PDA

Bekijk de volledige versie : Pioneer, Onkyo, Denon, Yamaha receiver?



Blalien
11-09-2010, 19:16
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar en receiver die aan het volgende moet voldoen.
De volgende speakers worden erop aangesloten 2x Kef IQ50 en 2x Kef IQ10.
Er moeten uitgebreide functies op zitten voor mijn iPod touch en iPhone.
Zowel goed voor muziek als voor films en games.

Ik heb er al 4 gezien die in mijn prijs klasse zitten maar ik heb ze helaas nog niet in het echt kunnen vinden om ze te kunnen beluisteren. Of waar ik ze mocht beluisteren.

Denon AVR 1911
Onkyo TX-SR608
Pioneer VSX-920
Yamaha RX-V667

Iemand die advies heeft? En welk merk prefereer jij?

Michael Hamers
12-09-2010, 07:53
Tja, je hebt eigenlijk gewoon al 4 hele leuke receivers op het oog. Welke het uiteindelijk wordt hangt niet meer af van wat wij vinden, maar van wat jij lekker vindt klinken. Je zult dus moeten gaan luisteren naar een combinatie van deze receivers met jouw speakers. Welke het beste klinkt moet je simpelweg nemen. Je geeft al wel aan dat je ze nog nergens hebt kunnen beluisteren. Je zou als referentie van alle merken het vorige model als uitgangspunt kunnen nemen. Een fabrikant zal de geluidskarakteristieken niet van het ene op het andere model wijzigen. Ik weet niet welk merk receiver je nu hebt? Voldoet deze qua klankbeeld of zoek je wat anders?

Gerco Stuivenberg
12-09-2010, 13:54
Welkom op dit forum Blalien.

Vanwege de luidsprekers van Kef die er op aangesloten worden, zou ik zelf kiezen voor de Pioneer. De Yamaha zou ik af laten vallen, omdat deze de klankeigenschappen van de Kefs te veel zullen versterken. :|

Het beste advies is nog steeds om zelf te gaan luisteren en te gaan vergelijken. ;)

B_deGeeter
15-09-2010, 12:40
Hi - ben net zoals jij op zoek naar de geschikte versterker... Prij-kwaliteit lijk ik op dit moment toch te gaan voor de Pioneer 920. Ze hebben trouwens een leuke site: www.pioneer.eu/powered

deze receiver lijkt wel packed te zijn met features, niet slecht voor die prijs...

B

Edgar Smit
15-09-2010, 13:21
In dit geval Pioneer of Onkyo, maar vooral, zelf gaan luisteren (y)!

Blalien
16-09-2010, 12:01
Ik ben bij BCC geweest en mijn keuze is gevallen op de Denon. Ze hadden daar de Pioneer en de Denon aangesloten staan en ik vond het geluid een stuk voller dan dat van de Pioneer. Ze hadden gelukkig ook mijn KEFjes dus dat kwam goed uit.

De Denon was daar 599 en de Pioneer 549. Maar heb de Denon nu bij Redcoon bestelt voor 501 euro incl. LG BD560 Blu-Ray speler. Dus gelijk een goeie deal! (y)

Blalien
16-09-2010, 12:04
Hi - ben net zoals jij op zoek naar de geschikte versterker... Prij-kwaliteit lijk ik op dit moment toch te gaan voor de Pioneer 920. Ze hebben trouwens een leuke site: www.pioneer.eu/powered

deze receiver lijkt wel packed te zijn met features, niet slecht voor die prijs...

B

Prijs kwaliteit is de Pioneer gewoon goed. Maar voor mij was het geluid t net niet. Ik raad het je net zoals iedereen aan om eens te gaan luisteren. Bij de BCC in Nijmegen waar ik ben geweest staan in ieder geval al een hoop receivers met een test opstelling van tich speakers.

In mijn geval stonden de Kef IQ 50's en IQ 10's er, en dat was wel erg fijn.

