PDA

Bekijk de volledige versie : Wat te doen??



link1986
13-02-2010, 22:46
Beste forumleden,
Ik heb van de week een nieuwe tv gekocht, namelijk de Sharp LC32LE600E (LED)
Wat ik al had kunnen verwachten is het beeld bagger, dat komt natuurlijk door de grootte van het scherm in combinatie met de niet goede kabels. (denk ik)
Nu is mijn vraag: wat kan ik doen om beter beeld te krijgen? Wat voor soort kabels kan ik het beste aansluiten? Oja, ik kan er wel bij vertellen dat de tv op mijn kamer staat en er dus uit de muur al zo'n coaxkabel komt.
Ook zou ik nog wel graag digitale tv willen, maar weet niet waar ik op moet letten. Ik weet dat er in mijn tv een gleuf zit voor een kaartje dus hoef ik iig geen kastje, dat scheelt weer ruimte. Maarja, de tv staat dus op mijn kamer in het ouderlijk huis en als ik als enige digitale tv wil kan dat? Of is het gelijk voor het hele huis?
Pfff, wat veel vragen heb ik eigenlijk...:) haha Als iemand er 1 kan beantwoorden ben ik al blij. :)
Linda

Harrie van Geleuken
13-02-2010, 22:54
Beste forumleden,
Ik heb van de week een nieuwe tv gekocht, namelijk de Sharp LC32LE600E (LED)
Wat ik al had kunnen verwachten is het beeld bagger, dat komt natuurlijk door de grootte van het scherm in combinatie met de niet goede kabels. (denk ik)
Nu is mijn vraag: wat kan ik doen om beter beeld te krijgen? Wat voor soort kabels kan ik het beste aansluiten? Oja, ik kan er wel bij vertellen dat de tv op mijn kamer staat en er dus uit de muur al zo'n coaxkabel komt.
Ook zou ik nog wel graag digitale tv willen, maar weet niet waar ik op moet letten. Ik weet dat er in mijn tv een gleuf zit voor een kaartje dus hoef ik iig geen kastje, dat scheelt weer ruimte. Maarja, de tv staat dus op mijn kamer in het ouderlijk huis en als ik als enige digitale tv wil kan dat? Of is het gelijk voor het hele huis?
Pfff, wat veel vragen heb ik eigenlijk...:) haha Als iemand er 1 kan beantwoorden ben ik al blij. :)
Linda
Digitale tv is een must...ook voor LED en een HUMAX 5000 is er snel bijgezet en neemt maar weinig ruimte in beslag !(y) (wel aansluiten via HDMI)
Je zal zien dat het beeld veel beter is.

johanhoitink
14-02-2010, 08:19
mijn suggestie is (net als harrie): Ga niet voor dat kleine beetje ruimte minder, maar voor digitale tv.

Zelf heb ik goede ervaring met digitale kabel van upc. Tuurlijk is er wel eens dat ik vastloop en moet herstarten,
maar dat zal bij elk apparaat wat je zelf koopt bij andere kabelaar of satelliet ook wel eens zijn.
Dus je huurt hem en betaalt er voor, maar de service is prima. Je leest of diverse fora heel veel enge verhalen.
Maar de goede verhalen meld nooit iemand en ze vergeten dat een eigen kastje ook problemen kan krijgen en waar mag je dan komen zeuren?

Die ruimte die dat kastje inneemt? Als je favoriete serie begonnen is en de lampen uit zie je dat kleine beetje ruimte dat je mist niet hoor.

Mocht je ontvangst boven niet goed zijn, dan helpt vaak eerst nog wel om je aansluiting uit de muur open te halen
en er 1 goede stevige stalen coax plug aan te zetten.
verder gebruik je het bijgesloten coax kabeltje en een gewoon goede hdmi kabel die niet te lang is (!) en zeker geen tientallen euro's hoeft te kosten.

Zelf heb ik ook HD pakket van UPC en ben er erg blij mee, maar dat is nog in ontwikkeling*.
Dus dat is nog geen "must have", want digitaal is zoiezo al een mega winst.

