PDA

Bekijk de volledige versie : advies aanschaf home cinema



christel747
20-02-2010, 16:25
Hoi,

Ik wil een nieuwe home cinema set kopen maar omdat ik er niet zoveel verstand van heb zoek ik hulp!
Ik wil graag een blue ray set 5.1 met losse componenten.Bij de mediamarkt kwamen ze aan met een set van Onkyo (6205).Nadeel is dat deze set nog al groot is.
Maar.... ik ben helemaal niet bekend met dit merk, heeft iemand ervaringen?
En kan iemand mij adviseren wat een goede set is (prijs kwaliteit verhouding)

Edgar Smit
20-02-2010, 17:22
Welkom op het forum.
Je hebt surround en surround, een allinone set of losse componenten en ook daarin zijn weer allerlei gradaties. Je hebt in ieder geval gekozen voor losse componenten, dat is een verstandige keuze.
Maar hoe nu verder als je geen idee hebt wat de mogelijkheden zijn?
Wat voor ruimte komt de set te staan? Een slaapkamer waar je vervolgens 5 zuilen met een enormme versterker inzet is een beetje overkill terwijl het voor een beetje huiskamer perfect kan zijn.
En wat is je budget? Heb je enig idee hoeveel je wilt uitgeven en aan welke componenten? Een BR speler eb voor max 150 maar kan ook duurder. Een receiver die ook met BR signalen overweg kan zit je op minimaal 300 euro. Speakers kun je vanaf 300 tot oneindig veel euro voor uitgeven. Wil je sattelietspeakers met een subje of wil je boekenpankspeakers met een sub of zuilen of combinaties daarvan?
Dan heb je nog kabels nodig, HDMI en speakerskabels in ieder geval.

Kortom, lees hier eerst even flink wat door, dan heb je al wat voorkennis. Ga daarna eens kijken wat er nu eigenlijk allemaal te koop is en vooral ook luisteren. Zo kun je je voorbereiden en een gedegen beslissing nemen waar je nog jaren plezier van kan hebben. ls je dan ondertussen je budget, ruimte en eventuele andere wensen hier post zul je goede adviezen krijgen.

Veel plezier.

Gerco Stuivenberg
21-02-2010, 16:06
Ik wil graag een blue ray set 5.1 met losse componenten.Bij de mediamarkt kwamen ze aan met een set van Onkyo (6205).Nadeel is dat deze set nog al groot is.
Maar.... ik ben helemaal niet bekend met dit merk, heeft iemand ervaringen?
En kan iemand mij adviseren wat een goede set is (prijs kwaliteit verhouding)
Welkom op dit forum Cristel

De omvang van deze set valt best wel mee als je kijkt naar wat de set te bieden heeft. Een set als deze heeft nl. meer mogelijkheden, zorgt deze voor een mooiere weergave en heeft een langere levensduur dan bij de meeste alles-in-één systemen. Dit komt door het feit dat de meeste alles-in-één systemen te weinig ruimte hebben om alles goed te laten functioneren en presteren en om voor minder geld verkocht kunnen worden.

Zo is het mogelijk om:
Zelf het aantal luidsprekers te bepalen wat jij wilt gebruiken voor de weergave.
Luidsprekers te vervangen wanneer deze niet meer aan de verwachtingen voldoen.
De weergave aan te passen op de akoestiek van de woonkamer.
Meer en andere bronnen aan te sluiten.Wil je een set die minder ruimte inneemt en dezelfde kwaliteiten heeft, dan moet je vaak ook meer betalen. :(

Een goede set is daarom een set die veel te bieden heeft zonder dat dit ten koste gaat van de weergave en de levensduur. ;)

christel747
23-02-2010, 15:26
Dankje voor de reactie!

Ik heb al heet wat opgezocht en doorgelezen maar als leek valt het niet mee!
Set komt gewoon in huiskamer te staan.De set van Onkyo was 600euro.
Heb ook nog een set van sony gezien met losse componenten van 500euro.
Ook een van Harman en Kardon voor 1500euro!geweldig maar dat is iets te veel van het goede.ik hou van goed beeld en geluid maar ben geen "freak" en hoef ook niet altijd iets nieuws wanneer dit op de markt is.goed is goed.
wat dat betreft weet ik dat ik niet meer als 700euro uit wil geven (BR,versterker en speakers).Mediamarkt kreeg deze week de Onkyo weer binnen (was uitverkocht) daar ga ik eens naar kijken/luisteren.hopelijk kan ik dan een keuze maken.

Hartelijk dank voor de adviezen tot nu toe!

Gerco Stuivenberg
24-02-2010, 11:18
Zelfs voor iemand die veel kennis heeft is het lastig om een keuze te maken. Dit komt doordat de meeste sets een goede verhouding hebben tussen prijs, mogelijkheden en (weerrgave-)kwaliteit. Het grootste verschil tussen iemand die er niet veel kennis en iemand die wel veel kennis van dit soort producten heeft is de lengte van periode waarin deze gebruikt gaat worden. Bij iemand die er niet veel kennis van heeft is deze nl. veel korter. Een goedkopere set is daarom vaak eerder afgeschreven dan een dure set.

