PDA

Bekijk de volledige versie : nagloeien LCD tv



Frank K.
09-07-2010, 16:01
Hallo iedereen,

Ik zat zojuist charlie and the chocolate factory te kijken(met ep35 op lcd TV). Op het laatste zie je besneeuwde huizen die dan verder uitgezoomed worden. Dan wordt het beeld zwart en begint de aftiteling. Alleen mijn scherm werd niet volledig zwart. Er bleef een blauwige/witte gloed achter. Een soort kleur als ijsblauw zeg maar. Waar de huisjes gestaan hadden bleef het nagloeien. De contouren van het huisje bleven staan zeg maar.

Zodra er een regel van de aftiteling overheen ging was het weer weg. De aftiteling zag er gewoon normaal uit en ook tijdens de film heb ik niets gemerkt.

Op de kamer waar ik zat te kijken was het wel bijzonder warm. Door de warmte van de tv, versterker en het huidige weer was het wel 30graden.

Kan dit er iets mee te maken hebben?

Graag dus jullie hulp met dit probleempje. Ik heb het nog niet eerder gezien dus zo'n groot probleem is het niet.
Als het binnenkort weer wat afgekoeld is dan zal ik hem nog eens aanzetten. Kijken of het probleem zich herhaald.

Dus mijn vraag: Is er iemand bekend met dit probleem, en heeft er misschien iemand tips om vast te stellen door wat het probleem veroorzaakt wordt?

MatrixTom
09-07-2010, 16:28
Ben je zeker dat contrast/brightness/... perfect zijn afgesteld?

Met het modelnummer bij de hand kan je op internet vaak wel de meest optimale instellingen achterhalen.

Frank K.
09-07-2010, 17:14
Ik heb toen ik de tv kocht(inmiddels ruim 3 jaar geleden) alles ingesteld naar smaak. Ik heb verder nooit gezocht naar perfecte instellingen ofzo.

Ik heb dit in ieder geval nooit gehad

stargazer
12-07-2010, 20:38
hoi ik heb even gekeken bij mijn samsung ik heb het zelfde probleem als ik de film kijk op mijn sony heb ik het niet dus ik denk dat het aan samsung tv's licht

vergeet ook niet een tv van 3 jaar terug zijn meestal hd ready en niet full hd daar kan het ook nog in zitten de beeld instellingen zijn anders waarschijnlijk als je je ep 35 in stelt op 720 zal het probleem over zijn denk ik

ik gebruik mijn samsung als computer monitor

Frank K.
13-07-2010, 00:25
Ik ben inderdaad bewust van het feit dat de tv hd-ready is. Hij geeft bij een full-hd bron ook aan dat 'ie het niet weer kan geven. De ep35 staat op 1080i output. Dit moet goed gaan. Ik zal weel eens controleren of dit misschien op 720P beter gaat.

In jouw geval. Heb je dezelfde tv als ik? of een andere samsung monitor?

Mr_Parker
13-07-2010, 07:37
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met 1080i of 720p instelling.
Ik denk meer aan de algemene aansturing van het scherm, firmware van Samsung dus.

Het lijkt alsof bij het overgaan van een beeld met hoog contrast naar volledig zwart het kristal niet volledig "gereset" wordt. Het kristal blijft een beetje gedraaid en daardoor komt er nog een kleine gloed licht door. Komt er opnieuw info, de aftiteling, over het zelfde stuk, komt daar nogmaals de reset over heen en gaat het wel goed.

Dit kan met de warmte te maken hebben, dat bijvoorbeeld het kristal trager reageert door de warmte en daardoor de eerste keer niet helemaal gereset wordt.

Maar dit is allemaal mijn idee en ik kan er natuurlijk naast zitten.

Frank K.
13-07-2010, 15:41
Lijkt mij inderdaad ook. Mijn PS3 stuurt ook 1080i uit en hierbij gaat het altijd goed(ik kijk meer blu-ray's dan hd-dvd's).

Het is hier inmiddels wat koeler dan een paar dagen geleden. Ik zal zo eens even kijken of het nu beter gaat. Ik zal meteen doorspoelen tot het einde zodat de tv zo min mogelijk warm wordt.
Mocht het probleem nog steeds bestaan dan ga ik ook even na of het probleem zich ook voordoet bij mijn ps3 en andere films.

Frank K.
14-07-2010, 23:53
Ik heb vandaag even hetzelfde stukje film opnieuw afgespeeld. Ik ben meteen naar het einde gegaan met het huis. De tv was nu koud en het probleem deed zich nog steeds voor. Ik heb nog niet getest of het met een 720p weergave hetzelfde gaval is.

Wel heb ik een andere film(blu-ray) bekeken. Hier heb ik niets vreemds gezien. Wel is het lastig om soortgelijke stukjes te vinden. Dus stukjes waar het van heel licht naar zwart gaat. Ik ga de komende dagen nog wat meer testen en dan laat ik het hier nog wel weten.

Nog even over die kristallen. Zoals mr parker worden de kristallen gereset. maar tijdens de film worden die kristallen constant gereset en opnieuw opgelicht of denk ik dan verkeerd?

Mr_Parker
15-07-2010, 07:03
Nee, je denkt juist.

In wezen krijg je met elke frame nieuwe informatie en wordt dus elke keer een nieuwe puls naar het kristal gestuurd.
Hierdoor draaid deze wel of niet het licht van de ene richting naar de andere waardoor het licht wel of juist niet door het polar filter gaat en dus wel of niet de pixel doet waarnemen.
Wat ik me, zo zuigend uit mijn duim, zou kunnen indenken, is dat bij deze specifieke overgang van "hoog contrast" naar zwart er iets meer gebeurd dan op andere momenten, of eigenlijk juist iets minder.
Om zoveel mogelijk info op een schijfje te krijgen worden er compressies toegepast. Hoe slimmer de compressie hoe beter. Maar hoe meer compressie hoe minder er daadwerkelijk van elke afzonderlijke frame er bewaart blijft.
Bij deze overgang zou het dus zomaar kunnen dat er een frame is met de info dat het hele beeld zwart is en daarna alleen maar de info dat er niks veranderd.
Het scherm krijgt dan eenkeer een signaal om een pulsje te geven en vervolgens niks meer te doen. Zodra de aftiteling loopt verschuift deze constant over het beeld en bevat elke frame wel meer info en krijgt elke pixel keer op keer een update.

Maar zoals gezegd dit is allemaal op gok basis.

Frank K.
15-07-2010, 11:43
Ik heb me nooit zo in de techniek van lcd's verdiept maar alles wat je zegt klinkt mij vrij logisch.

Ik bedenk me net dat ik ook nog een hd-dvd speler bij mijn pc heb. Ik zal eens kijken of het zelfde gebeurd bij mijn pc scherm.

DVDProfilersFilmgek
15-07-2010, 11:50
Nee, je denkt juist.

In wezen krijg je met elke frame nieuwe informatie en wordt dus elke keer een nieuwe puls naar het kristal gestuurd.
Hierdoor draaid deze wel of niet het licht van de ene richting naar de andere waardoor het licht wel of juist niet door het polar filter gaat en dus wel of niet de pixel doet waarnemen.
Wat ik me, zo zuigend uit mijn duim, zou kunnen indenken, is dat bij deze specifieke overgang van "hoog contrast" naar zwart er iets meer gebeurd dan op andere momenten, of eigenlijk juist iets minder.
Om zoveel mogelijk info op een schijfje te krijgen worden er compressies toegepast. Hoe slimmer de compressie hoe beter. Maar hoe meer compressie hoe minder er daadwerkelijk van elke afzonderlijke frame er bewaart blijft.
Bij deze overgang zou het dus zomaar kunnen dat er een frame is met de info dat het hele beeld zwart is en daarna alleen maar de info dat er niks veranderd.
Het scherm krijgt dan eenkeer een signaal om een pulsje te geven en vervolgens niks meer te doen. Zodra de aftiteling loopt verschuift deze constant over het beeld en bevat elke frame wel meer info en krijgt elke pixel keer op keer een update.

Maar zoals gezegd dit is allemaal op gok basis.

Denk dat je de spijker op zijn kop slaat, ben ook een keer geschrokken, dacht dat er beeld was ingebrand, bleek ook dat het om een beeld ging dat waarschijnlijk nog achterblijft in het software programma van de TV als hij van het 1 naar het ander overschakeld zonder dat het beeld ververst wordt. Zie het regelmatig als ik bijvoorbeeld na het kijken naar een blu ray deze onder het spelen eject, er blijft een spook beeld achter.

Nu let ik er niet meer op, beeld is onder het spelen van films gewoon perfect, dus waarom zou je je dan druk maken over dingen die nu eenmaal zijn zoals ze zijn;)

Frank K.
15-07-2010, 12:13
Ik was zelf niet zo bang voor het inbranden, het is een lcd. Maar vond het toch wel opmerkelijk. Ik had het eerder nog niet gezien.

Ik heb zojuist de film afgespeeld op mijn pc. middels externe hd-dvd/blu-ray speler op pc en dan op pc scherm. bij dit scherm was er niets van te zien. Misschien omdat de refresh tijden van een pc scherm iets sneller/beter zijn?

Ik zal zo eens de ep-35 op dit scherm aansluiten. Het ligt nu in iedere geval niet aan de disc.

Frank K.
15-07-2010, 12:32
Zo en nu weer een update.

zojuist de ep-35 aan mijn pc scherm gehangen. Het "probleem" deed zich nu niet voor. Hiermee kunnen we dus veilig zeggen dat het aan het scherm(de tv) ligt. toch?

Zou dit probleem altijd al aanwezig geweest zijn of zou dit iets kunnen zijn wat door "ouderdom" veroorzaakt zou kunnen worden?