PDA

Bekijk de volledige versie : Ik zie iets over het hoofd



rini
14-02-2010, 17:29
Hoi
ik heb een home cinema set (harman kardon) zonder hdmi. Een LG bluray speler en een philips tv hdmi. Ik heb middels de hdmi de BRsplere aangesloten op de tv. De BR speler via audio in/out op de receiver. Jet heluid bij bv een muziek cd is eigenlijk alleen een beetje te pruimen zonder surround. Niet erg niks
mis met stereo maar ook met normale blu ray of dvd is het surround maar half aanwezig. Via optical worden wel alle speakers aangestuurd maar dan is het wel heel erg blak en lelijk. Ik snap dat het met een home cinema set niet helemaal top wordt, maar he kan vast stukken beter. Zie ik een aansluiting over het hoofd?

Gr

erreper
15-02-2010, 15:19
Welke homecinema set heb je precies?

Marcellow
15-02-2010, 17:21
???

rini
15-02-2010, 17:51
Harman kardo av130

Marcellow
15-02-2010, 19:37
Hmmm.. volgens mij zie je inderdaad iets over het hoofd..

Een juiste manier om te communiceren. Klein tipje mijnerzijds: kijk je bericht eens na voordat je op de verzend knop drukt.
Misschien is het voor een ander dan ook te begrijpen.

Gerco Stuivenberg
16-02-2010, 15:54
Welkom op dit forum rini.

Voor het luisteren naar CD's is het beter om dit alleen stereo te doen i.p.v. surround. Deze zijn nl. niet surround gecodeerd.

Wil je het geluid toch via alle luidsprekers horen dan zou je gebruik kunnen maken van Dolby ProLogic II Music, Logic7 of een andere DSP instelling waarbij het mooi klinkt. Deze zorgen nl. voor meer diepte in het geluidsbeeld. Uizondering is All Ch. Stereo, waardoor het geluid meer naar het midden van de kamer wordt verplaatst en de diepte daardoor vaak verdwijnt.

Bronnen weergeven zoals deze opgenomen zijn geeft dus de beste en mooiste weergave. ;)

rini
16-02-2010, 18:49
Hoi Gerco
dank voor de uitleg. Waar ik meer mee zit is bv een muziekdvd met 5.1 mogelijkheid. Deze zijn toch wel juist gecodeerd maar het blijft vlak. De mooiste instelling die ik krijs vmax far.
Zou ik het misschien met een optical kabel moeten verbinden of maakt dat niet uit? Verbinding nu is vanaf de bluray met de gewone rode en witte tulpstekkers (de 'normale audio in/out).
Gr

rini
16-02-2010, 20:24
Even wat tests gedaan, maar ook een bluray dvd of gewone dvd, geen surround.
Daarna met thx getest en wat blijkt? Er wordt helemaal niets naar de achterspeakers gestuurd. Het geluid wordt verdeeld over de voorste drie boxen. De receiver geeft dit ook aan, hij laat aan de voorste boxen zien op het display.

Hoe heb ik het aangesloten:
1. Blu ray via hdmi naar tv
Audio
eerste probeersel: audio out speler naar audio in receiver via de \rood witte tulpen, effect zie boven, dus geen surround
tweede probeersel, coax digital out speler naar coax digital in receiver. Zlefde effect.
Nu heb ik die laatste verbinding met zeg maar de gele tulpstekker die ook normaliter aan de 'normale' audio kabels zit. Zit daar dan het probleem? En waarom had ik dat probleem dan niet met een normale dvd speler, die ik simpelweg via de audio tulpstekkers had aangesloten? Moet hier een 'speciale' kabel voor gekocht worden?

gr

rini
16-02-2010, 20:38
Ik geloof dat ik zelf het antwoord aan het componeren ben........
Een coax digitaal kabel zou het antwoord zijn, toch?

gr

DVDProfilersFilmgek
17-02-2010, 10:42
Ik geloof dat ik zelf het antwoord aan het componeren ben........
Een coax digitaal kabel zou het antwoord zijn, toch?

gr

Je stijl van schrijven is er 1 om koppijn van te krijgen:wallbash:

Bij al je apparaten zitten gebruiksaanwijzingen, gebruik die:idea:

In jouw geval is de LG met HDMI correct aangesloten op je TV.
Om goed geluid te krijgen dien je de LG digitaal aan te sluiten op je H&K av 130, dit kan met digitale coax(tulp) of via optisch, al naar gelang de beschikbaarheid op je apparatuur.

