PDA

Bekijk de volledige versie : Newbie zoekt hulp!



johan1162
21-04-2010, 13:44
Hey iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum en ook met het home-cinema gebeuren.

Ik ben van plan binnenkort onze eerste deftige tv aan te schaffen met surround systeem.

Ik ben reeds enkele dagen bezig met hier vanalles over op te zoeken.
Momenteel ben ik aan het twijfelen over de volgende configuratie:
TV: Samsung UE46B7000
Versterker: Denon 1610
Surround setje: Jamo A102

Ik ben helemaal niet zeker of dit wel effectief een goede setup zou zijn (vooral de versterker + de boksen)..

Graag had ik jullie ervaringen gehoord ivm deze versterker + boksen: of ik misschien beter andere boksen bij deze versterk neem? of andere versterker? of beide? Zolang ik ongeveer in dezelfde prijsklasse blijf.

Alvast bedankt!

Edgar Smit
21-04-2010, 15:12
Als je boksen wilt moet je naar de sportschool (6).
De Denon is een goed apparaat, waar je alleen even op moet letten is of er voldoende aansluitingen zijn voor je.
Qua boxen (luidsprekers/speakers) dat is een kwestie van gaan luisteren. Als jij het goed vind klinken is het goed. Ga gewoon eens naar wat audio winkels en luister daar diverse merken speakers/luidsprekers/boxen zodat je een idee krijgt wat er te koop is en hoe het klinkt.

johan1162
21-04-2010, 20:51
Hey, alvast bedankt voor je reactie!

Waar zal ik zeker op moeten letten bij de keuze van de speakers?
Zoals het vermogen bijvoorbeeld. Het uitgangsvermogen van de Denon is 110 Watt per speaker, heb ik gelezen. Wilt dit zeggen dat de speakers ook 110 Watt moeten zijn, of kunnen deze beter hoger of net lager liggen?

Alvast bedankt!

Newbie Johan

Edgar Smit
21-04-2010, 21:04
Het probleem met opgaves van fabrikanten is dat er eigenlijk geen standaard voor is. Iedereen kan dus maar feitelijk roepen wta hij wil, zo worden er sattelietsetjes met 350 watt vermogen verkocht. 250 watt voor de subwoofer meestal piekvermogen en 20 watt voor elk sattelietje, eveneens piekvermogen. Wat heb je dan aan die informatie?

Zolang je maar oplet welke vermogens je met elkaar vergelijkt kan het wel nuttig zijn natuurlijk, alleen zal die 110watt alleen gebruikt worden als je het volume heel ver openschroeft. Hoe vaak doe je dat? Zolang je normaal met je volumeknop omgaat zal er niet zo snel iets aan de hand zijn. Bovendien zijn speakers meestal geschikt voor een range wattages, dus bijvoorbeeld van 25 tot 150 watt.

johan1162
21-04-2010, 21:48
Zijn er geen verdere specificaties waar ik toch zeker op zou moeten letten?

Een vriend van mij heeft me vertelt dat ik een receiver moet kopen die kan upscalen naar 1080p, enig idee wat hij hiermee zou bedoelen?

Mvg,

Johan

Edgar Smit
21-04-2010, 22:10
Zijn er geen verdere specificaties waar ik toch zeker op zou moeten letten?

Een vriend van mij heeft me vertelt dat ik een receiver moet kopen die kan upscalen naar 1080p, enig idee wat hij hiermee zou bedoelen?

Mvg,

JohanIk denk dat het erg verstandig is om eerst zelf je te verdiepen in de materie. Een receiver die kan upscalen kan handig zijn als de scaler van je Bluray speler niet zo goed is. Maar je kunt echt beter even wat informatie bij elkaar zoeken op het internet en daar de tidj voor nemen zodat je een goede beslissing kan nemen waar je ngo jaren plezier van hebt.

Roger Weerts
21-04-2010, 22:42
Hey, alvast bedankt voor je reactie!

Waar zal ik zeker op moeten letten bij de keuze van de speakers?
Zoals het vermogen bijvoorbeeld. Het uitgangsvermogen van de Denon is 110 Watt per speaker, heb ik gelezen. Wilt dit zeggen dat de speakers ook 110 Watt moeten zijn, of kunnen deze beter hoger of net lager liggen?

Alvast bedankt!

