PDA

Bekijk de volledige versie : Roman Polanski



Richard B.
27-09-2009, 12:56
Het lijkt erop dat het verleden hem nu eindelijk heeft ingehaald:



Regisseur Polanski alsnog aangehouden

ZÜRICH - De Franse filmregisseur Roman Polanski is bij aankomst in Zwitserland gearresteerd.

De 76-jarige filmmaker was onderweg naar het filmfestival van Zürich waar een zegsvrouw zijn aanhouding zondag bevestigde.

Polanski werd opgepakt op grond van een Amerikaans arrestatiebevel uit 1978. Hij wordt ervan beschuldigd in 1977 een minderjarige meisje te hebben gedrogeerd en verkracht.

Dat zou zijn gebeurd in het toenmalige huis van zijn vriend en bekend acteur Jack Nicholson.

De regisseur vluchtte tijdens de afwikkeling van de zaak uit de Verenigde Staten. Hij had al bekend seksueel contact met de minderjarige te hebben gehad in ruil voor het laten vallen van ernstiger aanklachten, met name verkrachting.

Polanski zou zondagavond op het festival voor zijn levenswerk worden geëerd.

Zie http://www.nu.nl/achterklap/2090270/regisseur-polanski-alsnog-aangehouden.html

Frank
27-09-2009, 12:59
Ik las het net op www.rtlnieuws.nl (waar ze niet weten hoe ze regisseur moeten schrijven).

Richard B.
27-09-2009, 13:09
Een stukje uit Wikipedia over de zaak:



Sex crime allegations

In 1977, Polanski, then aged 44, became embroiled in a scandal involving 13-year-old Samantha Geimer (then known as Samantha Gailey). It ultimately led to Polanski's guilty plea to the charge of unlawful sexual intercourse with a minor.

According to Geimer, Polanski asked Geimer's mother if he could photograph the girl for the French edition of Vogue, which Polanski had been invited to guest-edit. Her mother allowed a private photo shoot. According to Geimer in a 2003 interview, "Everything was going fine; then he asked me to change, well, in front of him." She added, "It didn't feel right, and I didn't want to go back to the second shoot."

Geimer later agreed to a second session, which took place on March 10, 1977 at the Mulholland area home of actor Jack Nicholson in Los Angeles. "We did photos with me drinking champagne," Geimer says. "Toward the end it got a little scary, and I realized he had other intentions and I knew I was not where I should be. I just didn't quite know how to get myself out of there." Geimer testified that Polanski performed various sexual acts on her, after giving her a combination of champagne and quaaludes. In the 2003 interview, Geimer says she resisted. "I said no several times, and then, well, gave up on that."

Charges and guilty plea
Polanski was initially charged with rape by use of drugs, perversion, sodomy, lewd and lascivious act upon a child under 14, and furnishing a controlled substance (methaqualone) to a minor. These charges were dismissed under the terms of his plea bargain, and he pleaded guilty to the lesser charge of engaging in unlawful sexual intercourse with a minor.

Imprisonment and flight
Following the plea agreement, according to the aforementioned documentary, the court ordered Polanski to report to a state prison for a 90-day psychiatric evaluation, but granted a stay of ninety days to allow him to complete his current project. Under the terms set by the court, he was permitted to travel abroad. Polanski returned to California and reported to Chino State Prison for the evaluation period, and was released after 42 days.

On February 1, 1978, Polanski fled to London, where he maintained residency. A day later he traveled on to France, where he held citizenship, avoiding the risk of extradition to the U.S. by Britain. Consistent with its extradition treaty with the United States, France can refuse to extradite its own citizens. An extradition request later filed by U.S. officials was denied. The United States government can request that Polanski be prosecuted on the California charges by the French authorities.

Polanski has never returned to England, and later sold his home in absentia. The United States can still request the arrest and extradition of Polanski from other countries should he visit them, and Polanski has avoided visits to countries that are likely to extradite him (such as the UK) and mostly travels and works in France, Germany, the Czech Republic and Poland.

