PDA

Bekijk de volledige versie : De Storm (2009)



Davidshadow13
19-08-2009, 16:43
Het verbaasde me dat er nog geen discussie was over de nieuwe film van Ben Sombogaart. De film gaat over de watersnoodramp van 1953. En is met een budget van 6 miljoen de duurste Nederlandse film van dit najaar. Veder denk ik ook dat dit een van een betere Nederlandse films van dit jaar. Mede omdat het thema algemeen bekend is, er goede acteurs in spelen maar het toch geen over de top 'sterrencast' is, en omdat Ben Sombogaart al vaker heeft laten zien dat hij hele goede films kan maken.

Releasedatum: 17 September 2009
Regie: Ben Sombogaart
Script: Rik Lauspach & Marjolein Beumer
Cast: Barry Atsma, Monic Hendrickx, Sylvia Hoeks,Dirk Roofthooft, Katja Herbers, Lottie Hellingman en Serge Price

Speelduur: 95 minuten
Plot: Ulia, een 18-jarige Zeeuwse boerendochter, raakt zwanger van haar vriendje Koos, een vissersjongen. Koos schrikt zo van dit nieuws dat hij met de Noorderzon vertrekt. Julia staat er helemaal alleen voor in een vijandig dorp: de zwangerschap en de bevalling worden eerst veroordeeld en later genegeerd door haar familie en dorpsgenoten. In de nacht van 31 januari 1953 breken de dijken in Zeeland tijdens een verschrikkelijke februaristorm op meer dan honderd plaatsen en wordt de boerderij verzwolgen door een zondvloed. Julia komt samen met haar zoon in het water terecht en wordt – tegen haar wil – gered door de jonge luchtmachtsergeant Aldo, haar baby in het water achterlatend. Ze is ontroostbaar, hult zich in stilzwijgen en weigert met haar gehate redder te praten. Voorzichtig probeert Aldo in contact te komen met de jonge vrouw, ontrafelt stukje bij beetje haar achtergrond en besluit tenslotte om haar te helpen haar zoon te vinden. Hij is immers verantwoordelijk voor het feit dat ze haar baby moest achterlaten.

Het is het begin van een lange zoektocht die hen – tegen de evacuatiestroom in – uiteindelijk weer terug zal brengen naar Zeeland: een verdronken, surrealistisch landschap van dierlijke en menselijke kadavers. De kans dat hier een baby overleven kan, is microscopisch klein. Toch krijgt Julia aanwijzingen dat haar zoon nog leeft. Maar waar? En bij wie?

Productie: Nijenhuis & de Levita Film & TV B.V. i.s.m. Universal Pictures Benelux


http://www.moviesense.nl/wp-content/uploads/2009/07/de-storm-poster.jpg

TRAILER (http://www.destormdefilm.nl/)

Filmfan Leroy
19-08-2009, 22:13
Dit lijkt me een aardige film, heb er al meerdere dingen over gehoord en gezien!
Maar ik zal hem zeker een keer gaan bekijken in de bios of op dvd.