PDA

Bekijk de volledige versie : Geen verschil hoorbaar in verschillende geluidsformaten met onkyo 608



wooddwarf
21-07-2010, 03:44
Hallo beste mensen,

ik ben zelf in het bezit van een onkyo 608. Echter bij het selecteren van de verschillende geluidsformaten zoals DD, DTS, DTS HD etc merk ik niet echt veel verschil in geluids kwaliteit. Vroeger als ik overschakelde van DD naar DTS werd het geluid wat harder en zuiverder. Nu blijft het geluid / zuiverheid hetzelfde.

Verder met ik ook geen verschil als ik overschakel van DD true digital en DTS HD. Display geeft netjes de juiste geluidsformaat weer. Dus ik zie het wel maar hoor het nog niet!

Heb echt van alles geprobeerd. DYN EQ en DYN VOL uitzetten, broningangen veranderen.. niks helpt. Heb de handleiding gelezen maar ben er niet wijzer op geworden. Ik las ergens dat je bij de hdmi instellen " amp" moet kiezen en niet " tv+amp" maar deze optie ben ik nergens tegen gekomen.

Kan iemand mij hiermee helpen? Any help is welcome(y)

groetjes

bosdwerg


ps. ik gebruik de infinity beta HCS boxen set en gebruik een hdmi kabel van de dvd speler naar de receiver en een hdmi kabel van de receiver naar de tv toe. Moet wel zeggen dat ik 2 verschillende hdmi kabels gebruik. Van de receiver naar de tv is gold plated en van de receiver naar de dvd is een wat goedkopere standaard versie. Volgens mijn zijn beide kabels 1.3. Moet ik naar een 1.4 of maakt dat niks uit?

Marcellow
21-07-2010, 09:57
Geluid komt niet alleen uit een reciever, maar ook uit de kabels en (vooral) uit je luidsprekers. Helaas weten wij niet welke van de laatste jij in gebruik hebt, maar je kunt er vanuit gaan dat de geluidsketting zo sterk is als de zwakste schakel. Dus met slechte luidsprekers, kan een reciever (of een nieuw HD geluidsformat) de speakers niet beter laten klinken dan deze maximaal kunnen.
Hetzelfde geldt voor een dropveter in plaats van een echte luidsprekerkabel. Dit scheelt nogal.

Oh ja, uit een DVD komen geen nieuwe geluidsformaten, dan moet je echt naar HDDVD of Blu-Ray toe.

wooddwarf
21-07-2010, 10:13
Bedankt voor de reactie. Ik gebruik de Infinity beta HCS boxen en dat zijn kwalitatief vrij goeie boxen. Zou het dus eventueel aan de hdmi kabels liggen?

Marcellow
21-07-2010, 10:15
Niet aan je HDMI kabels, maar aan de kabels tussen de speaker en reciever. HDMI is een digitaal signaal, aan die eenen en nullen kan niet zoveel misgaan.

Ook weet ik niet of je de reciever een soundfield of niet meegeeft. Je zou je reciever op "AUTO" moeten zetten. Dan kiest de reciever zelf de surroundinstelling die past bij de input die deze krijgt.

Davidshadow13
21-07-2010, 10:19
Aan de HDMI kabels zal het niet liggen. De signaal overdracht van HDMI is
namelijk digitaal. Dus het signaal verzwakt niet en kan ook niet gestoord worden. Je hebt signaal of je hebt geen signaal zo simpel is het.

Het kan dus wel aan je luidspekerkabel liggen aangezien dit nog gewoon een
analoge overdracht betreft. Hierbij maakt het merk niet zoveel uit maar de dikte wel een beetje. Als je niet hele dunne kabels hebt. Zeg vanaf
2,5 mm2 á 3 mm2 kan het daar ook moeilijk aan liggen.