Later developments in the case
In a 2003 interview, Samantha Geimer said, "Straight up, what he did to me was wrong. But I wish he would return to America so the whole ordeal can be put to rest for both of us." Furthermore, "I'm sure if he could go back, he wouldn't do it again. He made a terrible mistake but he's paid for it".

In 2008, Geimer stated in an interview that she wishes Polanski would be forgiven, “I think he's sorry, I think he knows it was wrong. I don't think he's a danger to society. I don't think he needs to be locked up forever and no one has ever come out ever — besides me — and accused him of anything. It was 30 years ago now. It's an unpleasant memory ... (but) I can live with it."

In 2008, a documentary film of the aftermath of the incident, Roman Polanski: Wanted and Desired, premiered at the Sundance Film Festival. Following review of the film, Polanski's attorney, Douglas Dalton, contacted the Los Angeles district attorney's office about prosecutor David Wells' role in coaching the judge, Laurence J. Rittenband. Based on statements by Wells included in the film, Polanski and Dalton are seeking review of whether the prosecutor acted illegally and engaged in malfeasance in interfering with the operation of the trial.

In December 2008, Polanski's lawyer in the United States filed a request to Judge David S. Wesley to have the case dismissed on the grounds of judicial and prosecutorial misconduct. The filing says that Judge Rittenband (now deceased) violated the plea bargain by keeping in communication about the case with a deputy district attorney who was not involved. These activities were depicted in Roman Polanski: Wanted and Desired.

In January 2009, Polanski's lawyer filed a further request to have the case dismissed, and to have the case moved out of Los Angeles, as the Los Angeles courts require him to appear before the court for any sentencing or dismissal, and Polanski will not appear. In February 2009, Polanski's request was tentatively denied by Judge Peter Espinoza, who said that he would make a ruling if Polanski appeared in court. This decision appears to have ended litigation in the case, at least for now.

That same month, Samantha Geimer filed to have the charges against Polanski dismissed from court, saying that decades of publicity as well as the prosecutor's focus on lurid details continues to traumatize her and her family.

On September 26, 2009, Polanski was arrested entering Switzerland under a 1978 US arrest warrant. Polanski had hoped to attend the Zurich Film Festival to receive a Lifetime Achievement Award.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Polanski#Sex_crime_allegations

Ik denk dat ie voor langere tijd achter de tralies gaat, mocht Zwitserland hem uitleveren. Misschien dat er redenen zijn om de zaak te nuanceren, maar als je vlucht dan verspeel je min of meer de aanspraak daarop natuurlijk.

Richard B.
28-09-2009, 13:28
Parijs eist vrijlating van Polanski

Zwitserland moet filmregisseur Roman Polanski vrijlaten. Dat willen Frankrijk en Polen. De Zwitserse politie hield de 76-jarige regisseur zaterdag op verzoek van de VS aan omdat hij daar in 1977 een meisje van 13 had misbruikt.

Polanski heeft zowel de Franse als de Poolse nationaliteit. De Franse minister van Buitenlandse Zaken heeft per brief gevraagd aan zijn Amerikaanse collega Clinton of die wil bemiddelen. Mogelijk komt Polanski op borg vrij als hij belooft in Zwitserland te blijven.

Polanski heeft na 1977 de VS gemeden. Het meisje van 13 heeft hij enkele jaren geleden afgekocht.
Zie http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/9/28/parijseistvrijlatingvanpolanski.html

Camera Obscura
29-09-2009, 07:15
betekent dit voorlopig geen Blu-Rays van Rosemary's Baby en Chinatown?

Mr. Blonde
23-10-2009, 11:05
Dit ziet dr niet zo best uit...


http://www.nos.nl/nosjournaal/images/ANP-10988393_polanski_tcm44-582800.jpg
De Verenigde Staten hebben Zwitserland gevraagd om de uitlevering van Roman Polanski. Eerder maakte de VS al bekend hem te willen berechten, maar nu is het verzoek officieel ingediend.

