PDA

Bekijk de volledige versie : Onkyo Blu Ray op TX-SR603E aansluiten



RFP_Onkyo
09-09-2010, 14:13
Kan iemand mij met het volgende helpen? Ik heb de Onkyo TX-SR603E 7.1 receiver met meerdere optische en coaxiale ingangen. Er is nu een normale Onkyo DVD op aangesloten via een optische kabel. Mooi geluid. Nu, ik wil een Onkyo BD speler aan gaan schaffen, maar ik weet niet wat er gebeurt met het DTS of Dolby signaal dat de BD speler doorstuurd als ik hem met optische kabel aansluit. De receiver ondersteunt geen DTS HD en Dolby True HD, namelijk, omdat er geen HDMI ingangen op zitten. Zal de receiver het herkennen dan wel decoderen naar DTS of Dolby Digital EX? Of zal ik gewoon niets horen, omdat de receiver het niet herkent?

Gerco Stuivenberg
09-09-2010, 14:38
Welkom op het forum RFP_Onkyo.

Wanneer je het geluid van een BD speler via een optische kabel stuurt, worden de HD-audioformaten omgezet in SD-audioformaten. Deze hebben vaak wel een hogere bitrate dan bij DVD, dus het is in ieder geval een verbetering.

Wil je HD-audio kunnen horen, dan kun je misschien beter een speler kopen met een meer-kanaals analoge audio uitgang. De speler zal het dan zelf decoderen en daarna omzetten naar analoog zodat het door de receiver weergegeven kan worden.

DVDProfilersFilmgek
09-09-2010, 19:40
Ik zal niet snel de analoge uitgangen als alternatief voorstellen, het resultaat kan wel eens heel teleurstellend zijn, gewoon de optische of digitale coax van een speler gebruiken zou mijn voorstel zijn.

RFP_Onkyo
10-09-2010, 06:46
Welkom op het forum RFP_Onkyo.

Wanneer je het geluid van een BD speler via een optische kabel stuurt, worden de HD-audioformaten omgezet in SD-audioformaten. Deze hebben vaak wel een hogere bitrate dan bij DVD, dus het is in ieder geval een verbetering.

Wil je HD-audio kunnen horen, dan kun je misschien beter een speler kopen met een meer-kanaals analoge audio uitgang. De speler zal het dan zelf decoderen en daarna omzetten naar analoog zodat het door de receiver weergegeven kan worden.

De nieuwe BD speler heeft een 7.1 kanaals analoge aansluiting en dat kan compleet aangesloten worden op de versterker. Maar ook met een optische kabel zou de BD speler 7.1 moeten doorgeven (als de BD DVD dat natuurlijk erop heeft staan). Enkel ik zit er dus mee of de versterker dat digitale signaal herkent. Of decodeerd de BD speler het HD signaal vooraf om naar SD (bijvoorbeeld Dolby Digital EX of DTS)?? Zou er wellicht een instelling op de BD speler zitten waarbij je aan kan geven dat hij moet decoderen van Dolby Treu HD of DTS HD naar Dolby Digital EX of DTS zodat de receiver het herkent?

peptalk
10-09-2010, 14:18
Door een optische kabel kan geen 7.1

Je kunt in je speler van alles instellen, ik zou de speler zowel 7.1 analoog als ook digitaal aansluiten en luisteren wat je het beste vindt klinken.

Even wat uitleg over de audioformaten:

1. DTS HD MA is lossless en heeft een 'core' die DTS is, je BD speler kan hier dus een DTS signaal uithalen
2. Dolby True HD is losless en heeft geen 'core', er zal dus op de BD altijd nog een DTS of DD geluidstrack staan

Het enige waar een BD speler normaal naar om kan zetten is een PCM signaal
1. Tot en met PCM 7.1 via HDMI of analoog uit
2. Tot PCM 2.0 via optisch/coaxiaal uit

Gerco Stuivenberg
10-09-2010, 15:08
Via een optische/coaxiale verbinding is idd geen 7.1 mogelijk, maar wel 6.1(DTS-ES en DD-EX).

Voor Dolby True HD geldt dat de decoder van de speler er een standaard DD(-EX) van kan maken die via een optische/coaxiale verbinding naar de receiver gestuurd kan worden.

Het grootste verschil tussen het gebruk van een meer-kanaals analoge verbinding en een optische/coaxiale is dat het geluid via een analoge meer-kanaals verbinding vaak minder dynamiek heeft en bij een optische/coaxiale minder detailles. Wil je dat het spectaculairder klinkt dan kun je zoals DVDPF aangeeft, beter de optische/coaxiale verbinding gebruiken. :cool:

peptalk
10-09-2010, 18:11
Via een optische/coaxiale verbinding is idd geen 7.1 mogelijk, maar wel 6.1(DTS-ES en DD-EX).

Voor Dolby True HD geldt dat de decoder van de speler er een standaard DD(-EX) van kan maken die via een optische/coaxiale verbinding naar de receiver gestuurd kan worden.



6.1 is natuurlijk niet discreet, deze wordt uit de achterste 2 kanalen gemixt.

Volgens mij kan niet elke BD speler dat uit een Dolby True HD track halen, maar dat weet ik niet zeker.

RFP_Onkyo
13-09-2010, 08:36
Dankjewel allemaal. Ik weet wat ik moet doen.