PDA

Bekijk de volledige versie : Gone With the Wind



Louis Bouduin
12-08-2002, 18:14
Onlangs las ik in een magazine dat steeds meer mensen van de huidige generatie Gone with the Wind niet gezien hadden. Zelfs onder de jongelui die regelmatig naar cinema gaan en thuis films bekijken, is de intresse nagenoeg weg.
Dit bedroeft me zeer. :(
Vandaar een poging om een van de grootste monumenten uit het rijke filmverleden een klein beetje te eren. (Dus maak ik nu even misbruik van het nieuw in het leven geroepen subforum om er een momentje aandacht voor te vragen:))

Gone with the Wind is een product en het absolute hoogtepunt uit de gouden jaren van Hollywood. Het is dé legende onder de filmklassiekers.
Maar waarom is nu net deze film zo'n klassieker?
Op de eerste plaats, denk ik, vanwege een aantal onvergetelijke scenes. Het blijkt namelijk dat mensen een film nooit op zijn geheel onthouden, maar dat het vooral bepaalde scenes zijn die hen bij blijven en die gaan dan deel uitmaken van ons collectief filmgeheugen.
Zo is er, o.a. Scarletts scene: As God is my witness, I’ll never be hungry again. Of Rhett Butler die samen met haar wegvlucht tijdens de grote brand in Atlanta met zijn scharlakenkleurige lucht. Er is ‘t onvergetelijke einde, enzovoort.
Op de tweede plaats natuurlijk door de vrouwelijke hoofdrol. Zij is niet alleen sterker dan veel hedendaagse vrouwenrollen, maar ook nog eens dramatisch razend knap opgebouwd. Ze is koppig, een verwend nest, soms kwaadaardig en onvoorspelbaar, maar alles wat zij onderneemt komt uit haar karakter voort en is daar nooit in tegenspraak mee.
Zo zal zij, tegen alle omstandigheden en iedereen in, overleven, hier en daar zelfs zegevieren, maar dat ene wat ze werkelijk wil (door haar karakter dat haar de kracht gaf om door te zetten) verliezen.
Dan zijn er de epische proporties van de film. Het is een groot verhaal dat groots wordt verteld. Zelden werd het verdwijnen van een hele beschaving zo pijnlijk treffend geschets. De wereld van het oude Zuiden zoals zij het kennen verdwijnt waar ze zelf bij staan, en wij zijn daar getuigen van.
Verder hebben we een van de mooiste slotmomenten uit de filmgeschiedenis. Rhett die haar eindelijk laat weten dat het hem niet langer intresseert: Frankly, my dear, I don't give a damn. Dan komt Scarletts monoloog over het landgoed Tara en dat ene fantastische zinnetje: After all, tomorrow is another day. Het is haar kracht. We weten dat ze ook deze tegenslag te boven zal komen. We weten dat we allen tegenslagen te boven kunnen komen, zolang we ons haar ene zinnetje maar herinneren.
Behalve dus het grandioos acteren, is er de prachtige muziek (Tara’s theme) van Max Steiner, is er de cinematografie met zijn sfeervolle rood, groen en het goud van the old South, de film, in prachtig technicolor, is ook de overwinning van kleur, dan is er de larger than life sfeer die enkel met the Godfather weer eens werd geevenaard.
Er is dus maar een Gone with the Wind, en dit is een van de heel weinige films die iedereen voordat hij of zij sterft eens bekeken zou moeten hebben.

Kaplan
12-08-2002, 21:13
Onlangs las ik in een magazine dat steeds meer mensen van de huidige generatie Gone with the Wind niet gezien hadden. Zelfs onder de jongelui die regelmatig naar cinema gaan en thuis films bekijken, is de intresse nagenoeg weg.
Dit bedroeft me zeer.

Frankly my dear I don't give a damn.

Maar je hebt gelijk deze film moet je natuurlijk gezien hebben. Het was in zijn tijd zeker zo'n groot succes als tegenwoordig Titanic. Er is trouwens een erg mooie documentaire gemaakt over de film. Een goede dvd release( niet die classic uitgave zonder extra's) met deze documentaire zou ik niet laten staan. Sommige scene's komen op jongeren denk ik verouderd over. De scene met de brand in Atlanta bijvoorbeeld. En de portrettering van Hattie McDaniel als Mammie en Butterfly McQueen als Prissy zijn ook niet meer van deze tijd. Vivien Leigh is natuurlijk fantastisch als Scarlet en de film is alleen om haar al de moeite van het bekijken waard.