De 76-jarige filmregisseur werd vorige maand in Zurich gearresteerd vanwege een zedenzaak uit de jaren zeventig. Hij wordt verdacht seks te hebben gehad met een minderjarig meisje.

De filmregisseur vluchtte eind jaren 70 uit de VS voordat de zaak voor de rechter kwam en woonde sindsdien in Frankrijk. Dat land koos ervoor om haar staatsburger niet uit te leveren.

Oscar
De regisseur keerde nooit meer terug naar de VS, ook niet toen hij in 2003 een Oscar won voor zijn film 'The Pianist'.

Frankrijk eiste na zijn arrestatie dat de regisseur werd vrijgelaten, maar trok die eis later in. "Polanski staat niet boven de wet", zei een regeringswoordvoerder. populate_news_list("div#news-links-container",10);

Coen P.
23-10-2009, 17:45
Kan het niet heel zielig vinden, moet je maar van minderjarige meisjes afblijven...

Lorre
23-10-2009, 19:15
Eens met Coen. En zo'n ophef voor mss maar 2 jaar.

Marcel v/d H.
24-10-2009, 11:29
Hij staat inderdaad niet boven de wet, dus net zo behandelen als ieder ander persoon in dezelfde situatie. Snap ook niet zo heel goed waarom veel mensen het in de filmwereld het voor hem opnemen, als het hun dochter was dan zouden ze wel anders praten.

Richard B.
24-10-2009, 13:54
Hij staat inderdaad niet boven de wet, dus net zo behandelen als ieder ander persoon in dezelfde situatie. Snap ook niet zo heel goed waarom veel mensen het in de filmwereld het voor hem opnemen, als het hun dochter was dan zouden ze wel anders praten.
Mee eens. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel hypocriet van mensen om nu opeens heel hysterisch te reageren (http://www.ad.nl/ad/nl/1002/Showbizz-TV/article/detail/437054/2009/10/13/Jamie-Foxx-Ik-zou-Polanski-een-lesje-leren.dhtml) terwijl we al 30 jaar weten wat er gebeurd is. Diezelfde mensen heb ik er tot een paar maanden geleden nog niet eerder over gehoord.

En Polanski is in de 30 jaren erna nooit meer met justitie in aanraking gekomen of in verband gebracht met nieuwe zedenzaken. Misschien dat ie in het verleden iets slechts heeft gedaan maar hij heeft z'n leven duidelijk gebeterd. Dat zou ook wel wat waard moeten zijn vind ik.

mark t
24-10-2009, 14:54
Ik vind dat in dit geval de mening van het slachtoffer wel wat meer gewicht mag hebben. Polanski heeft in een civiele zaak met haar een schikking getroffen. Bovendien heeft het slachtoffer zich in de originele zaak tegen opsluiting van Polanski uitgesproken (een advies dat gedeeld werd door psychiater die hem op last van de rechter destijds onderzocht -en een advies dat de rechter in eerste instantie wilde volgen). Daarnaast heeft ze onlangs vergeefs een verzoek ingediend om de zaak verder te laten rusten.

Gevaar voor de maatschappij is er niet (getuige het psychiatrisch onderzoek en het gebrek aan recidive), genoedoening voor het slachtoffer en boetedoening voor Polanski is via de civiele zaak tot stand gekomen en het slachtoffer heeft zelf aangegeven hinder te ondervinden van het opnieuw oprakelen van de zaak, waarin ze de dader al lang vergeven heeft. Dat zal voor z'n medestanders reden zijn om tegen verdere vervolging te pleiten. Niet de mening dat hij onschuldig is of dat z'n misstap niet bestraft is.

BrianB
24-10-2009, 18:22
Hij staat inderdaad niet boven de wet, dus net zo behandelen als ieder ander persoon in dezelfde situatie. Snap ook niet zo heel goed waarom veel mensen het in de filmwereld het voor hem opnemen, als het hun dochter was dan zouden ze wel anders praten.

