PDA

Bekijk de volledige versie : Geen beeld en geluid bij SC-LX71 via HDMI (UPC mediabox)



Beezztie
04-09-2009, 09:35
Ben gisteren beziggeweest om mijn nieuwe Pioneer SC-LX71 aan te sluiten als uitbreiding op mijn bestaande installatie. Mijn set-up is nu een Pioneer BDP-LX71, Pioneer PDP-LX5090, de SC-LX71 en een UPC (Philips) HDTV Mediabox. BDP en UPC HDTV wil ik via HDMI op de SC-LX71 aansluiten en zowel beeld als geluid over transporteren. De PDP-LX5090 is op de HDMI out van de SC-LX71 aangesloten. Het is me gelukt om de Blu-Ray speler werkend te krijgen op deze wijze. De UPC mediabox geeft echter beeld noch geluid als deze via de SC-LX71 loopt. Als ik de mediabox met HDMI rechtstreeks op de PDP-LX5090 aansluit heb ik wel beeld. Wat kan dit zijn? Ik heb al een andere HDMI kabel gebruikt, de mediabox op een andere HMDI ingang van de receiver aangesloten, de verschillende HDMI instellingen in de Mediabox (720p, 1080i en Auto) getest maar niets werkt :confused: :confused: Om het nog gekker te maken, als ik de LX5090 op een andere HDMI ingang schakelde dan die waar de receiver op zat kreeg ik plots wel geluid via de receiver:wallbash:

Ziffnab
04-09-2009, 17:15
Ik heb precies hetzelfde probleem, sterker nog, ik heb een nieuwe mediabox laten overkomen vanwege dit probleem. Geen resultaat, ook de helpdesk UPC kan mijn probleem niet beantwoorden. Ik vraag me af in hoeverre dit door UPC opgelost kan worden. BTW ik heb een Arcam AVR-600 receiver.

Beezztie
05-09-2009, 15:41
Ik heb precies hetzelfde probleem, sterker nog, ik heb een nieuwe mediabox laten overkomen vanwege dit probleem. Geen resultaat, ook de helpdesk UPC kan mijn probleem niet beantwoorden. Ik vraag me af in hoeverre dit door UPC opgelost kan worden. BTW ik heb een Arcam AVR-600 receiver.

Hmm, dacht even dat dit misschien een goede smoes zou zijn om alsnog een AVR600 aan te schaffen maar da's dus niet zo..:sad:
Enfin, moet zeggen dat mijn huidige setup, UPC HDTV via HDMI direct op scherm en digitaal coax naar receiver, misschien nog wel beter is. Dan kan ik beide ingangen op het scherm (de Bluray speler loopt via de receiver die met HDMI op het scherm zit) apart kan calibreren. Zit toch wel wat verschil tussen beeld via kabel en Bluray.
Heb vandaag nog wat zitten vogelen (bijna heel de ochtend / middag:)) aan de settings van SC-LX71 en moet zeggen dat het nu wel behoorlijk goed klinkt. De AVR600 zal ongetwijfeld nog een stap beter zijn maar om daar ff 3k extra voor neer te leggen..

Gerco Stuivenberg
06-09-2009, 16:39
Het probleem met de mediabox HD van UPC heeft waarschijnlijk te maken met de handshakes. Deze kan mogelijk geen AV receivers herkennen of receivers kunnen geen 1080i de-interlacen of doorgeven wanneer de handshake tussen de receiver en TV 1080p blijft.

Mediabox rechtstreeks op de TV aansluiten is dus het beste en dan geluid via optisch of coaxiaal naar de AV receiver.

Beezztie
07-09-2009, 08:55
Het probleem met de mediabox HD van UPC heeft waarschijnlijk te maken met de handshakes. Deze kan mogelijk geen AV receivers herkennen of receivers kunnen geen 1080i de-interlacen of doorgeven wanneer de handshake tussen de receiver en TV 1080p blijft.

