PDA

Bekijk de volledige versie : Sony komt met multi-format dvd-schrijver



AbA
23-08-2002, 17:48
Sony komt met multi-format dvd-schrijver

Vrijdag, 23 augustus 2002 - Sony staat op het punt een dvd-schrijver te onthullen die zowel het dvd-r/rw als het dvd+r/rw formaat ondersteunt.

Door Lukas Pruski

De nieuwe dvd-schrijver wordt door Sony waarschijnlijk in de tweede week van september uitgebracht. Het is 's werelds eerste speler die met beide elkaar beconcurrerende formaten kan omgaan. Deze schrijver maakt het de consument een stuk gemakkelijker over te stappen op een dvd-schrijver.

Op dit ogenblik is er nog niet één dvd-standaard voor het beschrijven van dvd's. De consument kan kiezen uit dvd-r/rw, dvd+r/rw en dvd-ram. Dvd-ram is een systeem dat gebruik maakt van beschrijfbare dvd's in een cassette. Hierdoor zijn de schijven niet zonder meer in een dvd-speler of dvd-videospeler te gebruiken. Toshiba en Matsushita (Panasonic) hebben de dvd-r/rw-standaard ontwikkeld en Sony en Philips hebben samen de dvd+r/rw standaard ontwikkeld.

Voor de consument betekent dit kortweg dat deze moet kiezen tussen de formaten. En, hoewel de formaten compatible zouden moeten zijn met bestaande dvd-spelers, wil er hier en daar een dvd-speler opduiken die moeite heeft met een van de beide formaten.

De tweedeling is historisch gegroeid. Midden jaren negentig, toen werd gezocht naar een opvolger van de compact disc, dongen twee formaten om tot opvolger te worden verkozen. Het 'Super Density' formaat van Toshiba en Matsushita en het 'Multimedia Compact Disc' (MMCD) formaat van compact disc-uitvinders Sony en Philips. Uiteindelijk hebben de bedrijven de handen ineen geslagen en is er een dvd-forum opgericht waar de dvd-standaard uit voort is gekomen.

Verwacht wordt dat de multi-format dvd-schrijver zeer populair zal gaan worden bij de consument. Deze hoeft immers niet meer te kiezen. Wat de speler gaat kosten en wanneer hij in de schappen ligt is nog niet bekend.


bron: www.webwereld.nl

Martin_G
23-08-2002, 18:02
Mooi maar mijn sony speelt toch al DVD-R(W) en DVD+R(W) dus als er amper verschil in zit maakt het niet uit. Maar wel beter ja als je ook voor andere mensen gaat branden die een dvdspeler hebben die niet allebei ondersteunen..

Veel gekloot trouwens met die dvdbranders vanaf het begin al.. is te gehaast, is geen goede standaard gekomen. Begint er nu pas beetje te komen.

Lars_JJ
23-08-2002, 22:04
Wat is nou het preciese verschil tussen DVD-R/RW en DVD+R/RW???

Raymond Vonk
23-08-2002, 22:19
Wat is nou het preciese verschil tussen DVD-R/RW en DVD+R/RW???

Ik vind het ook al wat vreemd

Lars_JJ
23-08-2002, 23:23
volgens mij is het gewoon het ego van sony en philips om het + te noemen...

Mark S
23-08-2002, 23:49
Het verschil zit hem in het formaat waarop de dvd gebrand wordt.
Het kamp van Pioneer en dergelijke mikt op dvd-r/rw, het andere kamp Philips, Microsoft mikt op dvd+r/rw.
Voor de authoring-programma's (waarmee je een dvd in elkaar zet) maakt het niets uit in welk formaat je de dvd wegschrijft, de inhoud en menustruktuur is namelijk gewoon altijd dvd-compliant.
Sommige dvd-spelers spelen wel dvd-r/rw af en geen dvd+r/rw en andersom.

Deze Sony flikt het dus allebei. Eindelijk de brander waar ik op zat te wachten. Het bezwaar om voor veel geld voor de ene technologie te kiezen en daarmee compatibiliteit met de andere dus meteen uit te moeten sluiten is nu in 1 klap van de baan. Nu nog een prijs graag....

Ronald Stiebolt
24-08-2002, 06:23
Nog een vraagje:

Je hebt dus 'x'-manier branden en 'y'-manier branden.
Nu kan dat dus met die nieuwe Sony met beiden, mooi!

Maar: als je x of y manier kiest, loop je dan weer niet het risico dat een 'gewone' speler x of y niet lust?

Dave
24-08-2002, 08:06
Nog een vraagje:

Maar: als je x of y manier kiest, loop je dan weer niet het risico dat een 'gewone' speler x of y niet lust?

Yep dat is het probleem bij sommige spelers...

Dave
24-08-2002, 08:08
Dit word us eindelijk de recorder die ehet gaat winnen.
Ik wachten al expres op Sony met de komst van een recorder eer ik een uitspraak zou maken over dat +/- R/W maar dit is dus echt een perfecte oplossing en zoals hierboven al vermeld nu nog een prijs en dan kan het heel interesant wordne :D