Inderdaad, maar bij iedere andere persoon had de VS allang geen moeite meer gedaan voor een uitlevering, na dertig jaar. Een beetje vreemd dat dat bij Polanski ineens wel gebeurt.

boykexx
27-10-2009, 13:09
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/27/271009_slachtoffer_polanski.html


De vrouw die op haar dertiende misbruikt is door filmregisseur Roman Polanski, wil dat de VS zijn strafrechtelijke vervolging stopt.

De advocaten van de vrouw hebben in een kort geding geëist dat justitie de zaak laat rusten.

De nu 45-jarige Samantha Geimer wordt sinds de arrestatie van Polanski naar eigen zeggen platgebeld door journalisten. Ook op haar werk zou ze lastig gevallen worden en dat heeft geleid tot gezondheidsklachten. Ze loopt daardoor het risico haar baan te verliezen.

"Het slachtoffer is opnieuw slachtoffer geworden", lieten haar advocaten weten.

-Jaap-
27-10-2009, 13:20
Tja, wie wordt hier nou beter van?
Het ''slachtoffer'' in ieder geval niet en hij kan geen films meer maken.

Ik praat het absoluut niet goed wat hij gedaan heeft, zeker niet.
Maar wat er nu gebeurd is een spelletje dat alleen maar verliezers kent.

Richard B.
11-02-2010, 18:56
Speciale pricewatch-tip: ik zag de A-film box met 7 van z'n films + een aantal korte films (http://www.nrclux.nl/Roman-Polanski-collection--1303139/nl/product/195353/) liggen bij MM Den Haag voor de erg lage prijs van € 14,99. D'r lagen er nog maar een paar, dus mocht je in de buurt zijn en interesse hebben: sla je slag. (y)

Zou het rumoer rondom Polanski MM hebben doen denken "hey, we moeten zo snel mogelijk van zijn films af!"? Je zou het haast denken. ;)

Marcel v/d H.
13-02-2010, 12:25
Zo nog maar even kijken of hij hier ook lig bij de MM, heb alleen The Pianist en wil de rest nog hebben.

Marcel v/d H.
17-02-2010, 19:27
Zo nog maar even kijken of hij hier ook lig bij de MM, heb alleen The Pianist en wil de rest nog hebben.

Bij de MM lag hij helaas niet meer, hij staat nu wel voor 23€ op bol.com.

Roffa
23-02-2010, 08:19
Hij hoort gewoon achter de tralies te zitten. Maar ja hij is een bekend persoon en dan kom je er makkelijk vanaf. Dat er een schikking in de zaak is geweest is te gek voor woorden. Dat zou bij de ''normale'' mens niet gebeuren. Dan zit je gelijk vast en wordt je afgeserveert door de rest van de bevolking en media. Keer op keer komen bekende mensen er altijd zeer makkelijk vanaf als ze wat geflikt hebben. Ik vind dat abvsoluut niet kunnen. Van mij mag polanski levenslang opgesloten worden. Hij heeft aan een kind gezeten en dat vind ik 1 van de aller ergste dingen die er zijn. Als het aan mij ligt zouden kinder misbruikers de doodstraf krijgen. Ik boycot ook zijn films tegenwoordig. Hoe goed of mooi ze ook mogen zijn. Ik walg van kindmisbruikers. Ik heb the pianist wel gezien maar toen wist ik dit nog niet. Dus dat is ook de laatste film die ik van deze man heb gezien. Vies mannetje bah..En ook al is het 30 jaar geleden. Dan nog moet ie alsnog bestraft worden. Maar hij heeft het wel afgekocht dus het blijkt dat als je geld hebt en bekend ben je bijna met alles weg kan komen.

