PDA

Bekijk de volledige versie : geluids weergave



arno vd neut
20-08-2002, 00:27
mijn vraag is voor velen mischien simpel maar ik snap het nog niet helemaal
ik heb een dvd speler die alles wat je maar kan verzinnen onder steund zo ook dts en ik bezit een sony reciever die ook dts onder steud ik heb hier een 5.1 speaker systheem op aangesloten
4x sateliet 1x center en 1x active sub
de dvd en reciever zijn met een optical (zo'n zwarte glasvezel)kabel aan elkander verbonden nu is de reciver uitgerust met een optie die het signaal dat hij binnen krijgt zelf herkend
maar als ik er nu een dvd'tje op ga kijken dan geeft hij in de display van de reciver nooit 5.1 aan maar 2/3 het geluid komt dan wel door alle speakers maar is dit wel het juiste of doe ik iets verkeerds
ik hoop dat iemand mij van deze vraag kan verlossen.:( :(

Acinony
20-08-2002, 06:46
Dat klopt, hij hoort aan te geven:
3/2, dat zijn resp. de voor/achterkanalen.
En dan gaan er, ligt aan het type sony versterker wat je hebt symbooltjes branden.
o.a.:
- digital
- prologic
- dts
bij mij gaat er een blauwe led branden als het gaat om 5.1 :D
Ik heb de Sony STR-DB940

arno vd neut
20-08-2002, 10:47
oke dankje wel voor de info
maar wat mij nog steeds niet lekker zit is dat hij in de display letterlijk zegt (dolby digital 3/2 ) is dit dan het zelfde als dts of is dit beter of slechter ik heb overgens de str-de475

Point7
20-08-2002, 15:01
oke dankje wel voor de info
maar wat mij nog steeds niet lekker zit is dat hij in de display letterlijk zegt (dolby digital 3/2 ) is dit dan het zelfde als dts of is dit beter of slechter ik heb overgens de str-de475

Blijkbaar gebruikt Sony een eigen manier om surround aan te duiden.

Volgens wat ik hier kan lezen is bij Sony 3/2 = 5.1 (indien een subwoofer aangesloten is natuurlijk)

Dus 3 front speakers (left + center + right) en 2 surround speakers + eventueel een subwoofer.

De aanduiding 3/2 heeft totaal niets te maken met DTS. Ik denk dat er zowel bij Dolby Digital 5.1 als DTS 5.1 op de display "3/2" zal verschijnen. Er zal echter ergens anders op het toestel een indicatie branden welke van de 2 het nu is.

Samengevat die "3/2" slaat op het aantal speakers en niet op het type decoder (DD of DTS).

Nathan Strik
20-08-2002, 16:33
Volgens wat ik hier kan lezen is bij Sony 3/2 = 5.1 (indien een subwoofer aangesloten is natuurlijk)

Dus 3 front speakers (left + center + right) en 2 surround speakers + eventueel een subwoofer. 3/2 is inderdaad een officiële benaming voor 5.1 geluid. (of 5.0 als het LFE kanaal uitgeschakeld is)
Ik heb zelf thuis heel toevallig de mogelijkheid om 5.1 geluid te mixen in Dolby Digital en met mijn encoder kan ik dan ook uit de volgende opties kiezen:

- 3/2 (L, C, R, l, r) LFE aan of uit
- 2/2 (L, R, l, r) LFE aan of uit
- 3/1 (L, C, R, l) LFE aan of uit
- 2/1 (L, R, l) LFE aan of uit
- 3/0 (L, C, R) LFE aan of uit
- 2/0 (L, R) LFE aan of uit
- 1/0 (C) LFE aan of uit

Waarbij de kanaalaanduiding als volgt is:
L = Linksvoor
C = Centervoor (of mono)
R = Rechtsvoor
l = Surround links (of mono-surround)
r = Surround rechts

Als het goed is moet er op die Sony dan ook een lampje of aanduiding te zien zijn als het LFE .1 kanaal actief is.

Het is dus inderdaad gewoon een andere (professionelere) notering, that´s all.

Acinony
20-08-2002, 18:51
Ik heb zelf thuis heel toevallig de mogelijkheid om 5.1 geluid te mixen in Dolby Digital .........
En hoe moet ik dat zien, of liever gezegd: luisteren :)
Je kan van normaal stereo geluid 5.1 maken of iets dergelijks ?

arno vd neut
20-08-2002, 22:09
oke houd dit nu in dat er geen verschil is tussen dts en dolby digital of juist wel? :confused:

Nathan Strik
20-08-2002, 22:31
En hoe moet ik dat zien, of liever gezegd: luisteren :)
Je kan van normaal stereo geluid 5.1 maken of iets dergelijks ? Nee, ik kan 5 aparte (discrete) WAV bestanden en eventueel een zesde bestand voor de lage (LFE) tonen mixen tot een volwaardige Dolby Digital 5.1 track.
In principe is normaal stereo wel te remixen naar 5.1, maar dat wil alleen goed als je de originele losse audioelementen nog hebt.

Nathan Strik
20-08-2002, 22:33
oke houd dit nu in dat er geen verschil is tussen dts en dolby digital of juist wel? :confused: De 3/2, 2/2, etc... notering is een notering voor het aantal kanalen, en dus gebruikt door geluidstechnici om aan te duiden wat de aard van de mix is.
Dat staat dus los van Dolby Digital of DTS, wat dus wel aparte standaarden zijn, waar dus ook verschillen tussen zitten.

Acinony
21-08-2002, 07:08
Nee, ik kan 5 aparte (discrete) WAV bestanden en eventueel een zesde bestand voor de lage (LFE) tonen mixen tot een volwaardige Dolby Digital 5.1 track.
In principe is normaal stereo wel te remixen naar 5.1, maar dat wil alleen goed als je de originele losse audioelementen nog hebt.
Bruut man(y)
Jij kan dus je eigen 5.1 track maken, echt top lijkt me dat.
Hebbie dat al een keer gedaan, een kleine track ofzo..?

En gaat dit dan via je pc of alleen via de versterker..?
hebbie een site ofzo waar ik er wat over kan lezen of zien..?

Lesley
21-08-2002, 08:10
Hey Nathan!

Vet man! welke software gebruik je om je Wav's om te zetten in een 5.1 track?

Nathan Strik
21-08-2002, 14:02
Bruut man(y)
Jij kan dus je eigen 5.1 track maken, echt top lijkt me dat.
Hebbie dat al een keer gedaan, een kleine track ofzo..?

En gaat dit dan via je pc of alleen via de versterker..?
hebbie een site ofzo waar ik er wat over kan lezen of zien..? Ik heb pas sinds kort die mogelijkheid, dus ik heb alleen nog maar een test-track gemaakt om te kijken of de kanalen echt mooi apart aan te sturen waren. Maar ik ga zeker experimenteren. Zodra ik iets heb wat de moeite waard is, zet ik het wel online.

En het gaat inderdaad via mijn PC. En om ook meteen op Lesley´s vraag te antwoorden, het programma wat ik ervoor gebruik is "Sonic Foundry Soft Encode 1.0 - Dolby Digital 5.1". (van de makers van Cool Edit dus)
Helaas is Sonic Foundry gestopt met de produktie van deze software.

Acinony
21-08-2002, 20:18
Van welk merk is die versterker, en aan wat voor prijsklasse moet ik dan denken ?
( en is dat software incl...... )
Ben errug geïnteruzeerd :bier: