PDA

Bekijk de volledige versie : Geluid ps3 door home cinema systeem



jens91
12-03-2010, 17:23
Hoi iedereen!

Ik heb recent een home cinema systeem (Samsung HT-A100c) gekocht voor bij men tv (Samsung UE32B6000) maar ik slaag er niet in om het geluid van men Playstation 3 door de home cinema te laten komen. Mijn tv heeft 4 HDMI ingangen, mijn home cinema maar 1 en de Playstation ook maar 1. Ik heb ook nog zo'n kabeltje met rood wit en geel maar ik weet niet hoe ik die moet verbinden. Ook moet ik om het geluid van men Playstation door de home cinema te laten komen de home cinema op een bepaalde stand zetten (hij heeft 4 standen: DVD, Tuner, Port en AUX) en mischien ook iets veranderen aan de instellingen van de Playstation 3.

Kan er iemand mij misschien a.u.b. helpen??

Alvast bedankt

densen
12-03-2010, 18:27
Als je samsung ook een HDMI uitgang heeft moet je met een hdmi kabel van je PS3 naar je samsung HT-A100c, en dan van je samsumg met een 2e hdmi kabel naar je TV.
Dan heb je het geluid via je samsung cinema systeem en wordt je beeld doorgezet naar je TV.

jens91
12-03-2010, 19:02
Bedankt voor je reactie. Het probleem is echter dat mijn HT-A100c maar 1 HDMI aansluiting heeft.

peptalk
12-03-2010, 19:08
HT-A100c > TV via HDMI
PS3 > TV via HDMI
PS3 > HT-A100c via optische digitale kabel, waarschijnlijk instellen als AUX op de HT-A100c

In de PS3 in het menu, waarschijnlijk voor geluid, instellen dat het optisch digitaal moet zijn.

Mr_Parker
12-03-2010, 19:12
Je Samsung HT heeft geen HDMI ingang.
De enige manier om geluid vanuit je PS3 je receiver in te krijgen is door gebruik te maken van een optische kabel (Tosslink, ook vaak optisch SPDIF genoemd).

Ik ben onbekend met de PS3 en weet dus niet of deze hier over beschikt.
Alternatief is gebruik maken van een rood / wit tulp kabel. Dit is een analoge verbinding en kan alleen 2.0 geluid aan. Deze kun je ook op je HT aansluiten.


Een alternatief, en eigenlijk beter is waarschijnlijk om je tv als doorgeef luik te gebruiken.
Je tv beschikt namelijk ook over een optical uit. (al dus de handleiding op internet).
Als je nu je PS3 aan je tv koppelt via hdmi, kun je het geluid van de ps3 via optical naar je ht leiden. Voordeel is dat je dan ook meteen het geluid van de tv zelf naar de ht leid en waarschijnlijk ook dat de vetraging die de tv veroorzaakt mee verwerkt in het signaal waardoor je geen lipsync problemen krijgt.
Ik kan echter niet garanderen dat op deze wijze 5.1 DD of DTS geluid naar je receiver gestuurd wordt. Bij sommige merken en type tv's wordt via een digitale uitgang max 2.0 doorgegeven, of alleen DD en geen DTS.

Succes

jens91
12-03-2010, 19:12
Bedankt voor je reactie ik ga morgen zo'n kabel halen.

DVDProfilersFilmgek
13-03-2010, 13:03
Je Samsung HT heeft geen HDMI ingang.
De enige manier om geluid vanuit je PS3 je receiver in te krijgen is door gebruik te maken van een optische kabel (Tosslink, ook vaak optisch SPDIF genoemd).

Ik ben onbekend met de PS3 en weet dus niet of deze hier over beschikt.
Alternatief is gebruik maken van een rood / wit tulp kabel. Dit is een analoge verbinding en kan alleen 2.0 geluid aan. Deze kun je ook op je HT aansluiten.


