PDA

Bekijk de volledige versie : David's HT Setup



Davidshadow13
03-01-2010, 11:38
Na het zien van alle mooie sets hier op DVD.nl en ook op Tweakers.net heb ik besloten ook mijn set maar eens te posten. Ik begin wel meteen met zeggen dat alles op mijn slaapkamer staat en die is niet zo heel groot. Ik ben pas 16 dus ik woon nog bij mijn ouders. Mijn kamer is op zolder en dit is een dakkapel die redelijk nieuw is. Dit is op zich mooi meegenomen aangezien deze goed geïsoleerd is, en ik dus de muziek lekker hard kan aanzetten. Verder is ook alles dubbelglas en is het daardoor ook met dit weer zeker niet koud.

Om maar eens te beginnen ik ben in de zomer van 2008 serieus begonnen met het opbouwen van een set. Het begon allemaal met een Audiosonic CRT tv, en een dvd spelertje van de Kuidvat, ik had toen ook al een set B&W speakers (van mn vader gekregen) en een hele oude Pioneer 2x 15 watt versterker uit 1979. In december 2008 heb ik toen een nieuwe tv gekocht, een Philips 32PFL7403D die mij toen nog 760 euro heeft gekost wat ik best veel geld vond voor toen der tijd. Daarna heb ik in mei 2009 een eigen A/V meubel gebouwd. En ook een Digitale HD ontvanger gekocht. Zomer 2009 had ik eindelijk geld om ook een knappe reciever te kopen, en in december 2009 heb ook ik de overstap gemaakt naar blu-ray. Als ik dit zo bekijk is de aankoopwaarde van al mijn spullen over de afgelopen 2 jaar: € 1800,00 En dat vind ik toch best aardig wat geld. Nou genoeg geluld. Hier zijn de specs:

Specificaties:
TV: Philips 32PFL7403D (HD-Ready, 100Hz)
Reciever: Sony STR-DG820 (DD TrueHD, DTS HD MA, 7x60watt)
Decoder: Humax IRHD5000C (HD, Irdeto, Ziggo Ontvanger)
Blu-Ray: Philips BDP7500 (2009 model, 7.1 Analog Out, Touchbuttons)

Speakers: 2x B&W DM110 Front, 2x JVC SP-S300 Surround
Kabels: 2x HQ HDMI, 1x Philips HDMI, 2,5mm2 Speakerkabel Front, 1,5mm2 Speakerkabel Surround, 1x HQ DVI-HDMI, Hirschmann Koka 799 Coaxkabel.

Zoals je misschien uit mijn setup al merkt zijn het nogal wat verschillende merken. Ik ben typisch iemand die maanden lang reviews/informatie op internet zoekt, beurzen bezoekt voordat ik iets koop. Het belangrijkste vind ik prijs/kwaliteits verhouding ik probeer altijd voor zo weinig mogelijk iets knaps te kopen. Ik ben daarom ook helemaal geen kabelgek. Digitale kabels maakt geen reet uit welk merk je koopt dus daarom heb ik ook bijna alles van HQ en gewoon no-name Luidsprekerkabel. En dat is niet alleen omdat ik het zonde vind, maar omdat ik gewoon ook geen Monster enz. kan betalen. Hier komen de foto's.

http://img442.imageshack.us/img442/2994/htvoor.jpg

Hierboven zie je een overzichtsplaatje, Sorry als hij een beetje tegroot is maar ik kon de HTML tags niet laten werken. De andere zijn kleiner:-P. Het meubel heb ik zoals gezegd zelf gemaakt en helemaal wit geschilderd omdat ik anders het idee zou hebben dat mijn kamer nog kleiner zou zijn. De Speakerstands zijn ook zelf gemaakt op aanraden van iemand op het forum. Ik heb ook door mijn hele kamer kabelgoten neergelegd om alles netjes weg tewerken en dat is aardig gelukt vind ik. Ik heb nog geen centerspreaker maar dat moet in 2010 gebeuren dan wil ik alles vervangen door 2x XTZ 89 Front en 1x XTZ 89 Center. Omdat ook dat weer speakers zijn met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

http://img442.imageshack.us/img442/3852/htrec.jpg (http://img442.imageshack.us/i/htrec.jpg/) http://img442.imageshack.us/img442/htrec.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img442/htrec.jpg/1/)
Reciever Sony STR-DG820, Heeft alles voor een heel zacht prijsje:-P

http://img685.imageshack.us/img685/2194/htblu.jpg (http://img685.imageshack.us/i/htblu.jpg/)
Nieuwe BR-Speler die touchknopjes zijn leuk maar hij maakt een beetje veel lawaai.

http://img85.imageshack.us/img85/8320/htroom.jpg (http://img85.imageshack.us/i/htroom.jpg/) http://img85.imageshack.us/img85/htroom.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img85/htroom.jpg/1/)

Tot slot nog een overzichtsfoto(y)

Ik heb voor mezelf nog een paar updates in gedachten voor dit jaar. Zo wil ik graag nieuwe speakers. Front en Center en een grotere tv. Bij voorkeur een 46 inch Panasonic Plasma. Maar ik weet niet of ik daar het geld voor heb.:-P Verder wil ik dan ook mijn tv ophangen met een soort standaard zodat ik op mijn meubel de centerspeaker neer kan zetten. Een subwoofer komt er nog niet in want ik denk dat mijn ouders en de buren dat niet echt leuk gaan vinden. En met zuilen ik straks wel genoeg laag zal hebben denk ik.

To-Do List:
- Tv Standaard om tv aan op tehangen.
- Nieuwe tv Panasonic 46G10
- Nieuwe Speakers: XTZ 89 Serie of JAMO S606 Serie.

Ik hoop dat jullie het een beetje wat vinden. Ik ben er in iedergeval heel blij mee. En ik hoop dat jullie reageren of dat jullie er nog wat zinnings over te zeggen hebben. Ik zal ook updates blijven plaatsen als ik iets nieuws heb.

xander32
03-01-2010, 11:43
Mooie set hoor (y) . Mag je trots op zijn!
Op die leeftijd moest ik mij behelpen met een draagbaar radiotje :???: (opa verteld ...).


Geniet ervan,


Sander.

Michael Hamers
03-01-2010, 14:32
Ziet er goed uit (y)

Zou je wel de foto's wat kleiner willen maken? Zo is heel de site uit het verband gerukt... Ik zie dat het niet met de HTML tags lukte, maar verklein de foto zelf dan even aub.

Davidshadow13
03-01-2010, 14:59
Ziet er goed uit (y)

Zou je wel de foto's wat kleiner willen maken? Zo is heel de site uit het verband gerukt... Ik zie dat het niet met de HTML tags lukte, maar verklein de foto zelf dan even aub.

Dankje:-P

De foto's zijn nu aangepast. Ik wist eerlijk gezegd niet wat de max breedte hier op het forum is omdat mijn widescreen 16:10 monitor hem uitrekte waardoor 1280 breed wel paste. Bijv. op Tweakers mag een plaatje max 1024 zijn dus ik heb nu 960 genomen en ik denk dat dat wel moet passen aangezien meeste forums op 1024 pixels breed gebouwd zijn, als er nog problemen zijn hoor ik het wel.

Michael Hamers
03-01-2010, 15:09
Zo is het al een stuk beter. Ik hou zelf meestal max 800 breedte aan ivm de kolommen aan de zijkanten... Maar zo ist al goed hoor. Veel plezier met je HT!

DVDProfilersFilmgek
08-01-2010, 14:29
De complimenten met je opstelling (y) , daar kan menig huishouden nog een voorbeeld aan nemen. Je hebt gelijk, ik ga ook voor een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding, dure merknamen en designshit zijn aan mij ook niet besteed.

Dat van die sub kan ik begrijpen, al kun je ze wel zodanig inregelen dat ze op beschaafde wijze meespelen, als je ze zodanig insteld dat een film zijn volle glorie ten gehore mag brengen, ja dan kunnen de directe medebewoners best wel eens ontstemd raken, zelf moet ik dat ook in de gaten houden. :sad:

Die XTZ speakers ken ik nog niet, maar als ik ze eens ergens tegen kom zal ik er zeker even een oor aan wagen:grin:

BTW, wit komt een beetje op je af en zwart wijkt wat meer, maakt slanker. Ik vind je meubel keurig, je hebt er ook uitsparingen in voor de nodige ventilatie en in het middenvak zou je eventueel een kleine boekenplank speaker kunnen plaatsen voor center gebruik, al is dat niet nodig.

Houd je vorderingen in het oog:bier:

Davidshadow13
13-01-2010, 11:57
BTW, wit komt een beetje op je af en zwart wijkt wat meer, maakt slanker. Ik vind je meubel keurig, je hebt er ook uitsparingen in voor de nodige ventilatie en in het middenvak zou je eventueel een kleine boekenplank speaker kunnen plaatsen voor center gebruik, al is dat niet nodig.

Houd je vorderingen in het oog:bier:

Ik had perse voor wit gekozen omdat ik vond dat dat er voor zorgde dat het niet zo druk zo worden. Ook met het oog op het feit dat mijn kamer niet zo groot is en zwart dan meteen zo druk en vol oogt naar mijn mening. Mn dekbedovertrek is zwart bijv. en dat ziet er echt voller uit dan als ik een rode gebruik.

Veder heb ik er ook rekening met de kleur van de apparatuur. Reciever was al zilver er BR ook in zilver te krijgen. De TV had ik al eerder maar dat maakt niet zoveel uit. Enigzinds vind ik het wel jammer dat de Humax niet in zilver te krijgen is maar die gaat er toch uit als er een grotere tv (plasma komt) met CI+ module.

Verder dacht ik dat centerspeakers altijd verticaal geplaatst horen te worden of maakt dat niet uit? i.v.m. de geluidspreiding in verhouding tot het beeld van de tv. XTZ is voor zover ik weet alleen nog maar in Eindhoven te krijgen en te beluisteren en aangezien ik in de Kop van Noord-Holland woon (Hoorn). Moet ik iemand eens zo gek krijgen mij daar naartoe te bregen.:-P

Thomas Gabriel
31-01-2010, 13:33
Zeer mooi David!(y) Ikzelf ga ook met een project beginnen. En het is inderdaad een goed idee om over te stappen op een Full HD tv, het verschil zie je wel. Nog veel chance!:-P

Davidshadow13
03-02-2010, 21:19
Ja, eerst moet ik toch echt mijn ouders overtuigen, dat een grotere tv noodzaak is:-P en dat kan nog wel even duren. Wil sowiso toch eerst nieuwe frontspeakers, want deze zijn al bijna 25 jaar oud, ze doen het nog goed maar dat merkt je toch wel.

Maar aan jouw apparatuur te zien ook wel een mooi setje. Ben je trouwens bezeten geworden van Die Hard 4 ofzo, aangaande je nickchange?:-P:-P

Thomas Gabriel
15-12-2010, 20:50
Ja, eerst moet ik toch echt mijn ouders overtuigen, dat een grotere tv noodzaak is:-P en dat kan nog wel even duren. Wil sowiso toch eerst nieuwe frontspeakers, want deze zijn al bijna 25 jaar oud, ze doen het nog goed maar dat merkt je toch wel.

Maar aan jouw apparatuur te zien ook wel een mooi setje. Ben je trouwens bezeten geworden van Die Hard 4 ofzo, aangaande je nickchange?:-P:-P
How, ik lees dit bericht nu pas:oops:

De bad guy in Die Hard 4 heet inderdaad Thomas Gabriel, en dat is ook mijn echt naam.

Zijn er al updates gebeurd ivm je HT?

HTip
16-12-2010, 19:55
Mooie set! Zeker voor je leeftijd ;) Ik had toen een leuk stereosetje bij elkaar gespaard, maar niets zoals jij hebt. Goed hoor (y)

Upgradeplannen zien er ook goed uit....

Als ik je een tip mag geven. Ik denk dat je speakers beter tot zijn recht komen als je ze iets meer naar voren haalt en dus verder van de verwarming.

Davidshadow13
16-12-2010, 20:28
How, ik lees dit bericht nu pas:oops:

De bad guy in Die Hard 4 heet inderdaad Thomas Gabriel, en dat is ook mijn echt naam.

Zijn er al updates gebeurd ivm je HT?

Grappig vind ik dat, als je precies dezelfde naam hebt:-P.
Ik heb wel al een upgrade, ik heb namelijk net een nieuwe tv gekocht.
50 inch Samsung Plasma zal daar van het weekend wel een paar nieuwe fotos van posten.
Ik heb uiteindelijk dus toch mijn ouders kunnen overhalen.

@HTip
Ik zal er eens mee experimenteren. Ik heb inmiddels ook de stands iets steviger gemaakt door de buisjes te vervangen door hout. Ik had al zo'n idee dat het geluid dan beter word omdat ik al gelezen had dat je ze niet zo dicht bij de muur moet zetten. Verder ben ik nog op zoek naar een betaalbare center speaker voor erbij en ga ik van de vakantie mijn set-up eens opnieuw kalibreren want dat is wel nodig.

Thomas Gabriel
16-12-2010, 20:34
Wow, ineens een 50"! (is dat niet die reeks van €800-€900?) Hoeveel meter kijkafstand heb je?

HTip
16-12-2010, 20:53
En als je dan toch bezig bent... Misschien ook nog spikes onder de stands. Knapt het geluid waarschijnlijk ook van op.

Mooie aanwinst die TV 8)

Davidshadow13
16-12-2010, 23:07
Wow, ineens een 50"! (is dat niet die reeks van €800-€900?) Hoeveel meter kijkafstand heb je?

Ja zoiets maar ik heb hem via mijn werk met 20% korting kunnen kopen. Dus heb er uiteindelijk maar 700 euro voor betaald. Toen heb ik ook mijn oude tv nog verkocht voor 350 euro. Dus kostte de nieuwe tv eigenlijk maar 350 dus dat viel mee.

Ik zit er op dit moment zo'n 2 á 2,5 meter vanaf. Ik weet nog wel dat ik hem een paar weken geleden voor het eerst had en dat ik me toen echt kapot schrok van hoe groot ie was. Ik dacht echt bij mezelf David wat heb je jezelf nu weer aangedaan. Maar nu ben ik wel redelijk gewend en is het beeld echt fantastisch en lekker groot. :-P:-P;)

Thomas Gabriel
16-12-2010, 23:10
Ja zoiets maar ik heb hem via mijn werk met 20% korting kunnen kopen. Dus heb er uiteindelijk maar 700 euro voor betaald. Toen heb ik ook mijn oude tv nog verkocht voor 350 euro. Dus kostte de nieuwe tv eigenlijk maar 350 dus dat viel mee.

Ik zit er op dit moment zo'n 2 á 2,5 meter vanaf. Ik weet nog wel dat ik hem een paar weken geleden voor het eerst had en dat ik me toen echt kapot schrok van hoe groot ie was. Ik dacht echt bij mezelf David wat heb je jezelf nu weer aangedaan. Maar nu ben ik wel redelijk gewend en is het beeld echt fantastisch en lekker groot. :-P:-P;)
Dat is wel erg weinig, maar als je er geen last van ondervind is er geen enkel probleem.(y)

HTip
16-12-2010, 23:14
Dat is wel erg weinig, maar als je er geen last van ondervind is er geen enkel probleem.(y)
Dat valt best mee. De afstanden van vroeger 2 à 3x de beelddiagonaal gelden niet meer. Heeft alles met de resolutie te maken.

