PDA

Bekijk de volledige versie : Kijkwijzer en andere filmkeuringen vaak achterhaald??



Jeroen Driessen
15-08-2002, 18:02
De UK en VS zijn streng, daar hoeven we niet over te discussiëren, maar wat van de andere filmkeuringen? Letten jullie hierop bij het kopen van films (voor je kinderen als je die hebt, of wil krijgen)?
Ik vind ze vaak overdreven en daardoor niet doeltreffend. Veel films van bijv. 16+ worden door heel veel kinderen van 9 ofzo bekeken (bijv. mijn broertje van 9 die Saving private Ryan geweldig vind). Deze films bevatten "enge" momenten, maar de jeugd van tegenwoordig kan hier blijkbaar goed mee omgaan (kijk eens wat voor "geweld" er op FoxKids is!). Echt enge films hebben hier hetzelfde logootje, maar zijn dan ook echt niet geschikt voor kinderen. Nietsvermoedende ouders, die hun kinderen ook minder enge films laten zien, zullen deze dan ook steedsmakkelijker laten zien. Daarbij zijn er ook nog veel oudere films die vroeger eng waren, maar tegenwoordig niet meer spannend te noemen, ook niet voor de jeugd. Dus zijn ze achterhaald??
Ook voorbeeld van films die écht achterhaald zijn qua keuring...

Hilde
15-08-2002, 19:50
Ik heb wel een voorbeeld

"The Man From Laramie" uit 1955 met onder andere James Steward.
Deze film is op DVD te koop en de leeftijdkeuring is 16 jaar maar ik vind dat het met deze film het agressiegehalte en enge scenes nog behoorlijk meevalt. Er zitten eigenlijk helemaal geen enge scenes en ook geen extreem geweld in. Ik zou het eerder omdat het een spannende western is zonder extreem geweld keuren voor MG6 of voor 12 jaar en ouder

Gerben van der Leun
15-08-2002, 20:26
Het verbaast me ook sterk dat sommige animatiefilms geen leeftijd hebben. Geen wonder dat je van die hyperkids hebt.

Maar goed ik zat al bij Bassie en Adriaan te freaken ;)

Terre
15-08-2002, 20:34
Andersom kan ook: Ik vind de keuring voor Beverly Hills Cop (AL) absoluut niet goed, hier komen absoluut scenes met geweld in voor.


Idd, deze vond ik ook eigenaardig qua keuring.
- Veel geweld
- Veel scheldwoorden
- Naaktscene

BrianB
15-08-2002, 20:38
Heeft een film geen grotere impact als je jonger bent dan de leeftijdsaanduiding die er op staat? Ik kan van mij van vroeger herinneren (ahum, ik ben 14) dat ik het juist leuk vond dat ik een film van 16 jaar en ouder mocht kijken (ik was geloof ik 8 toen ik Rocky en Rambo keek) en ik vond die actiefilms juist gaaf! Ik heb er niks aan overgehouden hoor (het is bij mij tenminste niet zo erg dat ik alles van de tv na ga doen.)

Terre
15-08-2002, 20:50
Ik kan van mij van vroeger herinneren (ahum, ik ben 14) dat ik het juist leuk vond dat ik een film van 16 jaar en ouder mocht kijken

Ik ook. Maar toen ik 5 jaar was heb ik Gremlins in de bioscoop gezien en daar heb ik toch een aantal jaren nachtmerries aan overgehouden :rolleyes:

BrianB
15-08-2002, 20:57
Ik ook. Maar toen ik 5 jaar was heb ik Gremlins in de bioscoop gezien en daar heb ik toch een aantal jaren nachtmerries aan overgehouden :rolleyes:

Toevallig, dat was bij m'n broer ook, en dat had ik helemaal niet (wel vond ik Jurassic Park eng, vooral de scene in de keuken met de velociraptors.)
Verder had iemand me over IT verteld, niet het verhaal ofzo, maar wel ddat hij bloed uit de asbak en uit de douche kon laten komen, dat was voor mij al genoeg om het spaansbenauwd te krijgen elke keer toen ik daarna onder de douche ging (ik zat in groep acht, wat een schijterd was ik toen, he?) maar nu is het 2 jaar later en is het m'n lievelingsboek:D, dingen kunnen soms raar lopen.