Je dient de LG speler goed in te stellen (setup gebruiken met gebruiksaanwijzing op schoot)
Je dient je H&K goed in te stellen, nu ken ik de H&K zelf niet, maar daar zul je waarschijnlijk ook je digitale ingangen moeten toewijzen, gebruik dus je gebruiksaanwijzing.

Als je een muziek DVD afspeelt met meerdere audio tracks, wees er dan van overtuigd dat je dan wel de DD5.1 of DTS5.1 track kiest indien aanwezig.

Alles is al voor je gecomponeerd, je dient alleen de muziek eens goed te gaan lezen en uit te voeren zoals het er staat:twisted:

rini
17-02-2010, 18:22
Ach aspirientjes kunnen je de kop niet kosten......
Titel onderwerp is 'ik zie iets over het hoofd'. Als je alles hebt gelezen en geprobeerd hebt, en het lukt niet, is het toch geen ramp hulp in te roepen? Zo duidelijk is het niet altijd omschreven. En soms , en dat blijkt ook nu, is het zo simpel dat je er echt over heen kijkt.
Juist door dit heb ik de juiste noot weer te pakken en daarvoor dank!

En nu maar hopen dat na het leZen van dit bericht de hoofdpijn wef blijft.

Dank!

rini
17-02-2010, 18:25
Wef kan ook weg zijn en die hoofdletter l in het woord lezen moet je ook maar vergeten. Grote vingers op klein scherm :)

DVDProfilersFilmgek
17-02-2010, 20:39
Wef kan ook weg zijn en die hoofdletter l in het woord lezen moet je ook maar vergeten. Grote vingers op klein scherm :)

Grote vingers op een toetsenbord, jouw toetsenbord is een scherm.....mmmmm:confused:

Oke.... laat maar, m'n aspirientjes beginnen op te raken, als het al geholpen heeft en je zit weer op het juiste spoor, dan heb ik het graag gedaan(y)

Veel plezier met je apparaten en als je finetuningvragen hebt...... laat het ons gerust weten, we helpen je graag:D

Gerco Stuivenberg
18-02-2010, 12:54
@rini:
Ik ben in ieder geval blij voor je dat je (met een beetje hulp,) zelf de oplossing gevonden hebt en dat je de set nu kunt gaan gebruiken voor wat de bedoeling is. :)

Off-topic:
Berichten kun je hier trouwens ook aanpassen nadat je deze geplaatst hebt. Spel- en grammatica zijn dus nog te corrigeren. Daarnaast kun je, als je ingelogd bent tenminste, ook berichten die je zelf geplaatst hebt verwijderen om een topic makkelijk leesbaar te houden. Iets wat sommigen, waaronder ook ikzelf, nog te weinig gebruik van maken. ;)

rini
20-02-2010, 21:46
Nog niet helemaal tevreden, maar aan de bekabeling ligt het niet meer.
Wordt denk ik tijd voor betere luidsprekers.

Dank voor de reacties!

Gr

Gerco Stuivenberg
21-02-2010, 14:38
Dan zal het waarschijnlijk aan de instellingen van de receiver liggen en niet aan de luidsprekers, omdat het met het geluidsbeeld te maken heeft en niet met klankeigenschappen. Daarnaast kun je op een receiver als de AVR130 wel grotere luidsprekers aansluiten, maar gaat dit vaak ten koste van de detailles vanwege het beperkte uitgangsvermogen.

Probeer bvb eens de vertragingstijd te veranderen. Hiermee kun je instellen of de luidspreker virtueel meer naar voren of naar achteren moeten worden geplaatst.Voor muziek is 5 tot 10mS het mooist en voor film 15-30mS.