Kijk maar eens naar de tabel in dit artikel...
http://www.televisiestart.nl/ideale-kijkafstand-afmeting-televisie

Thomas Gabriel
16-12-2010, 23:17
Dat valt best mee. De afstanden van vroeger 2 à 3x de beelddiagonaal gelden niet meer. Heeft alles met de resolutie te maken.

Kijk maar eens naar de tabel in dit artikel...
http://www.televisiestart.nl/ideale-kijkafstand-afmeting-televisie
Wat een handige tabel! Die ga ik zeker hanteren bij mijn toekomstige HT...

StefaanD
16-12-2010, 23:39
Dat valt best mee. De afstanden van vroeger 2 à 3x de beelddiagonaal gelden niet meer. Heeft alles met de resolutie te maken.

Kijk maar eens naar de tabel in dit artikel...
http://www.televisiestart.nl/ideale-kijkafstand-afmeting-televisie

Knap en blij dat te lezen, dan wordt het hier ooit wel een 65" denk 'k zo. Niet dat
'k me van die afstanden iets aantrek, maar grootte went snel, héél snel :-) Dus
ja die 42" van mijn is te klein.

Trouwens David heel knappe setup voor zo'n jonge gast (y)

Thomas Gabriel
19-12-2010, 17:42
Hoe is het beeld van de Samsung? Hoe scherp is hij? Zwartwaardes? Is het aantal Hz (600) niet een commerciële truk? Want 600 lijkt me wel erg veel voor zo'n goedkope tv...

Ik ben misschien van plan om er ook zo eentje te kopen, als ik mijn nieuwe kamer heb....

Davidshadow13
19-12-2010, 18:35
@Thomas

Die 600Hz is ook een beetje een commerciele truc, omdat je dit helemaal niet nodig hebt. De tv is standaard gewoon 100 Hz en 24p word op 96 Hz weergegeven waardoor er dus geen judder is met blu-ray. Het enige wat je ziet is soms een beetje minder vloeiende pan beelden maar dat ligt aan de blu-ray standaard zelf. Eigenlijk is de 24 frames per seconde te weinig en zal hollywood eigenlijk naar de 30 of 60 fps standaard moeten.

Beeld vind ik heel erg natuurlijk met prachtige kleuren en goede zwartwaardes maar daar staat een plasma bekend om. Je moet wel een beetje oppassen met inbranding en met statische schermen enzo want daar is ie best gevoelig voor. En de interne scaler is niet zo heel goed maar ik gebruik gewoon de scaler in mijn blu-ray speler en dan merk je het niet.

Hier is een link: http://www.kieskeurig.nl/plasma_tv/samsung/ps50c550/specificaties/897443/

Voor het geld is het een beste tv maar als je iets meer te besteden hebt kun je ook kijken naar de Panasonic G20 (50 inch) (1200 euro) en zelf vond ik de Sharp LE705E LED TV ook heel mooi beeld geven die is 1100 euro voor de 46 inch variant.

Thomas Gabriel
19-12-2010, 19:01
Ik zie ook dat je TV voor een raam staat, is dit niet storend betreffende het licht?

Davidshadow13
19-12-2010, 19:47
Ik zie ook dat je TV voor een raam staat, is dit niet storend betreffende het licht?

Alleen als het licht er recht in schijnt en dit is bijna nooit zo omdat ons huis zo staat dat de zon alleen s' ochtends naar binnen schijnt dus daar heb ik geen last van gelukkig. En anders doe ik de gordijnen gewoon dicht. Het liefst had ik mn TV natuurlijk tegen een muur maar omdat ik een zolderkamer heb en dus veel gekke muren paste het nergens anders.

Thomas Gabriel
21-02-2011, 23:06
Word het niet eens tijd voor een update?;)
+ 5 miljoen !

Davidshadow13
13-01-2012, 17:53
Na bijna een jaar wordt het wel weer eens tijd voor een update dacht ik zo. Na bijna een half jaar van wikken en wegen en een half jaar van afwegingen maken heb ik toch nieuwe speakers gekocht.;)

Waar ik al een paar maanden er vanuit ging dat ik een Jamo S608 HCS 3 ging kopen heb ik toch op het laatste moment iets meer uitgegeven een een set Dali Zensor 5 speakers met Dali Zensor Vokal center speakers voor €760,- bij de lokale HiFi winkel waar ik al jaren kom. Een hele goede aanbieding vindt ik zo. Ze worden over drie weken geleverd, kan niet wachten:lol::-P

Nu nog sparen voor surround speakers á 119 p/s en misschien een subwoofer.
Over drie weken ook nieuwe plaatjes met mijn nieuwe tv.;) Alvast een voorproefje van de speakers.

http://www.iear.nl/images/products/large/prd61960.jpg
Het zijn wel echt hele mooie speakers al zeg ik het zelf, heel goed afgewerkt ook. En het zijn zo'n beetje de beste speakers verkrijgbaar in de prijsklasse <2000 euro voor een 5.1 set. Volgens de review van het gerenommeerde Duitse audioblad "Audio" en AreaDVD die heb zelf het predicaat "referenze" oftewel referentiekwaliteit geeft. Het is dus echt een top speaker voor een hele mooie prijs;) Hier de originele review als mensen er wat meer over willen weten: http://www.areadvd.de/lm/AV_Hardware/test_dalizensor.shtml

DVDProfilersFilmgek
13-01-2012, 18:30
Als ze helemaal naar het zin klinken, dan heb je gewoon de beste keuze gedaan(y) Bedenk wel dat het even tijd kost eerdat een speaker helemaal is ingespeeld, die van mij winnen zelfs na 1 jaar nog steeds aan klankrijkdom.

Wacht je plaatjes even af en hoe je ze ervaart op je eigen plek.

Davidshadow13
13-01-2012, 19:03
Als ze helemaal naar het zin klinken, dan heb je gewoon de beste keuze gedaan(y) Bedenk wel dat het even tijd kost eerdat een speaker helemaal is ingespeeld, die van mij winnen zelfs na 1 jaar nog steeds aan klankrijkdom.

Wacht je plaatjes even af en hoe je ze ervaart op je eigen plek.

Ze klonken heel mooi en open, goed gedetailleerd hoog zonder schel te worden. De Jamo liep een beetje te ver door in het hoog waardoor het wel eens schel wilde worden. Maar qua klankkleur zijn ze bijna hetzelfde. Allebei helder en open, t zijn dan ook allebei Deense fabrikanten en de fabrieken staan dicht bij elkaar. Zou eigenlijk de S608 kopen dus maar daarvoor moest ik helemaal naar Arnhem. Kende deze speakers eigenlijk niet maar ze waren in de aanbieding en ik kreeg er nog een leuke korting bovenop. Dus ik mag niet klagen.

Moet inderdaad de eerste tijd rustig aandoen want de conussen moeten een beetje flexibel worden.;)

jamiev
13-01-2012, 23:57
mooie voor elkaar(y)
ben ook zo begonnen op een slaapkamer toen nog met copieeren van gehuurde vhs en betamax films.
had toen ook alleen nog maar een stereoset en monovideo maar genoot er met volle teugen van.
mooie speakers heb je gekocht en in mijn ogen heb je het al prima voor elkaar(y)
gr jamie

Thomas Gabriel
14-01-2012, 00:34
Wow! Vet! Hou je maar klaar voor wat 'buurklachten';) Ik ben blij voor je dat je eindelijk de juiste keuze hebt gevonden. Daar wil ik toch een keertje naar komen luisteren!(y)

DVDProfilersFilmgek
14-01-2012, 12:35
Ze klonken heel mooi en open, goed gedetailleerd hoog zonder schel te worden. De Jamo liep een beetje te ver door in het hoog waardoor het wel eens schel wilde worden. Maar qua klankkleur zijn ze bijna hetzelfde. Allebei helder en open, t zijn dan ook allebei Deense fabrikanten en de fabrieken staan dicht bij elkaar. Zou eigenlijk de S608 kopen dus maar daarvoor moest ik helemaal naar Arnhem. Kende deze speakers eigenlijk niet maar ze waren in de aanbieding en ik kreeg er nog een leuke korting bovenop. Dus ik mag niet klagen.

Moet inderdaad de eerste tijd rustig aandoen want de conussen moeten een beetje flexibel worden.;)

Korting.....:grin: Ja, daar wordt een mens vrolijk van, zeker als hij dat krijgt op spullen waar hij blij van wordt, dubbel vrolijk dus.(y) Heb zelf ook een heel fijne korting gehad, maar nam toen ook alle 7 speakers in 1x af. Ook gekocht bij de lokale echte Hifidealer, daar heb ik eerder ook de sub gekocht.

Mmmmm, nu maar hopen dat je conussen lekker strak blijven en je rubbers lekker soepel gaan worden........ anders gaat het goed mis met je speakers;)

Davidshadow13
20-01-2012, 20:42
Hoewel het nog twee en een halve week duurt voordat de speakers worden geleverd (helaas in tentamenperiode). Heb ik wel alvast een update. Ben gister en vandaag bezig geweest met het ophangsysteem voor mijn TV. Anders kan ik namelijk mijn center speaker niet kwijt. Ik heb eerst gedacht aan een kastje voor mijn center maar dit vond ik niet mooi. Daarom tot deze oplossing gekomen. De TV hangt nu redelijk hoog. Als straks mijn center speaker er staat en deze onder de juiste hoek gericht staat, kan ik kijken of de TV nog iets naar beneden kan. Ik denk dat een centimeter of 5 nog wel moet kunnen maar dat moeten we zien. Ik hoop het wel want het enige waar ik nu nog bang voor ben is te weinig daglicht in mijn kamer. Maar dat is voor later zorg. Eerst zorgen dat ik de 2e tentamenperiode goed door kom.;):lol: Hieronder alvast wat foto's.

http://img580.imageshack.us/img580/9825/img1575e.jpg

Zo zag het er vanmorgen uit. Met de TV gewoon nog op zijn stand. Deze kon ik er maar met moeite afkrijgen want hij zat helemaal vastgekoekt aan het blad van mijn kastje:-P

http://img834.imageshack.us/img834/6906/img1582e.jpg

Na een hele middag zwoegen, zag het er om acht uur s' avonds zo uit. Al een hele verbetering vindt ik zelf. De TV hangt een klein beetje scheef maar dit zie je nauwelijks. Als hij nog maar beneden komt ga ik daar misschien nog iets aan doen.

Heb deze week ook nieuwe bananen pluggen besteld op Ebay want mijn huidige zijn net als mijn speakers al 30 jaar uit en vallen er haast uit. Nu heb ik 14 stuks van Nakamichi besteld een heel betaalbaar merk dat goed afgewerkte producten leverd. Ik heb nu 7 setjes voor de prijs van 1 hier in de winkel.

Alleen over de speakerkabel lig ik nog een beetje te twijfelen. Het langste stuk dat ik nodig heb is drie meter. Ik wil graag drie gelijke stukken i.v.m. met eventuele vertraging (ja ik weet dat deze minimaal is omdat de voortzetting van een elektromagnetische puls of stroom net zo snel is als het licht maar het is gewoon voor m'n gevoel:-P;)). Dan heb ik dus negen meter nodig. Ik twijfel nu tussen Vandenhul Skyline Hybrid en een knappe kabel van Ixos of Inakustik. Misschien komt mijn audioboer waar ik ook mn speakers besteld heb nog met een goede aanbieding. Hij voert in ieder geval Vandenhul. Ik wil in ieder geval zo rond de 5 euro per meter uitgeven en niet veel meer, want aan het einde van de dag is een kabel toch echt gewoon een kabel.;) Waarschijnlijk over een week of twee weer een update, met een beetje mazzel eerder.

Thomas Gabriel
21-01-2012, 10:02
En hoe was je eerste film/serie bevallen?;)

DVDProfilersFilmgek
21-01-2012, 13:05
Mmmm, TV staat idd best heel erg hoog zo, misschien de zitplaats ook zo'n 20 a 30 cm verhogen;)

BTW, koper is koper, maar het staat je natuurlijk vrij om een paar draadjes met een duur naampje erop te kopen:mrgreen:

Wacht wel even het eindresultaat af, misschien haal je nog wel de pootjes onder de kast vandaan, of kort je ze een heel eind in, zou jammer zijn van de bergruimte, maar met pijn in de nek TV kijken is ook niet fijn.8-)

Davidshadow13
21-01-2012, 13:30
Mmmm, TV staat idd best heel erg hoog zo, misschien de zitplaats ook zo'n 20 a 30 cm verhogen;)

BTW, koper is koper, maar het staat je natuurlijk vrij om een paar draadjes met een duur naampje erop te kopen:mrgreen:

Wacht wel even het eindresultaat af, misschien haal je nog wel de pootjes onder de kast vandaan, of kort je ze een heel eind in, zou jammer zijn van de bergruimte, maar met pijn in de nek TV kijken is ook niet fijn.8-)

Hij hangt eigenlijk iets te hoog zo. Ik kan hem nog wel een centimeter of 7 verlagen denk ik maar dat doe ik pas als de centerspeaker binnen heb want dan weet ik precies hoeveel ik kan. Misschien de pootjes inkorten dat is ook nog een optie, maar voordat ik zoiets doe wil ik eerst een oplossing voor de bergruimte bedacht hebben. Alles verhogen ben ik niet zo'n fan van ook omdat het me dan daglicht kost vanuit mijn raam en mijn nieuwe speakers niet zo hoog zijn. 85 cm. Ze komen dan wel op natuurstenen regels te staan op spikes dus dan win ik weer 8 á 9 cm. Dus dan zijn ze 95 cm op zijn hoogst. Mn tv kan dan iets naar beneden en dan is het geluidsbeeld hopelijk gelijk met het beeld anders moet ik echt aan de pootjes gaan zagen idd en den bakken kleiner maken.;)

Davidshadow13
24-01-2012, 17:46
Ben vandaag weer eens bezig geweest. Heb een hele mooie deal gekregen voor mijn speakerkabel. Was eerst van plan vandenhul 2,00mm2 te nemen. Maar kon 9 meter VLS Ultra 6mm2 krijgen voor maar €2,95 per meter:lol: in plaats van de €12,95 per meter welke hij normaal kost. Ja het is een beetje overkill maar ik vind het wel een mooie en luxe uitziende kabel, en het ook wil ook wat natuurlijk.

Ook vandaag begonnen met de stenen speakerstands maar die zijn nog niet klaar, de lijm moet eerst drogen. Speakers zijn ook nog niet binnen en ik wacht ook nog op mijn nakamichi bananenpluggen. Moet ook nog even opzoek naar een stukje krimpkous maar dat is zorg voor morgen.;)

Alvast een fotootje van de mooie speakerkabel:;):lol::-P
http://img19.imageshack.us/img19/236/speakerkabel2.jpg

DVDProfilersFilmgek
24-01-2012, 22:28
Mooi prijsje(y)

Het mooie aan de kabel zie ik er niet vanaf, maar dat zal wel iets persoonlijks zijn;)

Wacht het eindresultaat met belangstelling af:grin:

Davidshadow13
25-01-2012, 17:53
Mooi prijsje(y)

Het mooie aan de kabel zie ik er niet vanaf, maar dat zal wel iets persoonlijks zijn;)

Wacht het eindresultaat met belangstelling af:grin:

De 6mm2 is een beetje overkill, maar de kabel is heel mooi afgewerkt met een mooie en toch soepele mantel en een goede afscherming binnen in. Plus dat zo'n dikke kabel er gewoon luxe en cool uitziet bij zo'n nieuwe speaker. Plus dat het ook nog iets toevoegt aan het geluid omdat de weerstand kleiner is door de grote koperkern. Verder is het gewoon standaard OFC want ik geloof oof niet echt in kabels dus ik ga ook geen tientallen euro's per meter uitgeven. Maar voor deze prijs wilde ik het voor de "looks" alleen al wel doen.

Verder heb ik vandaag een hele goede dag gehad;) Niet alleen was ik de hele ochtend vrij, ik kreeg ook omstreeks 10 uur 's ochtends een telefoontje van Raymond van Botman Audio/Vision in Hoorn dat de speakers binnen gekomen waren.:lol::lol::lol: Dat is in 1,5 week in plaats van de drie weken welke verwacht was weer een meevaller. Verder ga ik Raymond nu een beetje ophemelen want ik vind Botman echt een top zaak. Ze nemen nog de tijd voor je, een luistersessie van ruim een uur was geen probleem en je kon ook gewoon koffie of thee krijgen. Ze nemen zelfs voor bij de goedkopere speakers echt de tijd voor je en wat ik het belangrijkste vind is dat ik serieus genomen word. Ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt, toen was ik 14-16 jaar oud dat winkels je niet serieus nemen en je pas knap willen helpen als je echt je portemonnee trekt of met je pappa komt. Zo mocht ik geen duurdere recievers bekijken en het aanzetten van een dure tv was teveel moeite, en als verkopers dan iets van onzin uitkraamden verklaarde ze jij gewoon voor ontwetend "omdat je nog veels te jong bent, om daar iets van te snappen" dat is echt te belachelijk voor woorden. Als je iets van Audio of een TV nodig hebt in west-friesland dan zou ik Botman echt van harte aanbevelen. Mooie luisterruimtes, veel merken en veel op voorraad. Een eigenaar met passie voor de zaak en werknemers die echt verstand hebben van Audio en Hifi.;):-P

Maar goed nu heb ik de speakers dus al binnen maar nog geen bananenpluggen. Die zijn de 15e verstuurd vanuit Hong Kong dus die verwacht ik tussen nu en zaterdag ook binnen te hebben en dan kan ik opbouwen. Volgende week tentamenweek dus heel weinig les, heb dan tijd genoeg.;):lol: Alvast een sneak peak vanuit hoe het geweld uit de auto kwam en nu op mn kamer staat.

http://img252.imageshack.us/img252/6246/speakersnieuw2.jpg

1x Dali Zensor Vokal Center Speaker (Black Ash)
2x Dali Zensor 5 (Black Ash)

totaal ruim 35 KG aan speakers!:lol:

jamiev
25-01-2012, 18:03
goede service is ook belangrijk,dat kun je bij internet kopen wel vergeten.
koop zelf ook al jarenlang bij dezelfde speciaalzaak alleen om de service betaal ik liefer een paar euro meer.
verder topkabels en ben benieuwd naar je speakers
gr jamie

Davidshadow13
25-01-2012, 19:43
Nog een vraagje: Hebben jullie nog tips m.b.t. het inspelen van de speakers??? Op de fora zijn ze er net zo verdeeld over als over het inspelen van bijv. je plasma tv. Dan zeggen ze ook dat je eerst 50 uur een speciale break-in disc moet spelen, vond ik onzin. Gewoon de eerste 200 uur op lager contrast en helderheid en dat ging helemaal goed.

Nu wil het dat met nieuwe speakers mensen ook zeggen dat je eerst 50 of 100 uur een speciale inspeel audio cd 24/7 moet afspelen. Afgezien van het feit dat het bijzonder onpraktisch is aangezien ik in dezelfde ruimte moet slapen:-P, vind ik het eigenlijk ook onzin.

Ik dacht zelf aan net als bij mijn tv de eerst 50 of 100 uur op een relatief laag volume en zorgen dat het niet al te hoog wordt. Als dan de conussen een beetje soepel zijn dan vanzelf het volume omhoog. Hebben jullie hier nog ideeën over?

HTip
25-01-2012, 20:43
Mooie aanwinsten (y) En die kabel is écht een koopje. Goed gedaan!

Service is een groot goed en eigenlijk de enige manier om je te onderscheiden. Gelukkig zijn er nog winkels die dat hoog in het vaandel hebben. En dat er 1 bij jou in de buurt zit.

Wat inspelen van speakers betreft. Er bestaan inderdaad speciale CD's die je speakers (en kabels) snel kunnen inspelen. Maar dat is niets voor een ruimte waar je ook zelf moet vertoeven. Ik heb de CD en DVD van Densen, de DeMagic. Dat gejengel jaagt iedereen uit de ruimte ;)

Een goed alternatief is de speakers op ca. 30cm van elkaar plaatsen met de conussen naar elkaar gericht. Eén van de speakers plaats je in tegenfase (+ en - omdraaien) en dan normale muziek spelen. Klinkt natuurlijk voor geen meter, maar het werkt wel en is minder erg dan het wiskundig signaal van de Densen, die overigens ook erg goed zijn werk doet.

Davidshadow13
25-01-2012, 21:24
Een goed alternatief is de speakers op ca. 30cm van elkaar plaatsen met de conussen naar elkaar gericht. Eén van de speakers plaats je in tegenfase (+ en - omdraaien) en dan normale muziek spelen. Klinkt natuurlijk voor geen meter, maar het werkt wel en is minder erg dan het wiskundig signaal van de Densen, die overigens ook erg goed zijn werk doet.

Hoe lang zou ik dit moeten doen. Ik denk zelf dat ik dit best een aantal dagen kan doen 3 of 4 voordat ik gek wordt en film wil kijken en dan een uur of 8 per dag. Zet ik hem gewoon aan als ik naar school ga. Is tussen de 30 en 40 uur dan genoeg en daarna gewoon een tijdje rustig aan doen of raad jij langer aan?

HTip
25-01-2012, 22:11
Hoe lang zou ik dit moeten doen. Ik denk zelf dat ik dit best een aantal dagen kan doen 3 of 4 voordat ik gek wordt en film wil kijken en dan een uur of 8 per dag. Zet ik hem gewoon aan als ik naar school ga. Is tussen de 30 en 40 uur dan genoeg en daarna gewoon een tijdje rustig aan doen of raad jij langer aan?
Goed idee om tijdens je afwezigheid dit zo neer te zetten. Als je thuis bent mag je natuurlijk gewoon luisteren en de speakers goed aansluiten. Als je dit een week volhoudt dan zou dat wel genoeg moeten zijn, maar dat hoor je gauw genoeg. Bassen klinken in het begin levenloos en droog en naarmate de rubbers soepeler worden verandert dit in vollere en ronder.

Je speakerkabels hebben waarschijnlijk wat langer nodig om op klank te komen. Dat kan je alleen door veel verschillende muziek te spelen. Komt trouwens ook het inspelen van de speakers ten goede.

DVDProfilersFilmgek
25-01-2012, 22:42
De 6mm2 is een beetje overkill, maar de kabel is heel mooi afgewerkt met een mooie en toch soepele mantel en een goede afscherming binnen in. Plus dat zo'n dikke kabel er gewoon luxe en cool uitziet bij zo'n nieuwe speaker. Plus dat het ook nog iets toevoegt aan het geluid omdat de weerstand kleiner is door de grote koperkern. Verder is het gewoon standaard OFC want ik geloof oof niet echt in kabels dus ik ga ook geen tientallen euro's per meter uitgeven. Maar voor deze prijs wilde ik het voor de "looks" alleen al wel doen.

Verder heb ik vandaag een hele goede dag gehad;) Niet alleen was ik de hele ochtend vrij, ik kreeg ook omstreeks 10 uur 's ochtends een telefoontje van Raymond van Botman Audio/Vision in Hoorn dat de speakers binnen gekomen waren.:lol::lol::lol: Dat is in 1,5 week in plaats van de drie weken welke verwacht was weer een meevaller. Verder ga ik Raymond nu een beetje ophemelen want ik vind Botman echt een top zaak. Ze nemen nog de tijd voor je, een luistersessie van ruim een uur was geen probleem en je kon ook gewoon koffie of thee krijgen. Ze nemen zelfs voor bij de goedkopere speakers echt de tijd voor je en wat ik het belangrijkste vind is dat ik serieus genomen word. Ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt, toen was ik 14-16 jaar oud dat winkels je niet serieus nemen en je pas knap willen helpen als je echt je portemonnee trekt of met je pappa komt. Zo mocht ik geen duurdere recievers bekijken en het aanzetten van een dure tv was teveel moeite, en als verkopers dan iets van onzin uitkraamden verklaarde ze jij gewoon voor ontwetend "omdat je nog veels te jong bent, om daar iets van te snappen" dat is echt te belachelijk voor woorden. Als je iets van Audio of een TV nodig hebt in west-friesland dan zou ik Botman echt van harte aanbevelen. Mooie luisterruimtes, veel merken en veel op voorraad. Een eigenaar met passie voor de zaak en werknemers die echt verstand hebben van Audio en Hifi.;):-P

Maar goed nu heb ik de speakers dus al binnen maar nog geen bananenpluggen. Die zijn de 15e verstuurd vanuit Hong Kong dus die verwacht ik tussen nu en zaterdag ook binnen te hebben en dan kan ik opbouwen. Volgende week tentamenweek dus heel weinig les, heb dan tijd genoeg.;):lol: Alvast een sneak peak vanuit hoe het geweld uit de auto kwam en nu op mn kamer staat.

http://img252.imageshack.us/img252/6246/speakersnieuw2.jpg

1x Dali Zensor Vokal Center Speaker (Black Ash)
2x Dali Zensor 5 (Black Ash)

totaal ruim 35 KG aan speakers!:lol:

Alles boven de 2,5mm2 is voor gewoon huiskamer gebruik al snel een overkill, maar dat mag al helemaal de pret niet drukken als je het voor een leuk prijsje krijgt(y) Heb net als jij niet zo heel veel met kabels, het moet heus wel goed zijn, maar dure namen hoeven er van mij absoluut niet op te staan, mogen er wel op staan, als ik er maar niet de prijs voor hoef te betalen;)

Iedereen van het forum weet dat je nu tevreden bent over Botman Audio/Vision, en dat mag wel eens gezegd worden, vaak zijn het gewoon kleine ondernemers die het van hun goede naam moeten hebben om zodoende ook een belegde boterham te hebben. Ben zelf ook tevreden met mijn lokale Hifispecialist, ik noem hem hier niet op het forum, maar mijn bekenden weten wel waar ik kom, zoveel zijn er nu ook weer niet;)

Ben benieuwd hoe je ze uit de doos haalt, heb bij die van mij er toen ook maar een paar fotootjes van gemaakt en op het forum gezet, doet het altijd goed op je eigen plekje op het forum.

Inderdaad duurt het een tijdje eerdat je speakers zijn ingespeeld, heb er zelf geen fratsen voor uitgehaald, met geduld komen ze vanzelf op klank, en je hoeft heus niet zachtjes te spelen, gewoon normaal volume en zelfs iets harder is geen bezwaar, vermijd enkel overdreven belasting, maar ik denk dat je met een beetje gezond verstand zelf al snel aanvoelt wat er wordt bedoeld. Zelf had ik nog niet eerder dan hier op het forum gehoord over kabels inspelen:???: , maar er zijn mensen die daar heel serieus over denken, zelf mis ik ook daar het geloof.

Als je er niet bent zet je gewoon Veronica op de radio op, is afgrijselijk om aan te horen, maar ik denk wel dat daar je speakers van los komen:roll:;)

Ben benieuwd naar je eindplaatje(y)

jamiev
25-01-2012, 22:51
over het inspelen van de luidsprekers voeg ik niets meer toe,
dvdp en htip hebben het op hun manier weer perfect uitgelegd.

HTip
26-01-2012, 07:59
over het inspelen van de luidsprekers voeg ik niets meer toe, dvdp en htip hebben het op hun manier weer perfect uitgelegd.
(y)

Davidshadow13
09-02-2012, 14:42
Na bijna twee weken wachten op mijn bananenpluggenuit Hong Kong heb ik dan eindelijk dinsdag en woensdag de tijd gehad om alles uit te pakken en aan te sluiten. Aangezien foto's meer zeggen dat duizend woorden zal ik die meteen maar plaatsen en van commentaar voorzien. :lol::lol::lol:

http://img33.imageshack.us/img33/7509/img1588xa.jpg

Dit zijn dus de pluggen waar ik het over had. Ze zijn volledig gold plated. De hulzen zijn van aluminium dus niet/nauwelijks geleidend maar wel sterk en dus geen plastic troep. Het belangrijkste voor mij was de prijs. Ik betaald de $10,99 incl. shipping naar NL terwijl ik hier in NL minimaal 3 á 4 euro per paar kwijt ben voor goldplated pluggen. Nu heb ik er 12 voor 9 euro.

http://img820.imageshack.us/img820/2310/img1607nr.jpg

De frontspeakers zitten per paar in één doos en wegen ongeveer 11 KG per stuk. De speakers zijn
goed beschermd door een doek en een gezonde dosis piepschuim. Altijd vervelend dat spul dat stikt
van de statische elektriciteit waardoor je hele kamer er naar afloop onder zit.

http://img62.imageshack.us/img62/1184/img1611p.jpg

Zoals je ziet zijn de speakers redelijk smal, daarom is aan de onderkant een speciaal voetje
gemonteerd om voor extra stevigheid te zorgen. Je kunt hieraan ook de meegeleverde spikes
verbinden om ze van de vloer te ontkoppelen.

http://img402.imageshack.us/img402/2200/img1617m.jpg

Dit is dan het eind resultaat. Ik heb de frontspeakers op extra dikke en zware betontegels gezet, die ik zwart heb geschilderd. De speakers staan hier op spikes
op. Hierdoor is de druk die die speakers per vierkante centimeter uitoefenen zo groot dat ik geen last heb van lage tonen die door de vloer bonken. De tegels zijn zwaar genoeg om de speakers extra stabiliteit te geven en om voor een goede ontkoppeling te zorgen waardoor niemand anders in het huis er last van heeft (kamer is dakkapel) dus normaal trilde alles het hele huis door. De centerspeaker staat voor op een aantal vilten voetjes zodat deze onder een hoek staat en zo precies onder de juiste hoek afstraalt om een optimaal geluidsresultaat te krijgen. Verder als ik film ga kijken zijn de gordijnen altijd dicht omdat dit de akoustiek van de ruimte ten goede komt, welke door de vele hoeken en nissen in de ruimte al niet optimaal is.

Ik heb ook al even een luistertest gedaan tussen mijn oude speakers en de nieuwe op mijn reciever, via de A en B stand van de reciever. Ik merkte vooral veel verschil in het laag maar niet bijsterveel totaal gezien. Dit komt natuurlijk enerzijds doordat de speakers nog in moeten spelen. Volgens Dali halen ze pas hun optimale geluid na 100 uur. Anderzijds denk ik toch dat de reciever een beetje de bottelneck is. Volgens Sony moet de reciever 110 watt per kanaal leveren. Maar echte metingen op 8 ohm laten zien dat in 5.1 modus hier maar 20 of 30 watt van overblijft in 7.1 zelf nog maar 15 tot 18 watt. Omdat ik toch naar 7.1 wil denk ik wel aan een reciever upgrade omdat ik het gevoel heb dat ik met deze reciever niet alles uit de speakers kan halen.

Zeker omdat het opgegeven energieverbruik en daarmee de voeding van de reciever 250 watt is. Nu is het volgens mij toch echt zo dat er geen vermogen bij gemaakt kan worden dus dat die sony in 5.1 nooit die 110 watt per kanaal kan leveren maar slechts 250/5 = 50 watt onder ideale omstandigheden. Recievers die mijn interesse hebben zoals de Denon 2310/11 en de Marantz SR 5005/6 hebben een voeding die 650 á 700 watt kan leveren. Deze recievers kunnen dus naar mijn mening ook een hoger vermogen halen omdat deze wel rond de 100 watt kunnen halen in 5.1 volgens de wet van energiebehoud en dus van vermogenbehoud. Je zult altijd wel wat verlies hebben maar mijn huidige reciever kan er natuurlijk geen vermogen bij verzinnen.:???:

Een hoop gepraat in ieder geval, nog wat fotootjes om het af te leren.

http://img192.imageshack.us/img192/4448/img1628z.jpg
Mn reciever dus, samen met mij regio A speler een Philips BDP3000 en een Humax IRHD-5000C
om Ziggo kabel tv te ontvangen met inmiddels HBO.;):lol:

http://img585.imageshack.us/img585/29/img1623y.jpg

De speaker terminals van de frontspeakers samen met de 6 mm2, VLS Ultra speakerkabel.

http://img402.imageshack.u

DVDProfilersFilmgek
09-02-2012, 16:21
De complimenten, mooie post, ziet er allemaal keurig uit(y)

Nu nog even wachten op je surrounds, neem je er ook gelijk backsurrounds uit dezelfde serie bij? (maak je eventueel kans op wat extra korting;) )

Mmm, een kamer die volloopt met statische electriciteit ;) , valt mee, even de verwarming vastpakken en weg is het, al begrijp ik wel dat het heel vervelend is, ik schrik mezelf ook vaak het lazeris, zal wel aan de kleding liggen en gekamde haren etc etc maakt dat ik regelmatig een tik krijg:-(

Hoe ervaar je momenteel zelf je kijkhoogte? als je geen last hebt/krijgt van je nek is er in weze niets aan de hand....

Nogmaals, zuiltjes maken het voor het zicht wel heel netjes, heb dit zelf ook zo ervaren, ook al stonden bij mij en jou de boekenplank modellen eigenlijk best wel stoer8-)

Keurig(y)

Davidshadow13
09-02-2012, 20:51
De complimenten, mooie post, ziet er allemaal keurig uit(y)

Nu nog even wachten op je surrounds, neem je er ook gelijk backsurrounds uit dezelfde serie bij? (maak je eventueel kans op wat extra korting;) )

Mmm, een kamer die volloopt met statische electriciteit ;) , valt mee, even de verwarming vastpakken en weg is het, al begrijp ik wel dat het heel vervelend is, ik schrik mezelf ook vaak het lazeris, zal wel aan de kleding liggen en gekamde haren etc etc maakt dat ik regelmatig een tik krijg:-(

Hoe ervaar je momenteel zelf je kijkhoogte? als je geen last hebt/krijgt van je nek is er in weze niets aan de hand....

Nogmaals, zuiltjes maken het voor het zicht wel heel netjes, heb dit zelf ook zo ervaren, ook al stonden bij mij en jou de boekenplank modellen eigenlijk best wel stoer8-)

Keurig(y)

Idd het stond zeker stoer, maar ik vind dit zelf ook mooi. Het ziet er gewoon iets eleganter uit. Uiteindelijk komt er ook nog een subwoofer dus die zal genoeg voor het stoere zorgen.

In eerste instantie ga ik eerst voor 1 set boekenplank voor surrounds dan kijk ik met mn huidige surrounds of 7.1 echt veel verschil maakt en koop evt. dan eerst een set extra. Maar eerst laat ik de 3 frontspeakers een uurtje of 100 inspelen en ga dan bekijken of mn reciever het nog wel trekt. Heb het idee dat hij 5.1 soms al een beetje lastig vind, maar wat wil je ook met een totaal ingaand vermogen van "maar" 250 watt. Ik vind het jammer dat deze reciever geen pre-outs heeft. Anders had ik er een dikke 3/5 kanaals eindversterker aangehangen en problem solved:-P;).

Morgen eerst nog even aardlus checken en zo nodig wat ontstoringsfilters plaatsen want heb toch nog een beetje last van ruis.:cry:

HTip
10-02-2012, 07:00
Mooie aanwinsten David. En nog wel pluggen van een beroemd merk (y)

Speakers staan erg mooi, zeker met die betonnen tegel eronder. Heel slim om de tegel te verven.

Wat de receiver betreft, veel instapreceivers hebben last van vermogensverlies met meer kanalen. Ligt aan de gebruikte componenten, met name de condensatoren. Mijn advies zou zijn te gaan voor een ouder model maar dan van de hogere klasse, zoals deze bijvoorbeeld: http://audiomarkt.de/_markt/item.php?id=2627908749&. Heeft geen HDMI, maar kost maar €280.

Davidshadow13
10-02-2012, 08:26
Mooie aanwinsten David. En nog wel pluggen van een beroemd merk (y)

Speakers staan erg mooi, zeker met die betonnen tegel eronder. Heel slim om de tegel te verven.

Wat de receiver betreft, veel instapreceivers hebben last van vermogensverlies met meer kanalen. Ligt aan de gebruikte componenten, met name de condensatoren. Mijn advies zou zijn te gaan voor een ouder model maar dan van de hogere klasse, zoals deze bijvoorbeeld: http://audiomarkt.de/_markt/item.php?id=2627908749&. Heeft geen HDMI, maar kost maar €280.

Idd, maar dan heb ik nog wel een voorversterker/processor nodig natuurlijk. Ik dacht er zelf aan om misschien een middenklasse reciever te kopen die wel redelijk nieuw is en dus alle processing taken kan doen en pre-outs heeft. Waardoor ik voor de voorste drie kanalen er een eindversterker aan kan hangen. Dan heb ik zeker geen last van vermogensverlies maar ik ga de komende tijd iig marktplaats in de gaten houden of ik iets leuks zie voor <500 euro. Ik bedenkt me in ieder geval wel dat ik het op de groei koop dus er wel zeker pre-outs op moeten zitten.

HTip
10-02-2012, 08:59
Het is een volwaardige receiver (voorversterker/processor/eindversterker), dus heb je verder niets nodig. Alleen een BD-speler met 7.1 analoge uitgang. De HDMI kan rechtstreeks naar de TV. De 3805 heeft 7.1 pre-out, dus kan je altijd nog een aparte versterker aan hangen.

Hier kan je de specs lezen: http://www.avland.co.uk/denon/avr3805/avr-3805.htm. Er staat ook dit plaatje: http://www.avland.co.uk/denon/avr3805/rearlrg.jpg. (erg groot, dus je kan alles zien/lezen ;))

De opvolger 3806 heeft wel HDMI. Maar dit was alleen een voorbeeld. Een mooie Pioneer, Marantz, Yamaha, Onkyo van een paar jaar oud voldoet ook prima.

DVDProfilersFilmgek
10-02-2012, 09:50
Idd, maar dan heb ik nog wel een voorversterker/processor nodig natuurlijk. Ik dacht er zelf aan om misschien een middenklasse reciever te kopen die wel redelijk nieuw is en dus alle processing taken kan doen en pre-outs heeft. Waardoor ik voor de voorste drie kanalen er een eindversterker aan kan hangen. Dan heb ik zeker geen last van vermogensverlies maar ik ga de komende tijd iig marktplaats in de gaten houden of ik iets leuks zie voor <500 euro. Ik bedenkt me in ieder geval wel dat ik het op de groei koop dus er wel zeker pre-outs op moeten zitten.

Brom en ruis zijn 2 zaken waar je als HT liefhebber niet vrolijk van wordt, soms is het eenvoudig te verhelpen, maar als er ergens ruis uit een apparaat komt..... heb je eventueel een geaard stopcontact waarop je apparatuur is aangesloten?

Alles losnemen en stuk voor stuk aansluiten totdat de ruis optreed is ook een manier om de bron daarvan op te sporen.

Hier moet je nog zeker 10% van af weten te praten:

http://link.marktplaats.nl/526934349

maar dan heb je in mijn ogen voldoende vermogen om met je speakers te spelen, heeft btw ook 7.1 pre-out uitgangen. Op Marktplaats staat er ook nog een defecte van 75 euro te koop, maar je weet nooit wat daarmee is uitgevreten, voor hetzelfde geld is ie compleet uitgewoond. Op dit forum stond kortgeleden nog een 805.

Ach..... alleen maar een voorbeeldje voor wat er zoal mogelijk kan zijn;)

Davidshadow13
10-02-2012, 12:28
Ik denk inderdaad ook aan zo'n type reciever, of een Denon uit de 3000-serie of een Marantz uit de 6000 of 7000 serie. Ik moet eerst weer een beetje geld verdienen dus ik bedenkt het nog wel.

Mijn reciever nu is zelfs helemaal niet geaard en het stekkerblok dat ik gebruik heeft al flink wat optaters gehad zo ie de overspanningbeveiliging er als eens uitgeklapt en heeft er als eens een paar 1000 volt op gestaan dus dat ga ik sowiso even vervangen, ik check dit weekend wel even. Soms heb ik het idee dat de reciever zelf gewoon wat ruis produceert door ruis in de eindtrappen aangezien de ruis evenredig is met het volume.

Davidshadow13
10-02-2012, 12:51
Na korte zoektocht op marktplaats DIT (http://link.marktplaats.nl/525764172) gevonden. Met bieden vanaf 295 moet ik hier wel een goed prijsje voor kunnen krijgen denk ik zo. Plus dat het een model uit de High-End serie is. Wat vinden jullie?

HTip
10-02-2012, 22:33
Als je die voor die prijs kan krijgen niet lang twijfelen. Pioneer maakt mooi en degelijk spul. Het is alleen MP en dan weet je het nooit...

Davidshadow13
18-02-2012, 17:11
Ondertussen staan de speakers mooi anderhalve week en zijn ze redelijk ingespeeld. Dit is vooral de bass ten goede gekomen en de homogeniteit van het geluidsbeeld. De eerste dagen passte de center speaker er nog niet mooi in, maar dat is nu wel het geval gelukkig:-P

Inmiddels heb ik een koper voor mijn oude speakers en deze komt morgen langs. Waarschijnlijk kan ik daar nog zo'n € 70,- voor vangen. Ter gelijkertijd heb ik geïnformeerd bij iemand die een setje Dali Zensor 1 verkoopt. Als ik deze voor 150 euro zou kunnen kopen zou dit heel mooi zijn omdat ik dan meteen kan uitbreiden naar 7.1 en ik ook de surround speakers dan uit dezelfde serie heb.

Inmiddels weet ik ook waar de ruis vandaan komt. Met alle uitgangen losgekoppeld en alleen de reciever aan de speakers aangesloten zorgden de eintrappen op alle sources van de reciever voor een ruis irritant vanaf volume 30 van de 70 en echt overheersend vanaf 40 van de 70. Het zit dus in de reciever zelf (is ook instapmodel) en zal dus moeten worden vervangen.

Op tweakers in het Dali topic ondertussen gevraagd welk reciever merk het beste matched en een meerderheid van 4 á 5 mensen met Dali speakers zeiden allemaal Denon dus daar ga ik eens naar kijken. Voor rond de 500 euro moet ik toch wel een 3808/3310 kunnen krijgen en dan heb je volgens mij gewoon een hele mooie versterker, zonder ruis uit de eindtrappen en met genoeg vermogen ook bij 7.1:lol::-P. Dat is echter iets voor de komende maanden (April/Mei) als ik eindelijk eens geld van de belastingdienst krijg, moet nog een paar honderd euro krijgen van vorig jaar. Misschien dat ik na mijn eindexamen nog een leuke bonus krijg en met de verkoop van mijn huidige versterker moet het dan financieel lukken een nieuwe te kopen.

Als iemand nog iets te zeggen heeft over de combinatie Dali Zensor of Dali met Denon hoor ik het graag.;)

Davidshadow13
27-12-2012, 13:35
En toen waren we bijna weer een jaar verder, en heb ik besloten toch maar eens van mijn oude reciever afstand te doen. 2 uur intensief geluisterd te hebben bij de uiterst vriendelijke mensen van Botman Sound & Vision in Hoorn heb ik toch een beetje een radicale keuze gemaakt.

Alle mainstream merken die ik luisterde met o.a. de Marantz SR6007, Denon AVR2313 en de Pioneer SC-2022 vond ik toch dat er iets minste qua diepte in het geluidsbeeld. Toen maar eens een NAD T748 eraan gehangen en dat klonk al meteen een stuk beter. Deze is het uiteindelijk geworden:

http://www.avitav.co.uk/components/com_virtuemart/shop_image/product/NAD_T_748_A_V_Su_4e2d5cd264cb2.jpg

Voor 699 euro een hele mooie reciever waar ik qua speakers nog mee kan groeien. Ook maar meteen een setje Dali Zensor 1 speakers besteld om mijn ingedeukte JVC surrounds te vervangen. Deze waren nu ook in de aanbieding voor 119 euro per stuk. Dus weer een leuke deal gemaakt al zeg ik het zelf. :-P:lol:

Nu alleen nog op zoek naar een subwoofer. Bij Botman werd een B&W of een REL aangeraden. Zelf hoor ik veel goede dingen over BK of XTZ. Iemand nog tips voor een subwoofer in een ruimte van 16-18 vierkanten meter?

DVDProfilersFilmgek
29-12-2012, 12:41
En toen waren we bijna weer een jaar verder, en heb ik besloten toch maar eens van mijn oude reciever afstand te doen. 2 uur intensief geluisterd te hebben bij de uiterst vriendelijke mensen van Botman Sound & Vision in Hoorn heb ik toch een beetje een radicale keuze gemaakt.

Alle mainstream merken die ik luisterde met o.a. de Marantz SR6007, Denon AVR2313 en de Pioneer SC-2022 vond ik toch dat er iets minste qua diepte in het geluidsbeeld. Toen maar eens een NAD T748 eraan gehangen en dat klonk al meteen een stuk beter. Deze is het uiteindelijk geworden:

http://www.avitav.co.uk/components/com_virtuemart/shop_image/product/NAD_T_748_A_V_Su_4e2d5cd264cb2.jpg

Voor 699 euro een hele mooie reciever waar ik qua speakers nog mee kan groeien. Ook maar meteen een setje Dali Zensor 1 speakers besteld om mijn ingedeukte JVC surrounds te vervangen. Deze waren nu ook in de aanbieding voor 119 euro per stuk. Dus weer een leuke deal gemaakt al zeg ik het zelf. :-P:lol:

Nu alleen nog op zoek naar een subwoofer. Bij Botman werd een B&W of een REL aangeraden. Zelf hoor ik veel goede dingen over BK of XTZ. Iemand nog tips voor een subwoofer in een ruimte van 16-18 vierkanten meter?

Benieuwd naar je ervaring als alles er staat, je bent lekker bezig(y)

BTW, je plaatje heeft wat kuren, maar ik had hem dacht gisteren of eergisteren al gezien, maar had toen wat minder tijd om te reageren. Die sub en overigens alle speakers, die koop je toch een beetje op de groei, je blijft toch niet eeuwig daar op zolder zitten;) Zou me niet vastpinnen aan een kleine ruimte, maar gewoon gaan voor de grootst mogelijke sub8-)

Kan je met de keus even niet opweg helpen, heb me al een tijdje niet met subs beziggehouden, maar zou gaan voor een beetje grote die niet alleen voor films maar ook met muziek een bijdrage kan leveren aan het geheel, geloof me, de ene sub is de andere niet en ze klinken onderling dan best verschillend al is dat moeilijk uit te leggen, een "film" sub is wat bonkerig en minder dynamisch dan een sub die ook geschikt is voor muziek..... laat maar, kan het niet goed onder woorden brengen..... gewoon gaan luisteren is het advies(y)

Davidshadow13
29-12-2012, 19:21
Benieuwd naar je ervaring als alles er staat, je bent lekker bezig(y)

BTW, je plaatje heeft wat kuren, maar ik had hem dacht gisteren of eergisteren al gezien, maar had toen wat minder tijd om te reageren. Die sub en overigens alle speakers, die koop je toch een beetje op de groei, je blijft toch niet eeuwig daar op zolder zitten;) Zou me niet vastpinnen aan een kleine ruimte, maar gewoon gaan voor de grootst mogelijke sub8-)

Kan je met de keus even niet opweg helpen, heb me al een tijdje niet met subs beziggehouden, maar zou gaan voor een beetje grote die niet alleen voor films maar ook met muziek een bijdrage kan leveren aan het geheel, geloof me, de ene sub is de andere niet en ze klinken onderling dan best verschillend al is dat moeilijk uit te leggen, een "film" sub is wat bonkerig en minder dynamisch dan een sub die ook geschikt is voor muziek..... laat maar, kan het niet goed onder woorden brengen..... gewoon gaan luisteren is het advies(y)

Het is alleen jammer dat ik daar dan een wereldreis voor moet gaan maken :-P. BK is alleen te beluisteren bij de importeur in Nieuw-Vennep en XTZ alleen bij de importeur in Eindhoven. Bij mijn vaste HiFi dealer hebben ze veel van REL, maar die vind ik toch wat aan de dure kant, ze hadden nog een mooie B&W in de aanbieding voor mij maar die heeft "maar" een 8 inch woofer, veel van die REL's ook maar 6,5 inch of 8.

Ik wil zowieso op de groei kopen, doe ik eigenlijk altijd. Dus ik wil minimaal wel voor een subwoofer gaan met een 10 inch driver en behoorlijk wat vermogen. Nog groter gaat denk ik niet passen omdat je dan al naar een BK Monolith gaat die al 60x60 centimeter meet, en 50 KG weegt. Een 12 inch van SVS zou dan nog wel gaan maar die tikt ook al de 700 euro aan:cry:.

In principe heb je zelf toch ook wel een behoorlijk sub staan, 12 inch met een behoorlijke kast. Volgens de specs die ik kan vinden heeft die driver toch maar een power output van 150 watt RMS is dat niet een beetje weinig in verhouding?

Martijnst1990
29-12-2012, 20:58
Is zelfbouw een optie? ;) Dan heb je de maat sowieso aardig zelf in de hand, maar ook je budget.

Rel zijn mooie subs, maar best wel duur voor wat je krijgt vind ik. Dan kan je beter naar BK kijken (XXLS400) denk ik. Ik heb zelf een XTZ 99W12 gehad. Ben ik heel erg tevreden over geweest, maar ik heb hem toen ook voor 430 nieuw gekocht terwijl die inmiddels 530 moet kosten en voor dat geld zou ik eerder naar de XXLS400 kijken. Bij de XTZ heb ik mij namelijk best wel eens aan de poortruis gestoord.

Inmiddels heb ik een 12" zelfbouw staan van 40x40x40 en dat bevalt enorm goed. Maar dat is ook wel een ander budget dus dat doet er niet zoveel toe. Aan welk budget zit je zelf te denken ongeveer?

Verder mooie set trouwens :)

DVDProfilersFilmgek
30-12-2012, 00:43
In principe heb je zelf toch ook wel een behoorlijk sub staan, 12 inch met een behoorlijke kast. Volgens de specs die ik kan vinden heeft die driver toch maar een power output van 150 watt RMS is dat niet een beetje weinig in verhouding?

Ik denk maar zo dat het ene wattje niet hetzelfde is als het andere wattje;)

Mij hoor je niet klagen over mijn sub, het is niet de jongste meer, toch hoop ik dat hij mij nog heel lang trouw mag dienen, ben er uitermate tevreden over.

Het vermogen is mij ook een beetje onduidelijk, hij doet minimaal 150 watt RMS, maar kan tot wel 600 watt RMS max komen, kijk ook hier ook maar even:

http://reviews.cnet.com/subwoofers/mirage-frx-s12-subwoofer/4507-11312_7-30112963.html

Er komt een heel mooi diep laag uit en ook de enkele keren dat ik echt luid kan spelen, doet ie zonder in de fout te gaan heel erg luid/diep/zwaar mee en weet daarbij toch wel een aantal verdiepingen in beweging te krijgen, met andere woorden, ik heb absoluut niet het idee dat hij onderbemeten zou zijn.;) (en de buren - die er onbedoeld last van hadden -al helemaal niet)

Ik heb deze sub toen bij de lokale hifi-boer gekocht, nadat ik hem daar ook beluisterd had, het was de grootste en zwaarste sub die hij toen had en ik heb geen moment getwijfeld toen ik deze koos, heb daar na al die jaren(denk nu zo'n beetje 12 jaar) nog steeds geen spijt van.:grin: Heb hem daar gekocht op wat hij presteerde en wist op het moment van aankoop helemaal niets over de specs, heb hem gekocht op wat hij daar presteerde en dat was wat mij toen overtuigde dat het goed zat en nog steeds zit8-) Ik weet nog wel dat ik in het begin de grootste moeite had om hem goed in te passen in het geheel, vooral het op de juiste stand krijgen van het volume knopje op de achterkant van de sub heeft in samenwerking met de volumeuitsturing op de toenmalige receiver echt vele maanden geduurd. Het knopje achterop de sub bleek van het meeste belang, als die maar iets te hoog staat kan de sub bij het minste of geringste zelfs bij een laag volume al helemaal in de fout gaan, terwijl als je precies goed zit, je ongehoord hard kan gaan zonder dat de sub in fout gaat en het toch allemaal super krachtig en strak blijft. Toen ik mijn huidige speakers, nu al weer bijna 2 jaar gelden kocht, ben ik toch nog een maandje aan het fijntunen geweest om alles weer perfect in balans te krijgen, een sub goed inregelen op het geheel is het allerlastigste om in te stellen in een HT opstelling, maar daar zul je zelf in de toekomst (hopenlijk - ik gun je een fijne sub) ook wel uit eigen ervaring achter komen;) Momenteel staat het subkanaal op de receiver ingesteld op -8dB, de rest van de speakers zit dicht rond het 0 punt, met kleine aanpassingen om het volume van de achterspeakers niet al te luid over te laten komen omdat ze bij mij vrij dicht op de luisterpositie staan tov de frontspeakers. Het subkanaal kan ik bij heel uitbundige films zoals bijvoorbeeld de laatste Transformers film, nog terugregelen tot -13dB en ook op latere tijdstippen verlaag ik het subkanaal om de buren niet tot last te zijn. Een sub is de kers op de taart en als ik(bij wijze van spreken-mijn fronts hebben redelijk wat laag) moest kiezen tussen achterspeakers wel of niet en een sub, dan zouden er geen achterspeakers komen, maar wel een sub;) Met een sub kun je ook heel makkelijk bij lage volumes het "tekort" aan laag wat aanpassen, zoiets als de loudness aan je smaak aanpassen:grin:


Het is wel een "echte" sub, hij gaat maar tot zo'n 100Hz en is daardoor niet geschikt om in samenwerking met een mager satellietsetje te spelen, iets waar ik toen bij de aankoop ook niets van wist, gelukkig ben ik wel een liefhebber van een setup met allemaal full range speakers(y)

Zo, dat is weer een heel verhaal geworden, misschien vind je puntjes in het verhaal die je kunt gebruiken bij de aankoop en als je hem hebt bij het afstellen ervan, een goed afgestelde sub hoor je namelijk niet, die mis je pas als hij uitstaat8-)

Zou zeggen, je moet eens komen luisteren, dan begrijp je wel wat ik bedoel, p(l)(r)aatjes hebben in dit geval helaas geen doel;)

Davidshadow13
30-12-2012, 17:55
Rel zijn mooie subs, maar best wel duur voor wat je krijgt vind ik. Dan kan je beter naar BK kijken (XXLS400) denk ik. Ik heb zelf een XTZ 99W12 gehad. Ben ik heel erg tevreden over geweest, maar ik heb hem toen ook voor 430 nieuw gekocht terwijl die inmiddels 530 moet kosten en voor dat geld zou ik eerder naar de XXLS400 kijken. Bij de XTZ heb ik mij namelijk best wel eens aan de poortruis gestoord.


Zelfbouw zou natuurlijk ook kunnen maar dan kom je ook al snel bij een Peerless woofer en een 40x40 kast en dan heb je al bijna een BK XXLS400 kloon, dus ik weet niet in hoeverre het zin heeft om daar heel veel tijd in te steken.

Gebruikte jij bij de XTZ dan niet de bijgeleverde plugs voor de bass poorten? Of was er zelfs met die plugs erin nog poortruis? Was de hoeveelheid bass veel minder dan zonder plugs?

@DVDProfilersFilmgek
Het lijkt me zeker leuk om een keer te komen luisteren en hoe je alles hebt opgebouwd en ingeregeld, kan ik ook weer van leren;).

Ja verder is het natuurlijk altijd lastig. Ik wil zeker kopen met oog op de toekomst en had eerst een budget van zo rond 400 euro in mijn hoofd. Maar je hoort ook veel goede dingen over SVS en Velodyne en dan zit je weer rond de 700 euro.

Ik wil sowieso niet echt groter dan 40x40x60 (LxBxH) omdat hij wel tussen mijn meubel en frontspeaker in moet passen. Ik heb natuurlijk nu een ruimte van zo'n 16-18 vierkante meter en dan zit ik te denken zo'n SVS SB12-NSD is natuurlijk heel mooi maar misschien toch overkill, alhoewel met ook op de toekomst het wss wel een goede koop is.

Ik ga en nog maar eens over nadenken, in principe is de sub 100% voor film, mocht ie ook bij muziek nog iets toevoegen dan is dat mooi meegenomen, maar in mijn ruimte gaan mijn Dali's laag. genoeg en straks met mn nieuwe reciever zal dat alleen maar beter worden.

Martijnst1990
30-12-2012, 23:42
Zelfbouw zou natuurlijk ook kunnen maar dan kom je ook al snel bij een Peerless woofer en een 40x40 kast en dan heb je al bijna een BK XXLS400 kloon, dus ik weet niet in hoeverre het zin heeft om daar heel veel tijd in te steken.

Gebruikte jij bij de XTZ dan niet de bijgeleverde plugs voor de bass poorten? Of was er zelfs met die plugs erin nog poortruis? Was de hoeveelheid bass veel minder dan zonder plugs?

@DVDProfilersFilmgek
Het lijkt me zeker leuk om een keer te komen luisteren en hoe je alles hebt opgebouwd en ingeregeld, kan ik ook weer van leren;).

Ja verder is het natuurlijk altijd lastig. Ik wil zeker kopen met oog op de toekomst en had eerst een budget van zo rond 400 euro in mijn hoofd. Maar je hoort ook veel goede dingen over SVS en Velodyne en dan zit je weer rond de 700 euro.

Ik wil sowieso niet echt groter dan 40x40x60 (LxBxH) omdat hij wel tussen mijn meubel en frontspeaker in moet passen. Ik heb natuurlijk nu een ruimte van zo'n 16-18 vierkante meter en dan zit ik te denken zo'n SVS SB12-NSD is natuurlijk heel mooi maar misschien toch overkill, alhoewel met ook op de toekomst het wss wel een goede koop is.

Ik ga en nog maar eens over nadenken, in principe is de sub 100% voor film, mocht ie ook bij muziek nog iets toevoegen dan is dat mooi meegenomen, maar in mijn ruimte gaan mijn Dali's laag. genoeg en straks met mn nieuwe reciever zal dat alleen maar beter worden.
Als je inderdaad een budget hebt van pak hem beet 500€, kan je misschien beter gewoon voor een BK XXLS400 gaan inderdaad. Die prijs/kwaliteit verhouding is al erg hoog. Hoewel je voor 500 op zich ook wel een Monolith kloon kan maken als je tweedehands een beetje zoekt.

De poorten van de XTZ kunnen inderdaad wel dicht en dan hoor je niks meer van de poort, maar dat is niet echt wat je wilt met HT. De XTZ is zo gemaakt dat als de poorten dicht gestopt worden dat de bass niet heel diep meer gaat, maar wat strakker klinkt. Linker poort open is het beste voor film want dan gaat hij het diepst en met het meeste volume.