*=menig kanaal is wel hd, maar zend nog weinig tot niets Native HD uit, maar upscaled bron materiaal, wat toch wel beter is dan de SD versie.

peptalk
14-02-2010, 12:00
Als de TV DVB-C heeft en hij niet in UPC gebied woont zou hij misschien ook via CI+ HD kunnen ontvangen.

Even uitzoeken:
Delft: Ziggo
LC32LE600E: DVB-T

Conclusie: Alleen Digitenne kan via het kaartje......

Ik ben het dus met Johan eens(y)

Harrie van Geleuken
14-02-2010, 12:21
Denk dat er geen HD ontvanger is ingebouwd in dit toestel,alleen een SD.

peptalk
14-02-2010, 13:29
Denk dat er geen HD ontvanger is ingebouwd in dit toestel,alleen een SD.
Jawel hoor, alleen niet voor DVB-C, de kabel dus.
Wat er wel is ingebouwd, DVB-T, wordt in NL niet gebruikt voor HD uitzendingen.

link1986
14-02-2010, 14:35
Denk dat er geen HD ontvanger is ingebouwd in dit toestel,alleen een SD.

Wat zou dan het verschil zijn? En maakt dat uit?

Ik weet dat er een sleuf in mijn tv zit waar bij staat: C.I. Kan ik daar dan een kaartje in doen en digitale tv ontvangen? Kan ook wel met een kastje maar dit lijkt me dan makkelijker.

Harrie van Geleuken
14-02-2010, 16:13
Bij 32 is het niet echt noodzakelijk HD ontvangst te hebben..al zie je het verschil wel !
Moet je niet te ver van het scherm gaan zitten.

link1986
15-02-2010, 20:44
Bedankt alvast voor de tips, maar ben er nog niet helemaal uit.

link1986
16-02-2010, 18:29
Vandaag een hdmi kabel binnen gekregen maar stom van mezelf niet even gekeken hoe dat aangesloten moet worden, nu blijkt dus dat er in mijn dvdspeler geen aansluiting voor zit! Wat kan ik er anders mee? Is er een splitter voor een scart en hdmi? Want scartaansluiting zit er wel op. Of gewoon een nieuwe dvdspeler kopen? Haha
Oja, hoe krijg ik nou op een simpele manier het analoge beeld het mooist? Heb alle instellingen volgens mij al uitgeprobeerd.....

Mr_Parker
17-02-2010, 06:33
Voor analoog:
Goede kabel vanaf de meterkast, of daar waar de kabel het eerst het huis binnen komt, tot aan de tv. Dus ook de kabel in de muur naar je kamer moet van goede kwaliteit zijn. Daarbij metalen afschermkopjes gebruiken.
Evt. enkele digitale beeld opties aan om bijv de ruis wat te onderdrukken, dit heeft echter niet mijn voorkeur.

Beter:
Digitaal. Gebruik de reeds vermelde externe decoder bij voorkeur een van de HD decoders van Humax, 5000c of 5050c (PVR model) of de Samsung 380. Ook hier is het aan te raden goede kabels te gebruiken.
Beste zoveel mogelijk digitale opties uit, een digitaal signaal is uit zichzelf al goed, hier hoeft geen ruis onderdrukt te worden of kleuren verbeterd te worden. Eventuele storing zijn blokjes of compleet weg vallen beeld, hier doen beeld opties niks tegen.

DVD:
Nee, er zijn geen converters van scart (analoog) naar HDMI (digitaal) die zinvol zijn in jou situatie. De prijs van die dingen is vermoedelijk oger dan dat je bereidt zult zijn om te betalen. Een nieuwe dvd speler met hdmi is handiger. Wellicht heeft je dvd speler wel een component, 3 aansluitingen voor beeld (rood / groen / blauw) en heeft je tv hier ook de mogelijkheid voor (kan nu even niet bij je handleiding). Dit is dan een goed alternatief. In jou geval denk ik echter dat de winst tussen hdmi en scart niet zoveel zal zijn.
DVD heeft standaard SD rersolutie die mbv een goede scart kabel in zeer goede kwaliteit ook bij je scherm aan komt. Je scherm doet de noodzakelijke upscaling wel.

link1986
09-03-2010, 19:58
Ok, heb er even over gedacht en ben toch wel van plan om digitale tv te nemen, maar heb er toch nog wel een paar vragen over, ik snap er namelijk niks van.