mark t
12-08-2002, 22:51
En de portrettering van Hattie McDaniel als Mammie en Butterfly McQueen als Prissy zijn ook niet meer van deze tijd.Dat geldt voor meer films uit die tijd. Denk maar eens aan hoe Birth of a Nation met het rassenvraagstuk omging. Of eigenlijk hoe films destijds gebruik maakten van stereotypen (negers, Aziaten, joden). Gemeten naar huidige maatstaven afkeurenswaardig, maar het 'paste' in de opvattingen die toen heersten over deze groeperingen.
Toch zijn en blijven het klassiekers. En Gone with the wind is natuurlijk een van de ultieme klassiekers. Je hoeft hem niet goed te vinden, maar je moet hem wel gezien hebben om er zelf een mening over te ontwikkelen.

mark t
12-08-2002, 22:57
Onlangs las ik in een magazine dat steeds meer mensen van de huidige generatie Gone with the Wind niet gezien hadden. Zelfs onder de jongelui die regelmatig naar cinema gaan en thuis films bekijken, is de intresse nagenoeg weg.
Dit bedroeft me zeer. :( Dit geldt helaas voor meer films. Zo rond het verschijnen van de Godfather-films op dvd hoorde je diverse leden bekennen dat ze deze films niet kenden. Hetzelfde deed zich weer voor bij het verschijnen van Apocalypse Now Redux. Je zou dan toch het ergste vrezen voor de echt oude films (voor 1950?). Misschien een aardig idee dat jij als voormalige filmstudent eens wat meer oude films of niet mainstream-films (Bergman, Felini, e.d.) wat onder de aandacht brengt. Laat je creativiteit de vrije loop.

Louis Bouduin
13-08-2002, 05:25
Dat geldt voor meer films uit die tijd. Denk maar eens aan hoe Birth of a Nation met het rassenvraagstuk omging. Of eigenlijk hoe films destijds gebruik maakten van stereotypen (negers, Aziaten, joden).

Omdat er maar weinig andere bevolkingsgroepen meer geleden hebben onder haar indringers en daarbij werden "beloond" met voortdurend kwaadaardig en valselijk geportretteerd te worden in films, toch ook even een vermelding waard, dacht ik:
De indianen.

Louis Bouduin
13-08-2002, 06:04
... eens wat meer oude films of niet mainstream-films (Bergman, Felini, e.d.) wat onder de aandacht brengt. Laat je creativiteit de vrije loop.

Ik dacht dat ik dit al deed. :)
Ik bedoel mijn creativiteit de vrije loop laten en, veel belangrijker, zo hier en daar een klassieker of twee binnensmokkelen.
Maar het enige dat ik toentijds echt geleerd heb, is dat het heel vervelend kan zijn om eender wat voor film opgedrongen te krijgen.
Het zogenaamde verplichte kijkvoer.
Wel had ik zo het plan opgevat (zolang de crew me natuurlijk niet op de vingers tikt) om heel rustig aan, zo eens om de paar weken, een of ander monument (dat op DVD is) onder de aandacht te brengen. Op die manier maken mensen zelf uit of ze een film al dan niet een kans willen geven.
Gone with the Wind vond ik gewoon nodig om mee te beginnen. Niet alleen omdat het een van de oudste klassiekers is (stomme films even buiten beschouwing gelaten,) maar ook omdat de film de glorieuze doorbraak was van kleur. Technicolor. En omdat hij duidelijk maakt waartoe teamwork in het gouden Hollywood tijdperk kon leiden, want hoewel de film vaak als het werk van een individu wordt gezien (producent David Selzneck) is het toch vooral de samenwerking tussen regisseurs (een stuk of drie), een keur befaamde schrijvers (minstens een dozijn), de beste vaklui op het gebied van production design, fotografie, muziek, promotie, enz.
GWTW is dus behalve klassieker ook nog eens een mijlpaal.

FrenkieB
13-08-2002, 14:07
Toch zijn en blijven het klassiekers. En Gone with the wind is natuurlijk een van de ultieme klassiekers. Je hoeft hem niet goed te vinden, maar je moet hem wel gezien hebben om er zelf een mening over te ontwikkelen.

Precies...ik kijk ook regelmatig films om het feit dat het klassiekers zijn. Laatst bijvoorbeeld Dr. Strangelove gekocht...wist echt niet wat ik er van moest verwachten maar ik vond hem geweldig (mischien niet het beste voorbeeld). Tuurlijk moeten de films mij wel een beetje aantrekken. Ga niet films kijken die mij totaal niet boeien...

Maar ik heb Gone with the Wind nog niet gezien maar wel van plan binnenkort te gaan zien. Ik heb al wel een poster van de film hangen in de kamer. Geweldig ding is dat...

upje
13-08-2002, 20:03
Ik moet bekennen dat ik de DVD al weer bijna een jaar in de kast heb liggen... en nog nooit bekeken. Ik heb 'm overigens wel gekregen als actie (10 DVD's waaronder deze + speler voor een X-bedrag).

