PDA

Bekijk de volledige versie : 3D vergelijkende tests tss VT & samsung lcds



skank
16-03-2010, 17:25
Consumer Reports heeft de laatste week zowel de nieuwe Panasonic 3D TV (50VT20) als twee modellen Samsung 3D TV’s (46C7000 en 46C8000) aan reviews onderworpen. Voor de tests waren de bijbehorende 3D Blu-ray spelers van elk merk aan de TV gekoppeld, maar ook konden zowel de Samsung als Panasonic 3D Blu-ray speler zonder problemen aan de 3D TV van het andere merk gekoppeld worden. Monsters vs. Aliens 3D was de film die op beide spelers speelde, maar de 3D demo disc van Panasonic deed het dan ook alleen op de DMP-BDT300 3D Blu-ray speler van Panasonic.

Alhoewel de uitgebreide tests nog niet helemaal afgerond zijn kan Consumer Reports toch de prestatie verschillen tussen de modellen al zien, welke in 3D modus lijken op de verschillen tussen LCD en plasma TV’s in tests met HD content.

Dus hoe presteerden de TV’s? In 3D gaven alle drie de TV’s een indrukwekkend 3D effect in Full HD 1080p resolutie. Allemaal konden ze een redelijk helder beeld geven, wat een voordeel is wanneer je 3D shutter brillen gebruikt aangezien deze beelden donker (gedimd) kunnen laten lijken.

Over het algemeen genomen gaven de Samsung TV’s een uitstekende weergave van detail, dynamische kleuren en een hoog contrast. Maar zowel de 7000 serie – welke Edge Lit LED achtergrondverlichting gebruikt – als de 8000 serie – welke Edge Lit LED achtergrondverlichting met local dimming gebruikt – vertoonden een witte waas effect wat vooral afleidend kan zijn in donkere scenes. Daarnaast vertoonden de Samsung modellen ook een milde vorm van ‘Crosstalk’, ook wel spookbeelden genoemd. Dit geeft aan dat de beelden voor elk oog niet compleet apart gehouden worden. Het was niet altijd zichtbaar of afleidend in alle scenes, maar wanneer het zichtbaar was zorgde het voor een verminderd 3D effect. Ook viel het op dat wanneer je de bril iets schuin houdt, wanneer je bijvoorbeeld op de bank ligt en naar de TV kijkt, het beeld donkerder wordt.

Panasonic zegt dat haar VT20 serie 3D TV’s een aantal features bevatten die de prestaties moeten verhogen. Een daarvan is de “Infinite black” technologie, bedoelt om de black level (zwart waarden) prestaties te verbeteren. De zwart waarden van de 50VT20 waren dan ook uitstekend, beter dan welke TV dan ook sinds de Pioneer Kuro modellen. Ook de weergave van detail was boven verwachting. Ongewoon voor plasma TV’s is de toevoeging van blur reductie technieken, welke zeker hun toegevoegde waarden lieten zien. Gebaseerd op de eerste tests is de anti-blur prestatie van deze TV beter dan elke plasma TV die Consumer Reports ooit getest heeft.

De VT20 heeft in 3D modus totaal geen last van ‘crosstalk’ en geeft scherpe, nette randen van objecten weer. Ook de oneindige kijkhoek die Panasonic voor HD content had hield zichzelf goed staande tijdens het kijken van 3D content. Dus zelfs vanuit een verre hoek kun je een nagenoeg perfect 3D beeld verwachten. Daarnaast was er geen sprake van veranderingen in het beeld wanneer de 3D bril schuin gehouden werd, in tegenstelling tot de 3D LCD TV’s.

Wat kunnen we hieruit concluderen? Alle drie de modellen geven een indrukwekkend en realistisch 3D effect weer die de spanning die je krijgt in een bioscoop kan evenaren. Maar gebaseerd op de eerste tests moet Panasonic toch de hoogste score gegeven worden. Het ontbreken van ‘crosstalk’ en de fantastische zwart waarden in 3D modus maken de 3D beelden echt levend. Samen met de grote kijkhoek een perfect gedetailleerd beeld maakt dit de VT20 het beste model tot nu toe. Natuurlijk zijn de tests nog niet afgerond en hebben we nog niet genoeg 3D TV’s gezien om een goed oordeel te vellen of LCD of plasma de beter techniek voor 3D is. We zullen het snel zien en horen..

Bekijk hieronder de video van Consumer Reports
http://blogs.consumerreports.org/electronics/2010/03/3d-tv-reviews-tests-video-glasses-labs-samsung-panasonic-price-three-d-depth.html (http://blogs.consumerreports.org/electronics/2010/03/3d-tv-reviews-tests-video-glasses-labs-samsung-panasonic-price-three-d-depth.html)

David P.
16-03-2010, 18:19
Bedankt voor de samenvatting, ik blijf het volgen!