Terre
15-08-2002, 21:33
Toevallig, dat was bij m'n broer ook, en dat had ik helemaal niet.
Verder had iemand me over IT verteld, niet het verhaal ofzo, maar wel ddat hij bloed uit de asbak en uit de douche kon laten komen, dat was voor mij al genoeg om het spaansbenauwd te krijgen elke keer toen ik daarna onder de douche ging (ik zat in groep acht, wat een schijterd was ik toen, he?)

LOL :D
Dezelfde avond van Gremlins maakte een vriend (3jaar ouder) van me (die mee was gaan kijken) me wijs dat er Gremlins in de logeerkamer (naast m'n slaapkamer) zaten.
Bijgevolg iedere avond voor ik ging slapen deed ik dan de deur van de logeerkamer op slot :D
Dit heb ik langer of m'n 12jaar gedaan geloof ik :rolleyes:
Dus euh... je bent niet de enige schijterd ;)

Hanna
15-08-2002, 21:56
ik vind ook dat films óf onderschat, óf overdreven worden. zo is harry potter 12 een beetje overdreven, omdat de doelgroep zeker onder die leeftijd lag. LOTR 12 vind ik echter te onderschat. ik ben me een paar keer rot geschrokken in de film en vind dat er genoeg elementen inzitten om een kind van 12 nachtmerries te bezorgen!!

BrianB
15-08-2002, 22:03
LOL :D
Dezelfde avond van Gremlins maakte een vriend (3jaar ouder) van me (die mee was gaan kijken) me wijs dat er Gremlins in de logeerkamer (naast m'n slaapkamer) zaten.
Bijgevolg iedere avond voor ik ging slapen deed ik dan de deur van de logeerkamer op slot :D
Dit heb ik langer of m'n 12jaar gedaan geloof ik :rolleyes:
Dus euh... je bent niet de enige schijterd ;)

Weet je wat nog leuker is? Scream kijken en dan als hij afgelopen is nog even met je ouders praten (die waren nog op) en dan elke keer achter je kijken of er geen psychopaat met een scream-masker achter je bank zit.
Het schijnt ook dat ik bij Belle en het Beest erg schrok van de eerste keer dat het beest in het licht ging staan, dat was op video, terwijl dat ik er in de bioscoop helemaal niet van schrok (ik was toen iets van 4 denk ik.)

Jeroen Driessen
15-08-2002, 22:13
Ik ook. Maar toen ik 5 jaar was heb ik Gremlins in de bioscoop gezien en daar heb ik toch een aantal jaren nachtmerries aan overgehouden :rolleyes: Had ik met The Terminator, en daarvoorzelfs nog met Halloween 1, maar da's dan ook echt niet geschikt voor kinderen. Hier heb ik toen echt maaanden last van gehad. Daar had m'n Pa misschien toch beter op moeten letten, maar die doet dat dus echt nie (bij m'n broertje nu ook niet). :nono:

Nathan Strik
15-08-2002, 22:23
Moeilijk onderwerp dit...
Ik zou iemand van 9 jaar niet naar Saving Private Ryan laten kijken, maar misschien vind hij of zij Lord of the Rings wel veel enger.
Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de ouders/opvoeders moet liggen. Leeftijdsaanduidingen zijn een handig hulpmiddel hierbij, maar uiteindelijk is het toch de taak van de ouders.

Plus dat ik ook vind dat leeftijdsaanduiding op een paar punten niet helemaal logisch is. Om er maar eens een bekende quote bij te halen:
"If you suck on a tit the movie gets an R rating. If you hack the tit off with an axe it will be PG." - Jack Nicholson

Dat vat de leeftijdskeurig wel zo´n beetje samen denk ik. ;)

(Even voor de mensen die niet bekend zijn met het Amerikaanse ratingssysteem: "R-rating" is ongeveer hetzelfde als bij ons "boven de 18". "PG-rating" is ongeveer hetzelfde als "boven de 12" bij ons.)

BrianB
15-08-2002, 22:26
(Even voor de mensen die niet bekend zijn met het Amerikaanse ratingssysteem: "R-rating" is ongeveer hetzelfde als bij ons "boven de 18". "PG-rating" is ongeveer hetzelfde als "boven de 12" bij ons.)