Een alternatief, en eigenlijk beter is waarschijnlijk om je tv als doorgeef luik te gebruiken.
Je tv beschikt namelijk ook over een optical uit. (al dus de handleiding op internet).
Als je nu je PS3 aan je tv koppelt via hdmi, kun je het geluid van de ps3 via optical naar je ht leiden. Voordeel is dat je dan ook meteen het geluid van de tv zelf naar de ht leid en waarschijnlijk ook dat de vetraging die de tv veroorzaakt mee verwerkt in het signaal waardoor je geen lipsync problemen krijgt.
Ik kan echter niet garanderen dat op deze wijze 5.1 DD of DTS geluid naar je receiver gestuurd wordt. Bij sommige merken en type tv's wordt via een digitale uitgang max 2.0 doorgegeven, of alleen DD en geen DTS.

Succes

Als een speler met HDMI met een TV verbonden wordt gaat er een 2 kanaals PCM geluid naar de TV, dit wordt bepaald tijdens de handshake, de TV zal melden dat het een TV is en geen meerkanaals receiver......er gaat dus geen meerkanaals geluid naar de TV en dat kan dan ook nooit terug komen via de optische uitgang van de TV. Een TV is niet het middelpunt van een HT, dat is een beetje knappe receiver wel.

PS3 aansluiten met HDMI rechtstreeks op de TV en met een optische kabel naar de HT, dan dient ook het menu van de PS3 zodanig ingesteld te worden dat het geluid met bitstream uit de optische uitgang moet komen, kwestie van even de online gebruiksaanwijzing doornemen van de PS3 of gewoon instellen als je weet hoe je de PS3 bedienen moet8) :mrgreen: (y)

Gerco Stuivenberg
15-03-2010, 13:09
Geluid van de PS3 kun je dus het beste via een optische verbinding naar de HT-A100c sturen om het door HT-A100 als meer-kanaals te laten ontvangen.

Als je nog andere (meer-kanaals) geluidsbronnen hebt waarvan je het geluid digitaal naar de HT-A100c wil sturen, moet je gebruik maken van een optische switch of anders een analoge verbinding gebruiken. :|

Mr_Parker
15-03-2010, 20:23
@DVDProfilersFilmgek

Je verhaal klopt niet helemaal.
De tv zal inderdaad tijdens de handshake aan de bron melden dat hij "slechts" een tv is. Dit hoeft echter niet in te houden dat hij alleen maar PCM 2.0 geluid accepteert.
Er zijn de nodige tv's die zelf over bijvoorbeeld een DD decoder beschikken. Mijn oude Philips CRT met HDMI bijvoorbeeld is er zo een. DD via HDMI werd dan ook netjes geaccepteerd en weergegeven.
Er zijn verder wel degelijk tv's die 5.1 signalen via HDMI accepteren en dan via een optische of coaxiale verbinding weer als 5.1 uitsturen.

DVDProfilersFilmgek
16-03-2010, 10:36
@DVDProfilersFilmgek

Je verhaal klopt niet helemaal.
De tv zal inderdaad tijdens de handshake aan de bron melden dat hij "slechts" een tv is. Dit hoeft echter niet in te houden dat hij alleen maar PCM 2.0 geluid accepteert.
Er zijn de nodige tv's die zelf over bijvoorbeeld een DD decoder beschikken. Mijn oude Philips CRT met HDMI bijvoorbeeld is er zo een. DD via HDMI werd dan ook netjes geaccepteerd en weergegeven.
Er zijn verder wel degelijk tv's die 5.1 signalen via HDMI accepteren en dan via een optische of coaxiale verbinding weer als 5.1 uitsturen.

Dank je voor de aanvullende info, heb zelf een TV die alleen maar 2 kanaals PCM accepteerd en ging er van uit dat dat bij de meeste TV's wel zo zou zijn. Een CRT TV met HDMI lijkt mij al redelijk zinloos, die kunnen immers enkel in SD weergeven, maar goed........ het zal een reden hebben. Als je het over een TV hebt die DD5.1 kan weergeven, ja dan heeft het wel nut, maar de TV zal zich dan tijdens de handshake ook als zodanig melden. Zo kan mijn TV wel meerkanaals audio uitsturen via de optische uit, doch dat komt dan van de ingebouwde digitale tuner, een vrij logische opbouw.