Gast_09
28-03-2010, 14:25
wat heeft dit met film discussies te maken?

Richard B.
30-03-2010, 02:00
Deze mag naar het Televisies en projectoren-forum (http://www.dvd.nl/forum/forumdisplay.php?f=28) lijkt me.

Peter van santbrink
30-03-2010, 13:40
wordt dus pana voor mij of de Sony moet hogere ogen gooien

johnsmeets
30-03-2010, 14:05
Er komt inderdaad een hoop 3 d tv op de markt
Echter tot nu toe behalve avatar nog niks op 3d mannier geschoten
Als het 2d gedeelte net zo goed is als een tv van hetzelfde merk en serie zonder 3 d een intressante ontwikkeling
Niet iedereen wil met een bril op zijn gok film kijken, zeker als je zelf al een bril hebt (ikke met twee sterktes):)

krul15
01-04-2010, 18:41
heb net de samsung en lg 3d tv mogen ervaren bij saturn.
En moet zeggen dat het wel leuk is maar er zitten nog wel haken en ogen aanvast.. Straks meer zit nu in de trein terug.

skank
01-04-2010, 18:49
heb net de samsung en lg 3d tv mogen ervaren bij saturn.
En moet zeggen dat het wel leuk is maar er zitten nog wel haken en ogen aanvast.. Straks meer zit nu in de trein terug.


welke samsung 3D tv? de plasma? model?

krul15
01-04-2010, 19:31
welke samsung 3D tv? de plasma? model?

was een lcd

krul15
01-04-2010, 20:08
Maar goed hier mijn eerste bevindingen bij Satun Zaandam. (Was vandaag geopend)
Als eerste zag ik de samsung lcd 40 inch welk type weet ik niet meer.
Het brilletje zat goed op je neus en was naar mijn idee niet zwaar. Dus draagbaar voor lange films.Het beeld zag er wel leuk uit. Maar het effect had het niet van imax 3d. Wellicht komt het door de grote van het scherm. De film wat ze lieten zien was monsters vs aliens. Ik weet niet of het nou echte 3d film was of dat het een 2d film was die geconverteerd is naar 3d. Want die samsung kan dat.

Het tweede scherm wat te zien was de lg ook een lcd. Grote en type weet ik niet meer.
Het brilletje lijkt niet op een shutter als die van samsung, maar was net als een imax bril. Dus het brilletje was licht en voelde goedkoop aan.
Ik weet dus niet wat voor techniek lg gebruikt. (ben aan het zoeken)
De prijs van de bril weet ik niet, de samsung bril was 99 euro. Het beeld van de lg was niet zo mooi als de samsung. Als je niet in het midden keek maar in de hoeken kreeg je spontane koppijn omdat het onscherp was. De film wat ze lieten zien was een demo van lg zelf.

Mr_Parker
02-04-2010, 10:42
..Ook viel het op dat wanneer je de bril iets schuin houdt, wanneer je bijvoorbeeld op de bank ligt en naar de TV kijkt, het beeld donkerder wordt.
..

Daar had ik nog niet eens aan gedacht omdat ik geen lcd heb maar dat is natuurlijk manco nummer zoveel voor lcd.

Een lcd scherm bestaat uit een aantal polar filters die haaks tov elkaar staan en daar tussen het vloeibare kristal.
Achtergrond licht valt op het eerste filter en nog maar een deel komt door. Door een stroompje op het kristal te zetten kan dit kristal het licht vervolgens een kwartslag draaien zodat het ook door het tweede filter komt. Zonder stroom geen draaiing dus zo goed als geen licht door. Het licht dat vervolgens uit de tv komt is gepolariseerd licht het meeste licht heeft de golf beweging dus in een richting. Door neven effecten zit er een klein deel verstrooid licht bij.

De shutter brillen zijn ook polar filters die hun eigen richting hebben. Door die filters te draaien tov het beeld blokkeer je meer en meer van het licht.

Effect is simpel te simuleren met een goedkope polar zonnebril. Kijk naar een lcd scherm, tv / wekker / telefoon / horloge maakt niet uit en draai de zonnebril.