PG-13 is toch hetzelfde als bij ons boven de twaalf? Ik dacht dat PG (Parental Guidance) bij ons MG-6 (meekijken gewenst vanaf 6 jaar) betekende? Maar ja, ik kan het fout hebben natuurlijk.

lieshout84
15-08-2002, 22:35
Ik denk niet dat zulke tekentjes eigenlijk werken.....veel mensen weten niet eens wat die tekentjes beteken.....en wat wil je er tegen doen?

Een xtra dvd in de hoes doen waar alle "enge"scenes zijn uitgeknipt?!?!

Jeroen Driessen
15-08-2002, 22:36
Ik zou iemand van 9 jaar niet naar Saving Private Ryan laten kijken, maar misschien vind hij of zij Lord of the Rings wel veel enger.Dat heeft denk ook wel een heel stuk met filmbeleving te maken. Mijn broertje is gek op oorlog(je) en bekijkt een film als SPR veel anders dan LOTR. Hij kan in zo'n film dingen zien waar hij s'nachts nachtmerries van krijgt, terwijl hij van SPR alleen een kick krijgt... En dit is idd erg moeilijk te beoordelen door een stelletje...ehm...wie beoordeeld zoiets??

Terre
15-08-2002, 23:06
Had ik met The Terminator, en daarvoorzelfs nog met Halloween 1, maar da's dan ook echt niet geschikt voor kinderen. Hier heb ik toen echt maaanden last van gehad. Daar had m'n Pa misschien toch beter op moeten letten, maar die doet dat dus echt nie (bij m'n broertje nu ook niet). :nono:

Mijn pa lette daar vroeger ook niet op... hij liet me gewoon meekijken naar de engste films :eek: (bvb The Thing)
Terminator was ik vroeger ook bang van, vooral op 't laatste toen ie helemaal het robot-uitzicht had. Die rode ogen en de manier van wandelen... krijg er nog steeds kippevel van :)
Ook ET heb ik op zeer jonge leeftijd gezien (ik denk 3jaar). En toen kreeg ik voor m'n verjaardag zo'n ET poppetje met oplichtende vinger. Dat poppetje vond ik zo eng dat ik 't ergens zeer ver wegstopte en een tijdje later 't kopje heb afgerukt en in de prullenmand heb gegooid :D

Nathan Strik
15-08-2002, 23:21
ehm...wie beoordeeld zoiets?? Een filmkeuringscomité. :rolleyes: :D

Louis Bouduin
15-08-2002, 23:27
Dit is inderdaad een zeer moeilijke vraag. Vooral omdat het op voorhand al moeilijk valt in te schatten waar kinderen het meeste schrik voor hebben. Dit kan zowel voor een Disneyfilm zijn als voor Scream, om maar iets te noemen.
Bovendien moet je dan zo ongeveer hetzelfde beginnen te doen met veel TV programma's, die toch ook verre van geweldloos zijn. Ik wil het dan nog niet eens hebben over nieuwsuitzendingen en van die dingen.

Nathan Strik
16-08-2002, 00:49
Dit is inderdaad een zeer moeilijke vraag. Vooral omdat het op voorhand al moeilijk valt in te schatten waar kinderen het meeste schrik voor hebben. Dit kan zowel voor een Disneyfilm zijn als voor Scream, om maar iets te noemen. Ik was als kind helemaal freaked out door een enge aflevering van De Freggels, daar heb ik nachtmerries van gehad gewoon. En da´s toch ook van een hoog Teletubbie-gehalte... :D (Van die baby-zon van de Teletubbies kan ik trouwens ook nachten wakker liggen ;))

Wat? Is het nu alweer tijd voor mijn pilletjes? :D

Koen Koene
16-08-2002, 08:39
Q: ehm...wie beoordeeld zoiets??
A: Een filmkeuringscomité.Zo ging dat inderdaad vroeger, maar met de komst van Kijkwijzer is er het e.e.a. veranderd. Bij Kijkwijzer bepalen de maatschappijen zelf welke leeftijdsbeoordeling en aanvullende pictogrammen de film krijgt door het invullen van een vragenlijst (met zo'n 30 vragen). Uit deze lijst rolt dan de classificatie. (Zie voor de lijst www.kijkwijzer.nl (http://www.kijkwijzer.nl))

Ben ik de enige die dit systeem niet helemaal waterdicht vindt? Het lijkt me namelijk totaal niet moeilijk om de vragenlijst zo in te vullen dat hieruit precies de leeftijdsgrens rolt die je als maatschappij wilt hebben. Je wilt je film profileren als een "stoere film" voor de oudere doelgroep? Vul gewoon in dat de film barstensvol gescheld en geweld zit. Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk, met Beverly Hills Cop (Alle Leeftijden) als bekend voorbeeld. Uiteraard is wordt hier wel steekproefgewijs op gecontroleerd, maar blijkbaar komt het toch voor dat titels (BHC) met een "verkeerde" leeftijdsclassificatie de markt bereiken. Het is natuurlijk maar de vraag of er door de maatschappijen daadwerkelijk bewust gesjoemeld wordt met Kijkwijzer, maar feit blijft dat deze methode niet altijd tot "juiste" resultaten leidt. (Niet dat het principe van het filmkeuringscomité overigens veel beter was, maar dat is een heel ander verhaal... ;))

Ernest Hamstra
16-08-2002, 09:38
Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de ouders/opvoeders moet liggen.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik gebruik de kijkwijzer als hulpmiddel, maar uiteindelijk bepaal ik zelf wat mijn kinderen te zien krijgen...

Ernest Hamstra
16-08-2002, 09:41
harry potter 12

Bij mij op de doos staat toch echt MG6 :confused:

Philippe
16-08-2002, 14:44
De maatschappij heeft de verantwoordelijkheid om films een bepaalde rating mee te geven. Maar dit mag geen vrijgeleide zijn om te censureren, geef een rating mee zonder erin te knippen.

Maar de hoofdverantwoordelijkheid ligt bij de ouders, zij bepalen wat hun kind te zien krijgt. En volgens mij is dit voor elk kind anders en juist daarom zo subjectief. Wat een kind van 8 eng vindt, vindt een ander kind misschien juist heel leuk om naar te kijken. Daarom moet je uitgaan van het karakter en 'rijpheid' van het individuele kind. Als ze een bepaalde film echt willen zien, moet je dat volgens mij toestaan. Je kan de film dan samen bekijken en op voorhand of tijdens de film de nodige duiding mee te geven. Iets verbieden heeft weinig zin omdat die kereltjes tegenwoordig echt wel bijdehand zijn en er via allerlei omwegen ook wel aan kunnen geraken.

Lars_JJ
17-08-2002, 16:00
Film keuring? wat is dat? :D :rolleyes:

Danielle Gerards
17-08-2002, 16:09
De bedenkers van kijkwijzer denken dat het nederlandse volk ACHTERLIJK is; aangezien ze die kleuterachtige plaatjes hebben bedacht; jeweetwel tweevoeten boven twee voeten beneden=seks' wat een flauwekul; een rating geven okay; een rood cirkeltje met minimum leeftijd; da's meer dan genoeg.

Nathan Strik
17-08-2002, 22:43
jeweetwel tweevoeten boven twee voeten beneden=seks' wat een flauwekul Ik weet ook wel een treffender manier om een sex-icoontje te maken, maar dan mogen ze voor de verpakking ook wel een leeftijdsindicatie gaan invoeren. (6)

lieshout84
17-08-2002, 22:46
Ik weet ook wel een treffender manier om een sex-icoontje te maken, maar dan mogen ze voor de verpakking ook wel een leeftijdsindicatie gaan invoeren. (6)


Dan moet daar zekerz ook weer een xtra hoes overheen waardoor de dvd weer duurder wordt.........
niet dat ik die films ooit koop ofzo........(6)

JCL
29-03-2003, 06:09
Maar harry potter and the chamber of secrits heeft een R rating. Dit is toch als ik mij niet vergis 16+ in de VS? Das toch ook wel weer te veel van het goede. Je kijgt tegenwoordig steeds meer kinderen die alleen nog maar op de achterkant van de cover kijken, als daar maar 16 staat is het een goede film. Het ismaar waar je van houd he, maar die mega dikke actie film's met meer kogels dan verhaal zijn toch een beetje teveel van het goede.

Maarten van Krimpen
30-03-2003, 16:21
Die hele filmkeuring is achterlijk, en niet alleen in Nederland. Het is achterlijk, en dat zal het altijd blijven