PDA

Bekijk de volledige versie : Geluid uit de achterspeakers ?



cauchemar
20-03-2010, 16:29
Goedenmiddag, ik ben op zoek naar een beetje advies, hopelijk lukt dat op dit forum.

Een tijdje geleden kreeg ik van een kennis een bij hem overtollige Sony dvd-speler DVP-NS300, met Sony versterker/tuner STR-DE475, een Sony subwoofer SA-WMS525 en 5 Sony speakertjes SS MS525 (+ 2 standaards).

De DVP-NS300 staat nog bij mij in de berging want in het boekje staat al dat hij geen zelfbranders afspeelt, daar heb ik niks aan want meestal kijk ik naar bootlegs van liveshows. Ik heb dus mijn zeer onkritische Q-media van Blokker laten staan (speelt alles af, alleen elke 5, 6 maanden een nieuwe halen van 3 tientjes). (Hier komt bij dat mijn KVA2511D Trinitron het heeft begeven, nu heb ik een Sanyo CE37LD81C lcd, prima beeld maar het geluid is een stuk minder).

Gisteravond heb ik het aangesloten met 2 wit/rood/gele setjes (in en out), via de (ook c-merk) video die weer met een scart naar de tv gaat. En een kabeltje van subwoofer naar sw-uitgang.

Als ik nu een dvd of cd afspeel, krijg ik uitsluitend geluid op de center- en de 2 voorspeakers (en de woofer). Wel goed geluid overigens maar geen surround (ook een officiële fim dvd geprobeerd, King Arthur Directors Cut) (Bij test tone krijg ik uit alle 5 de speakers een ruisgeluid).

Enig idee hoe ik de achterste speakers aan het werk krijg, als het mogelijk is ook voor gewoon tv te kijken ?

Hartelijk dank alvast !

Gerco Stuivenberg
20-03-2010, 17:17
Welkom cauchemar.

Het kijken naar bootlegs stellen we hier niet op prijs omdat dit forum gesponsord wordt door de electronica-, de film- en de muziek-industrie en deze er niet op zitten te wachten dat de doorsnee consument zich bezig houdt met dit soort praktijken. Dat je daarvoor iedere 5 of 6 maanden een andere speler moet kopen, zie ik dus niet als een probleem.

Wat ik echter wel als een probleem zie, is waarschijnlijk de verbinding tussen de speler en de receiver. Is dit een optische, een coaxiale of een analoge verbinding? Voor 5.1 heb je nl. een digitale verbinding nodig zodat een receiver dit kan decoderen. :cool:

Veel succes.

DVDProfilersFilmgek
21-03-2010, 09:34
Goedenmiddag, ik ben op zoek naar een beetje advies, hopelijk lukt dat op dit forum.

Een tijdje geleden kreeg ik van een kennis een bij hem overtollige Sony dvd-speler DVP-NS300, met Sony versterker/tuner STR-DE475, een Sony subwoofer SA-WMS525 en 5 Sony speakertjes SS MS525 (+ 2 standaards).

De DVP-NS300 staat nog bij mij in de berging want in het boekje staat al dat hij geen zelfbranders afspeelt, daar heb ik niks aan want meestal kijk ik naar bootlegs van liveshows. Ik heb dus mijn zeer onkritische Q-media van Blokker laten staan (speelt alles af, alleen elke 5, 6 maanden een nieuwe halen van 3 tientjes). (Hier komt bij dat mijn KVA2511D Trinitron het heeft begeven, nu heb ik een Sanyo CE37LD81C lcd, prima beeld maar het geluid is een stuk minder).

Gisteravond heb ik het aangesloten met 2 wit/rood/gele setjes (in en out), via de (ook c-merk) video die weer met een scart naar de tv gaat. En een kabeltje van subwoofer naar sw-uitgang.

Als ik nu een dvd of cd afspeel, krijg ik uitsluitend geluid op de center- en de 2 voorspeakers (en de woofer). Wel goed geluid overigens maar geen surround (ook een officiële fim dvd geprobeerd, King Arthur Directors Cut) (Bij test tone krijg ik uit alle 5 de speakers een ruisgeluid).

Enig idee hoe ik de achterste speakers aan het werk krijg, als het mogelijk is ook voor gewoon tv te kijken ?

Hartelijk dank alvast !

Je receiver:

http://www.gebruikershandleiding.com/Sony-STR-DE475/handleiding-5-37866.html

en je speler:

http://www.q-media.be/images/files/17468%20QTK-212-NS%20manual%20DUTCH.pdf

zijn beiden een beetje spartaans voor wat betreft het surround gedeelte.