mark t
23-02-2010, 10:15
Maar ja hij is een bekend persoon en dan kom je er makkelijk vanaf. Dat er een schikking in de zaak is geweest is te gek voor woorden. Dat zou bij de ''normale'' mens niet gebeuren. Dan zit je gelijk vast en wordt je afgeserveert door de rest van de bevolking en media. Keer op keer komen bekende mensen er altijd zeer makkelijk vanaf als ze wat geflikt hebben. ... Maar hij heeft het wel afgekocht dus het blijkt dat als je geld hebt en bekend ben je bijna met alles weg kan komen.Even voor de duidelijkheid: De schikking is getroffen in een civiele zaak, die puur gericht is op een schadevergoeding voor het slachtoffer. En in dergelijke zaken is het helemaal niet ongebruikelijk dat slachtoffer en beschuldigde in onderling overleg een vergoeding afspreken om de rechtzaak snel af te wikkelen (minder traumatisch, minder kosten, enz.). Dat staat los van de strafzaak die nog openstaat en gericht is op bestraffing van de overtreding. In die zaak heeft het er juist alle schijn van dat de rechter die uiteindelijk uitspraak moest doen strenger wilde zijn omdat Polanski een publiek figuur was. Hij dreigde tegen het advies van de psychiaters in te gaan die op last van de rechter Polanski hebben onderzocht. En belangrijker, tegen de voorkeur van het slachtoffer zelf. Die dame heeft via de civiele zaak genoegdoening geëist en gekregen. Daar is Polanski niet voor weggelopen. En het slachtoffer heeft daarna vergeefs geprobeerd justitie te overtuigen van verdere vervolging van Polanski af te zien. Dit mede omdat ze er zelf last van heeft, hetgeen ik een belangrijke overweging vind. Maar ook in dit geval wordt Polanski waarschijnlijk juist omdat hij een publiek figuur is toch nog vervolgd.

Niet dat daarmee z'n fout recht kan worden gebreid, maar je bewering dat hier sprake is van klassejustitie strookt niet met de feiten. Het lijkt eerder op het omgekeerde.

Fikret
24-02-2010, 00:04
Bij de MM lag hij helaas niet meer, hij staat nu wel voor 23€ op bol.com.
MediaMarkt Rotterdam Centrum, daar ligt die zelfs voor een tientje!

Richard B.
24-02-2010, 02:32
MediaMarkt Rotterdam Centrum, daar ligt die zelfs voor een tientje!
Dat is helemaal een lachwekkend lage prijs! :D

Ik ben de box momenteel aan het doorwerken, en ik geniet er enorm van. Ik ben inmiddels bij What? (ik bekijk ze chronologisch) en tot nu toe waren alle films die ik gezien heb toppers.

Fikret
24-02-2010, 04:41
Ik heb hem speciaal voor Repulsion gekocht, omdat dat voor zover ik weet de enige manier is om daar een R2NL release van te hebben. Heb momenteel alleen The Pianist twee maal en Repulsion drie maal gekeken, maar ik neem m'n tijd met het doorwerken van de box aangezien ik nog een kijkachterstand heb van 300 dvd's.

Marcel v/d H.
24-02-2010, 12:07
Verdorie ook hier vandaag nog maar een keertje bij de MM kijken.

BrianB
24-02-2010, 19:40
Hij hoort gewoon achter de tralies te zitten. Maar ja hij is een bekend persoon en dan kom je er makkelijk vanaf. Dat er een schikking in de zaak is geweest is te gek voor woorden. Dat zou bij de ''normale'' mens niet gebeuren. Dan zit je gelijk vast en wordt je afgeserveert door de rest van de bevolking en media. Keer op keer komen bekende mensen er altijd zeer makkelijk vanaf als ze wat geflikt hebben. Ik vind dat abvsoluut niet kunnen. Van mij mag polanski levenslang opgesloten worden. Hij heeft aan een kind gezeten en dat vind ik 1 van de aller ergste dingen die er zijn. Als het aan mij ligt zouden kinder misbruikers de doodstraf krijgen. Ik boycot ook zijn films tegenwoordig. Hoe goed of mooi ze ook mogen zijn. Ik walg van kindmisbruikers. Ik heb the pianist wel gezien maar toen wist ik dit nog niet. Dus dat is ook de laatste film die ik van deze man heb gezien. Vies mannetje bah..En ook al is het 30 jaar geleden. Dan nog moet ie alsnog bestraft worden. Maar hij heeft het wel afgekocht dus het blijkt dat als je geld hebt en bekend ben je bijna met alles weg kan komen.

