PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: Het Batman Kwartet (SPOILERS!!!)



M Balje
28-07-2002, 13:50
Batman (1989)
Batman (1992)
Batman Returns (1995)
Batman&Robin (1997)

mark t
28-07-2002, 15:01
Eh, hoor je nu niet een aanzet tot discussie te geven?

M Balje
28-07-2002, 15:05
Eh, hoor je nu niet een aanzet tot discussie te geven?

Oke,

Waarom heeft Michael Keaton na de tweede film het stokje gegeven aan Val Kilmer ?

Marco
28-07-2002, 15:20
Waarom heeft Michael Keaton na de tweede film het stokje gegeven aan Val Kilmer ? Michael was het niet eens met Joel, vooral op de manier waarop Joel de nieuwe richting van Batman had bedacht.

Dane
28-07-2002, 15:23
Michael was het niet eens met Joel, vooral op de manier waarop Joel de nieuwe richting van Batman had bedacht.

Oh, dat wist ik helemaal niet, ik had al allerlei dingen verzonnen waarom Keaton Forever niet wilde doen:

- Wilde liever een andere film maken?
- Het batman pak was hem te warm, hij was al 15 kilo afgevallen?
- Hij mag Joel Schumacher niet?
- Hij vond t maar niks dat Robin er ook in mee doet?
- Val Kilmer betaalde hem veel geld als Keaton een goed woordje voor 'm zou doen??

Maar dat van jou klinkt idd net iets logischer....:)

Elwood.

Marco
28-07-2002, 15:39
- Het batman pak was hem te warm, hij was al 15 kilo afgevallen?Keaton heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het pak vreselijk was om te dragen. Echter de meeste shots van Batman (vechtend in pak) was 'gespeeld' door Sean McCabe. De stunt double van Keaton.

De 1e versie van het Batmanpak uit deel 1 was best wel zwaar. Zo'n 31 kg. Ter vergelijking: In Batman en Robin was het Batman pak maar 6,5 kg. Het pak dat Ahnuld droeg (Mr. Feeze) was maar 34 kg.

Lex v/d Moolen
28-07-2002, 16:22
In feite was toch alleen deel 1 het aangluren waard, of niet ?

Jaded
28-07-2002, 17:52
In feite was toch alleen deel 1 het aangluren waard, of niet ? En in mindere mate deel 2.
Deel 3 en zeker deel 4 ten alle tijden vermijden.

Dane
29-07-2002, 11:28
En in mindere mate deel 2.
Deel 3 en zeker deel 4 ten alle tijden vermijden.

Deel 1 was super, 2 ietsje minder, maar ik had bij 3 de hoop nog echt niet opgegeven hoor, vooral het duo Jim Carrey en Tommy Lee Jones doen het super naar mijn mening, ik vond Forever echt wel een vermakelijk Batman film, en ik had goede hoop voor een 4e deel, let op, ik zei dus "had"......:)

BrianB
29-07-2002, 14:39
Ik vind dat ze de twee laatste titels beter om hadden kunnen draaien, dat het derde deel Batman & Robin zou heten en het vierde deel Batman Forever, want in het vierde deel komt Batgirl er ook nog eens bij, dus dat geeft aan dat Batman altijd blijft bestaan (hij is forever dus eigenlijk.)
Waarom zien de special effects van Batman er zo nep uit? Oke het is 1989, maar ik ken films uit die tijd die er beter uitzagen (en ga niet zeggen dat ze te weinig geld hadden want ze konden wel zo'n stad nabouwen.)
En waarom had Tim Burton er na twee delen geen zin meer in?

Jaded
29-07-2002, 14:46
En waarom had Tim Burton er na twee delen geen zin meer in?
Dat zou wel eens dezelfde reden kunnen zijn waarom Michael Keaton er mee gestopt is.
Hij zal niet akkoord zijn geweest met de richting die de studio uit wilde gaan met de nieuwe film zeker?
Ik dacht toch dat ze na die twee donkere films eindelijk eens een lichtere sfeer wilden.
Of misschien had hij zelf geen zin meer in een derde film van hetzelfde.
Al vind ik het thema "Batman" een eindeloos interessant gegeven ... als de heel donkere sfeer en kilheid blijft behouden.
Maar Michael Keaton blijft de enige echte Batman.

Al vond ik Burton's tweede Batman iets té ... vooral met die duckmobiel. Het was in mijn ogen iets té carnaval-achtig. Het freakgehalte lag wel een heel stukje hoger dan in de eerste.

