PDA

Bekijk de volledige versie : DVD's poetsen...



Alex van den Berg
15-09-2001, 22:31
Ik had het met 'Nathan -Zerodown- Strik' in een andere Thread over een probleem met de DVD Chicken Run, waarbij we op het onderwerp 'krassen' kwamen.
Misschien poetst iedereen zijn schijfjes al op de goede manier, maar je weet maar nooit wat voor ellende er nog voorkomen kan worden... Daarom hieronder maar even een kopietje van een onderdeel van het gesprek:

Een DVD (of CD...) is redelijk ongevoelig voor grote krassen die van de binnen- naar de buitenrand lopen... Daar ploegt de foutcorrectie wel doorheen, omdat die beschadeging maar heel kort per omwenteling voorbij komt...

Maar... Wanneer een kras(je) meer dan 5 milimeter met de leesrichting meeloopt, dan kan dat rampzalig voor de kwaliteit zijn... niet in de laatste plaats omdat een kras vaak al de breedte van tientallen data-putjes heeft en daardoor dus tientallen omwentelingen die 'lange' kras tegenkomt.... CRASH!

Hetzelfde effect kan optreden wanneer er b.v. een klein spatje frisdrank op de schijf komt...
Wanneer dit opdroogt geeft dit onmiddelijk een difuus effect op de laser.

O.k.... poetsen dus... maar daar schuilt juist vaak het GROTE GEVAAR!!
Veel mensen hebben de neiging om de schijfjes in een cirkel-beweging te poetsen, maar doe dat NOOIT!
Eventuele microscopisch kleine stofjes, suikerkristallen enz. kunnen in de poetsbeweging messcherpe krasjes produceren!!!
Altijd van binnen naar buiten schoonvegen... In een 'straal-beweging' dus...

Arnold van Oostrum
15-09-2001, 23:39
Goed advies!;)

martin
16-09-2001, 17:26
Gebruik gewoon een schoonmaak middel waarmee je ook CD'jes schoonmaak. op alkohol basis.

Alex van den Berg
16-09-2001, 17:37
Yep... da's ook een goeie!
Gebruik in ieder geval ook NOOIT standaard huishoudelijk schoonmaakmiddelen!!

Hierin zitten vaak zuren of andere chemicalien die (ook na een langere tijd...) het schijfje kunnen aantasten!!

Schoon water kan ook geen kwaad... al kan er na het drogen een kalkafzetting achterblijven :) ... Laat de schijfjes dus altijd 'staande' drogen, zodat het water (met opgeloste kalk enzo...) er vanaf loopt.

Hoe dan ook.... droog poetsen blijft het minst schadelijk en is meestal voldoende wanneer je je DVD's niet regelmatig als onderzetter of gebaksschoteltje gebruikt :D

Wurzel
16-09-2001, 19:08
Dus al die flessen Jif (of Cif) die ik heb ingeslagen voor m'n
dvd-tjes kan ik leeg laten lopen :D

Ronin
16-09-2001, 20:37
Neen...Wurzel... ik zou die houden en met een groen schuursponsjes toch eens uitproberen.........:D :D :D

Eddie Veen
18-09-2001, 21:57
Ik had het met 'Nathan -Zerodown- Strik' in een andere Thread over een probleem met de DVD Chicken Run, waarbij we op het onderwerp 'krassen' kwamen.
Misschien poetst iedereen zijn schijfjes al op de goede manier, maar je weet maar nooit wat voor ellende er nog voorkomen kan worden... Daarom hieronder maar even een kopietje van een onderdeel van het gesprek:

Een DVD (of CD...) is redelijk ongevoelig voor grote krassen die van de binnen- naar de buitenrand lopen... Daar ploegt de foutcorrectie wel doorheen, omdat die beschadeging maar heel kort per omwenteling voorbij komt...

Maar... Wanneer een kras(je) meer dan 5 milimeter met de leesrichting meeloopt, dan kan dat rampzalig voor de kwaliteit zijn... niet in de laatste plaats omdat een kras vaak al de breedte van tientallen data-putjes heeft en daardoor dus tientallen omwentelingen die 'lange' kras tegenkomt.... CRASH!

Hetzelfde effect kan optreden wanneer er b.v. een klein spatje frisdrank op de schijf komt...
Wanneer dit opdroogt geeft dit onmiddelijk een difuus effect op de laser.

O.k.... poetsen dus... maar daar schuilt juist vaak het GROTE GEVAAR!!
Veel mensen hebben de neiging om de schijfjes in een cirkel-beweging te poetsen, maar doe dat NOOIT!
Eventuele microscopisch kleine stofjes, suikerkristallen enz. kunnen in de poetsbeweging messcherpe krasjes produceren!!!
Altijd van binnen naar buiten schoonvegen... In een 'straal-beweging' dus...