Het je de speakers goed afgesteld op de boxen? dus goede calibratie evt. het volume in de speaker wizzard een paar dB opkrikken? Verder zou ik een ingebouwde EQ enzo in zon reciever eigenlijk altijd uitzetten omdat de kwaliteit daarvan nu niet echt denderend is.

Hoor je verder wel meer detail in het geluid en meer diepte zeg maar dat de bass beter gecontroleerd is. Want zelfs ik hoor verschil uit mijn 25 jaar ouder B&W DM110 speakers.

Gerco Stuivenberg
21-07-2010, 10:46
Zoals ook elders op dit forum te lezen is, zal je weinig verschil kunnen horen tussen Dolby TrueHD en DTS-HD MA. Beide zouden na decoderen weer hetzelfde zijn als de Master. De meesten geven de voorkeur aan die van DTS omdat deze minder Meta-data heeft. Bij Dolby zorgt de meta-data er voor dat de gebruiker kan kiezen tussen beperkt en maximaal dynamisch bereik en dat het goed klinkt als je het via een 2.1 set beluistert.

Opties als 'Dynamic EQ' en 'Dynamic Volume' kunnen ook invloed hebben op het signaal. Met Dynamic EQ worden de instellingen van de toonregeling aangepast op de geluidssterkte en met Dynamic Volume kunnen niveaus van de bronnen verhoogd of verlaagd worden. Deze zijn dus bedoeld om het luisteren comfortabeler te maken en dus niet voor verbetering van de weergave. Voor een goede en juiste weergave kun je deze daarom beter uit laten staan. ;)


Het je de speakers goed afgesteld op de boxen? dus goede calibratie evt. het volume in de speaker wizzard een paar dB opkrikken?
Als TS de niveaus door een auto set-up heeft laten instellen dan zouden deze goed moeten zijn. Het Audyssey gebruikt nl. meerdere meetpunten. Het opkrikken van het aantal dB's zou ik daarom niet doen. Daarnaast gebruikt TS een complete 5.1 luidsprekerset. Hierdoor is de kans kleiner dat bepaalde luidsprekers luider of minder luid gaan klinken als het geluidsniveau verandert. :cool:

wooddwarf
21-07-2010, 11:23
Als ik 'Dynamic EQ' en 'Dynamic Volume' aan heb staan klinkt alles vele maler beter dan zonder. Raden jullie aan om de EQ settings zelf handmatig in te stellen, ik heb echt geen verstand hoeveel db voor elke hertz enzo ik moet instellen dus deze staat nu op auto.

Wat ik trouwens raar vind vroeger op me oude receiver als ik van DD naar DTS overschakelde merkte ik echt een groot verschil. Volume werd hoger en geluid scherper en nu merk ik dat niet vind ik beetje raar.

StefaanD
21-07-2010, 11:38
Wat is de bron ... 'k bedoel welke speler ?

Marcellow
21-07-2010, 11:40
Wat is de bron ... 'k bedoel welke speler ?

En welke disk? Sommigen doen meer moeite voor een HD track dan anderen...

Gerco Stuivenberg
21-07-2010, 12:06
Als ik 'Dynamic EQ' en 'Dynamic Volume' aan heb staan klinkt alles vele maler beter dan zonder. Raden jullie aan om de EQ settings zelf handmatig in te stellen, ik heb echt geen verstand hoeveel db voor elke hertz enzo ik moet instellen dus deze staat nu op auto.

Wat ik trouwens raar vind vroeger op me oude receiver als ik van DD naar DTS overschakelde merkte ik echt een groot verschil. Volume werd hoger en geluid scherper en nu merk ik dat niet vind ik beetje raar.
Dat is wat ik aangaf in mijn vorige bericht. Het woord 'mooi' geeft vaak aan het luisteren aangenaam en dus 'comfortabel' is.