Ik zal me er binnenkort wel toe zetten, al is het alleen maar omdat je hem zo aanbeveelt. Grootste nadeel van deze film voor mij is toch wel dat de film erg lang is, ik meen 3 uur en 3 kwartier. Ik wordt er al moedeloos van als ik er aan denk... Maar ja, The Green Mile was ook een erg lange film (3 uur), en dat was toch zeker de moeite waard.

Hilde
13-08-2002, 20:17
Omdat er maar weinig andere bevolkingsgroepen meer geleden hebben onder haar indringers en daarbij werden "beloond" met voortdurend kwaadaardig en valselijk geportretteerd te worden in films, toch ook even een vermelding waard, dacht ik:
De indianen.

En wat dacht je van: Gehandicapten. Vooral Verstandelijkgehandicapten, psychiatrische patienten en epilepsiepatientenen zo werden vroeger en worden nu nog steeds afgeschilderd als gevaarlijke criminelen.
En lichamelijk gehandicapten worden in films afgeschilderd als achterlijk en nietskunnend:(
Als ik films zou maken zou ik eerder een gehandicapte als held gebruiken

boudewijn
13-08-2002, 22:13
...
Wel had ik zo het plan opgevat (zolang de crew me natuurlijk niet op de vingers tikt) om heel rustig aan, zo eens om de paar weken, een of ander monument (dat op DVD is) onder de aandacht te brengen. Op die manier maken mensen zelf uit of ze een film al dan niet een kans willen geven.
...


goed plan, louis. Doen!!

Louis Bouduin
14-08-2002, 04:24
En wat dacht je van: Gehandicapten. Vooral Verstandelijkgehandicapten, psychiatrische patienten en epilepsiepatientenen zo werden vroeger en worden nu nog steeds afgeschilderd als gevaarlijke criminelen.
En lichamelijk gehandicapten worden in films afgeschilderd als achterlijk en nietskunnend:(
Als ik films zou maken zou ik eerder een gehandicapte als held gebruiken

Kun je me daar misschien een paar voorbeelden van geven. Ik werk namelijk in de sector en zou die dan dus ook graag kennen, want hoewel gehandicapten welliswaar genegerd werden en vaak ook worden, ken ik alleen een paar films die misschien niet over de hele lijn geslaagd zijn, maar toch een poging doen om een redelijk portret van mensen met een handicap te geven.
Ik denk hierbij aan:

My Left Foot
Rain Man
Le Huitième jour
Children of a lesser God

Hilde
14-08-2002, 06:30
De film Rainman en children of a lesser god ken ik en die vind ik heel goed.
Ik heb nog een voorbeeld:

The Elephant man.

mark t
14-08-2002, 09:04
En wat dacht je van: Gehandicapten. Vooral Verstandelijkgehandicapten, psychiatrische patienten en epilepsiepatientenen zo werden vroeger en worden nu nog steeds afgeschilderd als gevaarlijke criminelen.
En lichamelijk gehandicapten worden in films afgeschilderd als achterlijk en nietskunnend:(
Als ik films zou maken zou ik eerder een gehandicapte als held gebruiken Even kort off-topic: Dan moet je de oude klassieker Freaks eens bekijken. Mismaakte mensen die op een Freakshow werken zijn hierin weliswaar stereotypen in hun fysieke vorm, maar ze zijn wel de 'goeden' (lees: warm, menselijk, gevoelig), terwijl de niet-gehandicapte mensen de slechterikken zijn (lees: kil, hebzuchtig, meedogenloos).

Kaplan
14-08-2002, 20:40
... maar ze zijn wel de 'goeden' (lees: warm, menselijk, gevoelig), terwijl de niet-gehandicapte mensen de slechterikken zijn (lees: kil, hebzuchtig, meedogenloos).

Evenals in Saboteur van Hitchcock.
De kermiswagen waar de het op de vlucht zijnde paar kan vluchten bij de vrouw met de baard. Of de blinde man een paar scene's eerder.

Of de blinde man in Bride of Frankenstein
disability in films (http://www.disabilityfilms.co.uk/amnesiatoc.htm)

Mark_vdH
15-08-2002, 01:54
I am Sam is een goed voorbeeld van een film waarin een verstandelijk gehandicapte symphatiek wordt afgebeeld. Alleen jammer van de slechte uitvoering :o .

Maar ging het niet over Gone With The Wind......;)
Het succes was niet zo groot als dat van Titanic.....het was nog een stukkie groter. Het is zelfs de best bezochte Amerikaanse film aller tijden. En hoewel GwtW natuurlijk wat meer tijd heeft gehad om bezocht te worden dan bijvoorbeeld Titanic, was de bevolking ten tijde van de release slechts de helft van de huidige bevolking.
Sterker nog, het totale aantal Amerikaanse bioscoopbezoekers van deze film (iets meer dan 200 miljoen) was zelfs stukken hoger dan het bevolkingsaantal ten tijde van de release (weet het niet precies, maar zo tussen de 100-150 miljoen)......

Louis Bouduin
15-08-2002, 06:07
Maar ging het niet over [b]Gone With The Wind......;)
Het succes was niet zo groot als dat van Titanic.....het was nog een stukkie groter. Het is zelfs de best bezochte Amerikaanse film aller tijden. En hoewel GwtW natuurlijk wat meer tijd heeft gehad om bezocht te worden dan bijvoorbeeld Titanic, was de bevolking ten tijde van de release slechts de helft van de huidige bevolking.
Sterker nog, het totale aantal Amerikaanse bioscoopbezoekers van deze film (iets meer dan 200 miljoen) was zelfs stukken hoger dan het bevolkingsaantal ten tijde van de release (weet het niet precies, maar zo tussen de 100-150 miljoen)......

Gone with the Wind had wel een paar niet onaardige voordelen. Zo had de film in 1939 bijvoorbeeld geen last van rechtstreekse concurenten als televisie, video, DVD en al netzomin van de vele andere vormen van ontspanning die we nu wel hebben.
Films bleven bovendien langer op het programma staan omdat er minder A films waren en meer bioscopenzalen.

starbuck
17-08-2002, 10:21
Kun je me daar misschien een paar voorbeelden van geven. Ik werk namelijk in de sector en zou die dan dus ook graag kennen, want hoewel gehandicapten welliswaar genegerd werden en vaak ook worden, ken ik alleen een paar films die misschien niet over de hele lijn geslaagd zijn, maar toch een poging doen om een redelijk portret van mensen met een handicap te geven.
Ik denk hierbij aan:

My Left Foot
Rain Man
Le Huitième jour
Children of a lesser God

Wat dacht je van Sling Blade: zelden zo'n goede vertolking gezien van een "geestenziek" mens.


Wat Gone with the wind betreft, Ik heb ooit eens een poging gedaan om een jonger familielid te laten kennismaken met deze film, na wat bedroevende uitspraken van deze persoon ( oa..."wat een nepeffecten".."je kan zo zien dat het een kartonnen achtergrond is"..) heb ik de poging maar gestaakt en hem vermaakt met MIB.

en Louis, wat vond je van het vervolg "Scarlett" ...?

John Steed
17-08-2002, 10:31
Heb Scarlett vorige week nog gekeken. Die vond ik ook erg leuk, maar zorg wel dat er minimaal een jaar tussen "Gone" en Scarlett zit. Whalley-Kilmer is nu eenmaal geen Vivien Leigh en Timothy Dalton geen Gable. Ik vond wel dat de makers van Scarlett goed naar de karakters hebben gekeken en er trouw aan zijn gebleven. Erg leuk om te zien hoe het Scarlett vergaat na Gone with the wind.

starbuck
17-08-2002, 10:43
Heb Scarlett vorige week nog gekeken. Die vond ik ook erg leuk, maar zorg wel dat er minimaal een jaar tussen "Gone" en Scarlett zit. Whalley-Kilmer is nu eenmaal geen Vivien Leigh en Timothy Dalton geen Gable. Ik vond wel dat de makers van Scarlett goed naar de karakters hebben gekeken en er trouw aan zijn gebleven. Erg leuk om te zien hoe het Scarlett vergaat na Gone with the wind.

ik vond hem eigenlijk ook best leuk, ondanks de vernietigende kritieken, daarom was ik wel benieuwd naar de mening van onze wandelende film-encyclopedie:)

Rennie
30-08-2003, 16:21
k ben een van de jongeren..22 jaar en ik heb gone with the wind gezien...
heb hem zelfs op dvd..alle vervolgen ook diegene waarin ze in ierland zit .prachtige film.....maar vooral dat stukje aan het eind van GWTW dat ze op die heuvel staat met de ondergaande zon blijft je bij...
Een van de mooiste films in mijn grote collectie.

Richard B.
07-01-2004, 23:20
Hij is NU te zien op Net5. Ik had hem nog nooit eerder gezien maar ik ben de schade ff hard aan het inhalen. Damn, wat een mooie en meeslepende film!

Beloved
07-01-2004, 23:35
Ik had hem al eens gezien en ben hem nu aan t opnemen (al hoop ik dat de videoband lang genoeg is...). Inderdaad een mooie film, terwijl ik vroeger altijd dacht dat het zo'n ouderwetse butt film zou zijn. Valt echt enorm mee!

Joost v.d. Ham
07-01-2004, 23:43
Ook ik heb hem nog steeds niet gezien maar zal het snel eens gaan doen. Prima idee om eens in de zoveel tijd een "vergeten" film te bespreken! (y)

Cinemaniac
08-01-2004, 00:27
Er is trouwens een erg mooie documentaire gemaakt over de film. Een goede dvd release( niet die classic uitgave zonder extra's) met deze documentaire zou ik niet laten staan.

Die heb ik ook gezien op TCM. Een van de betere en meest uitgebreide making-of's ooit gemaakt, als je 't mij vraagt. Geen snel in elkaar geflanst filmpje van amper 'n half uur, maar gewoon twee uur lang alle info die je over deze klassieker wilt weten. Er schijnt trouwens in oktober 'n SE-dvd uit te komen van Gone with the Wind. Dus misschien dat daar deze documentaire op zal staan. :wink:

Mark Knoop
08-01-2004, 11:03
Wij hebben hier thuis de classic uitgave van Gone With The Wind (en Amadeus) en heb de film een paar maanden geleden gezien. Ik vond het een leuke film.

chimera01
08-01-2004, 12:11
Ik wacht eigenlijk ook op een fatsoenlijke uitgave en gezien het kaliber van deze film mag dat ook wel eens snel gebeuren.

Tja deze film is ook wat gedateert, so what, het is een klassieker die je niet moet vergelijken met een 2 fast 2 furious.
Toen ik een jaar of 22 was vond ik het ook niets deze film, ik denk dat je naar deze film moet groeien, de een sneller de ander nooit.

M_KOS
08-01-2004, 13:47
Ik heb hem ook gisteren voor de tweede keer gezien. Wat is dat technical color mooi zonde dat ze het niet meer gebruiken.

Maar wat een klassieker hoe ze de personen in die film neerzetten geweldig. Ook een mooi beeld van de amerikaanse burger oorlog. Die vier uur vliegen om.

Maar viven leigh hield haar hele leven de rol van gone in the wind
Ik heb haar bv in de rol van cleopatra gezien maar daar was ze net Scarlett O'Hara van gone in the wind.

theThinWhiteDuke
08-01-2004, 17:28
Topper, heb ook niet voor nix die Warner SE Gift set (filmframe, fotoos, kaarten etc etc o ja...en de DVD zit er ook in) aangeschaft.
Misschien wel de beste film ooit uit het oude Hollywood.

Richard B.
08-01-2004, 18:33
D'r zijn gewoon zoveel dingen zo mooi aan deze film:

- de werkelijk SCHITTEREND mooie fotografie
- het feit dat er, in tegenstelling tot wat het LIJKT, de film eigenlijk helemaal niet melodramatisch is maar juist erg goed psychologisch onderbouwd. Het is zeker geen soap maar juist een heel diepgaand verhaal over verlies, obsessie voor anderen, het menselijk ego en menselijk pragmatisme.
- de fenomenale acteerprestaties van de cast! Vivien Leigh kan puur met haar gelaat al het halve verhaal vertellen en Gable's Rhett Butler is een van de meest indrukwekkende karakters uit de filmgeschiedenis. Verder speelt Olivia de Havilland ook een absolute wereldrol.
- de fantastische one-liners en dan niet alleen de grappige (alhoewel er daarvan de nodige inzitten, want er zit ook veel humor in deze film). Mijn favoriet: "My darling, you're such a child. You think that by saying, "I'm sorry," all the past can be corrected."

De dvd van deze film gaat toch zeker binnenkort wel in mijn collectie belanden want d'r zijn nog heel veel dingen aan deze film die ik eens nader wil bekijken.

Hamilcar54
09-01-2004, 07:39
Ik wacht tot dit najaar om hem aan te schaffen aangezien er dan een SE uitkomt. Een prima film ! De kans is groot dat de TCM documentaire erop zal staan aangezien TCM een Time Warner firma is.

Sanne
26-02-2004, 21:01
Eindelijk heb ik hem nu ook gezien en het was alles wat ik ervan verwachtte. Ik had hem laatst opgenomen van Net 5 maar wist dat het een erg lange film was en ik wilde hem niet in verschillende gedeeltes zien.
Het was ook maar goed dat ik er de tijd voor genomen heb, ik kon niet los komen van het scherm.
Deze moet en zal ik ooit op dvd gaan halen.

Richard B.
08-04-2004, 20:23
Ik ben toch maar door de knieen gegaan en heb hem aangeschaft in FRS's "3 voor 33 euro" actie. Mooie transfer hoor, en de prijs is natuurlijk erg fijn.

Mocht de SE ooit nog eens uitkomen dat schaf ik die ooit wel eens aan als DIE in de bargain-bin belandt. :)

scheur
08-04-2004, 21:22
De S.E. is al een tijdje te krijgen hoor :twisted:
Voor 19.99 ligt hij o.a. bij de FRS. :twisted:

Richard B.
08-04-2004, 21:41
De S.E. is al een tijdje te krijgen hoor :twisted:
Voor 19.99 ligt hij o.a. bij de FRS. :twisted:
Ik denk dat je het over een andere film hebt: van GWTW bestaat geen SE hoor.

The Scratcher
08-04-2004, 22:27
Volgens mij komt er wel ergens in oktober/november een nieuwe release maar ik weet ff niet zo gauw meer wat die toevoegd aan de huidige versie. :?

Richard B.
08-04-2004, 22:53
In de 'rumor mill' op The Digital Bits lees ik dat er in november een SE uit moet komen in de VS. De extra's zijn nog onbekend. Wanneer er een regio 2 uitgave uit gaat komen heb ik nog niet kunnen achterhalen.

The Scratcher
09-04-2004, 21:20
In de 'rumor mill' op The Digital Bits lees ik dat er in november een SE uit moet komen in de VS. De extra's zijn nog onbekend. Wanneer er een regio 2 uitgave uit gaat komen heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Hij komt hier ook rond die tijd uit. :wink: Stond laatst in een of andere release lijst overzicht. MGM movie classics of zoiets...

Hamilcar54
10-04-2004, 20:23
Warner brengt de R2 versie op hetzelfde tijdstip uit als de R1 (dus dit najaar). Voor GWTW zullen ze dezelfde "Ultra Resolution" techniek toepassen als voor de SE's van "Singing in the Rain" , "Adventures of Robin Hood" & "Meet me in St. Louis".
Warner levert uitstekend werk met hun 2 disc SE's serie van klassieke films, dit wordt zonder twijfel terug een juweeltje.

Dutch girl
10-04-2004, 21:31
Ik heb Gone with the wind wel gezien en moet zeggen het is een geweldige film is af en toe een beetje langdraadig maar ja dat zijn oudere films vooral maar ok
Ik vind dat mensen van mijn leeftijd (zelf 15) en ouder zeker deze film moeten zien want hij is geweldig.
En ik ga hem zeker op dvd kopen

boystoffel
10-04-2004, 21:45
Ik ben 25 en heb hem ook gezien, hij zit al heel lang in mijn collectie
en hoewel hij door velen wordt afgedaan als ouwbollig en daardoor
de moeite niet waard om te bekijken deel ik deze mening niet.

Het is een van de hoogtepunten uit de rijke filmgeschiedenis.

Kristof

Kaplan
13-07-2004, 23:23
Op Digital bits staat het gerucht dat er een 4 disc set aankomt.
:shock:

Richard B.
13-07-2004, 23:57
Op Digital bits staat het gerucht dat er een 4 disc set aankomt.
:shock:
"As God is my witness, I'll never watch a 1-disc again!" :mrgreen:

2 discs voor een extra 'zware' transfer van de film + nog 2 schijven met extra's? Warner kennende moet dit een geweldige SE gaan worden! (y)

Cinemaniac
01-08-2004, 12:55
Op Digital bits staat het gerucht dat er een 4 disc set aankomt.
:shock:

En dat gerucht blijkt werkelijkheid te worden:


Warner Home Video will release a brand-new special edition of the MGM classic Gone with the Wind on November 9th. The four-disc set will feature over five hours of old and new documentaries, interviews and other bonus features. Digitally restored with Warner’s “Ultra-Resolution” hi-def technology, the film’s original three-strip Technicolor negatives were digitally separated, aligned frame-by-frame in a computer and scanned at high-resolution. And according to the studio, the results are nothing short of miraculous.

The four hour film will be presented across two dual-layer discs in fullscreen and with Dolby Digital 5.1 and original mono audio tracks. A plethora of bonus materials include a new full-length audio commentary with film historian Rudy Behlmer, hour-long documentaries on actors Clarke Gable and Vivian Leigh, “Melanie Remembers: Olivia de Havilland Recalls Gone with the Wind” 45min featurette (with a recent interview with the 88-year-old star), the 1989 documentary “The Making of Gone with the Wind,” behind-the-scenes footage, advertising materials and more. Incidentally, actor Christopher Plummer will narrate and introduce many of the bonus features. Also included with the set is a full-color reproduction of the original 22-page souvenir booklet that was sold during premiere road-show engagements from 1939 through 1941.

The Scratcher
01-08-2004, 14:37
En dat gerucht blijkt werkelijkheid te worden:


Warner Home Video will release a brand-new special edition of the MGM classic Gone with the Wind on November 9th. The four-disc set will feature over five hours of old and new documentaries, interviews and other bonus features. Digitally restored with Warner’s “Ultra-Resolution” hi-def technology, the film’s original three-strip Technicolor negatives were digitally separated, aligned frame-by-frame in a computer and scanned at high-resolution. And according to the studio, the results are nothing short of miraculous.

The four hour film will be presented across two dual-layer discs in fullscreen and with Dolby Digital 5.1 and original mono audio tracks. A plethora of bonus materials include a new full-length audio commentary with film historian Rudy Behlmer, hour-long documentaries on actors Clarke Gable and Vivian Leigh, “Melanie Remembers: Olivia de Havilland Recalls Gone with the Wind” 45min featurette (with a recent interview with the 88-year-old star), the 1989 documentary “The Making of Gone with the Wind,” behind-the-scenes footage, advertising materials and more. Incidentally, actor Christopher Plummer will narrate and introduce many of the bonus features. Also included with the set is a full-color reproduction of the original 22-page souvenir booklet that was sold during premiere road-show engagements from 1939 through 1941.


Nou dat ziet er wel heel goed uit. Indien we hier dezelfde transfer en extra`s krijgen is ie van mij! 8) Het boekje zal hier wel weer, zoals altijd :evil: , komen te vervallen. Maar voor de rest goed nieuws dus, can`t wait. :bier:

Meander
01-08-2004, 19:13
Paar maanden geleden heb ik hem gekocht, R2.

Ondanks dat het een klassieker is vindt ik de voorspelbaarheid toch wel aan de lachwekkende kant. Sorry, maar de sterfgevallen worden wel erg voorspelbaar.

Ik vond het wel een oke film, maar door de zoetigheid en voorspelbaarheid toch een erg magere 6.

-Meander-

TheGodfather
01-08-2004, 22:12
Op Digital bits staat het gerucht dat er een 4 disc set aankomt.
:shock:

En dat gerucht blijkt werkelijkheid te worden:


Warner Home Video will release a brand-new special edition of the MGM classic Gone with the Wind on November 9th. The four-disc set will feature over five hours of old and new documentaries, interviews and other bonus features. Digitally restored with Warner’s “Ultra-Resolution” hi-def technology, the film’s original three-strip Technicolor negatives were digitally separated, aligned frame-by-frame in a computer and scanned at high-resolution. And according to the studio, the results are nothing short of miraculous.

The four hour film will be presented across two dual-layer discs in fullscreen and with Dolby Digital 5.1 and original mono audio tracks. A plethora of bonus materials include a new full-length audio commentary with film historian Rudy Behlmer, hour-long documentaries on actors Clarke Gable and Vivian Leigh, “Melanie Remembers: Olivia de Havilland Recalls Gone with the Wind” 45min featurette (with a recent interview with the 88-year-old star), the 1989 documentary “The Making of Gone with the Wind,” behind-the-scenes footage, advertising materials and more. Incidentally, actor Christopher Plummer will narrate and introduce many of the bonus features. Also included with the set is a full-color reproduction of the original 22-page souvenir booklet that was sold during premiere road-show engagements from 1939 through 1941.
damn :shock: dat ziet er wel erg veelbelovend uit (y) deze release gaat zeker in me collectie komen!
cant wait!

Kaplan
03-08-2004, 19:36
Tussen de regels door nog wat extra informatie bij variety
variety (http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/variety/20040801/va_fi_ne/warner_adds_extras_to_new__gone__disc_3)
en hij gaat zo'n $39,92 kosten

Richard B.
03-08-2004, 19:56
Geweldig nieuws die nieuwe versie! Ik heb de 'oude' versie nog maar net een paar maanden in huis maar die nieuwe zal ik op termijn zeker aanschaffen. (y)

Btw, iemand nog interesse in de 1-disc versie van Gone with the Wind?? :mrgreen:

Kevin Baeckelandt
05-08-2004, 23:22
Artwork:

http://www.justplay.nl/media/242/20040806-gonewiththewind.jpg


Zie DVD Times (http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=12369)

chimera01
06-08-2004, 03:23
Tja wederom een klassieker die terecht een make-over krijgt die hij/zij verdient. (is een dvd nou een hij of zij???)

Daniel1974
06-08-2004, 18:33
Om nou op te geven over deze film als de klassier bij uitstek en dat soort aantijgingen gaan mij wel een beetje te ver. Ook al was ik wel degelijk onder de indruk van deze film en zal+ deze 4-disc ook in huis halen. De jaren na GWTW zijn er een hele hoop verschrikkelijk mooie films gemaakt.

Ik wilde alleen steeds erg graahg weten wat er nou met Scarlet verder zal gaan gbebeuren. Echter twijfel ik wel erg opm de huidige uitgave te kopen, ook al heeft ie een making off van 90 min en 5.1 geluid, maar dan weer 4:3 beeld. GWTW is al van degelijke leeftijd dat er nog geen Widescreen was, dus een ander verhaal, maar Scarlett is uit 1994. Ook al is het een TV serie, ik vraag me af of er een breedbeeld beschikbaar is.

martini
06-08-2004, 21:41
Bij Justplay (http://www.justplay.nl/index.php?itemid=4319) kun je de artwork ook bekijken

Mark_vdH
08-08-2004, 10:23
Trailer van de SE dvd:

Stream (http://trailers.warnerbros.com/web/player.jsp?client=HomeVideo&group=HomeVideoNewReleases&trailer=gone_with_the_wind_tlr_trailer)
Download (http://pdl.warnerbros.com/wbol/us/whv/med/gone_with_the_wind/gone_with_the_wind_tlr_qt_300.mov) (36 MB)

Kaplan
03-01-2005, 21:04
Het boekje zal hier wel weer, zoals altijd :evil: , komen te vervallen. Maar voor de rest goed nieuws dus, can`t wait. :bier:
Zelfs het boekje zit erbij :D

Twee en een half jaar wachten op een goede release, en je beheersen om die oude release te laten liggen zijn eindelijk tot een einde gekomen. Als film heeft het wellicht zijn tekort komingen, maar op produktie vlak blijft het een van de grootste films aller tijden.

TheGodfather
03-01-2005, 21:30
Als film heeft het wellicht zijn tekort komingen, maar op produktie vlak blijft het een van de grootste films aller tijden.
en ongeveer de mooiste ooit gemaakt

The Scratcher
04-01-2005, 12:23
Het boekje zal hier wel weer, zoals altijd :evil: , komen te vervallen. Maar voor de rest goed nieuws dus, can`t wait. :bier:
Zelfs het boekje zit erbij :D

Nou dat valt me dan toch weer 100% mee! (y)
Zo gauw ik nog eens in de stad kom binnekort zal ik hem meenemen. 8)

Richard B.
08-01-2005, 22:37
Ik zat deze thread nog eens door te lezen en ik denk dat ik voor deze film de snelste 'vervanging' heb gedaan van al mijn dvd's: er zat minder dan 8 maanden tussen de aankoop van beide versies. :mrgreen:

Tom91
21-07-2010, 22:00
Heeft iemand de 4 disc collector's edition hiervan?
Ik heb deze net aangeschaft en hij stopt (op disc 1) met spelen bij scene 19? :cry:

Roger B.
21-07-2010, 22:13
Heeft iemand de 4 disc collector's edition hiervan?
Ik heb deze net aangeschaft en hij stopt (op disc 1) met spelen bij scene 19? :cry:

Probeer het eens via scene selection:Bij mij gaat hij gewoon verder.

Tom91
21-07-2010, 22:52
Probeer het eens via scene selection:Bij mij gaat hij gewoon verder.
Heb ik geprobeerd, het menu van scene selection blijft dan staan maar de tijd loopt gewoon verder...
Het ligt sowieso aan de schijf want het gebeurt zowel in m'n DVD speler als in m'n Blu-Ray speler...
Het stomme is dat ik deze gekocht heb in Engeland, ik kan hem dus niet gaan omruilen :-(

Roger B.
21-07-2010, 23:03
Zal dan inderdaad een fout in de disc zijn.

Tom91
21-07-2010, 23:06
Nu mis ik 50 minuten van de film, disc 2 werkt perfect...

Is toch weer typisch he, je koopt in een ander land wat dvd's en eentje ervan is iets mee mis. :mad:

Roger B.
21-07-2010, 23:52
Nu mis ik 50 minuten van de film, disc 2 werkt perfect...

Is toch weer typisch he, je koopt in een ander land wat dvd's en eentje ervan is iets mee mis. :mad:

Hij is bij een aantal mediamarkten te krijgen voor rond de 10€
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=20061&highlight=Wind (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=20061&highlight=Wind)

Tom91
22-07-2010, 10:34
Hij is bij een aantal mediamarkten te krijgen voor rond de 10€
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=20061&highlight=Wind (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=20061&highlight=Wind)
Bedankt, maar ik ga nog even wachten met deze opnieuw te kopen
Ik koop hem later wel eens als de Blu daalt, intussen leen ik wel iemand anders z'n copy
Al een geluk dat de box zo mooi is, dat het toch niet volledig weggesmeten geld is :-)