PDA

Bekijk de volledige versie : Een suggestie: Dolby Pro-Logic II



Marco
16-09-2001, 02:09
Jullie schrijven artikelen c.q. achtergronden. Is het mogelijk dat jullie een artikel schrijven over Dolby Pro Logic II (eventueel aangevuld met DD EX als extra artikel). Ik hoor veel enthoudiasme over DPL II. Ik zelf heb (nog) niks gehoord. Dat komt op zijn tijd wel. Ik vind het wel leuk om meer info te weten. Tuurlijk zijn er Engelstalige artikelen. Maar een Nederlandse artikel?? Juist nu DPL II langzaam opkomt. Er zijn recievers (o.a. Kenwood en Onkyo) met DPL II in de winkels gesignaaleerd. Een gat in de markt zou ik zeggen. Voor mensen die wel willen weten wat DPL II in houdt

Koofie
17-09-2001, 21:50
er zijn wel meer Dolby Prologic II versterkers

Denon en Yamaha zijn er ook al met een aantal
:p

noXS21
17-09-2001, 22:34
Ik zou ook graag meer info over dpl 2 willen hebben, want ik ben niet zo te spreken over de oude dpl. Bij de oude verzie heb ik vooral geluid via de center bij stereo bronnen.

Dus als je ervaring hebt deel het met ons!!
p.s. weet iemand nog een mooie beurs om naar toe te gaan op home cinema gebied en dan niet zo ver als de ifa in berlijn?:p

mjk303
17-09-2001, 23:04
Onderstaande tekstje heb ik uit de nieuwsbrief van Ro-Disc (www.rodisc.nl)..

-----
Dolby Pro-Logic II

Toen Dolby Laboratories in 1987 met Pro-Logic decoders op de consumentenmarkt kwam (de bioscoop had het al vanaf 1976) was er eindelijk een betaalbare surroundtechniek die door de grote filmmaatschappijen en hardware-fabrikanten werd ondersteund om binnen redelijk korte tijd een groot succes te worden. Het grootste voordeel was natuurlijk dat Dolby Pro-Logic een matrix systeem was dat werkte met ALLE stereo-bronnen. Nu, 14 jaar later slaan de tranen spontaan in je ogen als je naar Pro-Logic luistert terwijl je gewend bent geraakt aan de luxe van Dolby Digital (& DTS). Hoogste tijd voor Dolby dus om hun eigen systeem te verbeteren.

De Pro-Logic matrix heeft (had) ook z'n nadelen: De surround-speakers zijn mono en hebben een beperkt frequentiebereik tussen de 120 Hz en 7 kHz, in combinatie met de altijd aanwezige vertraging tussen voor- en achterkanalen was het zo goed als onmogelijk om niet-Dolby Surround gecodeerd materiaal te luisteren: Gewone muziek CD's gingen (gaan) hopeloos de mist in en klinken zo plat als een dubbeltje (ik laat de gebruikelijke DSP trukendozen/muziekvernaggelaars even buiten beschouwing).

Ander nadeel is de wijze waarop de balans-axis (Auto-Balance) tussen voor - achter & links - rechts werkt. Deze hebben altijd dezelfde snelheid/vertaging, ongeacht wat er op het scherm gebeurt.

Pro-Logic II gaat verder waar Pro-Logic ophield (duh). Om te beginnen zijn er twee modes, 1 voor films en 1 voor muziek. In de Music stand zijn vertragingstijd en Auto-Balance optioneel, waardoor muziek veel meer als een 5 kanaals geheel klinkt met een veel gedefinieerder geluidsbeeld. Daarnaast zijn de achterspeakers niet meer beperkt, maar genieten de volledige bandbreedte. Waar Dolby Pro-Logic gebruikt maakte van VCA's (Voltage Controlled Amplifiers) om uit het binnenkomende stereo-signaal de volume & fase-verschillen naar de matrix-decoder te sturen (feed-forward), maakt Dolby II gebruik van het oorspronkelijke ingangssignaal om de matrixdecoder aan te sturen (feedback). Hierdoor ontstaat een dynamischer karakter en worden alle kanalen veel nauwkeuriger aangestuurd. Het spreekt voor zich dat Dolby II in het digitale domein van de decoder werkt, terwijl Dolby I natuurlijk analoog was (is).

Wat ik persoonlijk tot nu toe heb gehoord, is dat Pro-Logic II een stuk beter klinkt dan Pro-Logic I bij de weergave van 2.0 (niet-5.1) speelfilms. Het klinkt een HEEL stuk beter wie alle aanwezige luidsprekers in de woonkamer wil inzetten om muziek weer te geven!
Vragen over Hardware? peter@rodisc.nl
-----

Misschien dat je hier wat aan hebt..

Marco
17-09-2001, 23:13
Thanx mjk303, weer een stukje geleerd.