Om het één en ander toe te lichten zal ik de door jou genoemde sets met elkaar gaan vergelijken. Alle drie hebben ze decoders voor de HD-audioformaten (Dolby TrueHD, DTS-HD MA en meer-kanaals PCM) aan boord.

De set van Onkyo is er één die bestaat uit een receiver, 5 sateliet luidsprekers en een aktieve subwoofer, maar geen speler heeft. De luidsprekers zijn van het type breedband wat betekent dat zowel de hoge tonen als de lage tonen uit de zelfde weergever komen. Het geluid zal daardoor minder helder zijn en minder gedetailleerd zijn. Deze zullen in de meeste gevallen op termijn door de gebruiker vervangen. Ook is dit de enige van de drie die voorzien is van een automatische set-up die ook in receivers van o.a. Marantz en Denon aanwezig is

De set van Sony (voor het gemak de HTP-BD36SS) is een set ongeveer net zo veel kost als die van Onkyo en ook uit losse delen bestaat, maar dan wordt er ook een Blu-ray Disc speler bij geleverd en is de subwoofer passief en de receiver heeft dus ook de eindversterker voor de subwoofer aan boord. Deze zijn daarom niet onafhankelijk van elkaar te vervangen. De HD-audiodecoders zitten bij deze set echter niet in de receiver, maar in de speler. Ook bij deze set worden er luidsprekers met breedband weergevers bijgeleverd. De centre is in tegenstelling tot die van Onkyo, minder hoog en heeft een ovale breedband weergever. Daarnaast zijn de behuizingen minder stevig dan die van Onkyo en Harman Kardon en zullen daardoor eerder mee gaan trillen, wat bij een luidspreker eigenlijk niet de bedoeling is. Als laatste heeft de receiver ook een mogelijkheid voor het aanpassen van de weergave op de eigenschappen van de luidsprekers en de akoestiek aanwezig. Hierdoor is het makkelijker om de set te stellen en te wijzigen.

De set van Harman Kardon is de duurste omdat deze voor deze prijs ook een Blu-ray Disc speler heeft die wat verder doorontwikkeld is dan die van Sony en dus kwa weergave wat meer te bieden heeft. Bij deze set worden 2-weg luidsprekers geleverd en een behoorlijk uit de kluiten gewassen subwoofer die voor meer indruk zal zorgen dan die van Sony en van Onkyo. Dit betekent dat de weergave gedetailleerder en realistischer is en dat je er daardoor langer plezier van zult hebben.

Zoek je een set waar je lang plezier van zult hebben in de huidige samenstelling, dan is de Harman Kardon het beste, voor minder lang plezier en wanneer je later de samenstelling kan veranderen voor meer plezier: de Onkyo en voor wat korter plezier die optimaal presteert: de Sony.

DVDProfilersFilmgek
01-03-2010, 10:39
Hoi,

Ik wil een nieuwe home cinema set kopen maar omdat ik er niet zoveel verstand van heb zoek ik hulp!
Ik wil graag een blue ray set 5.1 met losse componenten.Bij de mediamarkt kwamen ze aan met een set van Onkyo (6205).Nadeel is dat deze set nog al groot is.
Maar.... ik ben helemaal niet bekend met dit merk, heeft iemand ervaringen?
En kan iemand mij adviseren wat een goede set is (prijs kwaliteit verhouding)

Niet naar de MM, dat is alleen leuk als ze een superaanbieding hebben en aardig om eens te kijken hoe iets er uit ziet, er gaan luisteren heeft vaak ook weinig zin, teveel herrie daar om bij een normaal volume een setje te kunnen beoordelen.

Durf zelf eens wat samen te stellen, voorbeeldje met jouw wensen:

receiver:

http://media.kieskeurig.nl/images/00/93/10/4d/e3dd/491b/9701/ddd3f0db7b18/orig.jpg

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr507/327187/

Een Blu Ray speler:

http://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/89/f52f/4141/9cb4/a8fcff6eab48/l.jpg

http://www.kieskeurig.nl/blu-ray_speler/lg/bd370/317228/

Nu nog wat speakertjes, niet te groot, niet te freaky, het voldoet bij velen:

http://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/00/84da/4e42/9958/1dfab4b13375/l.jpg


http://www.kieskeurig.nl/satellietsysteem/jbl/scs_2005/133652/

Om alles aan te sluiten komen daar nog 2 HDMI kabeltjes, wat speakerdraad en een kabeltje voor naar de sub bij, alle draadjes te doen voor ca €75,-- of minder, al naar gelang of je al kabelstjes hebt.

Maakt:
Receiver : ca 275
speler : ca 145
speakers: ca 150
snoer : ca 75
Totaal: 645 ,pak en beet een paar euro, en dan heb je een heel leuke samenstelling, met een beetje shoppen en alles bij 1 winkel bestellen moet daar nog wel wat af kunnen;-)

Dit is alleen maar een voorbeeldje, maar past helemaal in jouw wensen, beter dan zo'n voorgebakken, meestal te duur geval.