1. wij hebben voor de analoge tv Ziggo, maar als ik op die site kijk dan kan ik volgens mij met mijn tv geen digitale tv nemen..... Ik wil namelijk alleen het kaartje wat ik zo in mijn tv stop...en het liefst ziggo, omdat we dat nu ook hebben, of maakt dat niet uit?
2. Kan ik dus ook via een andere provider digitale tv aanvragen? Zoja, wat is dan het beste?
3. Ik zie dat je die kaartjes ook los kan kopen bij bv Bol.com, is dat verstandig?
4. Ik weet niet meer waar ik het zag, maar heb je ook een schotel nodig?? Die hebben we namelijk niet.
5. Als ik bv op de volgende site kijk: https://www.ziggo.nl/#producten/televisie/digitale-televisie/ dan zou ik dus moeten kiezen voor de optie 'Installatiepakket Interactieve HD ontvanger' voor €359?? En ben ik dan klaar? (Nee toch, want je hebt ook maandelijkse kosten?)
Ik snap er echt de ballen niet van, dat zie je wel...... :S
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik wil heel graag digitale tv en wil het graag snappen, maar het lukt niet echt....

Mr_Parker
10-03-2010, 10:31
Maakt niet uit of je er al iets van snapt of niet link1986, we zijn er om elkaar te helpen.

Mijn antwoorden op je vragen zijn:

1. Je tv beschikt wel over een "gleuf" voor een zgn CAM module maar voor digitale kabel televisie is deze niet geschikt. Allen digitale ontvangst via de ether zoals die door KPN / Digitenne wordt verzorgd is direct mogelijk met je tv. Helaas voor jou zul je dus als je gebruik wil maken van digitale kabel televisie van Ziggo gebruik moeten maken van een losse / externe decoder.

2. Je kunt naast digitale kabel tv van Ziggo (DVB-C) (geen andere kabelaar mogelijk in jou woonplaats) ook digitale tv nemen van KPN / Digitenne (DVB-T) of van Canaal Digitaal (DVB-S), diverse IP (DVB-IP en soort gelijke protocollen) aanbieders zijn er ook nog.

KPN is dus via de ether, voordeel van het kaartje direct in je tv (via een CAM).
Nadelen zijn het relatief beperkte zender aanbod, naar verluid storings gevoelig (oa brommers, bussen vrachtauto's etc storen bij veel mensen al op het signaal), Beeldkwaliteit relatief laag. KPN adviseert zelf het al niet te gebruiken boven 32".

Canaal digitaal is schotel, alleen in die situatie zul je dus ook een schotel moeten nemen afstellen en uitrichten etc. Voordeel is (afhankelijk van je type schotel etc) heel veel zenders mogelijk. Nadeel is, wederom afhankelijk van de uitvoering, hoge start kosten voor apparatuur. In het verleden stond canaal digitaal vervolgens ook niet echt bekend om hun goede service en diverse zenders zijn lager in kwaliteit dan bij de kabelaars, maar andere daarin tegen zijn weer hoger. Persoonlijk heb ik het idee dat de abonnementskosten hoger zijn dan bij Ziggo wanneer we naar de "basis" zenders kijken die de meeste mensen wel wensen.

