PDA

Bekijk de volledige versie : Battle Royale



Danielle Gerards
22-08-2002, 23:18
Zeer overschat, maar wel leuk om een keer te zien, alle concepten in de film zijn al eerder gebruikt, dus wat maakt het zo anders? alleen omdat het over kinderen gaat? NOPE vind ik niet;
Kraken

FrenkieB
23-08-2002, 08:17
alle concepten in de film zijn al eerder gebruikt

Welke concepten bedoel je dan?

Het is gewoon een coole film....meer niet....geen meesterwerk inderdaad.

System 3rror
23-08-2002, 11:07
Zo, mn eerste post sinds 3 weken ofzo, op uitzondering na van mn vakantie groet... Maja, to the point:

Het is zo'n "leuk-voor-een-keertje" film. Ik had hem net gehuurd toen die uitwas ben gewoon zonder verwachtingen er naar gaan kijken. Zitten wel lach wekkende stukjes in maar bij lange na geen meesterwerk!

Maar zoals Frenkie zei, welke van deze concepten zijn er al eerder gebruikt? Het is wel eens vaker voorgekomen dat mensen elkaar moesten vermoorden om te kunnen overleven, maar de manier waarop en door wie is in mijn ogen toch wel vernieuwend!

JayLunar
23-08-2002, 12:24
Ik snap niet waarom de originaliteit van de film wordt aangekaart. Als dit zo belangrijk is, kan 99 % van de Hollywood-films ook wel worden overgeslagen. Het 'concept' is idd eerder gebruikt (Lord of the Flies, Series 7 e.d.), maar zeker niet op zo'n manier. Ik vind het één van de meest entertaining en een van de beste actiefilms die de laatste jaren is uitgekomen, en ik snap het wel wanneer mensen deze mening niet delen, maar niet wanneer ze deze film moeten afkraken. Is het misschien de taal/cultuur-barrière? (wat de boer niet kent...)

boudewijn
24-08-2002, 15:47
I'm with jaylunar...vergeleken met de doorsnee hollywood productie komt battle royale toch erg mooi uit de verf.
leuk concept, en leuk uitgewerkt. vind alleen persoonlijk dat de regiseur iets meer richting 'over-the-top' actie kon gaan (wat normaal gesproken absoluut mijn smaak is), i.p.v. het realistische element erin proberen te brengen. denk ongetwijfeld dat het een cultuur barriere is, maar op een gegeven moment begonnen al die theatraal pratende tieners me wat te irriteren. iedereen was verliefd op iedereen en niemands liefde werd beantwoord.

anywayz. coole films. de euro's waard die ik ervoor betaald heb.

Danielle Gerards
24-08-2002, 20:37
Het is een LEUKE film, maar niet bijzonder genoeg om echt een blijvende indruk te maken; bijv bij zien van die halsbandjes a la Wedlock (met Ruther Hauer en Frank de Boer) wist ik het al; heel voorspelbaar; ik had zelfs het einde goed:D

Rob P.
06-05-2004, 00:28
Ik heb nog steeds mijn twijfels over deze film. Misschien wordt hier door mij wel teveel in gegraven dan eigenlijk de bedoeling is. Maar toch. Het concept is idd al uitgekauwt. Normaal hoeft dit inderdad geen sterk argument te zijn, maar juist het gegeven van deze film wordt vaak gebruikt waarom deze film zo "bijzonder" is. Het concept leent zich inderdaad voor veel diepgang. En een interessante vraag die dan vanzelfsprekend reist bij dit thema is: "Hoe reageren wij, als mens op dergelijke situaties?" Een onderwerp dat zeer interessant is, ook in historisch perspectief. Waarom liepen zoveel mensen achter Hitler aan? Het beroemde experiment met elektronische stroomschoten, waaruit blijkt dat iedereen een kampbeul had kunnen wezen doemt hier in mijn gedachten al op.

Maar juist omdat deze film aantoont dat dit thema een onuitputtelijke bron van haast filosofische proporties heeft, en juist deze film dit vervolgens in geen enkel opzicht bewerkstelligt, stelt het mij teleur. Het toont alleen maar aan dat iedereen anders reageert, de 1 werkt het systeem tegen (de verzetstrijder), de ander werkt mee (de collaborateur) en nog een ander pleegt nog liever zelfmoord dan hieraan mee te werken. Maar dat zijn inkoppertjes zou je denken toch?

En ook al is het jammer dat deze film die laatste stap in de diepte niet zet, dan nog ben je bereid dit te laten varen wanneer het spektakel, de spanning en de karakters op een kick-ass manier worden neergezet. En ook hier weet deze film me niet te raken. Daarom vind ik het in meerder opzichte een 'mislukte' film, juist omdat het zoveel had kunnen zijn. En als je dan kijkt hoe de mensen weer staan te dringen voor het afzichtelijke vervolg, het spijt me dat ik het zo moet noemen maar zelfs de 30 seconden Kitano maken dit niet goed. Dit bewijst maar weer eens dat de hype het vaker wint van de inhoud. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening dan.... :wink:

Geert Jan Alsem
06-05-2004, 02:41
Rob, voor sommige mensen is inderdaad het concept genoeg om dit een bijzondere film te noemen. Dat het concept in deze film eigenlijk helemaal niet zo bijzonder is maakt het echter naar mijn idee nog geen mislukte film.

Ik vind het prachtig hoe Fukasuka zijn eigen draai heeft gegeven aan een bekend verhaal, met leuke personages, mooie muziek en goede regie. Eigenlijk een beetje op dezelfde manier als Kill Bill dit doet. (Kill Bill is trouwens ook opgedragen aan de inmiddels overleden regisseur van Battle Royale, dat kan geen toeval zijn ;))

Rob P.
06-05-2004, 10:27
Rob, voor sommige mensen is inderdaad het concept genoeg om dit een bijzondere film te noemen. Dat het concept in deze film eigenlijk helemaal niet zo bijzonder is maakt het echter naar mijn idee nog geen mislukte film.


Nee, daarom vind ik het ook niet meteen een mislukte film, alleen het leent zich voor zo veel meer dan alleen wat er in Battle Royale voorbij komt. Dat dit één van de tientallen films is waar Tarantino zich door lied inspireren kan ik wel begrijpen, maar of dat nu een argument is die de film bijzonder maakt? Maar goed, ik geloof dat wel duidelijk is dat ik gewoon meer van deze film gehoopt had en voordat ik in herhalingen ga vallen, gooien we de ultieme dooddoener er maar uit: Dat is mijn persoonlijke mening en iedereen kan er natuurlijk vinden wat hij wil.....hehe..... :wink:

Geert Jan Alsem
06-05-2004, 11:58
Dat dit één van de tientallen films is waar Tarantino zich door lied inspireren kan ik wel begrijpen, maar of dat nu een argument is die de film bijzonder maakt?
Ik bedoelde meer dat je naar Battle Royale moet kijken op dezelfde manier als je naar Kill Bill kijkt en niet zozeer een origineel verhaal moet verwachten maar gewoon moet genieten van wat er wel in de film zit.