Mediabox rechtstreeks op de TV aansluiten is dus het beste en dan geluid via optisch of coaxiaal naar de AV receiver.

Aha! Ik heb nog met de settings van de mediabox gespeeld, kun je "hard" op 720p of 1080i zetten of op Auto maar dat hielp niet. Handig hoor, ook wel grappig dat je daar op de site van UPC niets over tegenkomt (althans niet voor zover ik kon nagaan).

Gerco Stuivenberg
07-09-2009, 13:30
Dan kun je beter niet op de site van UPC kijken, maar op www.chelloo.com (http://www.chelloo.com), het forum over produkten en diensten van UPC. Daar zijn de meeste (technische) problemen bekend en weten ze meestal of en hoe ze opgelost kunnen worden.

Claudio Santulli
07-09-2009, 13:46
De UPC box heeft idd soms wat problemen met een hdmi loopthrough via een receiver of versterker.
Dit is dan weer sterk afhankelijk van het type versterker.
Denon geeft bijv, problemen en een Onkyo weer niet enz.
De res. stand doet hier niks aan, het heeft idd te maken met de brake HDCP invoering.
Auto heeft altijd de voorkeur i.v.m. beeldkwaliteit.
Overigens heeft de HD DVR box daar minder moeite mee dan de standaard HDTV box.
En er wordt o.a. op chelloo gerept over een nieuwe firmware ergens in Oktober.
(Chelloo is overigens niet een officieel UPC forum, en gelukkig maar.....:mrgreen:)

Wie weet wordt deze issue ook meegenomen, maar zegt het niet te hard.:-(

Ziffnab
16-09-2009, 11:00
Reactie van UPC gekregen:

"Onze excuses voor het ongemak. U schrijft dat u de mediabox op een reciever aangesloten heeft.
Onze handleiding spreekt over het rechtstreeks aansluiten van de mediabox op het tv toestel.
Aangezien u reeds via de post een vervangende mediabox heeft gehad is het niet mogelijk om nogmaals een te versturen en zult u een monteursafspraak moeten maken.
Wij raden u dringend aan niet weer gebruik te maken van een reciever omdat het vermoeden bestaat dat dit het probleem veroorzaakt."

Tja, ze zeggen eigenlijk twee dingen;
1. je mag een UPC mediabox niet op een receiver aansluiten,
2. de receiver veroorzaakt (mogelijk) het probleem.

Door punt 1 in de voorwaarden te stellen, sluit je gebruik van een receiver uit. Dat is wel heel gemakkelijk gesteld. Het nadeel bij mij is, ik heb slechts 1 HDMI ingang op mijn plasma. En die is in gebruik door mijn ... inderdaad receiver. Dus nu moet ik noodgedwongen gebruikmaken van mijn scart ingang en kan dus niet in HD kijken.

Punt 2 vind ik discutabel.Volgens mij veroorzaakt de mediabox het probleem en niet de receiver. Ik zal eerst de firmware van mijn receiver updaten, misschien helpt dat.

Claudio Santulli
16-09-2009, 11:09
Een te verwachten antwoord van UPC.
Alleen het klopt niet.
Het probleem zit in de box, waar sommige receivers over vallen.
Maar daar zit UPC dus niet mee.
Ik zou even geduldig afwachten op de nieuwe firmware ergens in Oktober

Gerco Stuivenberg
16-09-2009, 20:33
Is het niet mogelijk om de receiver en de mediabox middels een externe HDMI switch met de TV te verbinden?

Een receiver werkt nl. ook als HDMI repeater en een externe switch misschien niet.
Of doet een switch dat ook?

Claudio Santulli
16-09-2009, 21:41
Ik gebruik dus met succes een Ixos HDMI switch.
Maar wederom de ene doet het wel de andere valt over de HDCP

DVDProfilersFilmgek
19-09-2009, 16:24
HDMI problemen..... ik ken ze ook.