Als het slachtoffer hem vergeven heeft moet hij alsnog gestraft worden? Bovendien zit er een groot verschil tussen de man zelf en de films die hij maakt. Om de films te boycotten vind ik een beetje overdreven, persoonlijk.

Coen P.
24-02-2010, 20:36
Als het slachtoffer hem vergeven heeft moet hij alsnog gestraft worden? Bovendien zit er een groot verschil tussen de man zelf en de films die hij maakt. Om de films te boycotten vind ik een beetje overdreven, persoonlijk.

Het feit dat het slachtoffer hem vergeven heeft maakt iets niet minder strafbaar natuurlijk...het is wel iets wat zou kunnen meewegen in de straf...

Richard B.
25-02-2010, 23:47
Een weekje geleden won Polanski trouwens de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn voor de regie van de The Ghost Writer (http://nos.nl/artikel/138522-zilveren-beer-voor-roman-polanski.html). (y)

gompier
29-03-2010, 01:05
Een weekje geleden won Polanski trouwens de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn voor de regie van de The Ghost Writer (http://nos.nl/artikel/138522-zilveren-beer-voor-roman-polanski.html). (y)Naar mijn mening ook ZEER terecht. Heb de film gisteren in Metropolis Antwerpen gezien. Vond het een zeer goede film. Acteurs zijn uitstekend, vond het verhaal goed en de regie fenomenaal. Polanski is verre van versleten.

roninpacino
31-03-2010, 23:20
Hij staat inderdaad niet boven de wet, dus net zo behandelen als ieder ander persoon in dezelfde situatie. Snap ook niet zo heel goed waarom veel mensen het in de filmwereld het voor hem opnemen, als het hun dochter was dan zouden ze wel anders praten.


- Late reactie:

Geld & aandacht.

Mr. Blonde
12-07-2010, 14:39
Roman Polanski niet uitgeleverd aan VS

http://content.nos.nl/data/image/m/2010/07/12/102580.jpg Het Zwitserse chalet waar Polanski in huisarrest zit Beeld: NOS
Update: maandag 12 jul 2010, 14:25

De Zwitserse regering heeft besloten om cineast Roman Polanski niet uit te leveren aan de Verenigde Staten. Het Zwitserse ministerie van Justitie sluit niet uit dat er een fout is gemaakt in het Amerikaanse uitleveringsverzoek.
Polanski werd vorig jaar in Zwitserland op Amerikaans verzoek aangehouden, in verband met de verkrachting in 1977 van een 13-jarig meisje in de VS. Polanski ontvluchtte de VS destijds voor het tot een proces kwam.
Polanski wachtte het besluit over zijn uitlevering onder huisarrest af. In die tijd maakte hij zijn film Ghostwriter af. Het huisarrest is nu opgeheven.

Richard B.
16-07-2010, 19:47
Verrassend. Ik dacht dat het eigenlijk al rond was.

Het schijnt dat de Amerikaanse justitie weigerde gegevens af te staan aan de Zwitserse justitie omdat die positief zou zijn voor Polanski. Zie http://www.nrc.nl/buitenland/article2583362.ece/Justitie_VS_onderzoekt_zaak-Polanski

Fikret
13-11-2010, 21:20
Tja, wie wordt hier nou beter van?
Het ''slachtoffer'' in ieder geval niet en hij kan geen films meer maken.

Zijn volgende film staat alweer gepland voor 2012: God Of Carnage (http://www.imdb.com/title/tt1692486/)

exotic
14-11-2010, 18:22
MediaMarkt Rotterdam Centrum, daar ligt die zelfs voor een tientje!

Ik heb The Pianist voor 3 euro gekocht in de Mediamarkt :D