Dane
29-07-2002, 15:53
Ik vind dat ze de twee laatste titels beter om hadden kunnen draaien, dat het derde deel Batman & Robin zou heten en het vierde deel Batman Forever, want in het vierde deel komt Batgirl er ook nog eens bij, dus dat geeft aan dat Batman altijd blijft bestaan (hij is forever dus eigenlijk.)

Haha, dat zei ik dus ook altijd, maar ik denk dat deel 4 pas Batman & Robin heet, omdat Robin daar ook daadwerkelijk de hele film in mee doet, in deel 3 eigenlijk alleen maar heel even aan t eind, Batgirl doet in deel 4 maar even echt mee, dus als erg nog een vervolg op deze 4 BM films komt, heet die waarschijnlijk Batman, Robin & BatGirl...



Waarom zien de special effects van Batman er zo nep uit? Oke het is 1989, maar ik ken films uit die tijd die er beter uitzagen (en ga niet zeggen dat ze te weinig geld hadden want ze konden wel zo'n stad nabouwen.)


Heel veel is doormiddel van miniatuur gemaakt hoor, maar ik weet niet waar ze de rest van de film hebben opgenomen, maar de SFX zijn idd niet van top-niveau, maar ze zullen wel niet genoeg geld over hebben gehad voor de andere SFX nadat ze delen van de stad hadden nagebouwd.



Al vind ik het thema "Batman" een eindeloos interessant gegeven ... als de heel donkere sfeer en kilheid blijft behouden.
Maar Michael Keaton blijft de enige echte Batman.

Dit ben ik helemaal met je eens...



... vooral met die duckmobiel.

Dit dus totaal niet, ik vind de BatMobile uit de eerste 2 films de beste! echt wel 10 x beter dan die uit 3 en 4, die waren pas te, overal lichtjes en lampjes die nergens op sloegen, in deel 1 en 2 was de Mobile echt perfect. Komt ook wel omdat ik vroeger een schaalmodel had van die BatMobile, maar gewoon helemaal zwart en superslick...:cool:

Elwood.

Kasper P.
29-07-2002, 23:25
Ik hen batman 2 (returns) gezien maar visueel een prachtige film maar ik vondt het script vrij zwak...... En batman & robin vindt ik echt verschrikkelijK! :(

Jaded
29-07-2002, 23:35
Dit dus totaal niet, ik vind de BatMobile uit de eerste 2 films de beste! echt wel 10 x beter dan die uit 3 en 4, die waren pas te, overal lichtjes en lampjes die nergens op sloegen, in deel 1 en 2 was de Mobile echt perfect. Komt ook wel omdat ik vroeger een schaalmodel had van die BatMobile, maar gewoon helemaal zwart en superslick...:cool:

Ik heb het niet over de Batmobile, maar de Duckmobile van the penguin. :)

Dane
11-08-2002, 23:39
Ik heb het niet over de Batmobile, maar de Duckmobile van the penguin. :)

Haha:D , mijn excuses dan...., maar het was toch niet echt een "mobile" het was toch gewoon een groot bad-eendje?:) vond ik wel lekker "cartoony", het hoeft van mij ook niet te serieus.

Elwood.

Marc Raps
12-08-2002, 10:22
Wie hier heeft weleens het script van Batman Forever gelezen? Dat is zoveel beter dan de film. Het rechtvaardigt de aanwezigheid van Robin: Bruce Wayne wordt ouder en kan niet
veel meer doen. Ook wordt er veel meer aandacht besteen aan het "Rode Boek" wat genoemd wordt in de film. Het is het dagboek van Bruce's vader. Bruce had het boek meegenomen na de begravenis. Zoals jullie weten, viel hij in een grot waar hij de vleermuis zag. Hij las daar ook uit het boek, en het laatste wat hij las was:

"Bruce insists on seeing a movie tonight."

Nu voelt hij zich schuldig voor de dood van zijn ouders. En ook wordt er in de film verteld dat Bruce bang werd van de vleermuis, maar door herinneringen op te halen aan het boek, beseft hij zich
dat het het dagboek was wat hem angst aanjoeg.

Later, nadat The Riddler en Two-Face de Batcave vernietigd hebben, gaat hij naar beneden om de rotzooi te bekijken. Daar vind hij het boek terug en leest de laatste pagina:

"Bruce insists on seeing a movie tonight. But Martha and I have our hearts set on Zorro, so Bruce's cartoon will have to wait until next week."

