PDA

Bekijk de volledige versie : receiver stuk?



vitalic
19-08-2010, 18:31
Hallo,

Sinds net vertoont mijn AV-receiver (TX-SR503E) van Onkyo kuren. Eerst viel 1 speaker uit, en vlak daarna ook de andere. Heb ik beneden 1 speaker aangesloten op de versterker van mn vader. De speaker deed het gewoon dus daar ligt het niet. Daarna mn speaker aangesloten op een andere aansluiten op de receiver (een surround aansluiting). Daar werkte het gewoon, dus aan de kabel ligt het ook niet.

Na deze testjes alles weer aangesloten zoals het was en nu doet opeens 1 speaker het weer wel. Die ander krijg ik niet aan de praat. Er is duidelijk dus iets mis met de aansluiting op de receiver. Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes Roeland

Michael Hamers
19-08-2010, 18:41
Probeer zo mogelijk eerst eens te resetten naar de fabrieksinstellingen.

vitalic
19-08-2010, 19:15
Ik kan nergens vinden hoe ik die moet resetten. Ook niet in mn handleiding. Ik heb de stekker al uit het stopcontact gehaald, maar dat mocht ook niet helpen. Weet jij hoe het wel moet?

vitalic
19-08-2010, 19:53
Ik heb na lang zoeken op het internet kunnen vinden hoe ik moet resetten. Dat heb gedaan, maar het probleem is niet verholpen. Helaas.

Harrie van Geleuken
19-08-2010, 20:05
Ik heb na lang zoeken op het internet kunnen vinden hoe ik moet resetten. Dat heb gedaan, maar het probleem is niet verholpen. Helaas.

Ga terug naar de winkel...en...een nieuwe zou ik zeggen,zelfs na de garantie van 2 jaar !(y)

Bertje79
19-08-2010, 21:10
@Vitalic

Klinkt, of juist niet, als een kapotte eindtrap.
Mogelijk dat ze na een aantal keren schakelen met je luidspreker aan/uit schakelaar weer inschakelen weer tot leven komen.



Groetjes,
Bart

Bertje79
19-08-2010, 21:28
@Harrie van Geleuken

Ik denk niet dat een winkel zomaar een receiver gaat vervangen.
Als de garantie er op zit denk ik dat het gewoon repareren wordt.



Groetjes,
Bart

Gerco Stuivenberg
20-08-2010, 13:35
Komt er ook geen ruis uit de luidspreker? :?

vitalic
20-08-2010, 15:58
Ik had idd de laatste tijd wel last van zo'n kattenknorretje dat eruit kwam, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet echt ruis. Maar ik heb m naar een zaak gebracht om te laten repareren. Hij is al 5 jaar oud, maar zou natuurlijk veel langer mee moeten kunnen. (gebruik m wel veel, maar niet vaak intensief)

Ik vroeg nog af wat de oorzaak van de schade misschien zou kunnen zijn. Ik heb de laatste tijd namelijk wel de volumeknop heel hoog staan, omdat ik het geluid regel met mn computer. Ik gebruik m namelijk vrijwel alleen voor de pc. Dus dan staat mn receiver standaard op een hoog volume en dan kan ik met het toetsenbord het volume regelen. Dat deed ik omdat de volumeknop op mn receiver ook een beetje vreemd deed. Zou misschien het feit dat het volume hoog staat dit kunnen veroorzaken? Of heb ik een slecht merk/type of gewoon een miskraam?

Gerco Stuivenberg
21-08-2010, 12:56
Als je het geluid van de computer via een receiver wilt horen en je gebruikt geen digitale audio-verbinding, dan kun je beter eerst de kabels met de computer verbinden, dan de computer laten opstarten en daarna de receiver inschakelen. Dit voorkomt dat inschakel-pieken in het signaal schade kunnen veroorzaken bij de receiver.

Het niveau van audio-uitgang van de PC kun je het beste op 100% zetten. Zorgt 100% voor vervorming als gevolg van oversturing, dan op ~70%. Lager zal de kans op pieken in het signaal vergroten of evt. zorgen voor ruis of een beperkt dynamisch bereik. De geluidssterkte kun je dus het beste met de receiver regelen. ;)

Een computer is dus niet de meest ideale bron voor een HT-setup. :cool:

vitalic
21-08-2010, 14:04
Hallo Gerco,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp m alleen niet helemaal:P Als ik het goed begrijp moet ik dus eerst de computer opgestart hebben voordat ik mijn receiver aanzet?

Ik heb nu gewoon mijn computer aangesloten met een mini-jack in de geluidskaart, en de gewone rood/wit stekkertjes in de receiver. Wat houd precies een digitale audioverbinding in? Heb ik dat al, en zo nee, hoe leg ik dat dan wel aan?

