PDA

Bekijk de volledige versie : Kalibreren tv (Panasonic)



Roald_
06-02-2010, 17:30
We hebben thuis besloten om een nieuwe Panasonic plasma te kopen, de G20/G25 reeks die zal volgende maand ongeveer verschijnt. We willen laten kalibreren nadat hij ingespeeld is (hoeveel uur zal dit ongeveer duren?), maar ik heb er zelf geen ervaring mee, vandaar enkele vraagjes. Is het laten kalibreren van je televisie door een professional de moeite waard en heeft het echt alle voordelen die men zegt dat het heeft?


De voordelen van de kalibratie zijn:
* Een boost in performance, uw weergever presteert stukken beter.
* Verlenging van de levensduur, dit kan oplopen van 2x tot vele malen (bij bv plasma).
* Het beeld ziet eruit zoals de filmmaker het bedoelt heeft.


Veel gehoorde opmerkingen van onze klanten zijn:
* meer diepte in het beeld
* scherper beeld, meer detail
* veel betere kleurweergave
* veel meer rust in het beeld
* betere schaduw en wit detailiring
* algemene kleur indruk is veel natuurlijker, zo ziet het er in het echt ook uit.

Ook zou ik willen weten wie ervaring heeft met welke personen die dit doen. Ik heb tot nu toe gehoord van deze winkel (http://www.isfcalibraties.nl/) en deze (http://www.cinedream.com/services.shtml). We zijn uit België, dus wellicht is een Belgische winkel wel handiger. Heeft iemand hier ervaring met winkels/personen die dit doen en kan je me hierover advies geven? Of zou normaal gezien wel elke professional met de nodige apparatuur, opleiding en ervaring tot hetzelfde resultaat moeten komen? (dus de winkels met een isf certificatie zijn allemaal even goed?)

Alvast bedankt voor de hulp :)

skank
06-02-2010, 19:48
ik was net hetzelfde v plan, maar heb je al es gelezen over de zwartwaardes die blijkbaar verloren gaan na verloop v tijd (redelijk snel zelfs)

Roald_
06-02-2010, 20:48
ik was net hetzelfde v plan, maar heb je al es gelezen over de zwartwaardes die blijkbaar verloren gaan na verloop v tijd (redelijk snel zelfs)Vandaag net gelezen... Nu begin ik te twijfelen. Ik wil wel een plasma kopen, maar nu begin ik te denken aan de beste reeksen van LG en Samsung. Die brengen ook nieuwe reeksen uit en hun beste modellen van 2009 waren al vrij goed. Ik denk dat ik reviews van die laatste twee merken ga afwachten en dan zal zien wat ik doe. Dat van die zwartwaarden verliezen is wel schandalig vind ik persoonlijk.

skank
06-02-2010, 21:14
Vandaag net gelezen... Nu begin ik te twijfelen. Ik wil wel een plasma kopen, maar nu begin ik te denken aan de beste reeksen van LG en Samsung. Die brengen ook nieuwe reeksen uit en hun beste modellen van 2009 waren al vrij goed. Ik denk dat ik reviews van die laatste twee merken ga afwachten en dan zal zien wat ik doe. Dat van die zwartwaarden verliezen is wel schandalig vind ik persoonlijk.


can't agree more

Roald_
06-02-2010, 21:40
can't agree moreOp tweakers heb ik gelezen dat het softwarematig zou zijn en bijgevolg via een firmware update verholpen kan worden. Ik ga de reviews wel afwachten, maar toch dat is al positief :)
Want ik heb nog steeds meer vertrouwen in Panasonic (zeker nu ze de Kuro-technologie gekocht hebben) als in Samsung of LG.

.:Quadran:.
09-02-2010, 07:06
Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met m'n Panasonic V10 (42 inch). Zeker de THX- en Cinema-modus geven erg mooi resultaat mits enkele kleine aanpassingen aan de instellingen. Ik zou wel aanraden Pana te kopen die beschikt over THX beeldfunctie en 24P!

Vroeger keek ik nauwelijks film of series, nu bijna dagelijks.

Moet mezelf verplichten om nog wat te sporten of bij te studeren voor m'n werk (y)

Ludo Keeris
10-02-2010, 14:44
Als je jezelf serieus neemt qua film (DVD/Blu-ray Disc) kijken, dan is het laten kalibreren van je scherm wel degelijk zinvol.
De punten die Roald_ aangeeft in z'n openingspost kan ik beamen. Het ziet er een stuk beter uit je beeld. Het enige wat nog moet blijken is of je levensduur verlengd wordt, daar kan ik geen uitspraak over doen.
Het verliezen van zwartwaardes heeft niets met het kalibreren te maken.