Als je het over de nodige TV's hebt, dan denk ik dat je het hebt over modellen van bijvoorbeeld Loewe. Daar zijn modellen bij die je middels modulen kunt uitbreiden, zie ik niet echt meer als een TV, zijn meer een soort van Home Theater. Die zullen zich tijdens de handshake ook wel als zodanig melden, zijn ook niet de goedkoopste TV's en als er wat aan stuk gaat ben je alles behalve vrolijk, je bent gelijk alles kwijt, een soort van all in one's maar dan een ladder duurder:mrgreen:

Een TV is niet echt bedoeld als een soort van doorgeefluik, het bij HDMI 1.4 return kanaal is immers ook maar 2 kanaals en via optisch krijg je ook nooit de HD audio formaten.

Voor tekorten aan aansluitingen op TV's en receivers etc etc, heb je de verschillende soorten switches, die zijn er in alle soorten en prijsklassen. Je wilt toch immers niet je TV hebben aanstaan om over de optische kabel naar een MP3 of audio CD te willen luisteren.

Al met al is HDMI ook nog steeds niet helemaal uitgerijpt, had kort geleden een externe HDD aangesloten op een Blu Ray speler en wilde nadat ik alles had opgezet luisteren naar een lijst van circa 5000 nummers, omdat de TV daarbij niet nodig was had ik op de receiver eerst even ingesteld dat er geen monitor(TV) aangesloten was en hierna de TV uitgezet. Dit was eerder gelukt met het draaien van een CD met een andere Blu Ray speler, nu ging na het uitzetten van de TV tot mijn grote verbazing alles uit.....:( Voor alles is een oplossing, dit kan dan een instelling zijn of hardware matig het verwijderen van die HDMI verbinding die op dat moment "opstandig" is.

Mijn verhaal was niet helemaal compleet, maar het is dan ook een heel complexe materie. Kan in het algemeen wel zeggen dat de TV niet bedoeld is als doorgeefluik van signalen, in de gevallen waarbij dat wel gaat heeft men de beschikking over vaak iets meer dan een TV, zoals genoemde TV's met uitbreidingsmodules.

kenc
16-03-2010, 10:44
Ik kan bevestigen dat een PS3 een optical out geluidspoort heeft.

Als je televisie ook digitaal geluid OUT toelaat, zou je in principe het geluid van de PS3 optisch naar de tv kunnen sturen en dan van de tv optisch naar het home cinema systeem.

HDMI van PS3 naar TV blijft hetzelfde, alleen moet je het geluid van je PS3 en TV instellen dat dat uitgevoerd wordt naar de optische kabels.

Mr_Parker
16-03-2010, 11:28
@DVDProfilersFilmgek

Nog een kleine aanvulling.
Oa diverse modellen, van oudere series, van Philips schijnen het bijvoorbeeld te doen. Via HDMI 5.1 in en via coax digitaal weer uit. Heb er zelf geen ervaring mee overigens.

Mijn Philips CRT is er een van de "HD-Prepared" serie. De resolutie van het scherm is hoger dan SD maar niet geheel conform HD-ready. Zelf kan de tv alleen een "vritual" surround geluid produceren overigens.
Voordeel van HDMI tov SCART bij een dergelijk toestel is oa toch ook daar beter beeld. Niet zozeer vanwege upscale of zo, wat voor het formaat redelijk nutteloos is maar vooral doordat HDMI immers minder storingsgevoelig is.

DVDProfilersFilmgek
16-03-2010, 12:17
@DVDProfilersFilmgek

Nog een kleine aanvulling.
Oa diverse modellen, van oudere series, van Philips schijnen het bijvoorbeeld te doen. Via HDMI 5.1 in en via coax digitaal weer uit. Heb er zelf geen ervaring mee overigens.

