PDA

Bekijk de volledige versie : This is Spinal Tap



Lex v/d Moolen
11-08-2002, 20:41
Wie heeft deze wel eens gezien en hoe goed is hij ?
Op IMDB staat hij vrij hoog, maar misschien hebben jullie een andere mening.

Art
11-08-2002, 21:07
Ik moet hem ook nog steeds zien maar ik weet zeker dat Louis er wat over te zeggen heeft want hij heeft hem in zijn collectie en is er positief over te spreken :)

Lex v/d Moolen
11-08-2002, 22:59
Ik moet hem ook nog steeds zien maar ik weet zeker dat Louis er wat over te zeggen heeft want hij heeft hem in zijn collectie en is er positief over te spreken :) Dan hoop ik dat Louis deze thread nog ziet:)

mark t
11-08-2002, 23:23
Wie heeft deze wel eens gezien en hoe goed is hij ?
Op IMDB staat hij vrij hoog, maar misschien hebben jullie een andere mening. EEN ABSOLUTE AANRADER!!!

Ik heb hem een paar keer in de winkel zien liggen (import R2) en helaas nog steeds niet gekocht. 't Zal er ongetwijfeld van komen. Het is een hilarische mockumentary over de 'legendarische' fictieve band Spinal Tap. Hun carrière wordt gevolgd vanaf hun beginperiode als hippieband, via hun hoogtijdagen in de Metal-rage in de jaren tachtig tot en met hun 'ouwe-lullen'-dagen. Geweldig. Alle clichés die je kunt verzinnen rondom dit soort bands passeren de revue; sexistisch gedrag (albumtitels: 'Smell the glove', 'sex-farm'), Yoko Ono-achtig gekonkel, geflirt met Satanisme en keltische mystiek, egotripperige gitaarsolo's et cetera. Je herkent er echt een heleboel elementen van jaren tachtig-Metalbands in. En het knappe is dat je je echt gaat afvragen of de band bestaat -ondanks een behoorlijk aantal hilarische fragmenten. Om de geheimzinnigheid nog maar eens te vergroten, hebben ze nota bene daadwerkelijk opgetreden bij het herdenkingsconcert voor Freddie Mercury!
Ik wil eigenlijk geen spoilers weggeven, maar een van de sterkste grappen heeft betrekking op een Stonehenge-decor. Het oorsponkelijke ontwerp is niet helemaal volgens wens omgezet in de echte decorstukken.:D Als je hem gezien hebt, dan lach je nu.
De film is gemaakt door Rob Reiner - Meathead uit All in the Family. De dvd-versie schijnt nog een aanvullende documentaire te bevatten. Ik weet niets van verdere specificaties (beeld, geluid, e.d.), maar de film is als quasi-documentaire niet met de meest geavanceerde middelen opgenomen. Dit komt de authenticiteit alleen maar ten goede.

Had ik overigens al gezegd dat het een aanrader is?

P.s.: Zie ook http://www.spinaltap.com/. Vooral bij de Ask Tap-sectie. Je vindt er o.a. een stuk tekst van een van hun liedjes dat ik hier niet zal herhalen.:D

Lex v/d Moolen
11-08-2002, 23:31
EEN ABSOLUTE AANRADER!!!

Ik heb hem een paar keer in de winkel zien liggen (import R2) en helaas nog steeds niet gekocht. 't Zal er ongetwijfeld van komen.

Had ik overigens al gezegd dat het een aanrader is? He bedankt voor deze info.

Ik zag hem namelijk bij MGM-aanbiedingen staan bij spashdvd, en dit is een SE :) voor maar 8.99 pond, zo'n € 14 ong

zie:

http://www.splashdvd.com/splash/mgmaugust.cfm?1=i

Eddy
11-08-2002, 23:31
Zelf heb ik deze film ook op dvd en ik vind hem fantastisch. Het is een parodie op rockbands in de vorm van een 'rockumentary'. De muziek wordt door de acteurs zelf gespeeld en gezongen en samen met regisseur Rob Reiner hebben ze het verhaal geschreven. Het verhaal gaat over de 'legendarische rockband' Spinal Tap die op een Amerikaanse tournee gaat en daarbij wordt gevolgd door een camerateam. Tijdens de tournee en ook tijdens concerten gaat er van alles mis en dat wordt erg fraai in beeld gebracht. De film is erg grappig, ook als je hem al diverse keren hebt gezien.
Als je de dvd tegenkomt zou ik hem je zeker aanraden. Zelf heb ik de 2-disc versie van MGM en naast de film staan er nog diverse leuke extra's op, waaronder een hilarisch audiocommentaar van de acteurs in hun rol als leden van Spinal Tap, meer dan een uur aan extra materiaal etc.

mark t
11-08-2002, 23:36
He bedankt voor deze info.

Ik zag hem namelijk bij MGM-aanbiedingen staan bij spashdvd, en dit is een SE :) voor maar 8.99 pond, zo'n € 14 ong

zie:

http://www.splashdvd.com/splash/mgmaugust.cfm?1=i Jij ook bedankt. Zo goedkoop heb ik hem namelijk nog niet gezien, dus ik denk dat ik hem daar ook maar eens ga bestellen.

Lex v/d Moolen
11-08-2002, 23:38
Als je de dvd tegenkomt zou ik hem je zeker aanraden. Zelf heb ik de 2-disc versie van MGM en naast de film staan er nog diverse leuke extra's op, waaronder een hilarisch audiocommentaar van de acteurs in hun rol als leden van Spinal Tap, meer dan een uur aan extra materiaal etc. Jij ook bedankt en de versie waar jij het over hebt is bovenstaande:D

Ik ga hem bestellen, samen met Usual Suspect SE

Louis Bouduin
11-08-2002, 23:52
This is Spinal Tap

Onnodig te zeggen dat dit een van mijn lievelingfilms is. Eigenlijk het best te rangschikken onder cult, want een kleine maar fanatieke aanhang, hoewel het me steeds weer verwondert hoeveel mensen dit meesterwerk nog niet gezien hebben.
De film is het geslaagde debuut van Rob Reiner (de poolse schoonzoon van Archie Bunker) en is opgevat als een soort rockumentary, met Reiner als de journalist Marti Di Bergi, die de Britse rockband Spinal Tap volgt op hun recentste Amerikaanse tour.
Eigenlijk is Spinal Tap een stel has-beens, die na twintig jaar, een hoop personeelswissels en van een Beatlesachtig popgroepje zijn geevolueerd in een metal band, nu wanhopig aan het proberen zijn zich staande te houden in de snel veranderende muziekwereld.
De centrale figuren zijn Nigel Tufnel (Christopher Guest), David Hubbins (Michael McKean) en Derek Smalls (Harry Shearer). Getalenteerde lui die samen met Reiner de muziek hebben geschreven voor de film en deze eveneens uitvoeren.
Het knappe aan de film is dat iedereen doodernstig is en blijft, terwijl het hele zootje gewoon om je te bescheuren is. En nog mooier, het is bijzonder geloofwaardig en voelt of je echt naar de lotgevallen van een rockgroep zit te kijken, terwijl de waanzin zich maar opstapelt. Met alle gebruikelijke cliche’s uit dat wereldje, zoals botsende ego’s, manipulerende vriendinnen, raaklullende managers, barslechte kritieken waar toch nog iets goeds wordt uitgevist en mooie en radikaal mislukte optredens.
Een paar hoogtepunten: een versterker die tot 11 gaat en het nut ervan. Een bezoek aan het graf van Elvis, een optreden waarbij het cocon van de bassist niet opengaat, broekvullingen die niet door metaaldetectoren raken op een vliegveld, gitaren die niet aangeraakt mogen worden… eigenlijk kun je de ganse film wel opnoemen. En elke keer als je hem ziet ontdek je weer iets nieuws en nog idioter.
Eigenlijk is het vooral een schop onder de pretentieuze kont van het rockwereldje met zijn hopen flauwekul die voor diepgaande filosofie moet doorgaan, maar zo waanzinnig grappig en een beetje triest dat het doodjammer is dat de groep niet bestaat. Maar gelukkig bestaat de film en die zou iedereen tenminste 10 keer gezien moeten hebben.

Lex v/d Moolen
11-08-2002, 23:56
This is Spinal Tap

Onnodig te zeggen dat dit een van mijn lievelingfilms is.

[knip]

Maar gelukkig bestaat de film en die zou iedereen tenminste 10 keer gezien moeten hebben. eehm, ik heb hem besteld en ga hem bij binnenkomst gelijk bekijken. :D

Maar bedankt voor deze info, Louis ik ben heel erg benieuwd geworden door al deze positieve berichten:)

Louis Bouduin
12-08-2002, 00:28
eehm, ik heb hem besteld en ga hem bij binnenkomst gelijk bekijken. Maar bedankt voor deze info, Louis ik ben heel erg benieuwd geworden door al deze positieve berichten:)

Graag gedaan, ik hoop dat je er in ieder geval veel plezier aan beleeft. :)
Ben eigenlijk jaloers dat het voor jou de eerste keer is dat je hem ziet, is namelijk een juweeltje.

*TIMMIE*
12-08-2002, 15:16
staat op het verlanglijstje om snel besteld te worden. deze maand zit het er helaas niet meer in, maar volgende maand...

Skidip
12-08-2002, 15:23
Ook maar even aan mijn wishlist toegevoegd, zoals Louis, Eddy en Mark hem beschrijvend is dat een 'aartje naar mijn vaartje'.

Mzzl

Nathan Strik
12-08-2002, 16:37
Mensen, probeer het a.u.b. on-topic te houden en over de film zelf te discussiëren.
Dus niet of en wanneer je hem gaat kopen, etc...

Deze paar posts zijn nog niet zo erg, maar we moeten uitkijken dat dit geen tweede General Chat wordt. :)

De post van Louis Bouduin is trouwens een heel goed voorbeeld van hoe het wél moet. ;)

Kaplan
12-08-2002, 20:32
Goed on topic.
De film viel mij nadat ik er zoveel goeds over had gehoord eerlijk gezegd een beetje tegen toen ik hem zag. Ik heb ook niet veel met Rockgroepen, dus een satire erover is niet zo aan mij besteed. Afgezien natuur van een aantal bekende scene's zoals de versterker die tot 11 gaat. Ik vond het leuker om naar de Dead men don't wear plaid een parodie van Rob Reiner's vader Carl op de film noir te kijken.

Louis Bouduin
12-08-2002, 21:32
Goed on topic.
De film viel mij nadat ik er zoveel goeds over had gehoord eerlijk gezegd een beetje tegen toen ik hem zag. Ik heb ook niet veel met Rockgroepen, dus een satire erover is niet zo aan mij besteed. Afgezien natuur van een aantal bekende scene's zoals de versterker die tot 11 gaat. Ik vond het leuker om naar de Dead men don't wear plaid een parodie van Rob Reiner's vader Carl op de film noir te kijken.

Het is inderdaad wel een beetje zaak om van het fenomeen rock en alles wat daar rond staat, hangt en beweegt te houden. De film is niet over de hele lijn grappig, verre van en soms is hij zelfs een beetje triest. Je bent lang niet de enige die een dergelijke reactie heeft. Vandaar ook dat de film veeleer een cult aanhang heeft. :)

mark t
12-08-2002, 21:39
Ik heb ook niet veel met Rockgroepen, dus een satire erover is niet zo aan mij besteed.Dat kan inderdaad een probleem zijn. Ik heb ook niet veel op met de Heavy Metal van de jaren tachtig (Iron Maiden, Judas Priest e.d.), maar ik weet er wel het een en ander van. Hierdoor kan ik de film inderdaad wel wat beter plaatsen -en waarderen.

Buscemi
25-08-2002, 18:23
helaas nog nooit gezien, maar wel zeer veel over gehoord en dan nu gelezen. Zal hem zeker gaan huren.

JayLunar
25-08-2002, 19:05
Voor een ieder die affiniteit heeft met Rock (of in mindere mate muziek in het algemeen) is deze film een must-see! Voor de meeste overigen zal de film waarschijnlijk alleen maar tegenvallen. Ikzelf vind het een erg scherpe satire op originele manier gemaakt. Echt grappig is de film alleen heel af en toe ( zoals dat ene concert waarbij die ene gast vast blijft zitten (6) ). Het is wat mij betreft echter zeker geen topper, en ik zal 'm nooit aanschaffen. Een zeventje ofzo...

Ik hoop dat je na alle hulde hier ook iets aan hebt...

Lex v/d Moolen
25-08-2002, 19:10
Het is wat mij betreft echter zeker geen topper, en ik zal 'm nooit aanschaffen. Een zeventje ofzo... Ik ben het hier wel met je eens Jay. Ik had de DVD aangeschaft omdat ie niet echt duur was, €14 ofzo. En kreeg best positieve reacties. Maar ik vond het wel interessant om te zien, idd goeie satire, maar ik had hem toch veel komischer verwacht. En achteraf bekeken zou ik hem ook niet willen aanschaffen. Maar goed, ik heb hem nu en vind het goed zo. Ik zal hem niet snel weer gaan kijken;)

Mike Philippens
25-08-2002, 23:51
Ik krijg 'm komende week hopelijk binnen. Deze thread spoorde me aan om 'm te gaan kopen. Eigenlijk schande dat ik als muziekliefhebber de film nooit eerder heb gezien. Wel veel over gehoord. Een tijdje terug was er op BBC een docu-reeks over muziek waar ze steeds een tijdperk behandelden. Dus zeg maar de 80's enzo. Nu was er een keer een knakker (al wat ouder) die beweerde dat hij (en zijn band) de inspiratie vormden voor Spinal Tap. Hij noemde een aantal zaken waaraan ie het kon afleiden omdat het dingen waren die hem/zijn band overkomen zijn. Uiteraard weet ik niet meer welke dingen hij precies gezegd heeft (dementia)... Iemand die het ook gezien heeft en nog wél beschikt over een goed geheugen? :bier:

*TIMMIE*
28-08-2002, 22:31
heb hem ook maar besteld. ben erg benieuwd. de verwachting is hoog naar wat ik gelezen heb. hou wel van dat soort films iig.

Mike Philippens
29-08-2002, 00:10
Heb net zitten kijken... Briljante film!
Je herkent gewoon een hoop bullshit uit de muziekbizz. Ook zo leuk hoe je dezelfde types weer terugziet bij die zielige goud van oud concerten. Moet toch een vreselijke afknapper zijn als je een band van het formaat van Status Quo was, die indertijd met ik geloof wel 15 trucks op tour gingen en hele stadions vulden, dan nu in Ahoy staat voor een stel krasse knarren die luchtgitaar spelen... This is Spinal Tap!

Fuckin' brilliant!

Lex v/d Moolen
29-08-2002, 16:37
dan nu in Ahoy staat voor een stel krasse knarren die luchtgitaar spelen... This is Spinal Tap!

Fuckin' brilliant! Of in een of andere legerbasis met een iets ander soort publiek:D

Die grap bij die metaaldetector was ook hilarisch. Toch had ik er meer komische momenten in verwacht

Mike Philippens
29-08-2002, 17:38
Die grap bij die metaaldetector was ook hilarisch. Toch had ik er meer komische momenten in verwacht
Ja...tis maar hoe je het bekijkt. Hun hele doen en laten was op zich hilarisch. Dingen die ze zeiden was allemaal zó vreselijk stereotiep en zogenaamd veelbetekenend... Wel leuk als je het vergelijkt met Almost Famous...iets andere insteek, maar ook een leuk tourverhaal dat zó in Spinal Tap had gepast...

Lex v/d Moolen
29-08-2002, 18:15
Ja...tis maar hoe je het bekijkt. Hun hele doen en laten was op zich hilarisch. Dingen die ze zeiden was allemaal zó vreselijk stereotiep en zogenaamd veelbetekenend... Hehe, ik begrijp wat je bedoelt. Zoals met die stand 11 op die versterker bijvoorbeeld:D

rkrijger
19-12-2004, 19:14
Noooiiiittt van deze film gehoord!