PDA

Bekijk de volledige versie : 5.1 Audio DVD's



Antwan Spierings
25-07-2002, 14:46
Heeft iemand al enige ervaring met het afspelen van 5.1 audio DVD's? En zo ja, kun je die dus niet op je gewone standaard DVD speler afspelen?

:confused:

Geert Kranendonk
25-07-2002, 16:07
Bedoel je hiermee DVD-Audio, oftewel DVD-A ?

Want een gewone DVD met 5.1 audio doet het prima op mijn speler hoor ! Voor een DVD-A heb je inderdaad een speciale speler nodig....

Je zou dit achtergrond artikel (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=11) eens kunnen lezen.

Mike Philippens
25-07-2002, 16:24
Je moet maar eens zoeken op het forum; er zijn een aantal threads over geweest. Lees in elk geval dit artikel (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=11) waar Geert ook al naar verwijst.
Het komt erop neer dat je voor DVD-A in principe een speciale speler nodig hebt. Alleen weet men dat er nog niet zoveel spelers in omloop zijn en dus stoppen ze er vaak ook een DD5.1 of DTS5.1 track bij zodat het ook op een reguliere DVD speler af te spelen is.
Om echter profijt te kunnen hebben van de hogere kwaliteit van DVD-A moet je wel een echte DVD-A compatible speler hebben. Een aantal zaken voeren DVD-A titels en ik heb zelf Metallica - Black album. Let wel op dat er dus titels zijn die alleen op een DVD-A speler af te spelen zijn.

Scorpion
26-07-2002, 10:48
Het is nog niet helemaal zeker dat de DVD audio er wel zal komen, er zijn namelijk meerdere versies van in de ontwikkeling. Nu is het voor de producenten kijken welke het beste aan slaat. Gelukkig heb ik een DVD speler (harman/kardon DVD 25) die geupgrade kan worden door iets te downloaden op het internet en kan dan meteen dvd audio's afspelen.

Ik kan je die dvd speler wel aanraden, want mocht dvd audio het niet halen en er iets anders voor in de plaats komt dan kun je dat ook gewoon upgraden. Verders kan elke dvd speler 5.1 aan alleen moet je versterker of TV het natuurlijk het ook wel aankunnen.

martin
26-07-2002, 10:58
Het is nog niet helemaal zeker dat de DVD audio er wel zal komen, er zijn namelijk meerdere versies van in de ontwikkeling.

DVD-Audio spelers zijn er toch al, dus die onzekerheid is al de wereld uitgeholpen.
Meerdere versie's ??? er is maar 1 standaard DVD-A.
als je ook SACD bedoeld, maar deze heeft niks met DVD temaken.
Alleen het aanbod van DVD-A software is nog niet echt veel.

TIP: Als je aan zo'n speler begint kijk even of je in je versterker een Externe 5.1 ingang hebt. anders heb je er nog niks aan.