En dan zou ik ook nog graag willen weten wat een HT setup is:p

Alvast bedankt,
groetjes Roeland

Edgar Smit
22-08-2010, 06:54
Roeland, een HT setup is een Home Theater Setup oftwel een surround receiver met minimaal 5 speakers en een subwoofer.
Je gebruikt nu middels de minijack gewoon een analoog signaal wat vanuit de PC naar je receiver gaat. Om dat digitaal te maken moet je PC beschikken over een digitale uitgang, dat kan zijn een toslink (optisch), coaxiaal of zelfs HDMI.

Gerco Stuivenberg
22-08-2010, 15:37
Roeland, een HT setup is een Home Theater Setup oftwel een surround receiver met minimaal 5 speakers en een subwoofer.
Je gebruikt nu middels de minijack gewoon een analoog signaal wat vanuit de PC naar je receiver gaat. Om dat digitaal te maken moet je PC beschikken over een digitale uitgang, dat kan zijn een toslink (optisch), coaxiaal of zelfs HDMI.
Zo'n digitale audio uitgang kan ook 'S/PDIF' genoemd zijn. Bij een PC zijn deze vaak te herkennen aan een enkele (oranje of zwart gekleurde) tulp aansluiting of een aansluiting met een klein klepje er in. De laatste noemen we een 'optische' en de eerste een 'coaxiale'.

vitalic
23-08-2010, 11:23
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat een coaxiale verbinding tussen PC en Receiver voldoende moet zijn toch? Of kan ik het beter met iets anders aansluiten? Ik gebruik op het moment 2 front speakers, 2 surround, 2 surround back, center speaker en subwoofer.

Ik ga zowieso even naar de winkel om te kijken of er wel een andere geluidskaart aangesloten kan worden (ik heb nu zo'n 'onboard' geluidsaansluiting). Hebben jullie nog adviezen voor geluidskaarten, als jullie daarmee bekend zijn?

Bertje79
23-08-2010, 11:30
@Vitalic

Is de receiver al gemaakt?



Groetjes,
Bart

Edgar Smit
23-08-2010, 11:34
Geluidskaart zal 5.1 moeten ondersteunen en een spdif of coaxiale uitgang moeten hebben, Creative wordt veel gebruikt.
Heb je al meer informatie over je receiver?

vitalic
23-08-2010, 12:00
Nee, ze zijn m nog aan het onderzoeken. Moet nog een telefoontje krijgen over hoe duur de reparatie gaat worden.

vitalic
03-09-2010, 20:43
Hij was dus doorgebrand. Reparatie was niet zo heel duur dat scheelt. Maargoed, wil iemand mij uitleggen hoe ik nu correct mijn computer met mijn receiver kan verbinden?

Ik ben van plan om een nieuwe geluidskaart te kopen, want ik zit nu met zo'n moederbord geluidskaartje.
Klopt het dat ik aan alleen een optische kabel genoeg heb? Of moet er dan ook nog rood-witte stekkertjes aangesloten worden?

Heeft iemand een aanbeveling voor een geluidskaart? Ik wil dus fatsoenlijk geluid met surround (dts) zonder dat ik mijn receiver sloop :)

Gerco Stuivenberg
04-09-2010, 13:25
Hij was dus doorgebrand. Reparatie was niet zo heel duur dat scheelt. Maargoed, wil iemand mij uitleggen hoe ik nu correct mijn computer met mijn receiver kan verbinden?

Ik ben van plan om een nieuwe geluidskaart te kopen, want ik zit nu met zo'n moederbord geluidskaartje.
Klopt het dat ik aan alleen een optische kabel genoeg heb? Of moet er dan ook nog rood-witte stekkertjes aangesloten worden?

Heeft iemand een aanbeveling voor een geluidskaart? Ik wil dus fatsoenlijk geluid met surround (dts) zonder dat ik mijn receiver sloop :)
Voor fatsoenlijk geluid heb je een (geluidskaart met een) digitale audio uitgang (S/PDIF) nodig. Meestal is deze uitgevoerd als optisch, maar coaxiaal(1x tulp) is ook goed. Het geluid laat je dan door de receiver decoderen. ;)

vitalic
05-09-2010, 08:56
Jah, ik had gister een geluidskaart gekocht met optische digitale uitgang. Helaas deed die geluidskaart het niet op mijn pc dus heb ik m weer teruggebracht. Ander merk maar proberen want het schijnt dat ie m niet wil pakken.

vitalic
18-10-2010, 16:24
Voor de 'Die-hard' forumleden onder ons, misschien handig om te weten wat het probleem nou was (mocht iemand in de toekomst hetzelfde probleem krijgen).