Davidshadow13
04-01-2013, 11:26
Gisteren gebeld door de dealer dat mijn reciever en surround speakers binnen waren gekomen. Dus meteen met de auto de stad in om de spullen op te halen. Ik had ze net voor de jaarwisseling besteld dus de levering van redelijk snel;)
http://i.imgur.com/ev8vg.jpg

Gelukkig waren de mensen van Botman zo aardig de ruim 30 kilo wegende dozen, met een steekwagen naar mijn auto te vervoeren en mij zo weer een gebroken rug te besparen. Het paste er gelukkig beter in dan met mijn TV die er met veel pijn en moeite maar net in ging.:-P

Ik had er ook meteen voor gekozen om wat krimpkous mee te nemen om mijn speakerkabels beter af te werken, er waren namelijk stukjes koper zichtbaar omdat de kabels best wel stug en zwaar zijn. Maar wat wil je ook met 6mm2 aders. Ik had voor de jaarwisseling al nieuwe bananenpluggen besteld van Nakamichi om zo ook mijn surround speakers aan te kunnen sluiten. Dit was uiteindelijk het resultaat.
http://i.imgur.com/9Lk5o.jpg

Dat ziet er toch weer een stuk beter uit al zeg ik het zelf.;)

Voordat ik de nieuwe reciever kon plaatsen moest ik natuurlijk wel eerst even ruimte maken in de kast. Mijn oude reciever is trouwens te koop, mocht iemand interesse hebben voor een vriendenprijsje via het forum:-P. Het is een hele leuke instap reciever, 7.1 met alles er op en er aan. Zo had ik ook meteen even de tijd om het kastje goed schoon te maken, want er lag behoorlijk wat stof achter. Normaal kom je er haast bijna niet bij.
http://i.imgur.com/MHtpC.jpg

De nieuwe reciever is een nieuw model van het van oorsprong Britse merk New Acoustic Dimension of kort gezegd NAD. De T748 beschikt over HDMI 1.4 en dus 3D passthrough. Over 7 kanalen met een continue vermogen van 40 watt per kanaal en over zeven gescheiden eindtrappen. De voeding is in speciaal ontwikkelde ringkerntrafo die met zo'n 500 watt meer dan het dubbele levert dan mijn oude Sony. Gelukkig beschikt dit model over de OSD wat veel handiger is dan instellingen doen op een klein pest schermpje zoals met mijn Sony het geval was.

http://i.imgur.com/CBeoD.jpg

http://i.imgur.com/Xq55C.jpg

Eenmaal uit de doos is het nog knap lastig het apparaat in de juiste positie in de kast te krijgen, want het apparaat weegt bijna 20 kilo en ook alle kabels moeten aangesloten worden maar na een kwartiertje passen en meten zit ook dit beest weer op zijn plaats.:lol:

http://i.imgur.com/nfMHQ.jpg

Verder had ik ook nog nieuwe surround speakers besteld van Dali. De boekenplank modellen uit de Zensor serie. Eigenlijk best raar dat je deze speakers tot surround degradeert aangezien veel mensen ze gewoon als frontspeakers gebruiken aangezien ze voor de 119 euro die ze per stuk kosten een heel mooi geluid geven.

http://i.imgur.com/UYC9H.jpg

http://i.imgur.com/9URhR.jpg

Nu klinken de Zensor speakers niet alleen heel mooi zonder stofkap zien ze er ook bijzonder goed uit moet ik zeggen. De mooie rode woofers en de zilveren tweeters passen goed bij mijn behang:-P Toch gebruik ik ze eigenlijk altijd met stofkap omdat ze dan iets beter beschermd zijn en het iets rustiger oogt.

Tot slot nog een overzichtsfoto van hoe het er nu uitziet:
http://i.imgur.com/ycLx1.jpg

Welke Subwoofer moet het nu worden?
Dan maar meteen door met mijn volgende dilemma, de subwoofer. Ik heb hier ook alweer een aantal uren research in zitten en ben erachter dat het Amerikaanse SVS toch wel de beste HT subwoofers maakt. Ik heb ook persoonlijk gechat met een aantal zeer aardige medewerkers en die raadden mijn uiteindelijk aan voor een gepoorte variant te gaan. SVS heeft net een nieuwe lijn uit met o.a. de PB-1000 wat het kleinere broertje is van het monster van de PB12-NSD die heel veel mensen in hun HT gebruiken. Doordat SVS grote afgeronde poorten gebruikt heb je ook veel minder last van poortruis dus lijkt mij dit een uitstekende keuze. Zijn er hier op het forum mensen met een SVS Subwoofer? Of hebben mensen hier toch liever een Velodyne o.i.d. Wel jammer dat de enige winkel die ze in NL verkoopt in Groningen zit, dus luisteren zit er waarschijnlijk niet in. Mijn subwoofer shortlist tot zover.



SVS PB-1000 €499
SVS SB12-NSD €699
BK XXLS400 €565
XTZ 99W10.16 €390
BX XLS200 €425

Thomas Gabriel
04-01-2013, 12:27
Super! Wordt het lange wachten eindelijk beloond! Je hebt er iets mooi van gemaakt. Geniet er van!

DVDProfilersFilmgek
04-01-2013, 17:05
Heb het momenteel even erg druk, maar heb je verhaal en de plaatjes even in alle rust bekeken en ......... I'm impressed(y)

Je hebt er wat moois van gemaakt en geloof me, het is echt geen degradatie om goede speakers in te zetten als surround speakers, bedenk dat je niet de enige bent, mensen zoals bijvoorbeeld HTip gebruiken ook vol-(hoog)waardige zuilen als achterspeakers, zelf gebruik ik ook geen goedkope speakertjes als achterspeakers. Bedenk wel dat je surround speakers het volle spectrum te verwerken kunnen krijgen, je bijvoorbeeld muziek ook als multichannel stereo afspelen, maar een beetje knappe film of livemuziek concert weet echt wel raad met een paar knappe speakers, daar krijg je echt geen spijt van(y)

Welke sub je moet nemen, dat moet je nooit aan mij vragen, het antwoord zal altijd zijn:

Neem de grootste en zwaarste die je kan krijgen voor het geld8-)

Zoals met alle speakers, als je eenmaal goed hebt gekozen, dan blijven ze heel lang je vrienden, heb je al verteld dat mijn huidige sub mij toch al weer 12 jaar heel trouw naar alle tevredenheid dient, mijn vorige speakerset heeft 25 jaar gespeeld en was toen het voor mij gunstig uitkwam, aan vervanging toe vanwege de hoge leeftijd, niet omdat zij niet meer zouden voldoen of zo. maar de angst dat er wat met de tweeters zou kunnen gebeuren omdat dat met die serie een zwak punt werd als zij op leeftijd komen......

Kortgezegd....... kies de zwaarste en hopenlijk dan ook de beste in kwaliteit, beter dat dan te licht en later weer een keer geld uitgeven...... terwijl het ook in 1x goed kan.

Nogmaals de complimenten:grin: we zijn benieuwd wat het worden gaat, ondertussen veel plezier met inregelen en genieten van je huidige mooie spullen.(y)

Davidshadow13
17-01-2013, 16:56
We zijn alweer een weekje verder, de NAD nog niet verder ingesteld want wil eerst de auto-calibratie gebruiken maar die kun je alleen doen als je ook een subwoofer hebt aangesloten, en die heb ik nog niet.;)

Maar daar komt snel verandering in, want ik heb een subwoofer besteld. Wel enigszins op de gok want ik heb de desbetreffende sub nog nooit gezien of gehoord, maar of helemaal naar Noorwegen of Amerika vliegen voor een sub is een beetje erg.:lol:

Ik wilde sowieso een subwoofer van een deticated subwoofer merk. Dus een fabrikant die precies weet hoe hij een subwoofer moet bouwen. Dat is al lastig te vinden aangezien de meeste Hifi winkels alleen subwoofers voeren van speakerfabriakanten dus B&W, Boston, Dali, Dynaudio, KEF etc.

Daarnaast zijn er gewoon weinig Europese merken, deze enige die ik kan bedenken zijn: BK en REL. Nu had mijn dealer ook REL maar ik vind dit een beetje de Bose onder de subwoofers, de zien er mooi uit, zijn klein maar ook behoorlijk aan de prijs, en ik geloof gewoon niet dat je met een 5,5 inch woofer een HT gevoel neer kunt zetten.

Toen ben ik vooral op de amerikaanse audio fora gaan kijken en daar hebben ze gewoon veel meer keus: SVS, Sunfire, Velodyne, HSU, JL Audio allemaal Amerikaanse merken die gespecialiseerd zijn in het maken van subwoofers. Dus na veel lezen, lezen en nog meer lezen besloten één subwoofer uit de nieuwe serie van SVS aan te schaffen.

Namelijk de SVS PB-1000, ik heb ook naar DVDProfilerFilmsgek geluisterd om een zo groot mogelijke subwoofer te nemen. de PB-1000 is een 10 inch gepoorte subwoofer en meet 50x40x50 centimeter en heeft een inhoud van zo'n 100 liter. In dezelfde serie was ook nog een 12 inch gesloten variant maar deze heeft gewoon minder output omdat deze veel kleiner is.

De customer service bij SVS is trouwens heel goed, na wat advies op het AVSForum had een medewerker van SVS, Ed Mullen mij uitgenodigd om via de SVS live chat mijn persoonlijke situatie te bespreken en te bekijken welke subwoofer het beste bij mij pastte:lol:. Na we mijn ruimte hadden doorgenomen en ik twijfelde tussen de PB-1000 en de SB12-NSD zei hij dat de PB-1000 beter is voor film en door de wijde poort bijna geen poortruis heeft. Ook is de PB-1000 geschikt voor grotere ruimtes later, en met het ook op de toekomst kan ik er gewoon een 2e bij zetten voor 7.2.

Dus na nog een nachtje slapen toch maar de PB-1000 besteld bij de enige Nederlandse verkoper en meteen ook de importeur, HifiCorner in Groningen. Aangezien het een nieuw model is komt hij pas eind deze maand aan volgens HifiCorner want ze hebben een hele container van de nieuwe modellen over laten komen uit de VS.

Voor €499,- krijg je dan de volgende subwoofer:
http://svsound.it/img/subwoofer/pb1000/PB1000-front.jpg

In black ash uitvoering met een 300 watt RMS/720 watt dynamic plate amplifer van sledge, die ook amplifiers levert voor het HT beest de PB12-NSD en de Ultra serie van SVS. De woofers die gebruikt worden, zijn gemaakt voor Peerless volgens SVS specificaties. Ondanks dat dit de instaplijn is van SVS staat het merk zeer hoog aangeschreven en is vooral de bouwkwaliteit heel erg goed, want natuurlijk made in de VS en dat scheelt toch in vergelijking met China o.i.d.

Om te zorgen dat ik straks niet mijn ouders uit hun bed trill en de zorgen dat de sub iets stakker speelt bij muziek, heb ik er ook maar meteen een subwoofer transducer bijgekocht. Dit is een duur woord voor een plaat van een speciaal soort akoustisch materiaal die er voor zorgt dat trillingen niet worden overgenomen door vloer en muren en daarvoor voorkomt dat er vervelende resonanties onstaan.

Deze producten zijn van het eveneens Amerikaanse Auralex een een aantal mensen op het HT forum gebruikt zo'n plaat en vind dat het echt een heel groot verschil maakt. Dus ook gisteren er maar ééntje besteld bij Bax-Shop voor €58,- en gratis verzenden is dat een kleine investering.;)

http://i.imgur.com/MTVG1.jpg

Toen vanmorgen de TNT voor de deur stond schrok ik toch wel even:grin:. Ik dacht ze zullen er toch niet teveel in hebben gestopt, maar de doos bleek gewoon veels te groot en paste maar net door mijn deur. xD

http://i.imgur.com/Is0b8.jpg

http://i.imgur.com/nMBTz.jpg

Eigenlijk is de werking heel simpel, aan de onderkant zit speciaal schuim en rubber voorkomt dat resonaties in de vloer en muren verdwijnen, dus doordreunen verminderen en meteen zorgen dat de bass beter de ruimte in komt en strakker wordt bij muziek en beter voelbaar bij films omdat er niets weglekt.

De sub komt zo rond de laatste week van januari, of de eerste week van februari aan en dan gaan we zien of mijn blinde gok het waard was:-P. Ik denk het wel.

DVDProfilersFilmgek
17-01-2013, 18:09
We zijn alweer een weekje verder, de NAD nog niet verder ingesteld want wil eerst de auto-calibratie gebruiken maar die kun je alleen doen als je ook een subwoofer hebt aangesloten, en die heb ik nog niet.;)

Namelijk de SVS PB-1000, ik heb ook naar DVDProfilerFilmsgek geluisterd om een zo groot mogelijke subwoofer te nemen.

De customer service bij SVS is trouwens heel goed, na wat advies op het AVSForum had een medewerker van SVS, Ed Mullen mij uitgenodigd om via de SVS live chat mijn persoonlijke situatie te bespreken en te bekijken welke subwoofer het beste bij mij pastte:lol:. Na we mijn ruimte hadden doorgenomen en ik twijfelde tussen de PB-1000 en de SB12-NSD zei hij dat de PB-1000 beter is voor film en door de wijde poort bijna geen poortruis heeft. Ook is de PB-1000 geschikt voor grotere ruimtes later, en met het ook op de toekomst kan ik er gewoon een 2e bij zetten voor 7.2.

Dus na nog een nachtje slapen toch maar de PB-1000 besteld bij de enige Nederlandse verkoper en meteen ook de importeur, HifiCorner in Groningen. Aangezien het een nieuw model is komt hij pas eind deze maand aan volgens HifiCorner want ze hebben een hele container van de nieuwe modellen over laten komen uit de VS.

De sub komt zo rond de laatste week van januari, of de eerste week van februari aan en dan gaan we zien of mijn blinde gok het waard was:-P. Ik denk het wel.

Heb met plezier je enthousiasme meebeleefd;)

Je hebt in ieder geval onderzoek gepleegd en je zo goed mogelijk op de hoogte gesteld, dat is heel verstandig en zeer prijzingswaardig(y) Overigens bedoel ik met de grootte van de sub wel de speaker op zich, een 6 inch woofertje in een hele grote kast maakt natuurlijk nog geen knappe sub in totaal, natuurlijk spelen ook de versterker en de kastbouw mee, maar je hebt advies gehad en met 10 inch en de juiste combinatie (versterker en kast) moet je het zeker redden, ziet er in jouw geval zeer veelbelovend uit en ik denk ook dat je goed zit:grin:

BTW, ik heb je gebruiksaanwijzingen niet gelezen, en ik verslijt je niet voor gek, toch zou je in het algemeen gesproken wel een auto calibratie zonder sub moeten kunnen uitvoeren, ik weet dat dat in de meeste gevallen zonder problemen mogelijk is, al zul je als je je sub krijgt er toch weer 1tje moeten doen;) Overigens krijg je die, naar mijn mening, pas echt goed, naar je eigen smaak en heel veel geduld, goed ingepast, maar daar zul je nog wel achter komen.8-)

Bax en grote dozen, dat komt me bekent voor en natuurlijk ook het deel dat er in zat;) Heb hem zelf ook, al heb ik de werking ervan iets anders uitgelegd dan dat jij doet:


Eigenlijk is de werking heel simpel, aan de onderkant zit speciaal schuim en rubber dat verschillende frequenties absorbeert

Zou niet fijn zijn als het geabsorbeert zou worden, koop je een dure zware sub en dan zou het geluid "opgevreten" worden door die "plank" met schuimrubber:mrgreen: Je ouders kunnen bij verkeerde plaatsing toch nog wel lekker in bed liggen trillen en dat kan ook voor hen best wel eens prettig zijn als ze toevallig niet slapen;)

Hoop dat je hele setup zometeen, nou ja, na helemaal lekker door je afgeregeld te zijn, de sterren van de hemel speelt, je hebt er iig genoeg energie ingestoken(y)

Davidshadow13
18-01-2013, 10:07
Heb met plezier je enthousiasme meebeleefd;)

Je hebt in ieder geval onderzoek gepleegd en je zo goed mogelijk op de hoogte gesteld, dat is heel verstandig en zeer prijzingswaardig(y) Overigens bedoel ik met de grootte van de sub wel de speaker op zich, een 6 inch woofertje in een hele grote kast maakt natuurlijk nog geen knappe sub in totaal, natuurlijk spelen ook de versterker en de kastbouw mee, maar je hebt advies gehad en met 10 inch en de juiste combinatie (versterker en kast) moet je het zeker redden, ziet er in jouw geval zeer veelbelovend uit en ik denk ook dat je goed zit:grin:

BTW, ik heb je gebruiksaanwijzingen niet gelezen, en ik verslijt je niet voor gek, toch zou je in het algemeen gesproken wel een auto calibratie zonder sub moeten kunnen uitvoeren, ik weet dat dat in de meeste gevallen zonder problemen mogelijk is, al zul je als je je sub krijgt er toch weer 1tje moeten doen;) Overigens krijg je die, naar mijn mening, pas echt goed, naar je eigen smaak en heel veel geduld, goed ingepast, maar daar zul je nog wel achter komen.8-)

Bax en grote dozen, dat komt me bekent voor en natuurlijk ook het deel dat er in zat;) Heb hem zelf ook, al heb ik de werking ervan iets anders uitgelegd dan dat jij doet:



Zou niet fijn zijn als het geabsorbeert zou worden, koop je een dure zware sub en dan zou het geluid "opgevreten" worden door die "plank" met schuimrubber:mrgreen: Je ouders kunnen bij verkeerde plaatsing toch nog wel lekker in bed liggen trillen en dat kan ook voor hen best wel eens prettig zijn als ze toevallig niet slapen;)

Hoop dat je hele setup zometeen, nou ja, na helemaal lekker door je afgeregeld te zijn, de sterren van de hemel speelt, je hebt er iig genoeg energie ingestoken(y)

Stom, natuurlijkm heb mijn onzin maar even verwijderd;).

De grootte van de woofer vind ik in principe niet zaligmakend. SVS heeft ook een SB-1000 of een SB12-NSD met 12 inch woofer en zelfs een SB13-Ultra met 13,5 inch woofer welke toch niet zo diep speelt als een PB-1000 of PB12-NSD die onder de 20 Hz komen bij + 3 dB.

De combinatie van woofer, poort en klankkast is dan heel belangrijk, een gesloten sub met een grootte woofer zal altijd meer problemen hebben met hele lage frequenties dan een sub met een kleinere woofer en een grootte klankkast met poort. De grotere modellen, met name van SVS met grotere woofers en een dichte klankkast spelen over het algemeen iets strakker en hebben een paar dB meer output in de regio 35-60 Hz.

Een grotere woofer wil lang niet altijd zeggen meer bass of diepere bass vaak alleen meer output en dat terwijl de output van de PB-1000 gelijk is aan die van de SB12-NSD.

bij NAD is het toch echt zo dat ze hun software redelijk hebben uitgekleed, er is ook geen Audessey of MCACC variant beschikbaar en alleen een calibratie modus voor 5.1 of 7.1 systemen. Het wordt dus waarschijnlijk toch weer ouderwets aan de slag met een dB meter. Niet dat dat erg is hoor, ik heb liever betere eindtrappen en voeding dan extra software.:lol:

DVDProfilersFilmgek
18-01-2013, 13:13
Stom, natuurlijkm heb mijn onzin maar even verwijderd;).

De grootte van de woofer vind ik in principe niet zaligmakend. SVS heeft ook een SB-1000 of een SB12-NSD met 12 inch woofer en zelfs een SB13-Ultra met 13,5 inch woofer welke toch niet zo diep speelt als een PB-1000 of PB12-NSD die onder de 20 Hz komen bij + 3 dB.

De combinatie van woofer, poort en klankkast is dan heel belangrijk, een gesloten sub met een grootte woofer zal altijd meer problemen hebben met hele lage frequenties dan een sub met een kleinere woofer en een grootte klankkast met poort. De grotere modellen, met name van SVS met grotere woofers en een dichte klankkast spelen over het algemeen iets strakker en hebben een paar dB meer output in de regio 35-60 Hz.

Een grotere woofer wil lang niet altijd zeggen meer bass of diepere bass vaak alleen meer output en dat terwijl de output van de PB-1000 gelijk is aan die van de SB12-NSD.

bij NAD is het toch echt zo dat ze hun software redelijk hebben uitgekleed, er is ook geen Audessey of MCACC variant beschikbaar en alleen een calibratie modus voor 5.1 of 7.1 systemen. Het wordt dus waarschijnlijk toch weer ouderwets aan de slag met een dB meter. Niet dat dat erg is hoor, ik heb liever betere eindtrappen en voeding dan extra software.:lol:

Je hebt iig de strekking van mijn bedoeling begrepen en dat bedoelde ik dan ook met; dat je er genoeg energie ingestopt hebt(y)

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en idd waar je wel of geen poort stopt en waar je wel of niet sub plaatst in de kast en welke versterker je eraan hangt geeft een ander resultaat, en de kwaliteit van de materialen de levensduur, maar blijft dat je uit een speldeknop nooit sub laag zult krijgen;) Schreef toch al dat je in jouw geval ook wel goed zit(y) Met andere woorden....... denk dat je een heel fijne sub gekozen hebt:grin:

Nad..... goed versterker merk, maar op het gebied van surround liepen ze toch wel enkele jaren achterop en hadden ze eigenwijs gebleven dan hadden ze omzet misgelopen, met andere woorden, ze moesten wel meekomen op surround gebied. Dat hun software wat minder uitgebreid is zal dan ook wel komen door deze achterstand, maar ben wel met je eens, liever een betere inhoud in de kast dan veel toeters en bellen op software gebied(y) Heb zelf een iets minder hoge pet op van de laatste jaren receivers, teveel rommel eromheen, internetradio, IPod flauwekul en andere toeters en bellen die in weze niets meer te maken hebben met het decoderen en versterken van geluid. Ook jammer is dat je gewoon kan zien dat het met de rest van de huidige receivers ook minder is geworden, minder zware transfomators en meer plastic op en aan de kast:-(

Wat ik al schreef, je hebt goed gekozen(y) BTW, zo'n metertje is leuk, een aardig hulpmiddel, maar laat je eigen smaak en gehoor voorop staan, dat geeft de fijnste resultaten, ook al zul je geduld moeten hebben voordat het helemaal lekker naar je eigen smaak klinkt...... weet daar alles van;)

En nu wachten........ totdat het er is8-)

Martijnst1990
20-01-2013, 22:35
Kijk eens aan, mooie vorderingen! Heb je toch nog best snel gedaan, die subwoofer keuze. Heb zelf nog nooit een SVS meegemaakt, maar ik lees er veel goeds over, dus ik denk dat je hier zeker goed mee zit. Ben benieuwd hoe die je zal bevallen :)

Hoe bevallen de rears trouwens?

Davidshadow13
21-01-2013, 09:22
De rears zijn zeker een verbetering, al zijn ze nog niet helemaal ingespeeld;)
Vooral met muziek merk je dat het surroundbeeld gewoon beter is, met effecten nog niet zo want de woofer moet nog een beetje loskomen.

Ben ook nog even aan het stoeien met de volumeregeling omdat deze rears iets harder spelen (hogere gevoeligheid) dan de brakke JVC rears die ik eerst had. Als de subwoofer er is ga ik alles wel opnieuw afstellen, ook allemaal op theatre reference niveau en dan het volume iets terugdraaien.:lol:

Zit wel nog even te kijken naar een knappe dB meter, maar de prijzen lopen zo uit een dat ik nog even moet kijken wat handig is.

Die subwoofer met JL woofer van jouw, ziet er trouwens ook bruut uit. Goed merk verder ook, alleen iets buiten budget met hun subwoofers van 1000+ euro. Subwoofers zijn haast duurder dan normale speakers;)

Die XTZ speakers blijven trouwens ook heel mooi, was verleden jaar bijna ook voor een set XTZ 89 serie gegaan, maar uiteindelijk waren de Dali's toch ietsje beter in mijn ogen. Maar kwa bouwkwaliteit blijft XTZ ongeëvenaard voor dat geld vind ik.

Davidshadow13
26-01-2013, 18:52
Daar ben ik weer, sub is nog niet binnen maar kan nu niet lang meer duren.;) Zit ondertussen wel aan wat anders te denken een nieuwe bd/muziekspeler. Ik heb nu twee spelers van philips eentje voor regio A de andere voor regio B. Nu maakt die regio B speler wat herrie is uit 2009 en dat is nu wel hinderlijker dan vroeger nu ik geen ruis meer heb. Verder wil ik graag één apparaat hebben.

Nu speel ik muziek af via mijn laptop via een goekopere creative USB geluidskaart digitaal naar mijn reciever. Ik speel eigenlijk altijd FLAC af of 320 kbps MP3. Nu ik geen vaste PC meer heb is dat wel problematischer geworden. Mijn NAD heeft een aparte analoog bypass circuit dus met een goede DAC moet er ook zeker meer uit de stereo weergave te halen zijn. Verder wil ik graag zowel via USB als netwerk .mkv videobestanden kunnen afspelen, hoeft niet met ondertitels ofzo gewoon alleen de .mkv's. Dus de volgende dingen:

Eisen:


Multi-regio voor zowel BD als DVD
Goede upscaler naar 1080p voor DVD
Goede DAC en apart analoog audio circuit
Ondersteuning voor het afspelen van WAV, FLAC en MP3 via USB en netwerk. Geluid via DAC naar analoog circuit.
Ondersteuning voor het afspelen van .mkv bestanden via USB en netwerk.
Stil loopwerk en geen heel fel display met etv. mogelijkheid tot het laten zien van de muzieknummers die gespeeld worden.

Wat hoeft er absoluut niet op te zitten. 4K upscaling of 3D afspeel mogelijkheden vind ik minder belangrijk als een goede prijs, dus die hoeven er niet perse op te zitten.


Als je dit lijstje zo ziet kom je eigenlijk meteen bij merken zoals Oppo uit. Alleen vindt ik die in NL belachelijk duur in vergelijking met de US een BDP-103 vragen ze gewoon 700 euro voor tegen $499 dollar, gewoon diefstal!. Tweedehands een BDP-83 of 93 is nog wel te doen en 2e hands is sowieso een goede optie.


Nu is mijn vraag, zijn er nog meer merken, audiofiel of gewoon minder bekent die dit soort blu-ray speler maken met extra DAC en netwerk functionaliteit. Hij hoeft niet alle features van een Mediaspeler te hebben zolang hij mkv, mp3 en flac speelt is het goed.


Nu zijn er op dit forum best wat mensen met een Oppo. Nu wil ik graag weten wat zij vinden van de upscaling en vooral van de audiokwaliteit via het analoge circuit, hoe is de kwaliteit van de DAC en hoor je echt verschillen tussen CD of FLAC/ MP3 files vanaf de Oppo of direct digitaal de reciever in. Waar ik ook benieuwd naar ben is of bij zo'n dure speler de kwaliteit van BD's er ook echt op vooruit gaat of doet een budgetspeler dat net zo goed?

DVDProfilersFilmgek
27-01-2013, 11:24
Goede wijn behoeft geen krans.....

jamiev
27-01-2013, 11:45
Goede wijn behoeft geen krans.....

hetzelfde als dure kabels,
is maar net wat je zelf gelooft.:-)
de review van de opppo 103eu als het gaat om beeld en geluidskwaliteit werden door what hifi toch niet zo best getest.
het is maar net waar je het geld aan kwijt wil.

DVDProfilersFilmgek
27-01-2013, 13:23
http://www.hometheater.com/content/oppo-bdp-103-blu-ray-3d-player

Davidshadow13
27-01-2013, 18:49
Goede wijn behoeft geen krans.....

Misschien dat ik dan toch alleen maar voor een externe DAC ga dan. Want ik heb het gevoel dat de muziek toevoer vanaf mijn laptop naar de versterker nog verre van optimaal is via alleen maar een USB >> Creative >> Optisch verbinding.

Ik houdt mijn ogen gewoon open mocht er voor een mooie prijs een Oppo langskomen. Moet dan sowieso minimaal een BDP-83(SE) zijn of een BDP-95 want de 103 heeft volgens mij geen DAC's. Ik heb ook naar de universal disc players van Marantz gekeken, dat is ook nog een optie.

Wat betreft videokwaliteit lijkt mij dat een goede blu-ray het op elke speler een goed resultaat geeft. Het gaat mij vooral om één goed apparaat als mediaspeler/muziek streamer. Om welke reden heb jij een Oppo gekocht eigenlijk dan?

jamiev
27-01-2013, 22:39
http://www.hometheater.com/content/oppo-bdp-103-blu-ray-3d-player

:lol:

DVDProfilersFilmgek
28-01-2013, 10:18
:lol:

Hahhaha, begrijp je humor(y)

Wilde enkel laten zien dat waar de 1 iets als veel minder ziet, de ander er weer goed over te spreken is, BTW je schreef dat What Hifi hem niet zo best getest heeft, is niet helemaal waar, hij is wel goed getest, doch vinden zij hem te duur voor wat hij in hun ogen maar een klein beetje meer heeft dan een 'gewone"standaard speler.

Een ieder zal voor zich moeten uitmaken of hij iets meer wil dan de plastic rommel die ze bij saturn en consorten verkopen en daar ook het geld voor over hebben.8-)

DVDProfilersFilmgek
28-01-2013, 11:41
Misschien dat ik dan toch alleen maar voor een externe DAC ga dan. Want ik heb het gevoel dat de muziek toevoer vanaf mijn laptop naar de versterker nog verre van optimaal is via alleen maar een USB >> Creative >> Optisch verbinding.

Ik houdt mijn ogen gewoon open mocht er voor een mooie prijs een Oppo langskomen. Moet dan sowieso minimaal een BDP-83(SE) zijn of een BDP-95 want de 103 heeft volgens mij geen DAC's. Ik heb ook naar de universal disc players van Marantz gekeken, dat is ook nog een optie.

Wat betreft videokwaliteit lijkt mij dat een goede blu-ray het op elke speler een goed resultaat geeft. Het gaat mij vooral om één goed apparaat als mediaspeler/muziek streamer. Om welke reden heb jij een Oppo gekocht eigenlijk dan?

Externe DAC voor geripte muziek....... mmmm, is dat niet een beetje een overkill?

Een DAC is een digitale analoog convertor, oftewel een onderdeeltje dat digitaal omzet in analoog, elk apparaat heeft dat in zijn eigen vorm toch wel aan boord, immers wij mensen kunnen enkel het analoge deel van muziek en beeld verwerken, zo is het resultaat van die verwerking wel een beetje afhankelijk van de kwaliteit van diezelfde DAC's. (overigens bestaan er ook ADC's , die maken van analoog een digitaal signaaltje, maar dat terzijde)

Je bent niet helemaal tevreden met het geluid dat je via de PC bereikt, de oorzaak zou bij de PC(audiokaart?- Creative) kunnen liggen, maar ook aan de afregeling van je totale setup, zo doe ik zelf in het geheel niet mee aan de Pure en audio direct en dergelijke, ik vind een persoonlijke smaak de voorkeur hebben en ben blij met de mogelijkheden die er zijn om geluid naar je eigen smaak af te stellen, niet 1 woonkamer/luisterruimte heeft immers dezelfde akoestiek en we hebben allemaal een eigen smaak.