Mijn Philips CRT is er een van de "HD-Prepared" serie. De resolutie van het scherm is hoger dan SD maar niet geheel conform HD-ready. Zelf kan de tv alleen een "vritual" surround geluid produceren overigens.
Voordeel van HDMI tov SCART bij een dergelijk toestel is oa toch ook daar beter beeld. Niet zozeer vanwege upscale of zo, wat voor het formaat redelijk nutteloos is maar vooral doordat HDMI immers minder storingsgevoelig is.

Mmmm, een soort van tussenstappen naar het "echte " werk. Dat vond ik ook al niet zo mooi van die receiver fabrikanten die receivers op de markt brachten met HDMI aansluitingen waarbij de receiver enkel en alleen het signaal konden switchen en er verder niets mee deed. er zijn veel mensen op het verkeerde been gezet met dat soort fratsen, de start van Blu Ray en HDMI was er niet 1 van schoonheid:sad:

Vaak is het nog niet duidelijk wat een apparaat wel en niet doet, de gebruiksaanwijzingen laten vaak te wensen over en de fabrikanten zijn nogal makkelijk met de opmerking dat het niet in alle gevallen zal werken, eigenlijk wel een beetje triest:(

Gerco Stuivenberg
16-03-2010, 13:49
Al met al is HDMI ook nog steeds niet helemaal uitgerijpt, had kort geleden een externe HDD aangesloten op een Blu Ray speler en wilde nadat ik alles had opgezet luisteren naar een lijst van circa 5000 nummers, omdat de TV daarbij niet nodig was had ik op de receiver eerst even ingesteld dat er geen monitor(TV) aangesloten was en hierna de TV uitgezet. Dit was eerder gelukt met het draaien van een CD met een andere Blu Ray speler, nu ging na het uitzetten van de TV tot mijn grote verbazing alles uit.....:( Voor alles is een oplossing, dit kan dan een instelling zijn of hardware matig het verwijderen van die HDMI verbinding die op dat moment "opstandig" is.
Dat je de TV bij gebruik van een externe HDD niet uit kan schakelen lijkt me logisch. De TV wordt dan als display gebruikt om bestanden op te kunnen zoeken. Voor het draaien van CD's heb je de TV niet nodig omdat het display van de speler alle beschikbare informatie kan weergeven.

Wanneer alles uitschakelt als je de TV uit zet, heeft waarschijnlijk te maken met een breuk in de HDMI-keten tussen bron en weergever. Het slordige van HDMI is dat deze alleen voor videobronnen bedoeld is en niet voor audiobronnen en dat een receiver niet als 'mirror' van de TV gebruikt kan worden. Dat zou dan ook weer zorgen voor minder energie-verspilling. ;)

Fabrikanten zijn dus wel zo slim om het energieverbruik te verlagen, maar te dom om toestellen efficient te laten gebruiken. :(

DVDProfilersFilmgek
16-03-2010, 14:52
Dat je de TV bij gebruik van een externe HDD niet uit kan schakelen lijkt me logisch. De TV wordt dan als display gebruikt om bestanden op te kunnen zoeken. Voor het draaien van CD's heb je de TV niet nodig omdat het display van de speler alle beschikbare informatie kan weergeven.

Wanneer alles uitschakelt als je de TV uit zet, heeft waarschijnlijk te maken met een breuk in de HDMI-keten tussen bron en weergever. Het slordige van HDMI is dat deze alleen voor videobronnen bedoeld is en niet voor audiobronnen en dat een receiver niet als 'mirror' van de TV gebruikt kan worden. Dat zou dan ook weer zorgen voor minder energie-verspilling. ;)

Fabrikanten zijn dus wel zo slim om het energieverbruik te verlagen, maar te dom om toestellen efficient te laten gebruiken. :(

Maak je geen zorgen..... het ligt inderdaad niet aan ons, de logica is ver te zoeken.

Je zou zeggen dat je een DVD gewoon zou moeten kunnen afspelen zonder je TV aan te zetten.....helaas gaat ook dat niet zonder slag of stoot, ik moet dan wel eerst op de receiver instellen dat er geen monitor is aangesloten, anders gooit hij alsnog binnen de minuut de audio af.

