PDA

Bekijk de volledige versie : center speaker



Hejabra
11-09-2010, 19:55
Mijn nieuwe av receiver heeft een uitgangsvermogen van 5 x 130 w.
Mijn huidige center speaker heeft een maximaal vermogen van 90w. Kan ik deze nu zonder problemen aansluiten op mijn home cinema systeem

Edgar Smit
12-09-2010, 07:06
Mijn nieuwe av receiver heeft een uitgangsvermogen van 5 x 130 w.
Mijn huidige center speaker heeft een maximaal vermogen van 90w. Kan ik deze nu zonder problemen aansluiten op mijn home cinema systeem
Zolang je normaal met de volumeknop omgaat zal dat geen enkel probleem zijn. Bovendien is het van belang of de opgegeven wattages piekvermogens zijn of RMS vermogen. Helaas geven nog steeds niet alle fabrikanten duidelijk aan hoe zij het wattage gemeten is dus kun je het ook eigenlijk niet vergelijken.

Gerco Stuivenberg
12-09-2010, 13:19
Welkom op dit forum Hejabra.

Zoals Edgar Smit ook al aangeeft, zegt het aantal Watts niets over het werkelijke uitgangsvermogen van een receiver. Je moet dan ook nl. weten hoe dit gemeten is en bij welke hoeveelheid vervorming en de frekwentie(s).

Voor luidsprekers is dit een ander verhaal. Daarbij worden nl. de continu belastbaarheid en de maximale belastbaarheid opgegeven.

Zoek je een receiver die voldoende uitgangsvermogen heeft voor een bepaalde luidspreker, dan kun je het beste kijken naar de continu belastbaarheid van de luidspreker en een schatting maken van het werkelijk continu uitgangsvermogen van een receiver. Hoe je dit het beste kunt doen, kun je elders op dit forum vinden. Wat je ook kunt doen is het merk en type posten van de receiver die je gebruikt en daarnaast wat gegevens van de luidspreker zoals het merk, het type, het aantal woofers en de diameter daarvan. Op deze manier kun je voorkomen dat luidsprekers koopt die te zwaar zijn voor de receiver of een receiver die te licht is voor de luidsprekers. ;)

Hejabra
12-09-2010, 13:58
Jongens bedankt voor jullie reactie.
Op internet las ik onderstand artikel:

Gelukkig is de midluidspreker eenvoudiger. De beste klinkende oplossing is namelijk géén midluidspreker. Lekker goedkoop ook. De midluidspreker is alleen nodig als de luisterplaats niet precies even ver van de beide voorluidsprekers is. In dat geval zouden we stemmen en dialoog niet uit het midden horen en dat kan vervelend zijn. Daarvoor is de midluidspreker. Niet om het geluid beter te maken, want dat doet hij niet. Absoluut niet. Het is net als de subwoofer een noodzakelijk kwaad. Een midluidspreker maakt het geluid altijd minder homogeen en ruimtelijk. Altijd. In een bioscoop waar veel luisteraars aan de zijkanten van het beeld zitten, is een midluidspreker hard nodig. In een goede thuisbioscoop met een goede opstelling meestal niet, daar zorgt de midluidspreker voor ongewenste interferenties en looptijdverschillen met de voorluidsprekers. Niets is ergerlijker dan een paar goede voorluidsprekers waartussen een slechte midluidspreker staat te kwaken. Wat we zoeken is homogeen geluid, waar niets aan opvalt. Bovendien, hoe meer 'akoestische bronnen' hetzelfde signaal weergeven, hoe slechter de spreiding van het geluid dus hoe minder ruimtelijk het geluid. En ook hoe meer verkleuring (door interferentie) van het geluid. Dat is gewoon een natuurkundig principe, dus laat u niets aanpraten, luister gewoon zelf. Let er wel op dat de decoder een configuratie zonder midluidspreker moet ondersteunen en dat is meestal niet het geval. In de praktijk moet er dus wel een midluidspreker worden gebruikt.

Graag een reactie.

Oakey
12-09-2010, 14:09
Jongens bedankt voor jullie reactie.
Op internet las ik onderstand artikel:

[...]

Graag een reactie.
Bron? Het lijkt me meer een persoonlijke mening dan een degelijk onderbouwd betoog. Als je niet op allerlei extra luidsprekers zit te wachten, moet je gewoon voor een goede stereo-opstelling gaan i.p.v. zelf 4.1-opstellingen te gaan uitdokteren. En uiteraard moet de middenluidspreker eenzelfde kwaliteit/klankkleur hebben als de front-speakers, anders klinkt het nergens naar.

Gerco Stuivenberg
13-09-2010, 11:18
Wanneer je heel gezellig in je eentje naar een film wilt kijken, het scherm precies in het midden tussen de front luidsprekers staat en beide front luidsprekers even ver van je vandaan staan, heb je geen midden-luidspreker en misschien ook geen surrounds nodig. Heb je een te brede stereo-driehoek, dan weer wel om het gat te kunnen vullen.

De bewering dat het geluid met een midden-luidspreker niet meer homogeen is klopt, zelfs als deze dezelfde klankkleur en een te vergelijken belastbaarheid heeft. Dit komt doordat deze meestal onder of boven de TV geplaatst is en dat deze vaak een D'Appolito afstemming heeft. Door deze afstemming lijkt het geluid meer uit het scherm te komen als je er recht voor zit. Daarnaast zorgen verschillen in het tijds-domein er voor dat niet iedere plaats ideaal is om te luisteren, maar deze verschillen heb je ook als je geen extra luidsprekers gebruikt.

Een betere oplossing zou dan zijn om een tweede stel Front luidsprekers naast de TV te kunnen plaatsen die je kunt gebruiken als centre of net als luidsprekers van een gewone TV. De dialogen hebben dan de juiste hoogte en de spreiding zal dan ook verbeteren. ;)

Edgar Smit
13-09-2010, 12:32
Afgezien van wat Gerco Stuivenberg zegt staat in het artikel meteen de clou :

In een goede thuisbioscoop met een goede opstelling meestal niet, daar zorgt de midluidspreker voor ongewenste interferenties en looptijdverschillen met de voorluidsprekers.
Een goede thuisbioscoop met goede opstelling dus. Helaas is dat in veel, heel veel situaties onhaalbaar. Daarnaast hebben nagenoeg alle receivers instellingen om de verschillen te compenseren of te minimaliseren. Maar feit blijft dat de center een punt van discussie blijft onder liefhebbers. Afgezien van een noodzaak worden je fronts ook extra belast als je geen center gebruikt. Niet dat dat kwaad kan maar het is wel iets waardoor sommige liefhebbers zeggen dat daarom een center juist wel noodzakelijk is. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Zelf luisteren blijft ook hier het devies.

Michael Hamers
13-09-2010, 16:26
Ik heb wat dat betreft een 'ideale opstelling'. Ik zit echt precies tussen alle speakers in. De fronts en rears staan allen even ver van mij vandaan. Toch vind ik het geluid voor films prettiger met de center aan. Waarom? De center is nu eenmaal gemaakt om zo goed mogelijk stemgeluid weer te geven. Het klinkt allemaal wat rustiger. Alleen bij sommige Disney's wil ik de center nog wel eens uitzetten omdat Disney in hun animatiefilms regelmatig het stemgeluid laat pannen tussen de fronts en center. Dan is het juist rustiger om de center uit te hebben staan. Gelukkig kun je dat snel aan en uit switchen op een receiver.