IP aanbieders, oa opnieuw KPN, bieden televisie aan via een ADSL internet verbinding. Je kunt dan van hun dienste ngebruik maken door een internet abo te nemen op hun ADSL dienst en daarbij is het dan mogelijk om ook op die manier met een losse decoder naar televisie te kijken. Voordeel is dat men direct ook interactieve diensten heeft zoals uitzending gemist. Nadeel bij deze manieer is dat het slechts met 1 tv in het huishouden kan. Je ontvangt namelijk geen continu televisie signaal op die manier maar alleen de zender die je op dat moment wilt kijken komt via "internet" signalen (IP dus) je huis binnen. Elke zender wordt dus afzonderlijk gedownload. Dit legt een behoorlijke belasting op je internet verbinding waardoor per ADSL aansluiting slechts een decoder mogelijk is. Daarbij komt ook nog eens dat je niet te ver van de wijk centrale mag wonen omdat het dan ook al niet meer gaat. Bijkomend verhaal is dat als er al behoorlijk wat mensen in je buurt dit hebben het soms ook niet gaat, of problemen met het beeld gaat opleveren. Oa bij KPN "krijg" je bij afname van IP tv wel Digitenne voor een of meerdere tv's "gratis" zodat je dan och ziggo volledig zou kunnen opzeggen.

Persoonlijk ben ik liefhebber van Ziggo, ik ken echter ook mensen die uit ellende weggegaan zijn bij Ziggo en naar IP tv gegaan zijn van KPN en daar helemaal lyrisch over zijn, maar zo ken ook net iets meer mensen die juist net de stap anders om gemaakt hebben omdat ze nooit fatsoenlijk te hebben kunnen kijken via KPN IP.

3. De kaartjes en decoders hoef je niet perse via Ziggo te kopen, deze zijn oa bij It's, Mediamarkt, Harense Smid, EP, etc te krijgen. Net als de in jou geval dus noodzakelijke losse decoder. Vaak staan de prijzen overal gelijk maar in een normale winkel kun je vaak toch nog een beetje onderhandelen. bij punt 5 kom ik op de aanschaf nog even terug.

4. Nee, bij digitale tv via de kabel heb je geen schotel nodig. Allen als je digitale tv van Canaal Digital (DVB-S) zou willen heb je een schotel nodig.

5. Er zijn vele aanschaf mogelijkheden, maar naast de verschillende apparaten die aangeschaft kunnen worden zijn er ook vele abonnementen die je kunt nemen.

"Gratis" is ontvangst van de basis zenders.
Ziggo heeft een groep zenders, die je nu analoog hebt + diverse andere kanelen in een basis pakket zitten welk je zonder extra abonnement, boven op het analoge abonnement dat jullie nu al hebben, kunt ontvangen. Je dient dan alleen eenmalig een decoder aan te schaffen en een bijbehorende smartcard.

"Themapakketen / Totaal pakket" boven op het basis pakket kosten maandelijks extra geld. Er is oa een music pakket en een film en entertainment pakket. Als je meer dan 2 losse pakketten wilt krijg je van zelf het totaal pakket van € 9,95 voor je kiezen. Je krijgt dan alle "eenvoudige" themapakketten + enkele extra zenders (dit is goedkoper dan die losse pakketten).

"Premium / special intrest pakketten" zijn oa een pakket met uitsluitend een aantal HD zenders, een pakket met Gay life-style, binnenkort een (straight) erotiek pakket, maar ook Film1 / Sport 1 / Eredevisie Live, chinees / indisch / turks pakket. Deze pakketten vallen niet onder de themapakketten en krijg je dan ook niet in het totaal pakket. Voor elk van deze pakketten dient apart betaald te worden, prijs is afhankelijk van het pakket.

"Interactief pakket" vormt het slot. Bij Ziggo is het ook mogelijk om interactieve tv diensten te nemen. Oa RTL uitzending gemist geloof ik als uitzending gemist van de publieke omroep, films bestellen, diverse series vanuit een bibliotheek bekijken etc. Voor het interactieve deel maakt ziggo dan ook gebruik van IP tv, maar dan via een internet verbinding via de televisie kabel netwerk. De betreffende decoder beschikt dan over een eigen ingebouwd modem als ik me niet vergis.

Afhankelijk van je wensen is er een bepaald type decoder nodig.

Er zijn de volgende types:

SD, SD-PVR, HD, HD-PVR, Interactief, Interactief-PVR.

SD staat voor standard definition. Deze decoders kunnen geen HD signalen ontvangen en verwerken en beschikken uitsluitend over Scart aansluiting.