Schreef al dat er altijd wel een oplossing te vinden is, in mijn geval al wat makkelijker heb een paar spelers en kan dus kiezen. Heb voor deze test dezelfde externe HDD op de andere blu ray speler aangesloten, opgezocht wat ik wilde gaan luisteren op MP3 gebied, op receiver ingesteld no monitor, na een korte onderbreking ging het geluid verder, hierna de TV uitgekwakt, die gooide op zijn beurt de receiver uit.......maar nu bleef deze blu ray speler in tegenstelling tot die ander, wel gewoon doorspelen..... zo nu de receiver weer aangetrapt en daar ging de handel, MP3 zonder TV, maar niet zonder slag of stoot:sad:

HDMI en zijn HDCP zijn allesbehalve logisch en in het begin heb ik de boel wel eens vervloekt en er hier een stukje over geschreven op het forum. Ondertussen ken ik de onhebbelijkheden van HDMI wel en heb er mee leren leven en krijg alles aan de praat, ken ondertussen de juiste volgorde en probeer al helemaal geen logica te ontdekken in het hoe en waarom:mrgreen:

Ik kan nu dus wel de TV uitschakelen bij het gebruik van een externe HDD, en dat is in mijn ogen niet meer dan logisch, als ik 5000MP3's op rij heb staan en er met next next next next doorheen wil zappen, dan heb ik daar de TV niet voor nodig. Vind het jammer dat de bedenkers van het HDCP zoveel dachten te kunnen beschermen en er eigenlijk alleen maar een rotzooi van hebben gemaakt :evil: . Blu ray's kun je bij bergen downloaden en het was al gekraakt voordat het in de winkel lag.... en wij maar modderen en vooral maar niet meer zoeken naar logica:confused:

frans1984
10-04-2011, 15:55
proberen geluid van de ps3 over de home cinema set te krijgen. hebben beeld van de ps3 via hdmi naar de tv. alleen wil het geluid niet echt lukken. hebben het geprobeerd met een optische kabel maar die ingang/ uitgang zit niet in de home cinema set (phillips HTS3357). ook via de tv wil het niet lukken via hdmi (doorlussen). iemand een sugestie?

DVDProfilersFilmgek
10-04-2011, 21:53
Geluid analoog uit de TV halen en analoog op die Philips set aansluiten. TV heeft toch wel geluid?

Prista
01-07-2011, 17:20
Geachte,

Ik zou ook graag het geluid van mijn PS3 via mijn Philips HTS5540 willen laten lopen, maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.
De tv is een Lg (32LG3000)

Groetjes,
Stèphan

geoffreyvanvugt
01-07-2011, 17:47
met de Philips HTS5540 kun je de ps3 alleen analoog aanluiten. Er zit op de Philips HTS5540 geen optical ingang. En ook geen HDMI-IN maar alleen out. Wel een coaxiaal-in maar die heeft de ps3 niet.
Je hebt een receiver nodig met of een optical-in of hdmi-in. Misschien zit hier een oplossing voor je bij.
http://www.onlinekabelshop.nl//webshop/webshop/?_globalsearch=Aansluitkabels%20en%20toebehoren&Webwinkel2=Digitaal%20coaxiaal&Productgroep=Coaxiaal-Toslink&_lang=nl

Prista
01-07-2011, 18:07
Bedankt voor je snelle reactie,
nu zie ik bij ons thuis ook nog een (receiver?) staan:
sony FM Stereo/FM-AM Receiver STR-KS600PW,

gaat mijn geluidskwaliteit dan erg achteruit?
Is dit aan te raden om deze set te gebruiken ipv of icm mijn hts van philips?

Groetjes

geoffreyvanvugt
02-07-2011, 01:12
Bedankt voor je snelle reactie,
nu zie ik bij ons thuis ook nog een (receiver?) staan:
sony FM Stereo/FM-AM Receiver STR-KS600PW,

gaat mijn geluidskwaliteit dan erg achteruit?
Is dit aan te raden om deze set te gebruiken ipv of icm mijn hts van philips?

Groetjes
Ik denk dat je dat gewoon moet proberen...