Een plasma heeft geen polariserend effect, de shutter bril is dus het enige filter dat een deel van het licht zal blokken.

skank
02-04-2010, 18:38
Vandaag zeer toevallig live de samsung led 55c7700 gezien
Mijn bevindingen:
Ik was eigenlijk tamelijk teleurgesteld wat 3d betreft:
Eerste en vooral had ik totaal niet het gevoel van WAUW , wat ik in de cinema wel had...
Vermoedelijk kwam dit vooral door het feit dat het "MAAR" 55 inch was en niet zo'n groot scherm als in de cinema
Daar ik zelf voor een 50 ga, valt bij deze een mogelijke 50 inch 3d tv af
Wat betreft de kwaliteit van het 3d gebeuren op de samsung, viel mij toch ook direct wat problemen op
ik heb 2 verschillende brillen op gekregen en beide vertoonden dezelfde beelden
links in mijn kijkhoek had ik last van geflikker (mijn vriendin zag dit echter niet)
Maar het grootste probleem voor mij was echter dat alles een spoor naliet, ik ken de juiste term niet, maar ik geloof dat ze zoiets ghosting ofzo noemen?
precies wanneer een persoon zicht voortbewoog, kwam er precies nog een spoor na...
kan het moeilijk omschrijven
dit waren voor mij al 3 grote redenen waarom ik het een demper vond
3d is voor mij wel eens leuk, maar zeker niet voor alle films
Bovendien vind ik het stukken indrukwekkender in de cinema dan op een "kleine" 55 inch
daar bijkomende nog die ferm storende ghosting en het geflikker is dit voor mij echt een no go
Nu, ik ben wel blij dat ik deze nog eens gezien heb, daar de samsung 50c7000 plasma voor mij ook een optie was, maar nu dus zeker niet
Ook heb ik nu nog een mooie reden wanneer ik iets speciaals wil zien (lees 3D) dan ga ik gewoon nr de cinema
voor de rest, heb ik mn cinema thuis :)

wat betreft het demo materiaal , was dit een specifiek geprogrammeerde 3D film en dus niet een 2D geconverteerde ;)

BASIL
09-04-2010, 14:02
Vandaag zeer toevallig live de samsung led 55c7700 gezien
Mijn bevindingen:
Ik was eigenlijk tamelijk teleurgesteld wat 3d betreft:
Eerste en vooral had ik totaal niet het gevoel van WAUW , wat ik in de cinema wel had...
Vermoedelijk kwam dit vooral door het feit dat het "MAAR" 55 inch was en niet zo'n groot scherm als in de cinema
Daar ik zelf voor een 50 ga, valt bij deze een mogelijke 50 inch 3d tv af
Wat betreft de kwaliteit van het 3d gebeuren op de samsung, viel mij toch ook direct wat problemen op
ik heb 2 verschillende brillen op gekregen en beide vertoonden dezelfde beelden
links in mijn kijkhoek had ik last van geflikker (mijn vriendin zag dit echter niet)
Maar het grootste probleem voor mij was echter dat alles een spoor naliet, ik ken de juiste term niet, maar ik geloof dat ze zoiets ghosting ofzo noemen?
precies wanneer een persoon zicht voortbewoog, kwam er precies nog een spoor na...
kan het moeilijk omschrijven
dit waren voor mij al 3 grote redenen waarom ik het een demper vond
3d is voor mij wel eens leuk, maar zeker niet voor alle films
Bovendien vind ik het stukken indrukwekkender in de cinema dan op een "kleine" 55 inch
daar bijkomende nog die ferm storende ghosting en het geflikker is dit voor mij echt een no go
Nu, ik ben wel blij dat ik deze nog eens gezien heb, daar de samsung 50c7000 plasma voor mij ook een optie was, maar nu dus zeker niet
Ook heb ik nu nog een mooie reden wanneer ik iets speciaals wil zien (lees 3D) dan ga ik gewoon nr de cinema
voor de rest, heb ik mn cinema thuis :)

wat betreft het demo materiaal , was dit een specifiek geprogrammeerde 3D film en dus niet een 2D geconverteerde ;)

Zoals Skank, heb ik dat zelfde scherm geprobeert in de Fnac van Brussel. Volgens hen was het een echt 3D disney film. En zoals Skank, ik was zeer teleurgesteld voor dezelfde reden. Maar bij mij was er zelfs een 4rde negatieve punt en dat is dat ik na een tijdje die 3D beu was. Het is goed voor een beetje maar niet om daar uren naar te kijken. Misschien in de toekomst als de brillen niet meer nodig zullen zijn dat ik van mening ga veranderen, maar nu ben ik zeer blij dat ik dit jaar nog de Panasonic Plasma V10 gekocht heb. Een top scherm met vijf jaar waarborg.
3D is misschien wel leuk om in de bioscoop te zien maar niet op zo'n klein schermen.