Marcel Hoeve
29-09-2010, 19:19
De Yamaha zou ik af laten vallen, omdat deze de klankeigenschappen van de Kefs te veel zullen versterken.

Wat bedoel je hiermee? Kun je dat toelichten? De klank wordt toch door zoveel verschillende eigenschappen bepaald, zoals de ruimte, de akoestiek, gebruikte kabels, bass management, om maar wat te noemen. Het geluid zoals je dat in een winkel hoort kan bij jou thuis wel eens heel anders klinken. Het mooiste zou zijn wanneer je een dergelijke combinatie een tijdje thuis zou mogen proberen, maar dat is in Nederland vrijwel niet mogelijk.

Gerco Stuivenberg
30-09-2010, 11:13
Wat bedoel je hiermee? Kun je dat toelichten? De klank wordt toch door zoveel verschillende eigenschappen bepaald, zoals de ruimte, de akoestiek, gebruikte kabels, bass management, om maar wat te noemen. Het geluid zoals je dat in een winkel hoort kan bij jou thuis wel eens heel anders klinken. Het mooiste zou zijn wanneer je een dergelijke combinatie een tijdje thuis zou mogen proberen, maar dat is in Nederland vrijwel niet mogelijk.
De klankkeur van Kef luidsprekers is te vergelijken met die van receivers van Yamaha. Beide leggen ze de accenten op het hoog-midden en wat minder op het laag-midden. Een combinatie van beide zal er voor zorgen dat de accenten te veel op het hoog-midden en te weinig op het laag-midden. Het geluid krijgt daardoor te veel detaillering en zal ook minder 'vol' klinken. Je zal dit met name kunnen horen bij gebruk van muziek met veel akoestische snaar-instrumenten.

Luidsprekers van Kef worden daarom vaak niet gecombineerd met een receiver van Yamaha, maar met een receiver van bvb Pioneer.

Om luidsprekers in een winkel te beluisteren, kun je het beste gaan vergelijken en niet alleen naar een bepaalde combinatie. Je zal dan de verschillen horen tussen de merken receivers, tussen de merken van de luidsprekers en tussen de prijsklasses. Op deze manier kun je er zelf achter komen van de sterke en de zwakke punten zijn en wat je zelf mooi vindt klinken. ;)

Marcel Hoeve
30-09-2010, 14:34
De klankkeur van Kef luidsprekers is te vergelijken met die van receivers van Yamaha. Beide leggen ze de accenten op het hoog-midden en wat minder op het laag-midden. Een combinatie van beide zal er voor zorgen dat de accenten te veel op het hoog-midden en te weinig op het laag-midden. Het geluid krijgt daardoor te veel detaillering en zal ook minder 'vol' klinken. Je zal dit met name kunnen horen bij gebruk van muziek met veel akoestische snaar-instrumenten.

Luidsprekers van Kef worden daarom vaak niet gecombineerd met een receiver van Yamaha, maar met een receiver van bvb Pioneer.

Grappig. Ik heb de KEF 3005SE en gebruik deze in combinatie met de Yamaha RX-V3900. Zelf hou ik van een helder, transparant en gedetailleerd geluid met een strakke, niet overheersende baspartij. Toch moet ik erg veel moeite doen om dat uit deze combinatie te krijgen. Ik heb de KEF's in een winkel in combinatie met een Denon 2809 gehoord, maar vond het geluid veel te warm en te donker, wat naar mijn idee vooral aan de Denon lag. Pioneer heb ik bij de keuze van een AV-receiver nooit in overweging genomen. Overigens, niet iedereen is het met je eens. Zie hier (//community.whathifi.com/forums/post/256673.aspx).