Ikzelf heb ervaring met Arnold (Kalibravo), de twee "winkels" die je noemt ken ik niet. De eerste is wel vrij prijzig.
Ik weet dat Arnold ook tours doet, dus als er nog twee mensen bij jou in de buurt een kalibratie willen, dan rijdt Arnold ook naar België.

Claudio Santulli
10-02-2010, 15:15
Dat van die levensduur is wel wat kort door de bocht.
Men gaat ervan uit dat de huidige stand waarschijnlijk nog op showroom shine staat.
Dus hoog contrast en helderheid, deze factoren bepalen idd de levensduur van een scherm. Echter heb je zelf al het nodige (correct) afgesteld, zal het verschil minder aantoonbaar zijn.
Het is ook zeker niet de hoofdreden om een kalibratie uit te laten voeren.
Maar idd een kalibratie dient voor elke input apart te gebeuren voor het optimale effect.
Lastiger wordt het als je meedere apparaten op één input aansluit, (Denk receiver loop) het zal dan de som der delen worden.

Maar slechter wordt het er zeker niet van.
Jammer van Kalibravo, want daar hoorde je altijd goede dingen van.

Overigens wordt standaard vaak een inspeelduur van 200 uur aangehouden, alvorens de tv uitgebalanceerd is! Theoretisch dan. ;-)

peptalk
10-02-2010, 15:49
Ik heb enige tijd geleden ook een mail van Kalibravo gehad dat de aanvraag voor een kalibratie in een tour voorlopig niet plaats zou kunnen vinden wegens persoonlijke omstandigheden.
Wilde dit verder niet aan de grote klok hangen, maar het is wel jammer, zeker omdat ik ook alleen maar goeds over Kalibravo hoorde.
Nog niet de stap genomen om het via het htforum mijn TV te laten kalibreren, al zijn de geluiden daar ook louter positief over de 'hui'skalibreerder'.

Roy de Jong
10-02-2010, 17:28
Sommige aanbieders van kalibratie doen alleen de tv en zeggen dat het kalibreren van
de input niet nodig is,alleen de tv kalibreren is HALF WERK.

Wat veel gebeurt is dat de TV gekalibreerd wordt, dan 1 ingang en van deze worden de instellingen overgezet naar de andere ingangen. Dit is tenminste hoe Arnold dit bij mij heeft gedaan. ;)(y)

Claudio Santulli
10-02-2010, 19:00
Het gaat denk ik meer om wat er op die input aangesloten wordt, en niet zo zeer om de input zelf.
Stel je heb meerdere tuners een bd, dvd, gameconsoles, dan hebben deze meestal een 'afwijking' t.o.z. van elkaar.
Dus de kleuren contrast/helderheid enz.van een sat, kabeltuner, dvd of bd enz. enz., dienen per input afgesteld te worden ( in een ideale wereld)
De greyscale en andere algemene tweaks gelden wel weer voor alle bronnen.

Maar een input afstellen in het algemeen, heeft denk ik niet zoveel zin.
Als ik apparaten van input wissel kloppen de instellingen dus niet meer.


En dan nog ben je weer afhankelijk van de mening en artistieke visie van een tv/filmmaker.
Die bepaald hoe zwart, kleur, filters en dergelijke gebruikt worden.
Sterker nog er is vrijwel geeneen programma of film gelijk!
Het natuurgetrouwe beeld wordt nooit beter dan de bron of visuele geest van de maker..., en wat dat betreft ook de mening van een expert!!

Een perfect beeld bestaat niet, alleen de illusie of visie daarvan...

DJR
17-02-2010, 21:39
Nu snap ik waarom ik tot op heden nog geen reactie op mijn mail van Kalibravo heb gehad...

kit carson
03-07-2010, 20:01
Nu snap ik waarom ik tot op heden nog geen reactie op mijn mail van Kalibravo heb gehad...Wacht ook al een aantal weken op antwoord...

-Jaap-
05-07-2010, 00:46
Ikzelf heb ervaring met Arnold (Kalibravo), de twee "winkels" die je noemt ken ik niet. De eerste is wel vrij prijzig.
Ik weet dat Arnold ook tours doet, dus als er nog twee mensen bij jou in de buurt een kalibratie willen, dan rijdt Arnold ook naar België.
Die eerste ken je toch wel? Da's Frank Doorhof! (van ITC en HTforum)