Een persoonlijk vraag, bedenk dat je ook een persoonlijk antwoord krijgt, je vraag me waarom IK voor de Oppo heb gekozen, oke dat mag, houd van eerlijk en open.

1 Had reeds een zeer goede ervaring met een Oppo DVD speler, degelijk, snel en deed alles wat ik wenste.

2 Mijn huidige receiver kan geen 3D doorgeven en ik had op een gegeven moment 3 spelers staan(kan je mijn topic op nalezen;) ) 1 voor zone A(al kon deze makkelijk van zone blijven wisselen, maar was niet de stilste) 1 voor regio B en 1 voor 3D, bij de 3D speler moest dan het geluid via optisch. Met de Oppo kon ik mede door zijn 2HDMI uitgangen mijn receiver weer ten volle genieten, hij is geschikt(gemaakt) voor alle regio's en zone's , is snel, degelijk, krijgt regelmatig updates, kan DVD's heel mooi upscalen(ja.... ik weet dat er meer spelers zijn die dezelfde chip daarvoor gebruiken als de Oppo doet, oa de topline van Philips en ook Pioneer schijnt diezelfde chip te gebruiken) speler is muisstil en geloof me, ik vind hem mooi vanwege zijn zeer strakke nononsens uiterlijk.

3 Ben niet erg onder de indruk van de receivers die momenteel op de markt zijn, veel te lichte tranformatoren, veel plastic, veel poeha met Iphone bende en andere niet relevante rommel die in mijn ogen eigenlijk niet op een goede receiver thuishoren. Mijn receiver schijnt een paar nette DAC's aan boord te hebben, gebruik dan ook enkel de HDMI ingangen van de receiver en kan indien gewenst het geluid van de TV via optisch weergeven. In mijn ogen heb ik een externe DAC dan ook helemaal niet nodig, maar vraag me af, je hebt nu een NAD, daar zit toch ook geen rommel in? Oke...... lange inleiding, maar daarom is het dus de 93 geworden, heb geen behoefte aan een apparaat met hele dure analoge uitgangen terwijl mijn receiver beschikt over knappe digitale ingangen. Nu schijnt de Oppo ook heus wel over een paar multi media eigenschappen te beschikken, maar daar wordt het natuurlijk nog geen dedicated multimedia speler mee/van. Schoenmaker blijf bij je leest...... en daarmee bedoel ik dan je moet geen apparaat willen dat zo'n beetje alles kan, vaak is het dan net niet helemaal je van het. Zelf heb ik meer dan voldoende aan de eigenschappen die de Oppo mij bied en de zaken die hij allemaal wel kan afspelen, voor mij meer dan voldoende. Ik houd van origineel, en heb nog steeds mijn DVD verzameling en zo af en toe mag de Oppo daar ook mee spelen;) . De enkele keer dat ik een preview doe, dan gebruik ik hier mijn aloude Popcorn, die is zeker niet perfect, maar voldoet waarvoor hij is aangenomen.

4 Is de Oppo perfect, maakt ie nooit fouten, blijft ie nooit hangen, heeft ie nooit schijfjes geweigerd? Kom, ik zou liegen als ik barst als ik dat zou zeggen, maar als je hem een keer aan en uit zet luistert hij weer goed en redelijk rap na meldingen als er weiger schijfjes zijn, wordt dat middels updates opgelost, de Oppo kent een goede support en een daardoor dacht ik wel zeer tevreden gebruikersschare.

5 Als men een stok zoekt om een hond te slaan, dan zal men er spreekwoordelijk ook 1 vinden om de Oppo mee aan stukken te meppen, mij zullen ze er niet mee raken, ben zeer te spreken over de Oppo en via HDMI luister ik er mee naar muziek en heb ook schijfjes met MP3 muziek die ik eigenlijk best wel lekker vind klinken. Ook heeft de Oppo USB ingangen, zul je ook je muziek wel over af kunnen spelen, toch gebruik ik dat niet...

Denk dat je met een Oppo geen miskoop zult doen, en mensen die zeggen dat ie niet goedkoop is, ja die hebben wel gelijk, zeker als je prijzen ziet die ze er hier voor durven vragen.... Een ieder zal voor zich moeten afvragen of je het er voor over hebt, niemand kan dat voor een ander beslissen.8-)

Zijn er alternatieven? tuurlijk, vraag maar aan jamiev, heeft zijn Pioneer, al is die wel een beetje een trage lader, ook daar kan hij goed mee leven, ach zoveel mensen zoveel wensen;)

BTW, zelf zou ik niet al teveel willen investeren in multimediaspelers, Brein schijnt behoorlijk te lopen klieren op de nieuwsgroepen;)

Davidshadow13
28-01-2013, 11:57
BTW, zelf zou ik niet al teveel willen investeren in multimediaspelers, Brein schijnt behoorlijk te lopen klieren op de nieuwsgroepen;)

Ik gebruik zelf eigenlijk BitTorrent (zo makkelijk rol je dat niet op) en eigenlijk alleen voor tv-series, omdat het belachelijk is dat wij daar een jaar of langer op moeten wachten.;)

In principe is (bijna) alle geripte muziek die ik heb afkomstig van de originele cd's. Allemaal geencodeert in lossless FLAC, 1-op-1 kopieën van de originele cd's dus. Ik vind muziek gewoon makkelijker te beheren digitaal. Als ik eene één nummer wil luisteren moet ik meteen een andere CD erin doen etc.

Ik zal eens wat onderzoek doen naar de DAC´s in de NAD. Het zit hem eigenlijk vooral in de audio-processing die in de PC gebeurt. Daar heb je weinig zicht op. Windows die sampelt er maar wat op los en doet weet ik niet wat met de directsound audio stream. Ik gebruik nu al een ASIO Driver voor de creative om zoveel mogelijk direct in de reciever te krijgen. Het gaat mij er vooral om dat ik niet weet wat mn PC met de muziek doet en maar wat aanrommelt. Die ASIO driver is nu ook niet echt stabiel, loopt vaak vast. En natuurlijk weet ik wel dat mijn muziek op een Primare CD-speler van 3k zoals bij mijn dealer beter zal klinken, maar het gaat meer om het gevoel dat je er niet helemaal grip op hebt, en niet kunt zien/achterhalen wat er echt gebeurd. Als je begrijpt wat ik bedoel;)

Feit is gewoon dat ik de Oppo's op dit moment te duur vind voor wat ze zijn, laatst een tweedehands op HTForum net misgelopen voor 250 euro, dat is een redelijke prijs. Ik blijf gewoon rondkijken en wie weet kan ik er eens eentje voor 250-500 euro op de kop tikken, maar meer vind ik het op dit moment niet waard. Alle componenten moeten wel in verhouding blijven natuurlijk.

DVDProfilersFilmgek
28-01-2013, 13:35
Ik gebruik zelf eigenlijk BitTorrent (zo makkelijk rol je dat niet op) en eigenlijk alleen voor tv-series, omdat het belachelijk is dat wij daar een jaar of langer op moeten wachten.;)

In principe is (bijna) alle geripte muziek die ik heb afkomstig van de originele cd's. Allemaal geencodeert in lossless FLAC, 1-op-1 kopieën van de originele cd's dus. Ik vind muziek gewoon makkelijker te beheren digitaal. Als ik eene één nummer wil luisteren moet ik meteen een andere CD erin doen etc.

Ik zal eens wat onderzoek doen naar de DAC´s in de NAD. Het zit hem eigenlijk vooral in de audio-processing die in de PC gebeurt. Daar heb je weinig zicht op. Windows die sampelt er maar wat op los en doet weet ik niet wat met de directsound audio stream. Ik gebruik nu al een ASIO Driver voor de creative om zoveel mogelijk direct in de reciever te krijgen. Het gaat mij er vooral om dat ik niet weet wat mn PC met de muziek doet en maar wat aanrommelt. Die ASIO driver is nu ook niet echt stabiel, loopt vaak vast. En natuurlijk weet ik wel dat mijn muziek op een Primare CD-speler van 3k zoals bij mijn dealer beter zal klinken, maar het gaat meer om het gevoel dat je er niet helemaal grip op hebt, en niet kunt zien/achterhalen wat er echt gebeurd. Als je begrijpt wat ik bedoel;)

Feit is gewoon dat ik de Oppo's op dit moment te duur vind voor wat ze zijn, laatst een tweedehands op HTForum net misgelopen voor 250 euro, dat is een redelijke prijs. Ik blijf gewoon rondkijken en wie weet kan ik er eens eentje voor 250-500 euro op de kop tikken, maar meer vind ik het op dit moment niet waard. Alle componenten moeten wel in verhouding blijven natuurlijk.

Wil niet diep ingaan op downloaden, maak er zelf via via ook gebruik van, gebruik het als een soort preview, maar ben dan wel iemand die het origineel koopt als het gebodene beviel, ik zal dan waarschijnlijk wel 1 van die typen zijn die minder gaat kopen, immers wat deze boer niet kent dat vreet ie niet;)


Zomaar een vraag..... heb je wel eens je bestanden op een extern schijfje gezet en door 1 van je andere spelers af laten spelen? (ik weet dat de Oppo FLAC kan afspelen, mochten je spelers dat niet kunnen, dan kun je bijvoorbeeld een paar bestandjes omzetten naar bijvoorbeeld WMA en zo wat experimenteren met USB via 1 van je andere spelers)

Ben benieuwd naar de uitslag van je onderzoek naar de DAC's over het algemeen beschikken de beetje receivers over heel behoorlijke dac's en moet je wel heel erg high end gedachten en apparatuur hebben om met losse dac's etc etc te gaan werken.;)

De verhouding in kosten van de componenten...... mmmm, ja denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, een leuke set van in total 1500 incl de speakers en dan een BR speler daarbij van 1000 euro is mischien iets uit balans, maar de gebruiker van de setup bepaald gelukkig zelf zijn voorkeur, zo zijn er ook mensen die vermogens aan kabels uitgeven terwijl ze mischien toch wel eens wat betere speakers hadden kunnen nemen of zo;)

Je bent zelf heel goed bezig, ben benieuwd hoe je zo je setup zult ervaren als je je sub erbij hebt en deze lekker ingepast is in het geheel.:grin:

Gerco Stuivenberg
28-01-2013, 15:22
In principe is (bijna) alle geripte muziek die ik heb afkomstig van de originele cd's. Allemaal geencodeert in lossless FLAC, 1-op-1 kopieën van de originele cd's dus. Ik vind muziek gewoon makkelijker te beheren digitaal. Als ik eene één nummer wil luisteren moet ik meteen een andere CD erin doen etc.
Zoals bekend is, betekent 'lossless' niet zonder maar met minder verlies. Wanneer je een 1-op-1 kopie van jouw CD's wilt hebben, zal je een codec als Wave of AIFF moeten gebruiken en als je het helemaal goed wilt doen met fout-correctie of een tool als E(xact)A(udio)C(opy). Alleen duurt het rippen dan wel veel langer, wat niet iedereen leuk vindt. 8-)

Een goede DAC heeft nl. alleen zin als bron ook goed is. ;)

HTip
01-02-2013, 23:18
Je hebt niet stilgezeten de afgelopen maanden. Heel goed overwogen besluiten genomen en ook nog eens een Gramma (y) Dat zijn een paar mooie aanwinsten!

En dat je een Oppo wil is begrijpelijk. Er staat trouwens nog een 93 te koop op het HTforum...

Davidshadow13
06-02-2013, 15:54
Ja dan was het eindelijk zover. De dag waarvan de pakketbezorger hoopte dat hij nooit zou komen. Mijn subwoofer is binnen gekomen. In een doos ongeveer zo groot dat je er een konijnenhok in kwijt kan maar dan heb je wel wat. De doos nam eerst alle ruimte in de gang in en het was een hele klus op hem met twee man de twee trappen op te krijgen. Hij paste maar net door het trapgat, dus ik had weer eens geluk.
http://i.imgur.com/HdRHcQg.jpg

Mijn moeder maakt zich nu al zorgen om het feit dat ik altijd alle dozen bewaar omwille van garantie, want waar gaan we deze nu weer laten ;). Gelukkig was er in één schuur nog een plekje maar er moet niet veel apparatuur meer bijkomen zo.:lol:

Bij SVS weten ze in ieder geval wat goed inpakken is. Dat moet ook wel want anders overleefd hij nooit de wekenlange tocht op zee in een container vanuit Ohio naar Nederland. In de buitenste doos zat namelijk nog een doos waarin uiteindelijk de subwoofer in piepschuim en plastic verpakt zat.
http://i.imgur.com/meZCztM.jpg

Zoals de verpakking staalt alles gewoon kwaliteit uit. De aansluitingen op de versterker het ding is super zwaar en super degelijk. Ook de woofer ziet er degelijk uit. Verder kreeg ik van Hifi-Corner gratis een subwooferkabel set van Ixos vanwege het feit dat ik de subwoofer ge pre-ordered had. Qua inpak- en bouwkwaliteit zou ik iedereen SVS aanraden. Maar ja op bijna alle Amerikaanse fora zijn ze razend populair dus daar moet ook wel een reden voor zijn.

http://i.imgur.com/3eKk3ey.jpg

Zo staat hij er nu bij bovenop de Gramma;). Of de Gramma echt veel verschil maakt moet ik nog een keer testen maar ik ga uit van wel aangezien iedereen er tevreden over is. Het staat in ieder geval super stabiel en niet het hele huis hoeft mee te genieten.

Ik zal in ieder geval nog wel een paar weken bezig zijn met het vinden van de juiste instellingen voor muziek en film en de woofer moet nog inspelen ook dus over een paar weken zal ik mijn bevindingen tot dan toe wel plaatsen. Ik moet zeggen dat de subwoofer tot nu toe een hele solide indruk maakt en de 5 jaar garantie die je krijgt versterken dat gevoel zeker:-P

Zo ziet het er nu uit allemaal. Nu ga ik eens een tijdje stoppen met kopen want we zijn al weer bijna 1500 euro achter de wagen.;)
http://i.imgur.com/IygmSzB.jpg

DVDProfilersFilmgek
06-02-2013, 18:00
Gefeliciteerd met je aanwinst(y)

Het heeft dan wat gekost, maar dan heb je toch ook wat en met een beetje mazzel kun je er ook heel lang van genieten, speakers kunnen heel lang mee gaan en als je met zorg gekozen speakers hebt, dan wil je er ook lang van kunnen genieten en dan valt de prijs eigenlijk best wel mee.:grin:

Niet moedeloos worden als het even duurt eerdat je de sub lekker ingepast hebt, kan enige maanden duren eerdat je met kleine stapjes de juiste instellingen hebt gevonden, geduld is een schone zaak;)

Dozen, in het begin heb ik ook die neiging gehad om alle dozen te bewaren, maar het was gewoon geen doen, zelfs niet als je de Matroesjka methode toepast, kun je net die doos die je eventueel nodig hebt niet meer makkelijk vinden. Nu bewaar ik een doos nog maar kort, als het apparaat dat erin hoorde goed speelt en betrouwbaar overkomt, dan gaat de doos weg, de enige doos die ik momenteel nog heb is die van de Beamer, maar die heb ik dan ook nog niet echt lang en de doos is gelukkig ook niet een ruimtevreter8-)

Wens je veel plezier met je opstelling(y)