Volgens de reparateur is de 'potmeter' beschadigd. Daardoor wordt dat ding overbelast als je aan de volumeknop gaat draaien. Wat de oorzaak daarvan is dan misschien dat ik heb zitten klooien met een geluidsknop op mn toetsenbord, maar dat weet ik niet zeker.

Gerco Stuivenberg
19-10-2010, 12:08
Voor de 'Die-hard' forumleden onder ons, misschien handig om te weten wat het probleem nou was (mocht iemand in de toekomst hetzelfde probleem krijgen).

Volgens de reparateur is de 'potmeter' beschadigd. Daardoor wordt dat ding overbelast als je aan de volumeknop gaat draaien. Wat de oorzaak daarvan is dan misschien dat ik heb zitten klooien met een geluidsknop op mn toetsenbord, maar dat weet ik niet zeker.
Deze is waarschijnlijk stuk gegaan door pieken in het signaal als gevolg van het in- en uitschakelen van bepaalde hardware zoals een geluidskaart. Is het niveau van het audio-signaal te hoog, dan krijg je last van 'oversturing'. Op momenten dat het geluids-niveau hoog is, hoor je er ook een hele scherpe ruis bij. Dit kan zorgen voor overbelasting van de eind-trap of de luidsprekers, maar niet van de voor-trap waar ook de volumeregeling deel van uitmaakt.

Wees dus voorzichtig met wat en hoe je iets afspeelt. :|

vitalic
20-10-2010, 16:26
Ik hoor dus net dat een potmeter voor mijn versterker niet meer leverbaar is. Hij is dus nog niet gerepareerd. Bij die winkel zeggen ze dat ze een verkeerde hadden besteld. Het lijkt mij nogal sterk dat zo een onderdeel niet leverbaar is voor een receiver van een bekend merk en van een type dat nog maar 8 jaar oud is ofzo. Weet iemand of het kan kloppen dat dat niet meer leverbaar is? Nou krijg ik namelijk de indruk dat er geen redden meer aan is aan mijn receiver.

Gerco Stuivenberg
21-10-2010, 13:42
Volgens mij moet een fabrikant tot 5 jaar na produktie reserve-onderdelen op voorraad hebben of de mogelijkheid om deze te kunnen produceren en te kunnen vervangen. :?

Anders is er idd geen redden meer aan.

vitalic
23-10-2010, 13:00
Ik ben met mn receiver naar Bang en Olufsen in Lisse gegaan met de intentie om m in te ruilen en dan een nieuwe te kopen. Maar er zat daar een fanatieke reparateur. Dus ik heb hem uitgelegd wat het probleem is. Ik vertelde hem dat een andere winkel zei dat de potmeter stuk is. Deze meneer zei dat er helemaal potmeter zit in mijn receiver. Maar van die vorige winkel had ook al de indruk dat het gelul was. We hebben er even over gepraat wat het probleem zou kunnen zijn, en hij kwam met andere mogelijke oorzaken.

Maargoed, hij gaat er naar kijken. Ik heb er nu iig wel wat meer vertrouwen in.

Gerco Stuivenberg
25-10-2010, 13:45
Die fanatieke reparateur heeft gelijk. Er zit geen potmeter in die receiver. Deze is nl. vervangen door een digitale en dus een elektronische volumeregeling die dezelfde funktie heeft. Het voordeel van een digitale volumeregeling is dat deze geen onderdelen heeft die kunnen slijten, behalve de Jog dial van het toestel waarmee die deze regelt. Als de volumeregeling helemaal niet goed werkt is er dus meer aan de hand dan alleen een regelbare weerstand die zijn beste tijd gehad heeft. :|

Hopelijk kan de reparateur het probleem verhelpen zodat je de receiver weer een tijd kunt gebruiken. ;)

marnix_mx
23-12-2010, 20:29
Het genoemde probleem van vitalic komt wel overeen met die van mij. Mijn Marantz valt uit zodra ik het volume iets te hoog zet (maar echt nog niet alsof de speakers ontploffen of zo). Heb de laatste tijd ook veel de volumeknop omhoog gedraaid (naar -15db) vanwege een analoge aansluiting met mijn laptop. Ook ik heb al heel lang een slecht werkende volumeknop (volume omhoog terwijl ik toch echt omlaag draai) en de laatste tijd soms gepruttel bij 1 speaker. Is repareren de moeite waard (hoeveel was jij kwijt vitalic?) of is ie nu overleden?

Gerco Stuivenberg
23-12-2010, 21:30
Ook jij hebt dan waarschijnlijk een defecte volumeregeling en zal het van de leeftijd van de receiver en de voorraad bij de reparateur afhangen of deze overleden is. :?

Volgende keer dus iets voorzichtiger zijn bij het in- en uitschakelen van een computer (of laptop) of een digitale verbinding gebruiken. ;)