Newbie Johan

Wat Edgar mbt de Wattages al aangeeft wordt hier erg mee gegoocheld ;-)

Als je op de Denon.nl site kijkt zul je lezen dat de 1610 5 X 75 Watt bij 8Ohm kan leveren.

De 110 Watt is waarschijnlijk de opgave bij 6 Ohm.


AV Surround receiver met drie HDMI 1.3a ingangen
Vijf identieke versterkers van elk 75 Watt (8 Ohm)
Audyssey MultEQ autosetup systeem, incl. meetmicrofoon
Audyssey Dynamic Volume en Dynamic EQ
Nieuwe Hoge Precisie 32 bits DSP en Compressed Audio Restorer
RDS FM/AM radio met voorkeuzezendershttp://www.lookenlisten.nl/img/blank.gifAfmetingen: 434x171x377mm(bxhxd)
Gewicht: 9,2kg Leverbaar in de kleuren
Zwart en Premium Silver

Mr_Parker
22-04-2010, 09:44
Nog even Watt aanvulling, ach ik vond hem wel grappig gevonden.

ik weet niet hoe het met Denon is maar afhankelijk van de fabriekant is het soms ook nog eens zo dat het opgegeven vermogen van 110 Watt dan ook nog eens alleen geldt bij het aansturen van 1 speaker te gelijk ipv alle 5 tegelijk.
Uit de info van Roger zou ik haast opmerken dat het hier om het aanspreken van 5 speakers tegelijk gaat met dan 75 Watt (8Ohm)

Dan even wat over het upscalen.

De moderne techniek, van verkopen vooral, heeft er voorgezorgd dat alles en iedereen graag alles in 1080p heeft.
Het probleem is echter dat het gros van het materiaal dit echter niet is en dus hiernaar omgezet moet worden. Als het nu letter een hele factor vergoten is dan zou dat nog goed kunnen maar helaas. Om van 576i/p (dvd) naar 1080p te gaan moet je met komma's gaan werken in je vermenigvuldiging. Ziet het maar alsof je een 2 x 2 pixel groot beeldje moet zien te verdelen over 3 x 3 pixel scherm. Als je een egaal gekleurd plaatje hebt is dit goed mogelijk maar als je een zwart-wit dam bordje hebt wordt het anders. Moeten die extra pixels nu wit, zwart of grijs zijn. Geen van alle klopt maar je moet iets. Een oude crt, waarbij men niet echt over resolutie spreekt, lost dit doorgaans redelijk goed op. Kijk maar eens naar een crt computer scherm terwijl je de resoltie van je grafische kaart veranderd. Het beeld blijft behoorlijk scherm alleen worden diverse dingen wat groter of kleiner. Doe je dit nu met een lcd scherm zie je dat er maar een reolutie echt goed scherp is en de rest wat wazig.
Upscale is vervolgens een methode om het bron signaal zo te her berekenen dat dit een zo goed mogelijk passend en scherp plaatje als het origineel opleverd maar dan op basis van een ander (doorgaans hoger) pixel aantal.

Nu is upscalen een leuke marketing term geworden en willen veel klanten dat alle apparaten dit kunnen. Een apparaat in de keten is echter voldoende.
Het belangrtijkste hierbij is vervolgens dat het betreffende apparaat dit op de native resolutie van het scherm doet (de native resolutie is de resolutie wat het scherm fysiek ook echt heeft). Gebeurd dit niet op die resolutie zal het scherm zelf dan alsnog zelf ook moeten gaan rekenen.
Een receiver die het kan heeft dus eigenlijk alleen zin als deze het dan vervolgens als beste van alles kan. Kan je tv het het best dan zou je zowel de blu-ray speler als de receiver juist zo moeten instellen dat zij niks doen met de resolutie.

Of je een goede keuze maakt met je apparatuur kan ik je niet zeggen, dat is zeer persoonlijk.
Het advies wat reeds gegeven is kan ik dus alleen maar nogmaals onderstrepen. Ga zelf kijken en luisteren.
Probleem met de tv is echter wel dat deze vaak maar een beetje grof afgesteld in een muur bij tig andere grof afgestelde schermen is gezet. Een goede indruk van wat een scherm wel of niet kan is dus moeilijk te maken.
Met speakers en versterkers is het advies om de combinatie samen goed te beluisteren en te bekijken. Als je een bepaalde receiver, zoals de Denon, mooi en praktisch vind en deze klinkt met speakers A jouw goed in de oren maar wil je speakers B kopen omdat je die mooier of goedkoper en met receiver X goed vond klinken vind zou ik voor aanschaf ook die Denon met die speakers beluisteren. Dit zou zomaar een heel andere klank kunnen geven dan je verwacht op basis van de 2 losse luister acties.

Luisteren betekend bij mij, en de meesten hier, niet de MediaMarkt inlopen en luisteren naar de radio over de speakers terwijl jan en alle man langsloopt en tig radio's en tv's naast je aanstaan te tetteren.
Luisteren betekend je eigen film(s) en cd('s) die je door en door kent meenemen naar een winkel waar je rustig op je gemak de combinaties kunt luisteren die je in gedachte had. Dit mag gerust een of meer uren duren. Doorgaans maak je dan ook hier een afspraak met de betreffende winkel voor, even agenda's trekken.
Alleen dan kun je echt een indruk krijgen van de verschillen tussen combinaties.
In die situatie spelen zelfs de (speaker)kabels ook nog een rol, maar dat is een andere discussie en ik verwacht dat die (zeker nu in het begin) nog niet direct merkbaar zal zijn voor je.

Gerco Stuivenberg
22-04-2010, 13:13
Upscalen naar 1080P is bij een receiver niet nodig, omdat dit ook door een TV of een bron gedaan kan worden. Wel kan het het zo zijn dat het ene toestel dit beter kan dan het andere. Het is dus geen garantie voor een hogere beeldkwaliteit als een receiver, bron of TV dit kan doen. Daarnaast is het belangrijkste dat de receiver
het beeld met juiste resolutie en kwaliteit van de bron door kan sturen naar de TV. ;)

Voor de combinatie van receiver met luidsprekers, kun je het beste zelf gaan luisteren naar wat er allemaal mogelijk is en bij voorkeur in winkels waar je weinig last kan hebben van omgevings-geluiden zoals dat van meerdere sets die naast elkaar lawaai staan te produceren. ;)

johan1162
26-04-2010, 20:55
Bedankt voor de geweldige antwoorden! ;)

Nu, wanneer ik dus de Denon 1610 zou kopen, en stel nu dat ik hier volgende speakers op zou aansluiten: http://www.kieskeurig.be/satellietsysteem/jamo/s_606_hcs_5/prijzen/309992/
Heeft het dan eigenlijk enig nut van speakers te kopen me zo'n hoog vermogen? (de speakers hebben een aanbevolen max. vermogen van 210 Watt).
In mijn ogen zullen deze speakers bijlange nooit volledig benut worden, of ben ik hier dan volledig fout? Mij lijkt het dan bijvoorbeeld een beter idee om de Jamo a102 hieraan te koppelen, die een aanbevolen max.vermogen van 70 Watt hebben.

Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren, en dat zal ik zeker ook doen, maar ik zou graag ook een beetje safe wille spelen met de cijfers :-P

Mvg

Roger Weerts
26-04-2010, 21:01
Bedankt voor de geweldige antwoorden! ;)

Nu, wanneer ik dus de Denon 1610 zou kopen, en stel nu dat ik hier volgende speakers op zou aansluiten: http://www.kieskeurig.be/satellietsysteem/jamo/s_606_hcs_5/prijzen/309992/
Heeft het dan eigenlijk enig nut van speakers te kopen me zo'n hoog vermogen? (de speakers hebben een aanbevolen max. vermogen van 210 Watt).
In mijn ogen zullen deze speakers bijlange nooit volledig benut worden, of ben ik hier dan volledig fout? Mij lijkt het dan bijvoorbeeld een beter idee om de Jamo a102 hieraan te koppelen, die een aanbevolen max.vermogen van 70 Watt hebben.

Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren, en dat zal ik zeker ook doen, maar ik zou graag ook een beetje safe wille spelen met de cijfers :-P

Mvg

Speakers hebben geen vermogen ;-) Ze hebben alleen een belastbaarheid !

Ik denk dat je dat setje er best aan kunt hangen al zal een kleinere speaker wat makkelijker door een Denon AVR-1610 voorzien kunnen worden van de nodige stroom (Wattjes)

Dat soort speakers hebben trouwens een lekker laag van zichzelf omdat ze een behoorlijke wooferunit in de kast hebben zitten.

johan1162
26-04-2010, 21:10
Speakers hebben geen vermogen ;-) Ze hebben alleen een belastbaarheid !

Ik denk dat je dat setje er best aan kunt hangen al zal een kleinere speaker wat makkelijker door een Denon AVR-1610 voorzien kunnen worden van de nodige stroom (Wattjes)

Dat soort speakers hebben trouwens een lekker laag van zichzelf omdat ze een behoorlijke wooferunit in de kast hebben zitten.
Bedoel je dat de A102 de betere keus zou zijn of net de 606? :P?

Roger Weerts
26-04-2010, 22:06
Bedoel je dat de A102 de betere keus zou zijn of net de 606? :P?

Die uitspraak zou ik niet zo graag willen doen ;-)

Laat ik het zo zeggen, de Denon zal de Jamo's A102 makkelijker kunnen beheersen omdat ze gewoonweg een stuk kleiner zijn.

Ik zou echter indien je budget het toelaat zeker voor 606 gaan aangezien in mijn beleving "Size still maters" ofwel zal een grotere klankkast vrijwel altijd beter klinken dan satallietjes.(Zeker bij luisteren naar muziek)
En je zult neem ik aan over het algemeen beheerst naar muziek en film kijken en luisteren en geen discotheek na willen gaan doen.
Met andere woorden. Indien je normaal doet zal de combinatie Denon 1610 / Jamo 606 geen problemen opleveren.
En met normaal doen bedoel ik dat je niet continu het uiterste vraagt van je receiver. Als die namelijk met regelmaat zit te "clippen" (over zijn eigen vermogen moeten presteren) zal je daarmee je speakers en receiver kunnen beschadigen.

Peter Porrio
27-04-2010, 07:18
Ik sluit me aan bij Roger, met de volgende toevoeging: Ga de Jamo 606 luisteren op je Denon 1610 receiver alvorens je ze aanschaft. Ik ben zelf van surround naar stereo gegaan en merkte dat mijn Denon AVR-2803 receiver (90W bij 8 Ohm) moeite had om mijn frontspeakers (Phonar P300) goed aan te sturen. De Phonars hebben een nominale impendatie van 6 Ohm, dus zou de Denon theoretisch meer dan 100W per kanaal moeten leveren. Nou, dat doet ie niet ;)

Hij kon niet genoeg stroom leveren om de woofers van de speakers goed aan te sturen. Dit was hoorbaar in de basweergave. Door de speakers in de receiver setup op SMALL te zetten en een subwoofer toe te voegen, was dit probleem opgelost.

Inmiddels heb ik mijn Denon verruild voor een dedicated stereoversterker van 50W bij 8 Ohm, dus 75 (echte) Watts op mijn Phonars. Nu heb ik de subwoofer niet meer nodig.

Gerco Stuivenberg
27-04-2010, 10:55
Ik sluit me aan bij Roger, met de volgende toevoeging: Ga de Jamo 606 luisteren op je Denon 1610 receiver alvorens je ze aanschaft. Ik ben zelf van surround naar stereo gegaan en merkte dat mijn Denon AVR-2803 receiver (90W bij 8 Ohm) moeite had om mijn frontspeakers (Phonar P300) goed aan te sturen. De Phonars hebben een nominale impendatie van 6 Ohm, dus zou de Denon theoretisch meer dan 100W per kanaal moeten leveren. Nou, dat doet ie niet ;)

Hij kon niet genoeg stroom leveren om de woofers van de speakers goed aan te sturen. Dit was hoorbaar in de basweergave. Door de speakers in de receiver setup op SMALL te zetten en een subwoofer toe te voegen, was dit probleem opgelost.

Inmiddels heb ik mijn Denon verruild voor een dedicated stereoversterker van 50W bij 8 Ohm, dus 75 (echte) Watts op mijn Phonars. Nu heb ik de subwoofer niet meer nodig.
Het kan zijn dat een minder krachtige receiver jouw luidsprekers makkelijker onder controle kan houden, maar dit kan alleen als je gebruik maakt van bi-amping. Zonder bi-amping heeft dit een andere reden. nl. de dempingsfactor. Is deze hoog dan heeft een eindtrap vaak grote reserves en zal deze ook een hogere stroomsterkte kunnen leveren bij een lagere geluidssterkte zoals dat ook bij stereo versterkers het geval is. Bij de meeste receivers is deze laag en krijg je daardoor minder (stevige) lage tonen uit een luidspreker bij een lage geluidssterkte wanneer een receiver een luidspreker gecontroleerd aan kan sturen. Daarnaast zorgt een aktieve subwoofer voor een betere weergave van de lage frekwenties en wordt deze daarom ook vaak gebruikt bij weergave van muziek en is een hoge dempingsfactor bij receivers dus niet nodig. Waarom een 1610 meer lage tonen uit jouw Phonars kan halen dan een 2803, heeft dus een andere reden.

Het verhaal over 'clippen' is verleden tijd. Dit was nl. mogelijk omdat eintrappen niet krachtig genoeg waren om luidsprekers gecontroleerd aan te kunnen sturen en de luidsprekers niet krachtig genoeg waren om het gewenste aantal dB's te produceren. De voeding had toen wel voldoende reserves om dit te kunnen doen. Zodra een versterker begon te clippen wist je dus dat deze overbelast werd.

Tegenwoordig is de capaciteit van de voeding afgestemd op die van eindtrappen. Bij overbelasting van een receiver zorgt de voeding er dus voor dat de eindtrappen niet overbelast worden. De luidspreker zal dan niet meer de gevraagde stroomsterkte krijgen en daardoor ongecontroleerde bewegingen gaan maken wanneer een receiver overbelast wordt. Dit kan zelfs al gebeuren bij lage geluidssterktes. Door deze ongecontroleerde bewegingen verplaatst een luidspreker wel meer lucht en zijn de lage tonen luider, maar klinken ze minder 'vol' dan wanneer ze gecontroleerd aangestuurd zouden worden. Minder lage tonen uit een grote luidspreker betekent in dit opzicht dus meer controle.


Je zult neem ik aan over het algemeen beheerst naar muziek en film kijken en luisteren en geen discotheek na willen gaan doen.
Met andere woorden. Indien je normaal doet zal de combinatie Denon 1610 / Jamo 606 geen problemen opleveren.
En met normaal doen bedoel ik dat je niet continu het uiterste vraagt van je receiver. Als die namelijk met regelmaat zit te "clippen" (over zijn eigen vermogen moeten presteren) zal je daarmee je speakers en receiver kunnen beschadigen.
Beheerst naar een film kijken zal moeilijk gaan. Lage tonen zullen altijd naar gewone luidsprekers gestuurd worden, dus ook naar kleine luidsprekers. Kleine luidsprekers zullen deze niet zo goed laten horen als grote. Voor grote luidsprekers geldt dat deze dan wel 'gecontroleerd aangestuurd' moeten worden en daarvoor moet de receiver dus krachtig genoeg zijn. In het geval een 1610 i.c.m. de S606 HCS 5 zal dit niet lukken. Daarvoor zal je waarschijnlijk een 1910 nodig hebben. Voor een receiver als de 1610 zou je bvb beter een set als de A340 HCS 7 van Jamo kunnen gebruiken. Wanneer de satelieten die je als front gebruikt, niet bevallen dan kun je deze later vervangen door bookshelfs. ;)

http://www.jamo.nl/eu-en/products/a-340-hcs-7-description/

Peter Porrio
27-04-2010, 12:16
Het kan zijn dat een minder krachtige receiver jouw luidsprekers makkelijker onder controle kan houden, maar dit kan alleen als je gebruik maakt van bi-amping. Zonder bi-amping heeft dit een andere reden. nl. de dempingsfactor. Is deze hoog dan heeft een eindtrap vaak grote reserves en zal deze ook een hogere stroomsterkte kunnen leveren bij een lagere geluidssterkte zoals dat ook bij stereo versterkers het geval is. Bij de meeste receivers is deze laag en krijg je daardoor minder (stevige) lage tonen uit een luidspreker bij een lage geluidssterkte wanneer een receiver een luidspreker gecontroleerd aan kan sturen. Daarnaast zorgt een aktieve subwoofer voor een betere weergave van de lage frekwenties en wordt deze daarom ook vaak gebruikt bij weergave van muziek en is een hoge dempingsfactor bij receivers dus niet nodig. Waarom een 1610 meer lage tonen uit jouw Phonars kan halen dan een 2803, heeft dus een andere reden.

Dus feitelijk geef je hiermee aan dat voor de TS de Jamo 606 i.c.m. de Denon 1610 in bi-amp mode een optie kan zijn?

Gerco Stuivenberg
27-04-2010, 15:58
Dat stukje was eigenlijk voor jou bedoeld Peter, maar dit terzijde.

Feitelijk geef ik aan dat alles mogelijk is, dus ook om een stel S606-en middels bi-amping door een 1610 aan te laten sturen. De vraag is dan alleen of dit voor het gewenste resultaat zal zorgen. Dat is het pas als het geluid de klankeigenschappen heeft die TS wilt hebben met daarbij voldoende dynamiek en detailles en als de luidsprekers gecontroleerd door de receiver aangestuurd kunnen worden. Onder de quote van Roger heb ik geschreven dat de 1610 naar mijn mening, daarvoor niet krachtig genoeg is. Bi-amping zal wel voor een hoger uitgangsvermogen en daardoor ook wat meer controle zorgen, waar een S606 ook om zal vragen. Een S606 is nl. een wat moelijker aan te sturen luidspreker vanwege de grote woofer en de twee squawkers (midden-toners) en vraagt daardoor ook een krachtige eindversterker(s) of -trap.

Roger Weerts
27-04-2010, 21:35
Beheerst naar een film kijken zal moeilijk gaan. Lage tonen zullen altijd naar gewone luidsprekers gestuurd worden, dus ook naar kleine luidsprekers.

Geloof me, dat kan wel ;-) (Ik luister om 23 uur anders naar een film dan om 14 uur, toch ? )

Als ik dat niet beheerst doe heb ik elke avond de politie aan de deur :twisted:
Dat politiebezoek overkomt mij niet omdat ik "beheerst" kijk en luister !

Ik geef af en toe wel eens een demonstratie van maximaal 20 minuten (zelf gemaakte compilatie, opschepper die ik ben whahaha) eerder is de politie er nooit (y) Je weet wel, van die bassen die je niet meer hoort maar VOELT.

Je kunt (ik in elk geval wel) je speakers ook beheerst laten "draaien" ook met bass. (Ofwel met een volume waarbij je elkaar nog op een normale wijze zonder handgebaren kunt verstaan en begrijpen, begrijp je ;-) )

Of heeft jou receiver maar één volumestand en een on/off knop ? ;-)


Maar even zonder gekheid, je zegt dat de Jamo S606 niet al te makkelijk aan te sturen zijn vanwege zijn 8" wooferunit........
Wat voor receiver moet ik dan kiezen ipv mijn Onkyo 806 om 2 JBL's E100 met elk 2 X 10" wooferunits te kunnen aansturen ?
Deze zijn weliswaar gebi-amped, maar worden ze nu optimaal (tja wat is optimaal) aangestuurd/gevoed ?

Roger.

Gerco Stuivenberg
28-04-2010, 11:36
Maar even zonder gekheid, je zegt dat de Jamo S606 niet al te makkelijk aan te sturen zijn vanwege zijn 8" wooferunit........
Wat voor receiver moet ik dan kiezen ipv mijn Onkyo 806 om 2 JBL's E100 met elk 2 X 10" wooferunits te kunnen aansturen ?
Deze zijn weliswaar gebi-amped, maar worden ze nu optimaal (tja wat is optimaal) aangestuurd/gevoed ?

Roger.
Luidsprekers worden optimaal aangestuurd als je ze langdurig op een boven normale geluidssterkte kan laten spelen zonder dat het geluid na verloop van tijd gaat vervormen of anders gaan klinken. Als dit bij jou het geval is en je hebt niet echt de behoefte om vaak en langdurig met een hoge geluidssterkte te luisteren, dan is het goed. Kun je wel langdurig luisteren met een hoge geluidssterkte, dan is het geluid vaak vervormd en kun je geen last krijgen van luistermoeheid, dan is het dus verkeerd. Heb je helemaal geen behoeft om bij een boven-normale geluidssterkte te luisteren, krijg je ook last van luistermoeheid bij een normale geluidssterkte en kan een set nooit op de achtergrond spelen, dan heb je 'overkill' en kun je een set beter upgraden door deze kleiner te maken.

Bij een goede set moet de verhouding tussen het uitgangsvermogen van de receiver, de belastbaarheid van de luidspreker(s) en het formaat van de ruimte een gelijkzijdige driehoek vormen. ;)