PDA

Bekijk de volledige versie : Set van nul opbouwen



KingRalph
18-12-2009, 11:27
Hallo allemaal,

Ik ben een nobrain wat betreft homevideo sets.
Ik heb hier en daar op internet gekeken en op basis van de verschillende tips ga ik in ieder geval met wat CD/DVD's op pad om te beluisteren.
Helaas/gelukkig zijn er heel wat merken waarmee je een set kan samenstellen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen?:confused:

Ik dacht altijd dat Harmon Kardon een goed merk is, maar wellicht zijn er meerdere.
Budget is tussen de € 500,-- €1.000.
Daarnaast vroeg ik me af of je een "kant en klare" zet van een merk moet aanschaffen of toch maar combineren.
Qua boxen ben ik er nog niet uit of ik zuilen/staande versus ophangen wil. Ophangen vind ik een nadeel omdat je dan eigenlijk in je muur moet gaan frezen en opnieuw moet gaan stukken en zo handig ben ik ook weer niet. :-(

Ik ben niet al te kritisch wat geluid betreft als het "gewoon" lekker klinkt ben ik al te vreden.

Alle hulp/info is welkom.
Alvat bedankt.

Groeten,

Ralph

Peter Porrio
18-12-2009, 11:51
Allereerst welkom op het DVD.nl forum! Veel nieuwe leden stellen dezelfde vraag die jij nu stelt. Op het forum zullen de meeste, zo niet alle leden je adviseren om GEEN alles-in-1 set te kopen. Als er in zo'n set wat stuk gaat, kun je er niks meer mee en moet je een nieuwe set aanschaffen. Ook qua upgrades heb je weinig tot geen mogelijkheden.

Ga voor een losse receiver. Harman Kardon is een goed merk inderdaad, maar er zijn er veel meer die de moeite waard zijn. Denk aan Denon, Onkyo, Marantz, Pioneer, Cambridge Audio en Yamaha.

Plan een bezoekje aan een goede audiozaak en ga daar eens verschillende merken beluisteren. Dit geldt ook voor de speakers. Via de zoekfunctie, kun je diverse draadjes terugvinden over dit onderwerp. Ga hier eens in neuzen en dan weet je gelijk weer wat meer.

EDIT: om je 'n beetje op weg te helpen, de Onkyo TX-SR607 staat bij veel leden thuis en is een mooie basis. Kost ongeveer 360 euro. Dan heb je nog een mooi bedrag over voor speakers en een Blu-rayspeler.

KingRalph
18-12-2009, 12:28
Hoi Peter,
Bedankt voor de snelle reactie.

GEEN alles-in-1 set te kopen.
Ik bedoel eigenlijk dat een fabrikant een set van losse componenten aanbiedt middels een soort aanbieding.

Groeten,

Ralph

Peter Porrio
18-12-2009, 12:35
Dat kan op zich wel natuurlijk. Onkyo en harman Kardon bieden dit o.a. aan. Voor films zijn dit leuke sets, voor muziek zou ik naar andere speakers kijken.

KingRalph
18-12-2009, 12:50
ok thanks

Peter Porrio
18-12-2009, 12:55
ter verduidelijking: Bij die sets wordt veelal een satelietspeakersysteem met subwoofer geleverd. Deze vind ik voor muziek niet echt geschikt. Een paar goede frontspeakers doen dan wonderen. Maar goed da's mijn mening ;)

KingRalph
18-12-2009, 13:21
ter verduidelijking: Bij die sets wordt veelal een satelietspeakersysteem met subwoofer geleverd. Deze vind ik voor muziek niet echt geschikt. Een paar goede frontspeakers doen dan wonderen. Maar goed da's mijn mening ;)

eh wat is een satelietspeakersysteem. :oops:
Sorry maar ik ben echt een beginneling.

Ralph

KingRalph
18-12-2009, 13:58
Ik heb nog even verder gekeken, maar moet ik ook letten om het RMS vermogen? Moet dat een minimale wattage zijn of is alles goed?

Peter Porrio
18-12-2009, 14:35
eh wat is een satelietspeakersysteem. :oops:
Sorry maar ik ben echt een beginneling.
Ralph

Een satelietspeakersysteem is een speakerset waarbij je 5 kleine speakers hebt met een subwoofer. Zoals hieronder:
http://www.besthomecinema.nl/images/2005bk_1-200x200.jpg

Die speakers zijn veelal te klein om een goede muzikale weergave te hebben. Wanneer je boekenplankmodellen of zuilen hebt, heeft het geluid fysiek meer ruimte om klank op te bouwen. Naar RMS hoef je niet echt te kijken, zegt vaak niet zoveel, zeker niet bij satelietsystemen. In een goede audiozaak kunnen ze je prima adviseren en kun je ook goed luisteren wat je mooi vindt.