Je TV is een HD Ready:

http://uk.sanyo.com/AssetBrowser/Technical%20Database/Instruction%20Manuals/LCD%20Television/CE37LD81-B.pdf

Er zijn spelers die je niet elke 5 a 6 maanden hoeft te vervangen, kan je als tip geven om bijvoorbeeld de Hiteker blu ray speler van 100 euro bij Het Kruitvat eens te proberen, die heeft 2 jaar garantie en zal het dan ook wel zolang uithouden. Je huidige speler ondersteund praktisch geen multi channel output, met optisch out en de instellingen op bitstream kun je er misschien DD5.1 uit ontlokken, de handleiding is er niet erg duidelijk over en DTS wordt schijnbaar helemaal niet ondersteund.
Als je je speler met een optisch kabeltje verbind met je receiver zou het moeten lukken als je bootlegs over DD5.1 beschikken. Ook kan je proberen met surround mode toets van je reciever , lees vanaf blz 24 wat blz. uit de manual.
Om geluid uit je TV naar je receiver te brengen gebruik je een rode en witte tulp van de TV naar de receiver. Zie blz 28 van je TV manual, je hebt de E uitgang nodig. Voor het geluid van de TV over alle speakers geld hetzelfde als voor de speler, ook eea proberen met de surround mode toets van je receiver.

Succes(y)

cauchemar
23-03-2010, 18:33
Hartelijk dank Gerco en Filmgek.
Ik kijk btw bootlegs (fan projects) en absoluut geen counterfeit of piracy.

Ik heb intussen een Optical Fibre Cable en een Hiteker Kruitvat in huis, ga ermee aan de slag, zal wel weekend worden, hopelijk eerder, en kom er dan op terug.

Gerco Stuivenberg
24-03-2010, 14:44
Het is dan wel raar dat die bootlegs niet op dezelfde manier gemaakt worden als een gewone DVD. Als ze legaal, zijn, zouden ze kwaliteit van een DVD moeten hebben en niet die van een geript video-bestand. :?

DVDProfilersFilmgek
24-03-2010, 14:53
Hartelijk dank Gerco en Filmgek.
Ik kijk btw bootlegs (fan projects) en absoluut geen counterfeit of piracy.

Ik heb intussen een Optical Fibre Cable en een Hiteker Kruitvat in huis, ga ermee aan de slag, zal wel weekend worden, hopelijk eerder, en kom er dan op terug.

Mmmm.... het betere werk:wink: Ben benieuwd hoe de Hiteker je gaat bevallen.

cauchemar
28-03-2010, 22:07
Filmgek, het is mij ondanks jouw tips niet gelukt om surround uit de Qmedia player te halen. Er zit nl. inderdaad geen bitstream in de setup wat jij denk ik al aangaf maar toch bedankt.

De Hiteker heeft geen optische aansluiting, dus heb ik een HDMI kabel aangebracht tussen de TV en de speler. En het werkt, d.w.z. bijvoorbeeld op The Last Waltz (2 keer gekocht op video, 3 keer op dvd, met de bonustracks die Scorsese elke keer weer opdiept heeft hij mij al tegen de 200 euro uit de zak geklopt, nog afgezien van de audio boxsets maar voor dit concert betaal ik het graag hoor) heb ik nu surround geluid.

Ik heb een blue ray filmpje gehuurd (Gran Torino) en het beeld is inderdaad haarscherp maar wel donker, ik vind het niet echt prettiger kijken. Er zit wel een uitgebreid set up menu op de Hiteker en er wordt een goede gebruiksaanwijzing bij geleverd.

Verder als dvd speler niks mis mee, tot nu toe heeft hij nog geen bootleg geweigerd (nogmaals, ik heb het over pure home mades, ergens overal ter wereld filmt iemand een concert, zet het op dvd en verspreidt dat gratis via de fansites, er is dus geen controle op welke software ervoor gebruikt is, soms zit er wel een ´extra´ folder op waarin de apparatuur genoemd wordt en vaak wordt het gemasterd op een HD player wat je meestal merkt aan dat de chaptermarks niet per song zijn geplaatst maar om de 5 minuten en er geen navigatiemenu is. Dus het is geen gestandaardiseerd fabriekswerk maar zeker geen piratenmaffiagebeuren).

Wel is het zo dat de hobbyisten de bootlegs maar zelden uitrusten met surround sound. Meestal wel stereo. Dus ben ik er eigenlijk voornamelijk slechts op vooruit gegaan dat de versterker en de twee frontspeakers (+ woofer) beter geluid geven dan de tv speakers.

Toch vind ik de surround sound op zich wel een belevenis, de keren dat ik een surround-dvd afspeel hebben wel flinke meerwaarde gekregen.

Hartelijk dank dus nogmaals voor de tips, jullie hebben me echt goed op weg geholpen.

DVDProfilersFilmgek
29-03-2010, 11:00
Graag gedaan.

De Hiteker heeft helaas geen optische uitgang, maar wel een digitale coax(tulp) uitgang, je audiosetje heeft hier wel een ingang voor, probeer deze maar eens aan te sluiten met een simpel tulp kabeltje. (zie blz 4 van je Hiteker gebruiksaanwijzing, het is aansluiting nr2 en ze noemen hem Digitale Audio COAXIALE-uitgang) [tulpaansluiting, maar dan digitaal]

Misschien dat je nog wat moet aanpassen in de setup van de Hiteker, maar als je het goed doet moet je nu echt surround van de DVD's, die erover beschikken dan, kunnen krijgen. Ben benieuwd of het je lukt(y)