Gerco Stuivenberg
01-10-2010, 13:41
Grappig. Ik heb de KEF 3005SE en gebruik deze in combinatie met de Yamaha RX-V3900. Zelf hou ik van een helder, transparant en gedetailleerd geluid met een strakke, niet overheersende baspartij. Toch moet ik erg veel moeite doen om dat uit deze combinatie te krijgen. Ik heb de KEF's in een winkel in combinatie met een Denon 2809 gehoord, maar vond het geluid veel te warm en te donker, wat naar mijn idee vooral aan de Denon lag. Pioneer heb ik bij de keuze van een AV-receiver nooit in overweging genomen. Overigens, niet iedereen is het met je eens. Zie hier (http:////community.whathifi.com/forums/post/256673.aspx).
Voor meer helderheid en transparantie moeten de accenten wat meer op de hoge tonen gelegd worden i.p.v het hoog-midden. Doordat de accenten nu te veel op het hoog-midden liggen, worden de hoge tonen een beetje weggedrukt en is het dus niet zo helder en transparant als je zou willen.

Voor een strakke baspartij moeten er voldoende accenten op het laag-midden gelegd worden. Vaak betekent dit ook dat het daardoor ook warmer en donkerder gaat klinken.

Om de overschotten en te korten van de klankkleur te compenseren, zou ik je aan willen raden om de receiver door de YPAO in te laten met de 'Natural' instelling en niet met de instelling 'Front' of 'Flat'. De instelling 'Natural' zorgt er voor dat alle tonen even luid worden weergegeven en de instelling 'Flat' dat de set de klankkleur krijgt van Yamaha. Lost ook dit het probleem niet op, dan zou je beter zelf een EQ-instelling kunnen maken of op zoek gaan naar een andere receiver of set luidsprekers. :|

Marcel Hoeve
01-10-2010, 20:34
Voor meer helderheid en transparantie moeten de accenten wat meer op de hoge tonen gelegd worden i.p.v het hoog-midden. Doordat de accenten nu te veel op het hoog-midden liggen, worden de hoge tonen een beetje weggedrukt en is het dus niet zo helder en transparant als je zou willen.

Voor een strakke baspartij moeten er voldoende accenten op het laag-midden gelegd worden. Vaak betekent dit ook dat het daardoor ook warmer en donkerder gaat klinken.

Om de overschotten en te korten van de klankkleur te compenseren, zou ik je aan willen raden om de receiver door de YPAO in te laten met de 'Natural' instelling en niet met de instelling 'Front' of 'Flat'. De instelling 'Natural' zorgt er voor dat alle tonen even luid worden weergegeven en de instelling 'Flat' dat de set de klankkleur krijgt van Yamaha. Lost ook dit het probleem niet op, dan zou je beter zelf een EQ-instelling kunnen maken of op zoek gaan naar een andere receiver of set luidsprekers. :|
Wanneer ik het heb over een strakke bas, dan bedoel ik er een die niet overheerst, dus geen zware, donkere en bonkende baspartij. Dat is erg vermoeiend luisteren. Of heet dat wat ik bedoel eerder een 'droge' bas?
Ik heb natuurlijk de KEF's vanaf het begin door de YPAO van de Yamaha automatisch laten inregelen, maar deze zet de PEQ Select (de equalizer) standaard op "Natural". Bij deze instelling krijg ik een warm, vol, maar niet bijster gedetailleerd geluidsbeeld waarin de hoge tonen wat lijken te ontbreken. Ik geef de voorkeur aan de instelling 'Flat". Klinkt weliswaar wat minder dynamisch, maar wel sprankelender en gedetailleerder. Maar ik geef toe, het perfecte evenwicht heb ik nog niet gevonden. Misschien moet ik de equalizer maar eens handmatig gaan instellen in plaats van de voorinstellingen te gebruiken. Overigens, een andere receiver of andere speakers is niet aan de orde.

Gerco Stuivenberg
02-10-2010, 12:19
Dan denk ik dat het probleem door de netspanning komt. Bij een 'vuile netspanning' is voor de meeste klok-puls generatoren lastig om in het juiste ritme te blijven. Het gevolg daarvan is dat de processoren en DAC's dit ook niet kunnen. Zelf heb ik hier vaak ook last van. Zo klinkt het minder gedetailleerd op vrijdagavond dan op een zaterdag-avond en zondag-middag en ddw na middernacht.