Onkyo
19-12-2009, 12:02
Nog een optie: tweedehands.

Gebruikte versterkers kun je vaak voor een prikkie kopen.

Kijk eens op de marktafdeling van sites als www.htforum.nl (http://www.htforum.nl) ofzo. Daar zitten liefhebbers die regelmatig opgraden en van hun "oude" spul af moeten.
Ook winkels als Hobo & Stassen verkopen occasions, die vaak alleen als demo gebruikt zijn.

I.i.g.veel plezier met het bijeen zoeken van je HT! :bier:

Edgar Smit
19-12-2009, 13:21
Welkom op het forum en voordat ej evrder gaat met luisteren etc zou ik eerst eens even bij de achtergrondartikelen hier op de site kijken, daar staat vrij veel nuttige informatie.

KingRalph
19-12-2009, 19:13
Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Ik ben pas van plan op tussen kerst en oud en nieuw te luisteren, want dan ben ik vrij.
Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk info tot me te nemen. Veel is nog acrabadabra voor mij, maar gelukkig kan ik veel nuttige info vinden bv hier op het forum.

Nu vraag ik me af welke verschillen er zijn tussen de merken van de receivers. Ik zie Onkyo, Denan & Marantz regelmatig langskomen. Maar zijn er nog verschillen qua klank kleur of film vs muziek?

Intussen browse en lees ik rustig verder.

Groeten,

Ralph

Onkyo
19-12-2009, 19:42
Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Ik ben pas van plan op tussen kerst en oud en nieuw te luisteren, want dan ben ik vrij.
Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk info tot me te nemen. Veel is nog acrabadabra voor mij, maar gelukkig kan ik veel nuttige info vinden bv hier op het forum.

Nu vraag ik me af welke verschillen er zijn tussen de merken van de receivers. Ik zie Onkyo, Denan & Marantz regelmatig langskomen. Maar zijn er nog verschillen qua klank kleur of film vs muziek?

Intussen browse en lees ik rustig verder.

Groeten,

Ralph

Ja. De ene versterker klinkt warmer en/of muzikaler als de andere.
Om hier inzicht in te krijgen is er maar 1 oplossing: ga luisteren! Bijna iedere zichzelf respecterende audiozaak heeft wel een of meerdere opstellingen in luisterruimtes staan en je kunt natuurlijk ook aangeven naar welke merken je wilt luisteren.
Neem een paar cd's uit je eigen verzameling mee en ga er maar eens voor zitten.

Lezen of rondsnuffelen op het internet is leuk maar - en dit zeg ik uit ervaring - koop nooit iets zonder er eerst naar geluisterd te hebben.

KingRalph
29-12-2009, 21:54
Hoi Allemaal,

Vandaag dus geluisterd.
Voornamelijk naar de Onkyo TXSR607 en de Marantz NR1501. Ze klonken beide goed. (maar ja dat zijn mijn oren natuurlijk:-P ).
Ik vind persoonlijk het prijsverschil erg groot €150,--.

Ik ga dus voor de Onkyo TXSR607.
Ik heb daar bij als fronts de Canton GLE470 centre Canton AV700, rear Canton GLE420.
Voorlopig waag ik me nog even niet aan een sub. Ik vind ze nogal groot en vraag me af of ik dat nodig heb met de fronts die ik nu op het oog heb.

Nou ik puzzel lekker verder.

Groeten,

Ralph

hstadman
29-12-2009, 22:43
Hoi Allemaal,

Vandaag dus geluisterd.
Voornamelijk naar de Onkyo TXSR607 en de Marantz NR1501. Ze klonken beide goed. (maar ja dat zijn mijn oren natuurlijk:-P ).
Ik vind persoonlijk het prijsverschil erg groot €150,--.

Ik ga dus voor de Onkyo TXSR607.
Ik heb daar bij als fronts de Canton GLE470 centre Canton AV700, rear Canton GLE420.
Voorlopig waag ik me nog even niet aan een sub. Ik vind ze nogal groot en vraag me af of ik dat nodig heb met de fronts die ik nu op het oog heb.

Nou ik puzzel lekker verder.

Groeten,

Ralph


Die vraag kan ik je nu al beantwoorden;

ja, die ga je nodig hebben. Hoe goed de fronts ook zijn, de beste speakers komen niet zo laag als een goede sub! De beste speakers komen ongeveer tot 30-35hz laag. Een goede sub gaat zelfs tot 16hz laag en strak. De sub neemt dan de laagste tonen over, zodat de fronts niet zo zwaar belast hoeven te worden.