Als je eenmaal een goede volgorde van aanzetten hebt gevonden kun je daarmee een hoop problemen oplossen.

Zelf moet ik momenteel de volgende volgorde gebruiken om ongestoord van de volle HDMI mogelijkheden gebruik te kunnen maken:
1 TV aan
2 Receiver aan
3 Speler aan

Vraag niet waarom de TV het eerst moet, maar als ik het niet doe krijg ik vaak het probleem dat de TV zogenaamd geen signaal krijgt. Dat de receiver aan moet voor de speler is vrij logisch, als de speler wordt aangezet, dan kijkt hij direct waarop hij aangesloten is, krijgt hij geen antwoord dan springt hij op 2 kanaals PCM, een signaal als bedoeld voor TV's, als de receiver wel al aan staat gaat het goed.

Misschien lukt het met deze simpele oplossing.....

Claudio Santulli
19-09-2009, 18:44
Precies de volgorde kan essiëntieel zijn!
Ook bij mij Kuro moet ik dat doen.
Gelukkig gebruik ik een makro in mijn Pronto, zodat ik hier nooit geen erg in heb.

Gerco Stuivenberg
20-09-2009, 12:55
Het toestel wat het laatst ingeschakeld wordt en deel uit moet maken van de verbinding, doet de handshake. Bij het verbreken van een verbinding moet dit toestel ook als eerste de verbinding verbreken door uitgeschakeld te worden om de handshake te kunnen bewaren.

DVDProfilersFilmgek
20-09-2009, 13:33
Het toestel wat het laatst ingeschakeld wordt en deel uit moet maken van de verbinding, doet de handshake. Bij het verbreken van een verbinding moet dit toestel ook als eerste de verbinding verbreken door uitgeschakeld te worden om de handshake te kunnen bewaren.

Mmmm, in de praktijk vind ik het toch een drama, soms wil het wel werken, zet je eerst de receiver aan, de speler en dan zet de receiver de TV aan. Stel dat ik de film af heb en een muziekje wil luisteren, ik zet de TV uit en wat denk je wat, gooit de TV ook mijn receiver uit.

HDMI heeft zo zijn kuren, zelf de logica bij mijn apparatuur nog niet gevonden.

Gerco Stuivenberg
20-09-2009, 15:06
Mmmm, in de praktijk vind ik het toch een drama, soms wil het wel werken, zet je eerst de receiver aan, de speler en dan zet de receiver de TV aan. Stel dat ik de film af heb en een muziekje wil luisteren, ik zet de TV uit en wat denk je wat, gooit de TV ook mijn receiver uit.

HDMI heeft zo zijn kuren, zelf de logica bij mijn apparatuur nog niet gevonden.
In dat geval zou zelf de CEC uitschakelen. Het in- en uitschakelen van TV en receiver laat je dan door bvb een Harmony regelen en de bronnen dan handmatig. Laat je de bronnen ook automatisch doen dan raakt een bron vaak, als gevolg van switching zijn instellingen voor de verbinding kwijt en doet deze dus weer een nieuwe handshake met de receiver.
Vooral bij HD Ready toestellen die geen 1080p accepteren is dit een ramp omdat je dan meestal weer 1080i i.p.v. 720p. Om dit te voorkomen schakel ik zelf dus de bron als laatste in en als eerste uit. ;)

DVDProfilersFilmgek
22-09-2009, 13:54
In dat geval zou zelf de CEC uitschakelen. Het in- en uitschakelen van TV en receiver laat je dan door bvb een Harmony regelen en de bronnen dan handmatig. Laat je de bronnen ook automatisch doen dan raakt een bron vaak, als gevolg van switching zijn instellingen voor de verbinding kwijt en doet deze dus weer een nieuwe handshake met de receiver.
Vooral bij HD Ready toestellen die geen 1080p accepteren is dit een ramp omdat je dan meestal weer 1080i i.p.v. 720p. Om dit te voorkomen schakel ik zelf dus de bron als laatste in en als eerste uit. ;)

Alles(in de woonkamer setup) is hier 1080p en aangesloten met HDMI, dat is niet het probleem, maar wel het switchen en de handshake. Het lijkt erop dat niet alle fabriekanten hetzelfde werken, de verschillende combinaties "denken" er allemaal weer anders over. Het is dan waarschijnlijk ook niet voor niets dat fabriekanten vermelden dat niet alles hoeft te werken.

