PDA

Bekijk de volledige versie : Verschillende vragen over TV



Sartana09
28-09-2009, 15:23
Hoi,

Ik heb wat leek vragen over TV, hopelijk kan ik hier de antwoorden vinden...
Ik heb een Samsung Full HD uit de 6 serie.

1. Moet de decoder van ziggo waarmee ik digitale tv ontvang ook via een HDMI kabel aangesloten worden op de TV of maakt dit geen verschil ten opzichte van een scart waarmee hij nu is aangesloten?

2. Kan ik digitale TV opnemen (zoals filmnet) en wat heb ik daar allemaal voor nodig?

3. Wat zijn de beste instellingen voor je TV wat betreft beeld? Volgens mij was hier een topic over maar kan het niet vinden.

4. Sommige dvd's die ik afspeel worden niet breedbeeld weergegeven, ligt dat aan de dvd?

5. Hoe kom ik erachter of mijn TV 10 bit is?

Vast bedankt!

Gerco Stuivenberg
29-09-2009, 10:19
1. De decoder waarmee je HDTV kan ontvangen, kun je het beste via HDMI aansluiten op de TV. Component-video kan ook, maar dit is een analoge verbinding. Beide kunnen voor 1080i (de maximale resolutie van HDTV) gebruikt worden. Een digitale verbinding heeft dus de voorkeur.

2. Je kunt van digitale TV opnemen, maar dan moet je de recorder via scart verbinden en het signaal moet dan niet geblokkeerd zijn zoals bij Film1 het geval is. Beter is om een ontvanger te gebruiken met ingebouwde recorder omdat deze digitaal kan opnemen van een andere zender dan waar je naar kijkt.

3. Door alle kunstmatige beeldverbeteraars uit te schakelen en gebruik te maken van een test-DVD/BD, kun je de TV optimaal instellen. Dit kun je het beste niet meteen na installatie doen, maar na ongeveer 2 maanden als de TV ingespeeld is.

4. Het kan aan de DVD liggen, maar meestal komt dit door de instellingen van de speler of de TV. Voor de juiste weergave kun je de TV het beste instellen als "4:3" en "Auto breed"

5. Ga er maar van uit dat het aantal kleuren dat dit toestel weer kan geven hoger is dan 1024(10 bit). ;)

Mr_Parker
29-09-2009, 16:40
Met vraag 5 denk ik dat hij bedoelt hoe hij kan testen of het toestel een 8 of 10 bit (bij de "top modellen" op dit moment het meest gangbaar) paneel heeft.

Dit is met maar 1 toestel met onbekend aantal bits paneel best lastig.
Je dient een beeld met een zeer gloeiende kleur wisseling, bijv. van zwart naar groen, weer te geven. Een 8-bit paneel toont hierbij duidelijk meer banding, duidelijke randen in de kleur verschuiving, dan een 10 bit. Maar ook bij een 10 bit blijft dit voor de gewende kijker opvallen.

Sartana09
30-09-2009, 16:17
Met vraag 5 denk ik dat hij bedoelt hoe hij kan testen of het toestel een 8 of 10 bit (bij de "top modellen" op dit moment het meest gangbaar) paneel heeft.



Klopt.

Het is overigens de Samsung LE32A656.
Kan het zijn dat deze toch 8 bits is?

Mr_Parker
01-10-2009, 08:34
Op diverse sites wordt gesuggereerd dat de 6 serie van Samsung een 10-bit paneel heeft.
Het is echter wel vaker zo, zeker in 2008 toen het model uit kwam, dat modellen va 32" toch iets afwijkend in specificatie zijn tov de 37" en groter. Meest voorkomende verschil is HD-read vs FUll-HD, maar soms betekende dit ook 8 vs 10 bit paneel.

Gerco Stuivenberg
02-10-2009, 13:36
Volgens mij heeft het aantal bits te maken met de aansturing van het paneel. Het zou wel kunnen zijn dat bepaalde panelen de verschillen tussen 8-bit en 10-bit moeilijker te zien zijn en dat er daarom 8-bit aansturing werd/wordt gebruikt.

Het aantal bits is voor het aantal gradaties van een kleur. Voor 10-bit is dit 1024 en voor 8-bit 256. Het aantal kleuren waar een 10-bit aansturing voor kan zorgen is bijna 11.000.000.000 en bij 8-bit bijna 17.000.000.

Beide lijken mij in ieder geval voldoende voor een mooi beeld. ;)

Mr_Parker
02-10-2009, 20:15
256 gradaties per kleur is helaas vaker toch wat te weinig.
Een mooi voorbeeld is het groene beeld bij het NET5 logo. Je ziet dan vaak harde randen in het kleur verloop ipv een vloeiend kleur verandering.

Gerco Stuivenberg
04-10-2009, 11:37
Zal waarschijnlijk door de resolutie van de uitzending komen. :?

Mr_Parker
04-10-2009, 12:56
Misschien, maar het is wel precies het geen dat je toch echt als verschil tussen een 8 en 10 bit paneel ziet. Het is echter wel iets dat niet iedereen opvalt en daarom vaak als "onzin" wordt becijfert als iemand erover begint.