Zo is hij verlost van zijn wroeging. Ook accepteert hij in de grot zijn lot. Hij is Batman en zal het altijd zijn. Dat was ook beter in de oorspronkelijke slotscène. Alfred haalt Chase op van het Arkham Asylum. Bruce is er niet bij. Dit is wat ze zeggen:

CHASE: Where's Bruce?
ALFRED: He asked me to convey his deepest apologies, Dr. Meridian. But he wanted me to give you this.
(Alfred geeft het poppetje terug)
ALFRED: He said to thank you. And to tell you he no longer needs it.
(Chase ziet het Batbaken in de lucht)
CHASE: Does it ever end, Alfred?
ALFRED: No, Miss. Not in this lifetime.

Op de dak van een gebouw staat Batman, wakend over de stad. Dan stapt een tweede figuur naar voren: Robin. Nu zijn er twee Wakers over de stad.

En zo wordt de titel dus uitgelegd. Er zal altijd een Batman zijn, altijd een Waker over Gotham City.


Batman & Robin echter, is een total crapfest. Ik heb het script niet gelezen, maar de film is in ieder geval een rommeltje. De introductie van Batgirl slaat nergens op (behalve wat extra actionfigures), Alfred's ziekte lijkt een subplot wat er alleen maar inzit om een subplot te zijn, en de irritante one-liners zijn tenenkrommend. Argh!

Louis Bouduin
12-08-2002, 11:33
Alhoewel ook al in de eerste Batman het script bijwijlen behoorlijk rammelt, wordt die film toch gered door het inmense talent van Burton om de onderkoelde, macabere sfeer met zo'n speelse luchtigheid te kombineren tot het een soort carnaval der zotheid wordt.
Een feest dus.
Maar dan een Burton feest. Uitgelaten, grappig, duister en met een antogonist die eigenlijk intressanter is dan zijn gevleugende tegenstander. De Joker raast immers door de prent als een olijke anarchist met de kwaadaardigheid van een straatbengel, die voortdurend zorgt voor leven in de brouwerij en op die manier de party op volle toeren doet draaien.
En hoewel Gotham City een stad uit de nabije toekomst lijkt voor te stellen, lijkt de film zijn inspiratie toch te putten uit de jaren '20 waar hardwerkende, ernstige politielui als Eliot Ness het moesten opnemen tegen de bravoure, een air van ongenaakbaarheid en de roekeloosheid van gangsters a la Al Capone.

Koen Panis
12-08-2002, 11:53
Wat ik mij afvraag:

Wie heeft Bruce Wayne's ouders nu vermoord ?

In de eerste film (Batman) zien we in een flashback dat The Joker (Jack Nicholson) dit doet.
Maar in de derde film (Batman Forever) zien we een gelijkaardige flashback en daarin vermoordt TwoFace (Tommy Lee Jones) de ouders.

Wie is het nu eigenlijk geweest, want ik vond dat eigenlijk heel raar

Koen

Marc Raps
12-08-2002, 13:10
Huh? Two-Face vermoordde Dick Grayson's (Robin's) ouders in Batman Forever. Er wordt nooit gezegd dat Harvey Dent Batman's ouders vermoordde.

Koen Panis
12-08-2002, 13:35
Ik herinner me uit Batman Forever dat Robin's familie omkwam bij die bom in het circus (inderdaad door TwoFace).

Maar later in de film zit er een flashback in die als twee druppels water lijkt op die uit Batman (de eerste film). En als ik mij goed herinner gaat het hierin om de ouders van Bruce Wayne. (die van Robin vonden immers in het circus hun dood).
Het verschil met Batman (1) is dat je hier een beeld te zien krijgt van TwoFace in plaats van The Joker.

Volgens mij is dit gedaan om de wraakgevoelens van Batman een beetje te benadrukken (TwoFace vermoorde immers zijn ouders en die van Robin), maar het klopt dus wel niet met de eerste film.

Of ben ik mis en heb ik al deze dingen maar gedroomd?

geoffrey3001
12-08-2002, 14:11
Ik dacht juist dat de ouders van Batman gedood waren door The Joker, toen ie nog geen joker was. Het is alweer een tijdje geleden dat ik deel 1 heb gezien, maar volgens mij was die flashback die daarin voorkwam wel duidelijk om te zien dat The Joker hiervoor verantwoordelijk was (of ik heb het me weer zitten verbeelden :D).

Anyway, over de batman cyclus, ik heb gehoord dat er een betere versie van de Batman box zou uikomen met veel extra's etc. Weet iemand hier wat meer van?