Maar goed, net als jij, houd ik nu de ideale volgorde aan bij aanzetten en uitzetten, ik laat mij verrassen door wel eens af te wachten of de apparaten elkaar zien en hoe ze soms vanzelf schakelen, als het werkt is het best wel grappig te weten dat het kan, alleen werkt het (nog) niet optimaal. Voor de meesten is HDMI nog nieuw en er zijn fabrikanten die er ook nog niet al te lang mee werken, over een tijdje werkt het als een moderne digitale soort van scart en is niemand meer onder de indruk.

Ziffnab
02-10-2009, 14:21
Status tot nu toe:

Ondertussen heb ik de firmware van de Arcam naar de laatste versie gebracht. Dit mocht helaas niet baten.

Ook heb ik UPC een reaktie op hun mail gegeven en kreeg onderstaand antwoord:

"Onze excuses nogmaals voor de onduidelijkheid. UPC kan geen ondersteuning aanbieden bij het gebruik van een reciever.
De mediabox dient rechtstreeks aangesloten te worden op de tv. Indien het probleem zich dan niet voordoet kan UPC u geen verdere ondersteuning aanbieden.
Het is niet mogelijk om een mediabox te ruilen wegens een probleem wat niet in de mediabox zit maar komt door randapparatuur."

Ze blijven zich dus niet coulant opstellen, niet echt klantvriendelijk. Zeker niet na mijn vraag om het nieuwe type mediareceiver aan te bieden. Het is me een raadsel waarom ze in beginsel WEL een receiver hebben toegestuurd.

Wordt vervolgd...

Claudio Santulli
02-10-2009, 14:40
Overigens is het algemeen bekend dat de standaard niet DVR HDTV box veel meer HDCP problemen geeft, dan de DVR.

De problemen zijn ontstaan na de implentatie van HDCP in de bestaande boxen., voorheen had niemand deze problemen.
Na de toenmalige update regende het hdmi problemen!

Zie ook chelloo underground (http://www.chelloo.com/upc/index.php?board=61.0)forum.
Alleen zal je wel wat verder terug moeten zoeken, want zo lang bestaat het probleem al.
Beter is om daar een HDCP forum search te doen, als je meer reacties wilt lezen!

Gerco Stuivenberg
05-10-2009, 12:07
Tip voor Harmony-gebruikers:
Om de bron als laatst in en als eerste uit te schakelen kun je de Harmony het beste zo programmeren dat je zelf handmatig de bron in- en uitschakelt. Dit voorkomt dat de Harmony deze als laatste uitschakelt en de bron weer een verkeerde handshake opslaat.

Vergeet ook niet om de toets(en) voor het in- en uitschakelen van de bron in het venster te programmeren. ;)

bonami
09-10-2009, 15:06
Heb identiek hetzefde probleem. Ook het geluid gaat via HDMI 1 terwijl het beeld eigenlijk op HDMI 2 moet binnenkomen.

Resultaat:
TV op HDMI 1 -> geluid / zwart beeld [HDMI 1 is leeg...!]
TV op HDMI 2 -> geen geluid, blauw beeld. [in deze zit de HDMI zit mijn Onkyo receiver]

Gebruik een Samsung DCR H380R in combi met Ziggo HD abb.