Dit is een goeie tip!!!Want de schijven zijn al behoorlijk prijzig!

Nathan Strik
18-09-2001, 23:22
Ik gebruik altijd salpeterzuur met een staalborstel. Maar mijn schijfjes slijten zo snel... doe ik misschien iets verkeerd??? :rolleyes: :rolleyes:

Alex van den Berg
19-09-2001, 01:51
salpeterzuur met een staalborstel
Hmmm... toch vreemd dat Chicken Run het niet goed deed dan.
Misschien staat je laser te heet? :D

Nathan Strik
19-09-2001, 12:28
Een beetje knutselen met een DVD-speler en je kunt er prima eitjes mee bakken hoor!!! :D :D



Misschien staat je laser te heet? :D

rkrijger
25-09-2004, 10:09
Ook reinigen door met "adem" de DVD te bevochtigen is geen goed idee!
Hou het droog!!!

Herjan
25-09-2004, 10:36
Ik heb net een nieuw naaldelement in mijn DVD speler laten zetten (overgezet van een goede Pro-ject platenspeler, dus hoge kwaliteit). Nu hoef ik toch niet meer te poetsen? :?

Dennis V.
25-09-2004, 11:49
ivm het regelmatig uitlenen van mijn dvd's heb ik met een spijker mijn naam erin gegraveerd .... werkt prima .....De schijfjes raken nooit meer kwijt en worden zelfs nooit meer bekeken .... 8) (dus slijten ze ook niet meer)

Joost v.d. Ham
25-09-2004, 23:02
jammer dat crew members een tread als deze niet serieus kunnen nemen ;)

rkrijger
26-09-2004, 07:17
jammer dat crew members een tread als deze niet serieus kunnen nemen ;)

Klopt! Ik snap dat ook niet. Het is een hele normale vraag hoor...

McReal
26-09-2004, 08:35
Ook reinigen door met "adem" de DVD te bevochtigen is geen goed idee!
Hou het droog!!!

en als je met adem de dvd bevochtigd dan wel je tanden poetsen van tevoren :)

zetmoon
26-09-2004, 08:58
Het is zo eenvoudig:

Gewoon een simpel CD/DVD doekje kopen voor een euro of wat,
even op het schijfje ademen, en in kleine cirkeltjes schoonpoetsen.

En klaar is Kees.

Alleen bij hardnekkige vlekken alcohol gebruiken.

Dennis V.
26-09-2004, 10:29
Of gewoon zo zuinig op je schijfjes zijn dat er geen krassen op komen ....

(althans, bij mij werkt dat perfect, zelfs geen vingerafdrukken !)

Ludo Keeris
26-09-2004, 11:35
Heeft iemand ervaring met die 'poetsmachientjes'? Ze schijnen krassen te kunnen verwijderen. Maar ik ben nogal huiverig voor dit soort praktijken en zal er niet snel aan beginnen. Totdat iemand het tegendeel bewijst.

Edgar Smit
27-09-2004, 09:38
Goede thread, met ook zeer goede suggesties (naam krassen, salpeterzuur en staalborstel, pickup naalden in je DVDspeler inbouwen :D ).

Echter, er betsaat idd een machientje, waarvan beweerd word dat het zelfs hele diepe krassen kan herstellen! te koop via www.teledirect.nl voor iets van 79 euri (kom hiervandaan helaas niet op de site :evil: ) maar misschien iets voor de crew om het eens te testen? eerst lekker krassen en daarna herstellen, gezien de reacties hier lijkt het krasgedeelte mij geen probleem :wink: .

Henk van der Weerdt
27-09-2004, 10:31
Heeft iemand ervaring met die 'poetsmachientjes'? Ze schijnen krassen te kunnen verwijderen. Maar ik ben nogal huiverig voor dit soort praktijken en zal er niet snel aan beginnen. Totdat iemand het tegendeel bewijst.

Werkt in alle gevallen wel aardig. Wat je doet is als het ware polijsten.
Bij niet al te grove krassen werkt het bij mij 100%, echter bij onderzetters dus niet.. Je moet dat Polijsten ook niet te vaak doen, is ook niet optimaal voor de schijfjes. Dacht altijd maximaal keer of 2/3.

Motto blijft: Voorkomen is beter dan genezen.

Harry stadman
27-09-2004, 10:39
OP de cd en dvd reinigingsmiddelen staat meestal duidelijk vermeld hoe je je media moet schoonmaken. Ook staat er duidelijk dat je van binnen naar buiten moet schoonvegen. :wink:

Erik Paauw
28-09-2004, 06:45
ik wist nooit waarom maar deed het altijd al nu weet ik dus waarom :wink:

Ronald Stiebolt
28-09-2004, 07:32
jammer dat crew members een tread als deze niet serieus kunnen nemen ;)

Klopt! Ik snap dat ook niet. Het is een hele normale vraag hoor...

Het is notabene een crewmember zelf die deze thread begonnen is, maar dat terzijde.

Wat ik hier wel even kwijt wil, en ja het is 'schaamteloos' off-topic, dat ik op persoonlijke titel wil zeggen dat ik er dood- en doodziek van word dat de crewmembers geen enkele uitspraak meer kunnen doen in geen enkele thread zonder dat forummers dit uitvergroten en en passant ons ook nog de les gaan lezen!

Het is heel simpel: ook wij menen een enkele keer wel iets grappigs of off-topic te mogen zeggen! Wij zijn geen scripts die enkel en alleen irrelevante posts verwijderen en verder op de achtergrond en onzichtbaar blijven werken. Ook wij zijn - net als jullie - ook gewoon forummers die zich graag in discussies mengen en daar waar wij dat nodig/leuk/of wat ook achten een post plaatsen.

Kort door de bocht: leven en laten leven! Excessen door ons worden door de overige colleegee net zo hard afgefakkeld als die van andere forummers....

Tsjongejonge...

chaos
28-09-2004, 08:01
Ronald ik ben het deze keer met je eens, sommige mensen leggen hier op iedere slak zout. Maar dit was ook weer off topic :oops:.

Nou ja in ieder geval bedankt voor de tip :).

Edgar Smit
28-09-2004, 09:09
[offtopic modus] een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, en juist dit soort heerlijke onzinnige humorvolle opmerking in draadjes maken bij mij wat los, varierend van een glimlach tot een schaterlach. En of dat nou forummers, members of crew members zijn, wat maakt dat nou uit? we zijn toch allemaal mensen? (oohhh diep)[/offtopic modus]
Ronald, je hebt gelijk. 8)

Herjan
28-09-2004, 09:13
Ik weet niet wat Ronald precies bedoeld met "dat wij geen scripts zijn", maar hij heeft blijkbaar The Matrix niet gezien. Volgens Agent Smith zijn wij toch echt wel gewoon programmaatjes, scripts dus...

Of zou Ronald soms denken dat de Matrix niet echt bestaat? :?

P.S. Edgar, je hebt PM!

Harry stadman
28-09-2004, 11:22
Sommige reacties verbazen mij een beetje.

waar gaat het nu op dit forum om?
informatie, gezelligheid, discussies, aanbevelingen etc.

dat er zo nu en dan wat humor of off topic wordt gediscussieerd hoeft wat mij betreft niet storend ervaren te worden.

er hoeft toch niet in een gespannen sfeer gecommuniceerd te worden?
Ook crewleden mogen zich zo nu en dan eens iets permiteren hoor!

lachen jullie nooit een keer op/tijdens het werk?! :? :shock: :?:

Harry stadman
28-09-2004, 11:25
edgar,

klopt. ik heb dat poets apparaat zien staan op foto's. ik weet echter zelf niet hoe goed het werkt. Ik voorkom liever dat een dvd beschadigd raakt. :wink:

Joost v.d. Ham
28-09-2004, 11:31
Ik heb ex-rental dvds gekocht bij Devoted dvd (australie) die door de poets machine zijn gegaan. Deze dvds zien er perfect uit maar ik weet dan ook niet hoe erg ze eraan toe waren...

Rob Eric Blank
28-09-2004, 11:38
De vraag van mij is, wanneer gaan jullie DVD's poetsen? Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan, ik heb ook nog nooit een weigeraar gehad.

Poetsen jullie preventief????

Herjan
28-09-2004, 11:45
Ik veeg zo nu en dan stofjes eraf als ik zie dat die erop zitten, maar verder niet. Ze zitten in een afgesloten vitrinekast (de beroemde Bertby), dus weinig kans voor vet en stof.

En oja, op de flippers van bijv. Friends wil nog wel eens een vette vinger komen. Die wordt er met een brillendoekje (zonder chemicaliƫn) vakkundig afgeveegd.

Harry stadman
28-09-2004, 12:31
De vraag van mij is, wanneer gaan jullie DVD's poetsen? Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan, ik heb ook nog nooit een weigeraar gehad.

Poetsen jullie preventief????

alleen als het noodzakelijk is; overslaan door vet of stof.
nog niet zo vaak hoeven doen in ieder geval. :wink:

daarnaast is het ene merk dvdspeler veel gevoeliger voor vet en stof dan de andere.

