PDA

Bekijk de volledige versie : Advies m.b.t. bekabeling



eidur
17-02-2010, 16:36
Handig forum dit!

Ik heb een vraag:

Aanwezige componenten
Philips Televisie (47PFL8404H)
Philips Soundbar (HTS8141)
UPC Mediabox

De UPC Mediabox is via scart aangesloten naar de TV.
De Soundbar via HDMI naar de TV.

Als ik nu TV wil kijken via de Soundbar, hoe krijg ik dit voor elkaar? Welke kabel heb ik nodig en tussen welke componenten moet deze komen? Of heb ik helemaal geen kabel nodig en moet ik de componenten anders met elkaar verbinden?

Groetjes,
Eidur

Gerco Stuivenberg
18-02-2010, 13:56
Welkom op dit forum Eidur

Soundbars zijn uitstekende apparaten voor op de slaapkamer vanwege de beperkte aansluitmogelijkheden en de minder goede weergave van surround-geluid. Voor gebruik in een woonkamer zijn deze dus minder geschikt, tenzij je deze alleen gebruikt voor stereo TV kijken natuurlijk. :cool:

Ben je zelf wel te spreken over de akoestische prestaties van een dergelijk apparaat, dan kun je het beste alleen (bvk digitale) audio van de mediabox er naar toe voeren. Daarvoor kun je een optische(toslink), coaxiale(oranje tulp) of analoog stereo(rode en witte tulp) kabel gebruiken.

johanhoitink
19-02-2010, 07:41
als aanvulling op Gerco:

wanneer je veel hulpmiddelen aan hebt staan in het menu van je TV die het beeld verbeteren,
kan er een synchronisatie probleem onstaan wanneer je het als bovenstaand aansluit.

In dat geval zou je het geluid vanaf je TV naar je Soundbar maken om dat dan de vetraging meegerekend wordt.
Dit kan zo je wil met die HDMI of met een digitaal of analoge uitgang van je tv naar je soundbar.
-hdmi of digitaal met enkele tulp heeft de voorkeur.
-analoog met dubbele tulp (rood/wit) en bij analoog helpt kwaliteit van de kabel wel, dus dan geen te brak kabeltje gebruiken.

Gerco Stuivenberg
19-02-2010, 12:10
In dat geval zou je het geluid vanaf je TV naar je Soundbar maken om dat dan de vetraging meegerekend wordt.
Dit kan zo je wil met die HDMI of met een digitaal of analoge uitgang van je tv naar je soundbar.
-hdmi of digitaal met enkele tulp heeft de voorkeur.
-analoog met dubbele tulp (rood/wit) en bij analoog helpt kwaliteit van de kabel wel, dus dan geen te brak kabeltje gebruiken.
Wanneer je de TV gebruikt om het geluid van HDTV te vertragen zodat het synchroon is met het beeld, heb je kans dat dit, wanneer je dit via een optische verbinding naar de soundbar toe stuurt, dit geen 5.1 meer kan zijn of dat je dan helemaal geen geluid uit krijgt. De meeste TV's zijn nl. niet geschikt om meer-kanaals geluid te verwerken.

Geluid via HDMI naar de soundbar sturen werkt niet omdat HDMI beeld en geluid in één richting kan versturen en dat is dus alleen van de soundbar naar de TV.

Dit betekent dat je voor het meer-kanaals geluid waarschijnlijk een optische verbinding moet maken tussen de mediabox en de TV.