Rare is dat mijn laptop met HDMI uitgang perfect beeld en geluid geeft !!!

bonami
09-10-2009, 16:01
Heb identiek hetzefde probleem. Ook het geluid gaat via HDMI 1 terwijl het beeld eigenlijk op HDMI 2 moet binnenkomen.

Resultaat:
TV op HDMI 1 -> geluid / zwart beeld [HDMI 1 is leeg...!]
TV op HDMI 2 -> geen geluid, blauw beeld. [in deze zit de HDMI zit mijn Onkyo receiver]

Gebruik een Samsung DCR H380R in combi met Ziggo HD abb.

Rare is dat mijn laptop met HDMI uitgang perfect beeld en geluid geeft !!!

Heb net een hard boot gedaan op de DCB 380R. Ineens beeld en geluid ! is know problem bij deze settopbox.

toontje68
30-11-2009, 16:33
Ben gisteren beziggeweest om mijn nieuwe Pioneer SC-LX71 aan te sluiten als uitbreiding op mijn bestaande installatie. Mijn set-up is nu een Pioneer BDP-LX71, Pioneer PDP-LX5090, de SC-LX71 en een UPC (Philips) HDTV Mediabox. BDP en UPC HDTV wil ik via HDMI op de SC-LX71 aansluiten en zowel beeld als geluid over transporteren. De PDP-LX5090 is op de HDMI out van de SC-LX71 aangesloten. Het is me gelukt om de Blu-Ray speler werkend te krijgen op deze wijze. De UPC mediabox geeft echter beeld noch geluid als deze via de SC-LX71 loopt. Als ik de mediabox met HDMI rechtstreeks op de PDP-LX5090 aansluit heb ik wel beeld. Wat kan dit zijn? Ik heb al een andere HDMI kabel gebruikt, de mediabox op een andere HMDI ingang van de receiver aangesloten, de verschillende HDMI instellingen in de Mediabox (720p, 1080i en Auto) getest maar niets werkt :confused: :confused: Om het nog gekker te maken, als ik de LX5090 op een andere HDMI ingang schakelde dan die waar de receiver op zat kreeg ik plots wel geluid via de receiver:wallbash:

Hoe is het afgelopen, ikzelf zit met het zelfde probleem.. Heb net een PDP-LX5090H gekocht en aangesloten op mijn SC-LX81 versterker. Mijn Blu-ray speler BDP-71 zit op de BD ingang op de reciever en deze zit weer via HDMI op de plasma aangesloten.
Met mijn vorige plasma (PDP-428XD) had ik alles hetzelfde aangesloten en werkte de blu-ray speler gewoon wel.. Zouden de instellingen in mijn versterker niet goed staan.. Heb een HD sateliet ontvanger rechtstreeks op de plasma aangesloten via HDMI en audio via digitaal kabeltje. Deze werkt gewoon prima! Als ik de bluray speler rechtstreeks op de plasma aansluit via HDMI werkt hij ook gewoon goed, alleen moet ik dan de audio via een digitaal kabeltje naar de versterker laten lopen, alleen is dit niet de bedoeling! Alles moet gewoon via HDMI aangesloten worden om optimaal te kunnen genieten van het HD format. Graag jullie reactie hier over.
Het is mijn eerste bericht op dit forum, maar hoop nog vele te kunnen plaatsen of te beantwoorden.

DVDProfilersFilmgek
30-11-2009, 20:06
Hoe is het afgelopen, ikzelf zit met het zelfde probleem.. Heb net een PDP-LX5090H gekocht en aangesloten op mijn SC-LX81 versterker. Mijn Blu-ray speler BDP-71 zit op de BD ingang op de reciever en deze zit weer via HDMI op de plasma aangesloten.
Met mijn vorige plasma (PDP-428XD) had ik alles hetzelfde aangesloten en werkte de blu-ray speler gewoon wel.. Zouden de instellingen in mijn versterker niet goed staan.. Heb een HD sateliet ontvanger rechtstreeks op de plasma aangesloten via HDMI en audio via digitaal kabeltje. Deze werkt gewoon prima! Als ik de bluray speler rechtstreeks op de plasma aansluit via HDMI werkt hij ook gewoon goed, alleen moet ik dan de audio via een digitaal kabeltje naar de versterker laten lopen, alleen is dit niet de bedoeling! Alles moet gewoon via HDMI aangesloten worden om optimaal te kunnen genieten van het HD format. Graag jullie reactie hier over.
Het is mijn eerste bericht op dit forum, maar hoop nog vele te kunnen plaatsen of te beantwoorden.