Gebruik je een stekkerblok met een netfilter en heeft deze verbinding met de aarde?

Marcel Hoeve
02-10-2010, 20:46
Dan denk ik dat het probleem door de netspanning komt. Bij een 'vuile netspanning' is voor de meeste klok-puls generatoren lastig om in het juiste ritme te blijven. Het gevolg daarvan is dat de processoren en DAC's dit ook niet kunnen. Zelf heb ik hier vaak ook last van. Zo klinkt het minder gedetailleerd op vrijdagavond dan op een zaterdag-avond en zondag-middag en ddw na middernacht.

Gebruik je een stekkerblok met een netfilter en heeft deze verbinding met de aarde?

Ik weet niet zo goed wat ik met dit antwoord moet. Natuurlijk gebruik ik een stekkerblok (wie niet?) met overspanningsbeveiliging (trouwens: wat is een netfilter?), maar zonder aarde-verbinding. Immers, in welke huiskamer in Nederland vind je geaarde stopcontacten? Ik constateer helemaal geen geluidsverschillen op verschillende momenten op de dag. Wel stel ik grote verschillen vast tussen de weergave van CD's onderling. Maar dat heeft meer te maken met hoe deze gemixt zijn, dan met - zoals jij noemt - 'vuile' netspanning, lijkt me. Met mijn vorige AV-combinatie ben ik ook een hele tijd bezig geweest om deze naar mijn smaak tevredenstellend in te regelen. Out-of-the-box klinken ze meestal nooit direct goed. Zoals al aangegeven, de een vindt een bonkende bas en een warm geluid mooi, de ander geeft de voorkeur aan een heldere en transparante weergave. Ik vind dat iedere versterker - speaker combinatie (en zeker de wat duurdere, zoals die van mij) op deze verschillende voorkeuren in te regelen moet zijn. Jammer genoeg is dat bij veel AV-receivers helaas niet echt eenvoudig, ondanks alle geavanceerde inregelautomaten. Bovendien, het perfecte geluid bestaat toch niet. Ik heb ooit eens hele dure boxen beluisterd waarvan het geluid mij toch niet kon bekoren. En het kan heel goed zijn dat de KEF's wat minder geschikt zijn voor muziek. Want over de surroundweergave (bij het bekijken van films) heb ik in het geheel geen klachten. Iets wat je trouwens wel vaker hoort over AV-receivers.

Gerco Stuivenberg
03-10-2010, 15:11
Een netfilter zorgt er voor dat apparatuur een wisselspanning krijgt die schoner is dan van het net. In netspanning zitten vaak verschillende frekwenties en verschillende golfvormen waar micro-electronica veel last van heeft.

Om deze vervuiling en piekspanningen veilig af te kunnen voeren, moet het stekkerblok met een verbinding hebben met de aarde. Dit kan op twee manieren nl. via het stopcontact of een de aansluiting van kabel TV. In het laatste geval kan dit doordat de afscherming van de antennekabel met de aarde is verbonden. Bij de meeste moderne elektrische installaties zijn de stopcontacten in alle ruimtes geaard zodat de kans nog kleiner is dat je een stroomstoot kan krijgen als een toestel aanraakt dat een behuizing van metaal heeft.

Kefs zijn zeker geschikt voor muziek, maar vaak gaat het om welke soort muziek je er mee beluisterd. Wil je ze alle soorten muziek mooi laten klinken, dan moet je een goede combi hebben waarbij de luidsprekers en receiver elkaar goed aan kunnen vullen. Zelf heb ik mijn Yamaha gecombineerd met Tannoys omdat de Tannoys de tekortkomingen in het laag-midden en het overschot in het hoog-midden compenseren. Het zal voor een leek daarom niet gedetailleerd en helder klinken, maar ik kan er daardoor wel alle soorten muziek mee afspelen. ;)