PDA

Bekijk de volledige versie : PS50C530 retentie



SanderVh
08-10-2010, 22:52
Hoi,

Sinds kort hebben wij een PS50C530 in de woonkamers staan (al een tijdje in huis, maar nu pas geplaatst vanwege verhuizing). Nu heb ik i.v.m. het inspelen het contrast op 40% staan, helderheid op 25% en de tweede helderheid optie op 5 (gaat van 0 tot 10). Nu heb ik echter als we twee uur achter elkaar tv hebben zitten kijken, dat op de plaats van de ondertiteling de welbekende witte balken komen. Nu heb ik hier zelf toch een beetje schrik van, er kan zo niks mis gaan toch? Wat kan ik doen om ze zo snel mogelijk weg te halen? Nu zet ik gewoon ff een tijdje Avatar HD op en na een tijdje is het dan wel weg, maar er moet toch een betere manier zijn? Dit is als het goed is na de inspeelperiode (150-200 uur) voorbij?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Sander

Davidshadow13
11-10-2010, 07:23
Eigenlijk bestaat er niet zo iets als een inspeelperiode in mijn ogen en velen met mij. Het is namelijk niet zo dat na die 200 uur je tv er op eens geen last meer van hebt. Image retention is gewoon inherent aan de Plasmatechniek en het vervaagt misschien wat naarmate de tv langer aanstaat. Omdat dat de forforcellen zeg maar een beetje gebruikt zijn. Verder is het gewoon iets wat je nooit 100% weg gaat krijgen. Ik heb zelf een C550 plasma maar ik doe gewoon voorzichtig ik heb het contrast niet heel laag gezet en dan straks heel hoog, vind ik niet fijn kijken. Gewoon contrast 60 helderheid 40 en celllight 7.

Je moet gewoon een beetje oppassen met stilstaande beelden en met gamen, niet zomaar je tv op een statisch beeld aanlaten staan enz. Als je er voorzichtig mee omgaat verdwijnt het gewoon vanzelf, en ik merk het zelfs niet meer na een tijdje.

*TIMMIE*
11-10-2010, 08:07
Niet? Ik lees toch ook een hele boel andere verhalen (HTforum, AV forum, AVS forum). In de eerste tot de eerste 200 uur is de inbrandgevoeligheid van je TV hoger. Daarom wordt er vaak een break in periode geadviseerd. Daarbij zijn 2 stromingen.

1. De contrast- en helderheidwaardes laag zetten. Zoals je al doet.
2. De contrast- en helderheidswaardes normaal instellen.

Los daarvan is het aan te raden ten alle tijde voorzichtig te zijn met statische beelden. Deze kun je het beste zo veel mogelijk vermijden. Dus geen zenderlogo's, ondertiteling, teksttv, etc. Ook geldt geen films kijken met zwarte balken, zodat je scherm gelijkmatig inspeelt.

Zet sowieso de orbiter aan. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat om de zoveel tijd het beeld een paar punten verschuift. Dit helpt het inbranden van logo's te voorkomen.

Na de inspeelperiode is je scherm minder gevoelig voor inbranden. Retentie is iets dat in veel gevallen samen gaat met het type scherm en zal blijven.

Davidshadow13
11-10-2010, 13:40
Orbiter inderdaad aanzetten, das een goede.

Over inbranden. Waarom ik zeg dat er eigenlijk geen inspeelperiode is, is omdat je daarna niet meteen het contrast hoog kan gooien. Dat is gewoon nog steeds best wel slecht. Je moet gewoon proberen de contrasten sowiso niet extreem hoog te zetten en op te passen met statische beelden.

Er zijn inderdaad mensen die speciale break-in programmas gaan draaien enz. Maar ik geloof daar zeg maar niet in. Er is ook een topic op GoT waar alles duidelijk staat uitgelegd geloof ik.