Das Leben Der Anderen is maar een wazig boeltje, terwijl buitenlandse uitgaves (waardonder Blu-ray) loepzuiver en scherp zijn.

Ik heb meestal geen klachten over de Homescreen dvd's. Toffe collectie iig!

TheGodfather
20-08-2009, 10:20
Ik heb meestal geen klachten over de Homescreen dvd's.
Ik ook niet. Met de dvd van Das Leben Der Andern was helemaal niet veel mis IMHO

Patrick van den Hul
20-08-2009, 11:26
Het is sowieso niet fair om de hele collectie van een bepaalde distributeur over één kam te scheren. ELKE maatschappij heeft uitschieters (zowel in positieve als in negatieve zin).