PDA

Bekijk de volledige versie : Wat heb ik nodig...Een newbie vraag.



Onnor
04-01-2010, 19:05
Mijn kabelaar (Rekam) gaat binnenkort over van analoog/digitaal naar puur digitale doorgifte van tv-zenders. Nu heb ik een analoge lcd-tv, niet eens HD-ready, en een analoge Philips hddrecorder. Ik overweeg een nieuwe lcd-tv (LG 8000) te kopen met ingebouwde digitale tuner. Mijn hddrecorder heeft een tune-functie als follow tv (wat mij wat verwarring bezorgd op dit moment).

Als ik nu toch ook de straks digitaal aangeboden programmas wil kunnen opnemen met mijn hddrecorder, heb ik daar dan een aparte decoder voor nodig, of kan ik de decoder uit de tv daarvoor gebruiken, door de recorder te koppelen aan de tv of moet ik ook een andere hddrecorder (pvr of zo)?

Ik heb geen idee wat me te wachten staat, en eerst kopen en dan uitproberen is een duur geintje. Ben al eens door een verkoper gefopt ten aanzien van specs met de aankoop van mijn huidige tv, dus orienteer me nu liever voor de aanschaf.

Wie helpt mij aan een antwoord?

Mr_Parker
05-01-2010, 19:28
Het gebruiks vriendelijkste zal een losse digitale pvr zijn.
Als Rekam inderdaad in het algeheel stopt met analoge doorgifte heb je niks meer aan de ingebouwde tuner van je recorder. De "Follow-TV" functie hield in dat je de recorder liet zoeken naar analoge zenders en je deze dan vervolgens op dezelfde volgorde liet zetten als de tv door het eerste kanaal op de tv op te zetten, de recorder zocht dan het zelfde signaal op en zette dit op positie 1, vervolgens ging je door naar 2 etc... Om op te nemen maakte hij echter gewoon gebruik van zijn eigen interne tuner, anders kon je alleen dat opnemen wat je ook aan het kijken was.

Als je nu geen losse decoder neemt dien je de recorder op je nieuwe tv aan te sluiten via scart en je recorder dan vervolgens vertellen dat hij het externe kanaal waar je de tv op hebt aangesloten moet opnemen. Je kunt vervolgens alleen die zender opnemen die je ook op de tv hebt op staan. Daarbij moet de tv dus ook nog aan staan ook.
Je bent dan dus ook heel beperkt in de mogelijkheden.

Een losse decoder zonder eigen opname mogelijkheden is hier gelijk aan, behalve dan dat je die niet met beeld aan hebt. Je dient deze echter wel te programmeren los van je recorder. In veel gevallen betekend dit dat je 2 apparaten moet programmeren om op te nemen.

Zoals gezegd is een PVR het makkelijkst, bijv de 5050c van Humax. Kun je 2 dingen tegelijk opnemen en nummer 3 bekijken, je kunt met deze van Humax ook nog de opnames naar een pc kopiƫren.

Onnor
06-01-2010, 13:29
Hartelijk dank voor de info.
Ik zit dus toch aan een externe decoder vast zolang ik geen tweede nieuw apparaat koop :-( Het zij zo. Ik zal die Humax eens gaan bekijken.