H@gar
12-08-2002, 15:11
Klopt. Jack Napier, die later de Joker werd, vermoordde de ouders van Bruce. In deel 3 zit wel zo'n flashback-scene, maar het is niet 2-face die je ziet! Bij deel 3 laten ze het gezicht niet goed zien omdat het niet belangrijk is. In deel 1 was dat belangrijk...

Marc Raps:
Heb jij dat script toevallig, of zo?? Je schreef die zinnen erg specifiek, en ik wil dat script wel eens lezen...

Om even een klein beetje off-topic te gaan: Wat vinden jullie van Batman Beyond: Return of the Joker???
Deze film is wat mij betreft de beste Batman productie ooit, ondanks de vele foutjes die in de film zitten... Wat jullie?

Marc Raps
12-08-2002, 15:31
Ja, ik heb het script als PDF-file. Ik zal het naar je mailen. Check je mail over een paar minuten.

EDIT: Oh. Hm. Ik kan hier geen attachments toevoegen. Stuur even een e-mailtje naar christiaanspar@hotmail.com en ik zal het alsnog opsturen.

EDIT: Klaar. :)

Koen Panis
12-08-2002, 16:14
Heb net het fragmentje uit Batman Forever nog maar eens bekeken. Het klopt inderdaad dat er geen gezicht wordt getoond in die flashback. Maar ik veronderstelde hieruit dat dat TwoFace was. My mistake dus. Weet nu wel beter

Zo, is dit ook weer opgeklaard

Rochan
12-08-2002, 19:32
Ik dacht juist dat de ouders van Batman gedood waren door The Joker, toen ie nog geen joker was. Het is alweer een tijdje geleden dat ik deel 1 heb gezien, maar volgens mij was die flashback die daarin voorkwam wel duidelijk om te zien dat The Joker hiervoor verantwoordelijk was (of ik heb het me weer zitten verbeelden :D).

Anyway, over de batman cyclus, ik heb gehoord dat er een betere versie van de Batman box zou uikomen met veel extra's etc. Weet iemand hier wat meer van?

Even alle misverstanden uit de wereld helpen. In het oorspronkelijke verhaal van Batman, zijn de ouders van Bruce Wayne, door 2 criminelen in Crime Alley vermoord. Dat in deel 1 wordt gezegd dat het de Joker is, is niet waar. Dat is waar toendertijd de fans in Amerika best wel teleurgesteld waren in de film van Tim en dat 2 Face het gedaan zou hebben is niet ook waar. ik vind het ook jammer dat Tim burton de Joker heeft gebruikt als de moordenaar van zijn ouders.:( Ik weet wel dat de Joker de 2e Robin heeft vermoord (Jason Tod):rolleyes:

H@gar
13-08-2002, 08:39
Klopt ook, maar omdat het over de films ging wilde ik er niet zo ver induiken... Daarbij moeten ze in alle producties van Batman Jason Todd nog uitvinden... Tim Drake zit in de animatieseries, maar verder...

Xin
13-08-2002, 09:39
Er komt binnen kort (2004) een nieuwe Batman film namelijk
Batman vs. Superman. De regiseur is Wolfgang Petersen.
Kan mij er nog niet veel van voorstellen.

Ik ben grote fan van de Batman tekenfilms.

H@gar
13-08-2002, 10:01
Hm.... Daarnaast werkt men ook aan Batman: Year One en Batman Beyond. Hoewel men dat nu wellicht heeft samengevoegd... In elk geval is de Batman franchise nog niet afgelopen!

Xin
13-08-2002, 10:11
Hm.... Daarnaast werkt men ook aan Batman: Year One en Batman Beyond.

Die twee titels komen niet voor op IMDB en Comingsoon. Batman vs. Superman wel. Vermoedlijk zijn die twee projecten opzij gezet.

geoffrey3001
13-08-2002, 11:04
Ik vraag me nu toch wel een beetje af hoe ze dit willen gaan aanpakken met de DC superhelden films. X-men en Spiderman zijn echt een gigantisch succes geworden. Hoewel ik persoonlijk de laatste Batman films ook wel lachen vind (kan mijn verstand wel op nul zetten :D), zijn deze toch wel redelijk geflopt. De superman-series is eigenlijk ook een tegenvaller, tenzij je van romans/drama houd.

Ze zullen behoorlijk wat uit de kast moeten halen als ze nieuwe Batman and Superman net zo'n succes willen laten worden.

H@gar
13-08-2002, 11:11
Vermoedlijk zijn die twee projecten opzij gezet.

Nee! Bij www.countingdown.com (http://www.countingdown.com) kun je lezen dat beide projecten in de kast zijn gezet, om ruimte te maken voor Batman/Superman. Maar ze zijn nog niet van de baan! Men wacht gewoon op deze film, zodat deze er weer leven in kan blazen, zodat er weer vraag is naar Batman films. Ook de film Superman Lives is even op pauze gezet, productie zal weer doorgaan als Batman/Superman uit is.

Martin van Tuijl
18-08-2002, 22:48
Alhoewel ook al in de eerste Batman het script bijwijlen behoorlijk rammelt, wordt die film toch gered door het inmense talent van Burton om de onderkoelde, macabere sfeer met zo'n speelse luchtigheid te kombineren tot het een soort carnaval der zotheid wordt.
Een feest dus.
Maar dan een Burton feest. Uitgelaten, grappig, duister en met een antogonist die eigenlijk intressanter is dan zijn gevleugende tegenstander. De Joker raast immers door de prent als een olijke anarchist met de kwaadaardigheid van een straatbengel, die voortdurend zorgt voor leven in de brouwerij en op die manier de party op volle toeren doet draaien.
En hoewel Gotham City een stad uit de nabije toekomst lijkt voor te stellen, lijkt de film zijn inspiratie toch te putten uit de jaren '20 waar hardwerkende, ernstige politielui als Eliot Ness het moesten opnemen tegen de bravoure, een air van ongenaakbaarheid en de roekeloosheid van gangsters a la Al Capone. Amen. (y)

M Balje
20-08-2002, 11:45
Die twee titels komen niet voor op IMDB en Comingsoon. Batman vs. Superman wel. Vermoedlijk zijn die twee projecten opzij gezet.

Batman Beyond is een teken film,ik dacht eerst ook dat het een nieuwe film werd.
En Batman Year one word inderdaad Batman 5,maar zou eerst in 2005 uit komen maar is inderdaad uitgesteld.

H@gar
20-08-2002, 13:30
Men is wel degelijk bezig geweest met een Batman Beyond FILM! Dus geen tekenfilm! Een tekenfilm bestaat al, namelijk Return of the Joker...
Alleen is de film ook uitgestelt, waarschijnlijk zelfs tot na Year One...

mjlfadriaans
02-09-2002, 13:38
Als ik de eerste posts zo lees .... kan ik me best begrijpen dat mr. Keaton opstapt .... deel 3 is dan nog enigszins te doen, door het toedoen van redelijke bekende, maar ook goedacterende mensen .... deel 4 mag echt door de W.C. getrokken worden als je het mij vraagt ..... deel 1/2 zijn onverslaanbaar, echt van een kwaliteitsverschil tussen die en de laatste 2 kun je wel spreken. Ook de stem van de laatste Batman klopte gewoon niet, paste niet .... laat staan dat de rest ook nog eens waardeloos acteerde ook (op 'Albert' na dan).

Batman and Beyond .... grappig idee .... ik vond de tekenfilmserie werelds.

Marco

netfox
05-06-2006, 11:44
Ik heb een vraagje, en vond het niet de moeite om er een nieuw topic voor te openen:

Op welke comics is Batman (1989) gebaseerd, en op welke Batman Begins? Ik hoop dat iemand zsm. kan reageren.

JagoKI
05-06-2006, 12:11
Volgens mij zijn ze beide op dezelfde comic reeks van batman gericht, gewoon "Batman" dus. Alleen zijn ze op een andere manier gevisualiseerd en verwerkt. In beide films, Batman (89) en Batman Begins wordt batman geintroduceerd aan Gotham City. Alleen in Batman Begins wordt nog een heel groot deel van het verhaal gewijd aan Bruce Wayne en zijn transformatie naar batman.

Offtopic: Ze mogen trouwens wel eens serieus nadenken om de "The Dark Knight Returns" reeks te verfilmen. Alleen weet ik niet of die PG-13 kan blijven om het een beetje goed te doen :twisted:

netfox
05-06-2006, 12:17
Bedankt voor je reactie, maar ik zoek een iets gerichter antwoord. De films zijn gebaseerd op bestaande comics (waarvan ik toevallig weet dat 'Batman: Year One' een van de comics was die ze hebben gebruikt voor Begins). Ik zoek dus de desbetreffende nummers/titels van die comics.

netfox
05-06-2006, 12:34
Voor Batman Begins heb ik het inmiddels gevonden: 'The Man Who Falls', 'The Bat-Man' en 'The Long Halloween'... nu nog voor Batman '89?