Welkom hier, dat het je eerste bericht onder deze naam is kunnen we allemaal zien:wink:

Je hebt leuk spul, jammer dat je er nog niet helemaal goed mee om kunt gaan, ook bij Pioneer zitten toch gebruiksaanwijzingen:?:

Je randapparatuur aansluiten op je receiver via HDMI en dan 1 HDMI naar je TV zou voldoende moeten zijn. Hierna dien je nog wel je randapparatuur in te stellen en wel zodanig dat het het geluid via HDMI uitstuurt. BTW, met deze aansluitmethode moet wel altijd je receiver aanstaan om beeld en geluid te krijgen.(y)

toontje68
30-11-2009, 22:10
Welkom hier, dat het je eerste bericht onder deze naam is kunnen we allemaal zien:wink:

Je hebt leuk spul, jammer dat je er nog niet helemaal goed mee om kunt gaan, ook bij Pioneer zitten toch gebruiksaanwijzingen:?:

Je randapparatuur aansluiten op je receiver via HDMI en dan 1 HDMI naar je TV zou voldoende moeten zijn. Hierna dien je nog wel je randapparatuur in te stellen en wel zodanig dat het het geluid via HDMI uitstuurt. BTW, met deze aansluitmethode moet wel altijd je receiver aanstaan om beeld en geluid te krijgen.(y)

Eens moet de eerste keer zijn zeggen ze hier in Brabant. :)

Met deze set draai ik aardig mee lijkt mij en heb toch redelijke ervaring met dergelijke systemen, alleen heb ik een ding over het hoofd gezien.. Een van mijn HDMI kabels was kapot, hier kwam ik achter door er 2 te wisselen.. Dit was nog wel een splinter nieuwe en een prijzige, maar ga hem morgen omruilen voor een andere (y)
De HDMI van de BD naar de reciever was de schuldige, HDMI ledje van de BD speler ging ook niet branden. Eerst dacht ik aan een instel fout in de plasma ,reciever of BD speler. Zo zie je maar weer:shock: Nu gaan we echt genieten en over 185 uur nog veel meer ,als de Pioneer zijn maximale instellingen mag hebben..
Groeten uit Brabant

Claudio Santulli
30-11-2009, 23:12
Ik heb ooit ook eens een hele dure kabel gehad die zo stijf was, dat als je hem één of twee keer buigt, hij stuk ging.

Dat scherm ga je overigens veel plezier aan beleven.
Maar enige instellingen qua beeld, zijn wel aan te bevelen!

toontje68
01-12-2009, 21:35
Ik heb ooit ook eens een hele dure kabel gehad die zo stijf was, dat als je hem één of twee keer buigt, hij stuk ging.

Dat scherm ga je overigens veel plezier aan beleven.
Maar enige instellingen qua beeld, zijn wel aan te bevelen!

Die HDMI kabel was inderdaad vrij stijf, zal daar wel mee te maken hebben gehad..

Het scherm bevalt tot nu toe prima. Heb hem nog maar 5 dagen en moet nog wat inspelen, hierna eventueel laten calibreren, moet dit nog even bekijken. Mijn vorige Kuro heb ik niet laten calibreren, omdat ik het niet nodig vondt. Voorlopig kan ik er nu een paar jaartjes tegenaan. Veel beter is er volgens mij niet :razz: