PDA

Bekijk de volledige versie : Welke subwoofer bij wharfedale speakers en onkyo versterker?



rensgres
04-06-2010, 23:10
Beste allen,

Ik ben op zoek naar een sub voor bij deze set:

Wharfedale speakers:
front: Diamond 9.6
surround: 9.1
center: CS

Onkyo tx sr605

Waarom: tja, ik vind dat ik gewoon te weinig bas volume heb. (of kan dat volgens jullie niet?/ heb ik dan iets verkeerd ingesteld?)
Doel: voornamelijk concert dvd’s (5.1 geluid)

Budget: niet buiten proportie. Speakers zijn ook niet high end dus dan de sub ook niet? Wat zou een ‘normale’ sub moeten kosten?

Wat is jullie mening over de wharfedale 150 sw bijvoorbeeld?

Alvast bedankt.

Edgar Smit
05-06-2010, 06:09
Voor een subwoofer maakt het merk niet zo heel veel uit en deze hoeft ook niet te matchen met het merk van de speakers. Daarom zou je dus verschillende subwoofers kunnen gaan luisteren, maar vooral bij muziek is het belangrijk dat de subwoofer daar goed mee om kan gaan, een beetje muzikaal is heet dat. De meeste subwoofers worden namelijk gebruikt voor film en vooral de subwoofer met grotere conus hebben wat meer moeite met muziekweergave. Ik zou in jouw geval dus gaan voor niet al te grote, zeg maar 8 tot 12 inch.

Maar voordat je aan een sub gaat beginnen zou ik even de instellingen van je receiver nakijken, de diamond 9.6 moet namelijk best een flinke bas kunnen weergeven. Even een stappenplan:

->Heb je in het menu van je receiver aangegeven dat je een subwoofer gebruikt? Zoja, niet doen dus, stel in dat je geen subwoofer hebt.
-> Heb je in het menu van je receiver bij het LFE/bass management aangeven dat de bass nar de suwboofer moet of naar de fronts of beiden?
Stel in dat bass alleen naar de fronts moet.
-> Heb je in het menu van je receiver alle speakers op small staan? Zet alleen je fronts op large, dat kunnen de diamonds aan.

Misschien dta je even in je manual moet kijken hoe e.e.a. ingesteld moet worden, maar het komt erop neer dat je overal moet aangeven dat je geen subwoofer gebruikt , de fronts op large komen te staan en dat alle bass naar de fronts gestuurd moet worden. Als je dat zo instelt ga je eens lekker luisteren of de bass nu wel naar je zin is of dat je toch een subwoofer wilt gaan kopen.

rensgres
05-06-2010, 11:53
Bedankt voor je stappen plan!

Volgens mij had ik alles al zo staan als jij aangeeft:
- sub staat uit. dus worden de front speakers automatisch op full range gezet bij mij.
- de andere speakers heb ik op 70hz crossover ingesteld. (ondanks dat audyssey ze automatisch op full range zet)
- LFE kan ik niet aan of uit zetten. alleen kiezen tussen 80-100-120 Hz (ik heb hem op 120 staan, want ik dacht dat hij in de hoogste stand moest staan)
- double bas optie staat uit (want ik heb geen sub).

wat denk je van de wharfedale? 300 euro.
Driver10" 205mm
Amplifier Power150W
Input Sensitivity200mv/75Whttp://www.wharfedale.co.uk/Portals/0/Category/spl.gifSPLCrossover: 35Hz-85Hzhttp://www.wharfedale.co.uk/Portals/0/Category/frequency.gifFrequencyBoundary position: 35Hz-110Hzhttp://www.wharfedale.co.uk/Portals/0/Category/crossover.gifCrossoverRange: 6x10Hzhttp://www.wharfedale.co.uk/Portals/0/Category/dimensions.gifDimensions330x330x370
alvast bedankt.

Edgar Smit
05-06-2010, 12:14
Je moet de cross over dan op 80 zetten, dat zal waarschijnlijk al een hoop schelen. De sub die je op het oog hebt zal niet slecht maar voor 300 euro is er beter te koop, kijk eens naar een BK sub, ongeveer rond die prijs en dat is zijn prijsklasse echt een topper.

rensgres
05-06-2010, 13:04
Ik ga het gelijk even proberen op 80Hz.

Over de BK gemini II worden inderdaad goede dingen geschreven op verschillende fora. En past prima in mijn budget.

Weet jij hoe ik hem aansluit?
Ik lees dit:
Independent high and low level inputs with separate gain and frequency controls to enable the use of Hi-Fi and AV connections simultaneously.

Volgens mij heeft mijn onkyo gewoon 1 sub pre-out. verder geen andere dingen...

peptalk
05-06-2010, 13:28
Over de BK gemini II worden inderdaad goede dingen geschreven op verschillende fora. En past prima in mijn budget.

Weet jij hoe ik hem aansluit?
Ik lees dit:
Independent high and low level inputs with separate gain and frequency controls to enable the use of Hi-Fi and AV connections simultaneously.

Volgens mij heeft mijn onkyo gewoon 1 sub pre-out. verder geen andere dingen...

Ik heb deze en je kunt hem 'dubbel' aansluiten. Die high-level aansluiting doe je bij de voorspeakers(ik geloof in 3 v/d 4 aansluitingen) er bij in, je kunt het in de handleiding lezen die op hun website staat.
Echt een mooie sub, stevig gebouwd, veel instellingsmogelijkheden, alleen geen standby stand. Bij mij staat hij dus altijd 'vol' aan, maar hij is achterop met een schakelaar wel uit te zetten.
Ook leuk is dat hij in vele kleuren en finishes te leveren is en met wat onderhandelen krijg je waarschijnlijk ook nog wel wat korting.

rensgres
05-06-2010, 14:01
ok, net even gelezen over het dubbel aansluiten.
Je sluit de High inderdaad aan op je frontspeakers. Maar mijn front speakers zijn ge bi-ampt, ik neem aan dat ik ze dan op de lage uitgang moet bij 'pluggen' en niet op de tweeter uitgang?

Ik zie maar 1 dealer voor BK in Nederland (maakt dat het onderhandelen niet onmogelijk?). Of heb jij gekocht (en onderhandeld) rechtstreeks bij de fabriek?

peptalk
05-06-2010, 14:07
Ik zie maar 1 dealer voor BK in Nederland (maakt dat het onderhandelen niet onmogelijk?). Of heb jij gekocht (en onderhandeld) rechtstreeks bij de fabriek?

Ik had wel achter de hand dat ik binnen een korte tijd naar de UK zou gaan en hem daar kon laten leveren voor minder.
Ga iig niet zo maar uit van zijn prijs op internet, maar kijk ook naar zijn prijs op het htforum;-)

Edgar Smit
05-06-2010, 21:10
TIP tegen het niet-standby hebben: koop een master=slave verlengsnoer, receiver in de master en sub in de slave. De sub gaat dan vanzelf aan als je je receiver aanzet, werkt perfect hoor.

peptalk
05-06-2010, 21:41
TIP tegen het niet-standby hebben: koop een master=slave verlengsnoer, receiver in de master en sub in de slave. De sub gaat dan vanzelf aan als je je receiver aanzet, werkt perfect hoor.

Goede tip, simpel maar doeltreffend, moet ik me maar eens gaan aanschaffen, zeker nu de reciever toch het hart is van de hele mikmak(y)

rensgres
06-06-2010, 00:58
Wat denken jullie van BK XLS300PR?Heb een 2e hands exemplaar gevonden voor 375 euro.

Of de gemini nieuw voor 279 euro...
Ben benieuwd naar jullie mening

Edgar Smit
06-06-2010, 07:37
Ik denk dat de gebruikte, mits hij in goede staat is, een zeer goede keuze is.
Ik zou nog even googlen of de prijs realistisch is want dat weet ik echt niet. Als hij van een liefhebber is geweest (bijv van iemand van HTforum) kun je er van uitgaan dat hij in nette staat is. Het kan echter ook overkill zijn, dat ligt vooral aan de ruimte waar hij komt te staan.

Gerco Stuivenberg
06-06-2010, 11:50
TIP tegen het niet-standby hebben: koop een master=slave verlengsnoer, receiver in de master en sub in de slave. De sub gaat dan vanzelf aan als je je receiver aanzet, werkt perfect hoor.
Een andere tip is een draadloos stopcontakt te gebruiken die je d.m.v. een afstandsvbediening aan en uit kunt zetten. Meeste toestellen zijn nl. liever altijd op de netspanning aangesloten vanwege het feit dat de voeding dan stabiel blijft. Is deze te hoog of te laag, dan kan dit ten koste gaan van de levensduur. ;)

Ik heb deze en je kunt hem 'dubbel' aansluiten. Die high-level aansluiting doe je bij de voorspeakers(ik geloof in 3 v/d 4 aansluitingen) er bij in, je kunt het in de handleiding lezen die op hun website staat.
High-level zijn bij een subwoofer vaak 4 schroef-terminals en dus ook 4 draden.
Over het nut van zowel 'High-level' als 'Low-level' verschillen de meningen. Zelf vind ik dit onzin omdat het bass-management van de receiver tegenwoordig vaak voldoende mogelijkheden heeft en omdat de sub dan via 2 verschillende routes signalen aangeleverd krijgt die elkaar kunnen beïnvloeden. De kans dat LFE's hierdoor minder realistisch worden weergegeven is dan dus groter. :|

Al hiermee geexperimenteerd?

peptalk
06-06-2010, 14:33
De kans dat LFE's hierdoor minder realistisch worden weergegeven is dan dus groter. :|

Al hiermee geexperimenteerd?

Nee, ik heb de SW alleen op de low level aangesloten, klinkt bij muziek ook al prima en ik speel niet zo vaak muziek.
Low en high is wel afzonderlijk te regelen op mijn sub, dus kwaad kan het niet om hem op beide manieren aan te sluiten.

Edgar Smit
06-06-2010, 14:37
Ik snap wat je bedoelt Gerco, maar de high-level aansluiting wordt voornamelijk gebruikt voor extra bas als aanvulling bij stereogeluid.

Michael Hamers
06-06-2010, 17:30
Maar óók bij stereo zorgt het low pass filter in de receiver ervoor dat je je sub niet high level aan hoeft te sluiten. Een high level aansluiting is m.i. alleen nuttig wanneer je je sub gebruikt in idd een stereo versterker, maar dan zonder een sub of pre-out uitgang.

Gerco Stuivenberg
07-06-2010, 12:10
Ik snap wat je bedoelt Gerco, maar de high-level aansluiting wordt voornamelijk gebruikt voor extra bas als aanvulling bij stereogeluid.
Extra bas kun je ook instellen in de receiver.

Ik ben het daarom met Michael Hamers eens dat het high-level alleen nut heeft als de versterker of receiver geen low-level output heeft. :cool:

xander32
07-06-2010, 17:40
Extra bas kun je ook instellen in de receiver.

Ik ben het daarom met Michael Hamers eens dat het high-level alleen nut heeft als de versterker of receiver geen low-level output heeft. :cool:Ik ken een hele rij subgebruikers die de sub (voornamelijk BK / Rel) zowel low-level (t.b.v. meerkanaals data) als high-level (t.b.v. stereo) hebben aangesloten.
De BK en Rel subs hebben zelf een bass-management t.b.v. ook het high-level. Het bass-management van de receiver wordt dan gebruikt voor het meerkanaalsgebeuren (dikwijls crossover op 80Hz. & speakers op small) en het bass-management van de sub t.b.v. high-level: de crossover wordt dan afgestemd op het bereik (afval / -3db. punt) van de stereo(front-) speakers, welke in stereo-modus v.d. receiver autom. op large worden gezet. Op deze wijze benut je in het stereo de frontspeakers optimaal en worden deze mooi aangevuld door de sub vanaf het punt waarbij deze afvallen.
De high-level aansluiting heeft voorts geen enkele impact op de low-level aansluiting, zijn twee gescheiden systemen.

Zelf heb ik ook een poos zo gedraaid maar ik vond de sub geen meerwaarde hebben in het stereo(doe geen moeite om mij over te halen, dat hebben er al meer geprobeerd ;) ).

Echter, indien je de sub alleen voor meerkanaals-data gaat gebruiken zou ik het gewoon simpel en effectief houden: alleen low-level aansluiten.


Sander.

xander32
07-06-2010, 17:48
Ik denk dat de gebruikte, mits hij in goede staat is, een zeer goede keuze is.
Ik zou nog even googlen of de prijs realistisch is want dat weet ik echt niet. Als hij van een liefhebber is geweest (bijv van iemand van HTforum) kun je er van uitgaan dat hij in nette staat is. Het kan echter ook overkill zijn, dat ligt vooral aan de ruimte waar hij komt te staan.Mits een goede plaatsing en afstemming zal m.i. een sub niet snel overkill zijn. De 300 is een niet al te grote, gemakkelijk plaatsbare sub. Deze kan voldoende lucht verplaatsen met films en blijft mooi strak/droog met muziek.

Sander.

rensgres
08-06-2010, 18:51
Dank voor jullie reacties.
Ik ga dit weekend maar weer eens goed nadenken.
De BK's lijken het goed te doen bij dit en andere fora. Dus daar ga ik maar eens naar kijken.