De EQ-instellingen die Audyssey heeft gemaakt zijn er voor om bepaalde toongebieden te compenseren als deze volgens de meting te luid of te zacht weergegeven worden. Wil je deze zelf handmatig instellen, dan zou je die van Audessey kunnen gebruiken om te kijken wat de verschillen tussen links en rechts zijn. De verschillen worden veroorzaakt door de akoestiek van de kamer en de opstelling. Het geluidsbeeld blijft dan symmetrisch en de akoestiek van de kamer blijft dan een beetje invloed hebben op de weergave. Het gehoor kan zich nl. aanpassen op de eigenschappen van de akoestiek en wanneer deze niet kloppen met de weergave, kan dit storend zijn voor het kijkgenot.

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=76111

Dat het geluid scherper klinkt met jou oude komt door het feit dat jouw huidige veel compenseert en je daardoor moeilijk het verschil kunt merken tussen hard en zacht. ;)

wooddwarf
21-07-2010, 12:36
ik kan helaas niet kijken wat de automatische eq waardes zijn dus als ik het handmatig wil instellen wordt het echt gis werk en ik ben geen audiofiel maar een amateurtje dan wordt het helemaal moeilijk zonder enige ervaring en kennis.

Bertje79
21-07-2010, 13:44
@Davidshadow

Aan de HDMI kabels zal het niet liggen. De signaal overdracht van HDMI is
namelijk digitaal. Dus het signaal verzwakt niet en kan ook niet gestoord worden. Je hebt signaal of je hebt geen signaal zo simpel is het.

Beste David,

Als het zo simpel was zouden er niet zoveel discussies over zijn en zijn geweest.
Zo simpel is het juist helemaal niet.

Het belang van een goede kabel is juis heel groot, de praktijk leert gewoon dat er 'rommel' op de markt is waarbij regelmatig de nullen of eenen 'omvallen'. Ik heb het zelf onlangs nog gezien.

Dus, zo maar beweren dat iets zo is lijkt me niet echt zinvol en brengt iemand die op zoek is naar een oorzaak van zijn 'probleem' alleen maar verder van de oplossing.



Groetjes,
Bart

Albert Kostwinder
21-07-2010, 13:54
@Davidshadow

Je kunt het wel in kabels enz. gaan zoeken maar je hele set is gewoonweg niet in staat een groot verschil tussen de verschillende formaten weer te geven dat het goed hoorbaar is...

Bertje79
21-07-2010, 14:15
@Albert Kostwinder

Dat ligt enkel aan je installatie.
Daarnaast is er een bekend spreekwoord wat hier toch ook wel voor geldt;
"de ketting is zo zwak als de sterkste schakel".

Of je het hoort is iets anders, in mijn geval waar ik het dus constateerde was het een HDMI kabel van een receiver naar een televisie. Hier kwam het een aantal keren voor dat de televisie ineens een blauw beeld weergaf, of er een 'balk' in beeld kwam.

Voor mij staat dus als een paal boven water dat er wel degelijk verschil zit in verschillende kabels, zowel analoge als digitale.



Groetjes,
Bart

Albert Kostwinder
21-07-2010, 14:52
@Albert Kostwinder

Dat ligt enkel aan je installatie.
Daarnaast is er een bekend spreekwoord wat hier toch ook wel voor geldt;
"de ketting is zo zwak als de sterkste schakel".

Of je het hoort is iets anders, in mijn geval waar ik het dus constateerde was het een HDMI kabel van een receiver naar een televisie. Hier kwam het een aantal keren voor dat de televisie ineens een blauw beeld weergaf, of er een 'balk' in beeld kwam.

Voor mij staat dus als een paal boven water dat er wel degelijk verschil zit in verschillende kabels, zowel analoge als digitale.



Groetjes,
Bart

Het was niet duidelijk van mij maar ik had mijn postje aan de ts gericht, al gaat het ook voor jou op...:)

Natuurlijk zit er verschil in bekabeling, maar het is net als bij de stelling van die zwakste schakel dat dit dan ook voor de totale setup op gaat: de juiste balans in je set is qua prijs en kwaliteit dan zelfs belangrijker...

wooddwarf
21-07-2010, 15:42
Ik heb nog niet echt een oplossing kunnen vinden voor mijn probleem. De infinity beta HCS speakers en de receiver zijn van degelijke kwaliteit, geen topmodellen maar zeker ook niet slecht.

Heb ook onkyo gemailed kijken wat ze zeggen. Zit nou nog te twijfelen of ik nou andere hdmi kabels moet nemen of niet. Heb nu eentje die is gold plated en de andere is een budget kabel.

Ik zal dyn eq en dyn vol uitzetten en het geluidniveau van de center speaker omhoog gooien met 6db. Kijken hoe het dan klinkt.

Als jullie nog andere suggesties hebben hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de moeite en hulp(y)

Albert Kostwinder
21-07-2010, 15:46
Gebruik je wel intellivolume? +10 doet wonderen....:)

wooddwarf
21-07-2010, 15:50
Nee dat nog niet, ik begrijp deze functie niet helemaal. Houdt het in dat hij de volume van alle audio sources omhoog gooid? Wordt mijn receiver niet te heet dan als ik hem helemaal op 10 zet?

Davidshadow13
21-07-2010, 16:00
@Albert
Het lijkt mij dat er geen probleem is met of de set wel of geen kwaliteit genoeg biedt. Aangezien de Infinity speakers die de TS heeft, gewoon goede
mid-end speakers zijn. Deze zouden prima in staat moeten zijn om een verschil hoorbaar te doen maken tussen gewoon DD en lossless TrueHD en DTS-HD. Als ik het verschil kan horen met twee 25 jaar oude B&W speakers, twee crappy JVC surrounds:-P en een mid-end reciever zoals de TS heeft zou hij dat ook moeten kunnen lijkt mij.

@Bertje79
Ik begrijp je punt wel en er zijn zeker als de nodige discussies geweest. De één zegt dat het zinvol is de ander niet. In dit geval zie ik niet in waarom exccesief dure kabels zullen helpen aangezien dit in geen verhouding staat tot de kwaliteit en de prijsklasse van de rest van de spullen.
Als je gewoon redelijke kwaliteit HDMI kabels hebt en dan bedoel ik voornamelijk met een degelijke bouwkwaliteit want daar gaat het vaak mis van een merkt als vivanco of de goedkopere IXUS voor 2 tientjes of HQ voor nog minder zou het gewoon goed moeten werken.

Zelfde geld voor de speaker kabel gewoon een merk in verhouding met de waarde van je set. Dus gewoon iets van 3mm2 van 3-4 euro de meter, dat is echt zat voor zo'n set.

@TS
Heb je al geprobeerd je luidsprekers te verplaatsen? Staan ze toevallig (te)dicht
tegen muren of in een hoek. Hoe is de acoustiek in de kamer deze dingen kunnen ook nog enig verschil maken. Verder was al geopperd
pak een goede BD met een goed gemasterde soundtrack.

Albert Kostwinder
21-07-2010, 16:00
Het geeft je setup een enorme boost en nee, het wordt niet te heet. Probeer het maar. Je wil niet meer zonder...:)

wooddwarf
21-07-2010, 16:06
Maar ja hoeveel watt spuugt hij per kanaal uit dan? Voor mijn speaker is 100 watt aangeraden ( 8 omhs )

ps. staat die van jou ook op 10 en heb je dan geen last van clipping?

Gerco Stuivenberg
21-07-2010, 16:48
Met een receiver als de 608 en een set luidsprekers als die van de beta-set hoef je niet bang te zijn dat deze gaan 'clippen'. De receiver heeft voldoende reserves om dit te voorkomen. Als je het te bont maakt zul je eerder de luidsprekers opblazen. Maar dan staat de volumeregelaar meestal ook op standje oorverdovend. :)

Het aantal Watts dat een receiver er continu uit kan spugen is ongeveer 55 Watt. Met de set die jij hebt zal dit in een kleine kamer ongeveer 15 kunnen zijn en in een grote 25. Is dus afhankelijk van de afstand die het geluid moet overbruggen. Bij pieken wordt er aanspraak gemaakt op de reserves van de reciever. Gelukkig zijn die bij losse receivers groter en zal ook dit geen probleem zijn. ;)

wooddwarf
21-07-2010, 17:01
Ik merk wel bij sommige films zoals bij ghostbusters dat de stemmen soms wat schel zijn en mijn center speaker soms hoor "kraken". Is dat geen lichte vorm van clipping? Komt misschien ook omdat ik dyn eq en dyn vol aan had staan.

Zit nu op het werk maar ga zeker proberen om de IntelliVolume op 10 te zetten en de volume van de aparte speaker kanalen te verhogen. Zit hier beetje aan te denken:

center: +6
fronts +4
surrounds: +5
Subwoofer -3 of 0.

Had hiervoor een simpele kant en klare homecinema set van sony die vrij eenvoudig was maar die onkyo 608 is toch wel andere koek kwa instellingen.

Gerco Stuivenberg
21-07-2010, 17:12
Ik merk wel bij sommige films zoals bij ghostbusters dat de stemmen soms wat schel zijn en mijn center speaker soms hoor "kraken". Is dat geen lichte vorm van clipping?
Dat kraken komt doordat de film niet state-of-the-art is en is dus geen 'clippen'. Is het niveau van bepaalde geluiden wel te hoog, dan noemen we dat 'oversturing'

Hoor je dat kraken bij alle films, dan kun je beter even de kabels controleren of deze goed aangesloten zijn. Vaak moet je ze in twee keer vast draaien omdat het koper zich na de eerste keer aanpast op de klem en deze daardoor weer los kan raken. ;)

wooddwarf
21-07-2010, 17:26
Bedankt voor de reacties Gerco,

ik hoor het gekraak niet bij alle films. Heel toevalling inderdaad alleen bij wat oudere. Zal de bedrading ook ff checken. Wat vind jij van de bovengenoemde instellingen die ik wil gaan maken.

Moet ik trouwens de automatische eq instelling zetten op handmatig? Kan alleen niet de waardes zien, dus als ik het handmatig moet invoeren wordt het gis werk. Weet echt niet wat de goede waardes zijn voor mijn speakers.

Marcellow
22-07-2010, 07:38
Zeg houddwerg, heb je ook een gebruiksaanwijzing gekregen bij de reciever? Of probeer je al je informatie hier te verkrijgen? Bijna alle vragen die je stelt doen mij een beetje denken aan RTFM...

Albert Kostwinder
22-07-2010, 09:19
@Albert
Het lijkt mij dat er geen probleem is met of de set wel of geen kwaliteit genoeg biedt. Aangezien de Infinity speakers die de TS heeft, gewoon goede
mid-end speakers zijn. Deze zouden prima in staat moeten zijn om een verschil hoorbaar te doen maken tussen gewoon DD en lossless TrueHD en DTS-HD. Als ik het verschil kan horen met twee 25 jaar oude B&W speakers, twee crappy JVC surrounds:-P en een mid-end reciever zoals de TS heeft zou hij dat ook moeten kunnen lijkt mij.



Dat zeg ik toch ook? Grrrr, dat lezen he...:roll: haha ;)

Gerco Stuivenberg
22-07-2010, 11:22
Bedankt voor de reacties Gerco,

ik hoor het gekraak niet bij alle films. Heel toevalling inderdaad alleen bij wat oudere. Zal de bedrading ook ff checken. Wat vind jij van de bovengenoemde instellingen die ik wil gaan maken.

Moet ik trouwens de automatische eq instelling zetten op handmatig? Kan alleen niet de waardes zien, dus als ik het handmatig moet invoeren wordt het gis werk. Weet echt niet wat de goede waardes zijn voor mijn speakers.
Dan komt het door de soundtrack van Ghostbusters.

De instellingen die je wilt maken zullen niets toevoegen aan de weergave. Niet doen dus. Een uitzondering is de sub. Het niveau daarvan zou je wel aan kunnen passen als deze bij muziek in stereo voor het gehoor te (on)duidelijk aanwezig is. Het is wel handig als je de CD's die je daarvoor gebruikt een beetje kent voor wat betreft de hoeveelheid lage tonen. ;)

Voor de EQ geldt dat bij "Auto" de instellingen van Audessey worden gebruikt. Voorlopig kun je deze beter gebruiken om er aan te wennen en het geluid te kunnen horen zoals de makers het bedoeld hebben. Zelf fine-tunen kan altijd later nog.


Zeg houddwerg, heb je ook een gebruiksaanwijzing gekregen bij de reciever? Of probeer je al je informatie hier te verkrijgen? Bijna alle vragen die je stelt doen mij een beetje denken aan RTFM...
Blijkbaar geeft de gebruiksaanwijzing niet voldoende om TS te helpen met het goed instellen van zijn receiver. Deze is nl. bedoeld om uit te leggen hoe een gebruiker iets kan instellen en wat de mogelijkheden van de receiver is. Wat in zijn geval de beste instellingen zijn, staat er dus niet in. Vandaar dat hij ons om advies vraagt zodat hij deze zelf kan maken.

Misschien zou jij dat ook eens kunnen doen. Of gebruik je een alles-in-één geval? :roll:

wooddwarf
22-07-2010, 14:51
Vriendelijk bedankt voor de hulp allemaal. Ik denk dat ik toch Dyn EQ en Dyn Vol gebruik. Geluid klinkt veel ruimtelijker en de surrounds komen veel beter uit. Zonder deze opties heb ik niet echt een bioscoop ervaring.

StefaanD
22-07-2010, 15:04
Hummm ga straks eens rustig dit draadje doorlezen en misschien vanavond ook wat
experimenteren. Heb namelijk ook een Onkyo TX-SR608 (y)

wooddwarf
22-07-2010, 15:37
Welke speakerset heb jij?

StefaanD
22-07-2010, 22:11
Mijn onderschrift verraad alles :lol:

voor: Focal Chorus 706 V | center: Focal Chorus CC 700 V | achter: Focal Chorus SR 700 V | sub: Focal Chorus SW 700 V

Focal (http://www.focal-fr.com/) klinkt misschien niet bekend in de oren, maar is een deel van het Franse JMLab.

wooddwarf
22-08-2010, 18:18
Nou heb inmiddels mijn onkyo sr608 ingeruild voor een denon 3808a. Wel wat ouder model maar geluid is veel mooier. Nu hoor ik dus wel duidelijk verschil tussen alle geluids formaten. Echt raar dat ik dat niet hoorde bij die onkyo. Waarschijnlijk onvoldoende power?

Michael Hamers
22-08-2010, 19:36
Kan verschillende oorzaken hebben. Misschien een slechte combi met je speakers. Kan zijn dat de combinatie tussen de Denon en je speakers een betere is.

wooddwarf
22-08-2010, 19:49
Zou goed kunnen inderdaad. Onkyo heeft voornamelijk een heel helder en scherp geluid terwijl het bij de Denon allemaal wat warmer klinkt met meer bass.

Bertje79
23-08-2010, 10:34
@Wooddwarf

Denon klinkt gewoon goed!



Groetjes,
Bart

wooddwarf
23-08-2010, 18:49
@Wooddwarf

Denon klinkt gewoon goed!



Groetjes,
Bart


Daar ben ik nu ook achter gekomen inderdaad, alhoewel onkyo klinkt ook niet verkeerd alleen wat de helder helemaal met mijn boxen set ( infinity hcs beta )