PDA

Bekijk de volledige versie : vragen over zolder project



folksy
14-11-2009, 19:39
wel ik heb de knoop doorgehakt en ga binnenkort mijne zolder ombouwen

zo is hij nu

10 m lang 4 m breed dit in dakvorm
vloer is uit hout gemaakt

bedoeling is dat dit goed geisoleerd geraakt en geluidsdicht

deze techniek wil ik er plaatsen

projector epson EH-TW2800
projectorscherm projectra homescreen 16:9 (196 x 118 cm)
av receiver onkyo TX-SR876
speakerset jamo D6 PEX 5.1 of tuefel theater 8 THX ultra 2 (suggesties ??)
blu-ray onkyo DV-BD507


wel nu de vraag hoe zou ik de zolder het beste aanpakken kwa isoleren(geluidsdicht)
en ruimte


ikzelf was aan het denken om in het achterste gedeelte een apparte afgesloten techniek ruimte te maken en voorderest de volledige ruimte te gebruiken is dit te doen kwa akoestiek dan ?? (door de driehoekvorm van het dak)


groetjes david

Davidshadow13
14-11-2009, 20:04
Ik weet niet wat voor zolder je hebt? Maar heb je gewoon een zolder met twee schuine daken? Of heb je een dakkapel?

In ieder geval, kan je met de opstelling van de speakers veel doen. Maar een acoustic zoals bijv. In de huiskamer of in het concertgebouw zul je nooit krijgen. Het grootste probleem met plaatsen is denk ik de sub. Als je die teveel in een hoek zet. Kan de bass wel eens heel boemerig worden.

Maar ik denk dat je gewoon wat moet gaan experimenteren met de plaatsing van de speakers en probeeren zoveel mogelijk inkepingen en andere schuine hoeken dan het dak te vermijden.

folksy
14-11-2009, 20:08
dak is 2 schuine daken

Sphinkx
21-11-2009, 14:32
Mijn HT ruimte is ook op de zolder gemaakt. Wel alles in houtwerk gedaan en als ondergrond vasttapijt gebruikt. Daardoor heb je toch een goeie akoestiek. Dit zal allicht wel minder zijn als je met Gyproc werkt...

Heb ook 2 schuine wanden maar die beginnen pas vanaf een hoogte van anderhalve meter ongeveer. Afmetingen is ongeveer 4 op 6.

Mijn sub (SVS) staat volledig in de hoek en klinkt niet te "boemerig". Maar dat hangt natuurlijk ook van je afstelling af. Als ik het geluid hoog zet is dit wel iets meer het geval maar dit is onvermijdelijk met de sub die ik heb...

Ik heb wel niets speciaal gedaan om mijn ruimte te isoleren voor geluid. Check ook maar eens mijn topic.

jurriaan1852
21-11-2009, 22:39
De mooiste en meeste ingrijpende oplossing is een kamer in de zolder bouwen.
De geluidsisolatie is dan optimaal, je hebt geen contactgeluiden via wanden en vloer.