HD staat voor high definition. Deze decoder kunne zowel de SD als de HD zenders ontvangen en verwerken. Deze decoders beschikken zowel over een Scart aansluiting als mede over een HDMI verbinding.

Interactief bedoel ik uiteraard mee dat deze gebruikt kunnen worden icm de interactieve diensten. Deze decoders kunnen zowel de SD als de HD zenders aan.

PVR is een toevoeging gebruikt om aan te geven dat de decoder ook gebruikt kan worden om programma's digitaal op te nemen, los van dat wat je aan het kijken bent. Dit gebeurd dan op een harddisk die in de decoder aanwezig is.

Daarmee komen we meteen bij het lastige punt, opnemen.
Met een decoder zonder interne opname mogelijkheid is het wel mogelijk om een digitaal kanaal op te nemen op een externe HDD-DVD recoder. Dit gebeurd dan echter analoog, via Scart gaat uitsluitend een analoog signaal. Daarnaast dient de decoder gedurende de hele opname op de betreffende zender ingesteld te staan en mag men niet zappen, teleteksten, geluid aanpassen of wat dan ook doen via de decoder. Al deze wijzigingen en OSD icoontjes etc worden anders mee opgenomen. Verder dien je dus je losse recorder dan zo in te stellen dat deze dan opneemt vanaf de scart aansluiting en niet vanaf de interne tuner van de recorder zelf. De beeldkwaliteit van het geen wat je opneemt is doorgaans beter dan direct het analoge signaal via de interne tuner, maar het is en blijft een analoog signaal dat de recorder binnen krijgt en vervolgens weer digitaal maakt. Ik zelf ben echter wel jaren tevreden geweest over de zo verkregen kwaliteit.

Wat aan te schaffen? Er zijn verschillende opties. Als eerste zou je voor je zelf moeten uitmaken wat voor een type decoder je wenst en wat voor eventuele extra abonnementen je wil.
Als die keuze bepaald is kun je kijken of er via Ziggo een "installatie"pakket voor is. Is dit niet zo dan kun je de betreffende decoder ook los in de winkel krijgen.
Een ander alternatief is het Ziggo alles in 1 pakket.
Als je al internet hebt van Ziggo en tv kun je er ook voor kiezen om ook de vaste telefoon via hun af te nemen, in dit geval natuurlijk dan je ouders. Als je voor die optie kiest zou je de vaste telefoon van KPN kunnen opzeggen en kun je er voor kiezen om als installatie pakket in te gaan op de aanbieding van Ziggo om de interactieve decoder (zonder opname mogelijkheid) voor "slechts" € 149,- te nemen,het HD installatie pakket (zonder opname mogelijkheid) voor "slechts" € 99,- of tot slot het SD pakket (zonder opname mogelijkheid) voor € 49,-. Zonder Alles-in-1 zijn deze pakketten resp. I € 359,- en HD € 199,- en SD € 99,-
In de normale winkel zul je voor die prijs ook de decoders vinden maar dan zit er geen smartcard bij en bij de installatie pakketten wel, De smartcard schommelt tussen € 16,- via enkele webshops tot € 30,- in de winkel.
Bij de installatie pakketten en heb geen zicht op welke decoder je precies krijgt, binnen diverse decoder soorten heb je in de winkel nog keuze uit merk en type.
De enige die momenteel wel bekend is is de interactieve decoder. Alleen Samsung levert een interactieve decoder zonder opname mogelijkheid.

Aanvulling op abo kosten.
Bij Ziggo is het tegenwoordig zo dat men voor de eerste drie smartcards slechts 1x betaald. Als jij bijv. een abonnement neemt op Film1 en hier keurig elke maand voor betaald mag je nog 2 smartcards op je adres registreren die vanzelf ook dit abonnement krijgen zonder dat daar nog 2x voor betaald hoeft te worden. Dit klinkt logisch was het echter lange tijd niet. Je zou dan dus ook een dergelijke decoder in de woonkamer en in je ouders slaapkamer (bijv) kunnen plaatsen.

Wat heb ik zelf staan en waarom...
Dit stukje is niet bedoeld om je tot aankoop van het zelfde te dwingen maar meer om aan te geven hoe ik geredeneerd heb toen ik mijn keuze maakte.