Edgar Smit
06-10-2004, 13:52
edgar,

klopt. ik heb dat poets apparaat zien staan op foto's. ik weet echter zelf niet hoe goed het werkt. Ik voorkom liever dat een dvd beschadigd raakt. :wink:
Ik heb slechts 1 DVD met een flinke kras,ooit gekocht bij een winkel die failliet ging en bij het kijken zag ik de kras pas. Voor de rest behandeld ik mijn DVD's zo zorgvuldig mogelijk en zijn ze allemaal krasvrij :D

Henk van der Weerdt
06-10-2004, 13:58
Ik veeg zo nu en dan stofjes eraf als ik zie dat die erop zitten, maar verder niet. Ze zitten in een afgesloten vitrinekast (de beroemde Bertby), dus weinig kans voor vet en stof.

En oja, op de flippers van bijv. Friends wil nog wel eens een vette vinger komen. Die wordt er met een brillendoekje (zonder chemicaliƫn) vakkundig afgeveegd.
Bedoel je een droog brillendoekje..? Dacht dat je daar juist meer krassen mee krijgt :? Maar vochtig is dus ook niet altijd goed :? wat een verwarring en ik draag niet eens een bril :? :shock:

Rotwang
06-10-2004, 14:10
Ik pak gewoon ouderwetse keukenrol, smeer er zeep overheen, of uit zo'n zeepflacon en spoel hem met water af en veeg hem weer droog met keukenrol. Doe al jaren, ook met cd's en werkt perfect. Nooit nadelen van in gezien.

Qzyn
15-10-2004, 11:19
Behandel cd en dvd met zorg
De cd-rom en dvd hebben het grote voordeel dat zij minder krasgevoelig zijn dan de oude vinyl langspeelplaat, waar tikken of ruis vaak boven de muziek uitkwamen. Toch moeten de digitale media ook met zorg worden behandeld.

In principe kan een cd-rom of dvd tussen de 70 en 100 jaar mee, maar dan moeten ze wel onder optimale omstandigheden worden bewaard. En er moet ook redelijk zorgvuldig mee worden omgegaan.

Hierbij een enkele praktische tips:


Raak nooit een disk aan de blanco zijde aan
De blanco kant is gevoelig voor vingerafdrukken. Het zuur uit zo'n afdruk kan de beschermlaag aantasten. De disk moet daarom altijd worden vastgehouden aan de buitenrand en het gaatje in de binnenkant.

Hanteer de DKD-strategie
DKD betekent in dit geval: donker, koel en droog. Optische schijven, zoals dvd en cd, houden niet van zonlicht. De uv-straling is agressief en kan de opslag beschadigen. Warmte heeft invloed op de stabiliteit van de beschermlaag en de opslaglaag. Verhitting kan deformatie van de disk tot gevolg hebben, wat resulteert in lees- of schrijffouten en gegevensverlies. Het plastic is weliswaar vochtwerend, maar een hoge vochtigheidsgraad kan, in combinatie met warmte, leiden tot corrossie in de kleurlaag. Bewaar de schijfjes in het beschermdoosje.

Hou het schoon
Alleen een schone schijf is een goede schijf. Verwijder stof of vingerafdrukken met een stofvrije doek, eventueel met een beetje water met daarin een druppeltje afwasmiddel. Altijd schoonmaken van binnen naar buiten toe en nooit in de richting van de cirkel wrijven. Gebruik geen oplosmiddelen of agressieve schonmaakproducten.

Zacht is goed
De etiketzijde is minder kwetsbaar. Maar wees ook daar voorzichtig. Gebruik bij het beschrijven een pen met een zachte stift of een etiket met goede lijm.

Plak een etiket heel precies
De elektrische motor van een speler draait met hoge snelheid. Als een etiket niet precies in het midden is geplaatst, dan kan de disk wiebelen of trillen en dat is weer van invloed op de lees- en schrijfintegriteit. De disk of de speler kan door een verkeerd geplaatste etiket beschadigd raken.


Tips afkomstig van Imation, producent van opslagdata

freddievtb
15-10-2004, 13:13
Het verhaal van naar binnen naar buiten wrijven met een zachte doek is niet nieuw, alle CD's die begin jaren 80 uitkwamen hadden dit al als verhaal op de laatste bladzijde van het boekje wat erbij zit staan....

Wat ik doe is als ik echt viezigheid zie zitten, dan pak ik een speciaal vezeldoekje, die zijn vrijwel stofvrij en maken heel goed schoon, even ademen op de schijf en dan van binnen naar buiten wrijven, af en toe blazen.
En natuurlijk voorzichtig omgaan met de schijfjes. Ik heb CD's die 15 - 20 jaar oud zijn en vrijwel geen enkele kras is te zien!
Als ik CD's of DVD's van anderen krijg dan maak ik ze ook altijd eerst schoon met dat vezeldoekje. niet die groten voor in de keuken, maar zo'n kleine die je voor lenzen en brillen gebruikt. (niet die standaarddoekjes)