PDA

Bekijk de volledige versie : dvd.nl reviews vaak te positief!



rkrijger
09-08-2002, 11:43
Allereerst mijn complimenten voor dvd.nl. Het is een van de weinige websites die ik dagelijks meerdere malen per dag bezoek om te kijken wat er aan nieuws is bijgekomen.

Toch ook een puntje van kritiek. Ik vind dat jullie de dvd's vaak véél en véél te positief reviewen. Ik ga het niet natellen, maar ik schat dat jullie eindoordeel van 9 op de 10 DVD's is "absoluut een dvd die je in je collectie moet hebben". Ik vind dat jullie best wat kritischer mogen zijn. Want het is helemaal niet zo dat iedereen 9 op de 10 dvd's in huis moet halen.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat jullie je dvd's aangeboden krijgen om te reviewen. En dat als jullie wat te vaak echt kritisch zijn op de dvd's, dat jullie dan bang zijn dat jullie geen dvd's meer aangeboden krijgen om te reviewen...

Zie dit als wat feedback op de reviews. Ik lees ze graag en zal ik ook blijven doen. Maar jullie adviezen "vooral kopen" neem ik niet meer serieus...

Regards,
Robin...

Eric van Ballegoie
09-08-2002, 12:02
Robin,

Jouw mening over de reviews op DVD.nl is uiteraard je goed recht, maar om te stellen dat wij 9 van de 10 DVD's als 'aanrader' bestempelen die 'zeker niet in je collectie mag ontbreken' komt niet overeen met de feiten.

Uiteraard is het mogelijk om een lijst recensies op noemen die wij als aanraders bestempelen, maar van de inmiddels meer dan 600 besproken titels zijn er ook velen waarbij dit absoluut niet het geval is, hiervan kan ik ook vele voorbeelden geven.

Bovendien maken wij vaak de kanttekening dat een review een aanrader is MITS je van het genre in kwestie houdt.

Voorts is het zo dat wij vaak ook zeer kritsch zijn over technisch slechte titels en dat wij desondanks nooit berichten van maatschappijen hebben ontvangen over het eventueel stopzetten van de samenwerking met ons. Wij schrijven dus niet aan het handje van de maatschappijen, al is het zeker zo dat wij niet ongefundeerd een product de grond in schrijven.

PS: Mijn persoontje onderhoudt het contact met de maatschappijen terwijl de mensen die het leeuwendeel van de recensies schrijven hebben zich daar niet mee bemoeien en geheel vrij zijn om te schrijven wat zij zelf willen.

rkrijger
09-08-2002, 12:40
(knip)
Bovendien maken wij vaak de kanttekening dat een review een aanrader is MITS je van het genre in kwestie houdt.
(knip)
[/B]


Eric,

Dank voor je reactie. Met betrekking tot bovenstaande wil ik alleen opmerken dat je moet oppassen dat "mits je van het genre houdt" geen vrijbrief wordt om alles aan te raden.

Ik denk *echt* dat jullie meer respect zouden kunnen afdwingen door wat minder vaak dingen aan te raden. Ik heb het er wel eens via e-mail met mensen over gehad die zich ook regelmatig op dit forum begeven.

Ik las laatst in een review (ik heb even gezocht, maar ik kon hem niet zo snel meer terugvinden) dat jullie in de tekst nogal wat klaagden over beeldkwaliteit en vervolgens gaven jullie toch 4/5.

Je zou eens een statistische verdelign moeten maken: hoevaak komen jullie op 1/5, hoevaak op 2/5, hoevaak op 3/5, etc...
Ik denk toch dat bijna 90% op 4/5 of 5/5 zit...

Ik wou dat ik op school (heel lang geleden) 9 van de 10 keer minimaal een acht had...

En natuurlijk (want dat schreef je ook) is het alleen maar heel erg goed dat jullie niet "zomaar" een product de grond in schrijven...

Regards,
Robin...

PS Ik kan me herinneren dat ik bij het lezen van de review van "Titanic" dacht: dit is gewoon een kl*te uitvoering (geen DTS, geen extra's) en toch... (daar komt hij weer) "een absolute aanrader"...

Eric van Ballegoie
09-08-2002, 12:55
Robin,

We zullen jouw tips in gedachten houden, maar toch menen wij dat wij DVD's op een duidelijke en eerlijke manier besreken. Wat betreft Titanic: Deze DVD is lange tijd geleden besproken en met het voortschreiden van de techniek en de 'standaard' waaraan een DVD heden ten dage moet voldoen zijn wij ook steeds kritischer geworden. Kijk maar eens naar het aantal 'Toppers' wat de laatste maanden is uitgedeeld, dat zijn er erg weinig.

rkrijger
09-08-2002, 13:05
Robin,

We zullen jouw tips in gedachten houden, maar toch menen wij dat wij DVD's op een duidelijke en eerlijke manier besreken. Wat betreft Titanic: Deze DVD is lange tijd geleden besproken en met het voortschreiden van de techniek en de 'standaard' waaraan een DVD heden ten dage moet voldoen zijn wij ook steeds kritischer geworden. Kijk maar eens naar het aantal 'Toppers' wat de laatste maanden is uitgedeeld, dat zijn er erg weinig.

Eric,

Dank voor je reactie. Ik zeg ook niet dat jullie oneerlijk zijn. Dat zijn jullie ook niet. En onduidelijk zijn jullie ook niet. Ik kan me iets voorstellen bij het "effect van de vooruitschrijdende techniek'. En verder heb je gelijk: weinig "Toppers" de laatste tijd.

Goed, nogmaals dank voor de discussie. Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden... ;)

Regards,
Robin...

PS Heel veel succes met dvd.nl. Jullie doen er een hoop mensen veel plezier mee. Keep up the good work!

martin
21-08-2002, 09:51
Ook ik heb dit onderwerp wel eens aangekaart dat de cijfers of sterren die gegeven worden veel tehoog zijn.
ik denk dat voor beeld en geluid een referentie moet zijn waar het minstens aan moet voldoen, alles wat minder is moet ook zichtbaar zijn in de gegeven cijfer, niet omdat het een oude transfer is en dat het toch beter is dan het orgineel krijg deze dan vaak een hoog cijfer terwijl het lang en dagen niet aan de referentie komt.
een cijfer voor de film verhaal zelf kan je eigenlijk geen cijfer voor geven omdat smaken éénmaal verschillen. je kunt/mag wel degenlijk het verhaal zo positief mogenlijk in je beoordeling weergeven als het maar rechtvaardig is.

dus zoek nu eens eerst uit wat het referentie beeld en geluid is en maak daarvan dan een beoordeling.

Nathan Strik
21-08-2002, 13:51
dus zoek nu eens eerst uit wat het referentie beeld en geluid is en maak daarvan dan een beoordeling. Persoonlijk vind ik referentie beeld een digitale transfer zoals Toy Story en Vidocq enzo.
Ik ben ook van mening dat er altijd wel een klein iets mankeert aan beeld van DVD´s die vanaf film worden overgezet, en dus (bijna) nooit een 10 mogen krijgen. Een 10 staat in mijn ogen voor "perfect" en dan mag er ook niets verkeerd aan zijn.
Van mij mag het soms ook zeker wat strenger.

Maar ja, gelukkig voor de DVD-makers schrijf ik geen reviews... ;)

Oakey
22-08-2002, 00:05
Ik kan me wel vinden in de kritiek van de topicstarter. Wat mij vooral ergert is dat de "Toppers" bijna altijd lawaaierige Hollywood-producties zijn. Wat kleinere films (bijv. filmhuis) komen hier zelden voor in aanmerking, omdat de technische specificaties dan niet 5/5 halen. Hier wordt echter voorbijgegaan aan het bronmateriaal, dat vaak gewoon een stereo-soundtrack heeft en niet per se een beeldkwaliteit à la Star Wars bezit.

Als de transfer nagenoeg identiek is aan het originele materiaal, moet deze i.m.o. gewoon 5/5 krijgen, ook al is het niet DTS of DD 5.1.

Verder vind ik (maar dat heb ik al vaker gezegd) uit de besproken titels duidelijk blijken dat enkel toegstuurde DVD's besproken worden. Er zit niet echt veel van mijn gading tussen (en ik ben echt niet alleen een liefhebber van Cubaanse drama's!).

Hilde
23-08-2002, 19:16
Ik kan het ook allemaal begrijpen. Maar er staan ook genoeg niet-hollywoodfilms tussen de DVD-reviews die hoog worden aangeprezen denk maar aan "Harry Potter en de Steen Der Wijzen"

Kijk als ik een film niet leuk vind, dan kijk ik hem niet

Eric van Ballegoie
23-08-2002, 23:06
...Hier wordt echter voorbijgegaan aan het bronmateriaal, dat vaak gewoon een stereo-soundtrack heeft en niet per se een beeldkwaliteit à la Star Wars bezit.
Als de transfer nagenoeg identiek is aan het originele materiaal, moet deze i.m.o. gewoon 5/5 krijgen, ook al is het niet DTS of DD 5.1.



Wij bekijken DVD's vanuit een technisch oogpunt: DVD biedt de mogelijkheid om beeld en geluid in zeer hoge kwaliteit op te slaan. Met dit in het achterhoofd recenseren wij en kennen we punten toe. Wanneer een DVD, om welke reden dan ook, niet het onderste haalt uit wat het medium biedt, dan zal die DVD nooit 5/5 scoren voor beeld- of geluidskwaliteit. Dat de reden van het gebrek niet aan de transfer ligt, maar aan het bronmateriaal, is voor ons niet belangrijk. Voor vrijwel elke DVD moet 25 - 30 Euro betaald worden en dus mag je gewoon goede kwaliteit verwachten. Op deze manier kijken wij tegen beeld- en geluidskwaliteit aan.

Dit betekend inderdaad dat oudere film, of film gemaakt met een laag budget automatisch niet zo hoog scoren als technisch hoogwaardige Hollywood producties. Zouden wij het bronmateriaal wel in acht nemen, dan zouden we net zo goed kunnen stoppen omdat de puntentelling in dat geval zo veriabel zou zijn dat deze echt niets meer betekend. Bovendien is dit gewoon eerlijker: De beeldkwaliteit van een goede transfer die van een slechte bron afkomstig is is gewoon slechter dan een goede transfer van een goede bron.

rkrijger
26-08-2002, 07:26
Zouden wij het bronmateriaal wel in acht nemen, dan zouden we net zo goed kunnen stoppen omdat de puntentelling in dat geval zo veriabel zou zijn dat deze echt niets meer betekend.

Argh, ik ben het helemaal met je eens, maar wil je er aub "betekent" van maken ipv "betekend"? :nono: :)

Regards,
Robin...

John Tak
28-08-2002, 11:15
Argh, ik ben het helemaal met je eens, maar wil je er aub "betekent" van maken ipv "betekend"? :nono: :)

Regards,
Robin...

Hoi Robin,
Hier spreekt iemand uit het onderwijs die ook nog eens schrijft voor zijn beroep... Technisch gezien heb je gelijk natuurlijk. Maar zie dit medium als een spreekbuis waarin iedereen zijn mening geeft of hart lucht over het medium DVD. Dat daar de nodige tikvauten inzitten is helaas onvermijdelijk. Dan rem je iemand af door hem of haar te gaan zitten corrigeren op een D of een T.

Eric heeft een leuke duidelijke schrijfstijl en dat daar in de haast zo af en toe een grammaticaal bloopertje langsflitst... Ach. Als je ziet wat die aan tekst wegstouwt hier...

Ik lees de stukjes op het forum best kritisch, en soms doen de hoeveelheid spellings- of grammaticafouten pijn aan de ogen. Maar als je op alle fouten hier op dit forum moet gaan letten heb je daar letterlijk een dagtaak aan.

Trouwens, als je toch aan het corrigeren bent, waarom viel je dan niet over 'veriabel'...? Overheen gelezen? ;)




Als de transfer nagenoeg identiek is aan het originele materiaal, moet deze i.m.o. gewoon 5/5 krijgen, ook al is het niet DTS of DD 5.1.


Een zeer gerespecteerd maandblad in de US, "Widescreen Review", geeft ten hoogste een 2 als een film "big fat mono" is (Kan dus nog erger, als het lelijk is kan het ook een 1 zijn haha). Ik ben het daar wel mee eens. Waarom zou je een uitstekende 5-kanaals geluidsmix net zo beoordelen als een mono-mix? Of je moet aparte categorieën maken voor meerkanaals of éénkanaals geluidsmixen.