Type digitale tv:
Ik woon in een appartement waarbij het niet toegestaan is om een schotel aan de gevel te monteren. Ik mag er wel een plaats op het balkon (niet aan het balkon). Dit balkon is echter niet aan de juiste kant waardoor ik geen satellieten zal kunnen ontvangen. Als ik al wilde overwegen om voor DVB-S te gaan is die bij deze dus onmogelijk gemaakt.
Ik wil graag bepaalde zenders, voornamelijk RTL television / SAT1 / BBC 1 / BBC 2 en liefst ook BBC 3 en BBC 4 ontvangen en dan ook nog zowel in de woonkamer als de slaapkamer. Deze zenders worden uitsluitend via DVB-S en DVB-C doorgegeven. Alle andere opties vallen daarmee af.
Vanwege het eerste stukje valt DVB-S ook al af houden we DVB-C over.
Ik woon ook in een Ziggo gebied en daarmee is de aanbieder dus al bekend.

In de woonkamer heb ik een 42" plasma schermen hangen en in de slaapkamer een 32" HD-prepared (geen ready) CRT. De woonkamer is het hoofdzakelijke toestel, daar gaat dan ook de meeste aandacht naar uit.
Ik had hier des tijds, toen was het nog een andere tv maar goed, een HD decoder voorgenomen (er waren nog geen HD-PVR). Opnemen deed ik in de slaapkamer met een SD decoder die gelinkt was aan mijn losse HDD-DVD recorder.
De woonkamer werd "gerestyled" oa nieuwe tv nieuw kastje en de SD decoder op de slaapkamer gaf problemen. Daarop heb ik de HD decoder naar de slaapkamer verplaatst en in de woonkamer een HD-PVR, de Humax 5050c is de enige die er is zonder interactieve mogelijkheden erbij, geplaatst.
Voordeel van deze decoder tov alle anderen is dat deze via UTP netwerk via FTP uitgelezen kan worden. Alle opnamen kun je op die manier naar een computer kopiëren en des gewenste, met losse software, als nog op dvd branden.
Deze decoder kan 2 opnames te gelijk maken. Terwijl hij dit doet kun je zelfs nog een derde tegelijk kijken ( maar wel uit slechts een select groepje zenders). Wordt er maar een opname gemaakt zijn alle overige zenders vrij beschikbaar om te kijken.
Op de slaapkamer staat de oude SD decoder weer op zijn plek, de HD decoder is daar overleden na ongeveer 2 jaar, bekende Samsung 360 probleem geval. Momenteel be n ik nog in beraad over wat daar te doen als opvolger.

Pakket keuze.
Omdat ik oa de BBC's en RTL en Sat.1 en graag films en series kijk kom ik al vlug uit op het totaal pakket.
Ik heb dan wel een HD decoder maar ik neem niet het extra HD pakket af. In het "gratis" basis pakket zit standaard Ned1,2 en 3 in HD als mede Eurosport HD. Dit is voor mij voorlopig voldoende.
Discovery en NGC HD zijn in mijn ogen beide best aardig, History HD iets minder maar net als de normale uitvoering van die zenders bestaan ze vooral uit veel herhaling. Mijn opvatting over die zenders is dat als je ze ongeveer 2 weken zo nu en dan kijkt kun je ze vervolgens 3 a 4 maanden overslaan ivm herhaling. Dat vind ik vervolgens geen extra abo waard.

Ziggo geeft nog geen RTL4 t/m 10 en SBS, NET5 en veronica in HD door. Dit liep spaak op onderhandeling. Ziggo wil(de) niet maandelijks extra betalen voor een HD uitvoering van wat al exact zo in SD te zien was. Ziggo vindt dit dan net als Ned1, 2, 3 HD en Eurosport HD in het basis pakket thuis horen. (Discovery HD NCG HD en History Hd hebben alle drie een afwijkende programmering tov hun SD versie). Ziggo wilde wel een eenmalig bedrag betalen maar dat vonden de zenders niet voldoende.

Nu gaat het GERUCHT dat RTL 4 t/m 10 en de SBS zenders er toch in HD gaan komen in HD vanaf 1 april. Dit zou dan in een apart HD pakket zijn dat € 9,95 zou gaan kosten.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit of ik dat bereid ben te gaan betalen voor die zenders. Maar nogmaals het is een nog volledig onbevestigd GERUCHT!

Wat is HD op de genoemde zenders?
Dat is het probleem. Heel veel uitzendingen op de HD zenders (los van Discovery, NCG en History) is nog SD maar dan door professionele apparatuur opgescaled naar HD. Alleen eurosport laat zien wanneer er iets echt in HD is. Dit wordt gedaan door een balkje met Native HD in beeld te plaatsen tijdens dergelijke uitzendingen. Nederland 1,2 en 3 doen dit niet. RTL en SBS laten soms bij aanvang kort een tekst zien met de strekking "ook in HD" (maar nu dus nog niet bij Ziggo).

Om het meest belachelijke / achterlijke / $#%$ sorry ik wordt nog kwader te vertellen over het HD gebruik bij de publieke omroep.
De Olympische spelen. Prachtig evenement wat voor Sven helaas iets minder mooi verliep als hij gehoopt had. Dankzij onze lieve NOS hebben wij als enige van heel de wereld dit in SD kunnen aanschouwen.
Na veel geruzie en geklaag bezweek de NOS en hadden ze besloten om de spelen toch in zijn geheel in HD te doen.
Het schaatsen zou dit zo wie zo al zijn omdat ze door de organisatie (zoals wel vaker) gevraagd waren om dit voor de internationale feed te filmen en regisseren. Nederlanders zijn daar immers heel goed in, schaatsen.
Wat blijkt vervolgens als de spelen eenmaal bezig zijn. Alles is HD behalve het schaatsen!
De verklaring liet even op zich wachten maar kwam uit eindelijk toch.
De NOS had geen camera's meer over Mart, Ria en enkele andere shots in HD te filmen, dus werd alles maar SD omdat het anders in de lokale regie niet goed in elkaar te zetten was en naar Nederland door te sturen.

Naast een zeer laag HD aandeel bij Ned1, 2 en 3 HD is ook bij RTL en SBS nog het over grote deel SD wat dus extern kunstmatig naar HD wordt gescaled. Op zich kun je hier een beter resultaat mee krijgen dan dat je eigen decoder dat kan maar of het dat gerucht bedrag van € 9,95 waard is.
Voordat geld zou ik oa toch ook de zweet druppels van Herman den Blijker in echt HD willen hebben, net als menig ander ding, en dan nog twijfel ik voor dat geld.

Dit is dus mijn overweging voor de decoder(s) die ik nu heb in combi met het abonnement dat ik nu heb.
Doe er je voordeel mee en vragen blijven natuurlijk welkom.

link1986
10-03-2010, 21:11
Zo...dat is pas een antwoord. Ik heb het net doorgelezen, maar dat doe ik morgen maar nog een keer denk ik. Kan het nu niet echt meer onthouden na een lange dag werken...haha
Alvast heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg en jullie horen nog van mij. :)

Mr_Parker
11-03-2010, 07:24
Nog een kleine aanvulling:

Waarom heb ik nog geen interactieve decoder....

Op dit moment hoor ik, oa via zigg-gebruikers.nl forum, nog te veel negatieve berichten over de werking van de interactieve diensten. Daarbij komt dat voor een groot deel van die diensten ook weer een extra abo nodig is, oa ook voor uitzending gemist zo ver ik vlug begrepen heb.
Uit zending gemist is niet nodig in mijn ogen als je er aan denkt om uitzendingen op te nemen. Daarnaast wordt zo wie zo al heel veel herhaald op de tv dus kansen te over om alles nog eens te zien.

De Cisco decoder, de interactieve decoder met opname mogelijkheid lijkt ook meer problemen te hebben dan dat goed is voor het apparaat, wellicht dat mede daarom Ziggo deze niet meer in de aanbieding heeft in de installatie pakketten.